Monday, May 6, 2013

BN Menang 133, PR 89

3.58am Keputusan muktamad Parlimen: BN 133, Pakatan 89.

3.29am: Kesemua 3 negeri yang dipertahankan Pakatan - Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan - mendapat majoriti 2/3.

Selangor - Pakatan 44, BN 12
Pulau Pinang - Pakatan 30, BN 10
Kelantan - Pakatan 33, BN 12

3.21am SELANGOR BN 12, PAS 15, DAP 15, PKR 14.

3.18am: MCA yang bertanding 37 kerusi Parlimen dan 90 DUN alami kemerosotan paling teruk dalam sejarahnya apabila hanya menang 6 Parlimen dan 10 DUN.

SPR telah menugmumkan bahawa Barisan Nasional telah memenangi Pilihanraya Umum Ke 13 ini dengan majoriti mudah. BN sudah mendapat 112 kerusi Parlimen, sekali gus kembali berkuasa dengan majoriti mudah.

Manakala Pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Najib Razak menang besar mengalahkan calon PKR, Fariz Musa.

Selain daripada itu, BN sedang menuju kemenangan untuk kerusi Parlimen dengan memperolehi 108 kerusi berbanding Pakatan Rakyat (PR) hanya menang 56 kerusi setakat ini.

BN juga berjaya mengekalkan penguasaan mereka di negeri Pahang dan Negeri Sembilan.

Pengarah Pilihan Raya Pas Kedah, Senator Datuk Muhamad Yusuf Husin berkata berkata Pakatan hanya mampu mempertahankan 15 kerusi DUN berbanding 21 yang dimenangi BN di negeri itu.

BN Perak juga berjaya membentuk kerajaan di negeri tersebut.

Keputusan Keseluruhan terkini Parlimen setakat 1.05am adalah :

Barisan Nasional : 112 Kerusi
Pakatan Rakyat : 58 Kerusi

150 comments:
Write comments
  1. TAHNIAH KEPADA DS NAJIB DAN SEMUA CALON BARISAN NASIONAL YANG TELAH MENANG DALAM PILIHANRAYA KE13.

    TAHNIAH JUGA KEPADA SEMUA PENGGUNDI-PENGGUNDI YANG MEMBERIKAN SOKONGAN PADU KEPADA CALON BN SEHINGGA MEMBAWA KEMENANGAN KEPADA BARISAN NASIONAL.

    BN:DULU,KINI DAN SELAMANYA.

    ReplyDelete
  2. JANGAN LUPA BERTERIMA KASIH DAN MENGUCAPKAN TAHNIAH KEPADA WARGA NEPAL, BANGLA DAN INDON...KERANA TANPA MEREKA BELUM TENTU BN MENANG...MARUAH DAN DAULAT NEGARA BOLEH DI BELI DENGAN WANG RINGGIT!!! BN-M = BODOH NAK MAMPOS!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. Hahahah ada orang kecewa orang mereka kalah..itulah yang kita tahu BN telah menang besar..tahnaih kepada BN..haha Datang Lagi mereka yang tidak senang hati lepas ini.

    ReplyDelete
  4. ketawalah macai2 umno, menang cara tak adil itu menang kafir, jadi tiada perlu rakyat malaysia nak gembira n skrg rakyat yg kena akibatnya. rakyat akan terus benci n makin benci hidup dalam negara yg tidak adil. huruhara pasti akan terjadi salah si kafir. amin.

    ReplyDelete
  5. Keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) menyaksikan majoriti undi Parti Keadilan Rakyat (PKR) merosot meskipun berjaya menambah empat lagi kerusi Parlimen menjadikan 30 kesemuanya berbanding 26 kerusi pada pilihan raya umum 2008. Pertambahan empat kerusi itu diperoleh daripada Batu Pahat, Johor, Bukit Katil di Melaka, Penampang di Sabah serta Miri di Sarawak.

    ReplyDelete
  6. Keputusan Majoriti Undi PKR Merosot

    Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim meskipun dapat mengekalkan kubu kuatnya Permatang Pauh, tetapi pilihan raya umum kali ini menyaksikan sokongan terhadap beliau merosot apabila meraih majoriti 11,721 undi berbanding pilihan raya kecil 2008 dengan majoriti 15,671 undi.

    ReplyDelete
  7. Keputusan Majoriti Undi PKR Merosot

    Turut tidak terkecuali anak Anwar, Nurul Izzah dan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali yang memperoleh undi yang merosot walaupun dapat mempertahankan kerusi Parlimen Lembah Pantai dan Gombak.

    ReplyDelete
  8. Keputusan Majoriti Undi PKR Merosot

    Nurul Izzah memperoleh majoriti tipis 1,847 undi mengalahkan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin berbanding PRU 2008 dengan majoriti 2,895 undi. Mohamed Azmin pula memperoleh majoriti 4,734 undi daripada 6,867 undi yang diperolehnya pada PRU 2008.

    ReplyDelete
  9. Keputusan Majoriti Undi PKR Merosot

    Naib Presiden PKR Tian Chua dan Fuziah Salleh serta anggota Majlis Tertinggi PKR Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin berjaya menambah majoriti masing-masing di kerusi Parlimen Batu, Kuantan dan Bandar Tun Razak.

    ReplyDelete
  10. Keputusan Majoriti Undi PKR Merosot

    Muka baharu yang ditonjolkan PKR iaitu Mohd Rafizi Ramli yang juga Pengarah Strategi parti itu berjaya menawan kerusi Parlimen Pandan dengan majoriti 26,729 undi mengalahkan Lim Chin Yee daripada Barisan Nasional (BN) dan calon bebas, Tan Yew Leng.

    ReplyDelete
  11. Keputusan Majoriti Undi PKR Merosot

    Selain itu, tiga pemimpin utama PKR iaitu Datuk Saifuddin Nasution Ismail, Datuk Chua Jui Meng dan Dr Abdul Aziz Bari tewas dalam percubaan mereka kali ini untuk merebut kawasan Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Segamat dan Sabak Bernam kepada calon BN.

    ReplyDelete
  12. Keputusan Majoriti Undi PKR Merosot

    Saifuddin yang merupakan Setiausaha Agung PKR sebelum ini adalah anggota Parlimen Machang dan Jui Meng pula adalah Naib Presiden dan juga Pengerusi PKR Johor, menyertai PKR pada 2009 manakala Abdul Aziz adalah bekas pensyarah Undang-undang, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) merupakan calon baharu parti itu pada PRU13.

    ReplyDelete
  13. Keputusan Majoriti Undi PKR Merosot

    Pada pilihan raya umum kali ini, PKR bertanding 99 kerusi Parlimen dan menang 30 kerusi berbanding PRU 2008, di mana parti itu bertanding 95 kerusi dan menang 31.

