Monday, April 5, 2010

Pesta Kalimaran dicadang diadakan di Kota Kinabalu

TENOM: Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Haji Masidi Manjun meminta Lembaga Kebudayaan Sabah (LKS) dan Persatuan Murut Sabah (PMS) agar menimbang penganjuran Pesta Kalimaran diadakan di Kota Kinabalu pada masa akan datang.

Katanya, penganjuran Pesta Kalimaran sekali sekala di Ibu Negeri membolehkan budaya suku kaum Murut yang mempunyai keunikan dapat dilihat dan dipelajari oleh kaum-kaum lain di negeri ini dan negara keseluruhannya.

Masidi berkata, jika ia dianjurkan di Ibu Negeri ia dapat menarik lebih ramai pengunjung sama ada pelancong dari luar dan dalam negera.

“Tujuan kita bukan mengetapikan Pusat Kebudayaan Murut Sabah di sini tetapi niat kita adalah untuk mengembangkan sambutan Pesta Kalimaran ke peringkat yang lebih besar” katanya kepada pemberita selepas mewakili Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman merasmikan Pesta Kalimran kali ke-8, tahun 2010 di Pusat Kebudayaan Murut Sabah dekat sini kelmarin.

Masidi juga mencadangkan agar Pesta Kalimaran diadakan di daerah-daerah lain yang mempunyai masyarakat Murut seperti Keningau, Nabawan dan Sipitang di masa akan datang.

Walau bagaimanapun katanya, ini hanya satu cadangan untuk dipertimbangkan oleh Persatuan Murut Sabah.

Mengulas permintaan Persatuan Murut Sabah supaya kerajaan mengurus dan mempercepatkan pengeluaran kawasan tanah dalam Sime Darby untuk meluaskan tapak Pusat Kebudayaan Murut Sabah, Masidi berkata, Kerajaan sedang berusaha dan akan berbincang dengan pihak pengurusan syarikat itu untuk tujuan berkenaan.

Beliau berkata, kerajaan bersetuju dengan permintaan itu kerana ia adalah keperluan jangka panjang bagi Pusat Kebudayaan Murut Sabah.

Namun katanya, keputusan tidak dapat dibuat dalam masa yang singkat kerana ia memerlukan penelitian dan perbincangan secara terperinci.

Mengenai dengan pertembungan tarikh Pesta Kalimaran dengan tarikh sambutan paskah bagi penganut-penganut kristian pada tahun ini Masidi berkata, kerajaan akan mengatasi masalah seumpama ini pada tahun akan datang.

Beliau mengakui ini adalah satu kesilapan dan tidak berulang pada masa akan datang bagi membolehkan semua masyarakat dapat melibatkan diri pada penganjuran Pesta Kalimaran akan datang.

Dalam masa yang sama Masidi berpuas hati dengan penganjuran Pesta Kalimaran pada tahun ini.

Katanya, sambutan bertambah baik dan terdapat acara tambahan seperti Rumah Terbuka Kalimaran yang dibiayai oleh Kerajaan Pusat melalui Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara, Negeri Sabah.

Menurut Masidi kehadiran masyarakat pelbagai kaum dan kepercayaan termasuk pelancong dari luar negara pada Pesta Kalimaran tahun ini dianggar melebihi 10,000 sepanjang sambutan pesta tahunan itu. -NST

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.