Thursday, May 15, 2008

Office Hilang PDF Maker

Baru baru ini terjadi malapetaka bila saya tidak dapat convert fail daripada microsoft word kepada PDF. Setelah diselidiki rupa-rupanya butang Convert PDF di Microsoft Word saya telah hilang.Maksudnya fungsi PDF Maker dalam Microsoft Word saya telah hilang. Apa sebenarnya yang terjadi…?

Saya cuba mencari jawapan untuk masalah tersebut. Pelbagai cara yang saya lakukan untuk memulihkan masalah tersebut. Antaranya ialah update Acrobat Reader Profesinal, update Microsoft Office, Install semula Acrobat Reader PRo dan Microsoft Office, namun masalah ini tidak selesai juga. Terpaksalah minta bantuan kepada pakcik Google.

Berikut adalah beberapa penyelesaian yang diperolehi daripada pakcik Google :

JAWAPAN 1 : Mengeluarkan Adobe PDF daripada Senarai Disabled Item

  • Buka program Microsoft Office (Word, Excel)
  • Pergi ke Help > About [nama program]
  • Klik “Disabled Items”.
  • Pilih Adobe PDF daripada senarai dan klik Enable.
  • Tutup program Office tersebut dan buka semula.
  • Jika tiada masalah, butang PDF Maker akan tertera di dalam Microsoft Word anda. Jika tidak anda boleh gunakan jawapan-jawapan berikutnya.

JAWAPAN 2 : Pastikan komponen PDF Maker di pasang

  • Pilih Start > Run, taip appwiz.cpl, dan klik OK untuk membuka kotak dialog Add Or Remove Program.
  • Pilih Adobe Acrobat 7 dan klik Change / Remove.
  • Bila Wizard terpapar, klik Next.
  • Pilih Modify dan klik Next.
  • Kembangkan paparan Create Adobe PDF , kemudian klik down arrow pada objek Acrobar PDF Maker.
  • Pilih “This feature will be installed on the local hard drive” dan klik Next, kemudian klik Update.

JAWAPAN 3 : Aktifkan file COM add-in di dalam aplikasi Office

  • Buka aplikasi Office anda.
  • Pilih Help > About [nama aplikasi]
  • Klik Disabled.
    • Jika Acrobat tersenarai, pilihdan klik Enable. Tutup kotak dialog dan restart semula aplikasi Office.
    • Jika Acrobat tidak tersenarai, pastikan “PDFMOfficeAddin.dll” terdapat di dalam folder “Acrobat 7.0/PDFMaker/Office”. Jika fail ini hilang, anda perlu reinstall semula Acrobat.

JAWAPAN 4 : Tukar marcos level security di dalam aplikasi Office anda

Untuk fail COM add-in yang di load ke dalam windows, salah satu tab Trusted Publishers mestilah menyenaraikan Adobe Systems Inc. atau security setting mesti di tukar. Dalam aplikasi Office 2000, XP, atau 2003 :

  • Dari menu Tools, pilih Macro > Security.
  • Klik tab Trusted Publisher :
    • Jika Adobe Systems Inc tersenarai, tiada perubahan yang perlu dilakukan.
    • Jika Adobe Systems Inc tidak tersenarai, teruskan ke langkah ke 3.
  • Pilih salah satu setting berikut:
    • Dalam tab Security, tetapkan level keselamatan kepada Very High; dalam tab Trusted Publishers, pilih Trust All Installed Add-ins And Templates.
    • Dalam tab Security, tetapkan level keselamatan kepada High; dalam tab Trusted Publisher, jangan pilih Trust All Installed Add-ins And Templates.
  • Tutup semua kotak dialog, dan restart semula aplikasi tersebut.

JAWAPAN 5 : Tambah fail COM add-in ke dalam Windows Registry

  • Dalam Windows Explorer, letakkan fail COM add-in (PDFMOfficeAddin.dll) dan lihat path sebenarnya.
  • Pilih Start > Run.
  • Type “regsvr32 diikuti dengan satu ruang, dan taip path seperti di atas. Cth : regsvr32 “C:\Program Files\Adobe\Acrobat 7.0\PDFMaker\Office\pdfmofficeaddin.dll
  • Klik OK, dan start semula aplikasi Office.

JAWAPAN 6 : Jalankan Detect And Repair

  • Tutup semua aplikasi anda dan restart Windows.
  • Start Acrobat.
  • Pilih Help > Detect And Repair dan ikuti arahan pada skrin komputer anda.
  • Selepas proses repair selesai, restart semula komputer.

JAWAPAN 7 : Buang fail COM add-in Word yang lain

  • Buka perisian Word
  • Pilih Tools > Customize.
  • Klik tab Command dan pilih Tools di dalam senarai Categories
  • Pilih COM Add-ins dan tarik ke dalam toolbar Word.
  • Klik menu COM Add-ins pada toolbar Word
  • Pilih dan buang semua add-ins kecuali Web Page Wizard dan Microsoft Word Fonts Tool.
  • Keluar dan start semula Word.

JAWAPAN 8 : Remove Microsoft Works

Adobe telah mengenal pasti bahawa konflik Microsoft Works dengan Microsoft Word akan mencegah Adobe PDF Convert daripada terpapar di dalam Word. Microsoft Works telah di Install di kebanyakan komputer.

Untuk membuang Microsoft Works :

  • Pilih Start > Run, taip “appwiz.cpl” , kemudian klik OK untuk membuka kotak Add Or Remove Programs.
  • Pilih Microsoft Works, dan klik Change / Remove.
  • Bila Wizard terpapar, klik Next.
  • Pilih Remove, dan klik Next, kemudian lakukan mengikut arahan pada skrin sehingga selesai.

P/S : Daripada kebanyakkan jawapan di atas, saya hanya menggunkan JAWAPAN 1 untuk menyelesaikan masalah saya. Thanks uncle GOOGLE.

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.