Monday, May 13, 2013

Rakyat Turun Ke Jalanraya Jika Pengerusi & Timb SPR Tak Turun

Satu himpunan lebih besar akan diadakan pada Sabtu, 18 Mei bagi menuntut perletakan jawatan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan (SPR) dan jawapan badan itu berkenaan penyelewengan dalam Pilihan Raya Umum ke-13.

Perkara demikian dinyatakan aktivis mahasiswa, Adam Adli ketika berucap pada himpunan aman di depan Ibu Pejabat SPR di di sini petang ini.

“Kita beri tempoh seminggu dari sekarang. Pengerusi SPR didesak untuk meletakkan jawatan. Jika tidak, hari Sabtu 18 Mei depan, beliau akan berhadapan dengan kemarahan rakyat.

“Kita dah bagi ruang supaya Pengerusi SPR untuk letakkan jawatan. Kita dah lama bersabar. Hanya rakyat yang boleh selamatkan demokrasi di negara ini,” kata Adam disambut tepukan 200 aktivis NGO yang berhimpun.

Manakala dalam ucapan beberapa pimpinan mahasiswa dan wakil NGO, mereka menyatakan rasa marah kerana SPR sebagai badan pengendali pilihan raya tidak amanah menjalankan tanggungjawab sebagai ‘pengadil’.

“Kami tidak mewakili mana-mana parti. Sebab itu kami minta beri laluan untuk bertemu Pengerusi SPR.

“Mereka hanya berani bawa pengundi hantu. Mereka hanya berani tukar peti undi. Tapi mereka tak berani nak jumpa rakyat,” kata pemimpin mahasiswa, Safwan Anang.

Sementara itu, Pengarah Strategi KEADILAN pada kenyataan memaklumkan, beberapa Himpunan #Black505 akan diadakan di seluruh negara bagi menyatakan bantahan penyelewengan pilihan raya oleh SPR.

Antaranya di Stadium Kompleks Sukan Batu Kawan, Pulau Pinang pada Sabtu, 11 Mei; Medan Istana, Ipoh, Perak pada Ahad, 12 Mei; Kuantan, Pahang (14 Mei) dan Johor Bahru, Johor (15 Mei).

Mereka yang hadir digalakkan memakai pakaian hitam sebagai simbolik berkabung atas kematian demokrasi di negara ini. -KD

151 comments:
Write comments
  1. Korang hantamlah yang penting melalui saluran undang-undang.... jagalah keamanan negara bersama-sama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, dalam negara malaysia mana ada undang2 yg telus n adil pada rakyat. hantar ratus laporan pun tak ambil endah, kamu tahu aman sebab penting diri sj. rakyat yg bangkit ini adalah rakyat yg benar2 nak kan keadilan pada semua rakyat malaysia. kamu yg bodoh tak faham2 tu jgn dgr kata penakut yg berlindung sebalik undang2 n salah guna kuasa tv pun sama sj berani bising kat tv je. negara akan aman kalau banglayu semua dihapuskan sebab mrk perosak negara .

      Delete
  2. Bagus mahasiswa! Cubaan UMNO nak mmandulkn mhsiswa/i dan majlis gerakan mereka trnyata gagal. Good luck bro

    ReplyDelete
  3. Calon yang tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU13), boleh mengemukakan petisyen atau bantahan terhadap proses pengundian itu selepas pewartaan keputusan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

    Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata tempoh untuk berbuat demikian ialah 21 hari selepas tarikh pewartaan.

    ReplyDelete
  4. Menurutnya, SPR dijangka selesai mewartakan keputusan PRU13 itu dalam masa dua minggu.

    Katanya petisyen itu boleh dikemukakan di Mahkamah Tinggi di negeri masing-masing dan akan diselesaikan dalam masa enam bulan.

    ReplyDelete
  5. "Sekiranya mereka masih tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Tinggi, mereka boleh membuat rayuan di Mahkamah Persekutuan untuk keputusan muktamad,"

    Katanya ketika diwawancara dalam rancangan 'Helo Malaysia' terbitan BernamaTV, Isnin malam.

    ReplyDelete
  6. Menurut beliau pada PRU 2004, SPR menerima lebih 30 petisyen berhubung keputusan PRU dan petisyen yang paling banyak diterima ialah pada PRU 1999 yang melibatkan 40 petisyen.

    Pada PRU 2008 hanya 26 petisyen yang dikemukakan sedangkan ketika itu berlaku tsunami politik yang tidak berpihak kepada Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  7. Katanya sesuatu petisyen boleh dibuat atas sebab-sebab perbuatan rasuah atau sebarang salah laku yang mungkin telah menjejaskan pilihan raya, ketidakpatuhan undang-undang dan peraturan pilihan raya.

    "Rakyat berhak mencabar keputusan PRU, tetapi melalui saluran undang-undang. Jangan pergi ke jalan raya berdemonstrasi dan memanggil seluruh dunia menceritakan kami tolak PRU," katanya.

    ReplyDelete
  8. Demokrasi Yang Sihat

    Mahasiswa perlu sebaik-baiknya menggunakan ruang dan peluang berpolitik yang diberikan untuk mengutarakan pemikiran kreatif dan kritis mereka secara sihat.

    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  9. Demokrasi Yang Sihat

    Mahasiswa yang ingin melibatkan diri dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) dinasihat agar menyertainya secara sihat dan tidak ekstrem sehingga boleh menjejaskan reputasi institusi pengajian tinggi masing-masing.
    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  10. Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor membidas pakatan pembangkang yang merupakan pencetus kepada pelbagai huru-hara dalam pilihan raya baru-baru ini.

    ReplyDelete
  11. Demokrasi Yang Sihat

    Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah berkata mahasiswa perlu sebaik-baiknya menggunakan ruang dan peluang berpolitik yang diberikan untuk mengutarakan pemikiran kreatif dan kritis mereka secara sihat.

    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  12. Katanya, pembangkang sengaja membangkitkan berkaitan ketidakadilan dalam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sedangkan merekalah yang membuat pelbagai angkara untuk memperlihatkan perjalanan pilihan raya tidak tenteram.

    “Oleh kerana pelbagai perkara yang tidak sepatutnya dilakukan, pembangkang membuat tuduhan kepada BN sedangkan apa yang berlaku adalah angkara dari pembangkang sendiri.

    ReplyDelete
  13. Demokrasi Yang Sihat

    “Mahasiswa kini bebas berpartisipasi dalam PRU-13, sama ada terlibat dalam kempen atau dipilih sebagai calon politik, persaingan yang sihat dan bersih perlu dilakukan," Datuk Saifuddin Abdullah

    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  14. “Kita mengikut undang-undang, kita tak laksanakan perkara-perkara yang bercanggah dengan undang-undang.”

    Katanya, sekiranya pembangkang membantah keputusan SPR mereka seharusnya menolak keseluruhannya tanpa menerima keputusan di negeri yang dimenangi mereka.

    ReplyDelete
  15. “Jika mereka tidak terima keputusan SPR, mengapa mereka terima keputusan di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan? Adakah SPR di negeri itu berbeza dengan SPR di negeri lain?,” katanya.

    “”Pada hari mengundi, mereka bersorak seperti orang hilang akal hingga menakut-nakutkan pengundi dalam kawasan kurang dari 50 meter tempat pengundi. Mereka tuduh kita kita yang buat, tetapi sebenarnya itu kerja mereka, bukan kerja BN,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat tertutup bersama Ahli Parlimen BN, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

    ReplyDelete
  16. Demokrasi Yang Sihat

    PRU-13 merupakan venue pertama menyaksikan penglibatan mahasiswa dalam politik setelah kerajaan meminda Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 yang membolehkan mahasiswa bergerak aktif dalam politik.


