Saturday, November 15, 2014

Benarkah Penyerahan Bible permainan politik PR?

PETALING JAYA : Ketua Pemuda Gerakan, Tan Keng Liang menyifatkan penyerahan semula Bible versi Bahasa Melayu kepada Persatuan Bible Malaysia (PBM) merupakan permainan politik kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Selangor.

Beliau berkata, sebelum ini pihak kerajaan PR di Selangor menyalahkan kerajaan Persekutuan dengan mendakwa rampasan Bible itu terletak di bidang kuasa kerajaan Persekutuan.

“Mereka (kerajaan PR) cuba alihkan isu ini seolah-olah tindakan merampas kitab Bible ini bukan di bidang kuasa mereka dengan menyalahkan kerajaan Persekutan.

“Ini adalah satu pembohongan, sebenarnya perkara ini di bidang kuasa PR. Mereka telah memberikan gambaran kepada rakyat bahawa semua tindakan merampas dan menyimpan kitab Bible ini bukan di bidang kuasa mereka,” katanya ketika dihubungi FMT semalam.

Beliau berkata, dakwaan kerajaan PR terhadap rampasan Bible itu terletak di bidang kuasa kerajaan Persekutuan adalah tidak tepat dan ia dapat dilihat dengan jelas bahawa keputusan penyerahan semula Bible semalam terletak di tangan Menteri Besar.

Beliau juga berharap kerajaan PR tidak mengulangi kesilapan seperti itu dan bersikap lebih terbuka pada masa depan serta menyelesaikan isu lain seperti isu fatwa berkaitan Sisters In Islam (SIS).

Semalam, Kerajaan Selangor telah memulangkan kitab Bible yang mengandungi kalimah Allah yang dirampas daripada Persatuan Bible Malaysia.

Sebanyak 351 kitab suci bagi penganut Kristian itu diserahkan di Istana Alam Shah dalam satu majlis kepada Persatuan Gereja-gereja Sarawak (ACS) ketika kunjungan hormat pengerusinya Ketua Biskop, Datuk Bolly Lapok mengadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

-fmt

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.