Wednesday, September 10, 2014

Lebih baik Pas bersama Umno?

KEMELUT yang melanda pakatan pembangkang hari ini bukanlah sesuatu yang sukar untuk dijangkakan. Sememangnya sejak daripada awal pembentukan pakatan politik antara DAP, PKR dan Pas, sudah ramai pemerhati politik yang menelah betapa rapuhnya kesepakatan tersebut.

Apatah lagi setiap parti yang membentuk pakatan sudah dimaklumi punya matlamat dan dasar yang bukan sahaja berbeza, bahkan saling bertentangan antara satu sama lain.

Umpamanya, Pas adalah sebuah parti berteraskan doktrin agama yang diketahui dari dulu cuba menegakkan negara teokrasi Islam dalam konteks negara ini.

Sedangkan rakan sepermuafakatannya, DAP amat jelas mahu menanggalkan ciri-ciri Islam dalam negara, bahkan mahu merubahnya kepada sekular.

PKR pula daripada awal penubuhannya hanya bermatlamat menjadikan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri.

Nilai perjuangan yang berorientasikan agenda peribadi tampak makin terserlah apabila PKR sanggup melawan Sultan Selangor hanya kerana hendak memenuhi kehendak Anwar meletakkan isterinya sebagai calon menteri besar.

Mungkin ada yang mendakwa Pas sudah banyak berkompromi dalam memastikan kelangsungan pakatan pembangkang walaupun terpaksa mencabut identiti perjuangan mereka selama ini seperti Negara Islam, hudud dan sebagainya.

Kesediaan Pas untuk berkompromi terhadap prinsip perjuangan mereka tidak pula berlaku kepada DAP yang secara konsisten dikenali sejak dari dulu tegar berpegang kepada perjuangan menjadikan negara ini sekular dan berkonsepkan sama-rata atas label momokan mereka sejak dulu ‘Malaysian Malaysia’. Maka tidak hairanlah apabila ada tuduhan dan tohmahan secara konsisten mendakwa Pas parti tunggangan DAP dan PKR.

Namun penulis tidak yakin Pas sanggup berterusan meleburkan imej keIslamanan mereka atau berkompromi hal-hal yang melibatkan prinsip perjuangan mereka.

Dengan kemelut terbaru di Selangor, lebih menyerlahkan betapa Pas adalah parti yang belum bersedia berkompromi sepenuhnya terhadap prinsip perjuangan mereka.

Dengan itu lebih baik Pas kembali berjuang bersendirian atau lebih baik lagi bersama dengan Umno yang telah terbukti tidak mempunyai pertentangan yang banyak dengan Pas, khususnya dalam agenda memartabatkan Islam.

Ternyata jika kita berfikir secara objektif dan mencari titik-titik persamaan antara Umno dan Pas, pasti kita akan dapati terlalu banyak persamaan yang boleh digariskan antara keduanya.

Pertama, Umno mahupun Pas kedua-duanya mendakwa memperjuangkan agama Islam di negara ini. Jika dinilai perlembagaan parti bahkan pernyataan kepimpinan tertinggi kedua-dua parti jelas menzahirkan iltizam masing-masing memperjuangkan Islam.

Kedua, aqidah yang dipegang oleh kedua-dua parti juga adalah sama iaitu aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah bermazhab Syafie. Baik Umno mahupun Pas, kedua-duanya solat dengan cara yang sama bahkan tiada beza pegangan fekah antara satu sama lain. Kalaupun ada
seorang dua pimpinan mahupun pengikut yang terjebak dengan ajaran sesat seperti Syiah atau penyakit liberalisme dalam agama, tidaklah sesekali mewakili dan menggambarkan pendirian organisasi.

Ketiga, kedua-dua parti juga menjunjung dan menghormati Perlembagaan negara. Umno mahupun Pas memperakui, bahkan taat pada Perlembagaan Persekutuan sebagai sistem undang-undang tertinggi negara.

Keempat, kedua-dua parti juga memperakui identiti kemajmukan negara berbilang kaum yang memerlukan pertimbangan dan kerjasama politik antara pelbagai parti yang mewakili kepentingan kaum masing-masing.

Malah Pas yang satu ketika menyesatkan Umno kerana bekerjasama dengan orang kafir khususnya MCA dan MIC, kini sudah mulai terbuka bahkan turut melakukan kerjasama politik dengan DAP parti dominan mewakili Cina dan PKR yang mewakili pelbagai kaum.

Kelima, Umno dan Pas kedua-duanya mewakili kelompok majoriti penduduk Malaysia iaitu Melayu Islam. Malah agenda Ketuanan Melayu lebih dulu diperjuangkan Pas ketika saat pembentukan Perlembagaan Persekutuan.

Tokoh-tokoh nasionalisme Melayu Islam awal terdiri daripada pemimpin-pemimpin tertinggi Pas seperti Dr Burhanuddinn al-Helmi dan Ustaz Zulkifli Mohamad. Maka tidak timbul momokan isu assabiyyah sebagaimana dilaung-laungkan segelintir pemimpin Pas.

Banyak lagi jika hendak digariskan satu persatu persamaan antara Umno dan Pas. Mudah-mudahan ALLAH membuka hati semua kepimpinan parti untuk lebih mengutamakan kepentingan umum berbanding peribadi, negara berbanding organisasi dan yang paling penting
untuk kembali bertaut atas asas nama permuafakatan sesama Melayu dan Islam.

-sinar harian

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.