Sunday, October 5, 2014

Mayat diikat dengan motosiksl di dasar sungai

REMBAU - “Sebaik besi penyangkut mengenai benda berat di dasar sungai saya terus menariknya ke atas dan hati saya berdebar-debar apabila melihat kaki manusia,” luah penduduk, Zainudin Ali, 53, ketika ditemui di Jeti Pengkalan Sungai Nelayan, Lubok China, dekat sini, semalam.

Dalam kejadian 5.45 petang itu, Zainudin nekad mengajak rakan sekampungnya, Mahat Saru, 53, untuk mencari kenalan mereka seorang penggembala lembu dan kambing berusia lingkungan 60an yang hilang sejak lewat petang Sabtu lalu.

Menurut Zainudin, sejak mangsa hilang, penduduk sudah mencari mangsa iaitu seorang lelaki Cina di merata tempat di atas daratan di perkampungan berkenaan, namun tidak menjumpai jejak mangsa.

“Bagaimanapun, hari Khamis lalu, saya datang ke lokasi ini dan terbau benda hanyir. Jadi, hari ini kira-kira jam 5.00 petang, saya nekad bersama rakan saya untuk mencari mangsa di dalam sungai pula.

“Jika diikutkan lokasi ini berdekatan dengan lokasi buaya berjemur. Saya mulakan gerakan mencari dengan besi penyangkut yang dicucuk ke dasar sungai. Sebaik terasa benda berat saya tarik ke atas,” katanya.

Zainudin berkata, kali pertama dia menarik objek berkenaan, objek berkenaan terlepas dan dia tetap berusaha menarik buat kali kedua.

“Saya sangat terkejut apabila melihat objek berkenaan merupakan kaki manusia dan apabila ditarik bahagian pinggang ke bahagian atas muka sudah terlindung dengan karung berwarna putih.

Sementara itu, Mahat berkata, mereka juga dibantu penduduk lain yang mencari mangsa pada petang berkenaan dan memohon bantuan untuk menghubungi pihak polis susulan penemuan mayat berkenaan.

“Jadi kami ikut nasihat untuk menarik mayat mangsa ke bahagian tebing sungai sementara menanti bantuan polis tiba," katanya.

Sepasukan anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Rembau dikejarkan ke lokasi kejadian diketuai PB, Abdul Halim Abdul Malek bagi membantu mengeluarkan mangsa dari dalam sungai.

Menurutnya, pihaknya mengambil masa kira-kira setengah jam bagi mengangkat mangsa ke tebing untuk diserahkan kepada polis berikutan badan mangsa diikat dengan motorsikal dan juga karung yang di dalamnya terdapat pasir.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Rembau, Deputi Superintenden Ibrahim Sharif ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan kes masih lagi dalam siasatan polis.

-sinar harian

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.