Tuesday, September 30, 2014

Amaran senario kuasa 'lebih teruk dari BN'?

Elemen progresif dalam PAS ikhlas mendukung nilai demokratik dan tidak melihat diri mereka sebagai alat untuk merampas kuasa kerajaan pusat, kata salah seorang wakil rakyat mereka.

ADUN PAS Hulu Kelang Saari Sungib memberi amaran sesiapa yang berpendapat sebaliknya mungkin akan menyalahgunakan kuasa selepas mendapat kuasa.

"Maknanya, kita guna demokrasi dan pilihan raya tetapi bila kita dapat kuasa, kamu tekan rakyat dan jadi lebih teruk dari BN.

"Sesiapa yang cabar anda, anda buat akta seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri, Akta Rahsia Rasmi dan Akta Hasutan. Ini mentaliti yang saya takuti.

"Itu perbezaan di kalangan pemimpin, ahli PAS seperti kami dan mereka yang digelar ulama," kata beliau dalam temubual dengan Malaysiakini hujung minggu lalu.

Saari kini berdepan dengan tindakan displin kerana mengingkari arahan parti dan menyokong Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail semasa krisis menteri besar Selangor.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang melabel Saari sebagai "barua" semasa muktamar parti baru-baru ini.

Dalam bahagian pertama temubual Saari menerangkan bagaimana PAS dalam persimpangan antara "pemikiran lama dan baru."

"Ada beberapa ulama yang berfikiran dinamik dan mendukung idea demokrasi dan ada profesional yang sangat tertutup. Tentunya satu kumpulan mempunyai ramai ulama dan satu lagi terdiri dari ramai golongan professional dan demokrat," kata beliau.

-mk

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.