    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  17. siapa Anwar Ibrahim yg mahu menjadi ketua bagi segala parti yg membangkang ini? hidung x mancung, pipi tersurung-surung??

    Anda bukan Presiden PKR(20.39%. apatah lagi DAP 15.7% sokongan, mahupun PAS (14.78%). pembangkang hanya bersatu untuk mengalahkan BN (47.35% sokongan pengundi2). Tiada hitam putih & perjanjian bertulis samada pada ROS / ahli parti - bhwa Anwar ini pemimpin parti-parti ini! hanya cakap-cakap mulut sedangkan dasar kesatuan parti pun berterabur!

    Anwar& Rafizi (yg suatu masa ditanggung hingga ke luar negeri oleh BN).. kamu semua hanya si pemutar belit yg cukup pandai mengapi-apikan suasana & kempen!!! anda yg membangkang ini totally lost, harus berpijak di bumi yg nyata.

    patut si anwar menjadi pensyarah saja seperti yg dijanji pada kami semua sebelum ini.

    kami suda penat. berterima kasihlah pada yg berjasa pada kamu jg

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, si bodek yg pandai putarbelit tu kamu banglayu yg cuba nak takut rakyat n huruharakan negara dgn mcm2 isu fitnah n perkauman. rakyat bangkit demi tegakkan keadilan dalam negara yg bukannya huruharakan negara. penipu kamu anggap baik yg tegakkan keadilan dianggap tak guna baik kamu dok hutan sj. malaysia hancur kerana ada manusia mcm kamu yg penting diri sj. banglayu tak guna.

      Delete
  18. Demokrasi Yang Sihat
    Ia sebahagian daripada transformasi politik yang digerakkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak yang memahami dan mengiktiraf suara dan peranan mahasiswa.

    Saifuddin yang juga anggota parlimen Temerloh berkata beliau optimis pengundi profesional dan pertengahan yang kebanyakannya merupakan pengundi atas pagar, akan memberi sokongan kepada Barisan Nasional (BN) pada PRU-13.

    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  19. Demokrasi Yang Sihat

    ni kerana katanya, BN melaksanakan pelbagai pendekatan mesra yang bersesuaian untuk menarik sokongan mereka termasuk melalui media sosial.
    “BN turut memberi perhatian penuh kepada golongan ini melalui pendekatan yang sesuai dengan gaya hidup mereka.
    “Kita juga yakin dengan manifesto, idea parti serta calon yang bersih untuk bertanding nanti, turut membantu menarik sokongan pengundi golongan pertengahan ini,” katanya.

    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  20. Demokrasi Yang Sihat

    Ini kerana katanya, BN melaksanakan pelbagai pendekatan mesra yang bersesuaian untuk menarik sokongan mereka termasuk melalui media sosial.
    “BN turut memberi perhatian penuh kepada golongan ini melalui pendekatan yang sesuai dengan gaya hidup mereka.

    “Kita juga yakin dengan manifesto, idea parti serta calon yang bersih untuk bertanding nanti, turut membantu menarik sokongan pengundi golongan pertengahan ini,” katanya.

    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  21. Demokrasi Yang Sihat


    Beberapa ketika dahulu dunia aktivisme kemahasiswaan diberi nafas kembali apabila Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah mencadangkan agar mahasiswa kembali diberi ruang melibatkan diri dalam politik.

    Beliau berkata, masanya telah tiba bagi kita mengkaji semula kedudukan sekarang dan berfikir secara serius bagi membenarkan pelajar universiti menjadi ahli parti politik.

    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  22. Demokrasi Yang Sihat
    Namun percanggahan cadangan ini dengan peraturan di dalam Akta Universiti dan Kolej Universiti menjadikan mahasiswa terus pesimis dengan cadangan-cadangan selepas daripada itu yang dikeluarkan oleh Menteri berkenaan.

    Tambahan pula dengan lontaran idea yang hanya dibiar sepi oleh pihak Kementerian selepas ianya diperbincangkan oleh semua pihak, akhirnya cadangan ini senyap begitu sahaja.
    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  23. Demokrasi Yang Sihat
    Perkara asas yang perlu difahami oleh mahasiswa ialah mahasiswa adalah suatu entiti di dalam masyarakat yang pada hakikatnya mempunyai kewarganegaraan yang sah seperti rakyat Malaysia yang lain.
    Lalu, di atas asas ini kita memahami bahawa mahasiswa juga adalah rakyat di mana hak sivil seperti bersuara, mengemukakan pendapat, memberi cadangan dan lain-lain adalah dijamin oleh perlembagaan. Hak ini diiktiraf oleh perlembagaan Malaysia serta tidak boleh dinafikan oleh sesiapa pun.
    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete

  24. Demokrasi Yang Sihat

    Sebagai kelompok intelektual dalam masyarakat, aksi berpolitik mahasiswa tidaklah sama seperti masyarakat biasa.
    Kelebihan daya intelektual ini memberikan mahasiswa keupayaan untuk melihat negara dengan pandang sisi yang tersendiri.

    Idea kelompok mahasiswa adalah 'genuine' atau asli yang menjadikan mahasiswa tidak boleh dipengaruhi oleh mana-mana pengaruh politik kepartian. Oleh sebab itu, prinsip 'non partisan' menjadi teras penglibatan mahasiswa dalam politik tanah air.
    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  25. Demokrasi Yang Sihat

    Selain itu, mahasiswa juga dikelompokkan di dalam kelompok masyarakat sivil. Di dalam sesebuah negara yang mengimpikan keadaan politik yang stabil, masyarakat sivil berfungsi menjadi agen semak imbang kepada negara.

    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  26. Demokrasi Yang Sihat

    Mahasiswa bebas memberi cadangan dan mengkritik secara konstruktif berbekalkan nilai-nilai akademik yang digariskan. Salah faham sesetengah pihak di dalam hal ini ialah, apabila mahasiswa mengkritik maka mereka dilabel 'anti-establishment' dan dianggap mahu menjatuhkan kerajaan.
    Oleh itu, aksi-aksi politik mahasiswa harus ditanggapi dengan cermat, jangan sampai seluruh anak muda protes terhadap politik negara.
    Sokong Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  27. Mahasiswa & Politik

    Pemahaman anak muda zaman sekarang apabila diminta untuk mengulas mengenai politik, respon mereka rata-ratanya masih lagi sangsi.
    Apa yang mereka ketahui adalah asas, Malaysia mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi jadi pembangkang itu perlu, demokrasi juga adalah kuasa rakyat menentukan pemimpin, dan demokrasi juga rakyat mempunyai hak kebebasan dan juga hak untuk bersuara.
    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  28. Mahasiswa & Politik

    Namun tidak semua anak muda memahaminya secara mendalam, bahkan masih ramai lagi tidak tahu menahu langsung, ini mungkin disebabkan faktor urbanisasi. Manakala mereka yang berjaya bergelar mahasiswa pula, hasil tinjauan mendapati mereka lebih selesa untuk berada di atas pagar.
    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete

  29. Mahasiswa & Politik

    Pilihan bukan sahaja terjamin dan selamat, masa depan juga tidak diperjudikan ujar mereka.
    Bagi segelintir mahasiswa yang langsung berkecimpung hal politik tidak kira berhaluan kiri atau kanan sememangnya ada pihak yang menyokong, namun ada juga pihak yang tidak bersetuju. Persoalannya disini pihak mana yang menyokong dan pihak siapakah yang tidak setuju?

    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  30. Mahasiswa & Politik

    Kalangan mereka yang berpolitik adalah kelompok menyambut baik penyertaan anak muda. Tidak dinafikan, penyertaan anak muda adalah sangat ditagih, bukan hanya sebagai penambah bilangan ahli, mahupun akan diasah sebaik mungkin untuk dijadikan pemimpin masa akan datang

    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  31. Mahasiswa & Politik

    Anak muda diheret dan libatkan ke dalam kancah politik ini adalah rentetan apa yang berlaku pada pilihanraya 2008. Ketika itu, parti pemerintah yang hanya memenangi 140 kerusi parlimen daripada 222 kerusi yang dipertandingkan, hal ini telah membuktikan majority dua pertiga bukan lagi genggaman mudah sebelum ini.

    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  32. Mahasiswa & Politik

    Melihat kepada situasi itu, anak muda yang layak mengundi mempunyai keupayaan besar terhadap keputusan PRU-13 akan datang. Sebab itulah pelbagai strategi serta taktik digunakan bagi menarik hati anak muda oleh pemerintah dan pembangkang. Ini kerana PRU-13 adalah penentu hidup dan mati bagi orang politik

    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete

  33. Mahasiswa & Politik

    Anak muda kini bukan sahaja boleh mempengaruhi keputusan PRU 13, bahkan serba boleh dan kemampuan yang dimiliki, dapat memberi impak besar terhadap senario politik arus perdana. Apa yang dimaksudkan adalah tenaga yang hebat, berkeupayaan juga sebagai pencetus, didorong pula oleh elemen â€Å“darah orang muda dan cepat marah menjadikan mereka berani, bernafsu, golongan yang sangat berisiko.

    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  34. Mahasiswa & Politik

    Dan apabila menjadi extreme, mudah hilang kawalan, semberono, membuta tuli, berfikir dua kali pada setiap tindakan tidak mungkin, tertarik kepada keganasan, lawan, tentang, kuasa, keseronokan boleh menjadi apa sahaja, kebebasan sebagai pegangan, tidak suka disekat, dikongkong, dikawal, sangat mudah terpengaruh, dan mudah terikut-ikut, lebih-lebih lagi perkara yang berlaku melibatkan semua kriteria di atas, yakni didorong.


    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  35. Mahasiswa & Politik

    Realitinya, anak muda adalah kelompok berisiko yang mudah diperalatkan dan dimanipulasi. Ini ekoran penerimaan input putar belit orang politik yang bercakap mengenai demokrasi, kuasa rakyat, perjuangan rakyat, dasar negara, dan beberapa perkara sensitive serta sentiment turut dikaitkan, tanpa mereka ketahui agenda dan motif sebenar perjuangan politik yang diikuti.


    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  36. Mahasiswa & Politik

    Kegagalan untuk mentafsir setiap tindak tanduk orang politik telah menyebabkan anak muda terus menerus dihasut, dan juga turut diajak melakukan tindakan provokasi dengan meletakkan mereka sebagai demonstrator. Bertujuan mewujudkan sengketa terhadap pihak penguatkuasa. Sekiranya wujud, tindakan itu mereka katakan â€Å“penafian hak bersuara, sekaligus akan memberi gambaran tidak demokratik kepada pemerintah.


    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  37. Mahasiswa & Politik

    Malangnya ramai yang percaya, lantas mengkehendakan perubahan pemerintah secara total, sedangkan perkara itu tidak perlu, tidak wajar, tidak relevan, ini kerana tindakan itu jelas akan merugikan semua pihak. Malah itu bukan tindakan mencerminkan demokrasi yang sebenar apabila tindakan itu dilakukan dengan kekerasan, jelas acapkali dilaungkan mereka sebagai slogan.


    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  38. Mahasiswa & Politik

    Putar belit berlaku disini, pihak pembangkang menunding jari kepada pemerintah terhadap pelbagai dakwaan berkenaan urus tadbir negara, lalu mereka katakan lakukan perubahan. Perubahan yang dimaksudkan mereka meliputi keseluruhan kuasa sebagai pemerintah, bermakna pemerintah sedia ada hendaklah disingkirkan supaya pihak pembangkang pula yang memerintah.


    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  39. Mahasiswa & Politik

    Untuk berjaya ke tahap itu, rakyat khususnya orang muda dipertaruhkan untuk agenda politik ini. Lali pembangkang menyebarkan beberapa propaganda terhadap pemerintah, dengan mengaitkan apa yang berlaku di dalam sistem pentadbiran selama ini telah menyebabkan rakyat menanggung beban.
    Jadi mereka menggesa rakyat dan orang muda untuk menunjukan hak mereka di dalam sebuah negara demokrasi untuk menjatuhkan pemerintah

    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  40. Mahasiswa & Politik

    Penolakan pemerintah itu mereka katakan  â€Å“apabila rakyat mula bersuara” sedangkan itu adalah agenda mereka, dan hasrat mereka untuk memerintah negara, tetapi menggunakan hak rakyat dan kuasa anak muda untuk tujuan itu. Taktik manipulasi dan memperalatkan.

    Demokrasi Sihat

    ReplyDelete
  41. Jelasnya, sehingga kini pembangkang masih lagi menaburkan pelbagai tuduhan dan bawa cerita-cerita yang tak masuk dek akal.

    “Mereka kelirukan rakyat dan sekarang ini mereka sedang memainkan emosi anak muda. Kita sedar bahawa dalam himpunan, mereka bawa anak-anak muda yang masih belasan tahun walhal mengapa permainkan emosi anak-anak yang masih belasan tahun ini.

    ReplyDelete
  42. “Kita ini negara berbilang kaum, berbilang bangsa dan berbilang agama, kita percaya kepada kesatuan dalam kepalbagaian sedangkan mereka mahu mencetuskan huru-hara dalam negara ini supaya mereka boleh tunjukkan kepada dunia luar yang barangkali mereka dapat keuntungan dari negara luar terbabit.”

    Dalam perjumpaan bersama Ahli Parlimen BN, Tan Sri Shahrir Samad yang juga Ahli Parlimen Johor Bahru turut memberikan taklimat ringkas berkaitan tugas dan tanggungjawab ahli-ahli Parlimen.

    ReplyDelete
  43. FASTEN your seat belts. Campaigning for the 14th General Election (GE14) is already under way. In 2008, the opposition recorded its most impressive victories with five states going its way. A lot have gone its way since then, including in this year's elections despite losing Kedah to the ruling Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  44. The opposition's modus operandi since four years ago remains, and seems to be expanding by the minute. Rule number one -- always say the winner won in a dubious manner, no matter how much it has gained.

    ReplyDelete
  45. Next, always put the onus on BN leaders to explain and re-explain repeatedly to the people about allegations of vote fraud, phantom voters, corruption and whatever else that makes negative reading.

    ReplyDelete
  46. Number three -- maximise social media application 24/7 to remind the electorate of such allegations, with so-called friendly non-governmental organisations and media chipping in.

    ReplyDelete
  47. The newest tactic -- take its grievances out in the open, in shopping centres with kids in tow dressed in black, mouths taped-up and keep coming out with statements about protests and demonstrations -- done peacefully, of course.

    ReplyDelete
  48. And so, while the mainstream media focus is on why a large bloc of Chinese voters swung away from BN, friends of the opposition trumpet that the votes it got are from all races.

    ReplyDelete
  49. The agitation against the results of GE13 seems to have a two-pronged motive -- the first is to force the authorities, especially the police and security agencies, to act against the demonstrators and, perhaps, arrest Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  50. The rally in Kelana Jaya is the start of a continuous government and Election Commission bashing tactic until the next general election. The police had advised people not to join the gathering and also for the organisers to delay it, but to no avail. The police are now exploring the possibility of making a few arrests.

    ReplyDelete
  51. Selangor police chief deputy commissioner Datuk Tun Hisan Tun Hamzah said there were 33 speakers at the rally, but 28 of them, including top opposition party leaders, had allegedly made speeches with elements of sedition and instigation.

    ReplyDelete
  52. He said those identified would be investigated under the Peaceful Assembly Act, Sedition Act and Penal Code, and might face arrest if they did not comply with the summons for questioning by investigators.

    ReplyDelete
  53. If the authorities do act against them, especially by arresting Anwar, we can probably visualise the headlines and the kind of reports that will follow. Anyone who has a keen eye for news can see a few reports that refer to the BN government as a "regime".

    ReplyDelete
  54. One gets the feeling that demonstrations and protests against the GE13 results have another objective -- to force BN supporters to react and that will lead to more tension.

    ReplyDelete
  55. In the process, the opposition hopes to derail whatever positive and "lets move on" messages from the Datuk Seri Najib Razak-led administration. Truly, the age of free speech has arrived, especially in cyberspace with government and opposition-friendly sites trading blows relentlessly.

    ReplyDelete
  56. Also, it is interesting to note that Utusan Malaysia and other newspapers attempt to kick start an honest and transparent review of why a large bloc of Chinese voters rejected BN candidates is met with criticism and threats of court proceeding.

    ReplyDelete
  57. So now we hear that the Anwar bandwagon will roll to every state to show Malaysians and the outside world how he and Pakatan supporters will never recognise GE13 results.

    ReplyDelete
  58. In light of such incitement, it is remarkable that the prime minister has chosen to remain calm and remind everybody to not lose perspective over the election results.

    ReplyDelete
  59. One classic quote from him was when he highlighted a strange phenomenon of the opposition not accepting BN's win at the national level but accepted the results in the states it won, describing this kind of attitude "weird".

    ReplyDelete
  60. "In Kelantan, Selangor and Penang, the opposition is going ahead with appointing the menteris besar and chief minister. "So, why can't it accept the results at the national level as it has at the state level? Don't be selective. When you win, you accept. When you don't win, you don't accept. It cannot be like that."

    ReplyDelete
  61. While Najib is concentrating on nation building, the other party is on nation-inciting mode. Which do you prefer?

    ReplyDelete
  62. The incident in the Ladang constituency in Kuala Terengganu, where three former Universiti Malaysia Terengganu students were prevented from casting their votes by Pas supporters, speaks volumes about the phantom voters paranoia which the opposition had created.

    The Indian youths from Kedah and Penang, aged between 24 and 27, were mistaken as Bangladeshis and threatened with a parang by the Pas supporters in their overzealous quest to find phantom voters.

    ReplyDelete
  63. However, the deluge of speculations and allegations on the Internet of about 40,000 Bangla-deshi phantom voters being flown in a few days before polling day left no room for opposition supporters to think objectively about the situation.

    Instead of clearing up the air by providing evidence about the phantom voters, the opposition stoked up their supporters anger by spreading the allegations in its political rallies.

    ReplyDelete
  64. Out of the 12 million registered voters, more than 10 million cast their votes on polling day -- a record turnout for the country.

    Even if we were to assume that the 40,000 phantom voters existed, that would just be 0.4 per cent of the total voters' turnout.

    Divide the 0.4 per cent by 222 parliamentary seats (the state seats don't count as the opposition were upset at not being able to wrest Putrajaya) then the number will be much smaller.

    ReplyDelete
  65. With the phantom voters being spread so thinly, how could the BN strategists -- whom the opposition had dismissed as being of little use because they could not think of how to reduce the price of petrol and increase the royalty payment by Petronas to 20 per cent simultaneously as promised in the opposition's manifesto -- translate the handful of phantom voters into a sure win?

    One of the footages in opposition-linked blogs showed dark-skinned men, said to be the Bangladeshi phantom voters, being ferried out of the Kuala Lumpur International Airport in vans.

    ReplyDelete
  66. Laman sosial seperti facebook dan twitter ketika ini meriah dengan isu ‘pengundi hantu’ yang dibangkitkan oleh pencacai pakatan dan tentera komunis tajaan DAP ‘Red Bean Army’. Pelbagai hujah digunakan untuk mempengaruhi rakyat agar percaya wujudnya penipuan dan konspirasi terancang dari SPR untuk memberi kemenangan kepada Barisan Nasional (BN) dan Umno.

    ReplyDelete
  67. Bermula dengan rakaman video sehinggalah kepada pembikinan ‘parodi’ pendek, mengetengahkan isu ‘black out’ yang kononnya sebagai punca kepada kemenangan calon-calon BN dalam pilihanraya umum yang lalu. Itu belum lagi dikira dengan perangai ala samseng yang ditujunkkan oleh para pencacai pakatan yang menahan orang awam yang dituduh sebagai rakyat bangla, indon dan sebagainya.

    ReplyDelete
  68. Sedangkan mereka tidak sedar bahawa pengundi-pengundi tersebut yang juga merupakan rakyat Malaysia yang sah telah menjadi mangsa penipuan mereka sendiri kerana dituduh sebagai warga asing. Paling mengecewakan, apabila terdapat pengundi-pengundi di kalangan India Muslim Malaysia atau lebih dikenali mamak dan kaum India Malaysia dituduh sebagai pengundi hantu dari Bangladesh.

    ReplyDelete
  69. Polis dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu bertindak tegas terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menganjurkan siri perhimpunan bagi membantah keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU13) baru-baru ini.

    Naib Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Zulkifli Noordin berkata ini kerana tindakan Anwar itu adalah penghinaan kepada rakyat Malaysia yang memilih Barisan Nasional (BN) untuk terus berkuasa.

    ReplyDelete
  70. Aim of protests against GE13 results is to force BN supporters to react, leading to more tension.

    ReplyDelete
  71. Pakatan pembangkang mengadakan perhimpunan membantah keputusan PRU13 di Stadium Kelana Jaya, Rabu lepas, semalam di Pulau Pinang, dan hari ini dilapor akan berbuat demikian di Ipoh.

    Zulkifli, yang juga bekas Anggota Parlimen Kulim-Bandar Baharu, berkata siasatan suruhanjaya khas berkaitan dalang insiden pencerobohan pengganas di Lahad Datu, Sabah perlu disegerakan bagi mengheret pihak terbabit ke muka pengadilan.

    Beliau berkata ini penting kerana terdapat dakwaan pemimpin pembangkang terbabit dalam isu insiden itu, yang mengorbankan lapan anggota polis dan dua anggota tentera terkorban selepas bertempur dengan musuh.

    ReplyDelete
  72. The opposition's modus operandi since four years ago remains, and seems to be expanding by the minute.

    Rule number one -- always say the winner won in a dubious manner, no matter how much it has gained.

    ReplyDelete
  73. Next, always put the onus on BN leaders to explain and re-explain repeatedly to the people about allegations of vote fraud, phantom voters, corruption and whatever else that makes negative reading.

    ReplyDelete
  74. Number three -- maximise social media application 24/7 to remind the electorate of such allegations, with so-called friendly non-governmental organisations and media chipping in.

    ReplyDelete
  75. The newest tactic -- take its grievances out in the open, in shopping centres with kids in tow dressed in black, mouths taped-up and keep coming out with statements about protests and demonstrations -- done peacefully, of course.

    ReplyDelete
  76. The agitation against the results of GE13 seems to have a two-pronged motive -- the first is to force the authorities, especially the police and security agencies, to act against the demonstrators and, perhaps, arrest Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  77. One classic quote from Najib was when he highlighted a strange phenomenon of the opposition not accepting BN's win at the national level but accepted the results in the states it won, describing this kind of attitude "weird".

    ReplyDelete


  78. "Anwar Bukan Calon PM Sebab Pembangkang Sedar Anwar Banyak ‘Penyakit’ "- Berjaya!

