Thursday, May 16, 2013

PRU13 : Orang Pak Lah Menang, Orang Najib Kalah?

Ada beberapa fakta menarik dalam pilihan raya lalu yang boleh dijadikan bahan renungan. Salah satu ialah mengenai kekalahan orang-orang Najib Razak, maksudnya para pegawai atau setiausaha politiknya. Mungkin ramai yang tidak menyedari bahawa beberapa orang setiausaha politik Najib tewas dalam pilihan raya lalu.

Sebaliknya kontras pula beberapa orang bekas pegawai atau setiausaha bekas perdana menteri Abdullah Ahmad Badawi (Pak Lah) ramai yang menang. Ini merupakan satu ironi yang menarik.

Pegawai atau setiausaha Najib yang kalah ialah yang bertanding di kawasan pengundian anak-anak saya di Wangsa Maju, Shafei Abdullah. Shafei merupakan setiausaha politik Najib kalah kepada calon PKR Dr Tan Kee Kwong dengan kekurangan undi sebanyak 5,511. Shafei mengutik sebanyak 26,130 manakala Kee Kwong sebanyak 31,641 undi.


Seorang lagi setiausaha politik Najib yang kalah, Mohd Fatmi Che Salleh yang bertanding di parlimen Kota Bharu. Beliau kalah kepada Takiyuddin Hassan dari PAS dengan kekurangan undi sebanyak 15,970. Fatmi mengutik 24,650 manakala Takiyuddin yang juga Naib Setiausaha Agung PAS mengutik 40,260.

Kekalahan Fatmi ini merupakan paling parah dan menyebabkan jiwa terseksa.

Sementara seorang lagi setiausaha Najib juga tertumus makan pasir ialah, Sahlan Ismail tewas kepada Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar di Pokok Senan Kedah. Sahlah yang juga abang kepada Saifuddin Nasution Ismail kalah 3,935 undi. Beliau mengutik 32,263 manakala Mahfuz 36,198.

Seperti dikatakan tadi keadaan jadi terbalik kod, bila mana ketiga-tiga bekas setiausaha politik bekas PM Pak Lah kesmeuanya menang, walaupun kemenangan tipis.

Mereka ialah Alwi Che Ahmad yang menang di kerusi Negeri di Kok Lanas Kelantan mengalahkan calon PAS Nik Mahadi Nik Mammod dengan kemenangan kecil 169 saja. Alwi kutip 10,040 undi manakala Nik Mahadi 9,871 undi saja.

Seorang lagi setiausaha politik Pak Lah yang menang ialah, Ramzi Abdul Rahman di kerusi Negeri, Dabong. Ramzi juga menang tipis dengan majoriti 229, beliau mengutik 4,612 undi manakala lawannya Tok Imam Ku Zaki Ku Hussein mengutip 4,383.

Bekas setiausaha politik Abdullah di MOF Reezal Marican Naina Marican yang mengganti Abdullah di Kepala Batas menang 4,176 mengalahkan calon PAS Afnan Hamimi Taib Azamuddin. Reezal mengutip 25,128 manakala Hamimi 20,952 undi.

Tidak terlupa seorang lagi bekas setiausaha politik Pak Lah yang juga menang ialah Mahadzir Khalid yang bertanding di kerusi Padang Terap. Mahadzir menang dengan Mohd Nasir Zakaria dari PAS dan seorang bebas Mohd Badzli Abdullah. Mahadzir menang dengan 4,442 apabila berjaya mengutik undi sebanyak 20,654 undi dan Mohd Nasir penyandang mengutik 16,212. Manakala bebas 243 undi saja.

Apakah kemenangan 'orang-orang' Pak Lah menunjukkan Pak Lah lebih popular dari Najib? Mungkin juga perbandingan begitu boleh dibuat. Yang jelas prestasi Najib lebih buruk berbanding dengan prestasi Pak Lah yang dikatakan terburuk apabial UBN menang 140 kerusi. Kalau prestasi UBN ditangan Pak Lah terburuk maka prestasi UBN ditangan Najib paling paling dan paling terburuk.

Dan jika Pak Lah diasak agar letak jawatan atas kegagalan UBN mendapat majoriti 2/3 di parlimen maka Najib juga sepatutnya dinyahkan dari menduduki kerusi presiden Umno dan PM kerana prestasinya paling paling dan paling terburuk. Ataupun Umno menggunakan kayu pengukur lain pula apabila sampai giliran anak 'bangsatwan' ini.

http://msomelayu.blogspot.com

76 comments:
Write comments
  1. tidak perlu menimbulkan spekulasi dan kekeliruaan dengan cara murah seperti ini...