    ReplyDelete
  14. Keputusan Majoriti Undi PKR Merosot

    Bagaimanapun lima anggota Parlimen PKR bertindak keluar parti dan menjadi anggota parlimen Bebas sekaligus menjadikan jumlah keseluruhan kerusi yang dimiliki PKR ialah 26 kerusi pada pilihan raya umum 2008.

    ReplyDelete
  15. Keputusan Majoriti Undi PKR Merosot

    PRU13 juga menyaksikan pakatan rakyat membentuk kerajaan di Selangor, Kelantan dan Pulau Pinang. Di Selangor, PKR memiliki 14 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan sembilan kerusi Parlimen, Kelantan dengan satu kerusi DUN manakala Pulau Pinang dengan 10 kerusi DUN dan tiga kerusi Parlimen.

    ReplyDelete
  16. Kejayaan mempertahankan Putrajaya setelah menguasai 133 kerusi Dewan Rakyat pada pilihan raya umum ke-13 bukanlah sesuatu yang dicapai dengan mudah bagi Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  17. Sekurang-kurangnya bagi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, ia adalah mandat pertama yang amat beliau perlukan sejak menerajui tampuk kerajaan empat tahun lepas.

    ReplyDelete
  18. Apakah faktor yang membolehkan BN menangkis saingan sengit daripada parti-parti pakatan rakyat di kebanyakan kerusi yang ditandingi?

    ReplyDelete
  19. Secara umumnya, Datuk Seri Najib Abdul Razak dilihat sebagai "the winning factor" buat BN.

    ReplyDelete
  20. Agenda transformasi yang beliau perkenalkan sejak mengambil alih jawatan pada 2009 memberi harapan baru kepada rakyat untuk Malaysia bergerak maju ke arah menjadi ekonomi berpendapatan tinggi.

    ReplyDelete
  21. Sebahagian besar pengundi terus yakin terhadap kemampuan BN, lantas BN menang 133 kerusi diikuti DAP (38), PKR (30) dan PAS (21).

    ReplyDelete
  22. Najib sendiri mengekalkan kemenangan di Parlimen Pekan dengan 51,278 undi, jumlah yang lebih besar berbanding pilihan raya umum 2008.

    ReplyDelete
  23. Walaupun dicabar hebat, pembangkang masih tidak mampu mengugat BN di tiga negeri iaitu Sarawak, Johor dan Sabah, yang menyumbang 68 kerusi daripada sejumlah 82 kerusi yang ditandingi.

    ReplyDelete
  24. Kali ini, BN masih bertahan di tiga negeri itu, sekali pun dicabar hebat oleh DAP dan Parti Keadilan Rakyat menyebabkan beberapa pemimpin kanan parti komponen kecundang.

    ReplyDelete
  25. Selain itu, kejayaan BN juga dihasilkan ekoran ikrar Najib untuk mengotakan janji-janjinya seperti melanjutkan pemberian bantuan "BR1M" dan bantuan-bantuan lain. Di samping itu, ramai juga yang melihat `Najib itu BN' atau `BN itu Najib'.

    ReplyDelete
  26. Penjenamaan yang dibawa Pengerusi BN itu nyata positif jika mahu dibandingkan dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang sering terpalit dengan pelbagai kontroversi.

    ReplyDelete
  27. Kemampuan Najib untuk pelbagai golongan masyarakat tanpa mengira usia dan bangsa selain mudah mendekati golongan muda juga menambat hati ramai, termasuk pengundi muda yang buat pertama kalinya mengundi dalam pilihan raya kali ini.

    ReplyDelete
  28. Langkah kerajaan BN memperkenalkan 1Malaysia for Youth (1M4U) dengan aspirasi untuk menggalakkan serta memacu aktiviti berbentuk kesukarelaan dalam kalangan belia dan generasi muda Malaysia, nyata mendapat sambutan amat menggalakkan daripada golongan muda.

    ReplyDelete
  29. Menerusi pendekatan inilah, Najib mendapat petunjuk bahawa mereka juga mahukan calon-calon muda BN ditampilkan pada pilihan raya kali ini.

    ReplyDelete
  30. How much abdullah badawi belanja utk PRU12..berapa parlimen menang..najib belanja berapa rm Billion but hilang 7 kerusi lg. Bulan oktober nanti, nasih najib sama mcm abdullah badawi. Umno will ask Najib to resign..Mahyuddin naik, mukhriz in line waiting as TPM. Wallahualam

    ReplyDelete
  31. bn menang dgn tipu helah apa nak dibanggakan. najib tak mampu menang 2/3 telah membuktikan rakyat menolak beliau n najib akan beri jawatan pm nya pada org lain dlm parti. dalam merjoriti undi calon menang pun nampak rendah sekali gus membuktikan bn ditolak rakyat malaysia. kedudukan bn semakin rapuh . rakyat bandar akan terus menolak bn ,cuma rakyat kpg je sokong sebab mrk tidak tahu apa itu demokrasi selamanya hidup kegelapan.

    ReplyDelete
  32. Sabah dan Sarawak sekali lagi bertindak sebagai penyelamat kepada kepimpinan BN di peringkat pusat. Sewajarnya apa-apa tuntutan Sabah dan Sarawak diberi perhatian serious oleh DS Najib. Jika tidak, PRU14 nanti akan menyaksikan peralihan sokongan kepada pembangkang. Jika cina boleh bersatu tidak menyokong BN, tidak mustahil bumiputera Sabah dan Sarawak juga akan bertindak sama. Kerajaan pusat perlu menangani isu ini dari sekarang.

    ReplyDelete
  33. Kepimpinan BN bukan sahaja perlu menunaikan aku janji PRU13 tetapi kepimpinan BN juga harus memperlihatkan kepimpinan yang benar-benar bersih dari segala gejala rasuah dan amalan pilih kasih.

    ReplyDelete
  34. Kemenangan 12 orang calon dari parti pembangkang di Sabah akan menghangatkan Dewan Undangan Negeri Sabah apabila DUN Sabah bersidang nanti. Kehadiran tokoh-tokoh politik sperti Datuk Lajim Ukin,Datuk Dr Jeffry Kitingan, Datuk Wilfred Bumburing dan 8 YB pembangkang yang lain boleh menggegar DUN Sabah dengan pelbagai soalan dan soalan tambahan pastinya membuat Ketua Menteri dan barisan kabinetnya berpeluh.

    ReplyDelete
  35. KALAH PUN KITA TERIMA JANJI KITA DIJALAN YANG BENAR..

