Thursday, July 11, 2013

Mana Pergi Pinjaman RM 163 juta Untuk Projek NFC?

Kerajaan Persekutuan perlu menjelaskan bagaimana ia akan memungut kembali wang pembayar cukai yang disia-siakan oleh syarikat pengusaha Pusat Fidlot Nasional.

Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ismail berkata penjelasan ini perlu kerana masih ada bahagian yang belum dilangsaikan setelah syarikat National Feedlot Corporation berhenti beroperasi dan bakal muflis.

Rafizi berkata daripada pinjaman RM 250 juta, RM 163 juta telah diberikan kepada syarikat tersebut.

“Sebahagian dari dana itu sudah digunakan untuk menanggung perbelanjaan bukan aset. Termasuklah gaji, elaun perjalanan dan pelbagai belanja lain yang tidak boleh dikutip kerana tiada aset.

“Kerajaan juga tidak pernah mengenakan jaminan peribadi terhadap Pengarah NFC iaitu keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil dan tiada tindakan susulan diambil,” katanya dalam sidang media di Lobi Parlimen, di sini.

Kontroversi NFC bermula apabila Jabatan Audit Negara dalam laporan 2010 berkata projek itu, yang bermula pada 2006, gagal mencapai sasaran pembekalan daging lembu yang telah ditetapkan.

Laporan itu berkata pengusaha NFC telah diberikan pinjaman RM 250 juta dengan faedah empat peratus.

Beliau yang juga Pengarah Strategi PKR berkata suatu laporan terkini menunjukkan bahawa kerajaan persekutuan bersetuju untuk melantik satu konsortium baru bagi mengambil alih operasi projek NFC itu.

“Dalam sidang Dewan Rakyat, saya sudah bertanyakan mengenai jumlah-jumlah aset yang disita dan diambil kembali dari NFC setakat ini.

“Tetapi Menteri Kewangan menjawab bahawa kedua-dua Kondominium di One Menerung, satu plot tanah di Bangi dan satu plot tanah di Putrajaya dirampas setakat ini.

“Beliau juga mengatakan bahawa operasi NFC sudah dihentikan sepenuhnya akhir tahun lepas,” katanya.

“Jadi saya beranggapan bahawa dana RM 163 juta yang dibelanjakan oleh NFC itu dikira hangus dan tidak dapat dikutip lagi,” katanya. -selangorku

63 comments:
Write comments
  1. mengekalkan kepimpinan Shahrizat sekurang-kurangnya sepenggal lagi.

    Bekas Ketua Puteri Umno, Datuk Seri Azalina Othman Said yang menawarkan diri tetapi dipandang sepi oleh orang lain. Menurut mereka, Azalina bekas menteri kabinet era Tun Abdullah Ahmad Badawi bukan lawan setanding untuk Shahrizat.

    ReplyDelete
  2. Azalina tidak mempunyai jawatan besar dalam parti dan kerajaan, sekadar ahli parlimen Pengerang dan ketua Umno bahagian. Sebaliknya, Shahrizat mengetuai pergerakan itu sejak Mac 2009 yang menewaskan Tan Sri Rafidah Aziz penyandang jawatan waktu itu.

    Jika Wanita Umno serius memilih ketua baru, mereka perlu mencalonkan calon yang lebih berwibawa dan popular. Azalina sudah melepasi tahap itu – beliau umpama kacang kecil dan kerana itu tawarannya itu berlalu sepi.

    ReplyDelete
  3. Bekas Ketua Wanita Umno Johor, Datuk Halimah Sadiue; Ketua Wanita Kedah, Datuk Maznah Hamid dan Ketua Wanita Selangor, Datuk Raja Ropiaah Raja Abdullah merupakan calon yang lebih berpengalaman dalam politik Wanita Umno.

    Pilih Shahrizat berbanding Azalina Ketua Wanita Umno Alor Gajah, Datuk Norpipah Abdol ketika dihubungi berkata, wanita lebih gemar dengan Shahrizat berbanding Azalina atau mana-mana pemimpin lain.

    ReplyDelete
  4. “Dia bekerja kuat untuk pilihan raya, lebih dekat dengan ahlinya, dia seorang jeneral. Tetapi oleh kerana ada demokrasi, sesiapa sahaja boleh bertanding, tetapi kami mahu Shahrizat kekal menerajui Wanita.

    “Barangkali, Azalina boleh mencuba jawatan Naib Ketua Wanita Umno yang kosong,” tambah Adun Rembia itu. Kerusi Wanita Umno kosong setelah Datuk Kamilia Ibrahim dipecat ekoran bertanding sebagai calon Bebas di parlimen Kuala Kangsar dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu.

    ReplyDelete
  5. Pandangan sama dikongsi Ketua Wanita Umno Jelutong, Datuk Sharifah Aminah Syed Mohamed. “Tidak perlu Azalina mencabar Shahrizat. Shahrizat telah berjaya mengembalikan sokongan wanita (pengundi) Melayu kepada Barisan Nasional.

    “Saya akan bersama Shahrizat, kepimpinannya masih lagi mantap,” kata Sharifah Aminah.

    ReplyDelete
  6. SYARIKAT YAKIN POTENSI MASA PROJEK PUSAT FIDLOT NASIONAL

    Kirimitonas Agro Sdn Bhd (KASB), sebuah syarikat usaha sama antara syarikat tempatan dengan firma penternakan kedua terbesar di Jepun akan mengambil alih projek Pusat Fidlot Nasional (NFC).

    Syarikat usaha sama itu memeterai surat hasrat (LoI) dengan Kementerian Kewangan untuk memulakan rundingan bagi mengambil alih semua aset dan liabiliti National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCSB), iaitu pengendali projek berkenaan.

    KASB adalah usaha sama antara Otoshitos Sdn Bhd yang memegang 60 peratus ekuitinya dengan Hannan Food Group (HFG) yang memegang baki 40 peratus.

    ReplyDelete
  7. Hidup UMngokk !!! Hidup UMngokkk !!! Semua baik YB UMNO/BN ni yer. Dia jadi pengembala lembu demi rakyat 1Malaysia.

    ReplyDelete
  8. SYARIKAT YAKIN POTENSI MASA PROJEK PUSAT FIDLOT NASIONAL

    Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan, Datuk Seri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah berkata, KASB dipilih berdasarkan tawaran mereka untuk turut menyuntik modal tambahan sebanyak RM20 juta bagi meneruskan projek itu.

    KASB juga, katanya menawarkan untuk membayar hutang NFCSB sebanyak RM250 juta dengan pembayaran pendahuluan sebanyak RM34 juta dengan bakinya akan dibayar secara ansuran mengikut syarat yang dipersetujui dalam konsesi baru yang akan dirundingkan dalam tempoh enam bulan ini.

    Mohd Irwan menjelaskan, kerajaan bersetuju berunding bagi pengambilalihan itu bagi memastikan projek NFC dapat diteruskan untuk menjamin bekalan daging yang mencukupi di negara ini, iaitu sejajar dengan objektif penubuhannya.
    “Pengambilalihan ini bukan satu usaha menyelamat, sebaliknya KASB sudah membuat kajian terperinci sebelum menampilkan tawaran untuk mengambil alih projek itu,” katanya.

    Beliau berkata, ketika ini hanya 24 peratus bekalan daging di dalam negara dibekalkan pembekal tempatan, manakala baki 76 peratus lagi adalah diimport.

    ReplyDelete
  9. SYARIKAT YAKIN POTENSI MASA PROJEK PUSAT FIDLOT NASIONAL

    Pengerusi KASB, Datuk Nik Mod Amin Abd Majid, berkata syarikatnya berminat untuk mengambil alih projek Pusat Fidlot Nasional kerana ia mempunyai prospek masa depan yang amat cerah.

    Beliau berkata, pihaknya sudah menjalankan kajian kira-kira setahun lalu dengan melantik firma perunding untuk memastikan daya maju projek berkenaan.

    “Projek itu mempunyai potensi pertumbuhan masa depan yang besar. Berdasarkan kajian yang dilakukan, kami mendapati projek ini sangat baik,” katanya.

    Nik Mod Amin berkata, HFG komited untuk memberi sokongan dari segi kewangan dan teknikal bagi menjayakan projek itu serta mencapai sasaran mengeluarkan 260,000 ekor lembu dalam tempoh lima tahun akan datang.

    Beliau berkata, firma Jepun itu berminat untuk terbabit dalam pengambilalihan projek NFC kerana ia adalah sejajar dengan pelan pengembangan luar negaranya.

    Katanya, syarikat itu melihat Malaysia sebagai pasaran terbaik baginya untuk menembusi pasaran daging halal dan memperluaskan kehadirannya di pasaran global.

    “Ketika ini, HFG hanya memasarkan produk daging di pasaran Jepun saja. Dengan mengambilalih projek NFC, ia akan mempercepatkan rancangan pengembangannya di luar negara,” katanya.

    ReplyDelete
  10. Masalah rasuah telah menjadi satu wabak penyakit dan jenayah yang telah lama menular dan menjadi darah daging dalam kehidupan masyarakat manusia di semua tempat. Tidak ada negara yang boleh mendakwa dirinya bebas dari rasuah, cuma yang boleh dibezakan pada tempoh satu-satu masa hanyalah dari segi tahap keseriusan jenayah rasuah yang berlaku.

    Rasuah ini boleh ditakrifkan sebagai perbuatan sogokan dengan wang atau apa-apa hadiah atau manfaat sebagai ganjaran balas terhadap sesuatu hajat atau kemahuan yang akan dan sudah ditunaikan dengan cara yang salah atau tidak betul.

    Perbuatan rasuah ini merupakan perbuatan terkutuk yang bukan saja satu kesalahan besar di sisi undang-undang dunia, malahan satu amalan yang bakal mengundang azab diakhirat kelak.

    Ini kerana dalam perbuatan rasuah, terselit unsur kezaliman dan penganiayaan kepada diri sendiri dan orang lain. Dari sudut perundangan, perbuatan rasuah menjadi satu kesalahan undang-undang dimana seseorang mendapat kebebasan, kontrak atau keistimewaan (favours) daripada pihak berkuasa atau sesebuah syarikat selepas memberi wang, hadiah keraian kepada pihak-pihak tersebut.

