Friday, May 10, 2013

Kalah PRU-13 : Anwar salah pilih calon?

Ketidakcekapaan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memilih calon yang ‘salah’ mengakibatkan PKR tewas empat kerusi parlimen di Perak dan satu di Selangor pada pilihan raya yang ke-13 yang berlangsung Ahad lepas.

Menurut sumber parti, Pasir Salak, Bagan Serai, Setiawangsa, Tanjong Malim di Perak dan Hulu Selangor di Selangor dianggap sebagai kerusi-kerusi potensi untuk di menang tetapi kalah kerana faktor calon.

“Antara kawasan yang kalah teruk dengan majoriti yang besar ialah di parlimen Pasir Salak. Calon ‘kesayangan’ Anwar iaitu Mustaffa Kamil Ayub kalah dengan majoriti 7,386 lebih teruk berbanding 2008,” katanya sumber tersebut yang enggan mendedah identitinya.

“Kekalahan di Pasir Salak, seharusnya menjadi pembuka mata kepada pimpinan PKR pusat agar memilih calon ‘yang turun padang buat kerja’ dan bukannya calon yang hanya sekadar rapat dan ‘berlegar’ di sekeliling Anwar dan Wan Azizah, presiden parti semata-mata,” tambahnya.

Di Pasir Salak sepatutnya parti peka penolakan pimpinan akar umbi terhadap Mustaffa apabila Setiausaha cabang merangkap pengarah Jentera Pilihanraya PKR cabang Pasir Salak, Taufik Hasan dan beratus-ratus ahli PKR Pasir Salak keluar parti sebaik sahaja Anwar mengumumkan Mustafa sebagai calon dalam satu program ceramah kira-kira sebulan sebelum tarikh pembubaran parlimen.

Ramai mempertikaikan kredibiti Mustaffa apabila rekod menunjukkan beliau adalah calon ‘tak boleh menang’…tewas setiap kali bertanding PRU sejak 1999 (parlimen Kuala Kangsar), 2004 (parlimen Lumut) 2008 (tewas di parlimen Pasir Salak dan dun Sungai Manik) dan sekarang PRU 2013 tewas lagi dengan majoriti yang begitu besar (7,386) juga sekali lagi di parlimen Pasir Salak).

‘Tewas majoriti besar’

“Tiada seorang pun pemimpin Pakatan Rakyat peringkat pusat yang tewas dengan majoriti sebegitu besar.”

“Mustaffa juga dilihat sebagai pemimpin ‘nomad’ (sering berpindah randah dari satu parlimen ke satu parlimen lain)…tidak kekal bekerja di sesuatu kawasan piliharaya tetapi akan hanya muncul di kawasan beberapa hari sebelum penamaan calon juga atas ‘belas ehsan Anwar atau Wan Azizah.”

“Anwar juga silap dalam meletakkan seorang lagi ‘kroni’ bertanding dan tewas di parlimen Hulu Selangor,” katanya.

Khalid Jaafar seorang bekas penulis ucapan Anwar tidak popular di kalangan jawatankuasa PKR Hulu Selangor. Lantaran itu dua pemimpin setempat telah bertanding atas tiket bebas di Hulu Selangor bagi menyatakan bantahan terhadap keputusan parti meletakan Khalid sebagai calon.

Khalid yang tewas bertanding di Bukit Katil pada 2008, kali ini kalah dengan majoriti yang agak besar berbanding 2008.
Meletakkan Dr. Muhd Nor Manuty juga seorang yang rapat dengan Anwar sejak zaman Abim lagi di parlimen Bagan Serai, Perak juga mendapat bantahan hebat dari pemimpin akar umbi setempat.

Sepatutnya DUN bukan parlimen

Dr Muhd Nor yang merupakan pengerusi PKR Negeri Perak adalah ketua cabang PKR Larut sepatutnya bertanding di peringkat DUN bukannya di kerusi parlimen bagi menguatkan dan menyokong calon-calon negeri yang bertanding.

Tetapi, disebabkan keghairahan untuk ke Putrajaya, maka Dr Muhd Nor menjadi mangsa , tewas dalam percaturan Anwar.

Meletakkan Ibrahim Yaakob di kerusi Setiawangsa bagi kali kedua juga percaturan yang disilap oleh Anwar.

Ibrahim yang dianggap sebagai ‘chief of staff ‘ di kalangan ‘inner circle’ parti merupakan orang kanan Anwar dalam menetapkan jadual temujanji dan ceramah dan bertugas sepenuh masa di pejabat Anwar.

Beliau tidak diihat sebagai nama besar parti di Setiawangsa yang merupakan kawasan masyarakat kelas pertengahan di tengah -tengah kotaraya Kuala Lumpur.

Anwar juga harus disalahkan apabila meletakkan Datin Paduka Tan Yee Kew (dianggap seorang berstatus nenek) bertanding di kerusi parlimen Tanjong Malim, Perak.

Berkempen seorang diri

Tan datang ke Tanjong Malim sehari sebelum hari penamaan calon mengakibatkan beliau berkempen berseorangan semasa dua minggu tempoh berkempen.

Masyarakat Cina setempat mengadakan demonstrasi apabila pimpinan pusat mengenepikan calon pemudi AMK Chua Yee Ling yang telah bekerja di sana lebih tiga tahun sebelum ini.

Chua kemudiannya dipindahkan ke DUN Kuala Sepetang (dalam parlimen Bukit Gantang) dan telah menang.

Dalam satu kes lain pula, Anwar juga telah memberikan satu kerusi DUN secara mudah kepada seorang calon di DUN Paya Rumput , Melaka bukan atas rekod kerja calon tersebut, sebaliknya kerana calon tersebut ‘Cikgu Taha’ sering membacakan doa setiap kali diadakan majlis tahlil malam Jumaat di kediaman Anwar di Segambut.

“Ini menimbulkan rasa kurang senang di kalangan pimpinan parti di Melaka.”

“Kami (ahli PKR) menyokong penuh Anwar dalam isu menolak dan membantah keputusan PRU yang diumumkan atas alasan berlakunya pelbagai penipuan semasa PRU ini.

“Tetapi, dalam masa yang sama Anwar juga harus muhasabah diri apabila beliau menafikan ‘hak’ pemimpin setempat yang telah bekerja keras beberapa tahun di sesebuah kawasan tetapi di saat-saat akhir tempat tersebut diberikan secara percuma kepada calon-calon yang rapat dengan beliau. -FMT
xxx2

Komen Anda

107 Responses to " Kalah PRU-13 : Anwar salah pilih calon? "
Anonymous said...
May 10, 2013 at 12:52 AM

Sebijak mana pun seseorang itu, selagi dia bergelar manusia pasti ada kekurangan atau kelamahannya. Anwar tidak terkecuali dalam hal ini. Apa pun kenyataan dalam artikal ini dengan sendirinya membuktikan bahawa kekalahan PR dalam PRU13 bukan disebabkan penipuan tetapi disebabkan oleh ketidakcekapan DS Anwar memilih calon.


KAIZAH said...
May 10, 2013 at 6:16 AM

Saya sokong kenyataan tuan, jika sudah kalah kita tidak perlulah membuat bermacam2 alasan . . . seperti pemain2 bola yang kalah menyatankan kekalahan disebabkan padang bola tidak rata!


KAIZAH said...
May 10, 2013 at 6:17 AM

Saya sokong kenyataan tuan, jika sudah kalah kita tidak perlulah membuat bermacam2 alasan . . . seperti pemain2 bola yang kalah menyatankan kekalahan disebabkan padang bola tidak rata!


Local Sabahan said...
May 10, 2013 at 8:39 AM

Nah..kan pandangan sy selama ni memang betul bah.. Calon memainkan peranan penting bagi setiap kawasan Parlimen mau pun DUN. Tengoklah apa sudah jadi di Labauan. Calon bergelar Tan Sri, anak tempatan tapi dekat2 P/Raya baru datang ke Labaun mau jadi calon, dah lah tu AJK yang dipilih pada pemilihan 2010 diketepikan dan melantik AJK sesuka hati, akibatnaya kalah dengan mejoriti yg lebih besar. Baru tau dan padan muka dengan Ketua Cabang Labuan dan bekas calon DAP labuan Lau Seng Keat. Kami penyokong PKR Labuan tapi bukan pengikut Tan Sri,Ketua Cabang,Datu Wahid dan Lau Seng Keat yg ego sampai mati.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 9:10 AM

alangkah baiknya jika anak2 Malaysia bersatu semula selepas PRU13. Mulakan dengan penyatuan BN & PR. insha Allah banyak kebaikannya. Mungkin Allah takdirkan kita bertengkar sedikit, tetapi slps ini kita bersatu dengan kuat!!

x salah jika kita bebeda pendapat! tapi kita tetap boleh bermuhibbah & berganding bahu, bantu membantu atas semangat rakyat Malaysia


aku yakin pada Najib yg sentiasa kuat bekerja..stsa mencari jalan untuk bersatu! begitu juga dengan Anwar yg mesra & pandai berjenaka. mudah2an Allah panjangkan usia kita semua.. bersatulah kerna dengan bersatu, rakyat bawahan & pihak luar akan hormat & lebih husnu dzon dengan kita..


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:20 AM

Anwar memang terkenal dengan suka bermain dengan angka. Sebagai seorang graduan cukup makan pengajian Melayu, kebolehan memetik angka mampu menaikkan imejnya sebagai seorang yang bijak.


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:20 AM

Namun, Anwar tidak sedar bahawa angka tidak boleh dipetik sesuka hati kerana ia adalah fakta yang tidak boleh dimanipulasi sesuka hati. Kesilapan memetik angka, akan memperlihatkan bahawa Anwar sebenarnya tidaklah bijak.


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:21 AM

Antara angka yang pernah dipetik Anwar ialah, “2 bulan sahaja masalah Kampung Buah Pala akan selesai”, dan “2 minggu sahaja masalah flat di Padang Kota akan selesai”, atau “16 September saya akan jadi Perdana Menteri”. Semuanya ternyata auta belaka bukan fakta.


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:21 AM

Dan sebelum pilihanraya umum ke-13 Anwar memetik angka berikut pula: 45,000 pendatang asing dibawa dari Sabah Sarawak untuk mengundi BN. Malah, lebih spesifik lagi, beliau juga turut ‘menunjuk bukti’ berbentuk dokumen yang dihitamkan di sana sini, yang kononnya menunjukkan bahawa 4,500 pendatang asing masuk melalui KLIA setiap hari. Dan 40,500 dari mereka sudah pun berada di Malaysia melalui 16 penerbangan sehari bermula dari 25 April 2013.


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:21 AM

Malangnya, selepas pilihanraya, Anwar tidak lagi bermain dengan angka spesifik. Sebaliknya menuduh secara rambang dan rawak bahawa kononnya berlaku gangguan elektrik di beberapa tempat sewaktu proses pengiraan undi. Tetapi beliau gagal memberitahu di tempat mana dan berapa lama. Kononnya, selepas gangguan elektrik kotak undi bertambah. Tetapi beliau juga tidak pula boleh menyatakan berapa kotakkah pertambahan itu.


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:21 AM

Beliau menuduh ramai warga Bangladesh telah didaftarkan sebagai pengundi dengan menggunakan kad pengenalan palsu. Tetapi, beliau tidak menyatakan berapa ramai secara tepat mahupun pecahan-pecahan tempat di mana mereka mengundi. Malah, mereka yang kononnya menangkap warga Bangladesh dengan kad pengenalan palsu itu juga gagal membawa walaupun satu bukti dan seorang saksi bagi menguatkan tuduhan.


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:22 AM

Secara tiba-tiba selepas PRU-13, ‘angka’ atau ‘fakta’ sudah tidak memainkan peranan lagi dalam ceramah dan ucapan Anwar. Sedangkan, jika Anwar ingin membuat bantahan, beliau perlu terlebih dahulu mengemukakan fakta dan angka ke atas semua tuduhan konon berlaku penipuan SPR itu. Dan inilah yang penyokongnya ingin dengar dalam Himpunan Bantah PRU-13 di Kelana Jaya semalam.


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:22 AM

Namun, walaupun Anwar ‘berjaya’ menipu penyokongnya sebelum pilihanraya ternyata Anwar telah gagal menjelaskan kenapa beliau masih gagal membawa Pakatan Rakyat ke Putrajaya. ini kerana, selain menuduh SPR menipu, bersekongkol dengan BN dan PR patut menang berdasarkan undi popular, Anwar tidak dapat membina satu ‘kes’ yang tulen ke atas semua tuduhannya.


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:22 AM

Apa yang beliau mampu lakukan hanyalah mengajak penyokongnya terus berdemonstrasi di Ipoh dan Pulau Pinang pada Sabtu dan Ahad ini bagi meneruskan bantahan.


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:22 AM

Rungutan di kalangan hadirin terdengar berbunyi “bantahan atas dasar apa?” “Apakah asasnya?” Tetapi, soalan hanya tinggal soalan di celah-celah keriuhan jeritan semangat mereka-mereka yang belum tersedar.


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:23 AM

Justeru, pulanglah hadirin himpunan itu dalam keadaan keliru, hampa dan marah. Perlahan-lahan yang belum sedar tadi juga mula menyedari yang mereka telah diperbodohkan atau sememangnya bodoh selama ini.


headhunter said...
May 10, 2013 at 11:27 AM

GAGAL MEMBOHONG DAN MEMFITNAH SPR, ANWAR TERUSKAN PERJUANGANNYA MELALUI DEMONSTRASI BESAR-BESARAN PULA..

Malangnya, selepas pilihanraya, Anwar tidak lagi bermain dengan angka spesifik. Sebaliknya menuduh secara rambang dan rawak bahawa kononnya berlaku gangguan elektrik di beberapa tempat sewaktu proses pengiraan undi. Tetapi beliau gagal memberitahu di tempat mana dan berapa lama. Kononnya, selepas gangguan elektrik kotak undi bertambah. Tetapi beliau juga tidak pula boleh menyatakan berapa kotakkah pertambahan itu.


jackson said...
May 10, 2013 at 11:36 AM

Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad said the rally organised by opposition parties at the Kelana Jaya Stadium Wednesday night was because they could not accept the defeat in Sunday’s 13th General Election (GE13).


jackson said...
May 10, 2013 at 11:37 AM

“If they didn’t lose, of course they won’t protest. This is difficult, trying to pressure the government, trying to create problems. But actually, I’m glad that they are doing it inside a stadium.

“But I’m quite sure very soon, they will move from the stadium and take to the streets and cause lot of problems to business people and traders especially hawkers,” he said.


jackson said...
May 10, 2013 at 11:38 AM

He added that he had received information that financial assistance had been chanelled into Malaysia by foreign parties like George Soros and several European nations including Germany but he did not know who the recipients were.

Dr Mahathir said this to reporters after receiving the ‘Master Foreign Going’ award which carries the title of Captain from the Malaysia Harbour Pilots Association) (MHAPA) here yesterday night.



jackson said...
May 10, 2013 at 11:38 AM

The rally which was attended by thousands of opposition supporters was aimed at protesting the GE13 results after the Pakatan Rakyat (PKR-DAP-PAS pact) failed to get the mandate to form the federal government.

Former opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, who spoke the rally, said they would be organising similar rallies in Ipoh (on Friday) and Penang (on Saturday).


mantera said...
May 10, 2013 at 12:06 PM

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim disarankan untuk menerima nasihat Azmin Ali supaya bermuhasabah diri dan menilai semula punca kegagalan Pakatan Rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang lalu.


mantera said...
May 10, 2013 at 12:06 PM

Menurut Datuk Profesor Dr Zainal Kling, 'kegilaan' yang ditunjukkan pembangkang yang diketuai oleh Anwar sendiri akan merosakkan nilai kemanusiaan di negara ini.

"Saya fikir itu nasihat paling baik untuk Anwar. Nasihat Azmin itu adalah terbaik untuk Anwar muhasabah diri, tak boleh terikut-ikut dengan kejahatan dan keganasan untuk mendapat kuasa.


mantera said...
May 10, 2013 at 12:06 PM

Patut sokong Azmin...muhasabah dan fikir kenapa kenapa orang Melayu tak sokong, kenapa orang luar bandar sokong kerajaan. Dia kena fikir buat analisis. Dia tak boleh anggap dia benar dan menang tetapi sebenarnya belum berlaku menang,


mantera said...
May 10, 2013 at 12:06 PM

Rakyat letih dengan asakan politik melampau. Terima hukuman. Muhasabah diri. Akui kelemahan. Maju ke hadapan. Tumpu rakyat bukan kerabat.

“Terima keputusan rakyat. Maju ke hadapan dengan dasar peduli rakyat bukan membuli rakyat demi kesejahteraan dan kemakmuran negara.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:04 PM

Bagi ahli atau penyokong tegar parti politik tidak kira dari parti BN atau PR, semestinya mereka akan menyokong calon yang datang dari parti mereka.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:05 PM

Jika calon yang diamanahkan mewakili sesuatu kawasan parlimen atau DUN tidak menepati kehendak penyokong salah satu calon yang tidak dipilih, pemimpin parti tetap menasihati supaya ahli-ahli ini tetap menyokong calon berkenaan dan jangan sabotaj calon yang mewakili parti berkenaan.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:05 PM

Walaupun tidak bersetuju, namun atas sayangkan parti dan mahu memastikan parti tersebut menang maka mereka yang tidak bersetuju dengan calon yang diamanahkan tersebut akan tetap menyokong calon berkenaan atas sebab kesetiaan kepada parti.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:05 PM

Ini adalah untuk ahli parti dan penyokong setianya. Apa pula bagi pengundi yang berkecuali atau lebih mudah di lebel pengundi atas pagar, mahu pilih parti atau calon..


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:05 PM

Bagi pengundi atas pagar, besar kemungkinan faktor calon akan difikirkan dahulu sebelum memilih parti yang hendak diwakili. Kenapa memilih calon dahulu..


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:06 PM

Mudah sahaja kerana,,jika calon yang bertanding itu jenis yang boleh berkerja, tidak rasuah, menjaga kebajikan, mudah didampingi rakyat dan yang paling penting mereka berkerja untuk rakyat kerena mereka adalah kuli rakyat yang memilihnya itulah yang akan dipilih sebagai calon kawasanya sebelum melihat parti apa yang diwakilinya.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:06 PM

Sebagai contoh, jika parti BN mencalonkan calon yang sama mempertahankan kerusi kawasannya tetapi calon tersebut tidak menjalankan tugas dengan baik maka pengundi tidak akan memilih calon itu semula walaupun parti BN secara keseluruhan dapat mentadbir negara dengan baik.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:06 PM

Tidak mustahil calon dari PR akan menjadi pilihan ataupun calon bebas akan dipilih jika kedua-dua calon BN dan PR tersebut tidk boleh diharap.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:07 PM

Jika dahulu, orang awam akan lebih memilih calon dari parti politik, namun sekarang calon menjadi asas utama sebelum parti politik.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:07 PM

Ramai wakil rakyat yang apabila menang mula lah mengumpul kekayaan dan mengabaikan rakyat dikawasan yang diwakilinya. Apabila mahu pilihanraya barulah mula menunjukkan muka dan menghulurkan bantuan. Begitulah lumrah wakil rakyat.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:08 PM

Tidak kira dari BN atau PR, budaya ini sudah sebati dalam diri wakil rakyat. Namum bukan semua wakil rakyat yang bersikap begitu namun disebabkan nila setitik habis rosak susu sebelanga.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:08 PM

angapan rakyat masih tidak dapat dikikis dikalangan wakil rakyat. Diharap tangapan ini dapat dikikis dengan bakal wakil rakyat nanti dapat menjalankan tangungjawab dan amanah yang dipikul oleh beliau.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:09 PM

Dalam sesuatu pilihan raya, setiap parti akan meletakkan calon yang terbaik untuk memastikan ianya dipilih oleh pengundi.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:10 PM

Sebaliknya, pengundi pula mempunyai kriteria calon yang mereka akan pilih di samping idealogi politik yang dianuti oleh calon.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:10 PM

Oleh itu, parti politik sama ada Barisan Nasional (BN) mahupun parti pembangkang berusaha sedaya upaya untuk memperkenalkan calon mereka melalui kempen untuk menjelaskan manifesto parti.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:22 PM

Panduan untuk pengundi-pengundi

Kenapa saya perlu mengundi?

Pertama, kita perlu perbetulkan perspektif kita berkaitan dengan politik. Politik dan Islam tidak boleh dipisahkan. Ini kerana, dalam politik barat, mereka mencari kuasa dan menjauhkan orang lain. Politik Islam pula bertujuan mentadbir dan mengurus dunia erdasarkan keadilan.

Gunakan kuasa memilih yang kita miliki bagi menentukan pemimpin yang dapat menegakkan kesejahteraan dan keadilan kepada rakyat. Pengundian boleh menentukan masa depan rakyat dan negara. Keputusan yang betul akan menyelamatkan masa depan umat dan negara.

Sementara keputusan yang salah akan menjerumuskan negara ke lembah kebinasaan, atau penyelewengan. Maka pengundian ini ada nilai yang besar dalam agama ini.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:22 PM

Boleh tak kalau saya tak nak mengundi?

Sekiranya kita tidak mengundi, orang yang tidak sepatutnya memegang kuasa pemerintahan akan mendapat kuasa itu.

Siapa tahu bahawa undiannya atau pemilihan terhadap calon tertentu itu boleh membawa kerosakan atau keburukan kepada negara dan umat tetapi dia tetap lakukan atas kepentingan diri, atau secara suka-suka maka dia menanggung dosa.

Demikian sebaliknya, jika dia memilih calon yang berkelayakan, maka dia menunaikan arahan Allah tadi, ini bererti dia mendapat pahala


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:22 PM

Apakah ciri-ciri calon yang patut saya undi?

Secara umumnya mudah sahaja, mesti memiliki dua aspek iaitu yang pertama; /al-Quwwah/atau kuat, dari segi bahasa ialah kemampuan, kewibawaan, kemahiran dan yang menjadikan dia mampu memimpin.

Kedua; /al-Amanah/, ada kesolehan peribadi yang akan memelihara dirinya daripada melakukan penyelewengan dan pelanggaran hukum. Jika kedua-dua ciri ini kelihatan pada penampilan seseorang calon itu, maka dia patut kita pilih.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:23 PM

Kalau kesemua calon tidak mempunyai ciri-ciri tersebut?

Perlu diakui, tiada manusia dan tiada kerajaan yang sempurna di dunia sekarang ini. Jika kesemua calon didapati tidak mempunyai ciri-ciri yang layak untuk memegang kerusi tersebut, maka seorang muslim hendaklah memilih calon yang paling kurang mudarat dan paling ringan bahayanya terhadap rakyat dan umat dibandingkan dengan yang lain. Ini berasaskan kaedah syarak yakni, "mudarat yang lebih besar dihilangkan dengan mudarat yang lebih ringan" atau "memilih bahaya yang paling ringan."


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:23 PM

Bagaimanakah jika kita tidak kenal latar belakang calon itu?

Wajib kita kena kenal calon yang hendak kita undi itu. Seseorang muslim hendaklah mengundi dengan ilmu pengetahuan, bukan sekadar ikut-ikutan. Ertinya, keputusannya untuk memilih seseorang calon adalah dengan pengetahuan berkenaan dengan latar belakang calon tersebut. Seseorang pengundi muslim hendaklah mendengar dari pelbagai sumber dan memilih yang terbaik. Ini kerana pilihanraya menawarkan lebih daripada seorang calon, maka kita perlu membuat pemilihan antara mereka


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:23 PM

Nak mengundi berasaskan calon atau parti?

Sepatutnya, kita tidak boleh mengundi hanya berdasarkan jenama parti semata-mata. Islam menyuruh kita memberikan amanah kepada sesiapa yang layak. Yang akan memikul amanah adalah orang, bukan parti. Akan tetapi, dengan keadaan sistem di negara kita yang mana pemilihan parti akan mempengaruhi kuasa pentadbiran sesebuah negara, situasi menjadi terbalik.

Jika memilih calon tersebut boleh menjejaskan mandat yang bakal diberikan kepada parti yang bakal memerintah, di sini kita perlu beri undi berasaskan parti. Selain perlu menilai rekod, matlamat, manifesto dan juga apa yang tersurat dan tersirat di sebalik parti tersebut.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 1:25 PM

Memilih antara calon muslim dan non-muslim

Larangan berkawan dan menyokong non-muslim adalah bagi yang menentang Islam. Dan tiada larangan bagi non-muslim yang tidak menentang Islam.

Persoalannya siapa yang perlu kita pilih antara calon muslim yang secara terang-benderang menentang, mempersenda dan menolak Islam serta mempunyai imej buruk dari segi akhlak, rekod pentadbiran yang buruk dan penyelewengan berbanding calon non-muslim yang lebih bersih imej dan nilai integritinya serta rekod pentadbiran dan pengurusan yang lebih baik dan telus? Takkanlah kita ingin memberikan amanah kepada mereka-mereka yang akan merosakkan dan tidak membawa maslahah kepada negara?

Sekiranya calon non-muslim tersebut mampu melaksanakan tugas dengan baik membawa kebaikan buat negara tetapi calon Muslim pula sebaliknya, kita perlu memberikan undi kepada yang boleh membawa kebaikan buat negara. Kesimpulannya, tiada dalil qat'ie yang melarang untuk mengundi calon non-muslim dalam PRU di Malaysia.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 2:46 PM

Sebuah blog pro pembangkang yang dikenali SuaraPakatanRakyat.com meramalkan keputusan PRU-13 akan menyaksikan status quo berkekalan di mana BN terus mempertahankan kuasanya sementara PR pula kekal sebagai pembangkang.

Menurut blog itu dalam satu artikelnya bertajuk “Terkini!! BN Menang 146, PR 76″ menjangkakan hanya DAP sahaja yang diyakini akan mencatat keputusan memberangsangkan dengan perolehan sekitar 38 kerusi Parlimen, meningkat hampir sekali ganda.

Manakala PAS dan PKR dijangkakan akan merudum prestasinya dengan masing-masing merekodkan kemenangan di 21 dan 17 kerusi Parlimen. Demikian ringkasan data dari blog PR itu berdasarkan ramalan terkini yang oleh pusat operasi PR di Tropicana.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 2:46 PM

Blog itu menyalahkan kelancangan Timbalan Mursyidul Am PAS, Dr haron Din yang menimbulkan semula isu perlaksanaan hudud sebagai punca utama menyebabkan PR gagal mencetuskan momentum rakyat sekali gus menghampakan cita-cita peribadi Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri.

Sejauh mana ketepatan data jangkaannya bergantung kepada keputusan sebenar pada malam hari pengundian nanti, namun dari sudut senario semasa dan trend sokongan pengundi ada kebenarannya bahawa BN akan kekal sebagai pemenang dalam PRU-13 ini.

Tapi blog itu lupa satu perkara, jika tidak kerana DAP terlalu mendominasi PR ada kemungkinan keadaan akan sedikit berbeza. Blog itu sepatutnya sedar hakikat ini di mana ia adalah punca sebenar kenapa PR gagal dan akan terus gagal.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 2:46 PM

Seperti ramai sedia maklum, sudah acap kali diperkatakan mengenai realiti percaturan politik dalam PR lebih didominasi oleh DAP disebabkan kemampuan pemimpinnya menyusun atur hala tuju PR berbanding dua parti lain seperti PAS dan PKR yang lebih banyak angguk menurut perintah.

Dalam isu kesucian kalimah Allah S.W.T, perlaksanaan hudud, masa depan orang Melayu Islam di Pulau Pinang dan soal akidah dan kemurtadan di Selangor serta pelbagai lagi, memanjang saja PAS tunduk kepada DAP.

Isu-isu itu amat dekat dengan orang Melayu Islam selaku majoriti terbanyak dalam negara ini yang menjadi penentu arah haluan negara ini. Nak diharapkan PKR, jauh sekali kerana si ketuanya hanya kemaruk mengejar Putrajaya jadi soal penting sebegini dianggapnya perkara remeh temeh.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 2:47 PM

PAS yang lebih berpengalaman dari segi usia penubuhannya dan besar pengaruh berbanding DAP pun mampu di manipulasi sehingga tergadai segala prinsip juang dan jati diri, rasanya masing-masing dapat bayangkan apa pula apa akan jadi jikalau dalam PRU-13 ini PR diangkat sebagai pemenang.

Dalam keadaan PR sebagai pembangkang pun PAS gagal menghalang percaturan DAP, nescayalah seandainya pakatan rapuh yang tidak berdaftar itu berpeluang menjadi Kerajaan Pusat, akan banyak buruk dari manfaat untuk kesejahteraan rakyat.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 2:48 PM

Jadi, andai PR menang atau kalah, hakikatnya tetap sama DAP akan terus mendominasi arah tuju PR, dan PAS akan kekal kerdil serta semakin hilang identitinya. Justeru itu daripada menyokong PR lebih baik orang Melayu Islam mengekalkan BN yang mementingkan kerjasama utuh semua pihak.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 10:10 PM

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah berkata bahawa beliau kekal dengan pendiriannya untuk bersara sekiranya tewas dalam pilihan raya umum (PRU) ke 13 akan datang .


Anonymous said...
May 10, 2013 at 10:11 PM

Portal Free Malaysia Today melaporkan satu bancian bebas yang terkini menunjukkan Datuk Seri Anwar Ibrahim semakin ditolak rakyat dan calon yang bertanding di bawah lambang PKR berhadapan dengan risiko kekalahan dalam Pilihanraya Umum (PRU) ke-13.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 10:18 PM

Dalam tinjauan tersebut, 85 peratus pengundi India dan Cina mahu calon PAS. Manakala 35 peratus pengundi Melayu mahu calon PAS.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 10:26 PM

“Kira-kira 25 peratus sahaja pengundi Melayu mahu PKR,” kata Ghazali lagi.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 10:27 PM

Lapornya lagi, PAS sama ada Anwarinas atau ulama – masih belum menyatakan kesediaan menobatkan Anwar sebagai Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat menawan Putrajaya.


Anonymous said...
May 10, 2013 at 11:51 PM

SUDAH TERANG LAGI BERSULUH...oleh itu pilih perjuangan yang tepat dalam politik, bukan pemidato yang hebat kerana ibarat KETAM MENGAJAR ANAKNYA JALAN LURUS SEDANGKAN IA JALAN BENGKOK...TEPUK DADA, TANYA SELERA...


Anonymous said...
May 11, 2013 at 12:42 AM

Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Mohamed Azmin Ali hari ini mempersoal surat yang dihantar Presidennya Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail kepada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung calon Menteri Besar.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 12:43 AM

Azmin, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa berkata surat yang dihantar Wan Azizah semalam itu dibuat tanpa sebarang perbincangan dan persetujuan bersama oleh semua ADUN parti itu.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 12:43 AM

"Oleh itu, atas inisiatif rakan-rakan kami telah mengadakan mesyuarat melibatkan Majlis Pimipinan (PKR) Negeri Selangor petang semalam dan memutuskan beberapa nama calon yang layak untuk jawatan menteri besar dan diserahkan kepada Wan Azizah semalam.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 12:43 AM

"Saya tidak persoalkan keputusan Pas-DAP berhubung calon menteri besar, tapi saya bimbang tentang keputusan surat yang dihantar ke istana tanpa terlebih dahulu berbincang dengan Adun PKR lain, yang juga satu daripada tiga komponen dalam Pakatan Rakyat," katanya pada sidang media di ibu pejabat PKR di sini.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 12:44 AM

Azmin berkata, setakat ini semua ADUN PKR yang dipilih oleh rakyat belum dipanggil bagi mendapatkan pandangan mereka tentang calon menteri besar, termasuk dirinya.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 10:45 AM

Anwar's allegation is a lie to confuse people, says EC

The Election Commission (EC) has deemed Parti Keadilan Rakyat advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim’s allegation that it did not carry out any improvement in the 13th General Election (GE13) as a big, blatant lie aimed at confusing the people.

EC chairman Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof said the commission had carried out various improvements for the just-concluded general election on Sunday, including providing the cleanest-ever electoral rolls.

He said the electoral rolls used in GE13 had been gazetted through a thorough cleaning process and online review of citizen record and latest voters’ address in the data base of the National Registration Department.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 10:46 AM

Anwar's allegation is a lie to confuse people, says EC

“As the voter registration system uses the unique 12-digit of the identification card as registration identifier, therefore, it was impossible to obtain multiple registration in GE13 electoral rolls,” he said in a statement here yesterday.

He explained that through the registration system, non-citizens – whether they were from Bangladesh, Indonesia, China or India – could not register as additional voters.

Apart from that, Abdul Aziz said the electoral rolls used in GE13 had been verified, gazetted and finalised.

“It is impossible to enter additional voter name after a certain electoral roll has been gazetted for the election.

“As such, the allegation that 40,000 Bangladeshis were brought in to vote in GE13 was completely unfounded and slanderous after the electoral rolls were gazetted and finalised,” he added.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 10:46 AM

Anwar's allegation is a lie to confuse people, says EC

In the general election, the EC also conducted early voting on April 30 which involved 235,826 police and armed forces staff and their spouses to replace the balloting process through the post for the group.

He said in line with the claims of opposition political parties and non-governmental organisations, the EC introduced the indelible ink in GE13 as an additional element to strengthen the balloting procedure to prevent any attempt by a party to vote twice.

Abdul Aziz said the primary basis of reviewing voter identity and the method to ensuring a voter did not vote more than once, was that the name list in the electoral rolls was used in each stream or voting place on polling day.

“If a person’s name could not be found or has been deleted after voting, the voter could not vote more than once.

This means multiple voters could not have happened in the balloting process of this country,” he said.

Improvement was also seen from the aspect of campaign duration which saw the official campaign being fixed for 15 days from April 20, to last Sunday.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 10:47 AM

Anwar has gone overboard with his politics, says Ezam

GIVING FALSE HOPE: Senator urges the Chinese not to become Anwar's victims

A FORMER aide of Datuk Seri Anwar Ibrahim said the opposition leader's political game has gone overboard, as he was now trying to spark racial discord in the country.

Senator Mohamad Ezam Mohd Nor said when he was Parti Keadilan Rakyat (PKR) youth chief about a decade ago, Anwar, as PKR de facto leader, had told him to concentrate on pulling in maximum Chinese support for the party.

"This was because Anwar was aware he could not get maximum support from the Malays because of the moral problems he was beset with. To get maximum Chinese support, I was told by Anwar to give false hope to Chinese voters and criticise pro-Malay policies," he said yesterday.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 10:48 AM

Anwar has gone overboard with his politics, says Ezam

In explaining that he had previously informed Malaysians about this matter as being one of his reasons for leaving Anwar, Ezam said: "I was not willing to carry out Anwar's request, which was clearly a dirty political tactic to pull in maximum votes of one particular race, by undermining my own.

"Anwar has continued this evil political tactic and after a decade, we are now seeing the country hit by these racist issues. All this is because of Anwar's ability to pit one race against another.

"I wish to remind Malaysians to be aware of the dangers facing this country because of leaders like Anwar who are bent on becoming prime minister at all cost, using whatever methods."


Anonymous said...
May 11, 2013 at 10:48 AM

Anwar has gone overboard with his politics, says Ezam

Ezam said Anwar had sold his faith to achieve his aim of becoming prime minister.

"He is also embracing pluralism and liberalism and we can see both father and daughter (Lembah Pantai MP Nurul Izzah) having no problems with people of another faith using the kalimah Allah."

Ezam said it was important for people to understand Anwar's dirty game and oppose him for what he was doing to the country.

"Anwar is the cause behind the crumbling of the country's social harmony. He has gone overboard with his style of politics."

He advised the Chinese community that Anwar was not sincerely struggling for their rights but just courting them for their votes to balance the lack of Malay support for him.

"Just look at his record when he was in power. Did he fight for the rights of the Chinese?

"Don't become the victim of a liar and a power-crazy person."


Anonymous said...
May 11, 2013 at 10:49 AM

'Anwar semai politik dendam demi capai cita-cita jadi PM'

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim sanggup menyemai politik kebencian di kalangan rakyat semata-mata untuk menjayakan cita-citanya menjadi perdana menteri.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr Mohd Puad Zarkashi yang melahirkan kebimbangan terhadap perkara itu berkata, ia menyebabkan rakyat terutamanya golongan muda terperangkap dalam permainan pemimpin PKR itu sehingga ramai yang menolak kerajaan dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU13) Ahad lalu.

"Saya agak bimbang dengan keadaan politik pada masa kini dengan DAP membawa politik perkauman manakala Anwar membawa politik 'pecah dan perintah' menyebabkan rakyat terperangkap dengan taktiknya.

'Anwar semai politik dendam demi capai cita-cita jadi PM'


Anonymous said...
May 11, 2013 at 10:50 AM

'Anwar semai politik dendam demi capai cita-cita jadi PM'


"Malah beliau juga menggunakan taktik tersebut terhadap PAS tanpa memikirkan kesan politiknya itu boleh menyebabkan perpecahan di kalangan rakyat pelbagai kaum selain umat Islam di negara ini," dakwanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat projek penurapan jalan sejauh 270 meter di Kampung Parit Kangkung di sini yang telah beliau janjikan kepada penduduk kampung itu sehari sebelum pilihan raya umum.

Keadaan itu juga menurutnya menyebabkan rakyat tidak lagi melihat kepada pembangunan yang selama ini gigih dilakukan kerajaan Barisan Nasional (BN)sebaliknya lebih terpengaruh dengan sentimen perkauman yang tidak rasional yang akhirnya hanya merugikan masa depan negara.

Beliau turut menyelar Anwar yang masih tidak berpuas hati dengan keputusan PRU13 dengan menuduh berlaku penipuan sedangkan Pakatan Rakyat masih kekal berkuasa di Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang.

'Anwar semai politik dendam demi capai cita-cita jadi PM'


Anonymous said...
May 11, 2013 at 10:50 AM

'Anwar semai politik dendam demi capai cita-cita jadi PM'

"Dia hendak buat road show seperti yang dilakukan malam tadi di (Stadium) Kelana Jaya (Selangor), kali ini dengan menggunakan slogan 'tipu'. Dah menang di negeri berkenaan masih lagi kata tipu, jadi apakah keputusan pilihan raya di Batu Pahat ini juga tipu?

"Saya sendiri boleh menerima keputusan pilihan raya kali ini (kalah di Parlimen Batu Pahat) dengan hati terbuka walaupun sedikit dukacita apabila ada pihak-pihak yang menghambur saya dengan kata-kata kesat, malah anak saya darjah empat yang bersekolah di Putrajaya juga balik mengadu apabila cikgu sekolahnya bertanya bila hendak tukar sekolah ke Batu Pahat, bapa awak sudah kalah," katanya.

Namun, menurutnya semua perkara itu tidak akan mematahkan semangatnya untuk terus berkhidmat kepada rakyat di Batu Pahat sebagai Ahli Majlis Tertinggi Umno dan Ketua Umno Bahagian.

Dalam pilihan raya umum lepas, Mohd Puad yang juga bekas Timbalan Menteri Pelajaran kalah kepada calon PKR Mohd Idris Jusi dengan majoriti 1,732 undi.

'Anwar semai politik dendam demi capai cita-cita jadi PM'


Anonymous said...
May 11, 2013 at 11:47 AM

Pas Kedah akan menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi mengenal pasti punca kekalahan teruk parti itu, sehingga hilang kuasa kerajaan negeri kepada Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya umum Ke-13 (PRU13).


Anonymous said...
May 11, 2013 at 11:47 AM

Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kedah Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi berkata Pas Kedah juga akan mengkaji semula struktur pimpinan parti itu termasuk jawatan Pesuruhjaya negeri yang kini dipegang Datuk Seri Azizan Abdul Razak.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 11:48 AM

"Bila berlaku kekalahan seperti ini, Pas Pusat akan melantik satu jawatankuasa untuk mengkaji semua struktur kepimpinan bagi melihat dari segi jangka masa panjang," katanya.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 11:49 AM

Pada PRU13 , Pas hanya menang sembilan daripada 36 kerusi Dewan Undangan Negeri berbanding 16 pada PRU 2008.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 11:54 AM

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof membidas pihak-pihak yang enggan menerima kekalahan pada pilihan raya ke-13 (PRU13), yang sebaliknya menyalahkan pihak lain dengan membuat pelbagai tuduhan tidak berasas.Beliau berkata pihak ini sengaja mencari kesalahan orang lain kerana enggan mengaku kekalahan, dan bagi mereka, pihak paling mudah untuk dijadikan ‘scape goat’ atau kambing hitam ialah SPR, dengan menimbulkan pelbagai persepsi bagi menjejaskan integriti, kredebiliti dan kecekapan badan itu.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 11:54 AM

Beliau memberi contoh tuduhan mengenai bekalan eletrik yang terputus semasa pengiraan undi dijalankan yang disebar banyak di laman-laman sosial, yang menurutnya selepas disiasat, perkara itu tidak pernah berlaku.

“Mereka nak nampakkan SPR ini tidak ada integriti, tidak ‘credible’, suka menipu, sehinggakan boleh buat putus bekalan (elektrik), tukar keputusan dalam gelap. Saya rasa cerita yang dibawa ini satu penipuan, pembohongan, dusta yang sangat melampau, sangat keji.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 7:01 PM

PRU13 ini, Pakatan Rakyat mendapat 5.6 juta undi popular aka 51.32 peratus, berbanding BN yang memperolehi 5.3 juta undi aka 48.67 peratus sahaja.



Kesimpulan, majoriti rakyat sudah menyokong Pakatan Rakyat, tetapi BN boleh perintah negara.


Apakah isyaratnya?


Muhyiddin Yassin akan jadi perdana menteri dalam masa terdekat sungguhpun Najib baru dimahsyurkan semula sebagai perdana menteri hari ini.


Tanya lah Dr. Mahathir Mohamad...

"Lagi lambat Muhyiddin jadi PM, lagi lambat lah anak mahathir jadi Timbalan...," kata Datuk B, ahli politik Kedah melalui telefon sebentar tadi.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 7:05 PM

Sebenarnya tiada tsunami cina atau polarisasi, yang ada hanya hanya BN dan PR. Rakyat sebagai pengundi mempunyai kuasa untuk memilih antara BN atau PR. Ramai pengundi Cina mengundi PAS di mana Pas dan BN (UMNO) bertanding.Tak usahlah dibangkit lagi isu perkauman kerana orang Cina telah dapat menerima Pas sebagai kawan. Inilah yang amat di takuti oleh semua pemimpin BN, lebih-lebih lagi pemimpin-pemimpin UMNO< MCA dan Gerakan.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 7:06 PM

Yang penting politik Malaysia ada 2 pilihan BN atau PR... Sesiapa tak boleh paksa untuk mengundi atau menyokong samada BN atau PR... Keputusan ditangan rakyat..


Anonymous said...
May 11, 2013 at 7:07 PM

orang melayu ditenggelam oleh BR1M.........kabur pandangan asal dapat duit


Anonymous said...
May 11, 2013 at 7:08 PM

rakyat menentang pemimpim-pemimpin yang tamak...berebut kuasa, korupsi dan ego...jadikan politik platform untuk mencari kekayaan...keadaan ini menyebabkan politik menjadi caca-merba...ujud berpuak-puak, kroni dan jatuh menjatuh sesama sendiri...keadaan ini menimbulkan krisis keyakinan rakyat terhadap pemimipin...ditambah pula dengan masaalah kos bebanan hidup yang semakin tinggi menimbulkan lagi kemarahan rakyat...PRU12 merupakan tsunami rakyat 1...ia merubah landscape politik negara...rakyat pelbagai kaum mula bersatu dengan parti alternatif untuk menyuarakan gelora hati mereka...ini menimbulkan keresahan pada kerajaan...gelombang suara rakyat semakin kuat...pemerintah mula mengambil peduli kehendak rakyat...banyak program-program menambah baikpulih kebajikan rakyat dilaksanakan seperti BRIM dll...perkara-perkara yang mendapat tentangan rakyat ditangguhkan seperti AES GST dll...imej kerajaan dibuat pemulihan untuk mengembalikan keyakinan rakyat...sedikit sebanyak ia mampu meredakan keadaan...namun luka dihati masih terasa...PRU13 merupakan tsunami rakyat 2 yang terus memberi tekanan pada kerajaan...hilang mandat 2/3...sebahagian rakyat bersama Pakatan Rakyat terus mengasak...gerak langkah semakin mantap...jika kerajaan masih tidak membersihkan imej parti dan pemimpin mungkin PRU14 akan menjadi tsunami rakyat 3 yang lebih hebat.


Anonymous said...
May 11, 2013 at 7:12 PM

Golongan menengah tak boleh ditipu
Golongan rendah luar senang ditipu


Anonymous said...
May 11, 2013 at 7:13 PM

Golongan menengah Melayu menolak UMNO kerana mereka sedar UMNO mengunakan hak hak mereka utk kepentingan tembolok pemimpin UMNO itu senri..UMNO cakap mereka menghormati raja raja melayu.. tapi UMNO jugalah yg cuba menghapuskan hak dan kuasa raja raja melayu, UMNO kata menjaga kepentingan Islam.. tpi dalam masa yg sama menfitnah dan memburukkan parti Islam dgn pelbagai penghinaan dan cacian.. malah ada pemimpin tertinggi UMNO yg mengelarkan PAS Parti Ajaran Sesat..!! jadi dimana kedudukan UMNO dimata kumpulan ni..?? kalau UMNO nak tau.. dlm bakulsampah..!!!


Anonymous said...
May 11, 2013 at 7:15 PM

Melayu luar Bandar masih di bawah Tempurung,Jangan Belajar Bahasa Inggeris,belajar Engglish melayu akan Muflis,inilah Politik UMNO membodoh rakayat di luar Bandar..sadangkan mereka menghantar anak2 mereka ke Negara Barat menguasai Pendidikan Bertaraf Antarabangsa..Melayu luar bendar mudah di perbodohkan(katak di bawah Tempurung)


Anonymous said...
May 11, 2013 at 7:16 PM

Kepada BN, ingat...!!!!

Rakyat memilih berdasarkan bebarapa faktor iaitu "Tidak Salahguna Kuasa, Harta Negara Tidak Di Rompak, Kewangan Negara Kukuh, Keperluan Barangan Seharian Murah & Terjaga, Tiada Rasuah, Projek Negara Tidak Tertumpu Kepada Kroni...!"

Maksudnya, BN yg menentukan Hidup @ Matinya parti sendiri. Jika segala yg saya nyatakan tadi melambangkan itulah ciri2 sebenar parti BN itu sendiri.....maka hanya warga Bangla saja yg layak bersama umno & bukan Rakyat....!!!


Anonymous said...
May 12, 2013 at 9:09 AM

Mcm ni lah Najib. Kerajaan kamu yg baru di isytiharkan adalah kerajaan 'haram'. Apa pun yg kamu cakap, ia x akan mengubah apa2, bahawa kemenangan umno/bn adalah jelas cara palsu & haram. Kamu boleh mendabik dada bahawa 'kami bn telah menang'. Walhal, kemenangan kamu itu adalah x sah. & yg menangkan kamu itu adalah warga2 asing, pengundi2 hantu, penukaran peti undi, rasuah dll cara penipuan. Kami majoriti rakyat Malaysia x sesekali halalkan kemenangan ini. Maka kamu semua yg menang secara x sah, selamat makan gaji hasil duit haram. Kami akan terus berjuang sehingga akan tertegak kerajaan rakyat, yg bakal berlaku x lama lagi, insya Allah. x ada apa2 yg boleh dibanggakan dgn kerajaan haram bn ini, krn statusnya pun dah HARAM. Umno/bn sbnarnya kalah dlm menang, & Pakatan sbnarnya menang dlm kekalahan. Krn walaupun bn menang, hakikatnya sokongan rakyat tiada. & walaupun PR kalah diatas kertas, hakikatnya sokongan rakyat padu dibelakang mereka. Itulah faktanya...


Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:41 PM

Umno is not a racist party because it has always given justice to the people regardless of their race, said Datuk Seri Najib Tun Razak.


Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:41 PM

The prime minister said since its inception 67 years ago, Umno had accepted non-Malays as partners and would continue to defend moderate, fair and equitable policies for all.


Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:42 PM

Najib urged Umno leaders and members to conduct muhasabah (acknowledgement within oneself of one's weaknesses, misdeeds) and insaf (righteousness) by making amends to one's shortcomings to regain the support of the people in next general election.


Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:42 PM

The prime minister reminded Umno members at all levels to implement all the pledges laid out in the manifesto and be friendly with the people to ensure that the sacred Malay party could achieve greater success in five years' time.


Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:47 PM

Fresh from its 13th general election (GE13) victory, Umno today celebrates its 67th anniversary.


Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:50 PM

The Barisan Nasional (BN) must do an indepth study and analysis on its trust-deficit if it wants to restore voter trust and confidence within the next five years.


Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:50 PM

Umno Youth chief Khairy Jamaluddin said it was imperative for the BN, government and its agency to counter the post-general election claims and contentions levelled against them in the social media, which could potentially undermine voter confidence.


Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:58 PM

Property and construction blue chips such as Sunway Bhd, UOA Development Bhd, Mahsing Group Bhd, Glomac Bhd, Gamuda Bhd, IJM Corp Bhd, WCT Bhd and Kimlun Corp Bhd are expected to lead Bursa Malaysia's uptrend post-general election, says an analyst.


Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:58 PM

Affin Investment Bank Vice-President/Head of Retail Research Dr Nazri Khan said given the positive post-election sentiment and upside from properties and construction, these sectors are well positioned for the continuity of previous Economic Transformation Programme policies.


Anonymous said...
May 12, 2013 at 11:59 PM

Nazri said local property and construction stocks have been showing the strongest market leadership post-election.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 9:45 AM

apa lagi alasan Anwar dalam membulihkannya menipu lagi??!!

siakap senuhung gelama ikan duri,
becakap buhong lama lama mencuri!


Mona said...
May 13, 2013 at 10:26 AM

The people already chosen to change but the result seems frustrating.


Che said...
May 13, 2013 at 10:43 AM

Benarkah Anwar sudah kalah? Kaji secara mendalam.


Ryus said...
May 13, 2013 at 10:56 AM

Bukannya Cina sahaja yang menyokong DAP/PKR, malah melayu juga banyak yang sokong juga.


Qing said...
May 13, 2013 at 10:58 AM

BN masih gagal mengenalpasti masalahnya.


Filip said...
May 13, 2013 at 10:59 AM

Anwar berbakat juga menjadi PM.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 3:24 PM

ALL PEOPLE KNOW Akhirnya BN menang lagi, Anwar tidak jadi PM. CONGRTS DATUK NAJIB!

PENULIS menunggu sehingga pagi mengikuti keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) menerusi kaca televisyen. Alhamdulillah akhirnya Barisan Nasional (BN) memenangi 133 kerusi Parlimen.

Penulis juga mengikuti acara pelantikan Perdana Menteri menerusi televisyen kelmarin pada pukul 4.07 minit petang. Ternyata Datuk Seri Najib Tun Razak yang jadi Perdana Menteri bukannya Anwar Ibrahim.

Sebelum ini, Anwar yang berangan-angan mahu mengangkat sumpah nak jadi Perdana Menteri. Inilah maksud perjuangan Anwar dalam politik - ingin sampai ke Putrajaya. Ternyata kuasa Allah maha menentukan.

Anwar dalam sidang akhbar menyalahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) itu sebagai kambing hitamnya. Tidak menerima keputusan pilihan raya yang ada. Dalam pada itu, negeri Kelantan bergerak lebih cepat mengiktiraf keputusan pilihan raya dan melantik Menteri Besar yang baharu.

Pulau Pinang akan melakukan perkara yang sama. Selangor menghadapi isu mengekalkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim atau melantik Dr. Abd Rani Osman atau Azmin Ali sebagai Menteri Besar. Bermakna pandangan Anwar tidak diberi perhatian oleh rakan pakatan.

Anwar pernah berkata sekiranya kalah kali ini, beliau akan menjadi pensyarah di negara Barat. Penulis tidak fikir ini akan terjadi. Itu hanya janji politik. Anwar akan menunggu sehingga Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14). Umurnya pada waktu itu sudah 71 tahun.

Tun Dr. Mahathir Mohamad pada usia sedemikian masih menjadi Perdana Menteri lagi.

ALL PEOPLE KNOW Akhirnya BN menang lagi, Anwar tidak jadi PM. CONGRTS DATUK NAJIB!

Memenangi 133 kerusi bukanlah pencapaian terbaik BN. Penulis menjangkakan BN memenangi dua pertiga kerusi. Tetapi cabaran untuk memenangi majoriti dua pertiga di Parlimen tidaklah mudah. Terlalu banyak faktor yang berlaku terutama kecenderungan polarisasi kaum dan penolakan orang Cina terhadap MCA dan Gerakan sebagai rakan sepasukan BN.

BN harus menyemak kembali kriteria pelantikan calon winnable candidate yang terpilih terutama di Selangor dan juga Terengganu yang menyebabkan Selangor masih kekal di tangan Pakatan dan Terengganu mempunyai perbezaan kerusi yang sangat sedikit untuk BN terus berkuasa.

Meski pun faktor pengundi baharu yang menjadi sebab, kembalinya orang Lembah Klang ke Kelantan dan Terengganu dan peranan media baharu yang memberi kesan terhadap persepsi pengundi.

PRU-14 adalah peperangan sebenar yang menuntut BN melakukan pemikiran semula terhadap pola kaum yang menjadi faktor utama dalam politik Malaysia, mendekati generasi muda supaya seimbang dengan perjuangan BN dan melantik penggerak media baru yang kompeten supaya mampu mengimbangi peranan pihak lawan.

Kelantan mempunyai Menteri Besar yang baharu, Pulau Pinang tidak mudah untuk dimenangi, Selangor negeri yang terpenting di Malaysia berada di tangan pembangkang, pemimpin utama MCA dan Gerakan mengambil sikap menerima kekalahan mereka akibat penolakan orang Cina terhadap penyertaan mereka.

UMNO yang memenangi kerusi terbanyak yang menjadi teras kepada BN harus memikir semula secara serius prestasi yang terjadi, pengukuhan hubungan dengan MCA, MIC, Gerakan dan parti-parti komponen yang lain supaya wujudnya strategi bijaksana memperkasa kepimpinan muda supaya daya kepimpinan dan kepengikutan BN terbina dengan bijaksana.




Anonymous said...
May 13, 2013 at 3:25 PM

ALL PEOPLE KNOW Akhirnya BN menang lagi, Anwar tidak jadi PM. CONGRTS DATUK NAJIB!

Kerajaan yang bakal terbentuk nanti seharusnya terdiri daripada kalangan orang yang mempunyai kaliber tinggi dan mempunyai rekod pencapaian dan prestasi tinggi serta gandingan tenaga baharu yang mempunyai imej tinggi untuk mendukung cabaran yang tentunya lebih sengit menjelang PRU-14.

Sabah dan Sarawak seharusnya menjadi fokus utama dalam strategi pembangunan dan perubahan lantaran negeri-negeri itu adalah penyumbang utama terhadap kemenangan BN.

Dalam masa sama fokus membangun orang Melayu menuju ke arah negara maju Wawasan 2020 harus dipersiapkan dengan bersungguh-sungguh supaya keyakinan orang Melayu dapat diperkukuhkan terutama menyuburkan lagi program-program Islamisasi yang boleh diterima oleh rakyat.


Anonymous said...
May 13, 2013 at 4:49 PM

umno sudah tidak dapat diubah lagi.Biar apa slogan dan cpendekatan mereka gunakan rakyat tetap tidak akan percaya.Hutang kerakusan mereka terhadap kuasa dan kekayaan harus dibayar sekarang.


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx