Saturday, February 22, 2014

Orang Kajang setuju Anwar jadi MB?

Sejak kerusi DUN Kajang kosong, pemimpin BN secara konsisten mengkritik Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana membazirkan dana dengan memaksa diadakan pilihan raya kecil.

Bagaimanapun, kebanyakan pengundi Kajang yang ditinjau pendapat mereka dalam satu kajiselidik oleh sebuah badan pemikir bulan ini, tidak bersetuju.

Mereka merasakan adalah munasabah pilihan raya kecil diadakan untuk membuka laluan kepada Anwar untuk menjadi menteri besar Selangor .

Pusat Demokrasi dan Pilihan raya Universiti (Umcedel) mendapati 59 peratus daripada 576 orang yang ditemubual berkata "ya" apabila ditanya soalan 'adakah munasabah pilihan raya kecil Kajang diadakan untuk membolehkan Anwar menjadi MB Selangor'.

Keputusan itu konsisten secara menyeluruh di kalangan semua kaum, latar belakang pendidikan dan kumpulan pendapatan.

Begitu juga, kebanyakan yang ditinjau berkata pilihan raya kecil itu adalah munasabah (56 peratus), tidak membazirkan wang (53 peratus) dan perlu diadakan untuk menyelesaikan isu-isu dalaman PKR Selangor (42 peratus).

Nampaknya bersetuju dengan mesej kempen PKR, separuh daripada mereka yang ditinjau berkata pilihan raya kecil diperlukan untuk "menyelamatkan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor".

Pengundi juga tidak bersetuju bahawa PAS tidak bekerjasama dengan Pakatan Rakyat untuk menyokong PKR dalam pilihan raya kecil itu.

Membentangkan hasil tinjauan itu di UM, Pengarah Umcedel, Prof Datuk Dr Redzuan Othman berkata ini menunjukkan bahawa sentimen akar umbi bercanggah dengan apa yang dilaporkan dalam media arus perdana.

Sebagai contoh, katanya, Sinar Harian memberikan liputan luas kepada pandangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Anwar tidak layak untuk menjadi menteri besar

Katanya, ini mungkin disebabkan oleh penembusan internet yang tinggi di Kajang dengan internet menjadi sumber maklumat untuk mereka yang ditinjau.

Dua puluh lima peratus berkata mereka menerima maklumat dari Internet - tertinggi di kalangan semua media.

Bagaimanapun, 25 peratus orang Melayu yang ditinjau berkata, mereka bergantung kepada berita televisyen untuk maklumat - yang tertinggi di kalangan semua kaum.

Redzuan berkata berdasarkan majoriti kemenangan bekas penyandang kerusi DUN Kajang, Lee Chin Cheh yang hampir 7,000, maka adalah adil untuk mengatakan bahawa kerusi itu "selamat" untuk PKR. -mk

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.