Wednesday, May 15, 2013

CNN : SPR Malaysia ‘Curi’ Kemenangan Pakatan Rakyat

Himpunan Suara Rakyat Suara Keramat: Tolak Penipuan PRU 13 (#Black505) 8 Mei lalu mendapat liputan luas media antarabangsa termasuk Cable News Network (CNN) yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

CNN dalam laporannya menyatakan kemenangan Pakatan Rakyat telah ‘dicuri’ berikutan banyak penyelewengan dan salah laku oleh pengendali pilihan raya Malaysia, iaitu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

CNN“Pembangkang Malaysia menolak keputusan pilihan raya. Pembangkang Malaysia menyatakan SPR dicemari campur tangan kerajaan.

“Bukan sahaja Anwar Ibrahim menyatakan ada berlaku penyelewengan pilihan raya, malah NGO Pilihan Raya Bebas & Adil (Bersih) menjangkakan penipuan beberapa hari sebelum pilihan raya berlangsung.

“Ia (pilihan raya) takkan dijalankan secara adil,” lapor koresponden CNN yang berpangkalan di Singapura, Liz Neisloss.

Liz Neisloss yang mengikuti perjalanan PRU 13 menyatakan, himpunan di Stadium Kelana Jaya pada 8 Mei lalu mencecah kehadiran 120,000 orang.

Dalam pada itu lapornya, sebuah tribunal rakyat dituntut supaya ditubuhkan di Malaysia bagi menyiasat setiap bukti penyelewengan PRU 13 yang dikemukakan.

CNN turut melaporkan kenyataan SPR bahawa sebarang petisyen bantahan pilihan raya boleh dibuat melalui mahkamah.

“Namun ada maklumat mengatakan pengendali pilihan raya (SPR) di Malaysia tidak akan melakukan apa-apa, meskipun (penipuan) dibuktikan di mahkamah.

“Ini kerana ia (SPR) adalah institusi di bawah kawalan kerajaan,” laporan CNN dipetik. -KD
xxx2

Komen Anda

149 Responses to " CNN : SPR Malaysia ‘Curi’ Kemenangan Pakatan Rakyat "
Anonymous said...
May 15, 2013 at 7:30 AM

Memang perlu antrabgsa, Bangsa2 bersatu campur tangn dalm mmbantu demokrasi dn keadilan slgi SPR dn Kerajaan dibawah UMNO/BN TDK ADIL dn tlh melakukan PENIPUAN BESAR dalm PRU13. Rakyat TDK BRPUAS HATI krn SPR bnyk cara telah melakukan PENIPUAN untk menangkn UMNO/BN.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 7:47 AM

senag aja tanya saja mana pegawai spr di tempat pusat pembuangan undi.apa mereka buat.di suruh bersumpah jgn pecahkan rahsia apa pun berlaku .ni semua kerna pulus.tapi insyaallah mereka akan menanggung juga ssegala sumpah dari juta juta rakyat malaysia yang mereka tipu.


headhunter said...
May 15, 2013 at 9:38 AM

Dalam sibuk Anwar Ibrahim membantah keputusan pilihan raya, PM Datuk Seri Najib Razak mendapat restu dari pelbagai penjuru dunia. Terbaru, Presiden Amerika Syarikat Barack Obama menyatakan tahniah dan sokongan kepada Najib kerana berjaya meneruskan tahun pentadbirannya di Malaysia.


headhunter said...
May 15, 2013 at 9:38 AM

Obama mengeluarkan satu kenyataan dari White House, mengucapkan tahniah kepada PM Najib kerana berjaya mengekalkan tampuk kepimpinan selepas PRU13. Ucapan tersebut disampaikan menerusi Setiausaha Media White House, Washington DC.


headhunter said...
May 15, 2013 at 9:38 AM

Beliau juga mengucapkan tahniah kepada rakyat Malaysia kerana hampir 80% jumlah pengundi telah membuang undi. Apa yang jelas di sini, Amerika Syarikat terus memberikan sokongan dan akan mengekalkan kerjasama dan hubungan diplomatik yang baik bersama Malaysia.


headhunter said...
May 15, 2013 at 9:39 AM

Najib nampaknya berjaya menempa nama Malaysia untuk terus kekal dikenali ramai dengan hubungan yang dijalankan dengan negara luar. Ini merupakan perkembangan yang positif untuk negara. Sokongan dari negara luar merupakan salah satu cara untuk menjadikan negara terus berkembang maju.


headhunter said...
May 15, 2013 at 9:39 AM

Dengan terus mempertahankan legasi pemerintahan Najib, Malaysia berpeluang cerah untuk mencapai wawasan yang telah dilakarkan oleh Tun Mahathir sebelum ini. Bukan setakat Amerika Syarikat, negara lain yang turut menjalinkan hubungan diplomatik yang melibatkan semua negara kecuali Israel membuktikan Malaysia mendapat tempat di mata dunia.


headhunter said...
May 15, 2013 at 9:39 AM

Nampaknya Anwar sajalah yang syok sendiri nak menjatuhkan negara. Itu semua sebab dia sendiri tidak dapat menjadikan PM sebagai takhta pencapaian dalam hidup. Malaysia sudah sedia ada aman dan maju di bawah pemerintahan BN, tidak ada perlunya untuk mengubah segala sistem dan perlembagaan yang selama ini memayungi negara.


headhunter said...
May 15, 2013 at 9:39 AM

Rakyat harus sedar dan fahami setiap pengorbanan dan perubahan yang telah BN bawakan bagi memastikan setiap rakyat dapat mengecap nikmat kesenangan di negara sendiri. Seharusnya juga kita perlu sentiasa bersyukur dan berterima kasih kerana dapat hidup dengan aman sejahtera tanpa perlu memikirkan apa yang bakal kita hadapi keesokan harinya.


headhunter said...
May 15, 2013 at 9:40 AM

Janganlah digadaikan keamanan negara dengan perkara yang masih belum pasti, sejauh mana pakatan pembangkang dapat memimpin negara dengan baik?


headhunter said...
May 15, 2013 at 9:40 AM

Apakah track record mereka untuk kita memberikan sepenuh kepercayaan kepada mereka untuk mentadbir negara? Jangan jadi kacang yang lupakan kulit. Jangan sampai menyesal. Yang dikejar tidak dapat, yang dikendong jatuh berciciran.


headhunter said...
May 15, 2013 at 9:41 AM

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama hari ini menelefon Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengucapkan tahniah kepada perdana menteri atas kejayaan beliau mendapat mandat daripada rakyat pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) untuk terus menerajui Malaysia. Dalam panggilan mengejut itu, Obama menyatakan beliau faham dan menerima proses dan keputusan PRU13 baru-baru ini di Malaysia.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 10:51 AM

New Zealand dah condemnt kputusan PRU oleh SPR. Bberapa neg luar pon mcm trtawa pd sistem pilihnraya kat Msia...malu aku nak keluar neg pd waktu trdekat


James John said...
May 15, 2013 at 11:13 AM

Pilihan raya ini adalah adil kerana ada (calon) BN kalah dan menang, jadi dakwaan demokrasi tiada dalam negara adalah sangkaan jahat yang sengaja dibangkit pihak tertentu


James John said...
May 15, 2013 at 11:15 AM

BN memenangi 133 daripada 220 kerusi Parlimen setakat 3 pagi pada PRU13. Ini bermaksud BN juga mempunyai banyak kerusi yang jatuh ke tangan PR tetapi BN tidak mempertikaikannya kerana proses pilihanraya ini ialah adil.


