Monday, June 16, 2008

Perhimpunan Dan Kesan

Oleh interlok

"a
Satu lagi perhimpunan aman akan berlangsung pada 29 Julai akan datang dan diadakan pada hari Sabtu jam 3 petang, bertempat di KLCC. Sebelum ini kita pernah digemparkan dengan perhimpunan bersih yang dihadiri hampir 100 000 ribu rakyat yang menuntuk pilihanraya yang bersih.

Perhimpunan bersih menuntut 4 perkara iaitu penyemakan semula daftar pemilih, penggunaan dakwat kekal, memansuhkan sistem undi pos kecuali untuk para diplomat dan pengundi lain di luar negara dan akses media yang adil kepada semua pihak dalam pilihanraya. Perkara ini mendapat perhatian masyarakat seluruh negara dan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), Tan Sri Rashid Abdul Rahman telah mengambil keputusan untuk memenuhi permintaan rakyat dengan mengadakan penggunaan dakwat kekal.

Tapi apa terjadi rupa-rupanya Tan Sri Rashid hanya membuat lawak semata-mata. Lawak belia bukan menyebab orang suka tapi membuat orang marah. Maknanya perhimpunan raksasa itu sia-sia, bahkan kerana perhimpuana itu ada beberapa orang ternama ditangkap antaranya ialah Muhammad Sabu, Naib Presiden Pas dan juga Tian Chua selaku Ketua Penerangan Keadilan.

,br>Pada 5 Jun negara kita dan juga seluruh dunia dikejutkan dengan kenaikan harga minyak. Maka pada malam itu juga berlaku pakatan menjadi orang gila beramai-ramai dimana setiap pelusuk tempat yang nama dan pengurusannya melibatkan penjualan minyak dipenuh dengan kenderaan untuk mebeli minyak dengan harapan hari esok tidak rugi tanpa disedari bahawa minyak bukan naik satu hari tapi naik untuk selama-lamanya jika pemerintahan masih di bawah kepimpinan UMNO.

Maka rakyat dengan para pemimpin pakatan rakyat telah menggertak kerajaan dengan harapan harga minyak diturunkan. Tetapi Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Badawi telah mengatakan yang dia sudah dapat mengagak rakyat akan marah dan tambahnya lagi rakyat akan boleh menerima dalam 2,3 bulan lagi seperti mana seperti kenaikan harga minyak dahulu. Maka maksud tersirat si Abdullah itu adalah kenaikan minyak ini adalah wajar dan kemarahan rakyat adalah satu perkara biasa seperti mana perhimpunan hindraf dan bersih. Tidak memberi apa-apa makna dan kerajaan tidak gentar.

Jadi perhimpunan yang bakal diadakan ini adakah akan memberi kesan kepada kerajaan? Adakah dengan perhimpunan secara besar-besaran ini akan membuat kerajaan insaf dan akan menuruti kemahuan rakyat maka rakyat pon dapatlah hidup dengan selesa. Kalaulah begitu senang harga minyak dapat diturunkan maka sudah lamalah di negara indonesia harga minyaknya turun kerana di indonesia para rakyatnya hanya berkerja sebagai penunjuk perasaan sejak harga minyak ini naik dan perhimpunanya bukan ratusan ribu tapi sudah menjankaui jutaan rakyat.

Dan memang ramai yang berpendapat yang harga minyak takkan turun dan ini adalah perkara yang mustahil yang harga minyak akan diturun bahkkan akan naik lagi. Jadi apa relevennya lagi perhimpunan itu diadakan dengan misi harga minyak akan diturunkan. Adakah untuk menambah cuka pada luka atau sekadar suka-suka setelah mendapat kesedihan ini.

Atau memang kerajaan pakatan rakyat sudah ada agenda yang harga minyak akan diturunkan selepas perhimpunan nanti. Atau perhimpunan yang bakal diadakan ini di sifatkan sebagai tak cuba maka tak tahu.

Adalah lebih baik perhimpuanan ini di tukar misinya yang hendak di turunkan bukanlah harga minyak,tetapi kepimpinan si abdullah dan si najib dengan harapan bakal pimpinan baru akan lebih bersikap bijak dan cekap dalam menangani masalah negara walau dunia sedang goyah. Itulah pimpinan idaman rakyat.

"

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.