Monday, July 1, 2013

Imaginasi Melampau : Utusan Membantai Anwar?

Sewaktu Senator Nick Xenophone dihalau pulang dari Malaysia lantaran keterlibatan aktifnya dalam politik negara ini serta keakrabannya dengan pemimpin oposisi, pesuruh propaganda United Malays National Organisation begitu bersemangat sekali menyuruh Senator Australia itu tidak masuk campur urusan politik Malaysia.

 

Malaysia, bagi orang UMNO, dan politik Malaysia terutamanya hanya boleh dibicarakan, atau dimainkan oleh orang Malaysia sahaja. Malah para macainya turut galak menyatakan bahawa ehwal politik Malaysia hanya patut dikerjakan oleh mereka yang ‘ahli’. Dalam kata lain, hanya politisi UMNO. Selain daripada itu, tak boleh.

Maka apabila saya melihat obsesi lidah rasmi UMNO dengan politisi Indonesia, si Jusuf Kalla; saya jadi keliru.

Adakah Jusuf Kalla itu halal terbabit politik Malaysia kerana dia bersongkok macam orang UMNO?

Muka depan Utusan Malaysia minggu lalu memetik Jusuf (disebut ‘Yusuf’) sebagai menyebut bahawa Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai imaginasi yang melampau. Selalunya kalau tajuk berita seperti ini disiarkan Utusan Malaysia, kita akan menyangka bahawa Utusan Malaysia mahu bercerita mengenai fantasi pelik Anwar yang pernah diberitahu kepada Jusuf.

Ya lah, Utusan dan kelucahan kan hampir langsung tidak dapat dipisahkan.

Tetapi Utusan Malaysia kali ini cuba memberitahu kita bahawa Anwar berimaginasi mahu menjadi Perdana Menteri meski kalah pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu.

Apa yang Utusan Malaysia tidak beritahu kita adalah Pakatan Rakyat yang dipimpin Anwar tidak kalah, malah menambah bilangan kerusi di Parlimen. Utusan Malaysia juga tidak beritahu kita bahawa 51% daripada jumlah keseluruhan pengundi memilih Pakatan Rakyat dan kerajaan UMNO yang ada hari ini ialah kerajaan minoriti yang gagal kelihatan popular di mata keseluruhan pengundi serata negara.

Namun disebabkan Utusan Malaysia ini akhbar milik UMNO dan melazimi fitnah dan mahir manipulasi politik persepsi, maka disembunyikan hakikat yang itu dan sekadar bermain retorika imaginasi Anwar dan keinginan rakyat untuk menggulingkan pemerintahan Barisan Nasional (BN).

Seolah-olah BN, Najib Razak, Muhyiddin Yassin langsung tak ada nafsu untuk menggulingkan kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.

Dan Jusuf Kalla dipergunakan UMNO dan organ propagandanya untuk memperlihatkan apa yang ia mahu rakyat tahu. Langsung tidak disebut apa sebenarnya rundingan belakang pintu yang dibuat antara ketiga-tiga pemimpin itu.

Asalkan boleh membantai Anwar Ibrahim, maka itulah dia bahan berita muka depan Utusan Malaysia. Seolah-olah tak ada berita lain, meski sudah hampir dua bulan pilihan raya berakhir. Ternyata obsessi Utusan Malaysia dan UMNO dengan si Anwar Ibrahim ini sampai kiamat pun tak akan berakhir.

Barangkali itulah imaginasi melampau Utusan Malaysia setiap malam sebelum tidur. Imaginasi yang menjadi igauan dan mimpi ngeri berulang kali – Anwar Ibrahim.-Roketkini

37 comments:
Write comments
  1. Utusan Malaysia tak berilmu dan tak berfaedah d baca oleh penduduk SABAH.

    ReplyDelete
  2. Orang Melayu perlu berpegang kepada pendirian berani kerana benar dalam mempertahankan hak seperti yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

    ReplyDelete
  3. Ketua Pusat Pembangunan Anak Bangsa, Institut Pemikiran dan Kepimpinan Melayu (Impak), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Datuk Abdul Halim Sidek berkata, orang Melayu kini bukan sahaja berada dalam keadaan bahaya malah turut berada di persimpangan.