    ReplyDelete
  36. Serangan drp umno terlalu hebat.. Berjaya mempengaruhi undi di saat akhir. Rakyat masih lg sanggup membayar tol, ptptn, petrol dll yg sewaktu dgnnya..rakyat akan menanggung hutang negara 500 bilion yg bersamaan dgn RM 185000 setiap orang yg akan dibayar dlm bentuk cukai.. Undi muda penentu kerajaan pru14.. Bermula dari sekarang..

    ReplyDelete
  37. Saya jangka kalau Pakatan menang pun dgn majoriti mudah saja. Tapi mereka kalah pun dapat juga menafikan 2/3 majoriti BN.

    Saya juga menjangka Pakatan boleh bertahan di Kedah dan boleh menang di Perak dan Trengganu.

    In sya Allah, pada PRU14 Pakatan boleh menang.

    ReplyDelete
  38. aku cuba merenung dan memikirkan sesuatu...
    adakah seluruh rakyat malaysia sudah terlampau kaya raya sehingga tidak memerlukan
    1.penurunan minyak
    2.pendidikan percuma
    3.penghapusan tol
    4.penurunan harga kereta
    hasil undian,bn menang dikebanyakan kawasan melayu..
    pakatan banyak menang dikawasan cina bandar
    ohhhhhh baru ku sedar...melayuku sudah kaya raya rupanya........

    ReplyDelete
  39. Saya cuba memberi pandangan secara kasar tanpa melihat keseluruhan keputusan-keputusan secara detail.

    Sebenarnya Pakatan Rakyat tidak kalah tetapi yan kalah adalah rakyat terutama diluar bandar.

    2. Kekalahan Pakatan Rakyat secara kasarnya disebabkan oleh kekuatan "incumbency" BN yang membolehkan BN melakukan penipuan-penipuan secara tersusun dan terang-terangan dengan menggunakan keseluruhan jentera dan kekuatan kerajaan seperti media untuk memecahbelahkan kaum (menyemarakkan perkauman), pembelian undi, pengundi-pengundi hantu terutama rakyat asing yang boleh mengundi dengan bebas dengan bantuan agensi-agensi kerajaan, penipuan daftar pemilih dan beberap faktor lain.

    Kita akhirnya dapat melihat dan merasai sendiri apa yang suharto, Marcos, hosni Mubarak dan diktator-diktator dunia lakukan untuk memenangi setiap PRU dinegara masing-masing berlaku di negara kita.

    2. Pakatan Rakyat telah berkempen selama 5 tahun secara sihat.Tiada sesiapa pun yang menjangka BN sanggup bermain dengan begitu kotor untuk memenangi PRU 13 ini.

    3. Dengan Kekotoran dan kekuatan incumbency yang digunakan oleh BN secara total ini dan ganas ini yang merobek keseluruhan lunas-lunas demokrasi, percayalah, walaupun Pakatan rakyat berkempen selama 10 tahun pun tidak akan menang jika rakyat masih boleh dimanipulasi dan dipecah-pecahkan.

    4. Secara kasarnya, Pakatan Rakyat kalah di kawasan-kawasan melayu luar bandar yang ditandingi oleh PAS dan PKR. Modus operandinya senang, melalui pecah/perintah, pembeian undi, penipuan daftar pemilih/pengundi hantu. Ini kita boleh lihat berlaku di sabah, Sarawak di malaysia timor. Di kerusi-kerusi yang ditandingi oleh PAS dan PKR di Perak,Pahang, Perlis, Kedah, Melaka dsbnya.

    Pecah/belahkan orang melayu, tabur duit banyak-banyak dan bawa masuk pengundi-pengundi hantu/luar untuk memenangi sesatu kawasan. Pada saya, inilah yang berlaku di sabah, Sarawak dan Perak. Kalau tidak macamana mereka boleh menang tipis di Perak di kesemua kerusi DUN dan Parlimen.

    ReplyDelete
  40. BN tidak mempunyai 2/3 majoriti di negeri-negeri berikut

    Perak BN 31 PR 28
    Terengganu BN 17 PR 15
    Kedah BN 21 PR 15
    Negeri Sembilan 22 PR 14

    ReplyDelete
  41. Masih hairan dgn mentaliti pengundi...

    kalau pasaraya buat tawaran potongan harga berebut2 ke pasaraya..

    tapi bila PR tawarkan :

    Minyak murah .... x nak
    kereta murah ..... x nak
    belajar murah .... x nak


    next election ... PR kena tawarkan:

    bahan lucah
    petrol akan dinaikkan
    semua sekolah diswastakan
    harga minima kereta RM1 juta

    Barangkali dgn tawaran begini
    pengundi akan memilih...

    ReplyDelete
  42. Datuk Seri Najib Tun Razak has received his first election mandate from the people to continue to lead the country as the sixth Prime Minister of Malaysia after the Barisan Nasional (BN) won 133 of the 222 seats in the 13th General Election as at 3am today.

    ReplyDelete
  43. Pakatan Rakyat led by Datuk Seri Anwar Ibrahim secured 87 seats. At press time, the results of the two remaining seats were yet to be announced.

    ReplyDelete
  44. This marks a historic moment for Najib and the nation because it is the first time a son of a former Prime Minister has successfully led the 13-party coalition through the polls which had a record of 13.27 million registered voters.

    ReplyDelete
  45. Najib had campaigned tirelessly throughout the country to convince voters of the transformation within the BN and the pledges in the BN’s manifesto, which places the people’s interest first, and to take Malaysia to new heights.

    ReplyDelete
  46. He and several leaders of the component parties had gathered at the BN headquarters at Menara Dato Onn in the capital to await the outcome of the election.

    At press time, the BN also retained the states off Pahang, Perlis, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Johor, Terengganu and Sabah as well as recaptured Kedah at press time.

    ReplyDelete
  47. Election Commission chairman Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof made a televised announcement of the achievement of the coalition at nearly 1am.

    ReplyDelete
  48. Najib thanked the people for their support in returning the BN and urged all quarters, especially the opposition, to accept the outcome in line with the democratic process of the country.

    ReplyDelete
  49. He expressed concern over the swing of the Chinese voters against the BN, describing it as a “Chinese tsunami” which was very unhealthy for the country and caused by the racial sentiments played out in the election.

    ReplyDelete
  50. “For the sake of the country, only policies that are moderate should be accepted as our national policies. I expected to some extent, but not this extent, but despite the extent of the swing against us, the BN did not fall and will continue,” he told a news conference.

    ReplyDelete
  51. Najib said the government would next undertake the process of national reconciliation to reject extremism in favour of moderate and accommodative politics because if the polarisation was not addressed, it would lead to tension and conflict in the country.

    The BN returned to Putrajaya on the wave of a big turnout at the ballot box of between 70 and 80 per cent, from 76 per cent in 2008.

