Wednesday, December 12, 2012

Lajim : Umno Sabah Tak Pernah Terima RM 40 Juta

Ahli Parlimen Beaufort, Datuk Seri Lajim Ukin mengisytiharkan Umno Sabah tidak pernah menerima derma politik RM40 juta dari ahli perniagaan, Michael Chia.

Pengisyiharan itu bercanggah dengan dakwaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz Oktober lalu yang wang tersebut adalah untuk Umno Sabah.

Perisytiharan tersebut dibuat dalam satu akuan bersumpah (SD) bertarikh 10 Disember 2012, di pejabat Pesuruhjaya Sumpah Malaysia, Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu, Sabah.

Menurut Lajim dalam SD tersebut, dakwaan Nazri di dalam Parlimen adalah supaya pendakwaan rasuah melibatkan skandal konsesi balak terhadap Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman dan Micheal terpaksa digugurkan.

Pada 9 Oktober lalu dalam persidangan Dewan Rakyat, Nazri memberitahu, RM 40 juta yang disalurkan Micheal kepada Musa merupakan sumbangan politik kepada Umno Sabah dan bukannya untuk Musa secara peribadi.

Nazri membuat kenyataan itu selepas terdapat laporan media bahawa Michael ditangkap di Lapangan Terbang Hong Kong disyaki cuba menyeludup keluar wang haram berjumlah S$16 juta (RM 40 juta).

Menurut laporan media ketika itu, Michael mendakwa wang tersebut milik Musa.

Lajim pernah menduduki jawatan Timbalan Ketua Menteri Sabah sehingga tahun 2004 dan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan sehingga Ogos 2012.

Beliau merupakan bekas anggota Badan Perhubungan Umno Sabah.

Beliau berkata tidak pernah berlaku sebarang perbincangan, perisytiharan, sebarang bukti urusniaga, transaksi atau urusan, laporan penyata atau bukti bahawa Umno Sabah ada menerima manfaat dari derma RM 40 juta itu.

“Oleh demikian, saya menyimpulkan bahawa kenyataan menteri berkenaan kepada parlimen adalah tidak benar, menyeleweng dan berniat menutup isu lebih besar.

“Iaitu dakwaan salahguna kuasa dalam anugerah lesen pembalakan di Sabah yang hanya menguntungkan beberapa orang sedangkan rakyat dan Negeri Sabah tidak mendapat pulangan setimpal,” menurut Lajim dalam SD itu.

Lajim yang mengesyaki lesen pembalakan di Sabah sering dianugerahkan kepada individu yang rapat dengan pemimpin Kerajaan Sabah.

Lajim juga mengesyaki wang haram tersebut disimpan di luar negara dengan menggunakan ajen tertentu sebelum disalurkan semula kepada pemimpin-pemimpin utama politik di Sabah.

Lajim berkata beliau bersedia tampil membantu siasatan mana-mana pihak dalam skandal pembalakan ini.

“Saya yakin pengalamaan, pengetahuan dan maklumat dalaman yang saya ada mengenai perjalanan Umno dan kerajaan di peringkat pusat dan negeri akan membantu siasatan,” ujar Lajim dalam SD itu.

Sementara itu, Pengarah Startegi PKR, Rafizi Ramli memberitahu media, SD tersebut merupakan salah satu bukti yang akan diserahkan kepada Suruhanjaya Bebas Anti Rasuah Hong Kong (ICAC) untuk memulakan siasatan skandal tersebut.

“Kedudukan beliau sebagai Ahli Majlis Tertinggi Umno dan Badan Perhubungan Umno Sabah sepatutnya menjamin bahawa beliau juga akan dimaklumkan sekiranya ada sumbangan sebesar itu kepada Umno Sabah,” ujar Rafizi di dalam sidang media di ibu pejabat PKR hari ini. -KD

359 comments:
Write comments
  1. Menurut laporan media ketika itu, Michael mendakwa wang tersebut milik Musa.

    Dakwaan ini sudah disahkan adalah tidak benar.

    ReplyDelete
  2. Lajim yang mengesyaki lesen pembalakan di Sabah sering dianugerahkan kepada individu yang rapat dengan pemimpin Kerajaan Sabah.

    Jika ini benar, pasti anugerahan ini berkait rapat dengan rasuahan.

    ReplyDelete
  3. ICAC sudah mengesahkan ini cuma dermaan politik, cuma pembangkang tidak teriam hakikat ini.

    ReplyDelete
  4. Kami menantikan bukti baru dari Rafizi.

    ReplyDelete
  5. Lajim juga mengesyaki wang haram tersebut disimpan di luar negara dengan menggunakan ajen tertentu sebelum disalurkan semula kepada pemimpin-pemimpin utama politik di Sabah.

    Ini cuma andaian, harus juga membuat siasatan yang wajar asal usul dan tujuan duit tersebut.

    ReplyDelete
  6. Serahkan bukti baru untuk meneruskan siasatan. Jika tidak, kes ini tetap tutup.

    ReplyDelete
  7. Nazri membuat kenyataan itu selepas terdapat laporan media bahawa Michael ditangkap di Lapangan Terbang Hong Kong disyaki cuba menyeludup keluar wang haram berjumlah S$16 juta (RM 40 juta).

    Kes ini sudah disahkan tiada elemen berasuah oleh ICAC, mungkin bukti yang adad tidak cukup kuat untuk dakwaan tersebut.

    ReplyDelete
  8. Rafizi harus mengemukakan bukti baru yang menyakinkan.

    ReplyDelete
  9. Serahkan kepada pihak berkuasa untuk bertindak.

    ReplyDelete
  10. Ini dermaan politik yang sering dilakukan?

    ReplyDelete
  11. Rahsia sebenar mengapa Lajim Ukin begitu gembira meletakkan semua jawatan (kecuali jawatan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan) terbongkar oleh sumber dalaman PKR.

    ReplyDelete
  12. 'Political plan' Anwar Ibrahim akhirnya menjadi kenyataan setelah hampir tujuh bulan memujuk Lajim dan Wilfred Bumburing untuk menikam belakang Najib.

    ReplyDelete
  13. Menurut sumber dalaman PKR, Lajim sudah melambungkan dirinya kepada penduduk Sabah bahawa beliau sebagai Ketua Menteri Sabah yang baru seperti yang dipersetujui dengan Ketua Pembangkang ini.

    ReplyDelete
  14. Ini adalah 'golden hand shake' diantara Lajim Ukin dan Anwar Ibrahim ...

    ReplyDelete
  15. Walhal Anwar Ibrahim telah pun mengadakan 'golden hand shake' dengan Jefrrey Kitingan sebagai Ketua Menteri Sabah yang baru, jika Sabah jatuh ke tangan Pakatan Rakyat .

    ReplyDelete
  16. Ramai Ketua Cabang di Sabah sudah berlaga angin dengan Anwar Ibrahim, siapa bakal Ketua Menteri Sabah yang baru, Lajim atau Jefrrey?

    ReplyDelete
  17. Ketua-ketua Cabang PKR di Sabah memang tidak mahu Lajim mahupun Jefrrey.

    ReplyDelete
  18. Anwar Ibrahim lupa bagaimana Jeffrey Kitingan tinggalkan dan lubangkan kapal PKR di Sabah, sehingga Azmin terpaksa pergi tutup semula lubang besar PKR.

    ReplyDelete
  19. Anwar Ibrahim juga tahu sifat dan sikap Lajim Ukin yang mahu semua jawatan di Sabah. Ketua Pembangkang ini pun tahu fail SPRM terhadap Lajim juga boleh tahan tebal.