    ReplyDelete

  11. Menurut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), terdapat empat kesalahan rasuah yang utama iaitu :

    1. Meminta / Menerima Rasuah
    Mana-mana orang atau ejen secara rasuah meminta / menerima / bersetuju menerima suapan rasuah (wang/benda/perkhidmatan dan lain-lain) sebagai dorongan atau upah untuk melakukan atau tidak melakukan apa-apa jua berkenaan transaksi tersebut atau berkenaan dengan urusan rasmi, prinsipal/majikan berkenaan.

    2. Menawar / Memberi Rasuah
    Mana-mana orang atau ejen secara rasuah meminta / menerima / bersetuju menerima suapan rasuah (wang/benda/perkhidmatan dan lain-lain) sebagai dorongan atau upah untuk melakukan atau tidak melakukan apa-apa jua berkenaan transaksi tersebut atau berkenaan dengan urusan rasmi, prinsipal/majikan berkenaan.

    3. Membuat Tuntutan Palsu
    Mana-mana orang memberi kepada ejen atau ejen memberi kepada prinsipal/majikannya, suatu dokumen yang diketahuinya atau disedarinya mengandungi butir matan palsu, yang mana prinsipal/majikannya mempunyai kepentingan, dengan tujuan untuk mengeliru/memperdayakan prinsipal/majikannya.

    ReplyDelete

  12. Penyelewengan pula merupakan satu tindakan yang menyimpang dari arah yang betul dan lari dari tujuan asal manakala salah guna kuasa pula merujuk kepada seseorang yang dilantik dan diberi amanah untuk menjalankan sesuatu tanggungjawab telah bertindak diluar kawalan dengan skop tugas yang diberikan tersebut.

    Sungguhpun perbuatan rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa hanya dilakukan oleh segelintir individu yang tamak, mementingkan diri sendiri atau mahu kemewahan segera, namun perbuatan mereka boleh mendatangkan malapetaka kepada sesebuah organisasi, masyarakat dan negara.

    Ini kerana rasuah yang berleluasa boleh mengakibatkan ketidakadilan, pengabaian tugas dan tanggungjawab, pecah amanah dan pengkhianatan. Dalam sesebuah jabatan ataupun organisasi misalnya, amalan rasuah sesetengah pekerjanya boleh menyebabkan sistem tugas menjadi lintang-pukang dan seterusnya menjejaskan usaha murni pekerja lain yang bekerja dengan ikhlas dan jujur.

    Demikianlah juga halnya dengan sebuah negara, ia boleh runtuh dan dihancurkan oleh musuh bilamana rakyatnya mengamalkan rasuah. Ini kerana orang yang sudah terbiasa mengamalkan perbuatan rasuah tergamak melakukan apa saja asalkan mendapat wang, pangkat dan kemewahan. Justeru, tidak keterlaluan kalau dikatakan pengamal rasuah umpama duri dalam daging kerana dalam diam-diam sanggup mengorbankan keharmonian dan kesejahteraan masyarakat demi harta dan kesenangan duniawi yang bersifat sementara.

    ReplyDelete
  13. LEPAS KANTOI BESAR DI PARLIMEN BARU2 INI MENGENAI ISU HARGA KERETA, RAFIZI LEMBU TERPAKSA MAINKAN SEMULA ISU NFC

    Rafizi Ramli kantoi lagi. Bukan itu saja bahkan ahli Parlimen PKR kawasan Pandan, Selangor itu juga ‘terkedu’ kena penangan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamad di Dewan Rakyat pada Isnin.

    ReplyDelete
  14. LEPAS KANTOI BESAR DI PARLIMEN BARU2 INI MENGENAI ISU HARGA KERETA, RAFIZI LEMBU TERPAKSA MAINKAN SEMULA ISU NFC

    Pada mulanya Rafizi yang juga Pengarah Strategi PKR mencelah Mustapa yang berucap menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di Pertuan Agong mendakwa tindakan kerajaan menurunkan harga kereta secara berperingkat menyebabkan kenaikan harga model lain selain jejaskan kualiti kereta.

    ReplyDelete
  15. LEPAS KANTOI BESAR DI PARLIMEN BARU2 INI MENGENAI ISU HARGA KERETA, RAFIZI LEMBU TERPAKSA MAINKAN SEMULA ISU NFC

    Tidak berpuashati dengan jawapan menteri itu, Rafizi juga mendakwa tindakan itu menurunkan harga kereta menyebabkan ada gaji pekerja syarikat kenderaan turut diturunkan. Bagaimanapun, Mustapa menegaskan pihaknya tidak menerima sebarang laporan berhubung perkara itu.

    ReplyDelete
  16. LEPAS KANTOI BESAR DI PARLIMEN BARU2 INI MENGENAI ISU HARGA KERETA, RAFIZI LEMBU TERPAKSA MAINKAN SEMULA ISU NFC

    Beliau kemudian mencabar Rafizi mengemukakan bukti tetapi pemimpin pembangkang itu gagal menyatakan syarikat mana yang menurunkan gaji pekerja berikutan penurunan harga kenderaan yang dikeluarkan.

    ReplyDelete
  17. LEPAS KANTOI BESAR DI PARLIMEN BARU2 INI MENGENAI ISU HARGA KERETA, RAFIZI LEMBU TERPAKSA MAINKAN SEMULA ISU NFC

    Menyedari Rafizi masih tidak menyahut cabarannya, Mustapa terus mendesak Rafizi memberikan bukti. “Kami tidak ada terima laporan bahawa selepas Proton atau Perodua atau Nissan atau Mazda turunkan harga, gaji (pekerja) diturunkan. Kalau Pandan (Rafizi) ada maklumat, sila berikan kepada saya. Saya nak tahu syarikat yang potong gaji”.

