Monday, September 8, 2014

Sungai di Sarawak kekeringan

KUCHING: Sungai di Sarawak semakin kering berpunca daripada fenomena El Nino, pembersihan hutan di kawasan tadahan hujan dan impak dari perubahan iklim kata Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar James Dawos.

Beliau berkata kekurangan hujan berpunca dari El Nino telah memberi kesan terhadap paras air di kebanyakkan sungai di Sarawak.

“Kita sedang di landa El Nino yang membawa kemarau panjang dan kekurangan hujan,” beliau berkata. “Apabila tiada hujan, sudah tentunya paras air sungai akan berkurangan atau kekeringan.”

Pihak kementerian telah menerima laporan status susulan kekeringan sungai di Sarawak:

Paras air di Sungai Baram telah jatuh kepada tahap rendah berbahaya dan menjadi kesulitan untuk perjalanan bot ekpress antara Marudi dan Long Lama. Air dari kawasan sistem tarikan graviti sebagai saluran telah kering.

Paras air di sungai sekitar Lubuk Antu rendah dan air terjun telah menjadi “kering” malah paras air di Empangan Hidro Batang Ai telah menurun.

Lebih daripada 10,000 orang di Saratok mengalami masalah bekalan air. Loji Rawatan Air Nanga Lichok, yang membekalkan air bersih kepada rakyat di Saratok, telah kering.

Pengguna di bawah bidang kuasa Jabatan Kerja Raya (JKR) Kuching dan Samarahan di Bau, Asajaya dan Puncak Borneo, kini menerima bekalan air daripada Lembaga Air Kuching (KWB) antara jam 8:00 malam sehingga 05:00 pagi. Terdapat aliran sungai yang sangat rendah di dalam kawasan tadahan air Sungai Sarawak Kiri, yang merupakan sumber air mentah utama bagi KWB.

Di Simunjan pula, sumber air mentah di Empangan Pong telah berkurangan dan bekalan air dari Loji Rawatan Air Simunjan telah dikurangkan. Masalah kekurangan air, seperti yang dilaporkan di kawasan-kawasan ini disebabkan oleh sungai-sungai kering kontang.

Dawos berkata ketersediaan dan kualiti air di Sarawak juga terancam dengan penggondolan hutan di kawasan tadahan air.

Kawasan tadahan hutan membekalkan sebahagian besar daripada air untuk keperluan domestik, pertanian, perindustrian dan ekologi di kawasan huluan dan hiliran, katanya.

Dawos menjelaskan bahawa penebangan hutan menganggu kitaran air yang merupakan bahagian penting untuk mengekalkan sumber air di negeri ini.

-FMT

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.