    ReplyDelete
  52. Najib, who is BN chairman and Umno president, took over the reins of the government four years ago, from Tun Abdullah Ahmad Badawi in 2009, a year after the BN lost its two-thirds majority for the first time, despite retaining Parliament in 2008.

    ReplyDelete
  53. Najib ousted Parti Keadilan Rakyat’s Mohd Fariz Abdul Talib with a bigger majority of 35,613 over his 2008 margin of 26,464 also against a PAS rival, to retain his stronghold in Pekan, the political seat of his father, Tun Abdul Razak Hussein, who was the country’s second Prime Minister.

    ReplyDelete
  54. BN component party leaders, MIC president Datuk Seri G. Palanivel and Sarawak Progressive Democratic Party president Tan Sri William Mawan, won the Cameron Highlands and Saratok seats, respectively.

    ReplyDelete
  55. Palanivel, who lost in Hulu Selangor in 2008, had a 462-vote majority over his close challenger M. Manogaran (DAP) in a five-way tussle while Mawan prevailed with a 2,081 margin in a three-way fight.

    ReplyDelete
  56. In an upset in Sabah, United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (UPKO) president Tan Sri Bernard Dompok was beaten in Penampang by Ignatius Dorell Leiking of PKR by 10,216 votes.

    Also defeated was Liberal Democratic Party (LDP) president Datuk VK Liew who lost to DAP’s Wong Tien Fatt.

    MCA, the second biggest BN component party, and Gerakan, again performed disastrously with the former suffering heavy losses of its party heavyweights while Gerakan was again whitewashed in Penang.

    MCA reeled from the defeats of party secretary-general Datuk Seri Kong Chong Ha, former transport minister, in Lumut, Perak and former deputy home minister Datuk Lee Chee Leong in Kampar, also in Perak.

    MCA deputy president Datuk Seri Liow Tiong Lai survived narrowly with only a 376-vote advantage over DAP’s Wong Tack in Bentong.

    In the ‘hot seat’ contests, former Johor menteri besar Datuk Abdul Ghani Othman lost the battle for Gelang Patah to DAP adviser Lim Kit Siang by 14,762 votes.

    BN secretary-general Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor defeated PAS vice-president Datuk Husam Musa for a third term in Putrajaya, with his highest-ever majority of 5,541 in the federal administrative capital.

    In the Lembah Pantai derby here, PKR vice-president Nurul Izzah Anwar fought off Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, previously the federal territories and urban wellbeing minister, to win with 1,847 votes.

    ReplyDelete
  57. Datuk Seri Najib Razak’s Barisan Nasional (BN) survived a hard-fought polls battle in face of “Chinese tsunami” yesterday

    ReplyDelete
  58. The BN chairman admitted it had not expected the wholesale abandonment by the Chinese community, which he blamed on the Pakatan Rakyat’s alleged play on racial sentiments to woo support from the country’s second largest ethnic group.

    ReplyDelete
  59. “I think they were taken in by some of the undertakings given by the opposition... and that’s why there was that swing.... and a lot of sentiments there, some of them racial in nature, that were being played up in this election, which is not very healthy for this country,” he told a 1am press conference at the Putra World Trade Centre (PWTC) today, shortly after a simple majority victory cemented BN’s place in Putrajaya.

    ReplyDelete
  60. Well congrats to those who have done their best in protecting the sovereignty.

    ReplyDelete
  61. Nampaknya sokongan rakyat terhadap BN masih kuat.

    ReplyDelete
  62. “I expected it but I did not expect it to this extent. None of us expected it to this extent. But despite the extent of the swing against us, BN did not fall,” he added.

    ReplyDelete
  63. Najib urged Malaysians and leaders in the federal opposition to accept tonight’s results “with an open heart”, and warned against any street demonstrations to protest the outcome.

    ReplyDelete
  64. He said BN will establish a mechanism to look into all the promises it made during campaigning to ensure that these will be implemented in full.

    ReplyDelete
  65. “One of the things we will do is the process of national reconciliation,” he said, noting the trend in Chinese support for the opposition.

    ReplyDelete
  66. “Overall, the decision made by the rakyat shows a certain trend in votes that worries the government because if it is not handled well, it could create tension and conflicts in our country,” he said.

    ReplyDelete
  67. “We are still trying to absorb the results and the total ramifications. Give us a few days or weeks for us to hold discussions and have a kind of national reconciliation.

    ReplyDelete
  68. jangan lupa juga keturunan sultan kiram yang kerja sepanjang hari jahit kasut dan kasi kecil baju dan seluar di kaki lima di kedai keningau ,saya nampak jari telunjuk mereka masih ada kesan dakwat yang di calit oleh pegawai SPR ...hidup si kiramm,nanti selepas ini mereka mengganas akibat YB BN janji kawasan perumahan dan ladang kelapa sawit

    ReplyDelete
  69. We should celebrate the victory

    ReplyDelete
  70. CONGRATULATIONS BARISAN NASIONAL
    SARAWAK FOR BN

    Rakyat Sarawak masih tidak mempercayai pembangkang. Pembangkang termasuk DAP dan SNAP yang pernah bergabung dengan BN Sarawak masih tidak mampu menandingi parti pemerintah dalam semua segi.

    Pakatan pembangkang tidak mempunyai calon yang berkaliber yang lebih baik daripada wakil rakyat BN sedia ada. Atau untuk mendapatkan yang setandung dengan BN juga sukar.

    Tindakan PKR yang dilihat menjadi raja pembangkang di Sarawak boleh menimbulkan perpecahan di kalangan parti pembangkang lain. SNAP parti pembangkang tertua di bumi kenyalang dilapor telah menyatakannya.

    PKR pula tidak sekuat mana. Rakyat Sarawak belum menunjukkan tanda-tanda boleh menerima PKR untuk menggantikan BN.

    Lagipun, parti itu sedang bermasalah dan ahli parlimennya silih keluar parti. Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang dibicarakan atas tuduhan liwat. Beliau juga berdepan dengan dakwaan pengedaran video seks.

    Bagaimanapun, Anwar dan PKR menafikannya.


    CONGRATULATIONS BARISAN NASIONAL

    ReplyDelete
  71. Maknanya sokongan rakyat tidak pernah putus putus.

    ReplyDelete
  72. “We can reject the politics of extremism and racism, and work towards more moderate policies for the country,” he added.

    ReplyDelete
  73. CONGRATULATIONS BARISAN NASIONAL

    Teruskan usaha murni pemimpin BN dan juga kepada DATUK MUHKRIZ MAHATHIR

    Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Kedah, Datuk Muhkriz Mahathir mengangkat sumpah jawatan sebagai Menteri Besar Kedah di hadapan Jemaah Pemangku Sultan Kedah di Istana Anak Bukit, di sini, sebentar tadi.

    Upacara itu diadakan sehari selepas BN kembali berkuasa di negeri itu selepas memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).


    CONGRATULATIONS BARISAN NASIONAL

    ReplyDelete
  74. PKR vice-president Tian Chua and Fuziah Salleh and PKR supreme council member Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim and PKR Wanita chief Zuraida Kamaruddin successfully add their majority in parliamentary Stone, Kuantan and Bandar Tun Razak.

    ReplyDelete
  75. Women candidates generally received good support from voters in the 13th general election to represent their voice.

    ReplyDelete
  76. General Election Results 13th (13GE) saw a majority vote of the People's Justice Party (PKR) fell despite successfully added four more to make 30 parliamentary seats compared to 26 seats in all of the 2008 general election. Increase four chairs sourced from Batu Pahat, Johor, Malacca Bukit Katil, Penampang in Sabah and Miri in Sarawak.

    ReplyDelete
  77. PKR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim's stronghold despite maintaining the constituency, but the general election saw his support dwindle when grabbing a majority of over 11,721 votes in 2008 election with a majority of 15,671 votes.

    ReplyDelete
  78. Anwar was not spared children, Nurul Izzah and PKR deputy president Azmin Ali who earned votes declined even to defend the Lembah Pantai parliamentary seat and Gombak.

    ReplyDelete
  79. CONGRATULATIONS BARISAN NASIONAL

    TAHNIAH DATUK SERI NAJIB RAZAK

    Datuk Seri Najib Razak mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, di Istana Negara, jam 4.08 petang tadi.

    Istiadat mengangkat sumpah itu disiarkan secara langsung oleh TV1 RTM sehari selepas Barisan Nasional kembali berkuasa setelah memenangi pilihan raya umum ke-13 (PRU-13).


    Najib yang juga Pengerusi BN mengetuai PRU-13 dengan memperoleh kemenangan 133 kerusi Parlimen.

    Pelantikan itu mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong selaras dengan Fasal (2)(a) Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan supaya Najib dilantik sebagai Perdana Menteri.

    Najib, 59, yang diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor, mengulangi sejarah apabila mengangkat sumpah di hadapan Yang di-Pertuan Agong sama, seperti mana Allahyarham bapanya, Tun Abdul Razak Hussein ketika mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri kedua Malaysia pada 1970

    CONGRATULATIONS BARISAN NASIONAL

    ReplyDelete
  80. Nurul Izzah obtain a slim majority of 1,847 votes defeating the Federal Territories and Urban Wellbeing Minister Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin from GE 2008 with a majority of 2,895 votes. Azmin also get a majority of 4,734 votes out of 6,867 votes obtained in GE 2008.

    ReplyDelete
  81. There were 168 women candidates vying for parliamentary and state seats this time, with the DAP candidate for the Seputeh parliamentary seat Teresa Kok Suh Sim winning with a huge majority of 51,552 votes, defeating another woman candidate, Nicole Wong Siaw Ting from Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  82. TAHNIAH BARISAN NASIONAL SABAH

    MUSA AMAN

    Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah Datuk Seri Musa Aman mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri di hadapan Yang Dipertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin di Istana Negeri hari ini.

    Angkat sumpah berkenaan juga menandakan ia penggal keempat Musa mengetuai kerajaan negeri sejak pelantikan pada 2003 mengikut sistem penggiliran.

    Musa menjadi ketua menteri selepas mengetuai kemenangan BN pada pilihan raya umum 2004.

    Selepas pilihan raya umum pada Ahad, BN mengekalkan pemerintahan Sabah dengan majoriti dua pertiga apabila menguasai 48 daripada 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

    Bagaimanapun, BN Sabah kali ini kehilangan 12 kerusi DUN berbanding tiga pada PRU 2008.

    Sementara PKR berjaya menembusi tujuh kawasan DUN iaitu Api-api, Moyog, Kadamaian, Matunggong, Tamparuli, Klias dan Inanam.

    DAP pula yang sebelum ini memiliki satu kerusi DUN, menambah empat kerusi iaitu Luyang, Kapayan, Sri Tanjong dan Likas.

    Parti Reformasi Sabah (STAR) pula menang kerusi tunggal di Bingkor.

    Musa mengekalkan kerusi DUN Sungai Sibuga dengan majoriti 11,569 undi

    TAHNIAH BARISAN NASIONAL SABAH

    ReplyDelete
  83. Indonesia has congratulated Malaysia on successfully conducting its general election, and expects further improvement of bilateral ties, Xinhua news agency reported Indonesian Foreign Affairs Minister Marty Natalegawa

    ReplyDelete
  84. Out of the total number of 13,268,002 voters for the 222 parliamentary seats, 11,257,147 voters or 84.84% their votes at the 13th general election, the highest percentage in any general election in Malaysia.

    ReplyDelete
  85. Election Commission (EC) secretary Datuk Kamaruddin Mohamed Baria said for the 505 state legislative assembly seats contested, 9,742,254 voters or 85.82% had exercised their right to vote in the election.

    ReplyDelete
  86. based on the electoral roll gazetted for GE13, out of the 13,268,002 registered voters, there were 12,885,434 ordinary voters, 146,742 postal voters and 235,826 early voters.

    ReplyDelete
  87. For the Parliamentary seats, Barisan Nasional garnered 5,237,699 votes; PKR, 2,254,328; PAS, 1,633,389; DAP, 1,736,267; Independent, 86,935; STAR, 45,386; Berjasa, 31,835; SWP, 15,630; SAPP, 10,099; PCM, 2,129; Kita, 623; and Bersama, 257.

    ReplyDelete
  88. Khairy, yang mengekalkan kerusi Parlimen Rembau, berkata walaupun ada calon Pemuda BN yang tewas, namun sebagai muka baru, mereka sudah berjaya mendapat pengalaman, latihan dan pendedahan melalui PRU kali ini.

    ReplyDelete
  89. "Jadi, pada PRU akan datang mereka merupakan muka-muka yang sudah dikenali masyarakat tempatan," katanya.

    ReplyDelete
  90. Khairy juga meminta calon Pemuda BN yang menang kali ini supaya memikul amanah yang diberikan rakyat dengan sebaik mungkin dan tidak mensia-siakan peluang yang diberikan.

    ReplyDelete
  91. Sementara itu, Ketua Pergerakan Puteri Umno Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata pergerakan itu akan mengadakan mesyuarat tidak lama lagi bagi mengkaji 'tsunami undian' dalam kalangan calon-calon BN.

    ReplyDelete
  92. "Puteri Umno ingin mengkaji faktor yang menyebabkan tsunami undian berlaku. Saya sedih melihat tsunami ini kerana ia menunjukkan isu dan sentimen perkauman yang dimainkan pembangkang berjaya meracuni sebahagian rakyat," katanya.