    ReplyDelete
  18. LEPAS KANTOI BESAR DI PARLIMEN BARU2 INI MENGENAI ISU HARGA KERETA, RAFIZI LEMBU TERPAKSA MAINKAN SEMULA ISU NFC

    “Kita juga tak terima laporan ada syarikat yang kurangkan harga kereta tetapi naikkan model lain, begitu juga laporan bahawa syarikat yang turunkan tetapi potong bonus,” katanya.

    ReplyDelete
  19. LEPAS KANTOI BESAR DI PARLIMEN BARU2 INI MENGENAI ISU HARGA KERETA, RAFIZI LEMBU TERPAKSA MAINKAN SEMULA ISU NFC

    Sehubungan itu, beliau menggesa Rafizi menyerahkan bukti bagi membolehkan kerajaan menyiasat dakwaan tersebut. Melihat Rafizi gagal memberi bukti, Mustapa berkata dakwaan itu serius dan beliau ingin tahu supaya kes tersebut boleh dirujuk kepada Tribunal Pengguna.

    ReplyDelete
  20. LEPAS KANTOI BESAR DI PARLIMEN BARU2 INI MENGENAI ISU HARGA KERETA, RAFIZI LEMBU TERPAKSA MAINKAN SEMULA ISU NFC

    “Ini satu dakwaan yang berat terhadap syarikat. Saya minta Pandan beri bukti,” katanya yang mendapat tepukan meja tanda sokongan ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) selepas Rafizi terus membisu.

    ReplyDelete
  21. LEPAS KANTOI BESAR DI PARLIMEN BARU2 INI MENGENAI ISU HARGA KERETA, RAFIZI LEMBU TERPAKSA MAINKAN SEMULA ISU NFC

    Di luar Dewan, ada ahli-ahli Parlimen yang mendengar ‘perdebatan’ Mustapa dan Rafizi percaya ahli Parlimen PKR itu hanya membangkitkan isu tersebut tanpa bukti kukuh.

    ReplyDelete
  22. LEPAS KANTOI BESAR DI PARLIMEN BARU2 INI MENGENAI ISU HARGA KERETA, RAFIZI LEMBU TERPAKSA MAINKAN SEMULA ISU NFC

    Ini kerana Rafizi sebelum ini didapati kerap menimbulkan beberapa isu tetapi gagal mengemukakan bukti malah beliau ‘kantoi’ apabila dakwaannya didapati tidak betul dan kurang tepat. Dalam isu harga kenderaan, Rafizi main dengan macam-macam ‘matematik’ bagi gambarkan kerajaan gagal turunkan harga kereta sehingga 30 peratus.

    ReplyDelete
  23. Pusat penternakan lembu Pusat Fidlot Nasional (NFC) yang diselubungi skandal akan diteruskan oleh usahasama Malaysia-Jepun dengan menggunakan dana mereka sendiri tetapi tidak akan mengambil alih pinjaman mudah RM250 juta – diberikan pada 2008.

    ReplyDelete
  24. Kirimitonas Agro Sdn Bhd mendapat kelulusan untuk menguruskan pusat penternakan lembu di Gemas, Negeri Sembilan selepas beberapa bank bersedia untuk mendanai projek itu yang pertama kali diberi kepada keluarga Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Jalil.

    ReplyDelete
  25. Secara komersilnya berdaya maju dan rakan usahasama mempunyai rekod baik dalam industri,

    ReplyDelete
  26. Kirimitonas Agro diterajui oleh Datuk Nik Mohd Amin Majid, bekas jurubank yang dilihat sebagai ahli perniagaan yang memiliki jaringan kuat dalam dunia korporat Malaysia. Rakan kongsinya, Hannan Foods Group (HFG) syarikat daging terbesar dan syarikat makanan kedua terbesar di Jepun.

    ReplyDelete
  27. Usahasama menandatangani perjanjian dengan Kementerian Kewangan April lepas bagi projek itu, dengan enam bulan diberi untuk mendapatkan kelulusan dan dana.

    ReplyDelete
  28. Syarikat itu usahasama 60/40 antara Otoshitos Sdn Bhd milik Nik Mohd Amin dan Aruk Mert C. Ltd, syarikat milik HFG yang sedang mengembangkan perniagaan halal mereka.

    ReplyDelete
  29. Kirimitonas dijangka memberi tumpuan kepada jenis Wagyu halal, jenis daging lembu yang popular dan berharga di Jepun dan kini di seluruh dunia kerana peningkatan permintaan untuk kualiti daging lebih baik.

    ReplyDelete
  30. Dalam rancangan diumumkan pada April lalu, Kirimitonas akan mempunyai tiga lagi rumah penyembelihan untuk menampung utara, selatan, wilayah barat dan timur selain daripada kemudahan yang sedia ada di ladang.

    ReplyDelete
  31. Syarikat itu juga merancang untuk mempunyai kilang makanan serta aktiviti hiliran seperti gelatin halal dan kosmetik, mungkin melibatkan rakan-rakan lain.

    ReplyDelete
  32. Ia menyatakan keyakinan untuk mencapai sasaran 250,000 anak lembu di ladang dalam masa lima tahun operasi. Populasi anak lembu di Malaysia sekarang adalah 900,000 kepala tetapi mengimport 75 peratus daripada penggunaannya kerana peningkatan permintaan.

    ReplyDelete
  33. Perjanjian hampir selesai akan tetapi Kirimitonas Agro tidak akan mengambil alih pinjaman mudah yang diberi kepada National Feedlot Corporation (NFCorp),” satu lagi sumber mengesahkan dan menambah Putrajaya cuba mendapatkan kembali pinjaman itu melalui tindakan undang-undang.

    ReplyDelete
  34. Nik Mohd Amin dilaporkan April lepas mengatakan usahasama itu akan membayar kembali baki RM216 juta pinjaman mudah diberi kepada projek itu akan tetapi sumber memberitahu pinjaman bank akan digunakan untuk mengusahakan ladang lembu kerana pinjaman kerajaan itu di bawah NFCorp.

    ReplyDelete
  35. Pinjaman diberi kepada NFCorp yang dimiliki oleh suami Shahrizat, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail dan tiga anak mereka, ketika pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi menekankan perusahaan makanan Malaysia berikutan daging lembu dilihat sebagai komoditi strategik.

    ReplyDelete
  36. Projek itu dipersoal apabila Laporan Ketua Audit Negara pada 2011 menunjukkan beberapa kelewatan menjejaskan kemajuan ladang 1,500 hektar yang beroperasi sepenuhnya, malah lembu tidak cukup untuk pengeluaran optimum.

    ReplyDelete
  37. Senang jd YB UMNO ni yer. Nak bela lembu sebanyak 10 ekor,dpt RM250 juta. Lembu takde condominium pulak yg dpt dgn tanah2 mewah dan kereta. Eh eh ehhh.

    ReplyDelete
  38. Halo,
    Hal ini untuk menginformasikan kepada masyarakat umum bahwa Nyonya Laura Jacobs, pemberi pinjaman pinjaman pribadi telah membuka kesempatan keuangan untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan. Kami memberikan pinjaman dengan tingkat bunga 2% kepada individu, perusahaan dan perusahaan di bawah syarat dan kondisi yang jelas dan mudah dipahami. hubungi kami hari ini melalui e-mail di: winnersloancompany@gmail.com

    DATA PEMINJAM'S
    1) Nama Lengkap: .......................................................
    2) Negara: ...........................................................
    3) Alamat: ..........................................................
    4) Negara: ..............................................................
    5) Seks: ................................................................
    6) Status Pernikahan: .................................................
    7) Pekerjaan: .....................................................
    8) Nomor Telepon: ................................................
    9) Saat ini posisi di tempat kerja: .....................
    10) Pendapatan Bulanan: .............................................
    11) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: .....................................
    12) Durasi Pinjaman: ................................................
    13) Tujuan Pinjaman: ............................................
    14) Agama: ........................................................
    15) Apakah Anda sudah menerapkan sebelum .................................

    terima kasih,
    mrs Laura

    ReplyDelete
  39. Anda membutuhkan pinjaman untuk membeli rumah, untuk melunasi hutang Anda, untuk memulai bisnis atau bagi Anda untuk menjadi apung finansial?
    kembali ke kita sekarang pada davidpetersonloanfirm@gmail.com dan semua masalah Anda akan diselesaikan ............................... ......

    ReplyDelete
  40. Bienvenido a almamater Investment Company, esta es una vibrante
    sociedad de inversión para ayudar a las personas que están en necesidad de las crisis financieras
    y ayudarles a alcanzar sus metas en la vida.
    Ofrecemos préstamos a individuos y organizaciones,
    consolidación de deudas, refinanciación y el establecimiento de negocios
    trajes. nuestra obligación es ayudar a los necesitados para ganar estabilidad financiera con el fin de cumplir con las exigencias de la vida. Nuestros préstamos están bien asegurados y la máxima seguridad es nuestra prioridad, a una tasa de interés del 2%. Dependiendo de la cooperación y la rapidez con que responder a nuestro E-mail: almamatersrinvestment@gmail.com

    ReplyDelete
  41. Ваше здоров'я! Ваше здоров'я! Ура Мої дорогі друзі, вам потрібен кредит або шукаєте спосіб, щоб отримати один, а може бути вам відмовили банком через вашу поганою кредитною статус, і вони відмовляються дати, і тепер ви думаєте, що всі надії втрачено , Ні, мій дорогий всі надія ще не втрачена. Там приходить місцем вирішення для всіх ваших турбот і тривог. Ось майстер планувальника ZENITH КРЕДИТ LIMITED. Ми пропонуємо нашим кредит під 2% річних для всіх або особами, компаніями або фірмами. Ви можете зв'язатися з нами сьогодні в (zenithloanlimited@gmail.com) для простого і надійного кредиту, наш борг допомогти вам вийти з вашої ситуації і покласти край тривоги і занепокоєння

    E-mail: zenithloanlimited@gmail.com

    ReplyDelete
  42. Halo, saya Bapak Daniel ruang, sebuah lembaga pinjaman kredit swasta yang
    memberi hidup waktu peluang pinjaman untuk melunasi tagihan pribadi Anda, utang
    dan untuk membangun bisnis sendiri. dana pinjaman juga memberikan ke swasta
    perusahaan dan individu pada tingkat 2%. Jadi hubungi kami hari ini
     melalui email, danielchambers717@outlook.com

    DATA PEMINJAM'S:

     Nama Lengkap: .......................................................
     Negara: ...........................................................
     Alamat: ..........................................................
     Negara: ..............................................................
     Seks: ................................................................
     Status Pernikahan: .................................................
     Pekerjaan: .....................................................
     Nomor Telepon: ................................................
     Saat ini posisi di tempat kerja: .....................
     Pendapatan Bulanan: .............................................
     Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: .....................................
     Durasi Pinjaman: ................................................
     Tujuan Pinjaman: ............................................
     Agama: ........................................................
     Apakah Anda sudah menerapkan sebelum .................................
     Tanggal lahir ............................................... .....................
     terima kasih,
     Mr Daniel C.

    ReplyDelete
  43. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak? Apakah Anda membutuhkan jenis pinjaman untuk memulai sebuah bisnis? Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk membeli rumah atau mobil? Atau apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk membayar tagihan Anda atau untuk mengurus diri Anda? Jika ya email kami hari ini di jonnafinance@outlook.com dan mendapatkan pinjaman Anda ..

    Email: jonnafinance@outlook.com
    Salam
    Mr Jonna

    ReplyDelete
  44. Apakah Anda seorang pebisnis atau wanita? Anda berada dalam kesulitan keuangan atau Anda membutuhkan dana untuk memulai bisnis Anda sendiri?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar tagihan Anda?
    Anda memiliki buruk kredit dan Anda sulit untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal / lembaga keuangan lainnya?
    Anda membutuhkan pinjaman untuk alasan apapun, seperti
    a) Pinjaman pribadi, Ekspansi Bisnis,
    b) bisnis Start-up, Pendidikan,
    c) Konsolidasi utang,
    Kami menawarkan pinjaman kepada individu dan perusahaan pada tingkat bunga sebesar 2%, layanan kami yang cepat dan terjangkau, Anda dapat menghubungi kami melalui E-mail, garanteetruthloanservice@gmail.com

    ReplyDelete
  45. Syarizat ni sepatutnya dipecat sebelum dia membuat lagi banyak penipuan.

    ReplyDelete
  46. Rafizi MENGINTIP SYARIZAT.October 3, 2013 at 4:07 PM

    Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Jalil hari ini berkata beliau akan menghantar baju kurung merah putih kepada “penghendap” dalam PKR menambah yang berniat mahu mengambil alih jawatan itu.

    ReplyDelete
  47. Rafizi MENGINTIP SYARIZAT.October 3, 2013 at 4:08 PM

    Secara jelas merujuk kepada Rafizi Ramli, yang telah mengetuai serangan PKR terhadap Shahrizat dan Pusat Fidlot Nasional (NFC), menteri Kabinet ini berkata idea itu diberikan Wanita Umno pada satu mesyuarat baru-baru ini.

    ReplyDelete
  48. Rafizi MENGINTIP SYARIZAT.October 3, 2013 at 4:08 PM


    “Beliau akan kelihatan bagus dalam merah dan putih, nampak sedikit jambu. Wanita Umno akan menghantarnya kepada penghendap saya,” katanya kepada pemberita di Hospital Kuala Lumpur di sini.

    “Kerana saya rasa orang ini berhasrat untuk menjadi ketua wanita Umno, mungkin beliau pemimpin wannabe (tetapi) partinya tidak mempunyai ramai anggota. Wanita Umno mempunyai 1.3 juta ahli jadi beliau boleh rasa kuat.”

    ReplyDelete
  49. Rafizi MENGINTIP SYARIZAT.October 3, 2013 at 4:09 PM

    Shahrizat telah berulang kali dikaitkan dengan skandal projek berkenaan berikutan peranan suaminya di dalam National Feedlot Corporation (NFCorp) sebagai pengerusi dan anak-anaknya merupakan ahli lembaga pengarah syarikat tersebut.

    Projek dana awam bernilai RM250 juta itu telah dikatakan “bercelaru” oleh akhbar berbahasa Inggeris The Star selepas dilaporkan oleh Laporan Ketua Audit Negara 2010.

    ReplyDelete
  50. Rafizi MENGINTIP SYARIZAT.October 3, 2013 at 4:10 PM

    Terma itu kemudiannya digunakan oleh media bagi merujuk kepada NFC selepas PKR melancarkan siri pendedahan berterusan yang menunjukkan dana projek itu telah disalah gunakan.

    Pengarah strategik PKR, Rafizi mendakwa RM27 juta telah digunakan untuk pembelian tanah dan hartanah yang tidak berkaitan dengan projek ternakan lembu tersebut, yang diuruskan oleh Shahrizat dan keluarganya.

    ReplyDelete
  51. Rafizi MENGINTIP SYARIZAT.October 3, 2013 at 4:11 PM

    Aset syarikat itu telah dibekukan selepas polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melakukan siasatan.

    Shahrizat kemudian mengambil cuti selama tiga minggu untuk membenarkan siasatan dijalankan.

    ReplyDelete
  52. Rafizi MENGINTIP SYARIZAT.October 3, 2013 at 4:12 PM


    "Si Jambu itu berjaya ditangkap dan selepas menyoalnya, dia memberitahu diberi upah orang tertentu yang selama ini beria-ria menyerang saya. Matlamat dia mengupah Si Jambu, untuk mencari kesalahan saya.

    "Orang berkenaan akan dihebahkan kepada semua orang. Saya telah beritahu kepada Si Jambu, adakah dia hendak ganti jawatan sebagai Ketua Wanita Umno? Kalau dia mahu, saya akan serahkan padanya, tetapi masalahnya, dia lelaki," katanya pada sidang media selepas melawat 11 bayi yang baru lahir di wad bersalin Hospital Kuala Lumpur (HKL), hari ini.

    ReplyDelete
  53. Rafizi MENGINTIP SYARIZAT.October 3, 2013 at 4:12 PM

    Ditanya Si Jambu itu diupah oleh siapa, Shahrizat berkata, pergi tanyalah PKR terutama, Pengarah Strateginya, Mohd Rafizi Ramli dan Ketua Wanita parti itu, Zuraida Kamaruddin.

    Kedua-dua mereka sebelum ini telah menggesa agar Shahrizat meletakkan jawatan.

    ReplyDelete
  54. Rafizi MENGINTIP SYARIZAT.October 3, 2013 at 4:13 PM

    Sehubungan itu, Shahrizat berkata, sebagai tanda kenangan, Pergerakan Wanita Umno akan memberi hadiah berupa sehelai baju berwarna merah dan putih bertulis, ‘ini jawatan Ketua Wanita yang kamu mahu’ kepada 'Si Jambu' itu tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  55. Rafizi MENGINTIP SYARIZAT.October 3, 2013 at 4:14 PM

    "Mereka berdua ini yang beria-ria mahu saya berundur dari jawatan Ketua Wanita dengan mengaitkan isu Nasional Feedlot Corporation dan kedudukan saya dalam politik terutama sebagai menteri dan Ketua Wanita.

    ReplyDelete
  56. Rafizi MENGINTIP SYARIZAT.October 3, 2013 at 4:14 PM

    "Saya telah menjelaskan, isu ini tiada kena-mengena dengan saya kerana ia melibatkan urusan perniagaan, namun mereka tetap menyerang. Hanya ALLAH yang mengetahui apa sebenarnya berlaku dan mereka, pembangkang lebih teruk dan menjadi agresif apabila saya berdiam diri," katanya.

    Shahrizat mengambil cuti selama tiga minggu dari tugas sebagai anggota Kabinet. Beliau akan menghadiri mesyuarat jemaah menteri minggu depan.

    ReplyDelete
  57. Halo , saya Mrs Becky Ovia , pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi hidup waktu peluang pinjaman . Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang-hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda ? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya ? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek ? mencari lagi karena kita di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu . Kami Pinjaman dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan , yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan , berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2 % . Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan bahwa kami memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman . Jadi hubungi kami hari ini melalui email di : (beckyovia99 @ live.co.uk)

    ReplyDelete
  58. Hello, adakah anda perlu PINJAMAN?

    Saya Mr Peter Smith, seorang pemberi pinjaman pinjaman peribadi dipercayai dan sah itu.
    memberikan masa kehidupan pinjaman peluang.
    Anda perlu pinjaman kecemasan untuk membersihkan hutang anda atau memerlukan pinjaman ekuiti untuk meningkatkan perniagaan anda
    telah ditolak oleh;
    bank-bank dan agensi kewangan yang lain?
    Adakah anda Perlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
    Carian tidak lebih kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu.
    Kami menawarkan pelbagai dana pinjaman kepada individu.
    yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan.
    Pada kadar faedah yang sangat rendah hanya 2%.
    jadi jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman daripada kita, tahu bahawa kami sentiasa di perkhidmatan anda.
    hubungi kami hari ini melalui e-mel: psmithfinancialservices@gmail.com psfinancialservices@hotmail.com

    Regards,
    Encik P.S
    psfinancialservices@hotmail.com
    psmithfinancialservices@gmail.com

    ReplyDelete
  59. Halo Setiap Satu , Nama saya adalah Bapak Louk William , saya tinggal di Amerika Serikat dan hidup layak hidup nyaman bagi saya dan keluarga saya sekarang dan saya benar-benar belum pernah melihat kebaikan terbukti saya ini banyak dalam hidup saya karena saya seorang ayah berjuang dengan tiga anak-anak dan saya telah melalui masalah serius sebagai anak saya mengalami kecelakaan yang mengerikan minggu terakhir , dan para dokter menyatakan bahwa ia perlu menjalani operasi halus baginya untuk bisa berjalan lagi dan saya tidak bisa membayar tagihan untuk operasi nya kemudian saya pergi ke bank untuk pinjaman dan mereka menolakku menyatakan bahwa saya tidak memiliki kartu kredit , dari sana saya lari ke ayah saya dan ia tidak bisa membantu, maka ketika saya sedang browsing melalui yahoo jawaban dan saya datang di pemberi pinjaman kredit Mr.Mixa Paulus yang memberikan pinjaman pada tingkat bunga yang terjangkau dan saya telah mendengar tentang begitu banyak penipuan di internet tapi ini situasi saya putus asa , saya tidak punya pilihan selain untuk memberikan upaya dan mengejutkan itu semua seperti mimpi , saya menerima pinjaman sebesar $ 35,000 USD dan aku diperhatikan untuk operasi anak saya dan terima kasih Tuhan hari ini dia baik-baik saja dan dapat berjalan dan bekerja dan beban tidak lagi begitu banyak pada saya lagi dan kita bisa makan dengan baik dan keluarga saya senang hari ini dan saya berkata kepada diri saya bahwa saya akan berteriak keras ke dunia keajaiban ALLAH kepada saya melalui ALLAH ini takut pemberi pinjaman Mr.Mixa Paul dan saya akan menyarankan siapa pun benar-benar membutuhkan dan serius pinjaman untuk menghubungi ALLAH pria takut melalui email : mixapaulinvestment.link@gmail.com dan saya ingin Anda semua untuk berdoa untuk orang ini untuk saya . THANKS Mr Louk William