    Bekas Setiausaha PKR Selangor Mohd Nadzmi Rosli berkata Anwar Ibrahim bukanlah calon sebenar yang akan dilantik menjadi Perdana Menteri sekiranya pakatan pembangkang menang dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 13.

    Jelas beliau ini kerana jawatan Anwar sebagai Ketua Pembangkang sebenarnya tidak wujud dalam perlembagaan PKR.

    ReplyDelete
  79. "Anwar Bukan Calon PM Sebab Pembangkang Sedar Anwar Banyak ‘Penyakit’ "- Berjaya!

    “Sebagai bekas Setiausaha PKR Selangor, ingin saya maklumkan sebenarnya jawatan Anwar tidak wujud dalam perlembagaan. Dia sebenarnya ibarat pendatang haram dalam pakatan pembangkang.

    “Jadi apa kelayakan dia untuk dilantik sebagai Perdana Menteri… DAP dan Pas sebenarnya juga tidak akan mahu melantik seorang yang moralnya meragukan sebagai Perdana Menteri, sebab itu sehingga kini mereka tidak mampu untuk mengumumkan siapakah yang paling layak menjawat jawatan tersebut sekiranya mereka berjaya dalam PRU-13,” jelasnya kepada UMNO-Online.

    Tambah beliau, dalam erti kata sebenar, DAP hanya ‘memperkudakan’ Anwar untuk mencapai keinginan mereka menjelang PRU-13 tetapi Anwar pula merasakan bahawa dia berjaya memperalatkan DAP untuk mencapai cita-cita menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  80. "Anwar Bukan Calon PM Sebab Pembangkang Sedar Anwar Banyak ‘Penyakit’ "- Berjaya!

    “DAP sedar, Anwar adalah orang paling layak dipergunakan untuk menyemai perasaan bencikan kerajaan di hati rakyat. Kenapa saya berkata demikian? Kerana dahulu Karpal Singh adalah orang pertama yang meminta agar Anwar disiasat berkenaan kes liwat.

    “Kemudian timbul pula pelbagai kontroversi berkenaan Anwar. Dari satu kes ke satu kes. DAP mula melihat ini adalah peluang keemasan mereka untuk mempergunakan Anwar bagi mendapatkan kepercayaan rakyat. Sebab itu Karpal bepaling tadah dan sanggup menjadi peguam bela Anwar.

    “Pas pula tidak akan mahu melantik seorang yang moralnya meragukan untuk menjadi pemimpin. Mereka lebih mahukan Hadi Awang yang dilihat lebih mempunyai kredibliti untuk memimpin. Dalam pada masa yang sama DAP sudah tentu mempunyai ‘pemain simpanan’ untuk dilantik sebagai Perdana Menteri. Jadi, sebenarnya siapakah yang akan mereka lantik? Apa yang pasti adalah bukan Anwar Ibrahim,” jelasnya lagi.

    ReplyDelete
  81. "Anwar Bukan Calon PM Sebab Pembangkang Sedar Anwar Banyak ‘Penyakit’ "- Berjaya!

    Menurut Nadzmi, Pas dan DAP sebenarnya sudah dapat menilai dan melihat Anwar adalah punca ‘penyakit’ sebenar yang menyebarkan wabak perpecahan di dalam parti pakatan pembangkang.

    “Tetapi dek kerana PRU-13 sudah semakin hampir, mereka harus mempergunakan Anwar sebaik mungkin. Mereka terus membiarkan Anwar berangan untuk menjadi Perdana Menteri sedangkan hakikat sebenarnya nama Anwar tidak ada dalam senarai pakatan pembangkang.

    “Sebab itu mereka tidak berani untuk umumkan siapakah Perdana Menteri. Hanya selepas sekiranya mereka menang dalam PRU-13, barulah akan diumumkan siapakah yang akan dilantik. Ketika itu, Anwar sudah tidak boleh berbuat apa-apa lagi,” ujarnya lagi.

    ReplyDelete
  82. 8 NGO Kedah Desak Polis Ambil Tindakan Tegas Terhadap Anwar, Kit Siang

    Lapan badan bukan kerajaan (NGO) Kedah hari ini membuat laporan polis membantah perhimpunan memainkan isu perkauman di Selangor, Perak dan Pulau Pinang anjuran pemimpin pakatan rakyat dan meminta pihak berkuasa mengambil tindakan segera demi keselamatan negara.

    Badan Generasi Prihatin, Persatuan Hizbah Malaysia, Perkida Daerah Kota Setar, Persatuan Silat Garuda, Persatuan Penjaja Kecil Kedah, Belia 4B, Badan Bertindak Selamatkan Kedah dan Persatuan Ibu Tunggal Parlimen Kuala Kedah membuat laporan itu di Ibu pejabat Polis Daerah Kota Setar pada 10.30 pagi ini.

    Bercakap kepada pemberita selepas itu, Yang Dipertua Persatuan Silat Garuda Malaysia Mansor Ahmad berkata pemimpin pakatan rakyat perlu akur dengan keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU13) kerana ia merupakan pilihan rakyat.

    ReplyDelete
  83. 8 NGO Kedah Desak Polis Ambil Tindakan Tegas Terhadap Anwar, Kit Siang

    Beliau juga mengingatkan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan penasihat DAP Lim Kit Siang supaya tidak memainkan isu perkauman gara-gara tidak berpuas hati dengan keputusan PRU13 yang tidak memihak kepada mereka dan menganjurkan perhimpunan Suara Keramat di Stadium Kelana Jaya, Petaking Jaya, Selangor, Ipoh, Perak dan Padang Kota, Pulau Pinang baru-baru ini.

    “Saya sangat kecewa walaupun PRU dah habis, mereka timbulkan pula isu perkauman kerana tidak puas hati dengan keputusan PRU lalu. Isu ini boleh menyebabkan perbalahan antara kaum,” katanya.

    “Saya dan badan-badan NGO yang lain tidak akan berdiam diri dengan cubaan mereka untuk menghuru-harakan keamanan negara. Kami akan berada di belakang kerajaan untuk bersama-sama mengatasi isu ini supaya keselamatan rakyat Kedah dan Malaysia terjamin,” katanya.

    ReplyDelete
  84. 8 NGO Kedah Desak Polis Ambil Tindakan Tegas Terhadap Anwar, Kit Siang

    Beliau juga meminta rakyat Kedah dan ahli-ahli Silat Garuda di seluruh negara untuk menjadi ‘mata dan telinga’ bagi membantu polis membanteras isu perkauman ini dalam menjaga keamanan negara.

    Timbalan Pengerusi Hisbah Malaysia Dr Sobri Sudin pula berkata laporan yang dibuat ini bukan atas dasar politik tapi atas dasar keselamatan negara kerana risau dengan kejadian-kejadian yang boleh berlaku akibat perhimpunan dan isu perkauman ini.

    “Pihak polis dan Jabatan Peguam Negara perlu buat kerja dengan cepat apabila mendapat laporan berkenaan isu ini bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini. Takkan bila dah jadi sesuatu baru nak ambil tindakan.

    ReplyDelete
  85. Pengerusi dan Timbalan dengarlah lauhan rakyat ini. Adakah baru hendak berkata yang benar walaupun pahit setelah sampai umur bersara wajib nanti, sebagaimana kenyataan Pengerusi sebelum ini? Tak terdetikkah ke walaupun sesaat didalam hati , sekiranya mati dalam keadaan membohongi , menzalimi , menyalahguna kuasa yang sementara itu dan tidak bertanggungjawab kepada rakyat muslim malaysia? Berapa jutaan dosa yang perlu dipikul semata2 bekerjasama dengan pemerintah yang rasuah , perompak harta rakyat dan tidak adil .....Marilah bersama-sama bertaubat sementara masa masih ada...... Ingat pencen juga benar sebagaimana soal munkar nakir juga benar , syurga dan neraka juga benar...

    ReplyDelete
  86. Polis...
    Jangan tangkap anak muda.
    Siasat pengkhianatan SPR.
    Rakyat nak minyak turun.
    Rakyat nak harga kereta turun.
    Rakyat nak pendidikan percuma.
    Rakyat nak hutang PTPTN hapus.
    Rakyat nak tol turun.
    Rakyat nak harga barang turun.
    Macamana PR boleh kalah.
    Ini kerana SPR barua BN/UMNO.
    Ertinya mengkhianati hak rakyat.
    Pengerusi & timbalan SPR...
    letak jawatan cepat.

    ReplyDelete
  87. KATAKANLAH KALAU PR YANG MENIPU DALAM PILIHANRAYA INI PASTI UMNO AKAN SERANG HABIS-HABISAN.

    ReplyDelete
  88. Setiausaha Agong Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, pihak pembangkang adalah pencetus huru hara pilihan raya kerana memainkan emosi rakyat terutama anak muda.

    ReplyDelete
  89. Beliau berkata, ini kerana pembangkang sanggup membawa remaja belasan tahun ketika mengadakan perhimpunan haram yang diadakan di Kelana Jaya, minggu lalu.

    ReplyDelete
  90. Sebelum ini rakyat hanya dengar pembangkang yang menuduh kerajaan tidak adil dan melakukan perkara buruk ketika pilihan raya, tapi pembangkanglah yang melakukan pelbagai angkara itu untuk menjadikan perjalanan pilihan raya supaya tidak tenteram.

    ReplyDelete
  91. Pada hari mengundi, mereka bersorak seperti orang hilang akal hingga menakut-nakutkan pengundi dalam kawasan kurang dari 50 meter tempat pengundi. Mereka tuduh kita kita yang buat, tetapi sebenarnya itu kerja mereka, bukan kerja BN.

    ReplyDelete
  92. Tengku Adnan yang menang di Parlimen Putrajaya berkata, sekiranya pembangkang membantah keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mereka seharusnya menolak keseluruhannnya tetapi menerima keputusan di negeri yang dimenangi mereka.

    ReplyDelete
  93. Jika mereka tidak terima keputusan SPR, mengapa mereka terima keputusan di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan? Adakah SPR di negeri itu berbeza dengan SPR di negeri lain?

    ReplyDelete
  94. Bodoh mantera buatan BN nih.... Pulau pinang dah pun menubuhkan siasatan penipuan dalam pilihanraya.... lagipun BN takan menipu di tempat dia akan kalah.... bodoh...

    ReplyDelete
  95. Serahkan kepada unit siasatan khas untuk membuat siasatan yang sewajarnya.

    ReplyDelete
  96. SPR tidak menyakinkan.

    ReplyDelete
  97. Serahkan kepada pihak berkuasa untuk membuat siasatan yang diperlukan.

    ReplyDelete
  98. Kenapa pula UMNO mengalukan PAS selepas PRU13?

    ReplyDelete
  99. PATI harus dihantar balik segera.

    ReplyDelete
  100. Yang penting, semua tuntutan harus melalui saluran yang betul.

    ReplyDelete
  101. UMNO nak juga DAP bersamanya.

    ReplyDelete
  102. Semoga bukti yang diserahkan adalah benar dan bukannya rekaan.

    ReplyDelete
  103. DAP mencapai keputusan yang begitu cemerlang sekali kali ini.

    ReplyDelete
  104. Majority not accept BN victory. Why these is happen?

    ReplyDelete
  105. Rakyat Malaysia perlu menggunakan hak mengundi pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti untuk memilih pemimpin berilmu, cekap dan mempunyai kredibiliti membangunkan negara.

    ReplyDelete
  106. Pada masa yang sama, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad turut mengajak rakyat menilai semula pendirian mereka jika masih menaruh sokongan kepada pemimpin biadab yang sanggup menghina pengorbanan nyawa, darah serta keringat anggota keselamatan.

    ReplyDelete
  107. Jelas beliau, peranan rakyat terhadap keselamatan negara terutama dalam memilih pemimpin berkelayakan sangat penting supaya negara tidak mudah diceroboh anasir luar selain memastikan kesinambungan transformasi berjalan lancar.

    ReplyDelete
  108. Jangan pilih pemimpin kerana rasa suka dan fikir dia baik, tetapi pilihlah dia kerana kredibilitinya dalam mempertahankan negara.

    ReplyDelete
  109. Sambil melahirkan rasa kecewa dengan sikap segelintir pemimpin pembangkang yang tergamak menuduh insiden pencerobohan berdarah itu sandiwara kerajaan, beliau berkata, golongan terbabit adalah sekelompok manusia yang tidak tahu bersyukur.

    ReplyDelete
  110. Terpulanglah kepada rakyat kalau mereka suka pemimpin jenis ini. Sebaliknya, saya berpendapat orang jenis ini biadab dan langsung tidak bersyukur sedangkan keselamatan dia sendiri adalah hasil pengorbanan ekstrem anggota keselamatan yang sanggup bergadai nyawa demi keamanan.

    ReplyDelete
  111. Rakyat wajar memberi perhatian terhadap kemampuan Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri selepas pembentangan laporan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP).

    ReplyDelete
  112. Laporan itu bukan sahaja menampilkan banyak perkara positif yang berjaya dilaksanakan Najib selepas mengambil tampuk pemerintah negara tetapi turut mengetengahkan idea-idea baharu.

    ReplyDelete
  113. Mengenai hasrat Kerajaan DAP Pulau Pinang mahu melaksanakan projek mega pembinaan terowong dasar laut bernilai RM6.3 bilion, Dr. Mahathir berkata, projek tersebut adalah satu pembaziran.

    ReplyDelete
  114. Jambatan jauh lebih murah daripada membina terowong, saya tidak nampak ada alasan yang baik dan ini membazir duit rakyat kerana kebiasaannya terowong dasar laut dibina bagi mengelak halangan laluan kapal, tetapi sekarang memang telah tersekat dengan jambatan.

    ReplyDelete
  115. Perdana Menteri, TUN DR. MAHATHIR MOHAMAD semalam yang bertajuk ‘Pembangkang terlalu tamak’ antara perkara yang dibincangkan termasuklah tentang pembubaran Parlimen, perubahan sokongan rakyat, kecenderungan pengundi Cina, kawasan yang ditandingi oleh pemimpin pakatan pembangkang, kedudukan DAP, PKR dan Pas pada Pilihan Raya Umum Ke-13 ini.

    ReplyDelete
  116. Perdana Menteri pada pilihan raya kali ini berjanji akan menampilkan elemen kejutan khususnya terhadap senarai calon itu sendiri dan ditambah manifesto berorientasikan 1Malaysia, sejauh mana elemen-elemen ini mampu memberi lonjakan berganda untuk meningkatkan sokongan kepada Barisan Nasional (BN)?

    ReplyDelete
  117. Kita menerima rungutan bahawa BN ini hanya memberi tempat kepada orang lama, tidak kepada muka- muka baru sehingga nak masukkan orang baru kepada parti pun susah. Tetapi Najib mungkin ingin memecah sangkaan ini bahawa kita terbuka kepada semua pihak iaitu baru dan lama. Saya fikir yang lama pun perlu ada, kalau buang langsung yang lama pun tak baik juga, kerana kita nak ada kesinambungan antara yang lama dengan yang baru.

    ReplyDelete
  118. Namun saya berpendapat bahawa pilihan raya kali ini lebih kepada parti bukan calon. Kita nak tentukan parti menang. BN kena menang. Pertandingan ini tertumpu kepada parti, kemenangan kepada parti, soal siapa jadi calon tidak sepenting parti perlu menang dalam pilihan raya ini kerana hanya parti sahaja yang boleh tubuhkan kerajaan, orang perseorangan tidak boleh.

    ReplyDelete
  119. Selepas pelbagai usaha transformasi dilakukan kerajaan dalam masa empat tahun ini dan disokong pula dengan kebangkitan semangat patriotisme dalam kalangan rakyat, sejauh mana Tun optimis BN akan memperoleh kemenangan majoriti dua pertiga?

    ReplyDelete
  120. Setahun dahulu, bahkan enam bulan dahulu saya kurang yakin tetapi saya dapati sambutan terhadap lawatan Najib oleh seluruh rakyat termasuk masyarakat Cina jauh lebih baik berbanding Pilihan Raya Umum 2008. Sebab itu orang berkata ada peralihan sokongan ke arah BN dan dengan cara ini saya yakin BN akan menang lebih baik daripada 2008. Ada kemungkinan juga mendapat dua pertiga.

    ReplyDelete
  121. Antara masalah yang melanda UMNO dan BN pada 2008 adalah tindakan sabotaj daripada ahli sendiri. Bagaimana Tun melihat perkara itu adakah sudah selesai atau masih berlaku?

    DR. MAHATHIR: Masa saya menjadi pemimpin UMNO ada berlaku keadaan cantas mencantas. Namun kemenangan kita adalah tinggi walaupun terdapat mereka yang tidak menyokong, kita masih berpeluang untuk menang. Namun ketika ini kelebihan undi kita adalah sekitar ratusan sahaja. Jadi kalau ada pihak yang mahu keluar dan mengheret 100 atau 200 penyokongnya, kita mungkin akan berhadapan masalah.

    ReplyDelete
  122. Perkara sabotaj pernah berlaku dahulu tetapi sekarang ia lebih berbahaya. Saya berpendapat ini disebabkan tentang perjuangan asas kita. Boleh dikatakan apabila seorang Melayu mendapat nikmat ia akan dikongsi bersama orang Melayu lain, jadi tidak ada mereka yang tercicir langsung.

    ReplyDelete
  123. Kenapa masih terdapat pihak yang tidak percaya kegiatan Anwar dan tetap mempertahankan beliau walaupun terdapat banyak pendedahan dilakukan?

    DR. MAHATHIR: Sebab itu dalam Islam, kita tidak boleh taksub atau menjadi puak assabiah. Pihak ini adalah orang yang taksub dengan sesuatu sehingga tidak dapat menerima kenyataan yang sebenar. Orang ini kita tidak boleh buat apa-apa dan hanya boleh menunggu balasan Tuhan jika segala kebenaran sudah terdedah kelak.

    ReplyDelete
  124. Kita perlu serahkan semua ini kepada Allah SWT kerana kita sendiri tidak boleh melakukan apa-apa melainkan berterusan membuat penerangan untuk pemahaman. Pada mulanya saya dapati ramai yang menolak tetapi setelah penerangan dilakukan serta bukti yang sah, saya lihat hari ini semakin ramai yang menerima. Saya yakin jika kita boleh tunjuk bukti, akhirnya mereka juga tidak dapat menutup mata dan menolak kebenaran dan akhirnya menerima kenyataan yang sebenar.

    ReplyDelete
  125. Mungkin di negara Barat pemimpin sebegini ditolak oleh masyarakat kerana perlakuan yang buruk?

    DR. MAHATHIR: Tidak juga. Jika kita lihat bagaimana bekas Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush dan Perdana Menteri Britain Tony Blair, walaupun mereka telah berbohong dalam menentang Iraq dan didedahkan kepada umum, namun dalam pilihan raya berikutnya mereka masih menang. Mereka ini adalah pembohong besar dan saya ada bukti mengenai dokumentari BBC tentang bagaimana Bush dan Blair berbohong hanya kerana nak menyerang Iraq.

    Jadi maknanya rakyat mereka sama seperti rakyat kita juga kerana ada yang buta dan menolak kebenaran. Orang yang celik tetapi tidak mahu melihat, itu adalah lebih buta daripada orang buta.

    ReplyDelete
  126. Kita kadang-kadang tertipu dan saya tidak terfikir bahawa saya kebal daripada penipuan. Banyak orang yang menipu saya dan saya ambil pada permukaan tentang kebaikan seseorang. Saya tidak menyelam hanya untuk mencari keburukan orang, umpamanya Tun Abdullah Ahmad Badawi, ramai yang menganggap beliau seorang yang bersih dan saya terima. Malah saya bagi tempat kepadanya walaupun beliau pernah melawan saya.

    ReplyDelete
  127. Anwar menggambarkan dirinya sebagai seorang yang warak, boleh menjadi imam, membaca khutbah dan sebagainya. Ini yang kita nampak dan perkara dalam bilik, saya tidak nampak. Malah orang lain pun tak nampak, maka mereka pun tidak boleh kata dia ini ada kelakuan sebegitu.

    ReplyDelete
  128. Saya terima beliau kerana imej yang ditunjukkan Anwar cukup bersih dan ini baik untuk UMNO. Bahkan saya berharap Anwar akan mengganti saya kerana saya nampak beliau bijak, cakap cukup bagus tetapi apabila saya tidak dapat menolak tuduhan terhadapnya dan jika ketika itu saya masih nak jaga keaiban beliau atau kerana nak jaga imej saya dan membenarkan beliau berterusan, maka saya ingat saya bersalah kepada masyarakat dan Tuhan. Sebab itu saya terpaksa ambil tindakan dan saya memperingat kepada diri saya supaya jangan melakukan sesuatu yang akan menyebabkan orang benci kepada saya.

    ReplyDelete
  129. Saya cukup berhati-hati tentang ini dan tidak mahu menjatuhkan hukuman bunuh terhadap orang itu dan ini. Malah untuk menangkap orang pun saya tidak begitu berminat. Namun bila saya dapati Anwar sudah tidak sesuai lagi maka ia adalah tanggungjawab saya bukan sahaja kepada diri saya malah negara dan masyarakat. Sebab itu saya ambil tindakan dan saya tahu tindakan itu akan menimbulkan kebencian daripada pihak-pihak Anwar.

    ReplyDelete
  130. Pada mulanya saya fikir bila saya jelaskan sebab saya menolak Anwar saya sangka ramai yang akan bersetuju dengan saya seperti mana pemimpin-pemimpin UMNO sebelum itu yang bermasalah dan mereka menolak pemimpin sebegini. Namun ada di kalangan ahli UMNO yang berfikir saya cuba menganiaya Anwar terutama apabila berlaku kes mata lebam. Itu bukan salah saya dan saya telah beritahu kepada Ketua Polis ketika itu jangan guna gari dan kekasaran. Namun apabila beliau hantar pasukan untuk menangkap Anwar, pasukannya itu telah dilatih dengan cara sedemikian kerana ia adalah SOP yang telah ditetapkan. Jadi saya disalahkan dan kehilangan undi hampir 300,000 kerana kes mata lebam itu.

    ReplyDelete
  131. Tapi apa nak buat dan saya pula terpaksa menangguh keputusan untuk meletak jawatan sehingga 2002 baru saya umumkan. Pada awalnya niat saya untuk bersara pada 1998 tetapi kerana masalah kewangan dan krisis mata wang, Sukan Komanwel dan masalah Anwar, jadi saya terpaksa tunggu lagi. Sehinggalah saya berjaya memperbaiki masalah kewangan negara, pentadbiran kerajaan dan parti, barulah saya berfikir sudah sampai masa untuk berundur.

    ReplyDelete
  132. Majoriti rakyat negara ini yakin Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mampu mengurus Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) yang akan diadakan dalam tempoh terdekat dengan telus, adil dan bersih. Ini berdasarkan kajian mengenai 'Pandangan Masyarakat Terhadap SPR' yang dilakukan Majlis Profesor Negara (MPN) membabitkan 3,756 responden di seluruh negara.

    ReplyDelete
  133. Ia sekali gus menolak tanggapan terutama pakatan pembangkang bahawa SPR tidak telus terutama membabitkan pembersihan daftar pengundi.

    ReplyDelete
  134. Setiausaha Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa, Prof Dr Mansor Mohd Noor berkata lebih 70 peratus responden berpendapat SPR berjaya mengurus pilihan raya sebelum ini dengan baik.

    Beliau berkata, sebanyak 76.2 peratus kaum Melayu yakin PRU-13 akan telus, Cina (59.3 peratus), India (82.5 peratus), Bumiputera Sabah (81.9 peratus) dan Bumiputera Sarawak (71.1 peratus).

    ReplyDelete
  135. Mengenai pembaharuan SPR, beliau berkata, majoriti responden menyambut baik penggunaan kotak undi lut sinar dan penggunaan dakwat kekal.

    "Kajian turut mendapati sebanyak 71.3 peratus kaum Melayu, 59.2 peratus (Cina), 67.4 peratus (India), Bumiputera Sabah (78.6 peratus) dan Bumiputera Sarawak (58.8 peratus) berpendapat badan itu bebas daripada kerajaan.

    ReplyDelete
  136. Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof membidas pihak-pihak yang enggan menerima kekalahan pada pilihan raya ke-13 (PRU13), yang sebaliknya menyalahkan pihak lain dengan membuat pelbagai tuduhan tidak berasas.

    Beliau berkata pihak ini sengaja mencari kesalahan orang lain kerana enggan mengaku kekalahan, dan bagi mereka, pihak paling mudah untuk dijadikan ‘scape goat’ atau kambing hitam ialah SPR, dengan menimbulkan pelbagai persepsi bagi menjejaskan integriti, kredebiliti dan kecekapan badan itu.

    ReplyDelete
  137. Beliau memberi contoh tuduhan mengenai bekalan eletrik yang terputus semasa pengiraan undi dijalankan yang disebar banyak di laman-laman sosial, yang menurutnya selepas disiasat, perkara itu tidak pernah berlaku.

    “Mereka nak nampakkan SPR ini tidak ada integriti, tidak ‘credible’, suka menipu, sehinggakan boleh buat putus bekalan (elektrik), tukar keputusan dalam gelap. Saya rasa cerita yang dibawa ini satu penipuan, pembohongan, dusta yang sangat melampau, sangat keji.

    ReplyDelete
  138. “Kalau orang Islam yang buat ini dia memang tidak takut dosa besar nampaknya. Sebab bila kita semak semua pihak, soal putus bekalan ini tidak pernah berlaku.

    Beliau juga mempersoalkan tindakan pihak yang menyebar gambar kononnya pengiraan undi dibuat dalam gelap semasa berlaku putus bekalan elektrik, kerana menurutnya perkara itu tidak pernah berlaku, dan gambar itu mungkin dibuat menggunakan tipu helah kamera.

    ReplyDelete
  139. Abdul Aziz berkata persepsi merupakan mainan penting dalam politik, dan pihak yang kalah biasanya akan berusaha mencipta persepsi bahawa SPR ini satu badan yang tidak berwibawa, tidak berintegriti, sedangkan ia hanya bertanggungjawab menyediakan gelanggang, bukan menentukan siapa yang boleh menang atau kalah.

    Beliau memberi contoh kenyataan seorang ahli politik yang secara terangan mendakwa kononnya SPR langsung tidak melaksanakan cadangan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya, sedangkan menurutnya sebanyak 19 penambahbaikan diperkenalkan pada PRU13 berasaskan kepada cadangan jawatankuasa ini.

    ReplyDelete
  140. Katanya ia boleh dilihat dengan ketara seperti pengenalan dakwat kekal, tiada tempoh bantahan, calon tidak boleh berundur, undi awal, dan banyak lagi, namun persepsi SPR tidak membuat penambahbaikan tetap cuba dibangkitkan ahli politik itu semata-mata untuk menjejaskan integriti dan kredibilitinya.

    Abdul Aziz berkata dakwat kekal diperkenalkan bagi mengelak pemilih mengundi lebih dari sekali, walaupun dalam sejarah negara ini tidak pernah dibuktikan ada orang yang mengundi lebih dari sekali, namun SPR tetap menerima cadangan penggunaan dakwat itu secara positif.

    ReplyDelete
  141. Merujuk kepada tohmahan mengenai kewujudan pengundi hantu, Abdul Aziz berkata beliau merasa kesal dengan tindakan sesetengah pihak yang terlalu bertindak mengikut emosi sehingga bukan sahaja menimbulkan kekecohan, malah beliau difahamkan ada juga pemilih yang dihalang dari menunaikan tanggungjawab mengundi, semata-mata kerana rupa parasnya tidak seperti rakyat tempatan.

    Beliau berkata saringan utama paling penting dalam menentukan kesahihan pengundi adalah kad pengenalan, yang kemudiannya akan dibandingkan dengan daftar pemilih, dan hanya SPR dan polis sahaja yang berhak menahan seseorang untuk memeriksa kad pengenalannya.

    ReplyDelete
  142. SPR telah pun buat yang terbaik. Mengenai dakwat kekal itu pun ini adalah pertama kali digunakan di negara kita. Jadi kita patut berterima kasih kepada SPR kerana berani membuat semua itu walau pun dakwat tersebut cepat hilang. Semua itu tidak penting yang pentin sekali adalah kejujuran pengundi itu sendiri.

    ReplyDelete
  143. Kali ini SPR telahpun buat yang terbaik dalam sejarah penipuan pilihanraya. Semakin kuat pembangkang semakin kuat penipuannya demi memenangkan tuannya. Sejarah penipuan pilihanraya telah wujud sejak dahulu kala lagi...jika dijalankan secara adil bukan setakat kelantan, pulau pinang dan selangor sahaja yang tersungkur bahkan akan lebih banyak lagi negeri akan jatuh ke tangan pembangkang. Itupun sudah dengan pelbagai cara penipuan dilakukan tidak juga dapat menahan kebangkitan rakyat kelantan, pulau pinang dan selangor.

    ReplyDelete
  144. Dakwat tidak kekal...tujuannya supaya pengundi BN dapat mengundi banyak kali di tempat yang berlainan...tak sudah-sudah nak menipu.

    ReplyDelete
  145. Kabinet kerajaan penipu sudah dibentuk....

    ReplyDelete
  146. “Sabah will also continue to work with Petronas and the Malaysian Investment Development Authority (MIDA) to attract investors to establish oil and gas industrial activities in Sabah, apart from our own efforts in nurturing local investments

    ReplyDelete
  147. As a sign of commitment, the State Government in 2010 formed a special purpose company, the Sipitang Oil and Gas Development Corporation (SOGDC) to spearhead and oversee the development of the oil and gas industry in Sabah.

    ReplyDelete
  148. The first initiative of SOGDC is to embark on the development of the Sipitang Oil and Gas Industrial Park (SOGIP), an integrated industrial area specifically designated for petrochemical and chemical-based industries and other related initiatives through high-value adding industrial clustering.

    ReplyDelete
  149. Among the infrastructure that will be available in SOGIP are a single carriageway road which could be upgraded to a dual carriageway later on, electricity supply planned at 118 megawatts upon construction of a transmission line from Kimanis to SOGIP, a water treatment plant to generate 40 million litres per day and a jetty with a depth of 16 metres depth.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.