Saturday, October 25, 2014

Kerusi SPDP tetap dipertahankan

KUCHING: Pengerusi Sarawak Progressive Democratic Party (SPDP) bahagian Tasik Biru Michael Siten berkata bahawa mereka tidak akan memberikan kerusi Tasik Biru kepada mana-mana pihak.

Secara traditional lapan kerusi diperuntukkan kepada SPDP, katanya.

Dalam menunjukkan sokongan kepada SPDP parti tersebut akan mengadakan makan malam di Singai, Bau pada Sabtu dengan menganggarkan 1,000 orang akan menyertai makan malam yang dianjurkan di cawangan Singai dan Adis untuk mempertahankan kerusi Tasik Biru pada pilihan raya negeri yang akan datang.

“Makan malam itu akan membuktikan SPDP masih kuat di Tasik Biru dan kita mempunyai ramai ahli di kawasan Singai. Ia juga menunjukkan tiada kekurangan calon berpotensi dari kawasan Singai untuk mengantikan penyandang sekarang iaitu Peter Nansian,” katanya dalam satu kenyataan.

Presiden interim SPDP Tiong King Sing dan Pemangku Timbalan Presiden Anthony Nogeh dijangkan akan mengulangi pendirian parti semasa makan malam terbabit, kata Michael.

Beliau juga menjangkakan parti komponen Barisan Nasional (BN) yang lain akan menghadiri makan malam bersama dengan calon berpotensi untuk kerusi masing masing.

Mengenai tiga calon berpotensi, beliau berkata mereka dikenali pengundi di Tasik Biru dan melakukan kerja lapangan bagi mempersiapkan parti untuk pilihan raya.

Menurut sumber, tiga calon tersebut terdiri dari usahawan, pegawai kerajaan kanan dan peguam dan salah satu dari mereka datang dari Singai.

Kerusi Tasik Biru merupakan kerusi yang sering dibualkan antara pemerhati politik dengan kemungkinan berlakunya ketegangan antara SPDP dan Parti Tenaga Rakyat Sarawak (Teras) yang diterajui oleh mantan pemimpin SPDP.

Teras yang diterajui oleh mantan Presiden SPDP William Mawan Ikom bertegas bahawa Tasik Biru dan tiga kerusi yang lain -Marudi, Batu Danau dan Bekenu sekarang milik kepunyaan parti sejak ia menjadi sebahagian kerajaan ‘BN Plus’.

Peter yang memegang kerusi Tasik Biru sejak 1996, hari ini merupakan Timbalan Presiden Teras. Beliau dengan mudah mempertahankan kerusi pada PRN 2011 dibawah tiket SPDP sebelum dibuang dari parti.

Walaubagaimanapun, SPDP baru-baru ini mengisytiharkan bahawa ia akan mempertahankan lapan kerusi yang diperuntukkan kepada parti.

-fmt

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.