    ReplyDelete
  93. N4 – MATUNGGONG (19,977)
    Winner: Jelin Bin Dasanap @ Jelani Bin Hamdan (PKR)
    (2008: SARAPIN BIN MAGANA: BN)

    ReplyDelete
  94. Negeri Sabah sebelum ini merupakan kubu kuat Barisan Nasional (BN) selain Sarawak dan Johor. Malah Perdana Menteri, Najib Tun Razak sendiri turut melabel Sabah sebagai ‘fix deposit’ atau simpanan tetap mereka kerana dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) lepas, BN menang majoriti besar di Sabah dengan mendapat 22 daripada 25 kerusi Parlimen dan 59 daripada 60 kerusi bagi Dewan Undangan Negeri (DUN).

    Ini adalah antara keputusan di kerusi panas si Sabah iaitu Kota Marudu

    P. 168 – Kota Marudu Johnity @ Maximus Bin Ongkili BN 3,228
    Maijol Bin Mahap PKR 14,326
    Majamis Bin Timbong STAR 2,228
    Yuntau Bin Kolod @ Kuntau SAPP 444
    Bin Kolod

    ReplyDelete
  95. Tahniah kerana Barisan Nasional dibawah dominasi UMNO dengan menguasai kerusi Parlimen sebanyak 133 buah. Memang ternyata UMNO masih lagi relevan dengan pembangunan negara ini.

    ReplyDelete
  96. Berbeza pula dengan PAS yang hanya menguasai 21 buah kerusi Parlimen. Jauh ketinggalan berbanding DAP yang memiliki kelebihan kerusi berbanding PAS.

    ReplyDelete
  97. PAS selalu berdendang irama hudud setiap kali pilihanraya. UMNO pula menyatakan belum tiba masanya lagi. Tetapi pada MKT inilah masanya yang ditunggu-tunggu selama ini oleh jutaan rakyat yang beragama Islam di Malaysia ini. Tertegaknya undang-undang di Malaysia.

    ReplyDelete
  98. Ini adalah kerana kemenangan 132 buah kerusi Barisan Nasional adalah daripada hasil sokongan rakyat kepada UMNO yang berpaksikan agama, bangsa dan negara. (Satu lagi kerusi adalah daripada MIC) Dan PAS pula telah memenangi sebanyak 21 buah kerusi. Jika dicampurkan jumlah kedua-dua buah kerusi yang dimenangi oleh kedua-dua parti, maka akan terhasillah majoriti 2/3 daripada Parlimen.

    ReplyDelete
  99. Bila majoriti 2/3 dapat digapai maka mudahlah untuk pihak yang menjadi Kerajaan membuat sebarang keputusan secara mutlak. Hendak gubal Perlembagaan pun

    ReplyDelete
  100. Bukankah pada masa ini adalah masa yang sesuai untuk merealisasikan hasrat kebanyakkan ahli-ahli PAS dan UMNO agar kedua-dua buah parti keramat ini bergabung dan melaksanakan hukum hudud?

    ReplyDelete
  101. Persoalannya, mahukah Nik Aziz menundukkan ego dan dendamnya demi tertegaknya undang-undang Islam di negara ini?

    Inilah masanya rakyat melihat samada Nik Aziz dan PAS, adakah benar-benar mahu melaksanakan hukum hudud ataupun sekadar hanya irama ulangan setiap kali hendak Pilihanraya.

    ReplyDelete
  102. For all of the protests from Pakatan Rakyat, the latest Merdeka poll shows Najib's popularity has remained high precisely because he is not only showcasing reform, but listening carefully to the rakyat's concerns about reform that comes too quickly.

    ReplyDelete
  103. The Merdeka poll shows 50 per cent of people in Peninsular Malaysia have a positive opinion of BN, while only 34 per cent have a positive opinion of the opposition. Moreover, Najib's approval rating is 61 per cent, and 58 per cent say the country is on the right track.

    ReplyDelete
  104. Clearly Najib is now seen as the true reformer. He is also the leader who has shown a stronger commitment to the youth, many of them first-time voters. It is oddly enough, the other fellow who now looks old-school, and Najib who has made sure he connects with the aspirations of the youth.

    ReplyDelete
  105. Najib deserves a mandate because of the way he has shifted the national conversation toward reform, to the extent that even Umno now embraces this idea.

    ReplyDelete
  106. Umno now talks of statistics and KPI metrics, of transformation and reform, of growth and a responsibility by the Malay majority to aid the non-Malay minority.

    ReplyDelete
  107. Umno leaders and the new and younger candidates can see the virtues of reform and growth in making Malaysia a modern democratic state. In the past they just didn't get it. Now, thanks to Najib, they do.

    ReplyDelete
  108. A victory for Najib will strengthen his hand to pursue the reforms already underway, and to introduce even more. The time for choosing has come. We strongly endorse the choice of Najib Razak, at the head of a larger Barisan Nasional majority, for Prime Minister of Malaysia.

    ReplyDelete
  109. Anwar Bingung Dunia Puji Kepimpinan Najib

    Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim ternganga dan melopong kebingungan apabila penganalisa antarabangsa memuji kepimpinan kerajaan Barisan Nasional yang berjaya menerajui pembangunan ekonomi Malaysia dengan begitu mantap dan berkesan walaupun dunia kini dibelenggu kemelut kewangan yang dahsyat.

    Secara langsung dunia mengiktiraf Program Transformasi Ekonomi (ETP) serta Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang menjadi tunggak pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah benar-benar memberi impak serta kesan positif kepada negara.

    Pengakuan ini bukan dilaporkan oleh sebarangan media tetapi oleh akhbar Financial Times yang mempunyai kredibiliti yang tinggi dan diyakini pandangannya di peringkat antarabangsa.

    Ketika kuasa besar Amerika Syarikat masih dibebani masalah hutang yang di luar kawalan manakala satu persatu negara-negara Eropah mengemis agar ekonomi mereka diselamatkan, Malaysia berdiri megah menawarkan model pengurusan ekonomi yang unik dan inovatif.

    Pujian pakar antarabangsa juga membuktikan bahawa konsep al wasatiyyah atau kesederhanaan yang di bawa Perdana Menteri telah berjaya meningkatkan imej Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang maju, pragmatik dan progresif.

    Dalam tempoh tiga tahun sahaja menyandang jawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib telah membuktikan kemampuannya untuk membela rakyat serta mengurus negara.

    Berlandaskan slogan keramat ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’, beliau telah memastikan setiap dasar serta program pembangunan yang dilaksanakan hendaklah menepati semangat dan tujuan prinsip tersebut.

    ReplyDelete
  110. Anwar Bingung Dunia Puji Kepimpinan Najib

    ETP adalah bukti kukuh bahawa Datuk Seri Najib begitu serius mahu melipat gandakan lagi kemajuan ekonomi yang telah dikecapi selama ini.

