Friday, February 15, 2013

Gambar Penceroboh Di Lahad Datu Sabah

tentera ceroboh sabahLebih 100 lelaki warga asing dipercayai dari selatan Filipina yang berpakaian ala tentera dan sebahagiannya dipercayai bersenjata api berjaya dikesan menyeludup masuk dan menceroboh ke Lahad Datu, Sabah pada Selasa lalu.

Bagaimanapun keadaan di sana ketika ini terkawal dan pihak keselamatan negara yang terdiri pasukan tentera dan polis, termasuk dari unit komando sedang memantau situasi tersebut bagi mengelakkan sebarang insiden yang tidak diingini berlaku.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dalam kenyataan tiga perenggannya pada malam Rabu bagaimanapun meminta orang ramai supaya tidak bimbang dengan insiden tersebut.

Menurutnya, insiden yang berlaku disebabkan masalah yang berlaku di selatan Filipina.

Beliau berkata pihak keselamatan telah mengambil tindakan mengepung kawasan tersebut dan mengarahkan kumpulan tersebut meletak senjata serta menyerah diri.

“Keadaan ini adalah terkawal dan orang ramai tidak perlu bimbang,” kata Ismail.

Menurut sumber polis, kumpulan ini dikatakan telah mendarat di persisiran pantai Lahad Datu dengan menaiki bot pancung.

Bagaimanapun setakat 10 malam, pihak berkuasa keselamatan tidak dapat mengesahkan tujuan kumpulan itu sama ada merancang untuk melakukan aktiviti keganasan di bandar berkenaan.

Punca Pencerobohan Tentera Filipina

Berikut adalah punca sebenar pencerobohan tentera Filipina Di Lahad Datu Sabah. Ada juga yang anggap kumpulan itu adalah Abu Sayyaf. Berdasarkan laporan media rasmi, satu kumpulan ini mendakwa mahu mengembalikan semula tuntutan Filipina ke atas Sabah. Untuk info terkini, kumpulan bersenjata ala tentera itu mendakwa mereka adalah Tentera Diraja Kesultanan Sulu.

Menurut laporan, kumpulan lelaki bersenjata terbabit yang menaiki beberapa bot kecil telah mendarat di Lahad Datu, Selasa lalu dan kini sedang berdepan secara ketenteraan dengan pasukan keselamatan negara.

Laporan mengatakan bahawa kesemua lelaki berkenaan adalah warga Filipina, namun ia belum dapat disahkan secara rasmi. Sumber berkenaan yang ditanya jika beliau pernah mendengar nama pasukan tentera seperti itu sebelum ini sebaliknya berkata, matlamat kumpulan itu adalah untuk menjadikan Sabah sebahagian daripada Kesultanan Sulu.

Sementara itu, Jabatan Hal Ehwal Luar di Manila berkata, mereka masih tidak dapat mengesahkan jika 100 lelaki yang kini di Malaysia memang rakyat Filipina.

Menurut jurucakap hal ehwal luar, Raul Hernandez, Filipina menjalankan siasatan sendiri dalam kejadian itu. Terdahulu, terdapat juga laporan bahawa kumpulan lelaki bersenjata berkenaan adalah ahli kumpulan Abu Sayyaf yang berpusat di Sulu.

Sumber:  melvister.com / Mynewshub

340 comments:
Write comments
  1. matilah ni kali'' habislah rakyat sabah. jumlah mereka bukan hanya 100 orang tetapi mungkin berpuluh ribu atau beratus ribu di sabah. jangan lupa berapa ramai warga filipin yang diberikan IC oleh kerajaan malaysia samada sah atau secara projek IC BN. tujuan utama merka hanya satu mahu mendapatkan kembali sabah dalam jangka masa panjang.

    siap sedialah kita. mungkin mereka meraka ini tiba2 akan muncul dibelakang rumah ka, di kebun ka, tengah jalan ka, dsb. jangan buat perjalanan waktu malam riasu kereta anda disekat oleh kumpulan pemberontak. berdoalah selalu supaya perkara buruk tidak akan berlaku ke atas keluarga kita.

    ReplyDelete
  2. Rakyat sabah jgn di pebodohkan media BN tv1, tv2, Dan tv31/2. Itu semuanya aunta semata-mata menakutkan rakyat sabah yg suka mencium taik BN, kumpulan militan ABU SAYAF tidaksama sekali mengunakan pakaian celoreng,, mereka cuma mengunakan makanan biasa saja,, ini semua gimik politik BN semata-Mata utk menakutkan pengundi sabah agar jgn mengundi PR dgn masa yg sama dpt membawa pengundi hantu bangkit Dari tanah pilipin utk BN...

    BN JAHANAM STYLE,,,,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami x kisah abu sayyaf atau bukan tp yg kami kisah kselamatan negara kami budu punya pembangkang..

      Delete
  3. semua isu nak dipolitikan..pembangkang di malaysia mmg tidak berkualiti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.. mcm bodo becakap. Belajar tinggi2 baru ekut politik.. kan nampak bodo skrg org baca. Sikit2 politik.

      Delete
    2. Puki mak lu....ini semua kerja unmo parti haram jadah...

      Delete
    3. Tanpa umno sabah jadi negara pilipin la..x membangun..mundur...

      Delete
  4. Jgn terkejut kalau semua pencoroboh dah ada mykad dan berdaftar dgn spr..

    ReplyDelete
  5. Anon 15, 2013 at 9.39 am - BODOH DAN PALUI TAHAP GABAN

    TUKARRRRRRRRRRRRRR.............

    ReplyDelete
  6. askar dah masuk bandar utk gelombang biru...Komando diarah jaga pemain bola...polis dah x larat nak layan penjenayah yang makin teruk akibat desakan taraf hidup...sekarang ader orang nak tumpang sibuk sekaki coz suku sakat depa dah ramai kek Sabah...ndak gitu??

    ReplyDelete
  7. inilah hasilnya projek IC BN. jahanam sungguh'' dikhabarkan para penceroboh ini mahu tanah disabah dan tak mahu diusir pulang ke negara asal.

    semasa dalam kepungan para penceroboh ini tinggal di surau atau tinggal dirumah sudara mara.



    ReplyDelete
  8. Aku ada dengar yg kump militan tu masuk nak tangkap Miguel Amilio ke yg amat dikehendaki oleh pihak Manila atas penipuan terancang. si Amilio tu katanya adik ipar Musa Aman..betul ke kes ni???

    **Raja Sulu'

    ReplyDelete
  9. Jangan cemas dan risau rakyat sabah. Menteri kata semua terkawal, ketua menteri sabah kata sabah selamat. Sarawak kan lebih selamat, tdk ada pencerobohan dari warga asing. Sabah diceroboh oleh warga asing pula dikatakan selamat.

    ReplyDelete
  10. Semua tu poyoOOO....say NO 4 UBN..

    ReplyDelete
  11. kalau ada penceroboh buat apa lagi askar. perang dan halau mereka.kalau imbas baik org asing yg kaya d sabah tp tempatan miskin. kerajaan buta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini negara sepa rajin kaya.. sepa malas miskin.. jgn ko punya bangsa miskin ko salahkan kerajaan. Belajar rajin2 kerja rajin2.. bukan aramaiti ja kerja.Bodoohnyaa kau.

      Delete
  12. adoi la.... ITUKAN gambar geng PASKAL.... BKN PEMBERONTAK LA!!!!!!yg amik gambar ne pun same nak bodohkan org.... cubelah tgk kat lengan di bawah sikit dari bahu tu... kan tertera nama PASKAL!!!!!!!!!!!DOK SIBUK POLITIKAN SEMUA HAL

    ReplyDelete
  13. Tabik Spring kat ATM dan PDRM kerana mengambil pendekatan yg terbaek bagi menangani insiden pencerobohan tersebut. Kalo bleh jangan ada pertumpahan darah sebab tiada siapa yang akan untung.. Kos peluru dah berape.. itu belum lagi kos-kos lain. Jangan Ikut cara negara lain yg ingin menunjukan kekuatan dengan aset ketenteraan bagi menangani masalah. Kalo dibandingkan kekuatan pertahanan negara setakat 100 atau 200 org tu 1 or 2 jam saje dah ble menang.

    ReplyDelete
  14. chai chai lalat taik fuckatan bodoh! Koment semua bodoh mcm jubo anwar!

    ReplyDelete
  15. selatan filipina bilang dah aman,kenapa lagi nak bagi alasan mereka lari dari masalah ini.mereka ini memang berniat jahat buat apa nak runding runding lagi.kalau nak tuntut sabah berdepanlah dulu dengan rakyst sabah.rakyat sabah..palis-palis nak pemerintahaan sultan sulu..poi...

    ReplyDelete
  16. Anon febuary 15, 2013 at 2.33 PM - ENGKAU LAGI PALING BODOH DAN PALUI,
    SUKUNG LAH DENGAN BN UMNO ENGKAU YANG MAU MATI SUDAH ITU.

    INI KALI LAH..........

    ReplyDelete
  17. haha...saya x sokong mana2 puak parti tp pendaratan pihak luar yg lengkap bersenjata dan membuat tutntutan ke atas malaysia adalah sesuatu yg xble diterima sama sekali. Namun dgn cara pihak ATM dan PDRM menangani insiden tersebut harus dipuji kerana tidak melancarkan serangan walaupun pada hakikatnya kita berhak untuk menggempur mereka. Cuma saya rasakan sempadan kita masih senang diceroboh walaupun kita punyai aset pertahanan yg canggih dan kekuatan tentera yg jauh lebih kuat dibandingkan dgn mereka.

    ReplyDelete
  18. Kalo nak runding tu buat la dgn cara betul.. bawa file, pen , sediakan power point ker.. ni x datang je bawak senjata. Ingat ni filipin ker..

    ReplyDelete
  19. alaaa..orang2 itu buaknnya dari mana mana, penduduk kampung di lahad datu juga yang kita tak tahu status mereka. jangan2, ada yang sudah dapat BRIM ka BROM ka.

    dorg pintar maaa..dorng buat begitu supaya kerajaan malaysia boleh berunding dengan mereka supaya mereka diberikan hak di sabah. mereka ini bebas keluar masuk sabah filipin. sbb itu merka tahu dimena meraka berada.

    Silap2, runding punya runding, kerajaan bagi merka IC dan undi BN nanti. bila BN menang, merka dapat tanah pula sebagai habuan secara otomatik menjadi orang melayu'' pilak ooo pilak''

    inilah akibatnya projek IC BN. sekarang, apa sudah jadi, org pelipin sudah beratus ribu di sabah. inda lama lai sabah akan dibahagi tiga. sebahagian untuk pilak2 dan sebahagian untuk bugis dan sebahagian lagi untuk KDM.

    ini kali laaa..mampus negeri fix deposit UMNO BN.

    ReplyDelete
  20. haha.. ye ke... xtau la plak kan.. malas nak campur hal politik... tp memang ramai pun filipinos kat sabah... agak susah nak kawal tu.. sebab sabah memang dah leaking dr dulu lagi... cara terbaik ialah perketatkan kawalan sempadan dr kemasukan warga filipin. Tp kalo tuntutan diorang ni dipenuhi jugak memang sah ada konspirasi tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak org asing d sabah kerajaan bkan x tau tp dah d bayar jd buat2 bodoh jer yg mati org tempatan nnti klu pilihan raya rakyat pula d bodohkan sibuk nak itu ini tp kebanjiran bertambah parah lebih baik org yg d tangkap simpan dlm penampungan 7 bulan bagi dia rasa derita hidup d malaysia

      Delete
  21. Anonymous said...
    February 15, 2013 at 9:39 AM

    BN/NAJIB JANJIKAN TANAH PADA PUAK MORO JIKA BN MENANG CENGAN BANTUAN PENGUNDI HANTU DEPA!MASALAHNYA, BILA DENGAR NAJIB NAK BAGI TANAH SABAH, TERLALU RAMAI YANG MASUK PAKAI BOAT, ITU YANG RAHASIA BN/NAJJIB TERBOCOR AGAKNYA!3 TAHUN LAGI YANG MORO PENDATANG JADI BUMIPUTRA DAN ANAK SABAH JADI MEREMPAT!INILAH PUKULAN BN/NAJIB/MUSA AMAN!BAGI SATU KALI LAGI, SATU KALI SJA UNTUK BN MEMERINTAH, HABIS TANAH SABAH GADAI DEKAT ORANG MORO FILIPIN!

    ReplyDelete
  22. korg ni, mcm ank kecil sbuk2 nak kutuk mgutuk.. aku y duk LD ni ok jak pn... kitaorg mc aman n damai, x ada bunyi bom o apa2 y swktu dgnnya. jgnlah nak politikn suma isu, mmg rmai plipne d cni tp xkn smua 2 BN y pgil msuk?? bek korg fkir mcm mna nak majukn msia dgn adanya org2 hebat mcm korg dr sbuk nak slahkn BN.. parti mna pn y memrnth, x akan ada bezanya klu rkyt x brubh, asyik nak minta x pndai nak bri.. ops silap, pndai jgklah bg, bg msalah.. btulkan diri dlu bru slahkn org..

    ReplyDelete
  23. haha... moro ni pun bodoh jugak... yg datang ramei ramei bawak sepupu sepapat tu buat ape.. cuba dduk diam2 kan x menyusahkan org... ni siap macam nak berperang dah.. kalo siap ngan armada sekali xpe gak.. kemungkinan gak ada fight... ni bawak selaras M16 sorang jer... tu pun xtau berapa magazine sorang yg diorang bawak... paling2 pun setiap sorang ada 10 magazine.. 10 X 30 bullet... baru 300 das X 100 orang 30000 das tembakan yg mereka mampu lepaskan..berapa jam agaknye ble bertahan tu....

    ReplyDelete
  24. Anonymous February 15, 2013 at 4:49 PM - Tulah... saya tengok insiden ni bukan dri sudut politik tp dr segi keselamatan macam dah over jer sampai pencerobohan bersenjata ni.. masih ingat lagi peristiwa kat greek Perak dulu... dimana rampasan senjata yg telah meragut 2 nyawa. Tunggu TLDM beli kapal tempur LCS nanti bagi kuat lagi pertahanan armada laut kita..

    ReplyDelete
  25. Bukan nak politikkan isu keselamatan negara, tapi jika tiada ic2 palsu yg UMNO beri percuma kepada insan2 dr Filipin/Indon, mereka ndak bisa keras kepala,don. Ini buleh bunoh penguatkuasa dan kayuh perahu ke tengah lautan. Dua tiga bulan masuk balik,lepas tu beli polis dgn uangringgit. Aku malu nak mngaku org LahadDatu,ikhlas cakkap. Tapi kaurang diatas bule bangga lagih. Mengong aku .

    ReplyDelete
  26. Haha! yg sokong BN di Lahad Datu tu semuanya tinggal Filipinos & Indon jer..Semua tu anjing2 yg dpt IC free drp bangsa babi BN..thats why Anjing Lahad Datu tu still boleh cakap Lahad Datu tu masih aman sekarang ni..Negeri dah nak tergadai pun, masih BODOH lagi..Orang asal Sabah yg masih menyokong BN ni memang spesis BONGOK TAHAP TINGGI..Hasil negeri banyak, tp mostly hasil kena rembat dengan geng2 BN Semenanjung..BODOH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi ko mo undi siapa?.. parti pakatan pembangkang?... lagi bodoh dan paloi.. ko kasitau sini siapa lg yg layak kita undi..

      Delete
  27. Ini sebab apa..... sebab penguatkuasaan yg longgar... sabah dan sarawak negeri yg kaya tp hakikatnya kedua2 negeri nilah yg mundur dr pembangunan... Jalan masih berlopak2 macam naik kereta lembu... frasarana yg kurang... kami mengeluh sebab nilah realiti hidup org sarawak... memang x dinafikan bekalan air dan elektrik sudah disediakan di beberapa kawasan perdalaman tetapi pembangunan masih jauh ketinggalan sedangkan kita telahpun menjenguk tahun 2013... bayangkan ketika ini seseorang tengah sakit tenat dan ada ibu yg hendak bersalin terpaksa menempuh jalan yg berlopak dgn jarak pemanduan sekurang-kurangnya 45 minit untuk sampai ke klinik daerah... itulah kemajuan yg kami nikmati setelah 30 tahun usia.. tp lebih baik dr 30 tahun sebelum.

    ReplyDelete
  28. apapun..sentiasa la brjaga2....

    ReplyDelete
  29. Minta maaf jika mencelah tapi perkara ni suda lama berlaku dimana pulau sipadan pernah diserang oleh anggota abu sayyaf satu ketika dulu, bukan sekadar mainan kerajaan.. Xperlu lah menuding jari dengan pihak kerajaan saja.. Kita perlu btrima kasih juga dengan pihak kerajaan BN sbb dri dulu masih mempertahankan negeri kita dari tuntutan ksultanan sulu.. Kalo nda itu time, kita yang jadi kuntrik2 bikin bangunan, org pilipin yang jd Y.B.. Mau kamu bgtu? Buka-buka juga kunun buku sejarah tu.. Jgn dibiar buruk di almari.. Korang kutuk2 kerajaan BN, sekali tengok korang barisan pertama mengambil BR1M.. Kat semenanjung, PR belum memerintah dah buat hal.. Kumpul org ramai2 ntuk wat kecoh konon nya nak BERSIH.. Yang paling berani (di depan) pengikut PAS, sailang ooo.. Silap2 kalo antar kat palestin, dorang yang lari dulu (Maaf kalo ada yang terasa).. Korang yg suka kutuk kerajaan ni, dah lupakah yg korang TERLEBIH PANDAI ni dulu sekolah kat mana kalo bkan sekolah yg kerajaan BN dirikn.. Kta sabung mnyabung, Ktua2 PR ketawa2 smbil garuk pantat.. lepas tu kasi cium sma kmu sbb sokong sma dorang.. Hahahaha..

    ReplyDelete
  30. Anonymous said...
    February 15, 2013 at 2:33 PM

    jubur mama ko...

    ReplyDelete
  31. ini la hasil perjanjian damai yg kerajaan umno bn malaysia taja, yang tak puas hati kena hantar kat sabah untuk di pelihara oleh umno siap bagi ic cuma skrip filemnya ada kasar sikit maklum la nak takut2kan penduduk tulen sabah. mungkin ini la kumpulan2 atau hero2 wayang yg akan buat kacau klu umno bn kalah pru13. kalau betul2 ni pengganas kenapa perlu rundingan lagi kenapa tak tembak terus? kalu pihak keselamatan kita tunjuk garang sikit pati2 dari mana2 negara mungkin takut sikit masuk sabah.

    ReplyDelete
  32. Aku heran betul, mereka ni masih tidak faham wang pembayar cukai dengan wang BN? Sama ke?????

    ReplyDelete
  33. Lawee, mngamuk lagi.. Nda tahan psiko rupanya pnyokong PR ni.. Hehehe.. Wangi kah pantat dorang? Hahaha.. Kami yg mnyokong kerajaan nda dikasi cium pantat, tp kami dikasi pendidikan yg secukupnya dan sesungguhnya aku bsyukur nikmat yg Allah SWT bagi biar sdikit (pelaksana adalah kerajaan).. Ko apa ko dapat mnyokong PR, bongok? Disuruh teriak bos mu (Ketua ranting,dahan,akar,daun,bunga,buah PKR) teriak saja ko.. tp nda tau apa2.. Itu nama nya BODOH + SOMBONG.. PR janjikan air free ntuk org sabah, lpas tu ko lah org pertama yg mnangis2 nnt di tv3 (aduan rakyat) sbb ndak dikasi air free mcm selangor n kelantan.. Dan mnta maaf, agama islam x ajar maki mama org, jd aku xmaki mama ko lah.. Sapa yg ajar ko bgtu? Ketua PR mu kah? Hohoho.. Hidup Malaysia!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni pasti ko perna kne peluk sama big mama..ala nganku saja bahh..sedap kaa??ketiak masam ka??

      Delete
  34. Gambar diatas bukan gambar abu sayyaf lah. Dan lagi 1 jangan buat spekulasi slagi blom ada knyataan rasmi pihak berkuasa. Penyebaran gambar yg tidak rasmi ttg keadaan di lahad datu hanya akan mengeruhkan lagi situasi. Kalo copy image dari google sila letak tag gambar hiasan ok. Kawasan yg diceroboh dalam kepungan askar dan polis, wartawan pun x d benar masuk. Krisis berlaku menurut media filipina ada kerana MNLF mengempur kem Abu Sayyaf di Jolo dgn usaha membebaskan wartawan jirdan yg diculik, Abu Sayaf melarikan diri dlm kumpukan kecil dan dipercayai memasuki negara jiran bagi menyelamatkan diri, makumat dari negara kita pula bermacam macam versi, ada kata durang lawat keluarga dan lain2 lagi. Tuntutan sabah pula adalah tidak rasmi kenyataan nya. Tp pada pandangan saya agak mustahil buat masa ini mereka ingin berbuat demikian kerana pihak MNLF sendiri tidak pernah mengeluarkan kenyataan utk mgambil alih sabah. Oleh itu sebagai rakyat sabah janganlah kita mengeluarkan statement yg boleh mengganggu gugat dan mendatangkan kerisauan penduduk. Ini semua berlaku kerana konflik dalaman selatan Filipina sahaja yg menjadi mangsa keadaan adalah kita di sabah. Harap kawalan keselamatan laut dipertingkatkan, jangan terlampau siok berkempen pru13 seja, sampai tidak sedar pengganas suda d blakang rumah. Sekian.

    ReplyDelete
  35. Kita ni negara demokrasi, bkan negara republik.. apa2 hal mesti melalui rundingan, bkan main tembak saja.. kalo 100 ditembak, korang fkir keluarga dia kat pilipin duduk diam2 saja, mkn kropok smbil tgk tv? mesti dorang serang blik.. kalo dorang serang blik, berlaku lah perang.. itupun x bleh fkir kah? korang nak negara ni bperang? syukurlah PR x memerintah.. Bawahan ngok, atasan lagilah ngok..

    ReplyDelete
  36. setuju. mana boleh main tembak-tembak sahaja. lainlah kalo kumpulan itu yang mulakan tembakan dan buat kacau. mau keadaan betambah parah kah? ada prosedur bah dalam sesuatu konflik.

    ReplyDelete
  37. hai.. singkat btul fkiranmu nak... anonfeb15. 6.09pm
    jd org biar berakal, jgn main maki jak, kita biar beradab wlu org biadap.. mcm kerajaan kita hehe..

    ReplyDelete
  38. Main point is, sebab projek IC la jadi begini. PILAKPIN ni ramai sudah di Sabah beranak pinak. Dorg ni mcm anjing ja. Bagi anjing makan, pastu bisuk2 limpas depan anjing, dia salak balik. Mana anjing tu ingat pernah dikasi makan. PILIPIN=ANJING. Hanya Sabahan yang tau. Siapa bukan keturunan Sabahan, walaupun lahir di Sabah, x akan tahu isu ini.

    ReplyDelete
  39. Propaganda BN untuk kekal berkuasa dan menguasai hasil kekayaan Sabah demi untuk mengisi perut buncit kroni.Berbilion Ringgit dibelanjakan untuk menaik taraf kawalan keselamatan negara tapi tentera Philipine bersenjata yang "berselipar jepun" pun boleh menyusup masuk Sabah.Adakah Sabah yang merdeka pada 31hb Ogos 1963 ini hanya umpama "Padang Paint Ball" kepada Kuala Lumpur dan BN UMNO.POSIK tokou ngawi Sabahan.!!!..bangkit untuk menguburkan UMNO BN dalam PRU13 ni.Ini adalah penghinaan kerajaan BN UMNO kepada seluruh rakyat Sabah Tulin.Mana kata-kata hikmat si Menteri yang mengatakan keselamatan Sabah adalah yang terbaik.Atau mungkinkah angkatan tentera yang mengawal sempadan Sabah / Philipine ni hanya dibekalkan dengan beberapa puluh keping zink sepanjang 8 kaki dan beberapa biji tangki biru untuk berkawal di sempadan dan tidak mampu berdepan dengan penceroboh yang membawa senjata api.

    ReplyDelete
  40. Penyokong PR sbuk sja mcri ksalahan kerajaan.. Tp x fkir dgn masalah yg telah dtimbulkan oleh Ketua2 PR.. Buat perhimpunan BERSIH(tapi bbau) smbil buat kkecohan.. Korang xtau, hasil daripada perhimpunan tu bole mnimbulkn huru-hara yg lg besar.. Cuba kta fkir, melalui perhimpunan itu mnunjukkn rakyat d negara kta x bersatu dan ini akan mnyebabkn negara Uncle Sem (Amerika) mnyelinap masuk k negara scara terang terangan k negara kta konon2 ny nak mndamaikn mcm cmpurtangan dorang kat negara2 islam yg lain.. cuba kta lihat, apabila dorng msuk cmpur ja mesti hancur negara tu ngan bom dorang.. korang nak ka mcm tu? Ketua2 PR ptut fkir dulu sblum wat smua tu.. N 1 lg, kta ni salahsatu negara islam, xmustahil mereka akn porak perandakn negara kta hasil daripada pemerintahan PR ( Parti Rejim)..

    ReplyDelete
  41. (Y) ni mesti cara BN untuk ambil kesempatan dengan rakyat.. HA HA HA

    ReplyDelete
  42. Kalo btl Anwar tu pintar sngat, knapa dia xbuat kebaikn @ kmajuan di negara semasa dia jadi timbalan perdana menteri dulu? Yang berusaha Tun mahathir jga.. Sudah bgtu, sombong lagi.. Saya ingat dulu masa c anwar dtg ksabah (masih TPM), salam ngan rakyat pun x ada.. Skg bru t hegeh2 nak mundar mandir k sabah.. Kamu mau tau knapa, sbb sabah adalah "tiket" ny ntuk k putrajaya.. Lpas dia memerintah, pakar ekonomi nya ( penyokong2 PKR d sabah yg tau komen sja) menangis2 d tv3 sbb nda sdah dpeduli oleh ny mcm ibu2 tunggal dselangor.. Bru kluar dari penjara, naik jet persendirian sdah.. Bnyak pula duit nya kn? Mgkin ada tabung nya time d penjara kn.. skit2 lama2 jd bukit.. Kalo teda suda duitnya, apa susah.. bukit di sabah la digondol..

    ReplyDelete
  43. tk pa..pribumi d sabah tk prlu risau...apa susah..klau filipin wt hal d sabah...bugis blh jd hero... klau bugis pla buat hal...filipin lak jd hero..bab sabah ni mmg tpt dorg suda..kita yg menumpang....

    ReplyDelete
  44. Lahad Datu folks should be extra careful.

    ReplyDelete
  45. Menakutkan sungguh. Nanti Sabah jadi jajahan orang asing.

    ReplyDelete
  46. Harap pihak polis dapat menyelesaikan masalah ini.

    ReplyDelete
  47. Unbearable incident kicks in.

    ReplyDelete
  48. Masih banyak lagi yang ada tu.

    ReplyDelete
  49. How can they intrude our shore?

    ReplyDelete
  50. lemah lemah...ni bru kumpln yang cikit dah boleh bolos masuk tempat kta.blum lagi kumpln yang mmg lama dah brdndam ngan ngara kta ni.harap perbaikilah mutu pertahanan ngara kita.....SNGAT LMAH NI!!!!!BAHAYA!!!!

    ReplyDelete
  51. Investigations are highly needed.

    ReplyDelete
  52. Siasatan lanjut harus ada.

    ReplyDelete
  53. apa pn y u org comen sya se7 cuma tidak menolak kemungkinan abu sayap apabila shj naik di tanah sabah sudah ada my kad siap untuk mengundi pru13 utk tolong najib supaya tidak masuk ke tali gantung monggolia.

    ReplyDelete
  54. Isu keselamatan negara dipolitikkan oleh manusia2 bangang kat atas...sesiapa yg x pernah cop sepuluh jari atas nama nyawa n yang dipertuan agung mmg xkan faham apa itu kedaulatan negara.....

    ReplyDelete
  55. Pada semua warga malaysia janganlah perslah pada siapa-siapa,yang jelas marilah kita kaum melayu bersatu padu, kita kekalkan yang ada seperti sekarang tak payah berangan untuk berubah yang belum tentu sama seperti yang kita nikmati selama ini.
    Ambil iktibar negara mesir konon nak mengubah pemimpim baru tuk mengubah taraf rakyat, tapi apa yang terjadi,,dari negara yang aman menjadi kanja peperangan sebab menerima asutan yang belum tentu .

    Kekalkan apa yang ada sekarang, buat apa nak beruba kalo kita belum tahu.

    Sekali lagi mari kita bersatu pada padu dan menyokong apa yang ada pada saat ini, kelak kita akan lebih maju.,,,amin,,,

    ReplyDelete
  56. Amiinn.. Saya sokong sma ko K-link system.. Sesama bangsa perlu tolong menolong, bkan caci mencaci.. Kalo xpuas hati, ckp trus sama YB kah, Ketua Menteri kah, PM kah.. Xperlu tkut mnyuarakan pendapat sbab kta yg undi dorang.. Korang berani ckp2 PM kat blog ja.. cuba korang direct trus ngan pmimpin kta luahkan masalah, slesai masalah.. Korang sbuk sokong PR, skali tngok dorang lg sandi..

    ReplyDelete
  57. kalau di indonesia,sebelum penceroboh itu menjejakkan kakinya ke pantai,pihak tentera indonesia sudah tangkap mereka di laut atau pun di tembak jer...ini baru 100 orang dah tak boleh kawal....huh..hampe...cheq

    ReplyDelete
  58. itu kalau di indonesia...ini malaysialah negara aman...negara yang banyak menghulurkan bantuan...sedarlah sikit bangunlah dari mimpi lena kamu tu...!!!!!!

    ReplyDelete
  59. Anonymous said...
    February 15, 2013 at 7:51 PM

    cuba tanya bapak hang mungkin dia yg merancang semua tu.


    Bakakuk/birumata

    ReplyDelete
  60. Bukan menafikan cuma hamba ada teringat tentang kisah Al-Maunah yang di-skrip-kan sedemikian rupa suatu masa dulu. Banyak juga fakta yang dikeluarkan bercanggah dari sehari ke sehari. Akhir sekali tujuannya makin jelas, pembangkang dimomokkan, islam juga dipersalahkan. Saya nampak suasana ini ini seakan sama, lagi pula menjelang PRU. Kenapa? Kerana pihak pemerintah cuba sedaya upaya untuk mempertahankan baki kuasa yang ada walaupun dengan mencipta suasana takut dikalangan rakyat. Suasana ini sentiasa berlaku sebenarnya kerana United Malays National Organisation banyak belajar dari United States of America melalui APCO.

    ReplyDelete
  61. k-link system international...kau kekalkanlah sendiri apa yang kau ada sekarang..kami tidak mau ikut kau...duduk di takuk lama dan ditipu oleh pemimipin2 yang korup :-)

    ReplyDelete
  62. atm dan polis boleh selesaikan masalah ini dengan berkesan. saya bersyukur kerana keadaan di lahad datu aman dan terkawal. terima kasih kepada semua pegawai keselamatan negara khususnya yang bertugas di lahad datu an malaysia amnya

    ReplyDelete
  63. Itulah klon yang dicipta oleh............untuk terus berkuasa dan klon ini menjadi pelindung kepada penceroboh.Yg hairan mereka ini saya nampak macam dibiarkan oleh penguatkuasa bermaharaja lela di tempat kita.Tengok kawasan Pasar ikan Lahad Datu siapa di dalam,di luar tengok siapa ada di situ.Mereka seolah di izinkan menjalankan aktiviti seludup di situ,Jual ikan dengan cara menipu.Penguatkuasa macam orang buta pakai tongkat.

    ReplyDelete
  64. dah sthn aku tinggal kat LD x pnah skali pn aku msuk psar ikan, tengok dr juh jer. dlu time atachmnt cni thn 2007 pnh gak msuk, wkt 2 x lah teruk mcm skg.klu tgok btul2 kn, LD ni byk org asing dr org tmptn.

    aku ni nurse, pnah skali 2 aku jmpa sijil lahir, mak bpk bwn tp ank WN, msa 2 sakit hati aku tgok, snang2 jak dpt WN, aku nk p copy tp time 2 la mesin copy 2 wat hal. geram aku.. ksian jgk kat mck 2 aku marah x psal2 coz slah org y krj kat jpn cni. mcm mna hal2 mcm ni ble lpas aa, pelik aku..

    nak slahkn BN?? x pyahlah, bkn najib y duduk kat kauntr p daftr sapa y WN/ BWN.. byk hal y trjd sbnrnya bkn slah pemimpin, tp slah org2 bwahn y buta mata klu nmpk duit. x yah lah nak korup skg ni, byk krj halal kita leh wat.

    rmai y krj kat cni pn bkn asal LD, ada kwn sndr x mo blik LD coz x suka ngan keadaan d cni.

    apapn, aku x slahkn krajaan coz y pling kna alert dlm isu taraf wrgnra ni ialah org2 y krj kat JPN. bsar kuasa korg geng, hopefuly jgn lepas pndg kes2 mcm aku cite td lg ya.. nnt kesian plak anak aku x dpt biasiswa coz ank2 indon dh dpt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bolehka kau tulis dengan bahasa yang baik? Ini bikin susah mau baca bah..

      Delete
    2. Bolehka kau tulis dengan bahasa yang baik? Ini bikin susah mau baca bah..

      Delete
  65. pukimak la.....kasi peluang la bodoh pemimpin baru sekurang2nya 5 tahun...klu dak tunaikan jnji kita tukar lagi pemimpin...kita rakyat bh...kuasa d tngan kita...lagi 1, aku dak puas ati...sabah ni bnyak hasilnya...tp yg kaut untung semua p smenanjung...baru penduduk sabah mcm pendatang asing paksa cari keja d smanjung...gaji d sini kecik....sepatutnya kita yang lebih maju bah kita yang sepatutnya lebih kaya dari semenanjung....sial betul...dak adil!!!maka d sabah ni la punca hasilnya....bangun la wahai orang sabah!!!

    ReplyDelete
  66. Salam semua bagi yang beragama islam, saya sedih tengok orang2 islam bagi komen2 di sini macam bukan orang islam dan tidak berpelajaran.Ingatlah! Menghina orang, maki orang dan menggunakan perkataan2 kotor itu bukan ajaran islam dan bukan kerja orang2 yang berpelajaran.Itu kerja budak samseng jalanan, yang tidak berpelajaran. islam itu indah dan baik. Cubalah saudara/saudari berfikiran terbuka dan positif.Tolonglah...jangan berlagak pandai jika tidak tahu apa2. Orang putih kata "LITTLE KNOWLEDGE IS DANGEROUS". Kita jangan politikan semua perkara. Cuba tuan2 bagi komen2 yang berfaedah tanpa maki hamun orang lain "KATA DULANG PAKU SERPIH KATA ORANG DIA YANG LEBIH". Kita jangan cuba ikut/tiru negara2 yang bergolak dan huluhara sbb semua itu hanya merosakkan dan merugikan negara. Ingat tuan2 semua orang ada keistimewaan/kelebihan dan ada juga kekurangan. Kalau tuan2 bijak pandai cubalah bertanding jadi pemimpin, supaya tuan2 tahu langit itu tinggi ka rendah.Mungkin kalau tuan2 jadi pemimpin pun belum tentu baik dan boleh memajukan negara. kalau tuan2 betul bijak pandai bercakap dan banyak tahu pasal sabah dan sejarah tolong tampil ke mahkamah tinggi kota kinabalu untuk beri keterangan. Akhir kata saper pun yang tuan2 sokong tak kira BN atau PEMBAKANG tolonglah jadi orang yang baik2 dan berfaedah.

    ***terminator

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paloi la ko jan jadikan alasan agama utk menggadai tanah air.

      Delete
  67. di Sandakan karang ni mmg ramai pendtg filipin,siap sekolah d sabah diajar pula olh guru2 tempatan.kebanyakan ibu bapa meka ni x pentingkan akademik anak meka.janji skole kira oklah tu.kdg kala 1 bilik darjah memuatkan hingga 50 org murid.cuba bygkan, tulah Sabah ni brada dlm kedudukan terbelakang dr segi akademik di banding dgn negeri lain. ada pula tu yg 5 tahun x pernah skola tiba2 masuk kelas thn 6.cb bygkan.inilah dilema pendidikan di Sabah. mundur,mcm tiada pembelaan...

    ReplyDelete
  68. Kasihan sungguh rakyat Sabah ni. Kena tipu oleh skrip mainan politik pihak yang kelihatan seakan-akan hendak tumbang. Yang menjadi mangsa adalah rakyat Sabah sendiri. Kalau rakyat Sabah masih tidak mahu bangkit membuat perubahan, jangan hairan kalau SABAH ni jadi FILIPINA.

    Kalau kita telusuri sendiri sejarah politik SABAH, Tun Mustapha adalah pemimpin yang membawa masuk PATI ke Sabah dan memberi kewarganegaraan kepada mereka. Hasilnya, inilah dia. PATI bermaharajalela di bumi Sabah. Tapi, masih ada juga orang yang mempertahankan pemimpin mereka padahal pemimpin yang mereka pilih ituah yang menyumbang kepada kedatangan PATI di SABAH.

    Ini Kali Lah !!

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum to didiey88 February 16, 2013 at 3:23 PM =

    Pandai btl ba budak ni.. Anak sapo la ni.. Bagus ko jd wakil rakyat @ ketua menteri @ menteri kewangan di sabah ni, aku sokong kau 2%.. Tapi sebelum tu aku humban dulu mulutmu ngan taik sapi.. Kalo nak gaji tinggi, belajarlah rajin2.. Kerja ngan kerajaan.. Ndak jga ko t'maki2 mcm tu.. Hurmmm, anak sapo la ni..

    ReplyDelete
  70. minta 1 bilion kasi pagar rumah saya...... he he hantar itu askar di lok kawi,kota belud,harrington, jaga sempadan saja bah,mana boleh kasi biar dia orang masuk macam tikus.kalau kita fikir mereka ini bahaya then tangkap semuanya ini kita mau kasi makan minum lagi.malaysia bukan kedai kopi,mesti ada deadline untuk semua 3 hari tidak menyerah serbu sajalah,al maunah kamu serbu ini kamu bagi peluang.ini yang buat saham PM turun...........................get them all,leave no trace.kalau tidak dapat pakai ANGRY BIRDS.

    ReplyDelete
  71. masalah skg ni adalah masalah besar walaupun kita dah merdeka lama tapi nampaknya mereka masih angap Sabah sebagai mereka punya, kita harapkan angota keselamatan kita dapat tangani dgn baik.bagi mereka yang asyik politikkan semua perkara jgnlah begitu angota keselamatan kita bertaruh nyawa untuk mempastikan negara kita sentiasa selamat.sepatutnya kita rakyat Sabah bersatu untuk pertahankan kedulatan negara daripada ancaman luar.

    ReplyDelete
  72. Semoga tiada pertumpahan darah yg terjadi.. Amiinn...

    ReplyDelete
  73. Diceritakan Rasulullah ada memohon doa pd Allah SWT, drp 3 doa hanya 1 ditolak Allah,iaitu Nabi mohon spy umatnya tdk berkelahi dan permusuhan Allah tdk perkenankan. Ketika wfatnya, Nabi bukan sebut harta, isteri, cucuk, kwn dsbnya ttpi yg disebut ialah Umatku...umatku..umatku. Suatu ketika Nabi berdoa " Ya Allah jdikan aku dlm golongan yg sedikit " Sahabt yg mndengar bertanya mengapa Nabi berdoa demikian. Dlm quran disebutkan....sgt sedikit manusia itu yg bersyukur.Maka aku ( Nabi ) mohon dlm golongan sedikit itu, iaitu golongan yg bersyukur....( Fikir-fikirkanlah.... )

    ReplyDelete
  74. To Anonymous February 16, 2013 at 10:04 AM:

    Hoi bangsat, ko duduk d sabah tp trep2 ckp smenanjung pla.. Bikin geli2 aku dgr.. Mgkin bapa tiri mu c anwar yg suruh dorang buat huru hara supaya kerajaan BN dapat malu.. Style pembangkang kn bgtu, kuat mngasi malu.. mcm ko la ni, org sabah tp ckp smenanjung.. Bikin geli2.. Bikin malu org sabah sja bah..

    ReplyDelete
  75. Ya Allah, jadikan aku dan keluarga ku tergolong dalam orang yang sedikit itu. Amiin.

    ReplyDelete
  76. Bodoh punya sultan sulu..itu datu akjan kasih hapus.rakyat pilak pun nda terjaga ada hati mau ambk sabah!saitan!pilipin buduh!kasi berenti pas pelarian imm.13.buat apa lg d kasih!datuk musa aman apa lagi!

    ReplyDelete
  77. mana gambar penceroboh tu. yg 2 ekor tu anggota paskal memang dia orang pakai sut us marin . lanun pantai

    ReplyDelete
  78. Bergaduh sebab politik? Hahaha, kesian..kesiann..kesian tengok korang semua yang terlalu obses dan taksub dengan politik..jgn pandai bercakap.. buktikan ape je kemampuan korang untuk bangunkan negara..berfikir guna kepala otak...bukan kepala lutut.....memalukan..x salah berpolitik..tp sampai keamanan negara pon nak dipolitikkan..payah la hidup bro n sis...siap bermaki-maki lagi...malu sebab berpuak-puak...jangan jadi macam orang jahiliyah :) setiap orang ada pandangan masing2..diam x bermakna kalah..jangan menyalak x tentu arah bro n sis..be professional.. :)

    ReplyDelete
  79. Mreka ni tdk thu sejarah. Asalnya Sabah( nma selepas merdeka )drp perkataan pisang Sabba yg byk ketika itu dan hingga sekarag pun ( Kuih pisang goreng ). Sabah diberikn kpd sultan sulu krn membantu sultan Brunei mlawan pemberontaknya.Lepas tu, Sabah dibagi kpd British wktu tu krn membntu Sultn Sulu mlwan pemberontakknya di Selatan Filipina.Sebagai balasan sabah diberikan kpd British. British tukr jdi nama Borneo lpas mrdeka nma Sabah melalui malaysia pd 16 Sept....( cuti utk sabah sja tiap thn, sempena peristiwa itu )Dlm perjanjian itu disebutkan( tdk pasti aku perenggan yg keberapa ) Kesultanan Sulu tdk akan menuntut SABAH selagi ada BULAN n MATAHARI. Malysia sbagai membalas jasa (Tdk mjdi kemestian ) akn memberi saguhati RM..Ribu, tiap thn kpd kesultanan sulu ( Perjanjian ini ada dlm simpanan krj Mlysia n Britian )Sabah dlm Malysia rujuk SURUHANJAYA COBBOLD yg dibuat utk pendpt penduduk sabah tentang ke masukan ke MALAYA lepas tu MALAYSIA majoriti setuju....Kesultanan Melayu Melaka jajahan takluknya sampai ke Indonesia. Kerajaan Islam Uthamaniah, Abbasyiah sampai takluk ROME(Sepanyol)dan negara barat lain.Zaman Nabi sampai ke China ( sbb tu ada ada hadis nabi " Tuntutlah ilmu sampai ke negara China )...tpi itu dah TINGGAL SEJARAH. Sabah dah diisytiharkan Negeri merdeka dlm Negara Malaysia...tuntutan sabah oleh Mereka ni dah tdk ada, mungkin cemburu sb sabah kaya ada BRIM, senang berniaga dan mcm-mcm lgi. Lgi pun mereka ni ada beberapa puak berpecah nanti gaduh lagi sesama mereka...Sana tak aman sb tu ramai msuk sini.

    ReplyDelete
  80. sambungan...crita TINGGAL SEJARAH..PM ada mklumkan tdk mau ada insiden tdk diingini sb mereka ni adalah saudara kita.Betl tu ada dalilnya "Sesungguhnya org Islam tu adalah bersaudara maka damaikanlah diantaranya " tpi bukan anggap mereka warga Malaysia. Pnduduk Palestin saudara kita tpi bukan rakyat Malaysia. Indonesia saudara kita tpi bukan warga Malaysia ni saudara krn sebab seagama.Org tanya, sesama Islam berperang msuk syurgakah ?. Yg membunh msuk neraka krn bunuh utk kuasa mcm di Syria, Mesir, Irag dsb, tpi klu bunuh krn mempertahankan diri tak ada masalah. tpi bunuh nak itu ini masalah. Klu nak mempertahankan Islam msuk syurg mcm MORO/MILF pertahankan wilayah Islam di Selatan Filipina drp penjajahan Filipina yg bukn Islm. Syiria perang utk agamakah ? kan pemerintah Islam n ryt pula dah Islam apa masalah. Aku bersyukur di bumi Malaysia khasnya Sabah aman dan damai wlaupun ada jg kegiatn jenayh spt kcurian dsb tpi tk lah teruk sgt parti pun ok jg..BN islam jg ketuanya, Pembgkang PAS n Keadilan Islam jg diatasnya..aku ambil jln tengah... Murut,Kadazan/dusun,Bajau,India,Cina,Bisayah,(Bugis,suluk)n suku kaum yg tdk disebutkn sini yg dah dpt kerkytn sama ada taraf penduduk sementera,tetap atau dah dpt keraytn Mlysia sb lebih 10 thn menetap di Mlysia krn sb 3 cara ( Rujuk Perlembagaan cara seseorang dpt keraytan )Pengalaman Hj thn 2012 mmg negara Arab bergolak sesama sendiri kcuali Palestin dgn Yahudi(bukan Islam). Madinah n Mekah aman org tdk berani buat kecoh sb...Rujuk hadis ini.lebih kurg begini mafhumnya." Sesiapa yg buat maksiat dan huru hara diMdinah n kwsannya Allah akan mlaknatnya" Salam hormat...maaf jika ada yg tersinggug sekdr perkongsian maklumat yg baik.

    ReplyDelete
  81. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  82. Anonymous said...
    February 16, 2013 at 11:33 PM

    ko pula keparat...pecacai angkat najis..

    ReplyDelete
  83. skrip seterusnya dah keluar, "penceroboh" yang di katanya bersenjata pakai baju askar tu keturunan sultan sulu, mintak jadi rakyat malaysia, mintak jadi askar kat sini, macam cerita penglipur lara dah ni. tunggu skrip seterusnya.. Adakah mereka akan diberi kerakyatan?? adakah kerajaan bertegas?? kata tidak keada mereka??.. hehe.. maka semua orang akan percaya kerajaan tidak berkompromi tentang isu kewarganegaraan. isu pengundi hantu tidak wujud.. tutup cerita..

    ReplyDelete
  84. Berhubung tuntutan kumpulan yang menyamar sebagai pejuang sulu,
    Itu hanya alasan kumpulan yang tidak diketahui matlamat mereka.

    1 .pengiktirafan sebagai tentera kesultanan sulu.
    2.menghentikan pengusiran orang2 sulu.

    Seharusnya tidak timbul sama sekali kerana sulu atau suluk adalah bumiputra Sabah.

    Tuntutan sedemikian boleh mencemarkan nama baik orang2 sulu atau suluk bumiputra Sabah. Dan tuntutan ini akan mencetuskan rasa syak yang tidak diingini terhadap orang2 sulu atau suluk.

    Setahu saya kerajaan Belum pernah mengusir orang2 sulu dari Sabah.
    Apahal pula kumpulan berkenaan boleh membuat tuntutan sedemikian.
    Sabah adalah tanah air orang2 sulu atau suluk di sabah.

    Saya menyeruh kepada rakyat Sabah, janganlah mempercayai kumpulan berkenaan,yang kita tidak tahu apa matlamat mereka.
    Presiden usco

    ReplyDelete
  85. kepada budak2 semenanjung yang taik pkr yang tak tahu asal usul sabah, jangan lah nak memandai2 dan buat spekulasi songsang kamu. sabah sebenarnya bukan lah milik orang2 suluk. mereka sebenarnya perompak yang nak merompak sabah dari dahuluuuuuuuu lagi sejak zaman nenek moyang kami lagi, tapi niat mereka tidak kesampaian sebab tidak dikabulkan oleh tuhan yang Maha Esa Allah swt.

    ReplyDelete
  86. cerita2 mereka(orang2 kesultanan sulu) yang kononnya sabah ni mereka yang punya, itu semua tipu belaka untuk mengabui mata masyarakat dunia. cerita palsu ini di wujudkan oleh PERJANJIAN PALSU antara orang2 sulu dengan PENJAJAH BRITISH sebelum wujudnya malaysia.

    ReplyDelete
  87. kalau benarlah sabah ni mereka pernah duduki, mana bukti2nya? mana peninggalan2 tapak warisan mereka? mana dia kuburan2 lama masyarakat kesultanan sulu? mana? naaaaaaa..tiadaaaaaaaaa. tipuuuu jak tu semua.
    saya memang orang peribumi sabah mengalu2kan kedatangan orang luar kalau mereka datang sini untuk MEMAKMUR kan bumi sabah betuah ini, saya ucapkan selamat datang TETAPI kalau mereka nak datang sini untuk membuat kacau saya ucapkan GOOD BYE!!!

    ReplyDelete
  88. Kasi2 apa d org mintak 2.bnyk jua bh harta sabah nie.sedekah kan.yg penting BN menang

    ReplyDelete
  89. Kalu dh maju.bru mintak bahagian.napa dlu2 x dtg pg lhd datu.

    ReplyDelete
  90. Kasi2 apa d org mintak 2.bnyk jua bh harta sabah nie.sedekah kan.yg penting BN menang

    ReplyDelete
  91. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  92. terus terang kami katakan disini keluarga kami dari dulu memang sokong kerajaan yang sedia ada...puas hati....

    ReplyDelete
  93. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  94. oooi author jangan lah padam2 coment.. kalau asyik padam2 komen, bagus tak payah wujudkan blog ni! zzz. apa la..

    ReplyDelete
  95. buat mulut2 longkang memaki hamun org tk tentu pasal,tk payahlah nak menghina itu orang ini..apa lagi nak maki kerajaan n sultan sulu satu lagi kalau nak maki kaum suluk ni maki depan2 supayah kamu dapat habun sebagai hadiah 'pujian' utk bangsa ni...kamu nie sengaja cari pasal dgn org...lg 1 pkj jpn n krajaan bukan bodoh tau membabi buta nak bagi taraf kwn pd sesiapa...fikir guna otak buka guna kepala lutut mcm tk berpelajaran!

    ReplyDelete
  96. Biarlah admin nak delete pon..blog dia..klo rasa xnk kena delete..pegi buat blog sendiri..xde sape halang..author tu mesti ade sbb trsendiri padam comment..think before say..think before act

    ReplyDelete
  97. Sabah ada 3 juta penduduk,.ni 100 orang jer? yg pti klu join dorg pun boleh,..ibarat semut lawan gajah,.orang sabah sendiri pun ketawa tgk ni,.nak tuntut sabah dlm kesulatanan sulu? lol,.agak2la mimpi2 tu suma.
    - waris pejuang Kumpulan Gerila Kinabalu,

    ReplyDelete
  98. yes,. definitely right,..kenapa suma dorg ni dtg time sabah aman? knp tak masuk ikut berjuang masa penjajahan jepun british tu suma,..bodoh punya militan,..masuk perang la time2 susah,.bukan nak senang2 jer tuntut benda yang mustahil. arwah moyangku lagi berjasa dari dorg. klu Sabah hantar 1 jer bekas2 pejuang ni,.100 org tu sure tumpas. pegila selamatkan negara sendiri dlu oi..
    -waris pejuang Force 136

    ReplyDelete
  99. orang2 sabahan ni memang tak berakal suka hati je hina org suluk, ccakap PILAK kamu tau kah apa pilak DUIT lah sebab tu org2 suluk ni banyak duit semua bisnes habis kamu selalu panggil pilak..kamu apa kamu tau suka duduk d hutan mcm monyet minum tapai klu masuk bandar gadis2 nya habis jual badan yg lelaki nya kumpul2 minum mantako' lepas klu orang suluk maju kamu dengki..klu kmu tak puas hati saya alu alukan datang lah ke pasar pilipin sampai sana kamu cakap lah apa kamu mau tunjukkan ketidak puasan hati kamu...orang suluk pun ada hak d sabah bah....kamu kuat kawasan pantai barat je sandakan,lahad datu,kunak,semporna,tawau siapa yg hero suluk lah bugis la.....ic projek kan.............tapi kamu harus ingat ic projek sudah 3 keturunan ratusan ribu sudah masuk kerajaan...kenapa baru skrg kamu timbulkan isu ini? sudah lambat lah sayang oi.....buang masa kamu saja bagus kamu p masuk hutan la jadi amu' aku orang suluk tetap sokong kerajaan hingga hujung nyawa...kamu maki hamun apa aku kisah kita sama sja WARGANEGARA MALAYSIA cuma beza dia KAMU TAK BERTERIMA KASIH PADA BN kamu ikutlah pakcik kamu c ANUAR...klu kamu mau fight datanglah ke pasar ikan safma aku kasi ikan free lagi........sabahan vs sulukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tu. yg kaya d sabah ni bknnya pribumi. Dorg cuma tau makan gaji ja. pastu dengki tgk org yg konon ic projek lebih kaya. aku tgk bugis dgn bajau jauh lebih kaya banding dgn dusun2 tuh.

      Delete
    2. Klu xbuat hal, ini bumi tuhan ba dan kita ni hambaNya. Sapa2 ada hak asal ada saluran betul. Xkisah sapa kaya asal bukan jd kaya sb kasi jahanam org jual batu. Niaga sayur ka, kedai makan ka ok la kn. Kpd org2 suluk, kasi la nasihat suma org kamu dtg cara baik supaya suma hidup aman damai. Datang2 bawak snapang ni ndak ngam la ba kn.

      Delete
    3. Biatu na Anonymous February 18, 2013 at 12:41 AM...
      Tausuq Ba Yan...

      Delete
  100. Bugis berjaya kerana "Rajin Berusaha"..ndak mcm pribumi ..

    ReplyDelete
  101. Bugis berjaya kerana "Rajin Berusaha"..ndak mcm pribumi ..

    ReplyDelete
  102. ni gambar paskal..komando tentera laut malaysia...suma noob..

    ReplyDelete
  103. yupp tu gambar paskal n komando malaysia...bukan gambar kumpulan tu...apa raa...

    ReplyDelete
  104. Tindakan harus diambil terhadap golongan yang mengancam ketenteraman negara.

    ReplyDelete
  105. Apa gaduh2 nie..tak dapat apa pun gaduh dalam blog nie..yang penting PRU13 nanti PKR menang!!haha

    Ini kali lah..

    ReplyDelete
  106. Lebih 100 lelaki warga asing dipercayai dari selatan Filipina yang berpakaian ala tentera dan sebahagiannya dipercayai bersenjata api berjaya dikesan menyeludup masuk dan menceroboh ke Lahad Datu.

    Senang juga golongan ini seludup masuk ke Sabah.

    ReplyDelete
  107. Golongan ini harus dipantau agar tidak membawa isu besar.

    ReplyDelete
  108. Bagi saya la org Lahad Datu dan warga bumiputra Sabah, bagus tentera krajaan tangkap dorg penceroboh ni dan antar ke pihak berkuasa filipin. Dorg majoriti keturunan suluk. Suluk asal dari mana? Xkan amerika pulak kn.. Kompom dr palipin. Jgn la org krajaan filipin bilang xpasti org ttu asal mana. Org kmpung tanduo tu ada kaitan kluarga dan dorg tu mmg org suluk. Org ada senapang guli didenda. ni bawak senapang peluru betul mau runding. Tangkap ja. Klu runding nti mcm2 dorg mintak pastu xmau pulang klu permintaan dorg xdipenuhi. Bg warning dulu dorg, xdengar cakap ba pandai2 la tentera wat keja dorg tankap mrk tu. Banyak ba kapal kerajaan tu. Xkn xdpt kenalpasti laluan dorg pakai masuk sabah. Pakai radar baek punya. Biar mahal asal org luar xsenang2 masuk negara ini mcm org singgah pulau xda org. Sapa2 pun parti pemerintah, tenguk2 la cara mau upgrade tahap keselamatan xkira mana negeri pun. Skrg ni negeri bawah bayu ni la yg btul2 kesian.

    ReplyDelete
  109. Semoga keadaan masih dalam kawalan.

    ReplyDelete
  110. Mereka harus diambil tindakan sebab memiliki senjata dan seludup ke Sabah. Kerajaan filipin harus juga kerjasama.

