Monday, July 1, 2013

Siapa Biaya Jusuf Kalla Untuk Burukkan Pakatan?

Mantan naib presiden Indonesia Jusuf Kalla mendakwa perhimpunan membantah dakwaan penipuan dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu - Black 505 - dibiayai oleh pihak asing.

Beliau juga mendakwa mengetahui Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dibantu oleh beberapa pihak khususnya dari Turki, Washington dan Filipina, lapor Berita Harian.

"Dan mungkin juga di Thailand dan China, itu kamu kena selidiki. Pemberi dana yang besar itu dari sebuah syarikat besar di Filipina dan sedikit dari Turki untuk membantu aktiviti himpunan bantahan itu.

"Mereka tidak boleh menyembunyikan diri kerana mereka adalah rakan bisnes yang kita ketahui siapa mereka," kata tokoh Indonesia itu seperti dilapor dalam akhbar tersebut.



Beliau berkata demikian dalam satu wawancara khas dengan Ketua Editor portal berita Merdeka On-Line Al-Azharri Siddiq Kamunri di Jakarta, Indonesia baru-baru ini.

Dalam temubual itu juga, Jusuf juga mempersoalkan tujuan mengadakan perhimpunan - yang berakhir Sabtu lalu - jika ia didakwanya hanya memberi keuntungan kepada musuh Islam dan orang Melayu.

"Saya sendiri bertanya kepada Anwar, apakah kamu boleh mengontrol (mengawal) parti DAP? Anwar terdiam dan tidak dapat memberi jawapan dengan jelas.

"Ternyata Anwar punya masalah dan kepayahan untuk mengawal ahli parlimen dari parti lain.

"Maka, saya sendiri berfikiran tindakan Anwar mengadakan himpunan Blackout 505 itu hanya sia-sia, melainkan menguntungkan sebelah pihak iaitu musuh Islam," katanya.
xxx2

Komen Anda

17 Responses to " Siapa Biaya Jusuf Kalla Untuk Burukkan Pakatan? "
Wana said...
July 2, 2013 at 10:56 AM

International Trade and Industries Ministry said that street rallies may affect foreign direct investments (FDI) to the country in the long run.

Its deputy minister Mukhriz Mahathir made this statement in a reply to Lenggong MP, Shamsul Anuar Nasarah at the Parliament today


Wana said...
July 2, 2013 at 10:56 AM

Referring to the Bersih 3.0 rally on April 28, Mukhriz said investors may get worried about investing in Malaysia due to safety concerns.

“But generally, the Bersih 3.0 rally did not affect investor confidence in Malaysia as our economic fundamentals are strong,” he said.

On April 28, tens of thousands marched at the nation’s capital to demand for free and fair elections.


Wana said...
July 2, 2013 at 10:56 AM

However, the rally turned violent after several protesters breached a police barricade near Dataran Merdeka resulting in some participants and journalists being assaulted by the police.

Mukhriz said that the government was also concerned over claims that some opposition leaders’ were attemtping to discredit Malaysia during their talks in foreign countries.


Wana said...
July 2, 2013 at 10:57 AM

“If it continues, investor confidence in our country will diminish. Later, the opposition can accuse us of not being capable of managing the economy,” he said.

In terms of FDI, Mukhriz told the Dewan Rakyat that Malaysia received RM32.9 billion in investments last year as compared with the RM29.3 billion recorded in 2010.
“From January to April this year, we received RM17.9 billion in investments,” he said.


Anonymous said...
July 2, 2013 at 6:08 PM

NI SEMUA POYO PUNYA KOMEN...


Anonymous said...
July 2, 2013 at 7:20 PM

ek eleh.....berlagak malaysia dari org malaysia sendiri......agaknyer sumber dia dari UMNO/BN, utusan malaysia dan TV3 suku.......kalu PR dpt dana dari org asing wat aper dia kutip duitlah bodoh......duit nak bayar padang dan sistem2 yg disewa.........nak masuk campur....tapi duduk bawah tempurung UMNO/BN...tak kemana lah tu....