    Pembangunan ekonomi pula tidak akan berjaya tanpa sistem penyampaian yang efektif dan efisien maka GTP dilancar seiring dengan ETP.

    Setelah tiga tahun rakyat kini melihat gandingan ETP/GTP telah melahirkan hasil yang sama sekali diluar dugaan.

    Walaupun pembangkang tidak pernah jemu memfitnah dan memburuk-buruk visi Perdana Menteri, kini mulut mereka terkunci dan dibisukan dengan pengiktirafan antarabangsa yang diterima.

    Mana negara di dunia ini yang berkemampuan membelanjakan lebih RM2.6 bilion melalui pemberian wang tunai BR1M RM500 secara terus kepada 5.2 juta ketua isi rumah kecuali Malaysia?

    Tidak cukup dengan itu, kerajaan bercadang menyalurkan BR1M untuk pusingan kedua pula melibatkan jutaan lagi penerima.

    Tidakkah rakyat Malaysia amat bertuah menikmati perkhidmatan perubatan serendah RM1 sahaja yang disediakan melalui Klinik 1Malaysia dan bagaimana pula dengan Kedai 1Malaysia yang menawarkan barangan makanan keperluan pada harga yang lebih rendah daripada pasaraya?

    ReplyDelete
  111. Anwar Bingung Dunia Puji Kepimpinan Najib

    Semuanya dilakukan kerana Perdana Menteri berpegang kuat kepada janji bahawa kebajikan dan kepentingan rakyat mesti didahulukan dalam setiap aspek pentabdirannya.

    Negara di bawah teras kepimpinan Melayu bermula daripada Tunku Abdul Rahman melanjut kepada Tun Abdul Razak dan Tun Hussein kemudiannya kepada Tun Dr Mahathir serta Tun Abdullah dan kini di bawah teraju Datuk Seri Najib telah berjaya membawa negara dari satu tahap pembangunan kepada tahap yang lebih tinggi dalam setiap era pentadbiran negara.

    Di bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir umpamanya, krisis kewangan yang melanda rantau Asia Tenggara pada 1998 telah berjaya ditangani dengan begitu baik dan berkesan.

    Tatkala negara seperti Korea Selatan, Indonesia dan Thailand terpaksa melutut kepada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), Malaysia menolak tawaran bantuan daripada agensi antarabangsa itu demi menyelamatkan Malaysia.

    Malaysia dengan beraninya menggunapakai pendekatan kawalan modal yang akhirnya berjaya menyelamatkan ekonomi serta rakyat daripada menjadi hamba IMF.

    Rakyat juga tidak lupa bagaimana Anwar sebagai Menteri Kewangan ketika itu berusaha bersungguh-sungguh untuk menyakinkan Dr Mahathir agar tunduk kepada IMF tetapi berkat pandangan jauh dan menghidu tujuan jahat Anwar serta IMF, Dr Mahathir menolak cadangan itu.

    ReplyDelete
  112. Anwar Bingung Dunia Puji Kepimpinan Najib


    Sekiranya Anwar berjaya dalam rancangannya membawa IMF masuk campur dalam pengurusan negara, nescaya hari ini, orang Melayu tidak lagi akan kedengaran agenda ekonomi serta hak-hak istimewa Bumiputera.

    Begitulah dahsyatnya motif jahat Anwar untuk menghancurkan ekonomi negara sehingga sanggup melelong negara ini kepada pelabur Zionis-Yahudi menerusi IMF.

    Kejayaan yang kini terus dinikmati rakyat di bawah kerajaan BN pimpinan Datuk Seri Najib bukanlah terjadi secara rambang atau kebetulan.

    Ia telah melalui tempoh pengalaman mentadbir negara selama lebih 50 tahun serta didokong dengan kepimpinan politik yang matang, berwibawa serta berkemampuan.

    Sememangnya BN menepati setiap janjinya untuk memberi tahap kehidupan yang terbaik kepada rakyat dan sudah tentunya ini diakui melalui sokongan terus menerus rakyat kepada BN.

    Kini negara berada diambang satu lagi pilihan raya umum dan rekod BN yang menakjubkan dalam membangunkan negara adalah bukti paling jelas untuk meminta rakyat terus membantu menggilap rekod yang cemerlang ini.

    Pembangkang boleh menjanjikan apa saja termasuk bulan dan bintang tetapi akhirnya rakyat akan menilai samada ianya hanya sekadar janji di mulut ataupun bukti yang nyata.

    ReplyDelete
  113. JANJI YANG PERNAH DIUCAPKA OLEH ANWAR ..


    “(Setelah) 24 jam ambil alih, kita akan lakukan, harga minyak seluruh negara diturunkan. Media bebas untuk tanya kepada sesiapa, (lebih-lebih lagi) Ketua Pembangkang (ketika itu) Datuk Seri Najib.

    “Kita akan mansuhkan PTPTN.. Bagi pendidikan percuma kepada semua dari sekolah rendah sampai kepada universiti.”


    FIKIRKAN.. LOGIK KAH?

    ReplyDelete
  114. Mengapa BN masih yang terbaik untuk Malaysia?

    " betapa pentingnya masa depan untuk mereka kerana sejak lahir sehinggalah mereka bekerja semuanya adalah dengan bantuan kerajaan Barisan Nasional.

    Begitulah juga kita Pas dan DAP tidak mampu membantu orang Melayu kerana Pas yang kononnya menjadi tunggak parti Melayu hanya jadi tukang pecacai parti cina DAP.

    ReplyDelete
  115. Mengapa BN masih yang terbaik untuk Malaysia?

    "The Barisan Nasional (BN) is still the best choice for Malaysians as its formula has proven to be effective in a multiracial and multireligious society, said Sabah BN treasurer Datuk Hajiji Noor

    “On the other hand, the Opposition today has nothing to show. All they are good at is sowing the seeds of hatred, suspicion and mistrust among the various races as well as towards the BN government,


    ReplyDelete
  116. Mengapa BN masih yang terbaik untuk Malaysia?

    “As a result of Datuk Seri Najib Tun Razak’s hard work, investors are flocking to Malaysia. But all the Opposition including its leader Datuk Seri Anwar Ibrahim are doing is to scare investors away by discrediting Malaysia overseas and so on."

    ReplyDelete
  117. Mengapa BN masih yang terbaik untuk Malaysia?

    BN-PBB candidate for Petra Jaya, Datuk Fadillah Yusof said this assessment was made based on responses and participation from the younger generation to programmes organised by BN in the constituency.

    He reckoned this healthy trend was due mainly to the many assistance schemes, such as the 1Malaysia People’s Aid (BR1M), implemented by BN under the leadership of Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak."

    ReplyDelete
  118. Mengapa BN masih yang terbaik untuk Malaysia?

    “I have seen many of these youths and they are inclined to support BN in every campaign and programme we organise. This is the best indicator that BN is still relevant among young voters,” Fadillah told reporters during the Youth Chat Programme in Taman Sourabaya Indah on Friday"

    ReplyDelete
  119. Mengapa BN masih yang terbaik untuk Malaysia?

    SUPP president Datuk Seri Peter Chin said Najib had the track record of steering the country to greater heights, therefore, with him at the helm of the Government, the people would be assured of continuity.

    ReplyDelete
  120. Kenapa Najib masih lagi yang terbaik?

    "Prime Minister Datuk Seri Najib Razak said it was his determination to always do the best for Malaysians that gave him the energy despite his hectic campaign schedule for the 13th general election."

    ReplyDelete
  121. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Selasa membidas pembangkang yang masih enggan mengakui kemenangan Barisan Nasional (BN) di peringkat nasional, tetapi memperakui kemenangan mereka di tiga negeri.

    ReplyDelete
  122. Menyelar sikap selektif pembangkang itu, Najib secara sinis menyifatkan tindakan itu sebagai "aneh" kerana keputusan itu dibuat melalui satu sistem yang sama iaitu berdasarkan pilihan rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 yang baru berakhir Ahad lepas.

    ReplyDelete
  123. "Yang anehnya dia pertikai (kemenangan BN) di peringkat nasional tetapi keputusan di negeri-negeri (yang dimenangi pembangkang) diterima. Di Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang siap angkat sumpah (menteri besar dan ketua menteri).

    ReplyDelete
  124. "Jadi kenapa mereka tidak dapat terima di peringkat nasional seperti yang mereka terima di peringkat negeri... jangan selektif..apabila kamu menang kamu terima, apabila kamu tidak menang kamu tidak dapat terima, tak bolehlah macam tu," katanya.

    ReplyDelete
  125. Mengenai rancangan pembangkang untuk mengadakan perhimpunan kononnya bertujuan membantah kemenangan BN di peringkat nasional, Najib berkata perkara itu tidak sepatutnya berlaku kerana Malaysia mempunyai sistem dan perundangan untuk mana-mana pihak menyalurkan ketidakpuasan hati.

    ReplyDelete
  126. Kata Najib, BN ada merasa tidak puas hati juga, contohnya, terdapat beberapa perkara yang tidak berpihak kepada BN, antaranya jumlah undi yang berpihak kepada BN terpaksa dibuang kerana terpalit dengan dakwat kekal, tetapi parti gabungan itu akur dengan keputusan tersebut.

    ReplyDelete
  127. "Di beberapa tempat ada insiden di mana kertas undi terpalit dengan dakwat dan terpaksa dibuang...malah Datuk S.Subramaniam kata lebih daripada 700 undi untuk BN ditolak disebabkan terpalit dakwat kekal...tapi kami terima kerana ia adalah keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya," katanya.

    ReplyDelete
  128. Mengenai dakwaan pakatan rakyat bahawa mereka memperoleh lebih undi popular, Najib berkata Malaysia mengamalkan sistem Perlembagaan dan bukannya 'sistem presiden' seperti di Amerika Syarikat.

    ReplyDelete
  129. "Setiap negara mempunyai satu sistem...kamu perlu terima sistem itu...jika kamu mahu undi popular, kamu ambil sistem presiden. Tapi sistem kita bukan sistem presiden tetapi berdasarkan kepada kawasan Parlimen," katanya.

    ReplyDelete
  130. Barisan Nasional is mulling changing its name as part of its evolution in responding to current needs, and among the names being considered is Parti 1Malaysia.

    ReplyDelete
  131. According to The Star Online, the change will enable direct individual membership while retaining current parties in the coalition, which was formed in 1973.

    ReplyDelete
  132. Barisan is the successor of the Alliance, a coalition of Umno, MCA and MIC, representing the three main purely communal-based parties, set up in 1951 and registered in 1957.

    ReplyDelete
  133. The latest change would mark the evolution of Barisan from purely a party-based coalition to one which includes individuals seeking a non-communal way to be part of it.

    ReplyDelete
  134. Umno had strengthened itself after the 13th general election by winning 88 seats from 79 in 2008, but component parties like MCA, Gerakan and PPP fared worse.

    ReplyDelete
  135. MCA won only seven seats, down from 15 in 2008 while PPP maintained its poor showing, not even being able to reclaim the one federal seat it lost in 2008.

    ReplyDelete
  136. Change is imminent and Barisan Nasional has to adapt accordingly if it wants to remain relevant, said Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  137. The Prime Minister said the country’s political landscape would continue to undergo significant changes towards the next general election.

    ReplyDelete
  138. He said among factors that would bring forth changes were urbanisation, better standards of living and education, access to information and communications technology and the use of smartphones and their applications.

    ReplyDelete
  139. “Nothing is constant. Whether it is quick or not, change will happen,” he said at a thanksgiving event for Barisan election machinery members here yesterday.

    ReplyDelete
  140. He said Barisan had to adapt its strategy, attitude, programmes and approaches in line with expectations of the times and the wants of the people.

    ReplyDelete
  141. “We cannot assume that what we used before remains a suitable recipe and formula for the future. We must be open and be pragmatic and not dogmatic. We must solve problems and not deny them.

    ReplyDelete
  142. “If we act in this way, Barisan will continue to be relevant in the 14th general election and the ones after that,” he said.

    ReplyDelete
  143. Najib said that with each election, the ruling party would face even tougher challenges, adding that among the reasons for Barisan’s success was that it dared to change itself before others changed it.

    ReplyDelete

  144. However, he said just because Barisan was in power for so long and had made huge contributions to the people, it did not mean it was entitled to continue ruling the country.

    ReplyDelete
  145. “In a parliamentary democracy, even a big success which cannot be denied does not mean a passport to victory forever.

    ReplyDelete
  146. “We are a unique party in that we have defended our rule consecutively for 56 years. Under this situation, each election we face will get tougher because the length of our rule will also be longer.

    ReplyDelete
  147. “If we do not bring about renewal to freshen our image and make us more acceptable to the people, we will face difficulties,” he said.

    ReplyDelete
  148. Najib said the use of social media would be more vital for support, adding that Barisan had to strengthen its interaction with the people on Facebook because meeting them face-to-face was no longer enough.

    ReplyDelete
  149. The Pekan MP also thanked all voters in the constituency and the Barisan election machinery for handing him a victory by a margin of 35,613 votes.

    ReplyDelete
  150. Najib said in the context of Pekan, the majority of youths had supported Barisan and the coalition had also defended the constituency with a strong popular vote of 76%.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.