    ReplyDelete
  60. Be careful here. Nobody can help you here or even suggest how you can get financial help. Any answer of a loan lender to your question, you MUST ignore, because they are SCAMS…real SCAMS…i was a victim of which i was ripped thousands of dollars…well thank God for a Christian sister who referred me to a loan organization formed by some Christian Women. it is called Christian women Trust-funds Cooperative Organization.(C.W.T.C.O)christainwomentrustloans@gmail.com They made my life a valuable one and gave it a meaning. When the sister gave me their contact, I contacted them. Then I requested for a loan with all the necessary evidence to prove that I actually needed a loan, they approved a loan of $60,000.00 USD and in 48 hours after meeting up to their necessary requirements, my loan was deposited in my bank account without collateral. Though i was very nervous with the loan organization at first due to my previous bad experiences, especially when the issue of me settling the transfer charges came up, I hold on to my faith due to the fact that my relative referred me, got it cleared,and as God should have it, little did I know that my financial shortcomings has come to a final HALT. If not for that quick referral from a christian sister to that genuine source ,I would have regretted my total life,because at that point in time i just divorced the father of my son, and my son (Kennett) was faced with a life and death situation. I was faced with his hospital bills and i was also faced with foreclosure at my apartment. Details of this GOD-SENT organization won’t be disclose for now for fear of impersonation ( because it has been discovered that some persons are not really in need of financial help, but they just want to collect money from this genuine christian loan organization). And it is because of this reason they don,t give out loan anyhow. You must be able to convince them very well, and provide good proofs to show that you really need a loan before they can approve it for you. Their charge is very affordable and reliable compare to many out there,their interest rates is just 2%,little documentation,and little credit check. As i have earlier said, for security reasons i can only provide their email address. Embrace this new initiative.Feel free to contact them via Email (christainwomentrustloans@gmail.com) as their loan officer/rep sir perry smith will attend to you and you will be free from scams and financial burdens

    ReplyDelete
  61. Я пан Роберт Джонсон законним кредитором кредиту пропонує кредиту за доступною
    Процентна ставка 2%,
    Ви перетворили світанку багато банків?
    вам потрібно фінансування привести свій бізнес
     Резервне відстежувати, почати свій бізнес, заздалегідь у свою освіту, або оплатити
    Вашої Deptt? Ми до ваших послуг. Якщо ви зацікавлені і готові зробити
    справу з нами, напишіть нам тепер в fredlarryloancompany@gmail.com.
    Надії почути від вас як можна швидше
    Позичальником інформації
    Повне ім'я: ....................
    Країна: ...........
    № особового Телефон: ...........
    Сума кредиту ........
    термін кредиту: ....................... "Ваше задоволення є нашою гордістю"
    ==================================================
                                           спасибо
    З повагою
    Пан Роберт Джонсон

    ReplyDelete
  62. Halo untuk semua orang di situs ini, saya dari Spanyol dan saya ingin merekomendasikan upaya Satu glober perusahaan Investasi Dunia, saya membutuhkan pinjaman untuk membeli mobil dan membayar sewa rumah saya dan saya membutuhkan jumlah pinjaman dari 35.000 € , saya menghubungi mereka, dan hari ini saya mendapat pinjaman saya di rekening bank saya, jadi saya ingin Anda semua untuk menghubungi mereka dan berhenti menghubungi apakah pemberi pinjaman kredit lainnya, perusahaan investasi Almamater adalah pinjaman perusahaan yang sah, maka hubungi mereka sekarang, almamatersrinvestment@gmail.com

    terima kasih
    Yolanda Garrido

    ReplyDelete
  63. halo

    Kami adalah Christian Organisasi dibentuk untuk membantu orang dalam kebutuhan membantu, seperti help.So keuangan jika Anda akan melalui kesulitan keuangan atau Anda kurang dalam kekacauan keuangan, dan Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar
    tagihan Anda, memulai bisnis yang baik, atau Anda kesulitan untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal kami menawarkan pinjaman sebesar 3% ramah Hubungi kami melalui email: GTLENDERS@YAHOO.COM

    Anda menyarankan untuk mengisi dan mengembalikan rincian di bawah ini ..

    KREDIT FORMULIR PENDAFTARAN

    Nama pemohon:
    Jumlah yang dibutuhkan:
    Jangka waktu pinjaman:
    Negara:
    Pekerjaan:
    Sex:
    Umur:
    telepon:
    Pendapatan Bulanan:
    Tujuan pinjaman:

    silakan hubungi kami melalui email: gtlenders@yahoo.com

    terima kasih

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.