Wednesday, May 29, 2013

Timb Pengerusi SPR Disabotaj Petugas SPR Sendiri?

Penafian yang dibuat oleh Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Datuk Wan Ahmad Wan Omar dengan mendakwa gambar kejadian ‘black out’ di satu pusat pengiraan undi merupakan satu lakonan akhirnya memakan diri.

ADUN Seri Serdang Noor Hanim Ismail tampil mendedahkan bahawa gambar yang didakwa lakonan itu sebenar-benarnya berlaku di Sekolah Kebangsaan Serdang dan dirakam oleh ejen penjumlahan undi dari PAS. Ia bukan lakonan dan ramai saksi boleh tampil memberikan pengakuan mengenai kejadian tersebut. Pengakuan ini mengukuhkan dakwaan bahawa kejadian lampu padam tersebut benar-benar berlaku dan bukannya lakonan dan ia terjadi di banyak tempat.

Soalnya, siapakah yang betul dan siapa pula yang berlakon? Bagaimana Datuk Wan Ahmad Wan Omar tidak mendapat gambaran dan maklumat sebenar mengenai kejadian tersebut. Apakah pegawai-pegawai SPR yang membekalkan maklumat kepadanya memberikan maklumat yang salah dengan tujuan mahu menjatuhkan reputasinya atau sebagai suatu tindakan jahat bagi menyingkirkannya?

Bagaimana pula Datuk Wan Ahmad tidak kenal pakaian rasmi petuga SPR serta kotak yang dibekalkan sendiri oleh SPR dalam gambar tersebut? Mungkin keadaan terlalu gelap yang menyukarkan beliau mengenali petugasnya serta kotak bekas kiraan undi yang SPR miliki. Jika begitu, bagaimana perkiraan Datuk Wan Ahmad dengan keadaan petugas parti yang terpaksa bergelap dan berpanas untuk mengira undi pada hari itu. Boleh Datuk Wan Ahmad bayangkan? Apa alasan lain yang akan diberikan oleh Datuk Wan Ahmad dengan pengakuan itu?

Sepatutnya Datuk Wan Ahmad melihat permasalahan sebenar bahawa ada suatu usaha mensabotaj keputusan pilihanraya dengan memadamkan lampu pada bilik pengiraan undi supaya keputusannya akan berlainan daripada yang sepatutnya. Terlalu banyak strategi kotor yang dilakukan oleh pihak tertentu bagi memastikan Pakatan Rakyat tumbang di banyak tempat.

Jika beginilah sikap Timbalan Pengerusi SPR, beliau telah mengecewakan jutaan pengundi pilihanraya. Kenyataan dan tingkah laku beliau jelas menggambarkan sikap beliau yang berat sebelah dalam mengadili pilihanraya. Beliau lupa bahawa yang menjadi petugas pilihanraya adalah sukarelawan yang terdiri dari pelbagai lapisan rakyat yang bijak serta tidak boleh diperbodohkan dengan sewenang-wenangnya.

Seharusnya, demi menjaga maruah Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan kerajaan Malaysia, Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR wajar meletakkan jawatan mereka. Semakin banyak mereka pertahankan institusi tersebut, semakin banyak pendedahan yang dibongkarkan menunjukkan hilangnya wibawa mereka melaksanakan tanggungjawab ini.


MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ
Timbalan Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.