James John said...
May 15, 2013 at 11:17 AM

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar berkata keputusan PRU13 menunjukkan negara aman dan mengamalkan demokrasi dengan sebaiknya.


daud said...
May 15, 2013 at 11:19 AM

Polis mengingatkan orang ramai agar tidak mencabar undang-undang menerusi pelbagai provokasi yang sengaja mahu membangkitkan perasaan marah di kalangan rakyat hanya kerana pihak tertentu tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU13).


daud said...
May 15, 2013 at 11:20 AM

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata pihaknya tidak mahu keadaan huru-hara berlaku, sebaliknya akan memastikan suasana yang aman bagi membolehkan kerajaan persekutuan dan negeri beroperasi mengikut amalan demokrasi berpandukan sistem perundangan negara.

Beliau berkata polis tidak mahu sistem pentadbiran negara diserang disebabkan ada pihak yang cuba menentang perlembagaan negara menerusi perhimpunan provokasi yang dibuat pihak tertentu.


daud said...
May 15, 2013 at 11:20 AM

“Tiap-tiap hari saya berbincang pasal keselamatan negara dan kami ada pelan tindakan serta tahu apa yang hendak buat.

“Saya ingatkan dan saya tahu nak buat apa menerusi bidang kuasa yang ada pada polis,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Yan di sini hari ini.


James John said...
May 15, 2013 at 11:20 AM

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi menyeru pembangkang agar menerima dan menghormati keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Saya berfikir bahawa rakyat Malaysia berhak untuk menikmati kestabilan dan kepastian yang hanya tercapai apabila semua pihak dapat memperakui keputusan tersebut.


daud said...
May 15, 2013 at 11:20 AM

Ismail berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai perhimpunan haram yang dianjurkan pakatan pembangkang di Stadium Kelana Jaya, Selangor 8 Mei lepas yang bersifat provokasi.

Beliau berkata perhimpunan yang diadakan mestilah mengikut Akta Perhimpunan Aman 2012 yang diwujudkan mengikut kehendak rakyat dan tindakan akan diambil terhadap mereka yang mencetuskan keadaan huru-hara.


daud said...
May 15, 2013 at 11:21 AM

“Kita baru sahaja selesai proses pemilihan demokrasi dan rakyat telah buat pilihan. Saya ingatkan orang ramai jangan cuba nak cabar undang-undang kerana polis sentiasa memantau,” katanya.

Sementara itu mengenai kes bunuh Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Perkastaman dan Cukai Dalam Negeri) Datuk Shaharuddin Ibrahim 26 April lepas, Ismail berkata beliau amat berpuas hati dengan kemajuan siasatan yang dijalankan oleh pihaknya.


daud said...
May 15, 2013 at 11:22 AM

Beliau berkata kes itu serius kerana cubaan pihak tertentu untuk menakutkan penjawat awam.

Terdahulu, Ismail merasmikan IPD Yan bernilai RM60 juta, yang dibina pada awal 2010 dan mula beroperasi akhir tahun lepas.


James John said...
May 15, 2013 at 11:24 AM

Amerika Syarikat telah mengiktiraf keputusan pilihanraya di Malaysia dan meletakkan ia satu pilihanraya yang paling berdaya saing dalam sejarah di Asia Tenggara walaupun pembangkang mengatakan ada penyelewengan


James John said...
May 15, 2013 at 11:27 AM

Jurucakap Jabatan Negara Patrick Ventrell berkata AS memandang ke hadapan untuk bekerja dengan kerajaan yang akan dibentuk oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak selepas pakatan beliau kembali berkuasa setelah memenangi pilihan raya parlimen. Saya mencadangkan supaya pihak pembangkang jangan membidas keterlaluan lagi keputusan pilihanraya kerana ianaya boleh mengganggu hubungan baik politik dan ekonomi dengan negara luar.


James John said...
May 15, 2013 at 11:36 AM

Hakikatnya, peratusan mereka yang keluar mengundi di kebanyakan kawasan adalah tinggi sesetengahnya mencapai sehingga 90 peratus. Ini menunjukkan bahawa Malaysia sebuah negara yang mengamalkan demokrasi, dan demokrasi telah berjalan dengan subur.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:43 AM

Secara keseluruhannya SPR berpuas hati dengan proses pengundian seperti pengundian pos, pengundian awal pada 30 April dan pengundian biasa pada 5 Mei lalu yang berjalan lancar. Daripada 13,268,002 pemilih berdaftar, 12,885,434 pengundi biasa, 146,742 pengundi pos dan 235,826 pengundi awal menunaikan hak dan tanggungjawab mereka dalam PRU-13.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:44 AM

Peratusan keluar mengundi juga tertinggi dalam sejarah pilihan raya umum negara, iaitu 85 peratus bagi bahagian pilihan raya Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN).


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:44 AM

Sepanjang PRU-13 juga tidak berlaku apa-apa perkara tidak diingini sehingga menjejaskan proses pilihan raya. SPR melaksanakan tanggungjawabnya menguruskan PRU mengikut undang-undang dan peraturan ditetapkan.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:45 AM

SPR juga merancang dan melaksanakan PRU-13 supaya menjadi PRU terbaik. Walau bagaimanapun, manusia hanya mampu merancang, Allah SWT yang menentukan. Ada beberapa cabaran yang timbul tanpa diduga seperti kehadiran pengundi yang begitu ramai pada waktu pagi terutama kehadiran warga emas yang di luar jangkaan.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:45 AM

Kedua, masalah penggunaan dakwat kekal yang dikatakan boleh dibasuh dengan mudah. Hakikatnya, kebanyakan pengundi yang dicalit dakwat kekal mendapati dakwat itu kekal pada jari jika proses penggunaannya betul dan cara pelaksanaannya di jari tepat. SPR juga sedang mengumpulkan maklumat dari seluruh negara mengenai kelemahan yang timbul dan akan berusaha memperbaikinya bagi menghadapi apa-apa pilihan raya pada masa akan datang.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:47 AM

Kepada kerusi yang kalah bertanding, kita harus menerima ini sebagai qada dan qadar Allah. Bagaimanapun, mengikut undang-undang, pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya yang diperolehnya, boleh membuat petisyen pilihan raya di Mahkamah Tinggi dalam tempoh 21 hari selepas keputusan PRU diwartakan. Ia akan diwartakan pada minggu ini.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:48 AM

