Sunday, February 23, 2014

KAJANG : Perancang Umno, Penyudah PR

Amat banyak sekali huraian, andaian dan komentar dilontarkan mengenai PRK DUN Kajang. Ada yang mencemuh. Ada yang menyokong. Ada yang masih tidur hingga ke saat ini. Selain Anwar yang telah mengesahkan untuk bertanding mempertahankan Kerusi yang dimiliki olih PR (PKR), timbullah MCA dan juga beberapa "mercernaires" yang menunjuk minat untuk bertanding.

Sebenarnya, isu Kajang ini adalah satu 'Grand Design" UMNO untuk menjatuhkan Najib. Najib tidak bolih diturunkan dalam pemilihan UMNO baru-baru ini. Kepantasan Najib memintas seteru-seterunya telah berjaya, dengan bantuan SB dan Millitary Intelligence, menyekat kemaraan mereka.

Tetapi mereka ini tidak berpuas hati, kerana pencapaian Najib amat teruk. Mengikut Mahadhir, lebih teruk dari Pak Lah. Ia mesti dikeluarkan kerana ia telah menjadi satu liabiliti kepada UMNO. Bagaimana hendak menjatuhkannya?

Kosongkan satu DUN dan buat PRK. PKR mensacrifice Kajang kerana Kajang merupakan semi-urban di mana pengundi-pengundi sudah "matured" dan faham politik. Juga PKR menang agak selesa dalam PRU dulu.

Najib terjebak. Najib tidak mahu meletakkan calun tetapi Mahyuddin mahu bertanding. Najib tahun BN akan kalah dan alasan ini akan didendangkan untuk menguis Najib. Tetapi Mahyuddin tetap mahu bertanding kerana ini adalah senjatanya.

Nyata sekali, akan ada suara ramai dari UMNO yang akan memalu gendang perang terhadap Najib di atas kegagalan Kajang. Dan nasib Najib akan menjadi seperti Mahadhir dan Pak Lah yang terpaksa dikorbankan demi survival UMNO. Kalau Najib berdegil tidak mahu melepaskan jawatan, maka akan sampai ketahap undi tidak percaya dan Najib akan jadi pemimpin Malaysia yang pertama menghadapi undi tidak percaya.

Sebab itu Mahyuddin beria-ia betul mahu bertanding. Kalau BN tak bertanding maka scenarionya akan berbeda. Najib akan masih di atas kerana ada juga suara-suara pemimpin UMNO menyokong untuk tidak bertanding.

Jelas Najib akan setara dengan Mahadhir dan Pak Lah. Dikuis keluar."

-TKO

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.