    ReplyDelete
  20. Rupa-rupanya 'golden hand shake' sudah bertukar menjadi 'golden shit head'. Jeffrey tidak tahu Anwar main belakangnya. Lajim pun tidak tahu Anwar main belakangnya.

    ReplyDelete
  21. Dalam hal ini DS Najib nyata lebih bijak. Biarkan Lajim Ukin masuk ke dalam kem Pakatan Rakyat dengan fail-fail SPRMnya sekali.

    ReplyDelete
  22. Kita seharusnya barcakkap manganai masa depan rakyat Sabah yg banyak dparmainkan oleh UMNO. Kita huraikan apa matlamat PR dan apa perjaungan yg telah dlakukan OMNO. Ndak parlu lah kita keji individu pambangkang ka atau BeEnd. Jelaskan fakta apa baik nya OMNO selama ini pada Sabah(an)?? Ramai pencacai an penyangak kat ruangan ni ndak tau fakta utk berforum. Hanya keji nista yg banyak.

    **Raja Sulu'

    ReplyDelete
  23. Terima atau tidak kami pun tidak tahu.

    ReplyDelete
  24. Tapi kalaupun terima pasti itu adalah untuk kegunaan Sabah.

    ReplyDelete
  25. Baru2 ini James Baga keluar dari parti Star dan sekarang berjuang bersama BN.

    ReplyDelete
  26. Consumer Affair and Protection Society of Sabah (CAPS) president James Baga has quit Star Sabah and pledged support for the Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  27. He said in a statement emailed to New Sabah Times yesterday that more members would also be leaving the party.

    ReplyDelete
  28. And, according to Baga, his resignation letter has been sent to Star Sabah office and the chairman Datuk Dr Jeffrey Kitingan and it took effect on December 7.

    ReplyDelete
  29. “I will now support the BN government,” he said.

    ReplyDelete
  30. The former Star Sabah supreme council member said he has confidence in the leadership of Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak and Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman.

    ReplyDelete
  31. “These two leaders have set a clear direction for the people and I am sure there are lots of better things to come in the near future,” he said.

    ReplyDelete
  32. Baga said he decided to quit as he has lost confidence in this opposition party which was now in disarray.

    ReplyDelete
  33. “It has been very disappointing to be in a party with arrogant leaders who see themselves as superior to others.

    ReplyDelete
  34. “These leaders do not even care to hear the wishes of its members. It is a waste of time. There will be more and more members leaving the party very soon…it is only a matter of time,” he said, quoting a Chinese proverb which says “the arrogant army will lose the battle for sure”.

    ReplyDelete
  35. Meanwhile, Baga said his resignation from Star Sabah would enable him to concentrate fully on his work as CAPS president.

    ReplyDelete
  36. “It is my responsibility to clear the perception that CAPS is an opposition NGO which is totally untrue.

    ReplyDelete
  37. “We are bound to work side by side and hand in hand with the government to protect the interest of the consumers as stated in our constitution. We are pro-government and obliged to help the government of the day,” he pointed out.

    ReplyDelete
  38. Baga also said criticising the government did not mean they supported the opposition, but rather to help the government by highlighting consumerism issues as well as giving inputs and suggestions on what ought to be done for the benefit of consumers in this country.

    ReplyDelete
  39. Besides that, the government gives various incentives especially to the tour operators.

    ReplyDelete
  40. For instance, starting next year, a tour operator who is handling 750 foreign visitors or 1,500 local holidaymakers will get tax exemption. Therefore, the government is targeting 26.8 million visitors under the Visit Malaysia Year 2013.

    ReplyDelete
  41. The tourism industry is also contributing to the national productivity growth as the arrival of tourists has boosted the domestic consumption, such as accommodation, food and beverage by 4.1 per cent in 2011.

    ReplyDelete
  42. And, in line with the changing expectations for the country to be more innovative and creative, he explained that MPC has aligned itself to meet the challenging demands as outlined in the New Economic Model (NEM) and to accelerate the nation’s transformation in areas of productivity and innovation, and support the aspirations of the nation to achieve a high income economy.

    ReplyDelete
  43. MPC’s new direction is reflected in the newly set up five department model such as Regulatory Review, Enterprise Innovation, Knowledge Management, Business Excellence and Global Competitiveness which focuses on the drivers for higher productivity growth. In the Tenth Malaysia Plan 2011 – 2015, MPCis entrusted to review business regulations for competitiveness and realigned its activities and implemented measures to ensure that it has the necessary capabilities and resources to review existing business regulations with the view to removing unnecessary rules and reducing compliances cost, he said.

    ReplyDelete
  44. He said MPC also undertake productivity enhancement research activities as well as advisory and training to promote enterprise innovation.

    ReplyDelete
  45. “With the setting up of Enterprise Innovation Departments, MPCwas able to better assist industries to enhance their innovation capabilities and improve efficiencies,” said Burhanuddin.

    ReplyDelete
  46. These two core functions were supported by Knowledge Management, Business Excellence and Global Competitiveness, he said.

    ReplyDelete
  47. At the international level, MPC also conducts productivity improvement programmes under the Malaysian Technical Cooperation Programme (MTCP), Third Country Training Programme (TCTP) by the Japan International Cooperation Agency (JICA) and the Asian Productivity Organisations (APO).

    ReplyDelete
  48. “With the membership of APO, we manage to assign almost 100 participants to various countries in Asia, Europe and USA, covering various fields, such as manufacturing, services and agriculture. The program includes seminar, training courses, conference and exhibition,” he shares.

    ReplyDelete
  49. The seminar which started from yesterday to Dec 16, is jointly organised by MPC, APO, Ministry of Agriculture and Food Industry Sabah and Colombo Plan in conjunction with an International Training Course on Development, Promotion and Marketing of Agro tourism Products.

    ReplyDelete
  50. It is participated by 18 international participants from 14 countries and featured distinguish foreign speakers-John Chanoki from Japan, Haro Boekhold (Netherlands), Therdchai Choibamroong (Thailand), and Dr. Jen-Son Cheng (Taiwan).

    ReplyDelete
  51. The participants will also have a field trip to Mari-Mari cultural village and Sabah Tea Plantation in Ranau.

    ReplyDelete
  52. Apakah tujuan duit politik itu?

    ReplyDelete
  53. Lajim ada agenda sendiri untuk dicapai.

    ReplyDelete
  54. Lajim masih mendapat sambutan rakyat khas pru semakin mendekati?

    ReplyDelete
  55. Biarlah rafizi serahkan bukti untuk meneruskan siasatan dari ICAC.

    ReplyDelete
  56. Musa sudah bebas dari apa-apa dakwaan rasuah.

    ReplyDelete
  57. Salleh, bersama-sama pemimpin kanan USBO, TS Pandikar Amin Hj Mulia, Datu Datuk Amir Kahal Tun Mustapha pernah digugurkan sebagai calon BN dalam PRU12 dan tidak diberikan apa-apa peranan penting selepas itu. Dia hanya dilantik Pengerusi Perbadangan Kraftangan Malaysia. Dalam keadaan itu sekalipun, Salleh tidak bertindak menyunsung atau menungkah arus politik Nasional. Salleh tetap bersama kerajaan BN di samping dapat mengawal perasaan dan keadaan “panas” yang menguji suku kaum yang di ketuainya melalui USBO.

    ReplyDelete
  58. Professionalisma, Kesetiaan kepada Parti BN dan Kesabaran Salleh dan pemimpin USBO berbaloi sehinggalah Pandikar dilantik Speaker Dewan Rakyat.

    ReplyDelete
  59. Salleh pula dilantik sebagai Penasihat Sains dan Tekhnologi kepada Kerajaan Negeri yang bertaraf Menteri. Dia akhirnya dilantik Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah.

    ReplyDelete
  60. Pairin bersama-sama pemimpin PBS pernah meninggalkan BN. Khusairi Talib (Kini YB dan Ketua UMNO di UMNO Bahagian Negeri Perak) menyifatkan tindakan PBS meninggalkan BN suatu masa dulu sebagai “MEMBELA MARUAH”.

    ReplyDelete
  61. Beberapa ujian politik telah dilalui Pairin sehingga hampir kecundang di MP Pensiangan di tangan Tan Sri Joseph Kurup (BN). Bagaimanapun, Pairin akhirnya menyertai BN semula

    ReplyDelete
  62. Pairin percaya bahawa hubungan Kerajaan Pusat-Kerajaan Negeri perlu dirapatkan melalui pendekatan 3C-consultation, communication and cooperation demi memerlihara keutuhan dan perhubungan nasional.

    ReplyDelete
  63. Professionalisma, Kesetiaan dan kesabaran Pairin sudah teruji dan ternyata “lulus” sehingga kini beliau dilantik menjadi Timbalan Ketua Menteri Sabah dan Menteri Kerja Raya dan Komunikasi Negeri Sabah.

    ReplyDelete
  64. Professionalisma, Kesetiaan dan kesabaran seperti yang dimiliki Pairin dan Salleh TIADA pada Lajim.

    ReplyDelete
  65. Dia melompat dari Berjaya ke PBS kerana Harris Salleh (Ketua Menteri semasa era BERJAYA) tidak memilih beliau sebagai calon DUN Klias dalam PRU. Lajim juga menyimpan luka dengan PBS yang tidak melantiknya sebagai Timbalan Ketua Menteri Sabah kouta Islam setelah penyandang jawatan itu, Datuk Ahmad Baharom DSP Haji Abu Bakar Titingan, kalah dalam PRU. Luka itu dibalasnya dengan melompat ke UMNO bersama Datuk Roben Balang (ADUN Kemabong) dan Haji Zaini Isa (YB dilantik)sehingga membawa kerajaan PBS rebah.

    ReplyDelete
  66. Lajim pula, hanya dengan ura-ura bahawa dia tidak akan dicalonkan dalam PRU13, dia bertindak meninggalkan BN-UMNO. Nyata berbeza Professionalisma, Kesetiaan dan kesabarannya dengan Salleh. Salleh telah menggenggam setianya kepada perjuangan Partinya UMNO-BN walaupun telah tidak dicalonkan bersama pemimpin kanan USBOnya Pandikar Amin dan Datu Amir Kahar pada PRU12.

    ReplyDelete
  67. Apakah justifikasi Pembangkang dan DSAI yang dapat diketengahkan sebagai menyokong bahawa Pemimpin seperti Lajim akan mengubur BN di Puterajaya? Bagi Rakyat Sabah, Lajim yang pergi hanyalah perkara yang normal dan biasa. Tiada perkara yang LUAR BIASA ATAU BIG DEAL dengan pemergian Lajim. Malah Rakyat Sabah tidak akan hairan jika dalam PRU13, Lajim dan kuncu-kuncunya akan menjadi hambatan kepada perjuangan Pakatan Rakyat jika tidak menjadi tentangan dan saingannya

    ReplyDelete
  68. Lajim tidak tahu tapi Bumburing tahu. Macam mana itu?

    ReplyDelete
  69. Nampak sangat yang Lajim ini tidak mengambil perkembangan semasa dalam parti BN.

    ReplyDelete
  70. Lajim bawa diri sendiri saja selama dalam BN dan cuba untuk membuat keputusan sendiri.

    ReplyDelete
  71. Bukti yang diberikan oleh Rafizi mengenai akuan sumpah Lajim ini tidak akan berjaya.

    ReplyDelete
  72. Kita tunggu apa yang akan ICAC katakan mengenai perkara ini.

    ReplyDelete
  73. Kalau boleh belajarlah untuk menerima kenyataan sebagai parti pembangkang.

    ReplyDelete
  74. Lucu juga kalau difikirkan balik dengan kenyataan Lajim ini. bagaimana boleh jadi macam ini?

    ReplyDelete
  75. sampai sekarang ini pun Lajim tidak ada parti lagi.

    ReplyDelete
  76. Ini membuktikan yang mana Lajim memang tidak diterima oleh pihak pembangkang.

    ReplyDelete
  77. Kenyataan ini mungkin dibuat atas sebab permintaan daripada PKR.

    ReplyDelete
  78. Mungkin ada perjanjian antara Lajim dan PKR. Mana tahu dengan kenyataan ini baru PKR dapat menerima Lajim.

    ReplyDelete
  79. Menerima lajim untuk menjadi ahli PKR. Kita tunggu saja selepas ini benar atau tidak Lajim akan menyertai PKR.

    ReplyDelete
  80. nampaknya masalah Rafizi dengan mengadu tanpa bukti ini cuma akan memburukan nama Rafizi sendiri.

    ReplyDelete
  81. Kalau kita lihat sendiri pun memang ada benar juga yang mana Rafizi sendiri tidak ada bukti untuk mendakwa seseorang itu.

    ReplyDelete
  82. nilah kelemahan yang ada pada Rafizi sebenarnya sekarang ini. Cuma meminta untuk siasatan dibuat oleh pihak ICAC. Tapi apa yang Rafizi ada?

    ReplyDelete
  83. Datang Hong Kong merayu dengan ICAC lepas itu tidak ada apa-apa sumber yang boleh dipercayai untuk mendakwa. Macammana ICAC mahu menolong kalau macam ini. Sia-sia saja usaha Rafizi.

    ReplyDelete
  84. Kenapa tidak dari dulu lagi Rafizi datang ke Hong Kong? Kenapa baru sekarang mahu pergi. Ini menampakkan yang mana Rafizi tidak serius untuk menyelesaikan masalah ini. Cuma menjadi isu politik mereka sebenarnya.

    ReplyDelete
  85. Inilah yang kita dapat lihat dengan tindakkan Rafizi sekarang ini. Sudah terdesak baru mahu pergi.

    ReplyDelete
  86. Sudah-sudahlah cuba untuk memutar belitkan fakta ini. Kalau sudah tewas itu terimalah kenyataan dan tidak perlu cakap yang bukan-bukan.

    ReplyDelete
  87. Seperti apa yang kita tahu. ICAC boleh buat semua itu tapi memerlukan bukti.

    ReplyDelete


  88. Meanwhile, he said the road linking Kuala Tomani and Ulu Tomani would be upgraded after the Public Works Department has done the cost estimation and submitted a full report.

    ReplyDelete
  89. Datuk Seri Musa Haji Aman has called for unity and cooperation among Umno and Barisan Nasional leaders and members, saying it is the key to the ruling coalition’s strength.

    ReplyDelete
  90. The Chief Minister said unity among BN parties including Umno would ensure the government is strong and stable.

    ReplyDelete
  91. “We must be strong because we want Umno and BN to remain as government at the state and federal levels,” he said when opening the delegates meeting of Umno Tenom and Pensiangan divisions.

    ReplyDelete

  92. Musa also said it was his desire to “turun padang” often to meet the people not only in his capacity as Chief Minister but also as Sabah BN and Umno chief.

    ReplyDelete
  93. And, he added that it was important to continue to intensify efforts to look after the people’s wellbeing by carrying more development programmes especially in the interior areas.

    ReplyDelete
  94. Umno, he pointed out, was not merely a political party but one that constantly worked hard to serve the rakyat.

    ReplyDelete
  95. “Umno is led by sincere, responsible and caring leaders. Under Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak’s leadership, Sabah has received huge allocation to carry out various transformation programmes and initiatives,” he added.