    ReplyDelete
  111. Rakan-rakan sabah n rakyat malaysia,

    tindakan tentera kita berunding adalah sangat tepat. bukan kerana kita takut tetapi tentera kita berfikiran lebih ke depan dalam soal ini.

    tentera kita dihormati di luar negara kerana cara tentera kita berdiplomasi tetapi dlm masa yg sama akan bertindak secara tegas jika rundingan gagal.

    kita tengok mcm mana tentera kita handle kes waktu rampasan kapal di teluk aden. kita berjaya rampas kembali tanpa sebarang kematian berbanding tentera korea yang membunuh lanun. ianya akan menyebabkan dendam berterusan. sebaliknya tentera kita merampas menggunakan taktikal dan stratergi yang berkesan bg mengelakkan pertumpahan darah. cara ini perlu, bagi mengelakkan konflik berpanjangan.

    sebab itu, dalam isu sabah ini kita kene gunakan akal lebih dari nafsu. tentera sulu tu pun tahu diaorg xkan menang kalau perang dgn tentera kita kerana tentera kita mempunyai hubungan rapat dengan MNLF yg mungkin akan membanntu kita. diaorg cuma nak gertak kita, dan kalau kita serang ianya akan menyebabkan seluruh keturunan sulu berdendam.

    tentera kita bijak dalam percaturan ni, jika rundingan gagal kita akan menggempur mereka dengan mengurangkan kematian. Jika anda islam, anda akan tahu ini adalah cara rasulullah sewaktu perang iaitu berunding terlebih dahulu sebelum perang. simple.

    kpd mat indon yang suka provokasi, tahulah anda bahawa tentera malaysia bukan seperti tentera indon yang tidak mampu berunding dan menangani pemisah. hanya quantity saja ada tapi quality tiada.

    anak ganu.


    ReplyDelete
  112. ini bukan gambar penceroboh...tipu la ini berita...

    ReplyDelete
  113. ANAK GANU - Dari komen saudara dapat dikesan bahawa anda adalah penyokong BN.

    Persoalannya di sini betapa mudah pihak luar masuk ke negara ini lengkap berpakaian ala tentera dengan senjata M16 sekali, cuba anda fikir secara logik dan rasional apabila anda berada di temapat kami (Sabah), adakah anda berasa khuatir dan risau dengan keselamatan saudara?

    Apa pun pada PRU 13 ini kami seluruh rakyat tulin Sabah akan mempastikan BN UMNO ini berkubur di Sabah.

    INI KALI LAH..................

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak ganu punya statement sikit pon x sentuh isu politik..dia just jelaskan konsep or pendekatan diplomasi yang dilaksanakan atm..baca dan fahamkan..x semua org taksub dgn politik...n for your information..org lain (bukan sabah) pun bukan x berakal, bukan selfish..kalau org lain selfish..xde nye diorg nk ambil kisah, ape nak jadi..tunggang terbalik,hidup ke mati..lantaklaa...tp sebab org lain sama2 risau,sama2 prihatin..sama2 ikut perkembangan..at least appreciate it...jangan cepat melatah..pdrm n atm tengah menjalankan tugas....x perlu semua benda nak dipolitikkan..di isu kan...

      Delete
  114. Apa yang berlaku sekarang ini bukan isu politik......tidak ada BN atau Pembangkang.Yang penting keselamatan Negara dan juga keselamatan rakyat.Biar pihak keselamatan yang menangani isu ini mereka lebih arif.

    ReplyDelete
  115. Kerajaan komited untuk memastikan keselamatan rakyat dan ketenteraman awam sentiasa terpelihara, kata Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
  116. Beliau berkata pelbagai langkah dan pendekatan proaktif dilaksanakan bagi menjamin keselamatan serta kesejahteraan rakyat di semua peringkat.

    ReplyDelete
  117. Katanya dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), aspek keselamatan turut diberikan keutamaan dengan matlamat untuk mengurangkan kadar jenayah.

    ReplyDelete
  118. "NKRA ini telah menghasilkan beberapa kejayaan apabila kadar jenayah dilaporkan telah pun menurun," katanya

    ReplyDelete
  119. Musa berkata apa yang penting adalah penglibatan komuniti dan masyarakat setempat dari semua peringkat dalam usaha mencegah jenayah.

    ReplyDelete
  120. Katanya setiap anggota masyarakat memainkan peranan penting bagi memastikan persekitaran sentiasa selamat dan tanggungjawab mencegah jenayah tidak seharusnya dibebankan hanya kepada polis.

    ReplyDelete
  121. I THINK THIS IS JUST A GAME, MALAYSIAN A LOSSER.........., Apapun semoga ia dapat memampatkan SYSTEM PERTAHANAN NEGARA. Mari fikir-fikirkan tentang penempatan KEM TENTERA DI FELDA SAHABAT. Daripada mencaci-maki-hamun yang tidak membuka MINDA, ameeeeeeeeeeeeen MALAYSIA.

    ReplyDelete
  122. Ramai sangat dalam ni sembang politik je..semua heboh dengan juak2 politik...tapi percaya if negara berperang juak2 ni la yang akan lari lintang pukang..phuii...

    Apa pun as malaysian kita perlu bersatu hati dalam menjamin keamanan Malaysia...

    ReplyDelete
  123. dalam gambar ni kan PASKAL... korang ni tentera negara sendiri pun tak kenal.. siap ada tulis PASKAL lagi kat bahu

    ReplyDelete
  124. jangan libatkan politikk... sudahh terang2 sabah ni dulu borneo pas tu di bawah naungan kesultanan sulu.. jadi tidak perlu kita heboh2, kita semua tidak tahu apa yg berlaku semasa perjanjian kemasukan sabah ke dalam gagasan tanah melayu dahulu.. jadi ada baiknya kita berdoa dan bersama- sama bantu PM bg pendapat yg munasabah.. jangan hina pentadbiran negara sudah cukup baik di sini kita dapat tidur dengan lena tanpa bom sana sini.. besyukurlah dengan keamanan yg kita ada selama ini..

    ReplyDelete
  125. ANAK GANU: saya sokong dengan kenyataan anda.. cara tentera malaysia selesaikan masalah spt ini pasti yg terbaik.. jikalah semua yg komen negative sini pernah merasa dalam keadaan perang anda pasti akan bersyukur dengan kehidupan kita disini dan cara pentadbiran di negara ini. jadi bersyukurlahh dengan nikmat keamanan yg diberi

    ReplyDelete
  126. apaun, keadaan kini dah stabbil.

    ReplyDelete
  127. kamurang tak terfikir mengapa kerajaan tak ada rasa terkejut pasal kes ni? sebab diorang yang rancang. jadi konon-konon diorang akan jadi herolah apabila tiada pertumpahan darah..chissss..trek lama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kecoh...semua gelabah, semua lari lintang pukang, semua melatah..sbb mereka tau pdrm n atm mmpu selesaikan, sebab tu diorang x kecohkan. Fikir dan fikir secara mendalam..bukan terus jump terus ke conclusion

      Delete
  128. projek ic ni bkn lagi rahsia besar,perkara sulit.org sabah sdh tau (atau pura2 x tau/pura2 x nmpk/buat x kisah)zaman datuk nenek kita lagi.logik ka benggali2 original dpt BR1M.blm masuk bangsa2 lain lagi yg x perlula disebutkan disini.pelat pun masih tebal2 lagi.lahir di mana dorang tu? x berniat sokong mana2.tapi inilah harga yg perlu dibayar bila senang btl bagi taraf warganegara sama org asing.kita x kisah sgt dorang kerja di malaysia, tapi smpi ada ic tu sdh melampau. cuba kita yg comfirm warganegara ni berurusan di pjbt pendaftaran. pnyalah byk prosedur, pnyala byk step dia.mudah-mudahan pihak yg berkenaan boleh kawal la penceroboh2 ni

    ReplyDelete
  129. tahniah kepada pemberi komen yang 'bagus2' tu. cuba kau pulak yang sarung uniform PDRM @ ATM + bw senjata n pi duduk kat kawasan tu plak. aku nak tengok betapa hebatnya kamu...dok gitu???hehe

    ReplyDelete
  130. woii.. siapa yg pandai² buat sejarah Sabah merdeka dalam Malaysia. Bodoh pnya sejarah.

    ReplyDelete
  131. Mna askar yg mjaga sempadan... MGancak ka...!!! Aiyaaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sembang kencang! Kalau hebat sgt pergi ganti tempat diorang jaga sempadan.

      Delete
  132. Mna askar yg mjaga sempadan... MGancak ka...!!! Aiyaaa.... Bkin hailan ah... Pelahuw2x kcil 2 3 0lang blh nmpak,knpa itu b0t pancung arh bwa askar 100+ talah blh nmpak..

    TheNone

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apek, time tu askar tgh tido laa.. Hahaha..

      Delete
  133. dimana pun sama je nak masuk malaysia secara haram.. di sabah pilipin, di semenanjung pla rohinya..untuk aku kalau nak keluar msuk negara ini secara haram senang2 je,sehari 10kali pun boleh

    ReplyDelete
  134. ...kena sedar sikit la yg pendatang dr luar...sa ada kwn org dr pilipine dia mengaku yg dia pakai ic org mati..tp perangai baik pun buat bisness ikan tedala angkuh atau tembirang..dia sedar yg dia tu dtg cni utk cari mkn bukan mo buat kekecohan..dia bagtau tmpat dia susah dr segi ekonomi dan keselamatan. ...dia dpt ic pun dari ic projek...dulu kita tdk tau pasal tu..sbb tulah suma org diam...daripada terima org dr luar yg tembirang bgs ambi org putih..bole lg kasi kemajuan...cina india d sabah suma baik2 pun.padahal diorang yg paling ramai d sini...tp knapala durang ambi bangsa yg tdk pandai mengenang dan tdk pandai bersyukur...kmi bumiputerala yg kasi makan kamu. ...kamu cuma dtg cni buat hal...sbb tmpt kmu pun tdk baik utk ditinggal...paling senang ckpla...kalu kamu suka ruma kamu kenapa kamu mau tumpang bilik org lain...kan

    ReplyDelete
  135. Personaliti yang ingin sangat ditemui oleh ketua kumpulan penceroboh inilah perancang segalanya...

    ReplyDelete
  136. Apa yg dok melalut sana sini...hang pa ni tau ker semua kisah ni. Kalau dok mengata sana sini mana nak aman.... Anak2 n keluarga buat keja apa pun tak tau. Cerita dalam kain org lak hangpa tau. Kalau tak ada bukti sahih tak yah dok citer la. Karang dah kadi fitnah. Apa yang penting adalah mendoakan kesejahteraan dan keselamatan penduduk Lahad Datu. Hang pa dok citer politik la...isu sana sini la...cerdik sangat ka? Awat tak jadi ahli politik ja...baru tau apa citer.

    ReplyDelete
  137. pilak , bugis dan pakistan lah yg bakal menjadi bumiputra sabah .KDM bakal menjadi pati d sabah ini . kita ada pasukan keselamatan yg hebat tapi apa gunanya kalau 100 orang pilak senang2 ja masuk ke sabah lengkap dengan senjata canggih . mana perginya suara2 mereka yg menjamin sabah bebas dari ancaman luar ? pilak dan bugis datang ke sabah perlu 3 bulan utk mendapatkan ic sementara itu pakistan cuma perlu 1 hari ja lengkap dengan lesen memandu . siapa yg menjadi dalang dalam hal ini ?

    ReplyDelete
  138. Kepada semua Komentar - usahlah dipolitikan tentang keamanan negara, biarlah pihak keselamatan menjalankan tugas mereka utk menangani keadaan dgn aman. Saya percaya tidak semua dari kita disini mampu mengangkat senjata untuk bertempur andaikata kudrat kita diperlukan nnt. Jangan salahkan pihak ATM semata-mata dalam hal tersebut. Sedangkan Pentagon pun boleh dicerobohi inikan pula perairan sabah yg begitu luas. Tahniah kepada ATM kerana mendapat maklumat awal pendaratan tersebut dan membuat kepongan keatas kumpulan terbabit.

    ReplyDelete
  139. askar filipin tu x kn buat pa2 jg sma org kmpung tu..fmly dorg jga tu..kg.tambisan..kg.tanduo..termasuk felda..dari kecil lg aku tinggal d felda..biasa suda dgn dorg semua 2.. Sapa2 budak 16 tu dia tau la tu.

    ReplyDelete
  140. hahaha...askar sultan sulu pnya pasal kmu pla yg gaduh2 mulut...tak semestinya pembangkang memerintah sabah bole maju..tiada pembangkang pn sabah terus maju bha...byk sdh perubahan yg di lakukan oleh kerajaan...cuma pemikiran org2 sabah yg kena hasut oleh anjing2 pakatan yg blum ada perubahan....silap2 kalo pembangkang yg memerintah malaysia yg di perdana mentrikan anwar..sabah dia gadai kepada filipina dan royalti minyak bagi dua dgn kerjaan filipina...jd sepa yg bodoh dlm perkara ne??rakyat sabah jg kan!!

    ReplyDelete
  141. jgn la smpai maki org punya bangsa ba..aku ni pun org suluk gak..bkn aku jak..rmai lg org bangsa suluk d LD tu...tp kmi bkn pkai ic projek..sma gak mcm kmu org dapat ic..sudah 26 thn aku tggl d LD,kmu datang sni la,kta sma2 pg tambisan.aku tggu kmu d pintu gerbang shbt 16.

    ReplyDelete
  142. hamza cakap 1000 tidak dapat masuk sebab marin sudah ready ......what a joke.hisham cakap dont worry we are on top of everything,we will not bow to them........he came to sabah to do what?mantek happy cos immigration getting more money from overstaying foreigners....what a messs.....every overstaying guest should be chase out on the very first day they commit the crime.u go to inanam,menggatal,telipok,kota kinabalu,petagas,putatan,kinarut.......all PTI yang dapat IC entah dari mana.Apa kamu fikir akan jadi lepas RCI kamu ingat kerajaan akan revoked semua itu IC.I really hope PM tidak bubar parlimen sebelum isu ini selesai,kita buang duit sama orang orang yang kewarganegaraan belum di tentukan sayang itu BRIM orang pilipin pakistan bugis pu dapat.

    ReplyDelete
  143. BRO...APA CERITA NI SAMPAI MAKI-MAKI BANGSA..

    ReplyDelete
  144. releks la bodohhhh....jgn ckp sedap mulut. klu dh jadi itu kes, apa boleh buat. ini mcm2 ckp itu dan ini..yg kamurang ndak tau cerita tu jgn memandai bikin cerita. itu nama org buduh..diam2 jak la bodoh..biar pulis,atm dn agensi lain bikin karija...kamurang diam2 jak di rumah bah...jg anak bini sudah la bengong......ini hal keselamatan, jgn kasi ckp macam org buduh....

    ReplyDelete
  145. Negara kita tanggungjawap kita...jika rakyat Malaysia tidak bersatu.. musuh senang mengambil kesempatan...kedamaian dan kemakmuran yang kita kecapi ini hendaklah dipertahankan..kerana ramai orang luar di sana tidak senang dan cemburu dengan apa yang kita kecapi ...tapi berpantang maut sebelum ajal...pantang pahlawan menyerah kalah ...ketitisan darah terakhir akan ku pertahankan tanahair yang tercinta ini...MALAYSIA....

    ReplyDelete
  146. bh...tu lanun keluar sda dir lahad datu p kg2...mentri dlm negri tak tau buat keja.. kalu sda tak tau mau halau perang ja la,buat apa mau berunding lg.

    Goku
    pejuang abadi PKR

    ReplyDelete
  147. Kamu ni brani hina bngsa org dlm blog ni sja..cuba klu hina depan2..ada brani ka..
    Mngutuk malar..siap isu politik dkluarkn..BN la..PR la..tpi tym ambil BR1M dia yg paling dpan..apa kena mngena msalah skrg dgn politik..sda2 la tu..drpd sibuk mngutuk org baik fikir cmna cra majukn diri sndiri..nmpk bangsa len maju trus dengki..dorng maju sbb brusaha..dorng tau duit xkan jatuh dri langit tpi dgn kudrat n keringat la duit akan dtg..
    So fikir2kn la.. By d way aq bangga aq berdarah brunei + suluk...bangsa2 yg pernah memerintah sabah sbelum ni..sejarah sda trtulis tntang pemerintahan 2 sultan ini (sultan brunei n sultan sulu)..

    ReplyDelete
  148. jgan2
    yg ikut2 mgtuk2 cni pun bnyk jgk yg bkturunan flipin..org2 pti ni mmg xtau mlu dah la semporna 2 dah jd sbuah kg dorg mereka sna 2 smua ktrunan filipin sbb bjau yg asli cuma bjau yg berbahasa bjau kota belud,papar dan yg sma bhasa dgn bjau kb,bjau kb idahan kdm adalah yg asli pnduduk di sabah sementara bjau yg beza bahasany dri bjau kb adlah snegara dgn sluk dn mreka inlah kekuatan umno sbenarny krna mereka nila yg bnyk berjya mdpat ic smpi jd rkyat yg sma dgn kita iaitu rkyat malaysia yg tulen...

    ReplyDelete
  149. org2 kdm ni mau cari pasal bah tak habis2 kutuk hina bangsa lain terutama suluk..kamu tau kah berapa ramai suluk yg sdh jadi warganegara pelbagai agensi kerajaan sudah d isi termasuk polis dan tentera so apa cerita kdm? lihat skrg pembangkang tengah perhangatkan isu ic projek kenapa baru skrg? knpa tidak dari dulu kena ambil tindakan tetapi pemb angkang d sabah sudah kehabisan isu satu2 nya isu panas membongkar ic projek ini semua kerja pembangkang pusat menghasut anjing2 pembangkang d sabah....bukan apa d orang cemburu tengok kemajuan orang2 ic projek ni sebab suluk dan bugis d sabah ni sudah jauh maju berbanding org2 sabahan kamu boleh tengok d 5 buah daerah sandakan,lahad datu,kunak,semporna,tawau siapa yg berkuasa kami lah pejuang2 etnik yg d hina...kami bersumpah kami akan pertahankan hak kami di sabah....ingat kaum2 kdm dan yg seangkatan denganya hentikan penghinaan kamu jgn timbulkan api kemarahan....'PEJUANG SULUK TERAKHIR'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ba, bgini la geng. Kau pandai ckp suluk ka? Klu pandai kau tulung duluk cakap askar sulu tu suruh pulang.

      Delete
  150. Whatever and not the intended to provide a copy for you to be able to get the most popular games for the next few weeks to go back in touch with you to be the first time I had the same time I was a bit more of an issue with my new job and a bit of a new job is going to be a good day and the rest is an excellent job search that the information you provide me with

    ReplyDelete
  151. Sdra Dhani Kun, sdra di lahirkan tahun berapa? Tun Mustapha sebenarnya keturunan apa? Tun masuk malaysia sebab dia mahu kuasa dan setelah malaysia merdeka tun dapat menjadi KM sabah. Saya sebagai Bumiputra sabah berterima kasih kepadanya.Tun mengenepikan kuasa dan hak Sultan sulu di sabah. Ini bermakna Tun menguntungkan suku kaum yg lain di sabah tapi merugikan kaum yg lain jadi tidak heran Sultan sulu memakan masa yg lama dan menunggu peluang untuk mereka berbuat sesuatu.Kalau kamu mahu keamanan sokong lah BN dan jangan mengundi PR yg mengundang keruntuhan suku kaum yang menikmati keamanan dlm malaysia. Mengundi PR mengundang pertumpahan darah di sabah. Kesah di Lahad Datu satu permulaan dan mereka mengambil kesempatan ini kerana mereka nampak dan tahu berlaku pergolakan politik di malaysia tika ini. Apa lagi kalau PR memerintah sudah tentu Sultan sulu ketawa sebab dapat balik kekuasaan dan hak mereka di sabah terutama sekali kawasan pantai timur sperti Sandakan dan lain2 tempat mungkin lahad datu. Anwar kan bersahabat dengan Presiden Plipina dan isu hak sultan sulu lah yg di bisikkan oleh presiden plpina di telinga Anwar. Patut kita orang sabah fikir tentang keamanan kita. Anwar minta simpati kerana nak sangat jadi PM dan dia berpolitik untuk dirinya sahaja dengan mengambil isu2 yang sensitif sebagai bahan politiknya tanpa memikirkan kesan buruk menimpa kita nanti di sabah. Bila PR menang nanti Anwar Ketawa Sebab jadi PM tapi kita di sabah yg menjadi huruhara, jadi kepada orang sabah berfikirlah secara bijak kita gunakan fikiran sewajarna dan bukan emosi. Saya minta maaf dengan penyokong PR tetapi kongsi lah idea ini dan ambil masa untuk berfikir jangan terlalu emosi.

    ReplyDelete
  152. Saya nampak komen2 mengenai isu di Lahad Datu banyak yang mengatakan dan menyalahkan pihak keselamatan dan kerajaan BN kerana tiada tindakan yg di ambil sedangkan pihak keselamatan berada di sana. Pihak kerajaan telah mengambil tindakan yg bijak dimana perkara ini diselesaikan tanpa pertumpahan darah.Begini lah tindakan kerajaan yg harus di puji kerana menyelasaikan perkara ini secara diplomasi, kalau kita terus menembak penceroboh tersebut sudah tentu berlaku pertumpahan darah dan mungkin mengundang darurat atau peperangan diantara malaysia dan pilipina. Negara luar yang selalu bergolak akan ketawa sebab malaysia yang di klasifikasikan sebagai salah satu negara yang aman damai dah jadi huruhara pula. Jadi kepada anda yang memberikomen tu jangan pakai emosi saja tanpa berfikir rasionalnya.Saya heran dengan pembangkang ni perkara yg betulpun dorang menidakkan juga. Politik tu politik juga tapi jangan lah mengabaikan kebenaran.Kalau pemimpin PR yg cakap biarpun salah tapi penyokonnya tetap sokong juga tanpa memikirkannya.

    ReplyDelete
  153. Anon 20.2.2013 @5.03 am -Pejuang suluk terakhir, kita di sabah ni lebih kurang ada 30 suku kaum yg diktiraf sebagai bumiputra sabah termasuk suluk dan bugis.Saya sebagai KDM tidak setuju sekiranya kamu mengatakan KDM menghina kaum suluk dan bugis. Tapi mungkin yg di maksudkan oleh kaum kami ialah bagi suku kaum yg tiada dokumen yang sah atau ic palsu. Bagi kaum suluk dan bugis yg menjadi warganegara macam kamu, setujukah dengan mereka yg memiliki Ic palsu walaupun sebangsa dengan kamu? Sedangkan mereka ini ada lah PTI jadi kalau kamu ini berjiwa untuk sabahan kenapa pula 'terkenen'? sedangkan terang2 yg di komen ada lah mereka2 yg betul2 PTI. Fahami lah bahawa kita di Sabah ni multy racial dengan anutan agama yg berbeza..Jangan salahkan KDM malah kamu patut baca sejarah Tun Mustapha. So now kita dalam malaysia aman damai dan kita di akui baahawa sabah ada 30 suku kaum dengan anutan agama mengikut kaum masing2.Kita jangan termakan dengan politik kotor yg tidak memikirkan keamanan yg mana hanya memporak purandakan negeri Sabah.

    ReplyDelete
  154. Wahai kawan2 semua yg bg komen kat sini. Mulut kamu bukan main sedap ja cakap itu dan ini macam robot yg tidak berfikiran dan tidak pandai mati. Berani konon kalah kalah tinggi gunung kinabalu tapi kalau betul2 ada peperangan macam mana??? Jadi jangan lah nak mengapi api kan semangat orang lain atau menganggap perkara yg berlaku di Lahad Datu tu perkara mudah. patut kita orang sabah ni ambil perkara itu sebagai pengalaman pahit dn pengajaran supaya di masa akan datang tak akan berlaku lagi. Kita bersyukur kerana tidak berlaku pertumpahan darah antara kita sesama kaum di sabah

    ReplyDelete
  155. sBlum komen apa2 baik kji dlu sjrh sbah ne dgn sultan sulu. . .
    dlm sjrh pn adaaa bljr,sbah ne sultan sulu dah gadai dgn british y pgang sbah dlu. .
    jd apahal lg mau ambil sbah blik????? ne y buat skit hati. .
    yaa,sy orang sabah. .bumiptra..bru 18..salunya x ambil pduli ne politik2,tp ne menggugat kselamatan semua orang, ,mcm mna pncroboh boleh msuk lahad datu x disedari. .mesti adaa orang dalam y tolong. .yang mau negara sendiri diceroboh. .mcm c anwar laa. .bagus2 negara aman,sebab PRU pun mau musnah negara sendiri??pikir laa

    ReplyDelete
  156. klau buli la kn,jgn la kait kn isu bangsa2 ni..rmai yg terasa..suluk,bajau,iranun,kedayan bnyk d sabah..ada yg dato nenek moyang dorg suda tggl d sabah dr dulu lg..ndak heran la lau dorg dpt ic..tp ingat dri mna asal usul bangsa2 ni...sensetif ni isu bangsa,ko hina org lain,tp gara2 bangsa dorg sma terasa la jga dia..jd phm2 jak la.

    ReplyDelete
  157. Anon Feb 18 2013@4.16 am. Boleh kah kamu gunakan bahasa bagus sikit. Kamu marah dengan BN tapi kalau PR menang dlm PRU13 ni kamu ingat kamu berubah jadi kaya atau menjawat jawatan tinggi dlm kerajaan PR? Sorry lah, Anwar ketawa lah sebab dah jadi PM tapi kamu apa???

    ReplyDelete
  158. Didiey 88 Feb.16, 2013@3.23pm. Kamu marah dengan BN dn Kerajaan dn kamu ckp" Puki mak" napa kamu maki mama kamu ni??? Kc matang lah sikit otakk kamu tu.

    ReplyDelete
  159. Yaa...dan tu sbb saya tidak suka dengan komen2 org yg menyalahkan pihak keselamatan kerana tidak menembak terus penceroboh tu.Kalau di turutkan hati amarah pihak polis memang macam tu tapi oleh kerana mengelak pertumpahan darah, kerajaan ambil cara penyelasaian secara deplomasi selagi ada ruang buat begitu, tapi kalau tidak dapat di selesaikan polis bukan bodoh tentang tanggungjawab mereka sebagai pegawai keselamatan.Kita di sabah malaysia memilih keamanan bukan peperangan. Mereka2 yg bg komen ni orang yg lahir selepas zaman jepun dan membesar dalam aman damai tidak pernah merasai kehidupan dalam kesengsaraan kerana berperang
    (macam saya juga tpi saya sedar). Cuba kita tanya mereka2 yang di lahirkan sebelum perang jepun betapa sengsaranya hidup mereka.

    ReplyDelete
  160. Macam mana ya!!!warna PUTIH campur HITAM boleh jadi KELABU??? macam....................................................... Bugis+Bajau+Suluk+Tidung+Bolongan +++++ macam AKU MELAYU TERANG TAK KELABU(TRANSPARENT)NEGARA BERTUAH INI TETAP KU PERTAHANKAN.
    so....., apapun kamu bila sudah RASMI MENJADI WARGA MALAYSIA jadilah MELAYU seperti aku.

    ReplyDelete
  161. woooi na joe....hebat kau.melayu bah kita inikannn!?

    ReplyDelete
  162. ini lah bah masalah parti pembanagkang ini,biar ccerita betul dia CAKAP SPKUALSI kunun.buduh betul pembangkang ni...kalau masalah2 begini sama2la cari penyelasaian ini masalah negera....pilipin susah hidup di negera dorang etu pasal mereka sanggup mati masuk negera kita...hehehehe

    ReplyDelete
  163. isu biasa ba ini.........lau setakat pencerobohan pun di politik kan.........lebih baik buat perhimpunan cam di negara2 arab..........bikin penat jak jika mulut bersuara tapi hasilnya tidak nyata..........luas kan la pemikiran jangan hanya kerana isu ini di kaitkan dengan politik.....lebih baik rakyat semua lebih berwaspada dengan kehadiran penceroboh yang di kata kan bersenjata itu

    ReplyDelete
  164. Jgn lah cakap bangsa suluk tu jahat, mungkin bangsa kita lebeh jahat dari durang nada semua bangsa suluk tu jahat nada semua jua bangsa KDM tu baik, ini dakyah fitnah dari parti pembangkang ja tu.

    ReplyDelete
  165. Jgn la kamu menghina suku kaum lain....kamu sangka bangsa kmu itu bgs sgt ka...hina menghina kaum ni akan mencetuskan perbalahan antara kaum mcm mna ngara mau maju ...ingat la kita di dunia ni hanya menumpang tiada yang akan kekal..tidak kira bangsa suluk,bajau,bugis,dll...tak kn gara2 nila setitik yg di bawa oleh penceroboh dari pilipin trus menjadi bahan hinaan kpada org2 suluk...apa pn sa bangga jd org suluk... kpd suku kaum lain jgn suka hina...ingt2 la hukum karma ...jgn ingat dri tu bgs sgt da,,,, Maju BN maju ngara... saya tetap sokong kerajaan...

    ReplyDelete
  166. kita rakyat sabah yakin lah kepada ATM dan PDRM boleh menangani dgn baik nya keatas pencarubuh tu, sembil kita berdoa semuga kesejahteraan dan keamanan negera kita terjamin di bawah kepimpinan kerajaan skg, dan BR1M akan kembeli selepas PRU13 lebeh tinggi dari yg kita terima selama ini.he he he.....

    ReplyDelete
  167. kpd Anonymous Feb16,2013 6.43
    kau bckp biar betul klu org2 suluk dgr kau ckp mcm tue habis mulut kaw tu di tatak...kurang ajar punya org... sapa cakap org suluk tdk menitik berat kn pelajaran n tidak pentingkan pendidikan??? saya berketurunan suluk ni pn berjaya msuk universiti hingga dpt pekerjaan yg lebih baik sekarang hasil usaha titik peluh ibu bapa aku...engkau apa ada asyik dok mngutuk hina bangsa org....

    ReplyDelete
  168. Skit2 politik nanti kalau dunia kiamat pun nk di politikkan bodoh je aq tengok...bagi peminat tegar politik korang x rasa ke korang di pergunakan orang atasan untuk merebut jawatan ..bagi orang atasan anggap korang sampah je untuk mendapat jawatan baik BN dan PR sama ja ada baik ada buruk.pastu siap nk mensyirikkan orang mcm diri tu benar2 Islam sejati

    ReplyDelete
  169. tak dah gunanya komen bnyk2,lau tk bleh pakai jga..k'bnyakn mrh2 tk tentu ckp..mengutuk,mencaci,tpi 2 smua tk ada hsil jgak..blajarlh ckit pkai bhsa sopan-santun..

    ReplyDelete
  170. coba klau pnceroboh masuk wilayah indon macam tu,. pasti jadi sate macam ular bakar dlu, masalah belakangan baru tau!,. mana tu askar2 malon??.. xixixixi..
    tengok tu gambar kat bawah.. wkwkwkkk..

    http://4.bp.blogspot.com/-h_Bv2mX1K-s/UR-XB2elBvI/AAAAAAAAFBk/gfa9klJZ3A4/s640/Pang+6.jpg

    http://dkmsabah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  171. http://dkmsabah.blogspot.com/2013/02/benarkah-dsai-dalang-kemasukan-mnlf-ke.html

    ReplyDelete
  172. sultan sulu masih menuntut sabah??sebanrnya yang saya tau sultan sulu dari dulu lagi beliau mau tuntut sabah tetapi beliau tdk dpt menuntut kerana beliau mmpunnya black n white sahaja dan british tidak mengikhtirafkan bahawa sabah adalah kepunyaan sultan sulu....manakala malaysia pula tdk mmpunyai black and white dan british telah menikhtirafkan bahawa sabah adalah kepunyaan malaysia......ni cerita seorg tentera british yg lain aq tk tau...aq pun keturunan org sulu tapi lahir d malaysia..so aq brsyukur hdup di malaysia aman ...aq sbgai rkyat sabah akn mmpertahankn keamanan dan kesejahteraan d sabah..tpi bukan cara ganas or cara yg tdk guna otak...klu bole bncang dgn bgus and profsional......jgn men timbak2... biar pun kw pnembak tepat...tda manusia yg tnggal d dunia ni utk slamanya....mati jua smua...so yg pnting kta kena ingat Allah s.w.t...Allah s.w.t mencipta manusia utk menyembah Allah s.w.t....tetapi dgn syarat menyembahNYA dgn keikhlasan hati.......insyallah hdup d dunia dan d akhirat kita aman..... amin.....

    ReplyDelete
  173. Sy sbnrnya hairan... dikatakan di lahad datu dlm keadaan tkawal dan selamat tp knp sekolah tpaksa ditutup. Ini bkn sy dgr khabar angin tp keluarga mertua sy berda di kampung tsebut. Malah skrg mereka suda lari ke tawau krn bimbang keselamatan mereka tgugat..rasa mcm mereka plk pelarian di bumi sendiri... sedih bila dgr cerita ni..rasa mcm negara kita blm merdeka plk....

    ReplyDelete
  174. Sy pn ada saudara-mara y kerja di Lahad datu jg..keadaan mmg terkawal..cuma mesti sentiasa berwaspada..mcm jg org klu kn rompak..xkan mo duk diam ja..senyum n ckp "eh perompak la...sukanya n datang serah diri kat perompak" mst la amik langkah berjaga2..pasal sek d tutup tu..kn rujuk kod atm la bla perairan negara d ceroboh..kslmtn rakyat mst d utamakn..sedih pk merdeka lebih sedih lg lihat umat islam dimanipulasikan.
    Assalamualaikum W.b.t dan ssalam sejahtera.

    ReplyDelete
  175. orang-orang sulu di sabah tatap menyokong anuar ibrahim. kerajaan b.n merampas hak-hak kami!!!!

    ReplyDelete
  176. macam hazab keselamatan nugara nie,umngok brain wash rakyat dg tipu helah
    1. Apa kerja tldm tak dapat sakat sebelum ceroboh??
    2.apa kerja intelijin kita ni?(melancap ka?)
    3.ini baru masuk sikit militia..cam mana kalau yg masuk tu sepasukan comando marinir/kopasus indon yg ganas tu?nak lari planet marikh?
    4.militer antara bangsa mana nego sampai 2 minggu??
    Aiyaaaaaaa haisssss super pondan lemahnya nugara ku nie

    ReplyDelete
  177. Aku pernah duduk kat sabah memang betul,Sabah sudah tergadai akibat isu IC..realiti sebenar silap strategi politik

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.