Parti politik dan calon yang bertanding kalau betul hendak buat petisyen, kumpulkan seberapa banyak bukti, fakta, dokumen dan gambar yang boleh menyokong dakwaan mereka untuk digunakan dalam petisyen pilihan raya nanti. Keputusan akan dibuat Mahkamah Tinggi dalam tempoh enam bulan.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:48 AM

Sekiranya keputusan itu tidak diterima, calon dan parti boleh membuat rayuan di Mahkamah Persekutuan yang juga akan diselesaikan dalam tempoh enam bulan. Maka, gunakan ruang dan peluang ini dengan sebaik-baiknya jika tidak berpuas hati. Tidak perlu berhimpun atau berdemonstrasi kerana ia tidak akan menyelesaikan masalah. Keputusan pilihan raya ditentukan pengundi. Kalau kita tidak menghormatinya, seolah-olah kita mencabar keputusan pengundi.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:49 AM

Mengadakan perhimpunan di sana-sini tidak mampu mengubah keputusan PRU-13. Undang-undang tidak menyatakan begitu, tetapi keputusan boleh diubah jika dibawa dalam petisyen dan kalau mahkamah boleh buat keputusan untuk mengarahkan PRU dibuat semula jika mendapati PRU yang lalu tidak sah.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:50 AM

kalau membuat demonstrasi, ia hanya akan memberi akibat tidak baik kepada keamanan dan kemakmuran negara. Demonstrasi yang dilakukan pembangkang ini adalah strategi untuk menggambarkan kepada masyarakat antarabangsa kononnya pilihan raya kita tidak telus atau bersih. Ini akan mengakibatkan keadaan negara menjadi tidak stabil.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:50 AM

Bagi yang tidak faham dengan proses pilihan raya di Malaysia, mereka pasti akan mempercayai dakwaan yang dibawa (Datuk Seri) Anwar Ibrahim dan pembangkang.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:51 AM

SPR dan Jabatan Peguam Negara sudah bersedia jika ada parti yang membuat petisyen pilihan raya. Lagi satu, kalau betul pembangkang mendakwa SPR menipu atau ada salah laku, sila buat laporan polis. Biar polis siasat SPR. Kita tengok apa yang berlaku.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:52 AM

Istilah pengundi hantu ini tidak ada dalam undang-undang SPR. Istilah itu dicipta orang lain seperti ahli politik yang menggambarkan pengundi itu bukan dalam senarai. SPR pun memandang berat perkara itu dan dalam undang-undang perkara itu dipanggil penyamaran iaitu membawa kad pengenalan orang lain untuk mengundi.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:52 AM

Jika ada orang yang menyamar dan didapati bersalah, boleh didenda maksimum RM3,000 atau penjara atau kedua-duanya sekali. Apa yang sebenarnya banyak berlaku dalam proses pilihan raya kita di Malaysia ialah pengundi tinggal di tempat lain tetapi mengundi di tempat lain. Maknanya alamat mengundi dia berlainan dengan alamat tempat tinggal. Dalam keadaan seperti ini, mereka berhak mengundi sebab mereka telah mendaftar sebagai pengundi di tempat itu. Mereka bukan pengundi hantu.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 12:43 PM

Bilik Perang BN Tidak Gagal Malah Berjaya Bawa BN Dapat Mandat PRU 13

Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Datuk Ahmad Maslan melontar persoalan, adakah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah tahu tarikh pilihan raya sehinggakan beliau mengatakan bahawa pihak pakatan pembangkang tidak akan bersama-sama dalam PRU-13 di peringkat pusat bagi negeri Selangor dan Pulau Pinang?

“Dia tak tahu tarikh pilihan raya, kita pun tak tahu bila tarikhnya dan katalah kalau ditakdirkan pilihan raya ini pada bulan Mac atau April (2013), adakah kita tak saing? Bila pula dia nak buat pilihan raya (Selangor dan Pulau Pinang)?

“Ini kerana bulan April adalah tarikh akhir pilihan raya. Kalau di peringkat pusat pilihan raya berlangsung pada bulan Mac atau April, tetapi pihak pakatan tidak bersama-sama dengan kita jadi bila tarikhnya? Dia tak tahu malah kita pun tak tahu, jadi apa yang diperkatakannya ialah satu telahan,” ujarnya ketika ditemui selepas merasmikan Mesyuarat Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Kuala Langat di sini, malam tadi.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 12:44 PM

Bilik Perang BN Tidak Gagal Malah Berjaya Bawa BN Dapat Mandat PRU 13

Tambahnya, beliau yakin jika pilihan raya di peringkat pusat diadakan di akhir tempoh, pihak pakatan suka atau tidak, akan ikut bersama. Ini kerana tempoh Dewan Undangan Negeri (DUN) itu, akan dibubar apabila tempoh masanya tamat.

“Saya yakin tempoh masa DUN Selangor pun lebih kurang bulan April juga. Memanglah kita tahu mereka (pakatan pembangkang) mempunyai hak tentang perkara itu, itu tak jadi hal. Kalaulah dia tak bubar, katalah kita pilihan raya dulu, suka betullah kita kerana kita boleh berkampung di Selangor dan kita akan memastikan Selangor ini kita tawan.

“Dia sanggup mengambil risiko itu? Kalau dia nak buat awal, sama juga. Kita akan berkampung di setiap kampung, untuk memastikan Selangor kita tawan. Kita tahu, dia ini suka membohong,” tambahnya lagi.

Terdahulu, Ahmad Maslan dalam ucapan perasmian Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Kuala Langat mengajak ahli-ahli UMNO di segenap lapisan untuk bekerja keras dan memastikan usaha berterusan semua jentera UMNO Bahagian mampu membawa kejayaan kepada parti serta Barisan Nasional (BN) dalam PRU-13 akan datang.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 12:44 PM

Bilik Perang BN Tidak Gagal Malah Berjaya Bawa BN Dapat Mandat PRU 13


Tegasnya, PRU kali ini amat penting kerana menentukan nasib bangsa, agama dan tanah air, malah rakyat negara ini mempunyai banyak sebab mengapa perlu menolak PKR serta penyokong-penyokongnya.

“Ini amat penting kerana jika pakatan pembangkang yang memerintah maka bangsa Melayu akan hancur di tangan mereka. Kita akan kehilangan segala hak keistimewaan yang kita dapat selama kerajaan BN memerintah sekiranya mereka mengambil alih kerajaan,” ujarnya.

