Wednesday, July 3, 2013

MP Simpang Rengam Terkedu Kena Pelupoh Dengan Anwar

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan ahli parlimen BN Simpang Renggam, Liang Teck Meng bahawa laman Wikileaks pernah menerbitkan laporan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terlibat dalam kes pembunuhan Altantuya.

“Yang Berhormat Simpang Renggam harus ingat. Yang melibatkan YB Pekan itu melibatkan Wikileaks.

“Wikileaks mengandaikan Pekan (Najib) terlibat dalam pembunuhan Altantuya.

According to court testimony by Altantuya's cousin Burmaa Oyunchimeg, Altantuya had shown Burmaa a photograph of 3 persons taking a meal together: Altantuyaa, Razak Baginda, and a government official. When questioned by the lawyer of the victim's family, Karpal Singh, Burmaa identified the official as then Deputy Prime Minister Najib Tun Razak.

On 22 July 2008 Karpal Singh, who also holds a watching brief for the victim's family, filed a notice of motion to call 4 new witnesses, including Datuk Seri Najib Tun Razak, to testify in the trial, as well as sought to recall the first prosecution witness in the trial, private detective P. Balasubramaniam, for further examination. According to Karpal, Najib's testimony would be able to introduce fresh evidence to the case, and his requests were justifiable as per Section 425 of the Criminal Procedure Code (CPC) which allows a court to "summon or recall ..... -wikileaks

“Yang melibatkan akaun di Israel yang mengaitkan saya, tidak disebut Wikileaks,” kata Ahli Parlimen Permatang Pauh itu dalam ucapannya di Dewan Rakyat pagi tadi.

Liang di Dewan Rakyat semalam mendakwa Anwar mempunyai 20 akaun di bank-bank di Israel, Amerika Syarikat, Singapura dan China dengan jumlah mencecah RM209 juta (USD66 juta).

Anwar kemudianya meminta Liang bangun untuk memberi penjelasan, namun tiada jawapan.

“Tidak ada sama sekali rujukan dalam Wikileaks. Simpang Renggam harus ingat tiada disebut (pendedahan) dalam Wikileaks,” katanya.

“Masa berucap tak berani bagi pencelahan, yang (dia) berani menjerit dari bawah. Saya bagi ruang, kalau dia nak bangun, sila bangun,” cabar Anwar di Dewan Rakyat.

Justeru, Anwar bercadang merujuk Liang ke jawatankuasa hak dan keistimewaan parlimen atas dakwaan menyalahguna kekebalan berhujah di Parlimen.

Bercakap kepada pemberita di lobi Parlimen, Anwar menyatakan untuk mengemukakan saman ke atas penerbitan yang menyiarkan dakwaan Liang tanpa menyiarkan jawapan balasnya hari ini.

“Kita semak tidak ada. Ini menunjukkan bukti yang luput. Tidak ada asas sama sekali. Dia kata Wikileaks tetapi bila disemak (mungkin) dia ambil daripada blog Umno,” kata Anwar. -GB

29 comments:
Write comments
  1. Biasa le pmbodek UMNGok atau kalangan YB BN,mereka trpaksa jd PENCACAI ANGKAT NAJIS(b) demi survival mereka. Nasib baik kepetahan DSAnwar berhujah memang susah dicabar oleh YB BN. Yg boleh pd YB Bn tu melalak dlm Dewan rakyat shj tanpa mampu mngketengahkn masalah rakyat yg diwakili mereka.

    ReplyDelete
  2. BETAPA liciknya perancangan Anwar sejak sebelum PRU13 berlangsung lagi. PR Akan Terus Ganggu Usaha Kerajaan Tadbir Negara.