    ReplyDelete
  2. apa yang pasti ialah BN telah menang pada pru13 lalu...jadi tidak hairanlah akan ada bermacam2 provokasi dilemparkan kepada BN dengan tujuan untuk mewujudkan atmosfera yang tegang di kalangan ahli...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha....menang tipu menang rasuah menang curi tu kamu panggil menang lagak. palahotak hang....buat malu pengundi malaysia sj....baik tak payah bertanding sebab menang tipu menang curi menang rasuah menang blackout lg memang patut menang. united mongolia national undur.

      Delete
  3. Kita baru sahaja menempuh satu proses demokrasi yang terbesar dan paling mencabar di negara kita. Di setiap kampung, pekan dan bandar, setiap rakyat telah berdebat, berkempen dan mengundi untuk masa hadapan negara. Saya amat berterima kasih dengan segala usaha yang telah dilakukan oleh semua pihak yang selama ini telah berusaha gigih dan berdiri teguh di samping saya dan parti. Dengan penuh tawaduk saya juga mengucapkan terima kasih kepada para pengundi yang telah memberikan kepercayaan kepada kepimpinan Barisan Nasional untuk terus mentadbir negara.

    Saya telah berkhidmat sebagai penjawat awam hampir sepanjang pengalaman kerjaya saya selama ini. Saya masih ingat lagi kali pertama saya dipilih menjadi Ahli Parlimen, kali pertama saya berucap di Parlimen dan kali pertama saya menjalankan tanggungjawab sebagai ketua jabatan kerajaan. Sepanjang empat tahun yang lalu saya telah diberi peluang pula untuk berkhidmat untuk negara ini di peringkat tertinggi sebagai Perdana Menteri.

    Namun pencapaian paling bererti tercatat pada awal pagi Isnin lalu adalah apabila saya diberi mandat oleh rakyat untuk menyempurnakan segala perancangan dan perlaksanaan yang telah saya mulakan sejak empat tahun yang lalu.

    Saya merasakan pilihan raya kali ini merupakan yang paling sengit dalam sejarah negara. Sepanjang beberapa minggu kebelakangan ini, begitu banyak pandangan dan hujah-hujah yang berbeza ditawarkan kepada rakyat. Ada yang menyemarakkan semangat, tetapi ada juga yang menimbulkan kemarahan dan prasangka. Kini tempoh pilihan raya telahpun berakhir; tibalah masanya untuk kita kembali ke arah kedamaian dan keharmonian demi Malaysia yang dicintai.

    Kerajaan Barisan Nasional akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menolak fahaman ekstrem dan perkauman yang tidak memanfaatkan negara kita. Selain itu, kami juga akan meneruskan usaha untuk meningkatkan amalan konsep kesederhanaan atau wasatiyyah di kalangan rakyat berbilang kaum di Malaysia.

    Janji saya kepada anda hari ini adalah untuk menjadi Perdana Menteri bagi seluruh rakyat Malaysia – tidak kira agama, bangsa, mahupun ideologi politik anda. Cinta saya terhadap negara kita tidak mampu saya jelaskan dengan kata-kata, dan saya amat bangga serta bersyukur dengan pencapaian Malaysia sehingga ini. Saya percaya, jika kita bekerjasama sebagai satu bangsa negara, insya-Allah kejayaan yang lebih besar lagi akan berada di dalam genggaman kita.

    Sumber ;1malaysia

    ReplyDelete
  4. RAKYAT YANG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB SERING KALI MENIMBULKAN PERBALAHAN DI KALANGAN PEMIMPIN. TAK BAIK JADI BATU API.



    Rakyat perlu bijak membuat perbandingan antara kerajaan Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang dalam memajukan negara demi kesejahteraan rakyat.

    Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Hasan Malek berkata kerajaan BN sentiasa membantu, merancang dan melaksanakan program untuk kebaikan rakyat tetapi mendapat tentangan daripada pembangkang.

    Beliau berkata kerajaan BN di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sentiasa mendengar keluhan rakyat seperti kesukaran golongan muda mendapatkan pekerjaan.

    “Pendekatan kerajaan BN bukan sahaja mendengar kehendak rakyat tetapi memenuhi permintaan pasaran kerja kini yang inginkan generasi muda berkemahiran tinggi,” katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan diploma dan Sijil Kemahiran Malaysia Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) 2012 kepada 186 penerima di sini hari ini.

    Rakyat Perlu Bijak Nilai Usaha Kerajaan BN, Pembangkang Dalam Pembangunan


    ReplyDelete
  5. RAKYAT YANG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB SERING KALI MENIMBULKAN PERBALAHAN DI KALANGAN PEMIMPIN. TAK BAIK JADI BATU API.


    Hasan berkata usaha kerajaan BN menerusi pelbagai agensi seperti Kemas banyak memberi ruang dan peluang dalam menyediakan kemudahan supaya anak muda mendapat pekerjaan serta mampu menjana pendapatan.

    Katanya kerajaan BN mengambil pelbagai inisiatif mengukuhkan rantaian ekonomi negara seperti program transformasi bagi meningkatkan taraf hidup rakyat serta mengangkat martabat dan maruah negara di peringkat antarabangsa.

    Hasan berkata usaha kerajaan BN sering dihalang dan ditentang pembangkang seperti pembinaan kilang Lynas dan penyenaraian Felda Global Ventures Holdings walaupun ia memberi kebaikan kepada negara dan rakyat.

    “Tentangan pihak pembangkang hanya merugikan negara. Oleh itu, sokongan rakyat diperlukan untuk menjayakan program transformasi negara demi kemajuan negara dan kesejahteraan masyarakat,” katanya.

    Rakyat Perlu Bijak Nilai Usaha Kerajaan BN, Pembangkang Dalam Pembangunan

    ReplyDelete


  6. Tinggalkan Kerajaan Penuh Janji Palsu Untuk Realitikan Pembangunan Bersama BN

    Rakyat Negeri Kelantan perlu berubah ke arah kebaikan dengan menolak kerajaan Pas yang sudah lebih 22 tahun mentadbir negeri tersebut tetapi malangnya pelbagai pembangunan dan kemajuan adalah hasil daripada suntikan kerajaan Persekutuan iaitu Barisan Nasional (BN).

    Ketua UMNO bahagian Kuala Krai, Datuk Ramzi Abdul Rahman membidas kerajaan Pas yang masih gagal melaksanakan pelbagai janji yang dinyatakan kepada rakyat sebagaimana terkandung dalam manifesto mereka.

    “Setelah 22 tahun, rakyat Kelantan kecewa kerana tidak ada banyak pembangunan yang dibawa oleh kerajaan negeri sedangkan kemajuan yang ada dilakukan oleh Kerajaan Persekutuan,” katanya kepada UMNO-Online.

    Jelasnya, spekulasi negatif pembangkang yang seringkali melontar pelbagai fitnah kepada kerajaan pusat termasuklah mengatakan bahawa negeri Kelantan dianaktiri dan dibiarkan adalah tidak benar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudahlah! hentikan statement membodohkan rakyat ini semua. Ianya sudah tidak releven.

      Sekarang zaman IT. orang bukan Bodoh. Macam mana nak buat pembangunan jika kewangan disekat. Siapa yg sekat. Bn kan?

      Maksudnya yang tak bagi pembangunan adalah Kerajaan Pusat.

      Ini menunjukan tidak amanah.

      Delete


  7. Tinggalkan Kerajaan Penuh Janji Palsu Untuk Realitikan Pembangunan Bersama BN

    “Itu semua tak betul kerana dalam Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK-9) hampir RM5 billion lebih peruntukan yang telah pun dibelanjakan oleh kerajaan Persekutuan bagi Kelantan.

    “Begitu juga RMK-10, satu peruntukan yang besar diberikan kepada Kelantan malah slogan ‘Janji Ditepati’ amat sesuai dilafazkan kerana pelbagai program dilakukan sebagaimana janji kepada rakyat yang ada diantaranya tidak ada pun dalam manifesto BN.”

    Tegasnya, pakatan pembangkang termasuk Pas sendiri campakkan tuduhan-tuduhan yang tidak relevan kepada UMNO tetapi dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan Persekutuan jika dibandingkan dengan kerajaan negeri maka rakyat dapat membuat penilaian.

    “Kerajaan Persekutuan telah buktikan apa yang dijanjikan ditunaikan seratus peratus dan rakyat boleh lihat, malah ada perkara-perkara yang tidak dijanjikan pun dilaksanakan oleh kerajaan Pusat.”

    Ujarnya, persepsi yang negatif telah disedari oleh rakyat dengan jawapan sebenar melalui janji-janji yang dilakukan kerajaan pimpinan Pas tidak tertunai sebaliknya kerajaan Persekutuan yang membela mereka.

    “Antara yang dijanjikan dalam manifesto kerajaan Negeri Kelantan pimpinan Pas sejak tahun 1990 lagi kepada rakyat kononnya orang tua yang berumur 60 tahun ke atas akan diberikan RM100 tetapi ia tidak terjadi sehingga sekarang.

    “Projek-projek pembangunan yang dijanjikan umpanya Jambatan Palekbang, sudah dilakukan pecah tanah tapi sehingga sekarang masih belum menjadi realiti, Bandar Baru Perupuk dan Pelabuhan Darat di Kuala Krai juga tak dibuat sehingga kini dan banyak lagi perkara-perkara lain.”

    Justeru katanya, kita sudah 55 tahun mencapai kemerdekaan dan inilah masa terbaik untuk buat perubahan ke arah kebaikan setelah 22 tahun tiada kemajuan oleh kerajaan tadbiran Pas.

    “Berilah kepercayaan sepenggal kepada BN/UMNO dan sekiranya benar-benar bahawa BN tidak boleh mentadbir maka tidak perlulah tunggu sehingga 22 tahun untuk mengubahnya sebagaimana Pas,” katanya.

    Dalam hal ini, beliau yakin bahawa rakyat akan memberikan sepenuh sokongan kepada UMNO/BN dengan merealisasikannya dalam PRU akan datang.

    “Persiapan di peringkat Parlimen Kuala Krai telah lama dibuat iaitu menggerakkan 44 buah peti undi dan dengan jawatankuasa peringkat Parlimen dan peringkat DUN,” katanya.

    ReplyDelete
  8. Program pembangunan luar bandar lebih terserlah pada era Datuk Seri Najib Razak sebagai Menteri Kewangan berbanding ketika ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyandang jawatan sama pada 1990-an.

    ReplyDelete
  9. Dalam tempoh empat tahun sejak menyandang jawatan itu pada 2009, di bawah peruntukan Kementerian Luar Bandar dan Wilayah, Perdana Menteri memperuntukkan RM24 bilion berbanding hanya RM12.8 bilion ketika Anwar memegang jawatan Menteri Kewangan selama lapan tahun bermula 1991.

    ReplyDelete
  10. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata dalam tempoh empat tahun pentadbiran Najib, sebanyak 576,839 peluang pekerjaan diwujudkan.

    ReplyDelete
  11. Selain itu juga, Kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat mempunyai potensi untuk melonjakkan persekitaran pelaburan Malaysia yang kompetitif untuk menarik pelaburan langsung asing (FDI).

    ReplyDelete
  12. Ketua Delegasi Kesatuan Eropah (EU) Ke Malaysia, H.E Luc Vaddebon berkata, mandat yang diberikan rakyat Malaysia kepada Najib pada Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu bakal meningkatkan lagi hubungan dagangan ekonomi antara EU dan Malaysia.

    ReplyDelete
  13. Malaysians have gone through their toughest general election ever. It was fought over several platforms, over several days and over a plethora of issues. This proves that democracy in Malaysia is alive and well.

    ReplyDelete
  14. A new government is taking office. It is the rakyat's expectation that the new Cabinet will consist of capable leaders who will ensure that the wishes of the majority of the people, as expressed though the ballot box, are fully reflected in their deliberations and actions.

    ReplyDelete
  15. The new government will have to take into consideration, not only the views of those who returned the Barisan Nasional to power, but also the views of those who voted against it. As Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has said, post elections, he is the prime minister for ALL Malaysians.

    ReplyDelete
  16. That is the role and function of government. In the days, months and years ahead, it will have to deliver on its election pledges. On their part, the rakyat will have to keep their end of the bargain -- pledge loyalty to King and country and live by the rules of the game as contained in the statutes.

    ReplyDelete
  17. Civil society has an additional role. It has to educate the masses on its rights, and equally important, on its responsibilities in a democratic society. One of these responsibilities is about respecting the sanctity of the vote and upholding the will of the people.

    ReplyDelete
  18. But this is something that some losers in the 13th general elections (GE-13) are finding hard to understand. Some of these politicians had campaigned long and hard, among others, for reform of the instruments of democracy. Ironically, however, these politicians now reject the very foundation of the democratic process, and refuse to accept the people's verdict.

    ReplyDelete
  19. Vaddebon turut mengucapkan tahniah kepada Najib dan BN sempena kemenangan pada pilihan raya umum, Ahad lalu.

    ReplyDelete
  20. At precisely 12.50am on Monday, May 6, 2013, Election Commission chairman Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof announced that Barisan Nasional had secured a simple majority of parliamentary seats with 112 seats. The people had spoken.

    ReplyDelete
  21. From that very moment, the people's will must be respected -- without qualification, without conditions and without delay. As the first of the three arms of government, the executive must therefore, be allowed to function without hindrance.

    ReplyDelete
  22. The other important tenet of democracy is that those who feel aggrieved or wish to challenge the election results, have recourse to the second arm of government, the judiciary.

    ReplyDelete
  23. They can take their perceived grievance to the courts, provide the necessary proof and let the law take its course. The judiciary can be expected to be impartial.

    ReplyDelete
  24. Mandat yang diberikan rakyat Malaysia itu dapat meningkatkan lagi hubungan ekonomi antara EU dan Malaysia yang kini merupakan rakan dagangan keempat terbesar, melibatkan pelaburan bernilai RM137 bilion.

    ReplyDelete
  25. The independence of the judiciary has been proven time and again in recent years, judging by the many cases that have gone against the government and politicians from the ruling party.

    ReplyDelete
  26. Holding mass rallies to protest election results is therefore, an abuse of the process of law. It is a repudiation of the very system that some politicians themselves, have been beneficiaries of.

    ReplyDelete
  27. Those who seek quasi-legal means now to overturn the results and overthrow the government show scant disregard for the wishes of the millions of people who voted in the elections and for the rule of law.

    ReplyDelete
  28. Civil society must reject claims by these elements who are selective in accepting the election outcome. How can anyone justify the actions of those who accept election results that are favourable to them and reject results that are unfavourable?

    ReplyDelete
  29. Civil society must educate the rakyat to reject what is patently a 'heads I win, tails you lose' assertion. If one is selective in what one accepts and what one rejects, that is a sure recipe for the destruction of everything that Malaysia has stood for and built up since independence.

    ReplyDelete
  30. The election was largely free and fair, as attested by local and foreign observers. Five days after the elections, no serious case of abuse was proven, save for cases where genuine voters were prevented from voting on the unfounded allegations that there were alien voters.

    ReplyDelete
  31. The acid test of whether or not the election has been fair, lies in the fact that the opposition was able to chalk up more votes than it did the last time around in 2008.

    ReplyDelete
  32. As a nation, we have come a long way since our first general election in 1959. We have done well, so far, but there is much more that needs to be done before we can achieve our Vision 2020. The people have spoken. Respect their decision. Let's move on.

    ReplyDelete
  33. JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    Bekas Perdana Menteri itu berkata beliau memberikan sokongan penuh kepada Najib dan berharap perdana menteri akan meneruskan agenda transformasi beliau.

    KERANA TEWAS PENYOKONG PKR TERDESAK MENCALAR NAMA PEMIMPIN2 UMNO

    ReplyDelete
  34. JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    "Rakyat Malaysia telah memberikan isyarat jelas yang mereka mahukan perubahan dan Najib perlu respons kepada itu dengan mempergiatkan lagi program transformasi beliau untuk menangani isu seperti rasuah, jenayah dan kos hidup.


    KERANA TEWAS PENYOKONG PKR TERDESAK MENCALAR NAMA PEMIMPIN2 UMNO

    ReplyDelete
  35. JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    "Rakyat Malaysia telah memberikan isyarat jelas yang mereka mahukan perubahan dan Najib perlu respons kepada itu dengan mempergiatkan lagi program transformasi beliau untuk menangani isu seperti rasuah, jenayah dan kos hidup.


    KERANA TEWAS PENYOKONG PKR TERDESAK MENCALAR NAMA PEMIMPIN2 UMNO

    ReplyDelete
  36. JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    "Saya percaya beliau sudah mempunyai strategi-strategi untuk melakukan penambahbaikan dalam bidang-bidang berkenaan," kata bekas Perdana Menteri itu dalam kenyataan hari ini.

    KERANA TEWAS PENYOKONG PKR TERDESAK MENCALAR NAMA PEMIMPIN2 UMNO

    JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    ReplyDelete
  37. JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    Najib yang mengambil alih jawatan perdana menteri daripada Abdullah pada 3 April 2009, mendapat mandat baharu apabila Barisan Nasional (BN) memenangi 133 daripada 222 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum Ahad lepas untuk membentuk kerajaan Persekutuan.

    KERANA TEWAS PENYOKONG PKR TERDESAK MENCALAR NAMA PEMIMPIN2 UMNO

    ReplyDelete
  38. JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    Abdullah juga menggesa perpaduan dan penyatuan nasional, menyatakan tidak sepatutnya wujud sebarang cubaan untuk menjadikan keputusan pilihan raya sebagai isu perkaumnan dengan menyalahkan kaum tertentu kerana tindakan seumpama itu adalah tidak adil dan tidak membantu

    KERANA TEWAS PENYOKONG PKR TERDESAK MENCALAR NAMA PEMIMPIN2 UMNO

    ReplyDelete
  39. JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    Pada masa yang sama, beliau menggesa pembangkang untuk menerima dan menghormati keputusan pilihan raya."Rakyat Malaysia memerlukan kestabilan dan jaminan yang hanya dapat dicapai apabila bab mengenai pilihan raya umum ini dimuktamadkan dan ditutup. Mari kita teruskan kehidupan demi kepentingan semua rakyat Malaysia,"
    KERANA TEWAS PENYOKONG PKR TERDESAK MENCALAR NAMA PEMIMPIN2 UMNO

    ReplyDelete
  40. JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    Tun Abdullah Ahmad Badawi hari ini berkata, pengganti beliau Datuk Seri Najib Razak masih menjadi pemimpin terbaik untuk menerajui negara selepas pilihan raya umum.


    KERANA TEWAS PENYOKONG PKR TERDESAK MENCALAR NAMA PEMIMPIN2 UMNO

    ReplyDelete
  41. JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    Bekas Perdana Menteri itu berkata beliau memberikan sokongan penuh kepada Najib dan berharap perdana menteri akan meneruskan agenda transformasi beliau.


    KERANA TEWAS PENYOKONG PKR TERDESAK MENCALAR NAMA PEMIMPIN2 UMNO

    ReplyDelete

  42. JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    "Rakyat Malaysia sudah memberikan isyarat jelas yang mereka mahukan perubahan dan Najib perlu respons kepada itu dengan mempergiatkan lagi program transformasi beliau untuk menangani isu seperti rasuah, jenayah dan kos hidup.


    KERANA TEWAS PENYOKONG PKR TERDESAK MENCALAR NAMA PEMIMPIN2 UMNO

    ReplyDelete
  43. JANGAN NAK BERSPEKULASI, TAKDA MAKNANYA

    "Saya percaya beliau sudah mempunyai strategi-strategi untuk melakukan penambahbaikan dalam bidang-bidang berkenaan,

    KERANA TEWAS PENYOKONG PKR TERDESAK MENCALAR NAMA PEMIMPIN2 UMNO

    ReplyDelete
  44. Bukan perkara mengejut kalau Najib akan dijatuhkan macam Pak Lah kerana sudah ada isyarat dari Madey.

    ReplyDelete
  45. Pencapaian kerajaan Barisan Nasional (BN) yang diterajui oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najibi Razak sebenarnya lebih baik berbanding pembangkang yang kuat beretorik. Malah kemenangan BN pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) menunjukkan rakyat Malaysia yakin terhadap kepimpinan Perdana Menteri.

    Najib telah berhadapan dengan musuh-musuh yang lebih besar daripada PRU12, pada 2008 apabila pembangkang pada masa itu mempunyai kelebihan di laman media sosial sehingga membangkitkan tsunami politik di Malaysia dan mewujudkan kejutan apabila menawan beberpa negeri.

    ReplyDelete
  46. Kemenangan BN mengekalkan pentadbiran negara serta merampas semula Kedah adalah satu pencapaian yang sangat baik, dan tidak mengalami kekalahan kerana pembangkang yang dihadapi BN, dan Najib pada 5 Mei lalu lebih tersusun dan teratur beserta perancangan rapi.

    Ia dibuktikan apabila BN bukan sahaja berjaya mengekalkan Perak yang bergoyang pada 2008, tetapi sebaliknya berjaya merampas kembali kerajaan negeri Kedah dari tangan PAS yang dipimpin Azizan Razak sebelum ini.

    ReplyDelete
  47. Umno juga telah menambah bilangan kerusi yang dimenangi mereka, walaupun BN tewas 7 kerusi kepada pembangkang apabila Umno telah meningkatkan kerusi Parlimen yang diwakilinya daripada 79 kepada 88.

    Bagi kerusi DUN juga menyaksikan peningkatan kerusi Umno daripada 239 pada 2008 kepada 242 pada 2013. Dengan kekuatan pembangkang, dan pengalaman 5 tahun mereka menyusun strategi memecah belahkan pengundi, BN sebenarnya menang pilihan raya kali ini.

    ReplyDelete
  48. Nyata strategi pembangkang, terutamanya PAS dalam PR tidak berjaya mendapat sokongan pengundi Melayu yang jelak dengan sikap ‘flip-flop’ PAS selepas bersama Pakatan. Ia menunjukkan juga bahawa pengaruh Anwarinas dalam PAS turut terkubur bersama pemimpin-pemimpin pro Anwar yang tewas, dan menyaksikan kumpulan ulama sekali lagi mendominasi kepimpinan PAS.

    BN dan Umno sebaliknya meraih populariti dalam masyarakat Melayu memandangkan keyakinan mereka terhadap usaha kerajaan selama ini, dan tidak lagi memilih PAS untuk mewakili Melayu Islam kerana suara emreka tidak akan pernah kedengaran di kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  49. Masa depan Malaysia lebih terjamin di bawah pemerintahan Barisan Nasional (BN) pimpinan Datuk Seri Najib Razak yang kini giat mentransformasikan negara ini menjadi sebuah negara maju menjelang 2020, kata bekas Ketua Menteri Sabah, Tun Sakaran Dandai.

    Tokoh veteran itu berkata, berdasarkan pengalamannya berpolitik selama lebih 50 tahun dan menempuh pelbagai cabaran dalam proses pembangunan, negara ini sudah mengalami perubahan yang ketara dari aspek pembangunan hasil usaha pemimpin negara terdahulu sehingga kini.

    ReplyDelete
  50. "Oleh itu, rakyat seharusnya bersyukur kerana negara ini dianugerahkan pemimpin yang bukan sahaja berjaya memerdekakan negara daripada belenggu penjajah tetapi juga benar-benar berjuang untuk membela nasib rakyat," katanya.

    ReplyDelete
  51. Menyentuh mengenai kepimpinan Najib, Sakaran berkata transformasi negara lebih ketara di bawah pentabdiran Najib yang adalah arkitek konsep 1Malaysia.

    "Saya melihat Najib memiliki keistimewaan tersendiri. Beliau ingin melihat negara ini memasuki era kecemerlangan dengan lebih pantas," katanya.

    ReplyDelete
  52. "Bukan ramai pemimpin negara yang memiliki keistimewaan seperti Najib kerana saya perhatikan dalam tempoh empat tahun sahaja beliau menjadi Perdana Menteri, rakyat sudah merasa apa yang beliau lakukan.

    "Apa yang beliau janjikan kepada rakyat, beliau tunaikan. Misalnya konsep 1Malaysia yang mengutamakan kepentingan rakyat tanpa mengira bangsa dan agama ... kini kita ada Klinik 1Malaysia, Kedai 1Malaysia, Komputer 1Malaysia, Amanah Saham 1Malaysia, kenaikan gaji kakitangan awam, subsidi untuk nelayan dan peruntukan pembangunan luar bandar yang besar.

    "Semua ini menjurus kepada kejujuran Perdana Menteri 'menolong' orang kita tanpa mengira bangsa dan agama," katanya.

    ReplyDelete
  53. Sakaran yakin lebih banyak lagi kemudahan yang akan dinikmati oleh rakyat sama ada di bandar atau luar bandar sekiranya Najib terus diberi mandat memimpin negara ini.

    Beliau berkata, agenda transformasi negara pasti memerlukan masa untuk dilaksanakan sepenuhnya dan sebab itu kerajaan BN perlu dipertahankan dalam pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  54. Beliau berkata, kerajaan BN telah memainkan peranan penting dalam membawa rakyat dan negara ini di landasan yang betul untuk terus maju dan membangun, bukan sahaja dari segi fizikal tetapi juga dari segi rohani, perpaduan, hormat-menghormati dan nilai modal insan.

    "Di Sabah ini, rakyat pernah berada dalam pemerintahan pembangkang untuk beberapa ketika dan kita sudah merasa kesusahan apabila kita tidak ada hubungan yang baik antara kerajaan negeri dan persekutuan.

    "Kalau tidak ada kerjasama antara negeri dan persekutuan, pelaksanaan pembangunan pun agak lembab, jadi kita tidak mahu lagi ia berulang di Sabah, kita sudah lihat bagaimana pantasnya pembangunan di Sabah di bawah BN," katanya.

    ReplyDelete
  55. Menteri kabinet blackout..!!

    ReplyDelete
  56. Tertungu-tunggu dalam keadaan fobia,
    Apa lagi yg akan naik lepas ni?
    Apa lagi beban yg kena "rakyat didahulukan?"

    ReplyDelete
  57. 99% muka yang di lantik tak boleh kerja dan tak mampu untuk menarik keyakinan pelabur asing. Sepatutnya lepas PRU ledakan ekonomi dan peluang perniagaan bertambah tapi malang bagi Malaysia dapat orang haprak untuk menerajui.Ingat 2013 ini, Myanmar, Indonesia & Turkey (MIT) akan mendominasi ekonomi ASIA, kita masih di takuk lama bahkan lebih mudur.Kesemua negara MIT tu telah lalui proses reformasi rakyat dan kerana itu ekonomi mereka bangkit.

    ReplyDelete
  58. Format penjawatan Perdana Menteri memegang portfolio Menteri Kewangan yang dipraktikkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad sejak 1998, diteruskan pula oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi dan disambung oleh Datuk Seri Najib Razak. "Negara sangat memerlukan budaya ‘semak dan imbang’ (check and balance), bukannya budaya ‘cek dan baki’ (cheque and balance) di peringkat tertinggi membuat keputusan. Kalau orang yg sama pegang dua jawatan penting tu, sapa yg akan pastikan samada keputusan itu bijak atau tidak?

    ReplyDelete
  59. Setiausaha Barisan Nasional (BN) Sabah Datuk Abdul Rahman Dahlan, 48, dilantik Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

    ReplyDelete
  60. Naib Pengerusi Majlis Penyokong Kerajaan Parlimen Malaysia itu merupakan antara Anggota Parlimen yang vokal membahaskan pelbagai isu dan pertama kali bertanding pada pilihan raya umum 2008 di Parlimen Kota Belud.

    ReplyDelete
  61. Anggota Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) itu merupakan bekas Ketua Pemuda Umno Tuaran dan mula menceburi arena politik pada 2001.

    ReplyDelete
  62. Pengerusi Yayasan Sabah Shipping itu memperoleh Ijazah Sarjana Muda dalam bidang ekonomi dan pengurusan dari Sonoma California State University pada 1989.

    ReplyDelete
  63. Beliau pernah menjadi Ketua Setiausaha Politik Ketua Menteri Sabah dan menganggotai Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), dan kini Ahli Lembaga Pengarah Bernas.

    ReplyDelete
  64. tak prlulah nak membandingkan

    ReplyDelete
  65. Anwar Ibrahim kini melanyak SPR kerana kekalahannya dalam PRU yang lalu. Benarkah SPR yang salah atau Anwar sendiri menjadi punca partinya tewas

    ReplyDelete
  66. Sekumpulan anggota PKR mendakwa ketidakcekapaan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memilih calon yang ‘salah’ mengakibatkan PKR tewas empat kerusi parlimen di Perak dan satu di Selangor pada pilihan raya yang ke-13. Menurut sumber parti, Pasir Salak, Bagan Serai, Setiawangsa, Tanjong Malim di Perak dan Hulu Selangor di Selangor dianggap sebagai kerusi-kerusi potensi untuk di menang tetapi kalah kerana faktor calon.

    ReplyDelete
  67. Penekanan soal ketelusan dalam pentadbiran kerajaan amat penting bagi mengelakkan dari dieksploitasi dan digembar-gembur oleh pembangkang tanpa mengira sama ada ia bersandarkan kepada realiti atau persepsi.

    ReplyDelete
  68. pembangkang kini mengetahui kemahiran mencetuskan persepsi yang dilihat mengatasi realiti berdasarkan serangan isu yang disasarkan.

    ReplyDelete
  69. kesemua kabinet baharu yang dilantik menampilkan semangat yang tinggi dan bersedia memikul tanggungjawab sebagai satu pasukan.

    ReplyDelete
  70. kesemua jemaah Menteri berikrar akan berkhidmat bagi memastikan kesinambungan dasar transformasi dapat dipertingkatkan terhadap rakyat.

    ReplyDelete
  71. setiap anggota kabinet harus menjunjung amanah dan kepercayaan yang diberikan rakyat kepada kerajaan.

    ReplyDelete
  72. setiap perlaksanaan tugasan yang diberikan tidak menitikberatkan soal kepentingan individu, sebaliknya pendirian bersama mewakili kerajaan.

    ReplyDelete
  73. tertanya-tanya. Sebuah parti di mesir yang memperjuangkan Islam tidak menjemput presiden PAS. Tetapi Ikwan Muslimin menjemput Tun Dr Mahathir melawat parti mereka?

    ReplyDelete
  74. betulkah PAS memperjuangkan islam? Kalau benar memperjuangkan Islam... kenapa tidak berani membantah kawalan kuasa oleh DAP ke atas mereka dalam isu Islam? Atau.. adakah DAP lagi Islamik berbanding pengetahuan PAS?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.