Datuk Ahmad Maslan turut menerangkan 10 sebab mengapa perlu memilih Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri dan menyokong penuh pentadbirannya selain, 10 sebab mengapa perlu menolak Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Kenyataan beliau itu mendapat perhatian serius daripada para perwakilan UMNO yang hadir.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 12:46 PM


Tetap Lantik Wakil Kaum Cina Dalam Kabinet Bukti BN, UMNO Tidak Rasis


Ahli Parlimen Langkawi, Datuk Ir Nawawi Ahmad berkata biarpun lebih 90 peratus masyarakat Cina memberikan undi mereka kepada DAP ketika Pilihanraya Umum (PRU) ke 13 baru-baru ini, namun ini tidak bermakna kerajaan Barisan Nasional (BN) akan meminggirkan suara masyarakat Cina di negara ini.

Jelasnya, ini terbukti apabila Perdana Menteri , Datuk Seri Najib Tun Razak akan tetap melantik wakil-wakil pemimpin di kalangan masyarakat Cina bagi menganggotai pembetukan kabinet baru beliau.

“Memang kita akui, 90 hingga 95 peratus masyarakat Cina memberikan undi kepada DAP kerajaan terpedaya dengan helah parti tersebut dan juga muslihat kepimpinan Pakatan Pembangkang. Tetapi itu adalah semasa PRU dan kini, pilihanraya pun sudah habis.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 12:46 PM

Tetap Lantik Wakil Kaum Cina Dalam Kabinet Bukti BN, UMNO Tidak Rasis

“Jadi keputusan Datuk Seri Najib untuk tetap melantik wakil pemimpin dari masyarakat Cina di dalam kabinetnya membuktikan bahawa BN, khususnya UMNO bukanlah satu parti yang rasis sepertimana yang digembar gemburkan oleh pembangkang.

“Kita perlu melantik wakil pemimpin di kalangan masyarakat Cina di dalam kerajaan bagi menyampaikan sebarang permasalahan kaum tersebut kepada kerajaan,” ujarnya kepada UMNO-Online di sini hari ini.

Beliau yang juga Ketua UMNO Bahagian Langkawi berkata, sekiranya kerajaan bersikap meminggirkan suara orang Cina dalam pembangunan negara, ia tidak memberikan kesan yang baik dalam pembangunan negara dari pelbagai sudut.

“Sudah tentu kita memerlukan penglibatan semua kaum dalam menjayakan agenda nasional yang dapat memberikan manfaat kepada semua rakyat di negara ini, tanpa mengira bangsa dan agama.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 12:47 PM

Tetap Lantik Wakil Kaum Cina Dalam Kabinet Bukti BN, UMNO Tidak Rasis

“Dengan perlantikan wakil-wakil pemimpin masyarakat Cina di dalam kabinet sudah tentu akan dapat membantu kerajaan dalam melaksanakan tanggungjawab bagi memacu pembangunan dan ekonomi negara, serta mengekalkan keharmonian di antara kaum yang sudah terjalin sejak sekian lama di negara ini,” ujarnya.

Justeru itu, beliau menyokong penuh sebarang usaha PM untuk melantik wakil pemimpin di kalangan masyarakat Cina untuk bersama-sama menganggotai kabinet yang dipimpin oleh beliau sekurang-sekurangnya untuk tempoh lima tahun lagi.

“Malaysia adalah sebuah negara yang berbilang bangsa, sudah pasti ia memerlukan penglibatan semua kaum dan etnik bagi menjayakan usaha kita mencapai wawasan 2020, bagi memastikan negara ini sebuah negara maju yang berpendapat tinggi. Jadi saya rasa kita tidak perlu meminggirkan mana-mana kaum dalam usaha ke arah itu,” jelasnya.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 12:58 PM

Presiden Amerika Syarikat Barack Obama hari ini menelefon Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengucapkan tahniah kepada perdana menteri atas kejayaan beliau mendapat mandat daripada rakyat pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) untuk terus menerajui Malaysia.

Dalam panggilan mengejut itu, Obama menyatakan beliau faham dan menerima proses dan keputusan PRU13 baru-baru ini di Malaysia.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 12:58 PM

Dalam kenyataan dikeluarkan di sini Selasa, Pejabat Perdana Menteri berkata dalam perbualan itu, Presiden AS itu juga diberikan taklimat ringkas mengenai usaha kerajaan untuk memastikan proses pilihan raya yang bersih dan adil.

Menurut kenyataan itu, di pihak beliau, Obama telah bersetuju untuk menyertai Sidang Kemuncak Keusahawanan Global selama dua hari di Kuala Lumpur, bermula 11 Okt.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 12:58 PM

Presiden AS itu juga menyentuh mengenai topik perdagangan dua hala dan pelbagai hala dan secara spesifik mengenai ‘Trans Pacific Partnership’, dan berharap inisiatif itu dapat dimuktamadkan lebih awal

Kedua-dua pemimpin juga membincangkan isu Pengawalan dan Pelucutan Senjata Nuklear.

Najib berkata beliau menghargai panggilan peribadi itu dan minat yang ditunjukkan oleh Obama ke atas Malaysia, dan hasrat beliau untuk menjalin hubungan lebih erat antara kedua-dua negara dan pentadbiran.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 1:53 PM

Well we have wide media coverage so I don't think this is impossible.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 1:58 PM

Curi wang kemenangan?


Anonymous said...
May 15, 2013 at 2:10 PM

CNN is an international news so I think there is nothing to be boastful for.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 2:22 PM

Buat apa nak kecoh sangat?


Anonymous said...
May 15, 2013 at 2:41 PM

The Sultan of Johor has expressed his hope that no more groups would spread slanders and seditious information with political undertones to create hatred among the people and threaten national unity and peace


Anonymous said...
May 15, 2013 at 2:41 PM

Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar said the 13th General Election (13GE) campaign had ended and now is the time to work.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 2:42 PM

daunting tasks awaited the state government in the next five years, and as such all quarters must strive to unite the people and enhance Johor’s progress.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 2:43 PM

Police have launched a massive operation by setting up a special team in every state police contingent to track down criminals who committed homicides with firearms.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 2:43 PM

Bukit Aman Criminal Investigation Department director Datuk Seri Mohd Bakri Mohd Zinin told Bernama that many of such cases were reported of late and the police were viewing the crime seriously.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 2:46 PM

Malaysia will become the focal point of a lifelong strategic education plan among Asia-Europe Meeting (ASEM) countries next year when the quality of skills and technical learning is increased.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 7:39 PM

memang bikin panas la


Anonymous said...
May 15, 2013 at 8:52 PM

The police will take firm action against those instigating the people to take to the streets to topple a legitimate government.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 8:52 PM

Inspector-General of Police Tan Sri Ismail Omar (picture) said the action of organisers whose provocation was aimed at instigating the people was against the law of the nation and could cause unrest.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 8:53 PM

“It is indeed, dangerous, using provocation to urge the people to take to the streets... in our law, no one can change the government through non-democratic means. It must be done in a democratic way,” he said.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 8:53 PM

He said this after making a courtesy call on Armed Forces chief Gen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin at the defence ministry, in conjunction with his retirement on Friday here today.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 8:53 PM

Ismail said he and his deputy, Tan Sri Khalid Abu Bakar, had thought of the best way to tackle the situation.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 8:53 PM

This including taking suitable action against the organisers who tried to create chaos.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 8:53 PM

“The police will take preventive measures... any move to topple the legitimate government is against the law,” he warned.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 8:55 PM

Yesterday, a news portal issued a statement that a non-governmental organisation was allegedly urging the people to gather and protest against the general election which they claimed was not transparent.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 8:55 PM

Meanwhile, Ismail expressed full confidence in Khalid as his successor, whom he said was capable of boosting the dignity and image of the police.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 8:55 PM

“I am confident of Khalid. He is prepared; I have given him many opportunities to make preparations since two years ago. I am confident he can maintain the peace and ensure public security,” he added.


Nathan said...
May 15, 2013 at 8:58 PM

The people know what is happening.


Kelvin said...
May 15, 2013 at 9:01 PM

Semua tuduhan harus ada bukti.


Wilson said...
May 15, 2013 at 9:03 PM

Melayu juga sokong DAP.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 9:04 PM

Rakyat tidk yakin dengan SPR


Alice said...
May 15, 2013 at 9:05 PM

Kami menantikan perkembangan selanjutnya ada Anwar dapat bukti yang kukuh.


bs by cnn said...
May 15, 2013 at 10:48 PM

Hahahah. Time & time again, CNN has:

endangered other people lives to report news??

" A SOUTH Wales couple caught in the Mumbai terror attacks claimed last night that CNN put their lives at risk by broadcasting where they were.

Lynne and Kenneth Shaw, of Penarth, warned that terrorists were listening in to the media to pinpoint Western victims. Mrs Shaw claimed the American cable TV channel had broadcast details of where they were at the Taj Mahal Palace Hotel."

You Decide


bs by cnn said...
May 15, 2013 at 10:52 PM

Hahahah. Time & time again, CNN has:

faking news:

I just saw this clip for the first time today…and I could not stop laughing for at least a good 3 minutes and 46 seconds. I mean seriously! I know the media is controlled by corporations and government and I know these people are just actors who read the teleprompter, but staging a fake set to make it appear like they are on the scene in Iraq is just ludicrous.

http://www.youtube.com/watch?v=xIZh1nm8Lzg&feature=player_embedded


bs by cnn said...
May 15, 2013 at 10:54 PM

Hahahah. Time & time again, CNN has:

Publishing war propaganda for profit:

Emmy award winning journalist amber lyon discloses cnn war propaganda corruption for profit cbc is in the same business my oak island research exposed cbc as censorship for dollars years ago and not to mention my middle east part time reporting has uncovered some cnn war propaganda nonsense to so this news about cnn being a corrupt news source is nothing new to me and for other internet readers that have been following my blog for years.


bs by cnn said...
May 15, 2013 at 10:57 PM

CNN MOST UNTRUSTED NAME IN NEWS:

Why did CNN hire Castellanos, who has a history of using "racially charged" tactics? And why won't it note he's advising McCain?

On CNN this week, Republican strategist and CNN contributor Alex Castellanos responded to criticism of a joke that referred to Hillary Clinton as a "bitch" by saying, "[S]ome women, by the way, are named that and it's accurate."


bs by cnn said...
May 15, 2013 at 11:00 PM

CNN MOST UNTRUSTED NAME IN NEWS:

CON'T

That a CNN contributor would refer to Hillary Clinton -- or any other woman, for that matter -- as a "bitch" on air is obviously grossly inappropriate in its own right. But it also raises the question of why CNN hired Castellanos as a contributor in the first place.

Castellanos is best known for creating a 1990 television ad for Republican Sen. Jesse Helms that is considered one of the most racially inflammatory political ads ever produced.


bs by cnn said...
May 15, 2013 at 11:06 PM

CNN MOST UNTRUSTED NAME IN NEWS:

CON'T

An October 7, 1994, Atlanta Journal and Constitution article explained that the Helms ad was not the only Castellanos commercial that has been criticized for "injecting a racial element into campaigns":

Some of Castellanos' work has been criticized for injecting a racial element into campaigns, such as an anti-quota commercial he made for Helms in 1990 that showed a pair of white hands opening a job rejection letter, or anti-welfare spots he made for Mississippi Gov. Kirk Fordice. He also worked on George Bush's successful 1988 presidential campaign, which produced the ad about furloughed prisoner Willie Horton.


bs by cnn said...
May 15, 2013 at 11:07 PM

CNN MOST UNTRUSTED NAME IN NEWS:

CON'T

And in 1996, the Houston Chronicle reported that Castellanos created an ad "similar" to the Helms ad for Republican Sen. Phil Gramm's campaign against his Mexican-American opponent.

Castellanos' history of "racially charged" campaigning should have been enough to prevent CNN from hiring him as a contributor. But considering the timing, Castellanos' hiring is all the more appalling. Castellanos apparently joined CNN as a contributor in March of this year. (March 4 was the first time Castellanos was identified as a contributor; during earlier appearances, he was identified simply as "Republican strategist.")


bs by cnn said...
May 15, 2013 at 11:15 PM

CNN MOST UNTRUSTED NAME IN NEWS:

CON'T

So, with Barack Obama within reach of becoming the first African-American major-party presidential nominee in U.S. history, CNN decided it would be a good time to hire as a contributor the maker of what is considered "one of the most racially charged political commercials ever."

That is a shockingly bad decision.

And as the presidential campaign unfolds, it looks worse and worse. Just this week, the Politico described "[t]he main obstacle standing between Barack Obama and the White House" as follows:


bs by cnn said...
May 15, 2013 at 11:16 PM

CNN MOST UNTRUSTED NAME IN NEWS:

CON'T

What began as a demonstrably false attempt to cast Obama as a Muslim has now metastasized into something far more threatening to the likely Democratic nominee. The spurious claims about his faith have spiraled into a broader assault that questions his patriotism and citizenship and generally portrays him as a threat to mainstream, white America.

That's the political environment in which CNN decided to hire Alex Castellanos as a contributor. Obama opponents are attempting to portray him "as a threat to mainstream, white America" -- and CNN hires a contributor who is best known for portraying a black candidate as a threat to white America.


bs by cnn said...
May 15, 2013 at 11:16 PM

CNN MOST UNTRUSTED NAME IN NEWS:

CON'T

But there's another problem with Castellanos' appearances as a CNN contributor: Castellanos is actively advising John McCain's presidential campaign.

On March 25, washingtonpost.com's Chris Cillizza reported that Castellanos is a member of the "McCain Ad Council" -- a "group of advisers ... [who] will serve as outside thinkers and strategists to the [McCain] media effort."


bs by cnn said...
May 15, 2013 at 11:17 PM

CNN MOST UNTRUSTED NAME IN NEWS:

CON'T

Not only has CNN hired Castellanos as a contributor despite his history of racially inflammatory ads, CNN has not disclosed the strategist's relationship with the McCain campaign during his appearances -- even when he favorably compares McCain to Obama.

Read more: http://riodulcechisme.com/bbs/viewtopic.php?p=6367&sid=cfe084af894cf1257c64c87c14509fdb


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:30 PM

Kabinet baru akan bertanggungjawab untuk melaksanakan transformasi di Malaysia dan meneruskan pembaharuan ekonomi dan politik yang bermula empat tahun lalu.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:31 PM

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata menteri-menteri baru, menggandingkan pemimpin lama berpengalaman luas, dan muka baru dengan idea-idea baru dan berdaya maju, satu asas bagi pencegahan rasuah dan undang-undang hak asasi manusia, dan penghargaan terhadap kedinamikan sektor swasta.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:31 PM

Najib berkata sejak beberapa bulan dan tahun yang lalu, berlaku perpecahan dalam masyarakat Malaysia dan kini sudah tiba masanya untuk setiap rakyat, dalam kerajaan dan melangkauinya untuk melupakan kekecewaan, dan bekerja bersama-bersama untuk penyatuan nasional dan perpaduan nasional.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:32 PM

"Dalam semangat inilah, saya meminta pemimpin lelaki dan wanita ini untuk berkhidmat, bukan hanya sebagai menteri, tetapi sebagai barisan Kabinet yang bersatu-padu.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 11:32 PM

Najib hari ini mengumumkan barisan Menteri Kabinet beliau di pejabatnya di Putrajaya.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 1:09 PM

pembnagkang gunakan CNN pla nak dpt sokongan.. huhu


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:55 PM

DISPUTE: PM says they should show proof of fraud and not resort to street protests
Datuk Seri Najib Razak has taken the opposition to task for questioning the electoral system, saying they should not be selective in their acceptance of the election results.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:56 PM

The prime minister also was scathing in his criticism of the opposition's plan to hold a gathering protesting the polls' outcome, given that the election had also led the opposition to state-level victories in Kelantan, Penang and Selangor.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:56 PM

"If Barisan Nasional can manipulate the system, do you think we would allow that to happen?


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:57 PM

"If the opposition can't accept some of the results, then they should not accept all of the results. They should not be selective.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:57 PM


"The system that elected them at the state level is the same system that led them to lose the race for the Federal Government,".


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:57 PM

Najib said the opposition should provide evidence that the election results were tampered rather than holding street protests.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:57 PM

"If they are unhappy with the results, they are welcome to challenge it, but they must show proof."


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:58 PM

Najib said the Election Commission had done its job in ensuring a free and fair election, including rejecting ballots for BN.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:58 PM

"There was one instance of BN losing at least 700 votes because the ballots had been smudged by indelible ink. We can't do anything about that because the decision was made by the EC."


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:59 PM

He also dismissed analyses which suggested that BN had lost the popular vote, despite winning a majority of the parliamentary seats.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:59 PM

"Our system is based (on our results) on the constituencies. It's like in the United States, where the results are not based on popular vote but on the electoral colleges won."


Anonymous said...
May 16, 2013 at 8:59 PM

Election Commission (EC) deputy chairman Datuk Wan Ahmad Wan Omar had said in an interview with BernamaTV that candidates unhappy with the 13th General Election results could file petitions in the High Court.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:00 PM

"This has to be done within 21 days after the gazetting of the election results by EC," he said, adding that the results were expected to be gazetted in two weeks.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:00 PM

Wan Ahmad, who was against plans to hold street demonstrations, said the petitions would be settled within six months.



Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:00 PM


Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim continued with his allegations that a portion of Sunday's election results were questionable.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:01 PM

At PKR headquarters, Anwar said the opposition would reject the results until the EC provided answers to alleged irregularities.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:01 PM

He said in the meantime, a team headed by PKR strategic director Rafizi Ramli had been formed to gather information of alleged electoral frauds across the country.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:01 PM

Rafizi, he said, would work closely with the other Pakatan parties and several non-governmental organisations, including Bersih.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:01 PM

When asked why Penang Chief Minister Lim Guan Eng and Kelantan Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob were sworn in despite the opposition's rejection of the election results, Anwar said the two state governments could not be left in a limbo.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:01 PM

Anwar indicated that the planned rally at Kelana Jaya stadium tonight would proceed despite not getting an approval from the authorities.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:02 PM

BN leaders had urged the opposition to accept the election results.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:02 PM

Former agriculture and agro-based industry minister Datuk Seri Noh Omar had said the GE13 results showed that the country was peaceful and practised democracy in the best way possible.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:02 PM

Umno Youth chief Khairy Jamaluddin was quoted by the Australian Broadcasting Corporation as saying that although BN did not get two-thirds majority, the win would still enable it to rule comfortably.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:02 PM

"What is important is for us to continue the transformation agenda of the prime minister.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 9:02 PM

"InsyaAllah (God willing), we will prove to the people that the new mandate given to us will not be in vain," said Khairy, who retained the Rembau parliamentary seat.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 11:29 PM

Isma: Ambil sikap hemah terima keputusan PRU13

PILIHAN Raya Umum ke-13 telah berlangsung dengan aman. Majoriti rakyat Malaysia telah menunaikan tanggungjawab mereka untuk memilih kerajaan yang menerajui pentadbiran negara. Tiada keganasan dan insiden besar yang menganggu proses pembuangan dan pengiraan undi.

Keputusan telah diumumkan, seperti yang dijangka tiada mana-mana parti yang menang besar. Tidak semua kawasan dimenangi oleh Barisan Nasional, dan Pakatan Rakyat tidak kalah di semua kawasan. Namun keputusan akhir masih memihak kepada Barisan Nasional dan hasrat Pakatan Rakyat untuk menerajui kerajaan persekutuan tidak kesampaian.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 11:30 PM

Keputusan ini menyebabkan Datuk Seri Anwar Ibrahim atas nama Pakatan Rakyat menolak keputusan pilihan raya dan menganggapnya diselubungi penipuan.

Hakikatnya, peratusan mereka yang keluar mengundi di kebanyakan kawasan adalah tinggi sesetengahnya mencapai sehingga 90 peratus. Ini menunjukkan bahawa Malaysia sebuah negara yang mengamalkan demokrasi, dan demokrasi telah berjalan dengan subur.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 11:30 PM

Meskipun mungkin berlaku kecacatan dalam proses pilihan raya di sana sini, namun ia tidak sampai menafikan kewibawaan dan integriti proses pilihan raya di Malaysia secara keseluruhan.

Berdasarkan hakikat tersebut, bagi pihak rakyat yang inginkan kedamaian dan keamanan, Isma ingin menyeru kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya mengambil sikap berhemah tinggi sesuai dengan kedudukan beliau sebagai seorang tokoh politik yang dikagumi di peringkat nasional dan antarabangsa.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 11:30 PM

Tindakan beliau yang tidak mengiktiraf keputusan pilihan raya dan membawa isu ini kepada protes awam telah menimbulkan pelbagai tanda tanya. Adakah beliau tidak mengiktiraf sepenuhnya proses pilihan raya ini dan menganggap keputusan pilihan raya ini tidak sah sepenuhnya?