    ReplyDelete
  4. "Elemen Malayan Union yang mahu menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu kini kembali menular dalam agenda pembangunan ekonomi Melayu dan bumiputera.

    ReplyDelete
  5. "Sekiranya kita (orang Melayu) tidak prihatin, saya takut nanti hak kita hanya tinggal hak, kalau begitu tidak guna ada Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan," katanya.

    ReplyDelete
  6. Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Hak Melayu dan Bumiputera Dalam Perlembagaan Persekutuan 1957 pada Konvensyen Transformasi Ekonomi Bumiputera anjuran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) di sini hari ini.

    ReplyDelete
  7. Abdul Halim berkata, Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan tidak seharusnya dipertikaikan oleh mana-mana pihak kerana peruntukan tersebut sudah wujud sejak sekian lama.

    ReplyDelete
  8. "Orang Melayu tidak pertikai hak kaum lain. Kita bagi mereka hak kewarganegaraan, kita hormati hak mereka. Jadi mereka juga tidak seharusnya mempertikai hak orang Melayu terutama yang sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan," katanya.

    ReplyDelete
  9. Beliau dalam pada itu berkata, sesiapa sahaja yang memerintah negara ini juga tidak berhak untuk menyentuh Perkara 153.

    ReplyDelete
  10. "Sebarang pindaan Perkara 153 hanya boleh dilakukan melalui persetujuan dua pertiga di Parlimen dan paling penting perkenan daripada raja-raja Melayu," katanya.

    ReplyDelete
  11. Beliau berkata, orang Melayu terutama yang mempertikai hak Melayu perlu sedar dan bersama menjaga kepentingan Melayu serta bumiputera dan bukannya mempolitikkan isu tersebut.

    ReplyDelete
  12. SELASA minggu lalu, Utusan Melayu menyambut ulang tahun ke-75. Tarikh 18 Jun 1938 adalah hari di mana syarikat Utusan Melayu diperbadankan dengan nama Utusan Melayu Press Limited dengan matlamat untuk menerbitkan akhbar bernama Utusan Melayu sebagai penyampai suara orang-orang Melayu bagi memperjuangkan kepentingan bangsa dan tanah air.

    ReplyDelete
  13. Akhbar Utusan Melayu diterbitkan hampir setahun kemudian selepas syarikat itu ditubuhkan, iaitu pada 29 Mei 1939.

    Seringkali banyak orang keliru mengenai Utusan Melayu sebagai syarikat dan akhbar. Lebih-lebih lagi banyak orang kurang faham dengan perjuangan Utusan Melayu.

    ReplyDelete
  14. Ini kerana apabila disebut sebagai Utusan Melayu, maka yang tergambar ialah akhbar bertulisan jawi yang mula diterbitkan pada tahun 1939.

    Kini akhbar ini sudah tiada. Ia dihentikan penerbitannya pada tahun 31 Disember 2003.

    Sementara akhbar Utusan Melayu Mingguan bertulisan jawi yang diterbitkan seminggu sekali dan menjadi sisipan dalam Utusan Malaysia mula menemui pembaca pada 4 Januari 2003.

    ReplyDelete
  15. "Kita perlu melihat bagaimana Tabung Haji dibentuk peringkat awal, susah payah mereka yang terlibat pada peringkat sekarang dan masa akan datang. Perkara ini bukannya boleh dipandang mudah, misi dan visi perlu jadi agenda utama," sambung beliau lagi.

    Beliau yang menegaskan isu pemilihan pengerusi ini perlu diperjelaskan oleh kerajaan kerana kedudukan Tabung Haji bergantung kepada pengerusi yang dilantik.

    "Kalau sekadar untuk mempengerusikan mesyuarat saya rasa baik pilih Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).

    "Ini bukan soal untuk mempengerusikan mesyuarat tetapi macam mana kita nak bawa Tabung Haji pada masa akan datang serta mengembalikan kegemilangannya," kata beliau lagi.

    Ahli Parlimen Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim diumumkan sebagai Pengerusi Lembaga Tabung Haji yang baharu berkuatkuasa hari ini.

    Komen : DAH KENA DAH,PENYAMUN JAGA SIPENYAGAT.

    ReplyDelete
  16. Anwar makhluk perosak

    ReplyDelete
  17. Percayalah yang mana kita tahu Jusuf Kalla akan memastikan apa yang Anwar katakan sebelum ini tertunai.

    ReplyDelete
  18. Anwar saja yang tidak dapat menerima keputusan PRU13. Kerana terlalu yakin sebelum ini.

    ReplyDelete
  19. Betul.. Keyakinan itulah yang telah memusnahkan Anwar daripada politiknya yang mana tidak dapat menerima kenyataan kalah dalam PRU13. Adat kalah menang itu sememangnya ada. Menang atau kalah kita tidak pasti dan jangan terlalu yakin seperti Anwar.

    ReplyDelete
  20. Anwar tidak patut membuat perhimpunan dan mengotakan janji jika kalah pada PRU13 akan bersara dalam politik.

    ReplyDelete
  21. Malangnya Anwar tidak berbuat demikian namun telah merosakkan fikiran rakyat dengan perhimpunan haram. Itulah yang telah lama dirancang oleh Anwar sebelum PRU13 tamat.

    ReplyDelete
  22. monyet duduk dlm hutan pun dpt ic kalau undi umno...belanga..

    ReplyDelete
  23. ...jgn2...monyet Belanga pun dapat i.c jugak....harap2 tak...hehe

    ReplyDelete
  24. utusan meloya..paper paling celaka dan bangsat di dunia...

    ReplyDelete
  25. ini yusuf kala jengking kot ? dia lupa pakai songkok tinggi daa, ABU jangan lupa !

    ReplyDelete
  26. pasti bapak ini sudah dapat kartu biru & komisi yg tinggi sampei menjilat hingga licin..misai pon mcm hitler?

    ReplyDelete
  27. Sabah recorded 3,539 new appointments in the federal civil service sector out of 98,708 applications received from November 9, 2011 to November 9 this year.

    ReplyDelete
  28. the Federal Government will continue to support the rural transformation programmes, especially in Sabah.

    ReplyDelete
  29. This year alone, some RM255.7 million, which is 26 per cent from the overall figure, is channeled towards executing over 2,000 transformation projects statewide

    ReplyDelete
  30. Muhyiddin said the nation’s private sector investments went up to RM94 billion last year, an increase of 19.4 per cent compared to 2010, while the Foreign Direct Investment (FDI) rose by 12.3 per cent to RM32.9 billion, compared to 2010′s RM29.3 billion.

    ReplyDelete
  31. The Economic Transformation Plan has created 110 projects with potential investments amounting RM179.2 billion, and we have also recorded the highest revenue collected with a historical amount of RM100 billion, which enables the government to channel allocations towards the people’s welfare programmes

    ReplyDelete
  32. Malaysia earned global and international recognitions, such as from the AT Kearney 2011 FDI Confidence Index, after receiving five-fold increase in investment or 537 per cent to RM27 billion in 2010.

    ReplyDelete
  33. Malaysia was placed 12th, up from its previous 18th position, in the Doing Business 2013 Report by the World Bank, better than developed countries such as Sweden (13th), Taiwan (16th), Germany (20th), Japan (24th) and Switzerland (28th).

    ReplyDelete
  34. Under the 9MP (between 2006 – 2010), the state’s Gross Domestic Product (GDP) growth was five per cent annually, and the highest was 7.7 per cent in 2008. While Sabah’s trade surplus increased over three-folds from RM4.8 billion in 2006 to RM15.7 billion (2010).

    ReplyDelete
  35. Infrastructure development and facilities in the state improved, as well as the poverty eradication efforts with the improvement of the people’s socio-economy

    ReplyDelete
  36. Asia must transform its financial landscape to grab opportunities and meet challenges ahead, the Vice-President of the Asian Development Bank

    ReplyDelete
  37. the objective of the next wave of policy reforms in Asia should be to improve the ability of the financial sector to efficiently intermediate capital into productive investments and provide financial services to a majority of the population.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.