    ReplyDelete

  96. On poverty, Musa said Sabah’s poverty rate declined from 24.2 per cent in 2004 to 19.7 per cent in 2009.

    ReplyDelete

  97. “The poverty rate in the interior went down by 13.2 per cent,” he said, adding that this proved the commitment of the government in eradicating poverty and to ensure a better future for the people, especially the poor.

    ReplyDelete

  98. The Chief Minister also said much had been done to improve the wellbeing of the people in the interior.

    ReplyDelete

  99. He expressed confidence that Umno Tenom and Pensiangan would remain as BN’s strongholds.

    ReplyDelete

  100. “The interior will remain a BN territory. This is achievable if Umno and BN members place party interest above self-interest.

    ReplyDelete

  101. “We are so much better off compared to the opposition parties which are only good at making promises, criticising and blaming everything on Umno and BN.

    ReplyDelete

  102. “The fact remains that they are worse off…states under PR are regressing, people are suffering and their needs are not fulfilled,” Musa said.

    ReplyDelete

  103. And, he also said he was confident that members of Umno Tenom and Pensiangan were wise in deciding what was good for them.

    ReplyDelete
  104. Musa said the people should not be taken in by the issues raised by the opposition as their aim was only to weaken the ruling coalition.

    ReplyDelete
  105. “They don’t intend to do anything for the people…they have no development planning and agenda,” he said.

    ReplyDelete
  106. Musa said the BN on the other hand not only talked but worked, served the people and fulfilled the promises made to them.

    ReplyDelete

  107. “Don’t dwell on trivial issues…instead we must serve the people and strengthen the party at all levels,” he stressed.

    ReplyDelete
  108. Hasrat murni mahukan pengiktirafan sebagai pemfitnah paling hebat tercapai sebelum PRU13 apabila Zuraida dan Rafizi dua ekor puaka PKR akhirnya disaman oleh Shahrizat.

    Saman 100 juta ringgit sebenarnya satu jumlah yang kecil berbanding serangan fitnah yang dilakukan oleh 2 ekor puaka ini.Sebenarnya dalam isu ini yang paling bijak adalah Saifudin Nasution kerana beliau terlepas daripada dakwaan tersebut apabila berjaya memperbodohkan 2 ekor puaka lembu PKR yang membuat kenyataan fitnah diluar dewan rakyat.


    ReplyDelete

  109. And on the 13th general election, the Chief Minister advised against raising the issue of allocation of seats and candidacy.

    ReplyDelete

  110. “We must leave this to the BN top leadership to decide based on the spirit of camaraderie and unity which is our strength all this while.

    ReplyDelete

  111. “We must work hard to ensure Umno continues to be relevant and respected. And Umno as the backbone of the BN government must strengthen and mobilise its machinery to ensure the party achieves success in the coming election,” Musa said.

    ReplyDelete
  112. " KUALA LUMPUR: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil pada Khamis memfailkan saman fitnah menuntut ganti rugi RM100 juta terhadap Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraida Kamaruddin dan Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli berhubung isu Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC)."

    ReplyDelete
  113. BN Tawar Penyelesaian,Belanjawan kali ini pro-rakyat



    Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan membentangkan belanjawan negara bagi tahun 2013 pada hari Jumaat 28 September.


    Ini merupakan bajet yang ke empat yang dibentangkan di Dewan Rakyat sejak memegang tampuk pentadbiran negara pada April 2009.


    ReplyDelete
  114. Walaupun ramai yang mengatakan ini adalah bajet pilihan raya kerana ini adalah bajet terakhir sebelum Pilihan Raya Umum ke 13 yang bakal diadakan bila-bila masa sahaja dari sekarang hingga April tahun depan, namun bagi kerajaan Barisan Nasional ia adalah sana sahaja, samada pilihan raya atau tidak.


    Program serta projek pembangunan bagi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara perlu diteruskan walaupun rakyat bakal memilih parti mana yang bakal menerajui kerajaan untuk tempoh lima tahun akan datang.


    ReplyDelete
  115. BN sentiasa yakin sokongan padu rakyat kerana ia tidak perlu berbohong mengenai rekodnya yang cemerlang jika dibandingkan dengan pembangkang.


    Sebab itu tidak salah kalau Perdana Menteri memberi lebih tumpuan kepada kebajikan rakyat dan pertumbuhan ekonomi dalam belanjawan kali ini.

    ReplyDelete
  116. Malah jika belanjawan kali ini pro-rakyat adalah kerana itulah yang dijanjikan oleh Datuk Seri Najib ketika melancarkan slogan pentadbirannya yang mendahului rakyat dalam segala aspek program pembangunan negara.


    Setakat ini Perdana Menteri telah menepati segala janjinya yang dibuat kepada rakyat ketika melafazkan sumpah jawatan dahulu.


    Inilah yang menjadi jurang perbezaan yang amat ketara antara kerajaan BN dan pembangkang yang menamakan diri mereka Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  117. Jika dilihat daripada kemelut air yang berlanjutan di Selangor, kegagalan kerajaan negeri PAS Kelantan membekalkan air bersih kepada rakyat, usaha menumbangkan Menteri Besar PAS oleh anggota Exco daripada parti sendiri dan sikap rasis, sombong dan bongkak yang ditunjukkan oleh DAP di Pulau Pinang, tidak silap kalau dikatakan pembangkang hanyalah satu pakatan untuk menipu rakyat.


    Sementara kerajaan BN di bawah Datuk Seri Najib mengorak langkah dan menyusun strategi rapi untuk meningkatkan tahap pendapatan rakyat dan negara di tahun-tahun mendatang, Ketua Pembangkang pula tidak segan silu menabur janji-janji manis yang beliau sendiri tahu tidak mampu di tepatinya.

    ReplyDelete
  118. Ambil sahaja contoh janji-janji yang dibuat Anwar untuk meraih undi antaranya menurunkan harga petrol, menjanjikan pendidikan percuma, menghapuskan PTPTN, menurunkan harga kereta dan terakhir menjanjikan rumah mampu milik kepada rakyat.


    Memang bunyinya sedap didengar dan apabila dibaca janji-janji ini di dalam kitab mereka yang dinamakan Buku Jingga, ada juga yang terpikat dan terpangaruh.

    ReplyDelete
  119. Namun hakikatnya adakah semua janji yang dibuat pembangkang praktikal kepada rakyat dan menguntungkan ekonomi negara dalam jangka masa panjang?


    Umpamanya Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli ingin menjadi juara kereta murah.


    Jika kereta murah memang berduyun-duyun rakyat daripada setiap lapisan masyarakat mungkin akan mampu memiliki kereta idaman mereka tetapi bagaimana pula dengan perancangan untuk mengurangkan kesesakan dan juga kemalangan.

    ReplyDelete
  120. Jika jumlah kereta sudah sesak di jalan raya, kerajaan terpaksa pula membina lebih banyak jalan dan lebuh raya untuk mengatasi kesesakan.


    Tol pula perlu dikenakan di lebuh raya baru oleh syarikat konsesi untuk tempoh beberapa dekad.


    Rakyat kini merungut kerana di kebanyakan kawasan perumahan tempat meletak kereta tidak mencukupi.


    Sudahkah Rafizi memikirkan bagaimana mengatasi masalah tempat parkir yang amat terhad jika cadangan beliau itu menghasilkan lambakan kereta yang tidak terkawal?

    ReplyDelete
  121. Contoh yang mudah ini sudah cukup untuk membuat rakyat faham bahawa pembangkang tidak mampu menjana penyelesaian kepada masalah yang dihadapi samada sosial, ekonomi, pendidikan dan sebagainya.


    Anwar hanya menyediakan alternatif bukannya penyelesaian - jika harga petrol kini didakwa tinggi, beliau hanya mengambil jalan mudah dan populis dengan berjanji untuk menurunkan harga.

    ReplyDelete
  122. Begitu juga dengan PTPTN - jika kini pinjaman diberikan kepada ribuan pelajar kolejm dan universiti, Anwar hanya mengambil jalan mudah untuk menghapuskan segala hutang PTPTN dan menjanjikan pendidikan percuma.


    Persoalannya adakah pernah Anwar menerangkan walaupun sedikit kepada rakyat cara mana atau mekanisma cadangan-cadangan beliau atau yang terdapat di dalam Buku Jingga ingin dilaksanakan


    ReplyDelete
  123. Bagi kerajaan BN pula, setiap dasar, program dan projek pembangunan yang hendak dijalankan telah melalui satu proses penilaian yang ketat supaya apabila dilaksanakan kelak menepati tujuan dan matlamat.


    Bukannya seperti program air percuma Pakatan Rakyat di Selangor tetapi akhirnya rakyat sendiri yang menyaman kerajaan negeri kerana tidak mampu menunaikan janji.

    ReplyDelete
  124. **** Nah... kan? dah kene....

    ReplyDelete

  125. "Sementara kerajaan BN di bawah Datuk Seri Najib mengorak langkah dan menyusun strategi rapi untuk meningkatkan tahap pendapatan rakyat dan negara di tahun-tahun mendatang, Ketua Pembangkang pula tidak segan silu menabur janji-janji manis yang beliau sendiri tahu tidak mampu di tepatinya."

    Oleh itu, di sini kita sendiri boleh melihat bagaimana sebenarnya kekomitedan kerajaan BN dalam membangunkan dan memperjuangkan rakyat.

    Jadi, kenapa harus Lajim Ukin mempersoalkan komitem BN? Saya kira, sebagai seorang pemimpin yang baik "berat sama dipikul, dan ringan sama dijinjing". Bukan hanya msa popular, msa senang-senang stick dengan parti. Bila nampk ada parti yang lebih meguntungkan, terus keluar parti. Dalam PKR mungkin nama akan naik dan jadi pioneer di peringkat sabah. Sebab itu, dia keluar parti.

    ReplyDelete
  126. BOLEHKAH KENYATAAN RAJA KATAK INI DIKIRA SEBAGAI BUKTI KUKUH UNTUK MENAFIKAN HASIL SIASATAN ICAC??

    ReplyDelete
  127. SAYA SIMPULKAN BAHAWA LAJIM TIDAK PERNAH AMBIL TAHU APA2 HAL YANG BERLAKU DALAM UMNO.. YANG DIA TAHU HANYA MENGKAYAKAN DIRI SENDIRI.. MINTA PERUNTUKKAN RATUSAN JUTA DARI PERSEKUTUAN DENGAN ALASAN UNTUK MEMBANGUNKAN PRASARANA DI BEAUFORT, TAPI SAMPAI DIA LOMPAT KELUAR, TIDAK ADA LANGSUNG HASIL KERJA BELIAU UNTUK RAKYAT BEAUFORT..

    ReplyDelete
  128. KETIKA PEMBENTANGAN BAJET 2013 JUGA, LAJIM TIDAK MENDENGAR KESELURUHAN INTIPATI BAJET YANG DIBENTANGKAN.. DIA HANYA DENGAN PENDAHULUAN, KEMUDIAN BUAT KESIMPULAN BAHAWA TIDAK ADA PERUNTUKKAN UNTUK SABAH.. SO BEGITU JUGALAH DIA KETIKA MASIH DALAM UMNO DULU..

    ReplyDelete
  129. SUDAH TERSEBAR LUAS BAHAWA LAJIM MEMPUNYAI KAITAN RAPAT DENGAN SHAFIE APDAL.. ADA DAKWAAN BAHAWA LAJIM BERSEKONGKOL DENGAN MENTERI KKLW INI UNTUK MEMBOLOT PROJEK2 KKLW.. PERNAH LAJIM NAFIKAN??

    ReplyDelete
  130. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    ada satu kes yang sudah sangat lama dan sehingga sekarang, tiada sebarang siasatan, tindakan mahupun perbicaraan dibuat. Kes tersebut melibatkan penyelewengan dan rompakan yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim sewaktu bergelar Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  131. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Jumlahnya pula adalah sebanyak RM3 bilion... jumlah yang sangat besar berbanding tuduhan yang dilemparkan kepada Musa Aman mahupun Ketua Menteri Sarawak, Taib Mahmud.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  132. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    5 Jun 2012, Presiden PERKASA, Ibrahim Ali telah membuat laporan polis meminta polis menyiasat kenyataan yang dikeluarkan oleh bekas Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia, Datuk Abdul Murad Khalid bahawa Anwar Ibrahim telah mengawal lebih 20 akaun peribadi (Master Akaun) bernilai lebih RM3 bilion.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  133. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    7 Jun, Anuar Shaari, bekas Setiausaha Sulit Anwar pula meminta Anwar Ibrahim menfailkan saman terhadap Abdul Murad, sekiranya pengakuan berkanunnya itu adalah fitnah semata-mata. Anuar Shaari juga meminta Anwar menjelaskan sama ada akaun induk tersebut membabitkan pemilikan aset, saham serta wang Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat, Azmin Ali dan isterinya, Shamsidar Taharin yang nilainya begitu lumayan.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  134. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    10 Jun, Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin turut memberikan respons agar Anwar menjelaskan segera dakwaan berhubung pemilikan 20 akaun induk membabitkan aset, saham dan wang bernilai lebih RM3 bilion seperti yang terkandung dalam akuan bersumpah bekas Penolong Gabenor Bank Negara itu.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  135. RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Namun Anwar Ibrahim langsung tidak menjawab. Pun begitu, pada masa yang sama, tiada sebarang siasatan, tindakan mahupun ulasan yang diberikan oleh pihak berkuasa berhubung Pengakuan Berkanun Datuk Abdul Murad bin Khalid. Manakala konco-konco Anwar Ibrahim juga, langsung tidak berani bersuara atau mencuit perkara berkenaan, walaupun pada masa yang sama, mereka begitu sibuk dengan para pemimpin UMNO yang lain, seolah-olah mereka cuba mengelakkan orang ramai dan para pengundi daripada mengetahui kisah Anwar melarikan wang negara secara haram.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  136. Zuraida tukang lobi, Rafizi tukang lulus

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Selama ini Zuraida dan Rafizi mempotretkan diri mereka sebagai orang yang penuh intergriti dan menyerang Nazri Aziz kerana anaknya menggunakan kenderaan milik Michael Chia.

    Jadi bagaimana pula dengan Zuraida yang menggunakan kenderaan yang disediakan oleh sebuah syarikat? Harus diingat, kenderaan itu bukan digunakan oleh anak Zuraida, tetapi oleh Zuraida sendiri. Untuk tujuan apa syarikat berkenaan menyediakan kenderaan mewah yang berharga ratusan ribu untuk kegunaan Zuraida? Sudah tentu ada udang di sebalik batu!


    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  137. Zuraida tukang lobi, Rafizi tukang lulus

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Zuraida seorang wakil rakyat di sebuah negeri yang diperintah PKR. Walaupun beliau tiada kuasa meluluskan projek tetapi beliau mempunyai kuasa melobi atau menjadi broker yang membawa projek syarikat-syarikat tertentu untuk diluluskan.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  138. Zuraida tukang lobi, Rafizi tukang lulus

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Kebetulan beberapa hari lepas kami menemui sekumpulan wanita PKR. Dalam pertemuan itu mereka menceritakan kepada kami tentang sikap buruk Zuraida yang melobi projek di sana sini atas nama wanita PKR. Kononnya komisyen yang akan beliau dapat akan digunakan untuk menggerakkan wanita PKR. Bukan sahaja di Selangor malah hingga ke Pulau Pinang.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  139. Zuraida tukang lobi, Rafizi tukang lulus

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Zaman kemewahan Zuraida adalah ketika Rafizi berada di Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor. Prosedur di Selangor menetapkan setiap projek yang hendak dikemukakan kepada kerajaan negeri perlu dihantar kepada Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor untuk dinilai dan dicadang supaya diluluskan. Di sana Rafizi yang banyak memainkan peranan untuk melobi Anwar bagi meluluskan sesuatu projek. Masalah ‘terlebih makan’ telah membuatkan Rafizi bermasalah dengan Pejabat MB Selangor terutamanya dengan Faekah Hussin, yang akhirnya menyaksikan Rafizi telah meletak jawatan.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  140. Zuraida tukang lobi, Rafizi tukang lulus

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Nazri dan Musa Aman telah menjelaskan secara panjang lebar berkenaan dengan hubungan mereka dengan Micheal Chia. Hummer yang digunakan oleh anak Nazri juga sudah dijelaskan, dan wang rm40 juta itu juga sudah disiasat dan hasil siasatan mendapati wang itu adalah sumbangan politik yang sudahpun dimasukkan ke akaun umno (bukan akaun peribadi menteri sebagaimana yang didakwa pembangkang).

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  141. Zuraida tukang lobi, Rafizi tukang lulus

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Sekarang giliran Rafizi dan pemimpin-pemimpin pembangkang pula menjelaskan apa kaitan Zuraida dengan syarikat yang meminjamkan Mercedes Benz E200 CGI kepada Zuraida. Dan kenapa dana yang sepatutnya disalurkan kepada parti digunakan untuk membiayai kemewahan Zuraida? Sekiranya dakwaan ini tidak benar, Rafizi patut ambil tindakan undang-undang terhadap blogger Sel13 memandangkan beliau juga turut dikaitkan dengan kemewahan Ketua Wanita PKR ini.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  142. Mana pejuang alam sekitar Sarawak Report dan Bruno Manser?

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?


    pembalakan berhampiran Tasik Pedu yang menjadi punca air orang Kedah semakin parah! Apabila Pas Kedah tanpa bertimbang rasa dan tamak terus menerus menerjah kekawasan berkenaan dengan gelojoh dan kejamnya.

    Bila kita tanya MB awat buat macam ni, nak tau orang tua tu kata apa? Dia kata penebangan balak membabitkan kawasan seluas 400 hektar di hutan simpan Tasik Pedu, Padang Terap adalah bagi membangunkan taman agropelancongan pertama negara.

    Katanya projek itu akan tetap diteruskan sekalipun Jabatan Alam Sekitar (JAS) telah menolak laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA).


    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  143. Mana pejuang alam sekitar Sarawak Report dan Bruno Manser?

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Mana Sarawak Report, Bruno Manser Fund dan Rafizi? kenapa bila negeri Pakatan Rakyat melakukan penggondolan hutan secara besar-besaran, tidak ada bantahan dibuat oleh pemimpin Pakatan Rakyat dan juga NGO yang kononnya berjuang atas isu alam sekitar?

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  144. Rafizi Double Standard

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) hari ini meminta rakyat untuk menilai permainan dan sandiwara Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim dalam soal bas mewah dua tinggat PKR yang dipertikai sejak sekian lama.

    - Khalid Ibrahim mengaku membayar RM10,833.00 sebulan untuk membeli bas mewah pkr.

    - Sebelum ini, pada 30 Ogos 2012, Tan Sri Khalid Ibrahim menegaskan yang bas itu disewa untuk tempoh enam bulan dan ianya dibiayai sepenuhnya oleh beliau.

    - Carian di JPJ mendapati bas BLU 8779 itu didaftarkan atas nama beliau Abdul Khalid Bin Ibrahim, yang membuktikan sebenarnya beliau adalah pemilik bas itu.

    - Kemudian selepas itu beliau menyatakan pula yang bas itu dibeli oleh beliau secara sewa beli.


    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  145. RM40 million VS USD39 million

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Belum pun memerintah, Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat telah mempamerkan cara hidup mewah mengatasi kedudukan mereka sebagai pembangkang di negara ini, lengkap dengan bas dan jet mewah untuk ke mana-mana. Apatah lagi dengan Anwar sendiri memiliki tidak kurang dari tujuh orang pengawal keselamatan yang mengiringinya pada satu-satu masa. Senario ini semakin jelas di mata rakyat jelata sejurus selepas melihat gambar Anwar dan pemimpin PR lain yang dimuat naik oleh Tian Chua di laman sosialnya. Kelihatan mereka semua tersengih-sengih bangga dan teruja sekali menaiki jet mewah untuk ke Sabah, Sarawak dan Labuan sempena menyambut Hari Malaysia.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  146. RM40 million VS USD39 million

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Ketika diasak dengan pelbagai persoalan, Anwar, Tian Chua dan Nurul Izzah masing-masing memberikan jawapan yang berbeza. Kata Anwar, jet tersebut adalah ditaja oleh ‘kenalannya’. Sementara Nurul Izzah pula berkata ia dipinjamkan, tetapi Tian Chua pula dengan otak separuh bingai terlebih dahulu menyatakan yang ianya disewa. Namun kenyataan Tian Chua lebih tepat apabila Datuk Mohd Taufik Omar, Pengerusi Tjets Sdn bhd mengakui bahawa syarikat beliau telah menyewakan jet Dassault Falcon 900 yang bernombor N990BB itu kepada Anwar, dengan kos yang dirahsiakan. Kos menyewa jet mewah tentunya mahal. Walaupun si otak bingai Tian Chua cuba memperkecilkan jumlahnya dengan menyatakan ianya ‘murah’ tetapi ia tidak membawa makna bagi rakyat selagi butiran terperinci seperti invois, resit dan juga sumber kewangan yang digunakan untuk membayarnya tidak dibentangkan.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  147. RM40 million VS USD39 million

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Jika wang sewaan dikeluarkan dari poket Anwar sendiri, maka Anwar perlu menjelaskan dari mana datangnya wang yang begitu banyak sedangkan beliau hanya bergaji seringgit. Jika dari poket kerajaan negeri Selangor, maka Khalid Ibrahim perlu menjelaskan kenapa wang rakyat Selangor digunakan untuk kepentingan parti politik PKR. Dan Jika ianya ditaja, iaitu dibayar oleh pihak lain seperti kata Anwar, maka Anwar bertanggungjawab kepada rakyat untuk mendedahkan penajanya sebagaimana pemimpin-pemimpin Pakatan mendesak pemimpin-pemimpin BN untuk mendedahkan penaja sumbangan politik RM40 juta ini.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  148. RM40 million VS USD39 million

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Dr. Hatta Ramli, Bendahari PAS Pusat yang turut berada dalam jet berkenaan juga wajib menjelaskan kepada penyokong PAS dan rakyat sekalian tentang sumber penajaan jet tersebut. Sudah tentu rakyat juga ingin tahu dan ingin pastikan yang ianya bukan diambil dari Soros atau derma ikhlas yang disumbangkan oleh penyokong-penyokong PAS yang terpedaya dengan ungkapan pemimpin-pemimpin PR kononnya parti mereka miskin dan tidak ada sumber dana. Begitu juga jika ianya dipinjamkan, dedahkan siapakah yang begitu baik hati, pemurah lagi kaya raya untuk meminjamkan sebuah jet mewah kepada Anwar.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  149. RM40 million VS USD39 million