    Usahlah kita termakan dengan lakonan hebat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang penuh bergaya serta mimik wajah yang ‘suci’ ketika mengangkat sumpah menjadi Ahli Parlimen pagi semalam.
    Di awalnya, Anwar mencanang hebat hinggakan mahu satu dunia mengetahui pembangkang akan terus memboikot pembukaan sesi taklimat penerangan parlimen sebelum ini.
    Juga, begitu lantang memberitahu akan memulaukan sesi angakat sumpah yang berlangsung hari ini sebagai tindakan memprotes keputusan PRU13 pada Mei lalu.
    Namun, Anwar membuat pusingan U pula di saat-saat akhir apabila hadir bersama-sama pemimpin PR yang lain untuk mengangkat sumpah.
    Semua mengetahui, Anwar sudah malu apabila usaha memprotes keputusan pilihan raya yang dilakukan melalui cara siri demonstrasi himpunan bantah ‘Blackout 505′ pada 22 Jun lepas tidak berhasil.

    ReplyDelete
  3. BETAPA liciknya perancangan Anwar sejak sebelum PRU13 berlangsung lagi. PR Akan Terus Ganggu Usaha Kerajaan Tadbir Negara.

    Anwar gagal mengumpulkan pencacai-pancacai PR seramai 100,000 orang berhimpun dan berkhemah di Padang Merbok.

    Jadi, demi meraih kepercayaan dan sokongan rakyat terhadap PR, Anwar berlakon yang kononnya terpaksa menghadiri upacara angkat sumpah di Parlimen.

    Kebenarannya, dari tindakan Anwar itu memperlihatkan parti pembangkang sebenarnya sudah pun menerima hakikat kemenangan UMNO dan BN dalam PRU13 lalu.

    Kenyataan itulah yang harus dilihat dan diperhatikan oleh rakyat kerana selama ini Anwar hanya mempergunakan rakyat demi kepentingan dan nafsu peribadi dirinya sendiri.

    Biarpun Anwar dan kuncu-kuncunya sudah pun mengangkat sumpah, itu tidak bererti beliau akan terus mendiamkan diri dari meneruskan agenda protes kemenangan BN dan menumbangkan kerajaan.

    ReplyDelete
  4. BETAPA liciknya perancangan Anwar sejak sebelum PRU13 berlangsung lagi. PR Akan Terus Ganggu Usaha Kerajaan Tadbir Negara.

    Percayalah, bermulanya saat beliau berlakon menjadi ‘suci’ dalam dewan Parlimen, sebenarnya Anwar sudah rancak merancang pelbagai agenda dan muslihat untuk terus menggulingkan kerajaan.

    Dendam Anwar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak pernah padam walaupun kelibat dirinya dilihat duduk semeja menjamu selera bersama dengan pemimpin yang disegani rakyat itu.
    Lihat sahaja bertapa liciknya perancangan Anwar sejak sebelum PRU13 berlangsung lagi. Anwar sudah mengheret Najib dengan pelbagai isu politik agar Najib tidak punyai masa mentadbir negara dan hanya memberikan fokus kepada isu-isu politik sahaja.

    Sejak lima tahun lepas, Anwar sentiasa menganggu urusan pentadbiran Najib dengan mencipta kekecohan melalui perhimpunan-perhimpunan haram yang juga melibatkan emosi dan perasaan rakyat untuk terus membenci pihak kerajaan.

    Ia berterusan dengan tindakan kotor Anwar yang dapat dihidu sebelum menjelangnya hari pembuangan undi di mana beberapa kumpulan telah diupah oleh Anwar dan PR sendiri untuk mencipta kekecohan pada hari itu.

    Selepas keputusan undi diperolehi, Anwar tidak senang duduk dan terus menggerakkan gerakan reformasi menghasut rakyat supaya tidak menerima keputusan SPR dengan hati terbuka.

    ReplyDelete
  5. Skandal peribadi sememangnya sukar dipisahkan dengan pemimpin politik di negara ini dan yang pastinya ia bagaikan cukup sinonim dengan Pakatan Rakyat (PR), seakan akrab bagaikan aur dan tebing.

    ReplyDelete
  6. Mengikut sebuah artikel di Wikipedia bertajuk "Malaysian Politician Sex Scandals" terdapat sekurang-kurangnya 6 orang pemimpin PR pernah popular dengan skandal peribadi yang menjadi perhatian umum.

    ReplyDelete
  7. Antaranya ialah Anwar Ibrahim, Azmin Ali, Elizabeth Wong, Nurul Izzah dan Badrul Amin yang mana kelima-lima mereka merupakan pemimpin kanan PKR. Manakala seorang lagi merupakan pemimpin PAS iaitu Mat Sabu.

    ReplyDelete
  8. Patutlah ramai golongan LGBT dan pendukung liberalisme serta pluralisme agama lebih selesa bersama PR. Walau pun begitu artikel di Wikipedia bukanlah satu-satunya sumber rujukan yang wajib diperakui, namun kompilasi pendedahan yang tercatat itu menarik untuk dianalisis kerana ada antaranya kes yang disebut turut disertakan rujukan sahih yang lain.

    ReplyDelete
  9. Lagi pun dalam artikel tersebut, semua skandal peribadi yang diperkatakan oleh Wikipedia sudah menjadi pengetahuan umum malah ada antaranya pernah dibicarakan di Mahkamah. Itu pun ada yang sepanjang proses perbicaraan dilakukan asyik meminta penangguhan kes dengan pelbagai alasan.

    ReplyDelete
  10. CAKAP KOSONG ANWAR, TERUSKAN PEMBOHONGAN MU ANWAR. ENGKAU BAGAIKAN PENGHIBUR HANGAT DI ARENA POLITIK MALAYSIA

    Pemimpin pembangkang, Anwar Ibrahim masih belum berpuas hati untuk memberontak terhadap keputusan Pilihan Raya Umum ke 13 lalu yang memihak kepada Barisan Nasional dengan mengadakan rapat umum di Pulau Pinang pula.

    Bezanya jika di Stadium Kelana Jaya pada 8 Mei lalu menarik kehadiran kira-kira 40,000 orang namun di Stadium Batu Kawan, Pulau Pinang yang datang untuk mendengar celoteh tidak sampai 20,000.

    Ini merupakan satu jumlah yang agak kecil jika dibandingkan kapasiti stadiumn tersebut boleh menampung lebih 60,000 orang.

    Rata-rata yang datang untuk berhimpun sambil meneruskan kemarahan mereka terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan kerajaan BN pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak adalah golongan muda di antara 21 hingga 40 tahun.

    ISU DAH BEKU, NAMPAKNYA ANWAR TERUS MENGHANGATKANNYA

    ReplyDelete
  11. CAKAP KOSONG ANWAR, TERUSKAN PEMBOHONGAN MU ANWAR. ENGKAU BAGAIKAN PENGHIBUR HANGAT DI ARENA POLITIK MALAYSIA

    Satu perkara yang ketara boleh dikatakan lebih 90 peratus daripada mereka yang mengambil bahagian dalam kedua-dua perhimpunan tersebut terdiri daripada penyokong-penyokong berbangsa Cina.

    Kesimpulannya pengundi Melayu yang menyokong pembangkang nampaknya lebih rasional dan berfikiran terbuka dengan menerima kemenangan pada PRU13 pada 6 Mei lalu.

    Bagaimanapun pengundi Cina yang dibakar semangat mereka oleh Anwar terutamanya terus yakin di benak hati mereka bahawa kemenangan sepatutnya di miliki pakatan pembangkang tempoh hari.

    Mereka sebenarnya mempunyai fantasi yang tidak berpijak dibumi nyata tetapi memilih untuk mempercayai Anwar yang terus membohongi bahawa kemenangan mereka telah dinafikan oleh SPR.

    Mereka sebenarnya mempunyai fantasi yang tidak berpijak dibumi nyata tetapi memilih untuk mempercayai Anwar yang terus membohongi bahawa kemenangan mereka telah dinafikan oleh SPR.


    ISU DAH BEKU, NAMPAKNYA ANWAR TERUS MENGHANGATKANNYA

    ReplyDelete
  12. kesian tagap-tagap pindik punya komen banyak jerebu.. poyooo.

    ReplyDelete
  13. Kalau tidak ada kenyataan ini dalam wikileaks, bermakna MP Spg Renggam berbohong..dan berbohong dalam Parlimen adalah satu kesalahan. Ini merosakkan kredibiliti org yg dituduh. Apa tindakan ke atas Liang selanjutnya, kita tunggu Pandikar Amin bertindak kalau dia berani.. Kalau DSAI ambil tindakan saman, dikira itulah tindakan yg paling wajar.. Inilah trend pembohongan yg sudah sebati dgn kerajaan sekarang yg jelas dan nyata kesembronoannya.

