Friday, March 21, 2014

MH370 : Malaysia halang wartawan antarabangsa buat liputan?

Inikah yang dimaksudkan sebagai sehabis telus oleh Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berhubung maklumat mengenai kehilangan pesawat MH370 sejak 8 Mac lalu?

Beliau telah menegaskan, kerajaan telah sehabis telus sehingga sanggup mengetepikan kepentingan negara apabila berkongsi data pasukan tentera dalam usaha mengesan pesawat yang membawa 239 penumpang dan anak kapal itu.

“Itu adalah arahan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dari awal lagi, bahawa kita akan menjadi setelus yang boleh namun dengan syarat maklumat yang telah disahkan dan tidak menjejaskan siasatan.

Tetapi apa yang berlaku kepada wartawan dari BRITISH Broadcasting (BBC) ini adalah sebaliknya..

BBC melalui akaun twitter rasminya mendakwa wartawan sumber berita berpengaruh Britain itu dihalang dari membuat liputan Sidang Media berkenaan pesawat MH370. ‎



Difahamkan wartawan BBC terpaksa berdepan dengan 'tembok polis' (Barisan Polis) yang tidak membenarkan mereka membuat liputan sidang media secara langsung.

Wartawan BBC dilaporkan tidak dibenar membuat liputan berikutan terdapat sebahagian keluarga penumpang MH370 yang ‎cuba merempuh masuk cuba menemui Dato Hishamuddin Tun Hussein, berikutan sudah hilang sabar untuk mendapatkan maklumat tentang keluarga mereka.


Tindakan menghalang wartawan asing daripada membuat liputan ini lebih memburukkan nama negara.

Walaupun Malaysia dilihat cuba nak 'quarantine' insiden keluarga penumpang yang marah dengan Malaysia, perbuatan itu tidak akan menambah baik keadaan.

Daripada hanya satu cerita yang mencemar imej negara, iaitu keluarga penumpang MH370‎ marah dengan kerajaan, kini tambah lagi satu berita yang burukkan nama negara,

 "Malaysia halang wartawan antarabangsa buat liputan"~ MiLo SuaM

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.