Wednesday, May 8, 2013

BN MENANG KURANG BERGAYA

Pada jam 1 pagi tadi, kita boleh lihat rupa Pengerusi BN, Datuk Seri Mohd Najib Razak yang kelihatan seakan sedih dan lesu apabila berjaya memperolehi majoriti mudah bagi membentuk kerajaan persekutuan. Di dalam fikirannya, penulis merasakan beliau mungkin sedih dengan kemenangan berkenaan yang nampak tidaklah memberangsangkan kerana ini adalah keputusan PRU terburuk BN atau Perikatan (sebelum 1969) yang pernah dicapai sejak negara merdeka.

Hakikatnya, Najib mungkin juga sukar menerima kemenangan ala kadar itu berlaku kerana sudah banyak perkara yang dilakukan oleh jentera beliau demi ‘membeli’ undi rakyat Malaysia. Jika diterjemahkan kepada jumlah nilai wang ringgit yang telah dibelanjakan sebelum dan semasa PRU13 maka jumlahnya pasti telah mencapai jutaan ringgit.

Dengan BN yang berbelanja dengan menyewa ruang iklan dalam laman-laman web termasuklah dalam laman web dilihat pro-Pakatan Rakyat (PR), kempen iklan dalam media massa serta menaikkan papan kenyataan besar-besaran di sepanjang jalan dan lebuhraya utama di negara ini, nampaknya ‘pelaburan’ bernilai jutaan ringgit tersebut tidaklah memberikan hasil yang dijangkakan sama sekali. Malah, penyusutan jumlah kerusi Parlimen yang pernah dikuasai selepas PRU 2008 iaitu 140 kerusi ke 133 kerusi dan bagi DUN-DUN (kecuali Sarawak) pula menyaksikan penurunan banyak dari 307 kerusi ke 275 kerusi menampakkan pelaburan ini tidaklah sesuatu yang berbaloi.

Yang merugikan kerajaan BN pula ialah terus kehilangan dengan lebih teruk negeri-negeri maju iaitu Selangor dan Pulau Pinang yang mana rakyatnya memilih untuk memberi peluang sekali lagi kepada PR memberikan khidmatnya. Di Selangor, BN hilang 8 kerusi DUN yang dirampas sebanyak 7 kerusinya oleh PAS dan 1 oleh DAP manakala hilang 1 kerusi DUN di Pulau Pinang kepada DAP. Dalam lain perkataan, kerajaan PR berjaya membentuk kerajaan negeri yang mempunyai majoriti 2/3 di kedua-dua negeri itu. Meskipun begitu, BN berjaya menawan Kedah tetapi tanpa menguasai 2/3 majoriti. Malah, keadaan juga berakhir getir buat BN apabila Perak dan Terengganu menyaksikan perkongsian kerusi DUN nampak seimbang yang tiada satu parti pun berjaya menguasai 2/3 kerusi.

Najib sebagai Pengerusi BN terjejas

Kedudukan Najib sendiri amat kritikal kerana beliau kini dilabel sebagai Perdana Menteri yang memimpin jentera parti yang mencapai keputusan terburuk yang dicatatkan dan malah kehilangan penguasaan pada majoriti undi popular seluruh negara. SPR memaklumkan BN memperolehi 5.2 juta undi popular manakala lawannya PR mendapat 5.5 juta undi popular. PR mempunyai lebih penyokongnya di Malaysia dibandingkan dengan BN kali ini. Namun yang menjadi lumrah kuasa di Malaysia adalah berpaksi pada parti yang memenangi majoriti kerusi bagi membentuk kerajaan. Sememangnya tidak dapat dielakkan bahawa jumlah komposisi pengundi dalam sesebuah kerusi Parlimen tidak dapat dipertikaikan tetapi jelas nampak bahawa wujudnya keadaan tidak setara. Bayangkan di Selangor sahaja ,contohnya kerusi Parlimen Sabak Bernam yang dimenangi BN mempunyai pengundi seramai 37,390 orang tetapi diberikan sama tarafnya dengan kerusi Parlimen Selayang yang dimenangi PR yang mempunyai 3 kali lebih ramai pengundi iaitu 106,055 orang. Keadaan beginilah yang menjadi pertikaian tetapi apa boleh buat sudah semuanya ditentukan sedemikian rupa oleh pemerintah.

Menjadi persoalannya ialah adakah Umno yang kini menjadi tonggak kepada BN apabila menguasai 103 kerusi dari 133 akan terus memberi ‘walaq ‘kepada Najib untuk terus memimpin parti? Adakah Umno perlu melalui lagi saat getir berkemungkinan berlakunya perpecahan dan perebutan kuasa di dalam parti sekiranya Najib berundur memberi laluan kepada pertandingan? Namun begitu, adalah menjadi langkah bijak untuk Najib berundur diri dalam masa terdekat dan menyerahkan kepada parti untuk memilih kumpulan pemimpin yang baru bagi membawa Umno ke arah yang lebih popular. Lima tahun akan datang pasti berlalu begitu sahaja dan Umno tidak mempunyai masa yang lama untuk mengawal dan mendamaikan perpecahan di dalam parti sebelum menghadapi PRU ke-14.

Tsunami ‘Cina’ hanyalah salah satu faktor dan tidak cerminkan segalanya

Walaupun begitu, tindakan menghuraikan keputusan PRU-13 sebagai ‘tsunami’ pengundi Cina adalah tidak tepat sama sekali.Namun begitu, tidak dinafikan pengundi Cina memang sudah menolak komponen-komponen parti Cina dalam BN seperti MCA, Gerakan, SUPP (Sarawak) dan LDP (Sabah). Tetapi jangan lupa pengundi Melayu Bandar dan Sub Bandar juga menyokong PR. Contoh mudah ialah apabila PAS Selangor berjaya menambah 7 kerusi DUN menjadikannya memperolehi 15 DUN di Selangor. Kawasan-kawasan baru ini adalah bermajoriti pengundi Melayu di antara 52%-65% dari jumlah pengundi. Oleh itu, faktor tsunami politik ‘Cina’ tidak boleh dipakai langsung di kawasan ini. Bukan itu sahaja,PAS Terengganu yang berjaya ‘hampir’ membentuk kerajaan negeri juga pastinya memerlukan undi pengundi Melayu untuk mencapai kedudukan tersebut. PAS Terengganu kali ini memenangi 15 kerusi DUN Terengganu (termasuk 1 dimenangi calon PKR) manakala BN Terengganu pula mendapat 17 kerusi DUN. Ini membuktikan lagi bahawa tsunami Cina tidak relevan sama sekali kerana pengundi bukan Melayu di negeri Terengganu tidak sampai pun 5%.

Kajian menyeluruh perlu dilakukan dan tidak sekadar menyalahkan pengundi Cina yang memberi kemenangan kepada PR. Selagi kerusi-kerusi Melayu masih lagi dimenangi Umno maka amat sukarlah PAS dan PKR untuk memperolehi majoriti di dalam PR. DAP tidak wajar disalahkan oleh penyokong PR Melayu kerana sebagai parti yang masih dilihat mewakili bangsa Cina dan India apabila menang 38 kerusi Parlimen, DAP hanya berjaya memperolehi 70% kemenangan di 55 kerusi Parlimen yang ditandinginya. Malah, dua pemenang Parlimen untuk DAP juga adalah dua calon Islam yang masing-masing di kerusi Bukit Bendera di Pulau Pinang dan kerusi Raub di Pahang.

Umno tidak lagi mempunyai banyak masa untuk berehat walaupun menang tidak bergaya kali ini. Strategi-strateginya sebelum ini seperti membiarkan persepsi umum mengenai perkaitannya dengan pertubuhan ultra Melayu seperti Pertubuhan Pribumi Kebangsaan (Perkasa) dan membiarkan mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad bercakap sesuka hatinya perlulah dikawal demi menarik kembali sokongan pengundi Cina dan muda di bandar. Di dalam usaha transformasi Najib sebelum ini, umum melihat BN hanya memperjuangkan atau membantu golongan luar bandar dan gagal melihat kepada keperluan hidup pengundi di bandar terutamanya di bandar-bandar besar di Pantai Barat Semenanjung Malaysia. BN perlu sedar pengundi bandar tidak berkongsi sentimen perkauman yang cuba dimainkan oleh sesetengah pemimpin BN sendiri apabila berkempen. Bagi mereka, periuk nasi dan taraf kehidupan mereka memainkan peranan mereka untuk memilih parti yang disokong. Bukan itu sahaja, faktor media sosial dan sikap BN yang mengawal media massa sepenuhnya terus membuatkan para pengundi geram kerana kesal BN terus mendakwa Malaysia ini bebas dan demokrasi tetapi mempertahankan penggunaan media massa tempatan sebagai haknya sahaja.

Transformasi BN bukan sahaja untuk nasional tetapi juga dalaman parti

Bukan sahaja BN patut menumpukan pada transformasi nasional tetapi yang paling penting ialah BN perlu melakukan muhasabah atau dalam bahasa sosialnya ialah transformasi dalaman. Masa bakal berlalu dengan cepat sebelum PRU 14 dan BN perlu memulakan transformasi imej, doktrin, ketelusan pengurusan wang dan organisasi untuk mendapatkan sokongan semula. Jika PRU12 dan PRU13 terus menunjukkan penyusutan kerusi dan undi popular pada BN maka tidak mustahil untuk trend berkenaan berterusan di masa hadapan yang boleh menghumbankan mereka terus dari puncak kuasa. Oleh itu, BN kenalah anggap situasi sekarang hanya sebagai talian hayat atau satu lagi peluang (yang mungkin juga terakhir) untuk memerintah dan berubah sepenuhnya jika mahu terus relevan di masa hadapan.

Bagi PR, terimalah keputusan dalam PRU13 tidak kiralah apa dakwaan ke atas ketelusan SPR demi keharmonian negara. PR perlulah berfikiran positif kerana PR sememangnya masih menang tetapi belum cukup sahaja untuk berkuasa. Usahlah turun berdemonstrasi buat masa sekarang tetapi merancang semula pelan kempen mereka terutamanya di Sabah dan Sarawak. PR kena akur tanpa sokongan kuat rakyat Sabah dan Sarawak, cita-cita ke Putrajaya tidak akan tercapai. Apa yang boleh diteruskan sekarang ialah memperbaiki permuafakatan sesama komponen PR dan berusaha agar menjadikan satu barisan parti dikenali sebagai Pakatan Rakyat didaftarkan secara rasmi menjelang PRU akan datang.

Hanya satu pesan saya kepada BN, berhentilah mendendami dan membuli PR sepertimana yang dilakukan sepanjang 5 tahun lalu kerana rakyat menilai setiap tindak-tanduk yang dilakukan oleh pemimpin BN sebagai bermotif politik. BN dan PR perlulah bertoleransi di antara satu-sama lain serta bersepakat sekali-sekala di dalam perkara-perkara yang menjamin kepentingan masa hadapan negara kita. Sekiranya Najib sedar akan keperluan untuk penyatuan nasional, usahlah syarat-syarat untuk ke arah itu merupakan syarat-syarat diletakkan oleh BN sahaja tetapi mengambil kira kepentingan rakyat dan memerlukan buah fikiran parti lawan. Dalam berbuat apa-apa untuk negara, BN kena sedar sekali lagi bahawa partinya tidak lagi memiliki majoriti undi popular dan ini bukan saya yang cakap tetapi SPR sendiri sudah maklumkan pada umum. BN hanya beruntung kerana menang paling banyak kerusi di Dewan Rakyat sahaja.

____________________
Shaharul adalah seorang perunding Sumber Manusia Strategik, Teknologi Sains Maklumat dan program pembangunan organisasi. Beliau juga kini melanjutkan pengajian di peringkat PhD di sebuah universiti terkemuka tempatan. Selain itu, beliau juga menulis beberapa artikel analisa perkembangan politik, sosial dan ekonomi yang diterbitkan di beberapa laman web dan media cetak. Beliau boleh dihubungi di rashidzack@yahoo.com

184 comments:
Write comments
  1. Yang penting BN menang dan memerintah.

    ReplyDelete
  2. Menang sorak tp kg tergadai buat apa....




    ReplyDelete
  3. Menang sorak tp kampung tergadai....

    ReplyDelete
  4. Yang tergadai "kampung-kampung" yang dikuasai pembangkang.

    ReplyDelete
  5. May 9, 2013 at 12:51 PM :

    kg2 yg dikuasai BN x akan terlibat bila harga barang naik??? sy ingat sapi c shahlizard ada sikit pandai woooo...

    ReplyDelete
  6. kita tunggu harga semua keperluan akan naik.kamu semua akan merasainyerkan.tawaran pakatan rakyat di tolak bulat bulat.yelahh org sabahkan kaya2.kami org semenanjung saja yang miskin.kahhh kahhh kahhhhhhhhh.terimalah balasan dari BN wahai org Sabah bah.

    ReplyDelete
  7. statement bodoh

    ReplyDelete
  8. JILAT PENCACAI UMNO GUNA JAK 50 TAN

    ReplyDelete
  9. Pembangkang hari ini dibidas setelah menjadikan undi popular sebagai bahan mereka untuk mengelirukan rakyat di negara ini selepas berakhirnya pilihan raya umum ke-13 Ahad lalu.

    ReplyDelete
  10. Presiden Majlis Belia Malaysia Muhamad Maliki Muhamad Rafa’e berkata apakah mereka lupa atau buat-buat lupa bahawa pembentukan kerajaan di negara ini adalah berasaskan kepada jumlah kerusi yang yang dimenangi oleh parti-parti bertanding.

    ReplyDelete
  11. Justeru katanya kelebihan yang diperoleh BN di peringkat persekutuan serta beberapa negeri membolehkan parti itu membentuk kerajaan dan ianya turut terpakai di negeri yang dimenangi oleh pembangkang.

    ReplyDelete
  12. “Janganlah lupa……Sistem kita adalah sistem yang mana jumlah kemenangan dalam kerusi parlimen yang dipertandingkan layak membentuk kerajaan. Apakah mereka lupa bagaimana di Kelantan pada pilihan raya umum 2004 Pas hanya membentuk kerajaan negeri dengan satu kerusi dan majoriti pula cukup sedikit.

    ReplyDelete
  13. “Kenapa pada waktu itu mereka tidak ungkitkan soal ini. Dan BN pada waktu itu boleh menerima dengan hati terbuka dan tidak pula membangkitkan soal-soal ini yang sekaligus menyerlahkan bahawa mereka hanya sekadar mencari isu semata-mata dengan tujuan mengelirukan rakyat,” katanya

    ReplyDelete
  14. Beliau seterusnya menyeru parti-parti pembangkang agar bersikap matang dan ‘gentleman’ supaya tidak berlakunya perkara-perkara yang menimbulkan kegelisahan dan sebagainya di minda rakyat.

    ReplyDelete
  15. “Kalau tidak puas hati bukankah kita ada proses undang-undang yang mana boleh membawa pestisyen ke mahkamah. Janganlah bersikap yang tidak bijak serta tidak matang dengan mengelirukan soal-soal seperti yang diperkatakan di atas itu.

    ReplyDelete
  16. “Perkara tersebut sudah jelas….Kenapa baru hari ini soal undi popular dimainkan sedangkan sistem kita yang ada selama ini turut diaplikasikan oleh mereka sebelum ini,” ujarnya.

    ReplyDelete
  17. In Sabah, however, which has now entered a probable election period, the choice is clear and preferences should be stated. Sabah’s voters have to choose between five more years of a government led by Musa Aman, or five years or less of confusion created by an uncertain and split verdict, or five years of some nameless politician serving his tenure in Kota Kinabalu at Putrajaya’s beck and call.

    ReplyDelete
  18. There are many reasons why Sabah deserves Musa Aman. First, he is a decent chap. In the rough and tumble of Sabah politics it is not easy to come across men and women of basic and simple decency. That in itself should be a good reason for his remaining at the forefront of Sabah politics. Second, he has done an impressive job.

    While the Pakatan Rakyay plus SAPP has every right to criticise his government and question his record, the fact remains that Musa Aman has done more for Sabah than any other chief minister of this hapless state in the past five decades. Consider some simple numbers.

    ReplyDelete
  19. bagaimanapun, BN dpt merampas kembali Kedah dan Perak kekal bersama BN

    ReplyDelete
  20. According to the state’s economic survey published earlier this year, Sabah’s economy registered an annual growth rate of 8 percent over the five-year period from 2004-05 to 2009-10, covering most of the term of Musa Aman. It was only 3.5 percent per year in the previous eight years. This should rule out the idea of returning to an opposition regime. Sabah’s per capita income rose from RM4402.6 per year in 1990 to RM 8441.7 in 2010.

    This impressive growth comes from an across the board improvement in the state’s performance, barring the industrial sector. Sabah’s agriculture sector, construction, education, health and services sectors have all witnessed impressive growth. Manufacturing and services have been identified as the main growth sectors accounting for 6.9 percent of the total 8.0 percent GDP growth.

    ReplyDelete
  21. ini satu pencapaian baik buat BN

    ReplyDelete
  22. moga pada masa akan datang, prastasi BN akan bertambah baik

    ReplyDelete
  23. The manufacturing sector alone is expected to contribute 33.1 percent to the total share of the GDP by the year 2010 from 9.1 percent in 1990. It is only in the industrial sector that the state’s economic survey shows low growth.

    The services sector, which consists of wholesale and retail, restaurants and hotels, transportation and communication, and other services is targeted to account for 39.3 percent of total GDP by 2010 with an average annual growth rate of 8.9 percent.

    Sabah has less than 25 per cent share of Malaysia’s agro-processing industries. Despite the much improved performance of agriculture, health and education, Sabah remains a laggard and has a long way to go before it can catch up even with some of the more developed states, not to mention the states of Penang and Selangor.

    ReplyDelete
  24. But if Sabah has to have a chance, if it has to finally catch up with Selangor and Penang, it needs another five years of the kind of development-oriented administration that Musa Aman gave the state.

    If Sabah can move closer to the national average in terms of the various indicators of development, that national average will itself rise significantly. Malaysia cannot sustain growth rates of over 8 and 9 per cent, not to mention 10, if populous and large states like Sabah and Sarawak remain stuck in the morass of backwardness, both economically and socially.

    While Taib Muhamad is wasting a golden opportunity in Sarawak, doing little for development and being obsessed about himself and his wealth and power, Musa Aman has remained focussed on development.

    He is a model chief minister that other BN states should also aspire for.

    ReplyDelete
  25. From a sluggish and directionless economy that Sabah chief minister Musa Aman inherited in 2003, the north Borneo island state has been booming like never before despite a global recession.

    This fact hasn’t been lost on prime minister Najib Razak. During a whirlwind visit to Kota Kinabalu on June 29, Najib gave his unequivocal support to Mr Musa for his spectacular socio-economic transformation of the north Borneo island state in his seven years of office.

    “I have not made any decision about anything,” Mr Najib told reporters who wanted to know if there would be changes in the state administration.

    ReplyDelete
  26. Mr Musa wants to make Sabah the most developed Malaysian state in five years. And his penchant for serving the people, particularly in bringing wealth to them, pleases Mr Najib who said that nothing else was more important than that.

    ReplyDelete
  27. “My advice is to concentrate on serving the people,” he said. “We must show that we are a party that cares for people.”

    Being an economist, Mr Najib understands business better than anyone else and he finds in Mr Musa someone who can help him turn Malaysia into a high-income country under his government transformation programme, according to political pundits. They say Mr Najib has a lot of empathy for Sabahans’ aspirations and he understands their expectations.

    ReplyDelete
  28. Musa also indeed a very good leader and as a Chief Minister of Sabah

    ReplyDelete
  29. Sabah BN is continuing to work to strengthen the party machinery in order to meet the expectations of the coming election. All matters and issues are being looked into seriously and put into proper perspective and dealt with appropriately.

    ReplyDelete
  30. In the 2008 election, we did tremendously well but what is more important is to not be complacent. We have been working harder to be a people-centric government which has and will continue to create comprehensive development that benefits all segments of society. I have always believed my government should talk less, work harder and deliver more in order to meet the expectations of the rakyat. This is what we have done for the last four years.

    ReplyDelete
  31. The rakyat will be the judge of what the BN government has achieved. Hence, we are ready to leave it to the wisdom of the rakyat to decide the outcome of the 13th general election.


    The state BN always upholds the principle of being united and cooperative. We have always found the best approach to solve issues and problems. Of course, things might not always be perfect and there are always challenges.

    ReplyDelete
  32. Whatever differences we may have between parties can be overcome as long as we are sincere. This is not a one-man show or a one-man struggle. This struggle is for the party, the coalition and more importantly, for the people. At the end of the day, the BN has always come back to the main objective of serving the rakyat's needs as best we can.

    ReplyDelete
  33. Since I took over as the chief minister of Sabah, my approach has been very simple. I have always had an open door policy. I have always made time for talking over issues, building trust and strengthening understanding. From the start, the BN government has been based on cooperation among members of its component parties.

    ReplyDelete
  34. The contribution of all component parties to the success of the BN government is always of equal importance. We are all siblings in a big family. Sometimes one sibling or another will try to get extra attention.

    "This is normal in any healthy family. As the one entrusted by the top leadership to look after the well-being of our BN component siblings, I am here to listen and to offer the best possible solutions" Musa Aman

    ReplyDelete
  35. "From my own perspective, the Chinese community does not vote blindly based on personalities alone. They normally vote based on proven track records. As such the state BN government so far has performed outstandingly, particularly on matters related to economic development" Musa Aman

    ReplyDelete
  36. We are fortunate to have a visionary prime minister who introduced the 1Malaysia concept and the various transformation programmes that help to create a more balanced socio-economic development that meets the aspirations of the rakyat at large. And this, I believe, is one of the most crucial conditions to win the rakyat's hearts and minds. Therefore, I'm confident the Chinese community in Sabah will give their support to the BN government.

    ReplyDelete
  37. Setelah amat kecewa tidak dapat menjadi Perdana Menteri ke tujuh Malaysia, Anwar Ibrahim kini merancang untuk mencetuskan keganasan dan huru hara dengan menghasut penyokong-penyokong pembangkang.

    ReplyDelete
  38. Perasaan marah Anwar nampaknya sukar dibendung melihat kepada air muka dan raut wajah beliau mengadakan sidang akhbar bersama pemimpin-pemimpin pembangkang lain sehari selepas kemenangan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke 13 lalu.

    ReplyDelete
  39. Pada masa yang sama pembangkang juga menambah jumlah kerusi dewan undangan negeri yang dimenangi kepada 230 berbanding 196 pada tahun PRU ke 12. Malah pembangkang mampu mengekalkan penguasaan ke atas negeri-negeri Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan. BN pula kehilangan tujuh kerusi parlimen kepada 133 berbanding 140 pada PRU 2008.

    ReplyDelete
  40. Kemenangan BN juga menunjukkan rakyat juga menolak politik fitnah, adu domba, pecah belah dan janji palsu yang menjadi sebati dengan amalan pembangkang.

    ReplyDelete
  41. Kekalahan pembangkang adalah petunjuk jelas bahawa rakyat menolak Anwar sebgai pemimpin pembangkang seterusnya cita-cita beliau menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  42. Mana mungkin rakyat Malaysia yang majoritinya adalah beragama Islam serta kuat pegangan agama mahu dipimpin oleh seorang individu seperti Anwar yang rosak moral dan akhlaknya.

    ReplyDelete
  43. Ini satu sikap Pas yang harus dipuji walaupun semasa berkempen parti itu menentang BN sebagaimana amalan biasa dalam mana-mana pilihan raya di mana-mana negara. Tetapi ini berbeza dengan sikap Anwar yang perasan dirinya telah dinafikan menjadi Perdana Menteri dengan meletakkan kesalahan kepada BN dan SPR.

    ReplyDelete
  44. Mungkin Anwar lupa bahawa beliau telah berjanji pada dirinya dan rakyat Malaysia bahawa beliau akan kembali kepada dunia akademik sebagai pensyarah universiti sekiranya gagal dalam cubaan untuk menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  45. Beliau mungkin lupa tetapi rakyat dan media yang melaporkan kenyataannya tahun lalu mempunyai memori yang panjang. Adalah elok beliau menerima kekalahan pakatan pembangkang secara ‘gentleman’ serta hati terbuka.

    ReplyDelete
  46. Mengadakan demonstrasi dengan menggunakan Bersih sebagai landasan untuk mencetuskan keganasan dan ketidakstabilan politik pasca PRU13 hanya akan mengundang tindakan undang-undang yang keras daripada pihak keselamatan.

    ReplyDelete
  47. Marilah semua rakyat tidak mengira bangsa, agama dan oroientasi politik berganding bahu ke arah ‘national reconciliation’ atau perpaduan nasional. Masa untuk berpolitik pilihan raya sudah tamat pada 5 Mei lalu dan suara keramat rakyat sudahpun memberi kemenangan kepada BN.

    ReplyDelete
  48. Anwar dan pemimpin-pemimpin pembangkang boleh menolak keputusan PRU13 yang memihak kepada BN atau menjerit sepuas hati mereka untuk membantah tetapi hakikatnya keputusan muktamad telah diumumkan oleh SPR dan ianya perlu diterima oleh semua rakyat. Yang pasti Datuk Seri Najib adalah Perdana Menteri Malaysia bagi penggal kedua dan yang pastinya juga Anwar tidak berjaya menawan Putrajaya.

    ReplyDelete
  49. Enggan Terima Kemenangan BN : "Pembangkang Bersikap Selektif"

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini membidas pembangkang yang masih enggan mengakui kemenangan Barisan Nasional (BN) di peringkat nasional, tetapi memperakui kemenangan mereka di tiga negeri.

    Menyelar sikap selektif pembangkang itu, Najib secara sinis menyifatkan tindakan itu sebagai "aneh" kerana keputusan itu dibuat melalui satu sistem yang sama iaitu berdasarkan pilihan rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 yang baru berakhir Ahad lepas.

    "Yang anehnya dia pertikai (kemenangan BN) di peringkat nasional tetapi keputusan di negeri-negeri (yang dimenangi pembangkang) diterima. Di Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang siap angkat sumpah (menteri besar dan ketua menteri).

    Enggan Terima Kemenangan BN : "Pembangkang Bersikap Selektif"

    ReplyDelete
  50. Enggan Terima Kemenangan BN : "Pembangkang Bersikap Selektif"

    "Jadi kenapa mereka tidak dapat terima di peringkat nasional seperti yang mereka terima di peringkat negeri... jangan selektif..apabila kamu menang kamu terima, apabila kamu tidak menang kamu tidak dapat terima, tak bolehlah macam tu," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan khas dengan anggota Parlimen BN di Pusat Dagangan Dunia Putra, di sini.

    Mengenai rancangan pembangkang untuk mengadakan perhimpunan kononnya bertujuan membantah kemenangan BN di peringkat nasional, Najib berkata perkara itu tidak sepatutnya berlaku kerana Malaysia mempunyai sistem dan perundangan untuk mana-mana pihak menyalurkan ketidakpuasan hati.


    Enggan Terima Kemenangan BN : "Pembangkang Bersikap Selektif"

    ReplyDelete
  51. Enggan Terima Kemenangan BN : "Pembangkang Bersikap Selektif"


    "Kalau tidak puas hati tunjukkan bukti, jangan buat perhimpunan," tegasnya.

    Kata Najib, BN ada merasa tidak puas hati juga, contohnya, terdapat beberapa perkara yang tidak berpihak kepada BN, antaranya jumlah undi yang berpihak kepada BN terpaksa dibuang kerana terpalit dengan dakwat kekal, tetapi parti gabungan itu akur dengan keputusan tersebut.

    "Di beberapa tempat ada insiden di mana kertas undi terpalit dengan dakwat dan terpaksa dibuang...malah Datuk S.Subramaniam kata lebih daripada 700 undi untuk BN ditolak disebabkan terpalit dakwat kekal...tapi kami terima kerana ia adalah keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya," katanya.


    Enggan Terima Kemenangan BN : "Pembangkang Bersikap Selektif"

    ReplyDelete
  52. Enggan Terima Kemenangan BN : "Pembangkang Bersikap Selektif"


    Mengenai dakwaan pakatan rakyat bahawa mereka memperoleh lebih undi popular, Najib berkata Malaysia mengamalkan sistem Perlembagaan dan bukannya 'sistem presiden' seperti di Amerika Syarikat.

    "Setiap negara mempunyai satu sistem...kamu perlu terima sistem itu...jika kamu mahu undi popular, kamu ambil sistem presiden. Tapi sistem kita bukan sistem presiden tetapi berdasarkan kepada kawasan Parlimen," katanya.

    Enggan Terima Kemenangan BN : "Pembangkang Bersikap Selektif"

    ReplyDelete
  53. Gerakan : Kaum Cina Masih Bersama BN


    Kaum Cina terutama di Kedah masih bersama komponan barisan Nasional menyokong kerajaan pusat dalam misi mengambil alih kepimpinan Kedah.

    Ketua Pemuda Gerakan Kedah Tan Keng Liang berkata, perkara tersebut dibuktikan apabila BN berjaya marampas pemerintahan Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) Ahad lalu.

    "Pada hakikatnya ramai rakyat di Kedah berketurunan Cina yang telah menyokong BN untuk kembali mentadbir Kedah," katanya kepada pemberita dekat Alor Setar hari ini.

    Tambah Tan, adalah tidak adil bagi sesetengah pihak membuat spekulasi bahawa kaum Cina telah berpaling dari terus menyokong BN.

    Katanya, semua pihak perlu bersatu dan mengelak politik perkauman lantas menjamin keharmonian dan kemajuan negara.

    "Kami Pemuda Gerakan Kedah juga menyeru agar pihak pakatan pembangkang menerima keputusan PRU13 dengan hati terbuka dan menghormati pilihan majoriti rakyat Malaysia," katanya.

    Jelasnya lagi, sudah jelas bahawa rakyat masih menginginkan BN untuk memerintah negara dan mempertahankan keamanan yang dikecapi selama ini.

    ReplyDelete
  54. Penganalisis Politik Bidas Tohmahan Anwar terhadap SPR

    Dakwaan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa wujudnya penipuan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) serta mendesak penjelasan daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dilihat sebagai tohmahan yang bersifatkan politik.

    Penganalisis politik, Prof Madya Datuk Dr Samsul Adabi Mamat berkata, tohmahan Anwar itu adalah tidak berasas dan tidak wajar kerana isu ini mempersoalkan kredibiliti SPR yang sebelum ini telah melakukan pelbagai langkah bagi membuktikan ketelusan dalam proses pemilihan.

    "Satu bukti yang kukuh kita ada sekarang adalah dengan kehadiran pemerhati antarabangsa, bukankah itu menunjukkan ketelusan SPR? Apa lagi yang perlu dipersoalkan," katanya.

    Penganalisis Politik Bidas Tohmahan Anwar terhadap SPR

    Pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu menjelaskan, banyak lagi penambahbaikkan dilakukan dari awal lagi sehingga penggunaan dakwat kekal.

    "Kawasan yang dia menang tidak dijadikan isu, sebaliknya mengeluarkan rasa tidak puas hati apabila secara keseluruhannya keputusan keluar," katanya.

    Sementara itu, rakan sefakulti, Prof Dr Samsudin Abd. Rahim berpendapat, Anwar dilihat terlalu yakin bahawa keputusan PRU kali ini memihak kepada Pakatan Rakyat.

    Katanya, keyakinan itu telah menyebabkan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu bertindak drastik membuat tuduhan liar terhadap peranan SPR.

    Penganalisis Politik Bidas Tohmahan Anwar terhadap SPR

    "Kalau tidak dapat terima keputusan pusat, jangan terima keputusan negeri terutamanya negeri-negeri yang dimenangi seperti Selangor dan Kelantan.

    Sebagai seseorang ahli politik, Anwar perlu menerima kekurangan dan kelebihan apabila berlakunya Pilihan Raya Umum," katanya.

    Dalam perkembangan yang sama, Pengarah Kriminologi, Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Madya Dr P. Sundramoorthy menganggap rakyat Malaysia telah bergerak ke arah kematangan politik dan demokrasi yang progresif.


    Penganalisis Politik Bidas Tohmahan Anwar terhadap SPR

    Jelasnya, bilangan terbesar pengundi keluar mengundi pada PRU-13 Ahad, dengan 84.84 peratus untuk kerusi Parlimen telah mencerminkan hal ehwal politik negara diambil berat berbanding pilihan raya sebelum ini.

    "Rakyat mengamalkan proses demokrasi secara bertanggungjawab untuk melakukan perubahan melalui undi dan tidak secara demonstrasi atau perhimpunan.

    "Maka keputusan dibuat menerusi undi menunjukkan rakyat memilih saluran yang betul dalam proses demokrasi Negara," ujarnya.

    Sundramoorthy juga memuji tindakan polis yang menjalankan tugas secara cekap, profesional dan berkecuali pada PRU-13 dengan menjamin tahap keselamatan kepada semua pihak dari mula tempoh berkempen sehingga hari pengundian pada Ahad lalu.

    Keputusan rasmi PRU13 menyaksikan BN memperolehi 133 kerusi Parlimen dan berjaya merampas kembali Negeri Kedah.

    Manakala 89 kerusi lagi dimenangi PR sekaligus mempertahankan tiga buah Negeri di Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang.

    ReplyDelete
  55. Pengalaman lima tahun di bawah pemerintahan pembangkang, rakyat Kedah membuat pilihan yang menepati ramalan apabila mengembalikan tampuk pentadbiran negeri itu kepada Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  56. BN mendapat mandat yang selesa selepas memenangi 21 daripada 36 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) bagi membentuk kerajaan di negeri itu.

    ReplyDelete
  57. Pengerusi BN Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, menyifatkan kemenangan BN Kedah menepati jangkaan selepas bertungkus-lumus bagi memastikan kembali berkuasa selepas kegagalan mempertahankan pentadbiran pada pilihan raya 2008.

    ReplyDelete
  58. Ahmad Bashah berkata, beliau yakin pengalaman selama lima tahun rakyat Kedah di bawah pentadbiran pembangkang, mereka dapat melihat dan merasai sendiri pentadbiran pembangkang dengan pelbagai masalah sepanjang tempoh berkenaan.

    ReplyDelete
  59. “Jadi saya kira daripada itulah, rakyat membuat keputusan untuk kembalikan mandat kepada BN. Apa yang berlaku sepanjang lima tahun lalu pastinya menjadi penentu kepada keputusan yang dibuat rakyat.

    ReplyDelete
  60. “Keseluruhannya saya cukup berpuas hati dengan pencapaian BN dalam PRU13 ini selepas kita menang majoriti mudah bagi kerusi Dun dan berjaya menguasai 10 kerusi Parlimen yang hanya dimenangi empat kerusi pada pilihan raya lalu," katanya.

    ReplyDelete
  61. Polisi Kabotaj pa macam? Tak nak hapus? Orang Sabah lama sudah kena anak tiri ini tapi masih boleh bersabar 5 tahun lagi. Gerenti sebelum hujung tahun ini semua Barang Naik..

    ReplyDelete
  62. keputusan pru 13 walaupun mencatat penurunan berbanding pru12, tetapi kadar penurunannya adalah lebih rendah berbanding pru 11 ke pru 12.

    kesimpulan:

    1. masyarakat cina mahu diwakili oleh parti politik yang bebas dan tidak tunduk kepada abang besar (hendak berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah). ini lumrah manusia yang bebas dan merdeka. tapi, dalam konteks masyarakat malaysia yang majmuk dan penduduk asal dan majoritinya adalah melayu dan bumiputera, ini sukar hendak direalisasikan kecuai masyarakat cina menerima satu sistem kenegaraan termasuk pendidikan.

    2. keyakinan masyarakat terhadap bn semakin terhakis kerana isu korupsi dan sikap pemimpin bn yang tidak mesra rakyat. belajar tidaklah pandai mana (bukan semua, tapi kebanyakannya), jadi pemimpin grassroot, tak tau kerja apa tapi kereta dan rumah besar-besar semuanya. itu yang jadi tanda tanya. sepatutnya menjaga rakyat tapi yang berlaku menyombong dan menyusahkan rakyat.

    3. pakatan rakyat dan pemimpinnya pun bukanlah bagus mana, manusia biasa je, banyak berpolitik dan mengelirukan rakyat (ada isu yang betul tapi banyak isu politik). apatah lagi tiada kesepakatan sesama mereka, susah kalau nak memerintah negara. tak mustahil kalau memerintah banyak elemen kenegaraan yang dipinda dan dijua beli sesuka mereka.

    4. fitnah berleluasa dan meracuni masyarakat. masyarakat ramai yang tidak celik dan kurang bijak menolong menyebarluaskan fitnah. masyarakat kucar-kacir dan bertelagah sesam sendiri tanpa mahu muhasabah diri. kesan jangka panjangnya kepada anak-anak kita, kerana tidak diasuh sebaiknya tetapi poitik berleluasa sehingga budak sekolah rendah pun bercerita soal politik. terima kasih kepada ibu bapa dan guru-guru (yang berpolitik di sekolah) yang berjaya merosakkan pemikiran anak-anak kita yang masih tidak matang pemikirannya.

    4. semoga rahmat Allah sentiasa bersama kita, dan mudah-mudahan lebih ramai rakyat malaysia yang cintakan agama, bangsa dan negara muncul dan memenuhi wadah perjuangan selain poitik seperti kesukarelaan untuk membantu mendidik, mengasuh dan membangun masyarakat.

    5. sebuah pasukan bola kuat kerana pemainnya mahir dan sepakat. begitu juga sebuah negara kuat sekiranya rakyatnya kuat dan sepakat. pemerintah ada peranan begitu juga rakyat. jadi muhasabah diri dan perbaiki diri masing-masing, keluarga dan masyarakat. Allah berfirman yang maksudnya lebih kurang "Aku tidak mengubah nasib sesuatu kaum kecuai mereka sendiri mengubahnya".

    wallahualam.

    aku bukan poitician..

    ReplyDelete
  63. Saya rasa dalam hati sudah boleh rasa yang kali ini Najib tak akan jadi seperti Pak Lah, dia akan terus kekal sebagai PM untuk penggal ini, dia tak akan letak jawatan walaupun keputusan PRU13 itu adalah yang paling teruk bagi BN. Nampaknya klise dimana PM terpaksa berundur kerana gagal mendapat majoriti 2/3 sudah tidak lagi menjadi taboo kepada UMNO. Keadaan sudah berubah dan UMNO juga dengan cepat mesti berubah mengikut keadaan dimana UMNO mesti menerima kenyataan yang majoriti 2/3 itu bukan lagi merupakan sesuatu yang mudah bagi BN, walau siapapun yang mengepalainya. BN kena menyesuaikan diri untuk menang dengan majoriti mudah dan untuk itu UMNO tidak boleh lagi mencantas kepala ketuanya bila BN gagal mendapat majoriti 2/3 dan menggantikan dengan kepala baru kerana kepala baru itu pun belum tentu menjamin kejayaan. UMNO tidak boleh lagi asyik kerja untuk potong kepala, UMNO kena teruskan dengan Najib dan Najib mesti teruskan apa yang dia telah mulakan sehingga sempurna. Mahathir seorang tua yang berkata-kata dalam kemarahan, yang sekejap lagi pasti bila dah reda dari api marahnya akan berubahlah pendiriannya bila dia sedar siapa lagi pemimpin yang UMNO ada yang sanggup jadi budak belasahannya selain Najib. Najib akan terus jadi PM sehingga PRU14 menentukan takdir politiknya. UMNO tak akan buang Najib kerana bagi UMNO walaupun Najib gagal menang besar namun Najib berjaya menumpaskan segala usaha besar Pakatan dan menafikan kemenangan Pakatan Rakyat dalam PRU13, tidak kira walau dengan apa cara sekalipun.

    Saya harap saya dapat sekali lagi bersama tsunami rakyat menentang Najib pada PRU14 nanti. Insya Allah!

    ReplyDelete
  64. Salam,

    1. Yang menang jangan seronok sangat.
    2. Hutang negara dah cecah RM550 Billion.
    3. Jumlah rakyat malaysia 28juta.
    4. Cuba kira RM550Bil bahagi 28juta orang
    5. Maknanya seminit bayi yg baru lahir tadi dah berhutang lebih kurang RM17ribu.
    6. Maknanya kalau semua rakyat malaysia keluarkan RM17ribu seorang untuk bayar hutang negara masih tak cukup.
    6.5 kebanyakan melayu bandar dan kaum cina dah pandai kira.. so depa tak pilih BN
    7. Bayangkan kalau Petronas rugi tahun ni... hehehe wasalam la
    8. Terpaksa kerajaan potong subsidi dan naikan cukai
    9. Berdoalah agar business petronas lancar dan boleh buat untung
    10. Nasib baik rakyat malaysia kurang cerdik berpolitik, so selamat najib and BN utk PRU13.
    11. PRU14 tak pasti lagi..
    12. Ada ke orang nak ganti datuk Najib jadi PM dan pikul beban hutang negara ni?
    13 Muhyiddin pun fikir 100 kali dan jadi tak sehebat masa nak minta Pak Lah turun tahta dulu

    *Maafkan saya kalau fakta saya salah

    ReplyDelete
  65. BN berjaya memenangi semula Kedah, mempertahankan Perak, tetapi gagal menguasai semula Selangor dan Kelantan walaupun jentera propagandanya memberi gambaran Selangor dalam tangan dan Kelantan ada harapan. Cakap besar Selangor akhirnya memakan diri sendiri.

    Pulau Pinang tidak perlulah disebutkan lagi. Gerakan dan MCA punah di negeri itu. Umpan yang Mohd Najib berikan kepada orang Cina tidak bermakna. Orang Cina menolak BN secara terang-terangan.

    ReplyDelete
  66. kita terima keputusan PRU 13 dengan hati terbuka. kita sudah beri kuasa politik kepada kaum kaum lain. tidak mengapa. Sekarang sampai masanya kita ambil semula kuada ekonomi sedikit demi sedikit...

    gelang patah! gelang patah murah murah

    mestilah keputusan PRU13 bak pucuk
    dicita ulam rajawali yang mendatang;
    sedikit demi sedikit tidakkah lim kit siang tahu
    perbuatan sekutunya pengaruhi klse

    gelang patah! gelang patah murah murah

    agaknya 'campaign-sponsors' mahu kaut rugi kalah undi
    tak takutkah ghost speculators in the klse?

    lambakan saham bn
    daim tersenyum
    tun mahathir selamba
    muhyiddin tertawa
    harga saham murah-murah!

    gelang patah! gelang patah murah murah

    ReplyDelete
  67. BN MEMENANGI KERUSI, PR MEMENANGI UNDI

    Pada tarikh 5 Mei 2013, sejumlah 11.2 juta (84.84%) daripada 13.2 juta pemilih berdaftar telah menunaikan kewajipan sebagai pengundi dalam PRU13, yang berakhir dengan Barisan Nasional (BN) diisytiharkan berjaya mempertahankan kuasa di peringkat Persekutuan dengan majoriti yang berkurangan berbanding pada PRU12 yang lalu.

    Keputusan PRU13, pilihan raya paling sengit dalam sejarah politik tanah air, menyaksikan BN memenangi 133 (60%) daripada 222 kerusi parlimen yang dipertandingkan, jatuh daripada 140 (63%) kerusi yang dimenangi dalam PRU12. Pakatan Rakyat (PR) pula berjaya memenangi 89 (40%) kerusi parlimen; DAP-38, PKR-30 dan PAS-21; rekod tertinggi yang dicapai oleh pembangkang dalam sejarah pilihan raya Malaysia sejak negara mencapai kemerdekaan.

    Peratusan keluar mengundi pada PRU13 di peringkat nasional mahupun di peringkat negeri turut mencatatkan rekod baru apabila melepasi paras 84% berbanding rekod tertinggi sebelum ini iaitu 78.9% (PRU 1964), di samping turut menyaksikan pertambahan pengundi baru yang tertinggi (2.4 juta) berbanding pertambahan tidak melebihi 1 juta pada PRU sebelum ini.

    Walaupun BN (133) mengatasi PR (89) pada kedudukan kerusi parlimen, iaitu penguasaan 60% daripada keseluruhan 222 kerusi parlimen, PR buat pertama kali berjaya menafikan penguasaan undi popular yang dimenangi BN apabila memperolehi 51.3% daripada keseluruhan undi yang diterima berbanding BN yang hanya menerima 48.7% undi, sebagaimana dibuktikan daripada majoriti kemenangan yang tipis bagi pihak Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat di beberapa kerusi parlimen dan negeri.

    Ketidakseimbangan penguasaan kerusi dan undi ini bakal mencorak halatuju dasar dan polisi negara dalam tempoh 5 tahun mendatang, khususnya dalam usaha mempertingkatkan tahap sosio-ekonomi rakyat dan memperkukuhkan daya saing ekonomi negara.

    ReplyDelete
  68. Implikasi ekonomi pasca PRU13 secara lebih terperinci dapat diperhatikan dalam beberapa aspek berikut:

    1. Timbal-balik dana politik – Umum dapat melihat bagaimana BN, dan juga PR, berbelanja besar sebelum dan sepanjang tempoh berkempen pilihan raya, dengan dana yang dibiayai daripada pelbagai sumber. Aktiviti pembiayaan dana kempen (political funding) di Malaysia adalah tidak telus dan kurang pemantauan, menyebabkan sukar untuk rakyat menilai secara terbuka jumlah dan ganjaran yang diperoleh oleh pihak yang terlibat. Dengan jumlah 222 kerusi parlimen dan 505 kerusi DUN yang dipertandingkan, jumlah dana yang dilaburkan oleh pihak yang menang mahupun yang kalah sepanjang tempoh berkempen boleh mencecah anggaran minima sekitar RM1 juta – RM5 juta untuk setiap kawasan, mencecah RM1 bilion secara agregat di seluruh negara. Jumlah pembiayaan ini pastinya menuntut kepada timbal-balik (payback) yang akan ‘dilunaskan’ melalui pemberian tender dan kontrak kerajaan secara tidak telus kepada kontraktor-kontraktor yang diragui, di samping nilai tender yang tinggi pada kadar yang tidak munasabah. Ini pastinya menuntut kepada akauntabiliti dan tranparensi oleh calon-calon yang bertanding, terutamanya bagi mereka yang menang dan memegang jawatan utama di di peringkat kerajaan Persekutuan, Negeri dan PBT serta syarikat-syarikat GLC.


    ReplyDelete
  69. 2. Subsidi, GST dan Inflasi – Dianggarkan peruntukan subsidi bagi tahun 2013 adalah RM37.6 bilion, sebahagian besarnya untuk subsidi minyak (RM20 bil) dan pendidikan (RM6 bil). Manifesto BN yang bersifat populis tidak menyatakan secara terbuka tentang subsidi (kenaikan harga minyak, gula dsb), cukai barangan dan perkhidmatan (GST), saman AES dan seumpamanya. Rakyat boleh menjangkakan kerajaan akan mengumumkan pelaksanaan program rasionalisasi subsidi (pengurangan subsidi) yang akan memberi kesan kepada kenaikan harga minyak RON95 sekitar 30 sen – 50 sen dalam tahun ini, seterusnya memberi impak kepada kenaikan harga barangan yang lain. Pembentangan bajet 2014 pada Oktober tahun ini dijangka akan mengumumkan kerangka asas pelaksanaan GST, dengan anggaran 5%-6% kadar cukai untuk setiap perbelanjaan. Dengan anggaran perbelanjaan sekitar RM2,000 sebulan, kadar cukai GST yang perlu dibayar adalah RM100 sebulan, atau RM1,200 setahun, bersamaan dengan nilai BR1M yang akan diteruskan dalam tempoh 5 tahun lagi.

    ReplyDelete
  70. 3. Defisit & Hutang Negara – Kelangsungan kuasa kerajaan BN bermakna penerusan projek dan program yang telah dan akan diumumkan oleh Perdana Menteri yang menelan belanja berbilion ringgit, antaranya projek-projek di bawah ETP/GTP, pembangunan koridor-koridor (Iskandar Malaysia, ECER, NCER, SCORE dll), projek minyak dan gas (Petronas, Pengerang, SapuraKencana dll), projek MRT dan LRT di Lembah Klang, projek Keretapi Laju KL-Singapura, projek naiktaraf Lebuhraya Utara Selatan dan Lebuhraya Pantai Timur, pembinaan Lebuhraya Pantai Barat dan Lebuhraya Pan-Borneo, di samping projek-projek perbekalan air di Lembah Klang, Selangor dan Kelantan. Ditambah pula dengan saiz kabinet dan kos operasi kerajaan yang sentiasa meningkat, ini pastinya memberi kesan negatif kepada usaha kerajaan untuk mencapai pengurangan kadar defisit belanjawan 3.0% pada tahun 2015 di samping mengawal kadar hutang kerajaan yamg terus meningkat untuk tidak melepasi paras 55% nisbah hutang kepada KDNK.

    ReplyDelete
  71. 4. Kos Sara Hidup & Hutang Isi Rumah – Nisbah hutang isi rumah kepada KDNK telah meningkat daripada 77% pada tahun 2011 kepada 80% pada tahun 2012, dan dijangkakan akan terus meningkat. Ini bermakna secara purata setiap rakyat menghabiskan lebih separuh daripada pendapatan bulanan untuk melangsaikan hutang, khususnya ansuran pembiayaan perumahan (harga rumah yang tinggi), pembiayaan kenderaan (kereta mahal akibat duti eksais 100%), hutang kad kredit, hutang pajak-gadai dan seumpamanya. Langkah kerajaan untuk menaikkan nilai BR1M kepada RM1,200 di samping pemberian bantuan dan elaun yang pelbagai dilihat tidak mampu menyelesaikan punca utama peningkatan kos sara hidup rakyat. Ini kerana rakyat akan terus terbeban dengan kenaikan harga minyak dan barangan keperluan harian, dengan anggaran penambahan kos RM100-RM200 sebulan. Rakyat pastinya ternanti-nanti pengumuman kerajaan untuk menurunkan harga kereta sebanyak 20%-30% dalam bajet 2014, seterusnya dapat memiliki lebih 1 juta rumah mampu milik yang dijanjikan oleh kerajaan.

    ReplyDelete
  72. Kepada YAB, YB dan calon YB… Macam mana nak tolong selesaikan Hutang2 dgn flate rate interest 18% p.a. dan cukai2 ana dan jika YB dapat selesaikan masalah ana …ana pasti akan Undi anta… INI BENAR REALITY BUKAN CUBAAN.

    Baki Pendapatan tahunan = [pendapatan 12 bulan + 1.5 bulan bonus] – [makan,tol, api, air, minyak, repair, service 6 bulan] – [bayar hutang2 7 bulan]-[cukai PCB sebulan] – [zakat sebulan] – [top up LHDN sebulan] – [Cukai2 (pintu, jalan, tanah, perkidmatan) sebulan] – [interest 18% bank 2 dua bulan] – [kecemasan dan perayan sebulan] – [bantu ibu bapa dua bulan]- [pendidikan sebulan]-[Sukan 2 bulan].

    Pendapatan bersih [-ve 13 BULAN] maka kena cari JOB part time, Rasuah, Pecah Amanah, rujuk AKPK, Insolvensi, BNM, CRISS,CTOS atau YB tolong Bill out&polisi.

    Agak-agak nak buat ape 5 tahun akan datang……….

    ReplyDelete
  73. Kepada BN, ingat...!!!!

    Rakyat memilih berdasarkan bebarapa faktor iaitu "Tidak Salahguna Kuasa, Harta Negara Tidak Di Rompak, Kewangan Negara Kukuh, Keperluan Barangan Seharian Murah & Terjaga, Tiada Rasuah, Projek Negara Tidak Tertumpu Kepada Kroni...!"

    Maksudnya, BN yg menentukan Hidup @ Matinya parti sendiri. Jika segala yg saya nyatakan tadi melambangkan itulah ciri2 sebenar parti BN itu sendiri.....maka hanya warga Bangla saja yg layak bersama umno & bukan Rakyat....!!!

    ReplyDelete
  74. Datuk Seri Najib Tun Razak has received his first election mandate from the people to continue to lead the country as the sixth Prime Minister of Malaysia after the Barisan Nasional (BN) won 133 of the 222 seats in the 13th General Election as at 3am today.

    ReplyDelete
  75. Pakatan Rakyat led by Datuk Seri Anwar Ibrahim secured 87 seats. At press time, the results of the two remaining seats were yet to be announced.

    ReplyDelete
  76. This marks a historic moment for Najib and the nation because it is the first time a son of a former Prime Minister has successfully led the 13-party coalition through the polls which had a record of 13.27 million registered voters.

    ReplyDelete
  77. Najib had campaigned tirelessly throughout the country to convince voters of the transformation within the BN and the pledges in the BN’s manifesto, which places the people’s interest first, and to take Malaysia to new heights.

    ReplyDelete
  78. He and several leaders of the component parties had gathered at the BN headquarters at Menara Dato Onn in the capital to await the outcome of the election. At press time, the BN also retained the states off Pahang, Perlis, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Johor, Terengganu and Sabah as well as recaptured Kedah at press time.

    ReplyDelete
  79. Election Commission chairman Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof made a televised announcement of the achievement of the coalition at nearly 1am. Najib thanked the people for their support in returning the BN and urged all quarters, especially the opposition, to accept the outcome in line with the democratic process of the country.

    ReplyDelete
  80. “For the sake of the country, only policies that are moderate should be accepted as our national policies. I expected to some extent, but not this extent, but despite the extent of the swing against us, the BN did not fall and will continue,” he told a news conference.

    ReplyDelete
  81. Najib said the government would next undertake the process of national reconciliation to reject extremism in favour of moderate and accommodative politics because if the polarisation was not addressed, it would lead to tension and conflict in the country.

    ReplyDelete
  82. The BN returned to Putrajaya on the wave of a big turnout at the ballot box of between 70 and 80 per cent, from 76 per cent in 2008.

    ReplyDelete
  83. Najib, who is BN chairman and Umno president, took over the reins of the government four years ago, from Tun Abdullah Ahmad Badawi in 2009, a year after the BN lost its two-thirds majority for the first time, despite retaining Parliament in 2008.

    ReplyDelete
  84. Datuk Seri Najib Razak today promised to be a prime minister for all Malaysians, regardless of race, religion, state or political views.

    ReplyDelete
  85. the prime minister also promised that the Barisan Nasional (BN) government would make efforts to ensure any form of extremism and racism, which are unhealthy for Malaysia, would be tackled.

    ReplyDelete
  86. Datuk Seri Najib Tun Razak has described the opposition leaders' refusal to accept the results of the 13th General Election (GE13) which were in favour of the Barisan Nasional (BN), as the greatest hypocrisy.

    ReplyDelete
  87. The prime minister said on the other hand, the opposition could accept the results that benefited them despite claiming the polls were tainted by fraud.

    ReplyDelete
  88. Najib said, as an advocator of democracy, the opposition should accept the people's decision based on the system adopted under the Constitution.

    ReplyDelete
  89. he had stated that he was ready to accept the decision of the people.

    ReplyDelete
  90. He also hit out at the opposition for giving various excuses for the defeat, like alleging that the BN brought in Bangladeshis as voters

    ReplyDelete
  91. questioning the use of the indelible ink which they were the ones who had demanded for its use, in the first place.

    ReplyDelete
  92. instead of spreading lies on social media, they (the opposition) should have taken their claims to the court.

    ReplyDelete
  93. Najib also chided the opposition leader for putting the people in difficult situations and tarnishing the country's image after failing to take over the reins of the government, since the last four general elections.

    ReplyDelete
  94. An economist and financial expert, professor Datuk Dr Sudin Haron has described Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak as an outstanding leader with the right strategic approach towards steering Malaysia to greater heights of success.

    ReplyDelete
  95. As such he added, Najib deserved to receive the mandate from the people to lead the nation in the upcoming general election.

    ReplyDelete
  96. Sudin, a director of the Islamic Wealth Centre, University Sultan Zainal Abidin, Terengganu and board member of Malaysia Wakaf Foundation, said the prime minister’s Economic Transformation Programme (ETP) had produced many positive results.

    ReplyDelete
  97. “The 12 National Key Economic Areas (NKEAs) at the heart of the ETP have the potential to directly and materially contribute a quantifiable amount of economic growth to the Malaysian economy,” he told Bernama.

    ReplyDelete
  98. “Malaysia’s Gross Domestic Product (GDP)increased from RM630 billion in 2009 to RM749 billion in 2012.

    “Similarly, Gross National Income (GNI) improved from RM605 billion to RM698 billion during the same period.

    “Foreign direct investment (FDI) also increased tremendously from RM5 billion in 2009 to RM37 billion for 2011,” Sudin added.

    ReplyDelete
  99. Also, president of the International Association of Islamic Wealth, he noted that the arrival of foreign tourists in Malaysia had increased from 24.6 million in 2009 to 25 million for 2012.

    ReplyDelete
  100. “Under Najib’s administration, more employment opportunities have also been created.

    “For example, more than 300,000 new jobs were created in 2011 and another 800,000 for 2012,”
    he said.

    ReplyDelete
  101. According to Sudin, data from the World Bank showed Najib had also helped elevate Malaysia to a higher ranking in a number of areas when compared to other countries.

    ReplyDelete
  102. “I note that Malaysia was ranked first in terms of the easiest country to get credit, fourth as a country that protects foreign investors, 11th position for cross-border trades and No.12 in terms of business viability.

    “He has introduced many initiatives which give direct impact to the lower income group. All these are within the 1Malaysia concept,” he said.

    ReplyDelete
  103. Sudin said under the Najib administration, there was more political freedom.

    “He has abolished the Internal Security Act and amended the National Higher Education Act.

    “I do believe under Najib’s leadership, Malaysia has been progressing very well and in line with the Vision 2020. Therefore, people must continue to support his leadership,” he added.

    ReplyDelete
  104. Kalau nak menang, menang lah dengan cara yang lebih amanah.

    ReplyDelete
  105. Hutang negara semakin banyak, terbukti kelemahan BN menguruskan kewangan negara.

    ReplyDelete
  106. Najib akan teruskan PM nya?

    ReplyDelete
  107. PRU mencetus ketegangan antara kaum, siapakah dalangnya?

    ReplyDelete
  108. Jelas sokongan pembangkang semakin baik.

    ReplyDelete
  109. NASIB BAIK BN MENANG, KALAU TIDAK:

    Dalam 10 hari pertama pemerintahan PR, kita akan melihat perbalahan mengenai jawatan TPM antara PAS dan DAP dan mungkin PKR sendiri. Tidak mustahil jawatan PM juga akan menjadi rebutan di mana ada pihak yang akan mempertikaikan kekuatan parti dan pengalaman masing-masing untuk jawatan tersebut.

    ReplyDelete
  110. NASIB BAIK BN MENANG, KALAU TIDAK:

    Dalam masa 30 hari, pemimpin PAS kemungkinan besar akan mengalah untuk jawatan tertinggi dan ini akan menimbulkan ketidakpuasan hati di kalangan penyokong mereka. Bagaimanapun, tahap kekecohan yang berlaku tidak dapat dijangka. Kemungkinan demonstrasi ganas tidak dapat diketepikan.

    ReplyDelete
  111. NASIB BAIK BN MENANG, KALAU TIDAK:

    Seterusnya, dalam masa 45 hingga 60 hari, PR mungkin berjaya mengawal kekecohan ini dan akan cuba fokus ke arah pentadbiran negara. Di peringkat ini, proses penyerapan pluralisme iaitu kesamarataan agama akan mula menyerlah. Di celah-celah itu akan ada juga tekanan yang kuat untuk menjadikan Malaysia negara republik. Hak-hak Melayu akan digadai secara halus sehingga PAS tidak sedar.

    ReplyDelete
  112. NASIB BAIK BN MENANG, KALAU TIDAK:

    Rakyat, terutamanya Melayu akan mula bangkit menentang pluralisme agama, penghapusan hak Melayu serta penubuhan negara republik. Tahap kekecohan dijangka buruk sehingga memaksa Akta ISA yang baru sahaja dihapuskan oleh PR, diperkenalkan semula dengan menggunapakai nama baru.

    ReplyDelete
  113. NASIB BAIK BN MENANG, KALAU TIDAK:

    80 hari kemudian, akan ada pemimpin PAS yang membuka mata sedikit setelah melihat agama dan bangsanya dilelong lalu bertindak keluar parti. Satu kerjasama akan terbentuk antara bekas pemimpin PAS dengan UMNO untuk mempertahankan bangsa dan agama.

    ReplyDelete
  114. NASIB BAIK BN MENANG, KALAU TIDAK:

    Melihat Melayu bangkit secara tiba-tiba, Anwar akan bermain wayang lagi dan cuba memulihkan sokongan dengan mengambil hati Melayu dan mula memberi kata dua kepada DAP.

    Di ketika ini, DAP akan membongkar semula kes liwat Anwar lengkap dengan segala bukti lalu menyumbat Anwar kembali ke penjara.

    ReplyDelete
  115. NASIB BAIK BN MENANG, KALAU TIDAK:

    100 hari kemudian dan seterusnya Malaysia akan benar-benar huru-hara dengan penyokong Anwar yang merusuh dan bangsa Melayu yang marah. Lalu Anwar akan mencuba sekali lagi meminta kuasa besar masuk campur sepertimana sebelumnya dengan harapan dia akan dilantik menjadi PM kembali jika berjaya bebas kembali.

    ReplyDelete
  116. NASIB BAIK BN MENANG, KALAU TIDAK:

    Namun, hubungannya dengan kuasa besar terbatas kerana pemerintahan diktator dan chauvinis DAP tidak mungkin memberi kelonggaran dan keistimewaan kepadanya untuk berhubung dengan dunia luar dari dalam penjara sepertimana UMNO/BN.

    ReplyDelete
  117. NASIB BAIK BN MENANG, KALAU TIDAK:

    Kerosakan dan kemusnahan yang berlaku dalam 100 hari pemerintahan PR dijangka terlalu teruk dan tidak mungkin dapat diperbaiki lagi dalam 100 tahun yang akan datang.

    Segala syarikat GLC akan diterajui oleh kaum Cina dan dalam masa 1 – 2 tahun kemudiannya, tidak akan ada satu pun bangsa Melayu yang menjawat walaupun jawatan Pengurus rendah di syarikat-syarikat tersebut.

    ReplyDelete
  118. NASIB BAIK BN MENANG, KALAU TIDAK:

    Kaum Melayu akan terpinggir dengan ketiadaan kuota bumiputera, hak istimewa dan Raja-raja. Tanah-tanah Melayu akan dirampas dan Melayu akan dihalau ke pinggir hutan sepertimana slogan DAP ketika 13 Mei 1969.

    ReplyDelete
  119. NASIB BAIK BN MENANG, KALAU TIDAK:

    Melayu PAS dan PKR yang buta tuli akan tetap bersorak gembira. Melayu UMNO pula terpaksa membina semula landasan perjuangan nenek moyang dahulu kala. Perjuangan yang pastinya lebih perit dan lebih sukar dari sebelumnya. Anak-anak dan cucu kita pula tidak tahulah apa nasib mereka di tanah air sendiri di ketika itu.

    ReplyDelete
  120. Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, perbalahan kerusi antara parti pembangkang membuktikan dengan jelas kegagalan mereka untuk membentuk pakatan yang bersatu bagi memerintah negara.

    ReplyDelete
  121. Menurut Perdana Menteri, jika dalam menghadapi pilihan raya pun pembangkang tidak boleh sepakat apatah lagi untuk mengendalikan sebuah kerajaan yang pastinya akan ranap negara ini sekiranya mereka memerintah.

    ReplyDelete
  122. "Dalam pembangkang, waktu pilihan raya pun hakikatnya mereka tak boleh berpakat walaupun namanya pakatan rakyat.

    ReplyDelete
  123. Maka kalau tidak ada sesuatu gabungan yang bersatu, suara yang satu, matlamat yang satu maknanya ranap negara kalau kita beri kepercayaan kepada mereka

    ReplyDelete
  124. Najib menyeru rakyat supaya terus memberi kepercayaan kepada BN demi kesejahteraan dan kemajuan negara.

    ReplyDelete
  125. rakyat tidak boleh memberi kepercayaan kepada pembangkang yang tidak pernah membuat apa-apa yang mampu meyakinkan bahawa mereka boleh dipercayai untuk membawa keadaan yang lebih baik di negara ini.

    ReplyDelete
  126. Percayalah kalau mereka kata nak perubahan, kita BN juga nak kepada perubahan, yang bezanya kita berubah dari dalam yang mana kerajaan BN telah menunjukkan menerusi dasar transformasi nasional bahawa perubahan boleh dilakukan dari dalam tanpa semestinya mengubah kerajaan.

    ReplyDelete
  127. Yang penting bukan mengubah kerajaan tetapi masa depan dan keadaan hidup kita yang berubah dan akan berubah di bawah BN

    ReplyDelete
  128. SOKONGAN masyarakat India di negara ini terhadap Barisan Nasional (BN) dilihat semakin meningkat dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yakin mandat daripada komuniti tersebut akan membantu BN mencapai kemenangan dalam Pilihan raya Umum ke-13.

    ReplyDelete
  129. Najib ketika wawancara eksklusif bersama Bernama turut melihat trend dan corak pemikiran masyarakat India telah mula memilih BN sebagai parti untuk disokong dalam pilihan raya akan datang.

    ReplyDelete
  130. Perkara itu juga sebelum ini telah diakui oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin apabila beliau yakin bahawa masyarakat India telah sedar bahawa kerajaan BN lebih cekap berbanding kerajaan pembangkang khususnya dalam memberi bantuan kepada kaum terbabit.

    ReplyDelete
  131. Sokongan itu kembali hasil daripada usaha Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang memperkenalkan dasar transformasi dan bantuan kepada rakyat yang turut menitik berat masa depan masyarakat India.

    ReplyDelete
  132. Situasi sudah jauh berubah… mungkin di pilihan raya lalu dia terpengaruh oleh parti pembangkang dan beberapa isu seperti Hindraf menyebabkan masyarakat India marah beberapa tahun lalu tetapi kini masyarakat India seperti kaum lain perlukan bantuan dan sokongan daripada kerajaan.

    ReplyDelete
  133. Chinese voters will hurt their own race if they continue to be “emotional and greedy”, Utusan Malaysia warned today, as it continues with its attack against the community more than a month after the divisive May 5 general election.

    ReplyDelete
  134. Under the headline “Sedarlah Cina (Wake up Chinese)”, Awang Selamat, which is the nom de plume representing the collective voice of the paper’s editors, appeared to suggest that the majority of the Chinese community are overly demanding and ungrateful for voting against a government that has done much to serve them.

    ReplyDelete
  135. The column also described the majority of Chinese as racist because they were purportedly influenced by the DAP to hate other races despite having been treated favourably in Malaysia and quoting academic Dr Teo Kok Seong as saying Malaysian Chinese, especially the educationist group Dong Zong, should instead be grateful as no other country would have allowed the community to preserve its identity and “live as ‘Chinese’”.

    ReplyDelete
  136. “Amid the thick racist sentiment of the majority of the Chinese, as a result of the political game played by the most racist party, the DAP, there are voices from the more open and rational Chinese,” the columnist wrote, referring to Teo, a researcher with University Kebangsaan Malaysia (UKM).

    ReplyDelete
  137. “He has openly reminded the Chinese, especially the Chinese educationist group, Dong Zong, that there are no other countries in the world that would have allowed this race to live as ‘Chinese’, except for Malaysia,” the writer added.

    ReplyDelete
  138. The column further noted that Teo’s supposed advice came at the right time. Although the writer gave no explanation, it is believed that he was referring to Election 2013 where the majority of the Chinese were perceived to have voted against the ruling coalition.

    ReplyDelete
  139. Since the results were announced, the Malay broadsheet and Umno’s right-wing elements have constantly attempted to frame the May 5 ballot at a Chinese-vs-Malay contest.

    ReplyDelete
  140. Polls data, however, showed a significant swing in Malay votes towards Pakatan Rakyat (PR), especially among the middle class in urban areas, with many analysts agreeing that the Election 2013 results pointed more towards an urban-rural and class divide, instead of a communal rift.

    ReplyDelete
  141. Utusan has, however, continued with its push to influence the post-May 5 polls discourse with anti-Chinese sentiments, labelling the community as “deserters” and “ungrateful” for voting against a government that has done its best to serve the community.

    ReplyDelete
  142. “In the context of Malaysian politics, Awang would like to (say) that any Chinese who are emotional and rakus (ravenous) will hurt their own race despite having control of the economy,” the columnist wrote today.

    ReplyDelete
  143. The writer further cited Teo’s criticism of Dong Zong’s demands for recognition of its Unified Examinations Certificate (UEC) as “extreme” in what appeared to be a veiled allegation that the Chinese are too demanding.

    ReplyDelete
  144. Awang reminded the community that to continue living in a multi-racial Malaysia, the Chinese must accept the Malay majority as the country’s dominant political force.

    ReplyDelete
  145. Teo was also quoted on his opinion of Dong Zong’s alleged criticism towards ministers who spoke poor Mandarin in a bid to prove allegations of deep chauvinism among the Chinese community.

    ReplyDelete
  146. “This matter is too much when the issue of the Chinese community’s poor grasp of Bahasa Melayu has not once been raised.

    ReplyDelete
  147. “The Chinese themselves have not done anything to rectify this. I suppose this is the time to really discuss, what exactly are the purpose of the Chinese living in Malaysia,” the UKM academic was quoted as saying.

    ReplyDelete
  148. Teo was reported to have also reminded the Chinese that in countries like Indonesia and Thailand, the Chinese are not allowed to build schools but in Malaysia, the community are permitted to have Chinese schools and celebrate their heritage.

    ReplyDelete
  149. “Awang does not need to say more, Kok Seong’s message is quite clear,” the write remarked.

    ReplyDelete
  150. Dong Zong’s push for recognition of its UEC and to campaign for more independent Chinese schools has met with stiff opposition from conservative Malays who accused the group of Chinese chauvinism as its fight for “mother-tongue education” was seen to be at the expense of national integration.

    ReplyDelete
  151. Critics, however, said some conservatives in Putrajaya are more concerned about the schools’ reputation as a breeding ground for pro-opposition backers than racial unity.The group has dismissed the allegation.

    ReplyDelete
  152. On May 21 the government said Dong Zong must be “prepared to make changes” and meet conditions set by the Ministry of Education if the UEC is to be recognised.

    ReplyDelete
  153. Education Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin revealed that bilateral talks on Dong Zong’s push for recognition of the UEC have not progressed as the association has not declared its willingness to agree to the conditions as yet.

    ReplyDelete
  154. Johor Mentri Besar Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin says that he supports the idea for a “political laboratory” to be set up to study suggestions for Barisan Nasional to be turned into a single party.

    ReplyDelete
  155. Mohamed Khaled said that he was in full support of the idea which was brought up by Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin and said that the in-depth study was needed to ensure the preservation of Barisan.

    ReplyDelete
  156. “I believe that each suggestion has its pros and cons and we need to set up the political laboratory to analyse all aspects of the suggestions made.

    ReplyDelete
  157. “Although the analysis may take a long time, we have to ensure that it is done intricately as one wrong step could cause major repercussions to Barisan,” he said.

    ReplyDelete
  158. He was speaking to reporters after officiating the opening of the Pasir Gudang Bowling Centre at the Pusat Bandar Pasir Gudang here.

    ReplyDelete
  159. Mohamed Khaled also said that the idea was not exactly being practiced by the Opposition, which often focused on championing certain races.

    ReplyDelete
  160. “A single party may be relevant but we also have to remember that there is no one formula that can be used to help all,” he said adding that this was especially so in Malaysia as it is a multi-cultural and multi-racial community.

    ReplyDelete
  161. He said although merged into a single party, there was a need for representatives from each community to truly understand the problems faced by the people.

    ReplyDelete

  162. “For example, having a leader from the same racial background could help when the community is faced with problems relating to culture or religion,” he said.

    ReplyDelete
  163. It was previously reported that Gerakan acting president Datuk Chang Ko Yuan had suggested that Barisan be made into a single party to win back the people’s support and avoid racial problems.

    ReplyDelete
  164. The Barisan Nasional (BN) administration will direct “greater assistance” towards the communities that backed it during the general election, Tan Sri Muhyiddin Yassin said today, signalling a rocky path to reconciliation in the aftermath of the May 5 polls.

    ReplyDelete
  165. “The clear message is that the majority of the Malays, Indians, Bumiputera, Orang Asli, Siamese community as well as those in Sabah and Sarawak still support the BN.

    ReplyDelete
  166. “We will continue to give them greater assistance; that is what we will do,” the deputy prime minister was quoted as saying by state news agency Bernama at a BN thanksgiving function in Kundang Ulu, Johor today, in apparent continuation of the vilification of Chinese voters following the general election.

    ReplyDelete
  167. Prime Minister Datuk Seri Najib Razak had spoken of a need to reconcile the country immediately after the poll outcome was announced, but it was not a theme that was universally accepted in the BN coalition.

    ReplyDelete
  168. Utusan Malaysia had front-paged an incendiary headline titled “Apa lagi Cina mahu?” (What more do the Chinese want?) while tabloid Kosmo! took the blame game further, with an even more overt title, “Pengundi Cina bersikap talam dua muka (Chinese voters are two-faced)” a day after polling.

    ReplyDelete
  169. Right-wing elements in Umno along with party mouthpiece Utusan Malaysia have sought to frame the May 5 polls as a Chinese-versus-Malay vote, after Najib’s reference to a so-called “Chinese tsunami” following the election.

    ReplyDelete
  170. BN politicians such as former Gerakan president Tan Sri Koh Tsu Koon, MIC’s S. Vell Paari and Umno’s Shahrir Samad have also rejected the attempt to pin the blame for the ruling coalition’s worst-ever electoral showing solely on the Chinese community.

    ReplyDelete
  171. BN won 133 seats in the 222-seat federal Parliament, seven fewer than in the 2008 polls.

    ReplyDelete
  172. An apparent crackdown against opposition politicians and activists for sedition has also cast doubt over the government’s commitment to reconciliation.

    ReplyDelete
  173. Today, Muhyiddin also warned that the government will come down hard on those who threaten the country’s various pillars, saying this was what the people had voted for.

    ReplyDelete
  174. “I want to reiterate that we will take firmer action to protect all the institutions that had been established to look after the development, harmony, solidarity, security and peace in the country,” he said.

    ReplyDelete
  175. Local Government and Housing Minister Datuk Hajiji Mohd Noor on Saturday denied that the State Government will only provide development in areas won by the Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  176. He described the recent statement by a local estate valuer that the opposition-held parliamentary seat of Kota Kinabalu and the three state seats within the constituency are expected to see less development in years to come as nonsense.

    ReplyDelete
  177. "Kota Kinabalu is the State Capital and its residents also pay taxes, and whether the opposition won or we (Barisan Nasional) won, we still have to look after it," he said when launching a mixed-commercial residential development known as Lido Avenue in Lido, here.

    ReplyDelete
  178. Lido Avenue, the maiden project for a locally-incorporated property development company, Mega City Development Sdn Bhd, comprises 15 units of shops or office lots and 228 residential units housed in a 26-storey twin tower block.

    ReplyDelete
  179. In this respect, Hajiji said the launch of yet another high-end residential development was testimony that the economy was good and that the private sector, including housing developers, have confidence in the State Government under the dynamic leadership of Chief Minister Datuk Seri Musa Aman. "The implication can only be positive.

    ReplyDelete
  180. If the economy is not good or if the private sector has no confidence in the Government, we won't be seeing one housing project after another being launched over the last few years, and I am sure even more in the years to come," he said.

    ReplyDelete
  181. For the past three years, he said, about 2,113 units of landed properties such as terrace houses and 2,126 units of strata-titled properties such as apartments had been approved or launched.

    ReplyDelete
  182. "This is in Kota Kinabalu and Penampang alone...some have been completed and sold and some still undergoing construction," he said.

    ReplyDelete
  183. On the question of how wage earners in and around the State Capital are going to own houses with terrace houses and high-end apartments costing half-a-million ringgit and above, Hajiji assured that the BN government is a responsible and caring government.

    ReplyDelete
  184. "The BN government is doing all it can to help the rakyat but of course if you ask the opposition nothing is good enough for them. How many units have they built in states ruled by them since 2008?" he asked.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.