Saturday, July 6, 2013

PRK Kuala Besut, Penamaan Calon 12.7, Pengundian 24.7

Pilihan raya kecil Kuala Besut ditetapkan pada pada 24 Julai manakala penamaan calon pada 12 Julai - kedua-duanya pada bulan Ramadan.

Penamaan calon itu jatuh pada Jumaat dan dan pengundian pada Rabu. Masa berkempen ditetapkan selama 12 hari.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan perkara itu dalam mesyuarat khas hari ini di ibu pejabatnya di Putrajaya.

SPR menerima pemakluman rasmi berhubung kekosongan kerusi DUN N1 Kuala Besut daripada Yang Dipertua DUN Terengganu pada 27 Jun lepas.

Kerusi DUN Kuala Besut di Terengganu kosong selepas penyandangnya Dr A Rahman Mokhtar meninggal dunia akibat kanser paru-paru.

Kedua-dua BN dan PAS masih belum menamakan calon masing-masing. -mk

28 comments:
Write comments
  1. MAHA SUCI ALLAH YG TELAH MEMBERIKAN KEMENANGAN PADA RASULLULAH DN SAHABAT
    PADA PERANG SABIL BADAR DALAM BULAN RAMADHAN.YAKINLAH ALLAH AKAN BERI KEMENANGAN PADA PEJUANG2 ISLAM YG TERUS IKHLAS UNTUK MENDAPAT RAHMAT ALLAH...BUKAN UTK DIKERUSI EMPOK YB.
    Rancangan musuh utk menafikan pengundi luar BESUT balik kerana undi
    pada KERJA dan hampir HARIRAYA.ya ALLAH musnahkan perancangan BUSUK dn tersembunyi mereka.berikan kemenangan ISLAM hancurkan DARUL RUNTUH akibat kemungkaran mereka yg tidak AMANAH DAN ZALIM.AMINN,

    ReplyDelete
  2. Apapun setakat disenangi dan mesra rakyat sahaja tidak mencukupi. Syarat lain seperti yang disebut dahulu sewaktu banyak PRK 2008-2011) ialah calon mestilah mempunyai tahap kesihatan yang tinggi.

    ReplyDelete
  3. Beliau berkata jika dihapuskan, empat perkara utama termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan seperti kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi, kedudukan Raja-raja Melayu, kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan hak keistimewaan orang Melayu akan disentuh sesetengah pihak.

    ReplyDelete
  4. Jika Akta Hasutan dihapuskan keseluruhannya, mereka berhak menyentuh empat perkara ini sedangkan telah termaktub dalam perlembagaan.

    ReplyDelete
  5. mana-mana pihak yang menyentuh empat perkara itu harus dikenakan tindakan mengikut Akta Hasutan 1948 yang sedia ada.

    ReplyDelete
  6. Beliau menarik perhatian bahawa atas desakan pihak tertentu sebelum ini, kerajaan telah memansuhkan Ordinan Darurat 1969 dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

    ReplyDelete
  7. Mengenai pembentangan draf baharu Ordinan Darurat 1969, Ahmad Zahid berkata, ia dijangka siap selepas dibawa ke mesyuarat September ini dan pada masa sama ingin membetulkan kenyataan yang memaklumkan Jabatan Peguam Negara telah menerima draf itu.

    ReplyDelete
  8. Keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu menunjukkan masyarakat Cina mengganggap nikmat yang mereka perolehi belum mencukupi, kata akhbar Utusan Malaysia selain mendakwa parti majoriti Cina, DAP merancang merampas kuasa orang Melayu menerusi kerjasama PKR dan PAS.

    ReplyDelete
  9. Dr Alias Mohamed mendakwa kaum Cina sudah mencapai matlamatnya menerusi saluran MCA tetapi kini mengabaikannya kerana mahu menentukan hala tuju mereka sendiri.

    ReplyDelete
  10. Selepas mendapat kerakyatan dan kemudiaan kuasa ekonomi yang dominan, orang Cina mengganggap apa yang diberi orang Melayu tidak mencukupi. Seperti orang Cina di negara lain yang bilangannya dominan seperti di Singapura, hakikatnya mereka ingin menentukan destini mereka sendiri

    ReplyDelete
  11. Beliau menuduh kaum Cina mahu merampas kuasa masyarakat Melayu dan parti DAP adalah dalang utama dalam mencapai matlamat itu, ia boleh dilihat menerusi penguasaan kerusi di kawasan bandar.

    ReplyDelete
  12. DAP mewarisi ideologi politik sama rata Lee Kuan Yew (bekas Perdana Menteri Singapura), mereka sedar kekuatan mereka bergantung di bandar. Oleh itu, mereka menggunakan propaganda 'Malaysian Malaysia' untuk mengadu-dombakan doktrin kesamarataan dalam masyarakat walaupun Malaysia dibina atas asas sejarah pribumi dan sistem politik serta komposisi kaum yang berbeza dengan Singapura

    ReplyDelete
  13. untuk mencapai matlamat itu DAP sedar mereka memerlukan pertolongan daripada parti pembangkang Melayu khususnya PKR dan PAS kerana hanya dengan cara itu ramai Ahli Parlimen akan menyeberang dan sertai gabungan pembangkang Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  14. Orang Cina sedar mereka tidak akan berjaya menguasai negara ini dalam jangka masa singkat, khususnya tanpa sokongan parti pembangkang Melayu seperti PAS dan PKR. Mereka berharap kuasa akan jatuh ke tangan mereka selepas berlaku huru-hara atau kucar-kacir di Parlimen yang menyebabkan Ahli Parlimen BN melompat ke rakit DAP

    ReplyDelete
  15. Dr Alias turut memberikan amaran kealpaan pemimpin Melayu dalam kerajaan yang sibuk membangun dan memajukan kawasan luar bandar akan memakan diri sendiri kerana apabila masyarakat Cina akan berhijrah ke kawasan itu serta kemudiaanya menguasai ekonomi sekitarnya.

    ReplyDelete
  16. Dalam jangka panjang, mereka (DAP) berharap akan berlaku perubahan besar dalam demografi penduduk akibat kealpaan pemimpin Melayu dalam parti pemerintah yang terus memperhebat pembangunan bandar dan luar bandar yang sekaligus menggalakkan peningkatan serta perpindahan penduduk Cina ke kawasan berkenaan

    ReplyDelete
  17. Pengerusi Barisan Nasional (BN) dan Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib Razak mengatakan sebaik sahaja keputusan PRU13 diumumkan, kerajaan baru BN akan memulakan perdamaian kebangsaan, sebagai usaha untuk menyatukan rakyat Malaysia, selepas apa yang beliau gambarkan senagai “tsunami Cina” dalam pilihan raya umum itu - menyaksikan BN menang dengan majoriti lebih kecil berbanding PRU12 pada 2008.

    ReplyDelete
  18. Akhbar Umno, Utusan Malaysia, selepas berakhir pilihan raya 5 Mei lalu turut mengeluarkan tajuk “Apa lagi Cina mahu?” sebagai tindakan menunjukkan keputusan pilihan raya dibentuk oleh kaum Melayu menentang kaum Cina.

    ReplyDelete
  19. DAP memperoleh lebih 70 peratus daripada jumlah kerusi Parlimen yang ditandinginya pada Pilihan Raya Umum ke-13, apabila memenangi 38 daripada 51 kerus.

    ReplyDelete
  20. BN hilang undi popular buat pertama kali semenjak 1969 ketika mereka masih Perikatan.

    ReplyDelete
  21. BN juga hilang lagi tujuh kerusi Parlimen kepada PR. BN mendapat 133 kerusi sementara PR mendapat 89 kerusi Parlimen dalam Pilihan Raya 2013. - 6 Julai, 2013.

    ReplyDelete
  22. BN AKAN KEKAL DI TERENGGANU

    Terima Kasih Kepada Badan Perhubungan UMNO Kelantan ...

    Pengerusinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata buat peringkat permulaan, mulai esok 50 petugas termasuk penceramah akan dihantar untuk membantu UMNO Bahagian Besut menghadapi pilihan raya kecil itu

    PEMBANGUNAN SERTA AGENDA TRANSORMASI BN DI TERENGGANU PASTI DAPAT MENGEKALKAN KEMENANGAN BN !

    ReplyDelete
  23. BN AKAN KEKAL DI TERENGGANU

    Terima Kasih Kepada Badan Perhubungan UMNO Kelantan ...

    “DUN Kuala Besut berjiran dengan Kelantan khususnya Pasir Puteh, sudah pasti UMNO Kelantan akan memainkan peranan besar dalam memastikan BN menang pada pilihan raya kecil itu,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Pusat Transformasi Komuniti Bergerak (Mobile CTC) di Sekolah Kebangsaan Batu Melintang di sini, semalam.

    PEMBANGUNAN SERTA AGENDA TRANSORMASI BN DI TERENGGANU PASTI DAPAT MENGEKALKAN KEMENANGAN BN !

    ReplyDelete
  24. BN AKAN KEKAL DI TERENGGANU

    Terima Kasih Kepada Badan Perhubungan UMNO Kelantan ...

    Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian anggota DUN berkenaan, Dr A. Rahman Mokhtar akibat kanser paru-paru pada 26 Jun lepas.

    Kelmarin, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof mengumumkan tarikh penamaan calon pada 12 Julai manakala hari pengundian pada 24 Julai.

    PEMBANGUNAN SERTA AGENDA TRANSORMASI BN DI TERENGGANU PASTI DAPAT MENGEKALKAN KEMENANGAN BN !

    ReplyDelete
  25. BN AKAN KEKAL DI TERENGGANU

    Terima Kasih Kepada Badan Perhubungan UMNO Kelantan ...

    Sambil menjelaskan program ceramah yang bakal diadakan akan disesuaikan dengan bulan Ramadan, Mustapa berharap sempena bulan mulia itu suasana kempen tidak mencetuskan ketegangan

    PEMBANGUNAN SERTA AGENDA TRANSORMASI BN DI TERENGGANU PASTI DAPAT MENGEKALKAN KEMENANGAN BN !

    ReplyDelete
  26. BN AKAN KEKAL DI TERENGGANU

    Terima Kasih Kepada Badan Perhubungan UMNO Kelantan ...

    Mengenai program itu, Mustapa, yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, berkata program yang membawa perkhidmatan kerajaan kepada penduduk di kawasan pedalaman khususnya di Batu Melintang, Jeli, amat berfaedah kepada masyarakat.


    PEMBANGUNAN SERTA AGENDA TRANSORMASI BN DI TERENGGANU PASTI DAPAT MENGEKALKAN KEMENANGAN BN !

    ReplyDelete
  27. BN Terengganu kini sedang bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Kuala Besut, walaupun terdapat ura-ura parti pembangkang akan memulaukannya.

    YANG MEMASTIKAN KEMENANGAN BN ADALAH USAHA DAN JUGA SOKONGAN RAKYAT.BIARKAN PEMBANGKANG DENGAN CARA MEREKA SENDIRI.BN PASTI AKAN MENGEKALKAN KEMENANGAN MEREKA DI SANA MEMANDANGKAN KUALA BESUT MERUPAKAN ANTARA KUBU KUAT BN.

    ReplyDelete
  28. Pengerusi BN Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata beliau tidak kisah sama ada DAP atau PAS mengadakan pakatan untuk memulau pilihan raya itu.

    “Namun, kita BN telah bersiap sedia menghadapi pilihan raya kecil itu. Kita telah mengemukakan tiga nama anak tempatan dan telah dihantar kepada pucuk pimpinan parti untuk menentukanya,” katanya.

    SEMOGA ANAK TEMPATAN INI AKAN MENCAPAI KEMENANGAN DI KUALA BESUT BILA PRK AKAN DILAKSANAKAN NANTI.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.