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    kenapa penyokong-penyokong PR tidak mempersoalkan perkara ini secara TERPERINCI? Apakah ketelusan hanya perlu di pihak BN, tetapi tidak dipihak PR? Jika pemimpin BN menerima dana dari pihak yang perihatin tehadap perjuangan BN, bukan main lagi dikutuk mereka, macam-macam persoalan dan pertikaian ditimbulkan, tetapi apabila pemimpin PR bermewah dengan sumber yang jelas haram atau diragui, tidak pula menjadi masalah kepada mereka. Seharusnya, penyokong-penyokong PR bangkit bersama dengan seluruh rakyat Malaysia menuntut PR menjelaskan isu jet peribadi ini dengan terperinci lengkap dengan dokumen-dokumen bukti bagi menepati perjuangan mereka menuntut kerajaan yang bersih, telus, adil dan berintegriti.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  150. RM40 juta untuk tutup sumbangan politik Soros kepada Pakatan Rakyat

    BAGAIMANA PULA DENGAN SKANDAL RASUAH PAKATAN RAKYAT? ADAKAH LAJIM JUGA TIDAK TAHU WALAUPUN SKANDAL RASUAH MEREKA BERLAKU DEPAN MATA?

    Jika sumbangan RM40 juta itu dipertikaikan oleh pemimpin, penyokong dan media pembangkang, rakyat juga berhak mempertikaikan kemewahan pemimpin-pemimpin Pakatan terutamanya Anwar Ibrahim yang mampu menaiki Jet eksekutif secara percuma (kos menyewa RM96,000 untuk penerbangan ke Sabah dan Labuan), memiliki banglo bernilai lebih RM6 juta di Segambut Dalam, kereta pertama, MG Rover 3500cc bernilai ratusan ribu ringgit, bas mewah dua tingkat yang dianggarkan bernilai RM900000, treler jelajah merdeka dan kos guaman (skandal liwat) yang dianggarkan hampir mencecah RM10 juta.

    SAYA PUN BOLEH BUAT PENGAKUAN BERSUMPAH BAHAWA SAYA TIDAK PERNAH LIHAT PERUNTUKKAN RM100 JUTA DIGUNAKAN UNTUK MENAIKTARAF KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR DI BEAUFORT.. MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  151. LAJIM khayal membaca arus perjalanan politik. Bagi dia, keputusan yang
    dibuatnya melalui politik, dianggapnya senantiasa menyebelahinya.

    ReplyDelete
  152. Lajim bersandar kepada pengalamannya sendiri apabila pada tahun 1986
    bertanding melalui PBS dan menang, walaupun pada ketika itu, nama beliau dalam politik negeri Sabah, tiada yang mengenalpun.

    ReplyDelete
  153. Nama Lajim menghangat kembali apabila beliau meninggalkan PBS pada tahun 1994 membawa sekali kerusi yang dimenanginya pada PRN Sabah yang hanya berlabuh berapa bulan sebelumnya, melalui perbuatan itu, PBS kehilangan kuasa dan membuka peluang kepada BN untuk menubuhkan kerajaan negeri.

    ReplyDelete
  154. Melalui peristiwa yang dilalui Lajim itu, beliau melakukannya untuk kali ketiga, yakni pada Julai lalu meninggalkan BN dan menubuhkan PPS yang pro pembangkang.

    ReplyDelete
  155. Tindakan beliau itu adalah puncak daripada spekulasi seawal tahun 2004, bahawa beliau akan berpaling tadah.

    ReplyDelete
  156. Dengan bertemakan, kuasa dan jawatan bukan matalamat perjuangannya, beliau memberi alasan penyebab utama meninggalkan BN.

    ReplyDelete
  157. Apabila keluar bergemalah suara-suara kecil beliau yang dinyaringkan, kononnya, selama dalam BN, kawasannya tidak di bangun dan kerajaan yang disertainya sejak tahun 1986-1994; 1994-2012, kononnya tidak membangun rakyat. Lajim memerlukan masa 26 tahun untuk mendapatkan ilham dan idea.

    ReplyDelete
  158. Selama 26 tahun, mata beliau kabur terhadab pembangunan yang berlaku,
    hanya selepas Julai 2012, secara tiba-tiba mata beliau telah menjadi
    terang benderang. Bukan sahaja matanya, akan tetapi tindakannya juga
    kononnya menjadi hebat.

    ReplyDelete
  159. Kini, seteru politik beliau lebih tiga dekad menjadi temannya,
    penasihatnya. Beliau tidak sedar, bahawa beliau sebenarnya telah terjual hidup-hidup tanpa menyadarinya.

    ReplyDelete
  160. Contoh terkini, bagaimana Lajim digambarkan sebagai ahli politik yang
    tiada apa-apanya dicerminkan melalui pengakuannya sendirinya melalui
    akuan bersumpad (SD) berhubung wang RM 40 juta sumbangan kepada Umno
    Sabah.

    ReplyDelete
  161. Berasaskan kepada pengakuan itu, beliau bukan lagi secara tersirat
    mengakui, bahawa beliau sebagai ahli politik yang tidak dipercahayai,
    malah kawan-kawannya pun beranggapan, bahawa beliau tidak mempunyai
    kredibilti politik yang tinggi, atas sebab itu, beliau tidak dilibatkan mengetahui hal-ehwal parti demi keterjaminan agar strategi parti tidak diketahui oleh pihak lawan.

    ReplyDelete
  162. Benarlah kata-kata Pengerusi Perhubungan Umno Sabah yang disokong oleh
    Timbalannya, sebaik sahaja beliau keluar daripada parti; bahawa
    pemergian beliau daripada Umno atau BN tidak mempunyai impak apa-apa
    terhadap kekuatan parti.

    ReplyDelete
  163. Lajim Ukin adalah antara politikus yang memiliki sifat dan sikap yang tidak pernah puas dengan nikmat yang dikecapi dan acapkali terlebih ukur baju di badan sendiri.

    ReplyDelete
  164. Rakyat Sabah sendiripun sudah lama sedia maklum dengan impiannya yang membuak-buak begitu berkeinginan sekali untuk menjadi Ketua Menteri.

    ReplyDelete
  165. malah pernah satu ketika diugutnya PM supaya Ketua Menteri sekarang dilucutkan jawatan dan diganti pula dengan dirinya.

    ReplyDelete
  166. Lajim pun tahu untuk naik ke tangga atas dengan menggunakan kemampuannya agak sukar untuknya menandingi kewibawaan dan pengaruh Musa Aman.

    ReplyDelete
  167. ada percanggahan pula antara Lajim dan BUmburing akan hal ini. Lajim kata tak tau, tapi Bumburing kata tau.

    ReplyDelete
  168. Macam-macam usaha telah dilakukan oleh Lajim demi mencapai cita-citanya itu untuk menjadi Ketua Menteri Sabah termasuk melawan Datuk Musa Aman.

    ReplyDelete
  169. Lajim menganggap bahawa seluruh rakyat Sabah menyokong perjuangannya, maka dengan itu lah juga dia menubuhkan "Parti Baru" iaitu Pakatan Perubahan Sabah (PPS.

    ReplyDelete
  170. Lajim tak relevan lagi. katak tua.

    ReplyDelete
  171. apa pun yang Lajim yang katakan mestilah ada bukti, jangan main cakap saja.

    ReplyDelete
  172. lajim ni pun jadi terkenl kerana dia lompat parti.

    ReplyDelete
  173. mungkin Lajim ni berminat untuk jadi KM, sebab itulah dia berusaha untuk jatuhkan Musa.

    ReplyDelete
  174. bila ada skandal rasuah yang libatkan pemimpin PKR apa pula kata Lajim?

    ReplyDelete
  175. sebaiknya, semua pihak tumpukan perhatian untuk bekerja kepada rakyat.

    ReplyDelete
  176. Timbalan Pengerusi UMNO Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak yakin rakyat bijak menilai serangan “politik peribadi” Datuk Seri Lajim Ukin terhadap kepemimpinan UMNO peringkat negeri sejak kebelakangan ini.

    ReplyDelete
  177. Tegas beliau pelbagai dakwaan dan tuduhan yang dilemparkan Lajim terhadap kepimpinan UMNO lebih bersifat “dendam politik dan agenda peribadi” menjelang pilihan raya umum ke-13 yang semakin hangat sekarang.

    ReplyDelete
  178. “Isu-isu yang dibangkitkan oleh Lajim dalam temuramah itu bukan perkara baru, tetapi cuba dicanang semula untuk tujuan “political mileage” dan sebagai justifikasi menyertai Pembangkang.

    ReplyDelete
  179. “Perkara yang dibangkitkan itu adalah sesuatu yang lumrah disuarakan oleh mereka yang bergelar pembangkang, tujuannya untuk mencipta isu (create issues) memburuk-burukkan pemimpin dan kerajaan bagi mendapatkan simpati dan meraih sokongan politik”, katanya kepada UMNO-Online sebagai mengulas serangan Lajim terhadap kepimpinan UMNO dalam temuramah bersama “Sinar Harian” pada Isnin lepas,

    ReplyDelete
  180. Jelas beliau lagi dakwaan mengenai politik cantas-mencantas adalah satu tanggapan Lajim semata-mata.

    ReplyDelete
  181. “Dalam konteks UMNO, keputusan akhir terserah kepada Presiden Parti dengan mengambil kira pelbagai aspek. Dalam konteks Sabah, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Hj Aman merupakan seorang yang bersikap terbuka untuk perbincangan, baik soal politik mahu pun isu pembangunan.

    ReplyDelete
  182. “Dalam soal pembangunan, Lajim yang pernah dalam kerajaan tentu memahami mengenai prosedur dan tatacara pelaksanaannya yang bukan boleh dibuat dalam sekelip mata, tetapi melalui peringkat proses demi proses sebelum projek itu sampai kepada rakyat”, ujarnya.

    ReplyDelete
  183. Mengenai isu royalti minyak untuk Sabah, beliau yang juga Speaker DUN Sabah berkata kerajaan negeri dan Ketua Menteri telah membuat kenyataan mengalu-alukan perbincangan terbuka mengenai perkara tersebut.

    ReplyDelete
  184. “Kerajaan negeri sudah tentu mengharapkan manfaat yang lebih besar, tetapi kita kena akur juga mengenai sumbangan kerajaan Pusat dalam bidang-bidang lain, selain mengambil kira kepentingan dan kesamaratan dalam sebuah Persekutuan.

    ReplyDelete
  185. “Rakyat Sabah mahukan kestabilan politik Negara dan terus menikmati hasil pembangunan dan transformasi yang dilakukan oleh Kerajaan”, katanya.

    ReplyDelete
  186. Justeri beliau percaya Datuk Seri Najib adalah pilihan Rakyat Sabah untuk terus menjadi Perdana Menteri Malaysia.

    ReplyDelete
  187. Ketua Penerangan UMNO Datuk Ahmad Maslan berkata ia hanya ‘perang psikologi’ parti pembangkang yang mula merasakan kebangkitan BN dan sengaja membangkitkan isu itu bagi menarik perhatian dan mengambil hati rakyat di negeri ini.

    ReplyDelete
  188. “Pada pandangan saya, apa yang berlaku di Sabah ini tidak membimbangkan dan untuk makluman pemimpin kita di Sarawak dan Semenanjung, percayalah bahawa apa yang berlaku di Sabah ini hanyalah gelombang kecil yang sudah terhenti.

    ReplyDelete
  189. “Mereka sebenarnya hanya ingin menimbulkan perang psikologi, kononnya ada ramai lagi pemimpin BN akan menyertai Datuk Lajim (Ukin), (bekas anggota Majlis Tertinggi Umno) dan Datuk Wilfred Bumburing (bekas Timbalan Presiden Upko yang kini menyokong perjuangan pakatan pembangkang),” katanya.

    ReplyDelete
  190. Beliau yakin perkara itu tidak akan berlaku kerana keadaan dan suasana politik di sini semakin tenang.

    ReplyDelete
  191. “Kita amat yakin Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman boleh mengurus dengan baik segala apa yang berlaku di Sabah.

    “Jangan risau kepada kepimpinan di Semenanjung dan Sarawak yang tidak dapat turun bersama di Sabah …. saya ada bukti dan melihat sendiri bukti jelas dan berdasarkan pengamatan saya turun ke Sabah, Saya yakin Umno dan BN Sabah terus utuh,” katanya.

    ReplyDelete
  192. Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata Sabah masih kekal sebagai kubu kuat BN.

    ReplyDelete
  193. “Cerita-cerita bahawa BN akan kalah di Semenanjung dan Sarawak dan oleh itu orang Sabah kena ikuti apa yang berlaku di sana hanyalah mimpi di siang hari”.

    “Pada saya itulah hasrat pembangkang untuk memerintah Malaysia ini. Apakah mereka fikir kita akan berdiam diri? Kita tidak berdiam diri, UMNO dan BN serta 13 parti komponen BN langsung tidak akan berdiam diri.

    ReplyDelete
  194. “Kita juga akan mempertahankan habis-habisan Putrajaya, Kota Kinabalu, Kuala Lumpur dan semuanya kita akan pertahankan dan mana yang kita terlepas, kita akan berusaha untuk menawannya. Percayalah, jangan kita termakan dengan perang psikologi pembangkang,” katanya.

    ReplyDelete
  195. Ahmad berkata: “Empat negeri yang kini diperintah pakatan pembangkang pun dalam keadaan lintang-pukang dari pelbagai segi dan inikan pula kononnya ingin menawan negeri-negeri yang di bawah kita”.

    ReplyDelete
  196. Mengenai pilihan raya umum, beliau berkata terserah kepada kepada kebijaksanaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menentukan tarikh atau masa yang sesuai.

    “Pada kita, bila-bila pun boleh, yang penting tahap kesiapsiagaan kita sudah mencapai tahap terbaik. Selalu kita tanya bila pilihan raya? Kalau persiapan kita sudah mencapai 80 hingga 90 peratus, apabila pembubaran diumumkan kita hanya tambah 10 hingga 20 peratus usaha untuk memperbaiki dan memantapkan lagi persediaan kita,” katanya.

    ReplyDelete
  197. Ahmad berkata seperti yang selalu dinyatakan oleh Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, pilihan raya kali ini luar biasa, “maka persiapan kita juga kena luar biasa”.

    “Kita jangan pergi berperang dengan persediaan biasa kalau menghadapi perang yang luar biasa,” katanya.

    ReplyDelete
  198. Pada peringkat awal, pembangkang mengatakan kerajaan negeri yang akan ditubuhkan akan berlandaskan kepada prinsip ketelusan, keadilan, kesamarataan serta menabur pelbagai lagi langkah-langkah drastik yang bakal merubah landskap politik di negeri itu.

    ReplyDelete
  199. Kononnya pentadbiran di bawah Barisan Nasional dahulunya korup, menyalahguna kuasa dan tidak memperdulikan nasib dan kebajikan rakyat, antara alasan yang diberi.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.