Sunday, November 2, 2014

Penan mangsa NGO dan politik pembangkang

MIRI: Masyarakat Penan di Baram perlu berhenti dari digunakan pihak pembangkang dan mereka yang menggelar diri mereka sebagai pihak badan bukan kerajaan supaya mereka dapat menikmati hasil pembangunan.

Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Alfred Jabu Numpang berkata masyarakat Penan perlu berdiri teguh dibawah kepimpinan kerajaan yang ditadbir Ketua Menteri, Adenan Satem yang memberi tumpuan terhadap Pembangunan diluar bandar termasuk kawasan yang didiami masyarakat Penan.

“Jika masyarakat Penan terus menyokong pembangkang dan NGO, tiada banyak yang kerajaan dapat lakukan untuk mereka,” katanya dalam suatu kenyataan.

Bagi mereka yang mendapat manfaat dari bantuan kerajaan, Jabu menggesa mereka untuk menghargainya, walaupun diantara mereka ada yang menyokong unsur anti-pembangunan yang hanya tahu mengajar orang untuk menuntut pampasan yang macam-macam.

Jabu berasa kesal terdapat sesetengah orang Penan dikawasan seperti Long Sait, Long Kerong dan Selunggo telah digunakan oleh sesetengah NGO dan parti pembangkang.

-fmt

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.