    ReplyDelete
  14. Sebab tu BN-Simpang Renggam berani tuduh dlm Parlimen ja, "Kalau tidak, beliau boleh ulang di luar (Parlimen), supaya saya boleh saman"

    ReplyDelete
  15. itu lah taraf MP BN..sibuk dengan akaun duit anwar dengan petik nama Wikileaks..sepatutnya membawa permasalah rakyat atau permasalahan Mat Yo yang membuat pingat kedalam tong sampah.

    ReplyDelete
  16. Dewan tempat membawa usul dan perbahasan mengenai isu berkaitan dgn rakyat...isu yg berkepentingan dan perlu disegerakan, bukan utk menyebarkan fitnah...masalah dgn pemimpin BN, fitnah sudah menjadi sebahagian dari mereka.....

    ReplyDelete
  17. ...kes rasuah yg melibatkan pemimpin Sarawak...bukti video dah ada....1 dunia dah tau...Tu belum sebut bab harta...MP wasatiyah tak komen apa2 pun...

    ReplyDelete
  18. North Paul said... sinalau wakas...maklumat dikutip dalam tong sampah...

    ReplyDelete
  19. North Paul said... sinalau wakas

    ReplyDelete
  20. Teck Meng yang mendakwa beliau mendapat maklumat itu dari laman web Wikileaks itu mendedahkan ahli Parlimen Permatang Pauh itu mempunyai jumlah simpanan kira-kira AS$66 juta (RM209 juta) dan SGD$49 juta (RM123 juta) di bank di Amerika Syarikat, China, Singapura dan Israel.

    Jika mereka enggan membetulkan dan terus menyiarkan fitnah itu, saya akan ambil tindakan menyaman mereka..habis sinalau wakasss..

    ReplyDelete
  21. KOTA KINABALU: Kerajaan melancarkan Ops Harga 2013 bagi memastikan peniaga tidak mengambil kesempatan menaikkan harga barangan terutamanya pada musim perayaan Hari Raya Puasa.

    ReplyDelete
  22. Ops Harga yang dilancarkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) di seluruh negara itu juga merupakan langkah penguatkuasaan bagi menangani isu kenaikan harga barang keperluan dan persediaaan menghadapi musim perayaan.

    ReplyDelete
  23. Ops Harga yang dilancarkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) di seluruh negara itu juga merupakan langkah penguatkuasaan bagi menangani isu kenaikan harga barang keperluan dan persediaaan menghadapi musim perayaan.

    ReplyDelete
  24. Beliau berkata trend kenaikan harga dijangka akan berlaku menjelang bulan Ramadan dan sambutan Hari Raya Puasa kerana perbelanjaan pengguna semakin bertambah.

    ReplyDelete
  25. Sehubungan itu katanya, kerajaan melancarkan Ops Harga bagi memastikan peniaga mematuhi undang-undang yang telah ditetapkan.

    ReplyDelete
  26. Bagi menjayakan Ops Harga seramai 1,845 anggota penguatkuasa di seluruh negara digerakkan bagi mempertingkatkan pemeriksaan dan pemantauan ke atas semua peringkat perniagaan iaitu pembekal, pengedar, pengimport, pemborong dan peruncit.

    ReplyDelete
  27. “Pemeriksaan itu meliputi kawasan bandar dan luar bandar di lokasi-lokasi yang menjadi tumpuan orang ramai,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Ops Harga bagi Sabah, di Pasar Besar, di sini, kelmarin.

    ReplyDelete
  28. Turut hadir Setiausaha Tetap Kementerian Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Asnimar Sukardi, Timbalan Pengarah Pejabat KPDNKK Sabah Suhaimi Mat Sari, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) Joannes Solidau dan pegawai penguatkuasa KPDNKK

    ReplyDelete
  29. Jainab berkata pemeriksaan itu akan dieruskan dengan penglibatan pelbagai agensi lain yang mempunyai bidangkuasa ke atas aktiviti perniagaan

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.