Jika sekiranya beliau tidak menerima keputusan ini, beliau sewajarnya mengumumkan keputusan rasmi Pakatan Rakyat untuk tidak mengiktiraf keseluruhan keputusan pilihan raya dan menolak untuk mengangkat sumpah di negeri yang dimenangi.

Sebaliknya, jika beliau hanya mengiktiraf keputusan yang memihak kepadanya dan tidak mengiktiraf keputusan yang tidak memihak kepadanya, maka itu merupakan satu yang amat pelik dan tidak munasabah.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 11:31 PM

Pada 7 Mei lalu, Datuk Seri Anwar sendiri telah mengumumkan penubuhan kumpulan penyiasat untuk mengumpul bukti penipuan PRU13 yang diketuai oleh Rafizi Ramli.

Beliau sepatutnya menunggu hasil siasatan pasukan tersebut dan mengambil tindakan berdasarkan bukti-bukti terkumpul mengikut saluran undang-undang, bukan dengan cara bermain sentimen dan membuat tindakan awal sebelum hasil kajian diperolehi.

Beliau harus sedar bahawa rakyat sudah muak dengan politiking yang berlebihan dan sengsara dengan perpecahan. Seharusnya beliau memberi laluan kepada kestabilan dan peluang mengembalikan keharmonian dan kerukunan hidup setelah melalui proses berkempen yang penuh sentimen dan permusuhan.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 11:32 PM

Isma bimbang jika keadaan ini berterusan negara akan dilanda suasana yang tidak stabil yang berpanjangan, mengganggu pembangunan negara yang menjadi inspirasi semua rakyat Malaysia dan beliau akan dilihat sudah keterlaluan, terlalu mementingkan diri dan sangat kemaruk kepada kuasa.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 11:32 PM

Oleh itu, Isma meminta Datuk Seri Anwar menerima takdir. Mungkin ada hikmah di sebalik kekalahan ini.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 11:32 PM

Firman Allah dalam petikan ayat 216 Surah Al-Baqarah: “Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu.”

Itulah panduan yang ALLAH nyatakan dalam al-Quran yang perlu menjadi pegangan Datuk Seri Anwar sebagai orang Islam.


Anonymous said...
May 16, 2013 at 11:33 PM

Akhir sekali Isma berpandangan sudah sampai masa untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim berundur daripada medan politik. Ini selaras dengan keputusan beliau yang mahu menjadi pensyarah sekiranya pakatan pembangkang gagal membentuk kerajaan selepas PRU-13 seperti yang disiarkan dalam temubualnya bersama akhbar antarabangsa Financial Times bertarikh 3 Julai 2012.


Hidup Di Sabah said...
May 17, 2013 at 11:16 AM

KDN yang kini diterajui oleh Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi perlu bertindak agresif bagi memastikan negara terus kekal aman tanpa gangguan anasir-anasir yang sengaja mahu mencetuskan suasana tidak selesa dalam kalangan rakyat.

Ia juga sebagai tuntutan janji Ahli Parlimen Permatang Pauh itu yang mahu bersara dan menjadi seorang pensyarah di luar negara, jika pakatan pembangkang gagal ke Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).


Hidup Di Sabah said...
May 17, 2013 at 11:16 AM

DATUK Seri Anwar Ibrahim sewajarnya berundur daripada arena politik kerana itulah kehendak lebih 81 peratus rakyat yang mengikuti kaji selidik yang dijalankan oleh akhbar The Edge minggu ini.

SUDAH tiba masanya Kementerian Dalam Negeri (KDN) bertindak terhadap mana-mana pihak yang menghasut rakyat dengan tujuan mencetuskan huru-hara di dalam negara semata-mata untuk memastikan kerajaan BN yang dipilih rakyat pada PRU-13 ditumbangkan.


Hidup Di Sabah said...
May 17, 2013 at 11:16 AM

Gerakan menganjurkan himpunan haram di seluruh negara kini dilihat semakin menjadi-jadi maka sesuatu harus segera dilakukan kerana dari segi undang-undang jelas sekali tindakan tersebut adalah salah," katanya.

Kaji selidik itu jelas membuktikan bahawa rakyat menolak cara berpolitik Anwar yang mengheret rakyat ke jalan raya semata-mata memenuhi impiannya menjadi Perdana Menteri.


Hidup Di Sabah said...
May 17, 2013 at 11:16 AM

“Rakyat Malaysia yang masih mempercayai tipu daya Anwar harus menyedari bahawa betapa pentingnya rakyat bersatu untuk terus majukan Malaysia dan bukannya berterusan ditipu Anwar yang mempunyai agenda kepentingan peribadi dalam politik," katanya.

Katanya, perbuatan aktivis propembangkang seperti Hishamuddin Rais dan Haris Ibrahim yang menghasut rakyat untuk merusuh di jalanan Sabtu ini tidak boleh dibiarkan kerana ia jelas mencabar Perlembagaan dan mengancam keselamatan negara.


Hidup Di Sabah said...
May 17, 2013 at 11:17 AM


Berharap dengan pertukaran Ketua Polis Negara dan timbalannya serta Menteri Dalam Negeri yang baharu dapat menangani para aktivis propembangkang yang cuba mencetuskan kekacauan dalam negara.

Katanya, golongan muda sudah sedar dan tidak akan tertipu dengan pemimpin “fesyen lama" seperti Anwar tetapi mahukan transformasi seperti dilakukan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.


Hidup Di Sabah said...
May 17, 2013 at 11:17 AM

Agar Anwar segera berundur dan tidak lagi merosakkan pemikiran anak-anak muda dengan politik jalanan beliau semata-mata mahu mencapai cita-cita peribadinya.

Kepada Zahid Hamidi, tolong lakukan tangkapan segera kerana rakyat makin rimas dengan amaran demi amaran. Kesalahan jelas sudah pun dilakukan maka pihak berkuasa harus bertindak, jangan sampai ada pihak lain yang bertindak!," tegasnya.


Hidup Di Sabah said...
May 17, 2013 at 11:18 AM

18 Mei telah dijadualkan oleh kedua-dua itu (Hishamuddin dan Haris ) untuk memulakan kekacauan. Anwar pula telah menjanjikan dalam tempoh 3 bulan, kerajaan Najib akan jatuh dan berjaya digulingkan.

Dulu kata bila kalah akan berundur, tapi datang gila dia dah kalah pun umum pakatan pembangkang menang. Hilang akal ke apa?


Hidup Di Sabah said...
May 17, 2013 at 11:18 AM

Rakyat yang sokong Anwar patut sedar yang dia hanya mempergunakan penyokong dia untuk penuhi ‘perjanjian syaitan’ yang entah dengan siapa dia buat.

Bahkan Anwar sudah pun meminta pertolongan daripada Barrack Obama agar Presiden Amerika Syarikat itu masuk campur dan membolehkannya menjadi Perdana Menteri, sepertimana yang berlaku di beberapa buah negara melibatkan campur tangan Amerika Syarikat," katanya.


Hidup Di Sabah said...
May 17, 2013 at 11:19 AM

Justeru katanya, satu tindakan tegas perlu diambil terhadap kedua-dua individu terbabit kerana terus menghasut rakyat agar menumbangkan kerajaan yang dipilih secara sah menerusi demonstrasi jalanan.

Anwar harus berundur! Nyah dari politik Malaysia! Menyusahkan dan memualkan. Penat tengok perhimpunan yang ‘kosong’. Yang turun himpunan tu pun patut sedar yang mereka hanya membuang masa. Keputusan pilihan raya dah termaktub," katanya.


Hidup Di Sabah said...
May 17, 2013 at 11:19 AM

PRU-13 sekali lagi membuktikan bahawa Anwar seorang yang bercakap kosong dengan menjanjikan bulan dan bintang, termasuk berjanji untuk berundur jika gagal ke Putrajaya.

Mahukan tindakan tegas diambil terhadap Hishamuddin kerana mendakwa dialah pencetus siri perhimpunan haram yang diharapkan berakhir dengan keganasan.


Anonymous said...
May 18, 2013 at 8:31 AM

Ini macam orang yang nak ambil fresh graduate yang mempunyai pengalaman / track record.

Nak tanya track record padahal tidak bagi peluang.


Rambo Sabah said...
September 29, 2013 at 11:40 PM

Sampai berita luar negara pun Anwar hasut juga... ternyata Anwar ni boleh memporak-perandakan Negara.


Pembangkang Menipu 'BLACKOUT' said...
September 29, 2013 at 11:46 PM

Siasatan awal Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menunjukkan sekeping gambar dimuatkan di internet menunjukkan kononnya berlaku insiden lampu padam semasa pengiraan undi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) 5 Mei lalu adalah fitnah dan lakonan itu dirakamkan sebelum PRU13 lagi. Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata kesimpulan itu dibuat hasil penelitian beliau bersama pegawai-pegawainya.


Pembangkang Menipu 'BLACKOUT' said...
September 29, 2013 at 11:46 PM

"Mereka telah melakonkan perkara ini sebelum pilihan raya lagi untuk disebarkan di internet sebagai helah bagi menunjukkan kononnya berlaku kejadian lampu padam, sedangkan ini semua cerita karut.


Pembangkang Menipu 'BLACKOUT' said...
September 29, 2013 at 11:47 PM

"Pada gambar tersebut ditunjukkan kononnya petugas SPR sedang mengira kertas undi dan terpaksa menggunakan lampu bantuan kerana lampu padam sedangkan petugas itu langsung tidak memakai baju SPR," katanya kepada Bernama ketika ditemui baru-baru ini.


Pembangkang Menipu 'BLACKOUT' said...
September 29, 2013 at 11:47 PM

Beliau berkata bukti paling nyata apabila gambar tersebut menunjukkan terdapat ramai pemberita dan jurugambar berada di dalam tempat pengiraan undi sedangkan hakikatnya tidak ada sesiapa yang boleh berada di tempat tersebut melainkan petugas SPR dan ejen calon.

"Prosedur Operasi Standard (SOP) dan tatacara kerja seperti yang ditunjukkan oleh gambar itu langsung tidak betul... mereka sudah terlupa, hendak menipu tetapi tidak faham tatacara kerja dan tidak matang.


Pembangkang Menipu 'BLACKOUT' said...
September 29, 2013 at 11:48 PM

"Malah dulang yang digunakan untuk meletak kertas undi juga bukan dulang SPR, bahan dan saiznya berbeza.. banyak perkara dalam gambar tidak ikut SOP SPR," katanya. Wan Ahmad berkata sehingga kini tiada sebarang laporan polis dibuat berkaitan dakwaan lampu padam dan itu membuktikan bahawa ia ternyata fitnah pembohongan yang direka-reka dan tidak berasas.


Pembangkang Menipu 'BLACKOUT' said...
September 29, 2013 at 11:48 PM

"Kalau ada lampu padam, tentulah ada ejen-ejen parti membuat laporan polis, mereka mewakili calon, mereka ada di tempat mengira undi, jika lampu padam dia yang akan mula-mula sekali berlari buat laporan polis, tetapi tidak. "Malah pada malam pengiraan undi itu juga, saya apabila mendapat 'tweet' mengatakan lampu padam oleh 'cybertrooper' yang tidak bertanggungjawab, kita terus semak kawasan mana, kita semak dengan pengarah negeri kita, Pegawai Pengurus dan saluran sekolah yang dituduh tetapi ternyata tdak ada apa-apa," katanya.


Pembangkang Menipu 'BLACKOUT' said...
September 29, 2013 at 11:49 PM

Dalam pada itu, mengenai dakwaan sebuah akhbar pembangkang bahawa 24 petugas SPR di Besut, Terengganu telah dikurung bagi memangkah kertas undi, Wan Ahmad berkata beliau menyerahkan kepada pihak polis untuk menyiasat dakwaan berkenaan. Beliau berkata namun kesemua mereka dipercayai masuk ke satu bilik itu untuk memangkah kertas undi masing-masing memandangkan kesemua mereka mengundi secara pos kerana bertugas pada PRU13.


Pembangkang Menipu 'BLACKOUT' said...
September 29, 2013 at 11:49 PM

"Salah seorang daripada mereka didapati telah membuat laporan polis... itu keputusan yang bagus dan betul agar polis dapat membuka kertas siasatan. "Namun dipercayai mereka mendapat sampul surat yang berisi kertas undi untuk mengundi cara pos dan itu hak mereka untuk pangkah di mana-mana lokasi termasuk di dalam bilik yang dikatakan itu.. namun apa yang sebenarnya berlaku kita tidak tahu," katanya.


Pembangkang Menipu 'BLACKOUT' said...
September 29, 2013 at 11:49 PM

Katanya, masyarakat tidak harus membuat andaian dan rumusan sendiri dengan hanya membaca melalui media pembangkang sedangkan semua yang dilaporkan berkaitan SPR adalah buruk dan berbaur fitnah.


Pembangkang Menipu 'BLACKOUT' said...
September 29, 2013 at 11:50 PM

Sementara itu, Wan Ahmad berkata cadangan pembangkang agar Tribunal Rakyat ditubuhkan adalah amat berbahaya kerana ia membelakangkan perlembagaan dan undang-undang negara.


Pembangkang Menipu 'BLACKOUT' said...
September 29, 2013 at 11:50 PM

"Siapa yang akan mewakili Tribunal Rakyat itu? Orang-orang mereka, pemimpin NGO yang selama ini yang menentang sistem dan dasar pilihan raya? Mereka yang menyemai budaya tidak baik dan tidak sopan pada anak muda?," katanya


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx