Tuesday, July 12, 2016

Antoine Griezmann kecewa walaupun miliki kasut emas EURO 2016

Perasaan bercampur baur antara kebanggaan dan kekecewaan, itulah situasi yang dihadapi penyerang Perancis Antoine Griezmann selepas berjaya meraih kasut emas Euro 2016.

Namun, apa yang menyedihkan bintang Atletico Madrid itu adalah kegagalan menghadiahkan kemenangan buat Perancis di pentas final.

Sepanjang saingan Euro yang berlangsung di tanah airnya itu, Griezmann berjaya mencipta enam gol daripada tujuh perlawanan, sekali gus dinobatkan sebagai penjaring terbanyak kejohanan.

Malah, rekod jaringan itu merupakan koleksi gol tertinggi Euro sejak edisi 1984.

"Sangat kecewa dan (rasa) hebat dalam waktu sama.

“Kami melalui beberapa saat luar biasa, juga peristiwa paling menyedihkan," katanya seperti dilaporkan laman web rasmi Kesatuan Bola Sepak Eropah.

Pada perlawanan akhir awal pagi tadi, Perancis sebagai tuan rumah tewas tipis 0-1 kepada Portugal di Stade de France, Paris.

"Sebagai penjaring terbanyak saya mungkin boleh berbangga, tetapi saat ini adalah tentang pasukan.

"Saya kecewa tak dapat membantu pasukan, tetapi tetap bangga dengan pasukan kami dan semua penyokong di sini.

"Kami perlu ambil pengajaran daripada kekalahan," ujarnya.

Menyusul prestasi Griezmann sebagai raja gol edisi kali ini adalah penyerang Portugal, Cristiano Ronaldo dengan tiga jaringan dan tiga kali membantu menjaringkan gol (assist) dalam penampilannya selama 625 minit.

Bagaimanapun, jaringan itu menyamai jumlah jaringan pemain Jerman Olivier Giroud, Dimitri Payet (Perancis), Gareth Bale (Wales), Nani (Portugal) dan Alvaro Marota (Sepanyol), tetapi dibezakan dengan tempoh beraksi dan assist.

-MK

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.