Anonymous said...
July 2, 2013 at 7:21 PM

Siapa Jusuf Kalla nak cakap yang Bukan2 nampak sangat dia tak Siasat berita secara terperinci,patut lah rakyat Idon pun tolak dia cakap ikut sedap mulut tak pakai akal,ni menujukkan dia ni pendek akal,siapa kasi hak dia bercakap ni hak rakyat malayasia,Jerbu di Idonesia dah bertahun2 tak boleh selasai tiap2 tahun macam tu juga.ni menunjukkan dia tak ada fakta yang sahih.Bodoh sombong kuat auta.


Anonymous said...
July 2, 2013 at 7:22 PM

Setahu aku yg selidik dgn org indon sndiri yusuf kalla nipun bkn mentri favorite sgt kt sana sb tu dia d tolak oleh rakyat nya sndiri...wakakakaka


Anonymous said...
July 2, 2013 at 7:24 PM

PATI (Indon) dah mula lebih sudu dari kuah, nak campor tangan politik negara jiran, mungkin nakjadi senator dan menteri he\alehwal PATI kot

Negara sendiri tak tolak jadi mantan.... apa kau cari disini?????


Anonymous said...
July 3, 2013 at 10:28 AM

Ada kemungkinan Jusuf membuat kejutan begitu kerana kecewa apabila usahanya untuk mempersatukan Najib dengan Anwar gagal. Terdengar khabar sebelum ini bahawa Jusuf beriya mahu memperstukan Aawar dengan Najib atas alasan untuk kebaikan agama dan bangsa. Najib dikatakan memohon kebijaksanaan dan hubungan Jusuf dengan Anwar bagi meringan beban politiknya.

Najib tidak sanggup berterusan berdepan dengan ancaman dari Anwar yang memimpin Pakatan Rakyat di mana kalau ia tidak dikendurkan menyebabkan Najib boleh gugur dari jawatannya. Lantas itu Jusuf dikatakan mengemukakan formula agar ada perdamaian di antara Najib dengan Anwar. Adalah difaham perkataan 'perdamian nasional' yang disebut Najib sebaik selesai pilihan raya adalah tajuk rangka damai yang dicipta olehg Jusuf Kalla.


Anonymous said...
July 3, 2013 at 11:40 AM

mgkin ada benarnya.. anwar mmg pro kuasa asing


Unclek said...
July 3, 2013 at 11:41 AM

Tidak ada orang yang menaja Jusuf Kalla rasanya. Hanya mereka itu saja yang cuba untuk memburukan kepercayaan Jusuf kalla.


Titing said...
July 3, 2013 at 11:41 AM

Kalau benar jusuf kalla itu ditaja memang dari awal lagi Anwar akan mengeluarkan kenyataan tersebut. Tapi kita sendiri tidak ada mendengar kata-kata sedemikian daripada Anwar.


Hidup Di Sabah said...
July 3, 2013 at 11:42 AM

Anwar yang perlu sedar yang mana perjanjian yang dibuatnya haruslah dipatuhi. Bukannya melanggar perjanjian.


Ghyiy said...
July 3, 2013 at 11:43 AM

Sendiri yang buat perjanjian lepas itu sendiri juga yang melanggarnya. Memang Anwar ini tidak boleh dipercayai sepenuhnya.


Selasiah said...
July 3, 2013 at 11:44 AM

Kita haruslah percaya dengan kata-kata jusuf kalla. Tidakkan dia tiba-tiba masuk campur hal negara Malaysia jika tidak diganggu. Mesti ada sebab beliau berani memberikan kenyataan.


Anonymous said...
July 3, 2013 at 7:46 PM

Siapa Kau...

rumah tangga kami urusin
kantor bapak kami bersehin
suami ibu kami tidurin
negara kau kami cerobohin
politik negara bapak kami camporin
bisakan pak kami dpt kartu warna biru..mcm dpt jajan di jalanan


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx