Wednesday, May 15, 2013

GAMBAR : Kuantan Dihitamkan Oleh Protes PRU-13

Walaupun perubahan tempat dibuat pada saat-saat akhir, ribuan orang masih menghadiri perhimpunan Pakatan Rakyat bagi membantah keputusan pilihan raya umum ke-13, demikian lapor MSTAR.



Kumpulan orang ramai yang kebanyakannya berpakaian T-shirt hitam membanjiri ibu pejabat PKR yang lama di Jalan Beserah di sini selepas penganjur menukar lokasi perhimpunan asal di Mahkota Aman beberapa jam terdahulu.

Perhimpunan pertama Pakatan telah diadakan di Kelana Jaya Rabu lalu diikuti di Pulau Pinang pada Sabtu dan di Ipoh pada Ahad.

Pengerusi majlis itu Datuk Johari Abdul menganggarkan kehadiran yang rata-rata berpakaian hitam sekitar 30,000 orang.

Jumlah itu kata Rafizan, tidak termasuk mereka yang berada di luar kawasan padang tempat himpunan berlangsung.

Himpunan malam ini asalnya dijadual berlangsung di Padang Mahkota Aman, Kuantan.

Bagaimanapun, lokasi perhimpunan tersebut dipindahkan selepas rundingan dengan wakil polis daerah Kuantan yang mendakwa ia tidak mematuhi peruntukan seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman 2012.

Antara yang bercakap pada malam ini bekas calon PKR sungai Acheh, Badrul Hisham Shaharin yang lebih dikenali sebagai Chegudard, Ketua Srikandi PKR Siti Aishah Shaik Ismail, Pengerusi PKR Pahang Datuk Fauzi Abdul Rahman dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Esok, satu lagi himpunan ini yang turut dikenali sebagai "Blackout 505" ini akan berlangsung di Johor Bahru.







103 comments:
Write comments
  1. Timbalan Pengerusi Pemuda Barisan Nasional (BN) Datuk Razali Ibrahim melihat apa yang dilakukan oleh parti pembangkang hari ini hanyalah untuk membangkitkan emosi serta cuba mengubat kekecewaan penyokong mereka yang ternyata terpedaya dengan pelbagai slogan sebelum ini kononnya mampu merampas pentadbiran Putrajaya dari BN.

    ReplyDelete
  2. Justeru beliau tidak terkejut jika pemimpin pembangkang ini akan turut serta pada majlis mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen yang akan diadakan dalam tempoh masa terdekat ini.

    “Apa yang berlaku selepas pilihan raya umum ke-13 ini, mereka hanya bertujuan untuk menutup kekecewaan. Kita pun dah tahu banyak kali benda yang disebutkan mereka itu tidak masuk akal dan kita nak layan pun buang masa kita sahaja.

    ReplyDelete
  3. “Penyokong tegas mereka akan terus menyokong namun dari segi majoriti rakyat saya percaya majoriti faham apa yang sedang berlaku. Sebab itu saya tidak terkejut apabila kita angkat sumpah nanti mereka pun akan ada. Takkan dipersoalkan sebab ini sistem yang kita guna,” katanya.
    Tegas beliau semua pihak perlu bergerak ke depan dan redha dengan keputusan yang telah dilaksanakan oleh rakyat.

    “Jadi kita tidak perlu buang masa dengan apa yang dibangkitkan kerana ini yang mereka mahu. Lagi lama perkara ini berpanjangan lagi lama hayat mereka. Pada saya kita harus bergerak ke depan kerana pada saya kita kena terima hakikat pilihan raya kali ini dilangsungkan dengan baik. Pada saya pilihan raya kali ini cukup telus dan cukup baik malahan kita patut beri tahniah kepada SPR dan pegawai serta penguatkuasa.

    ReplyDelete
  4. “Kedua dalam keadaan pilihan raya dilangsungkan dengan mengikut peraturan negara, BN menang di Parlimen dan merampas balik Kedah. Hakikat ini tidak boleh kita tolak. Mereka nak dakwa mereka menang dan kita pula yang kalah adalah sesuatu yang tak boleh diterima akal.

    “Ketiganya kita kena pergi ke depan. Sistem negara kita adalah sistem di mana Raja Berpelembagaan. Kita ada Parlimen dan kita ada pilihan raya dan pengundi telah diberikan hak serta tanggungjawab dan siapa yang dipilih kena buat kerja untuk terus bangunkan negara menyatupadukan rakyat untuk terus bina semangat nasionalisme di kalangan rakyat untuk maju dengan lebih baik,” ujatnya.

    ReplyDelete
  5. Beliau seterusnya menambah dalam situasi hari ini ianya menuntut kepada konsep redha.

    “Saya rasa orang yang berilmu dan ada pemikiran mereka akan nampak bahawa apa yang berlaku di depan mata kita ini adalah yang ditetapkan dan saya percaya selepas kita berusaha dan bertawakkal, sekarang ini dalam tempoh untuk kita redha.

    ReplyDelete
  6. “Konsep redha ini yang tidak ada dikalangan sesetengah pemimpin pembangkang. Mereka lupa sebagai orang Islam umpamanya sebagai contoh kita kena tahu keputusan ini ada sebab dan kita kena redha.

    “Apa yang Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib sebut itu pada saya mudahnya konsep redha. Mereka tidak boleh terima hakikat dan tidak ada konsep redha. kita kena redha. Kita dah usaha, mereka pun usaha dan mereka tawakkal kita pun tawakkal . Dia doa kita pun doa akhirnya keluar keputusan ini kita kena terimalah. Itu maknanya. Maksud itu redha dengan apa yang berlaku. Kata sayang negara…jadi jagalah negara,” katanya.

    ReplyDelete
  7. Protes di Singapura diadakan tanpa permit dan mereka yang secara sedar menganjurkan dan menyertai aktiviti haram itu perlu menanggung akibatnya, kata Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Singapura Datuk Md Hussin Nayan.

    ReplyDelete
  8. Menurut laporan media, polis Singapura menahan 21 rakyat Malaysia selepas mereka didapati mengadakan protes di Merlion Park.Penahanan itu dibuat selepas amaran dikeluarkan terhadap sembilan rakyat Malaysia kerana "terlibat secara aktif dalam perhimpunan haram" di Merlion Park pada Rabu, apabila sekumpulan kira-kira 100 orang berhimpun untuk memprotes keputusan pilihan raya umum baru-baru ini di Malaysia.

    ReplyDelete
  9. Md Hussin berkata rakyat Malaysia perlu belajar untuk menghargai aspek-aspek positif kehidupan di negara tuan rumah dan kembali untuk menyumbang kepada proses penyatuan nasional di Malaysia selepas pilihan raya umum ke-13.

    ReplyDelete
  10. Reaksi ekstremis dan emosional tidak ada tempat dalam usaha pembinaan negara Malaysia yang stabil, makmur dan aman.

    ReplyDelete
  11. Polis Singapura sebelum ini menegaskan perhimpunan seumpama itu adalah melanggar undang-undang Singapura, dan rakyat asing yang dibenarkan bekerja atau tingga di negara ini, perlu mematuhi undang-undang republik itu.

    ReplyDelete
  12. Datuk Seri Najib Tun Razak berkata dengan kaedah penggunaan dakwat kekal yang diperkenalkan buat kali pertama oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada pilihan raya umum ke-13, tiada sebab untuk proses PRU13 dipertikaikan.

    ReplyDelete
  13. Perdana Menteri berkata setakat ini beliau melihat kaedah baharu itu tidak menimbulkan sebarang kesulitan sekaligus yakin proses pengundian hari ini akan berjalan dengan lancar.

    ReplyDelete
  14. Najib percaya rakyat akan buat keputusan bijak, yang penting adalah tahap keyakinan masa depan negara dan kalau mereka (rakyat) buat penilaian, beliau yakin berdasarkan pada kemampuan kerajaan selama empat tahun ini, dasar transformasi nasional benar-benar dapat dilaksanakan dengan jayanya

    ReplyDelete
  15. Menurutnya sekiranya BN diberikan mandat lima tahun lagi untuk memerintah, beliau yakin keadaan ekonomi dan sosial negara akan bertambah baik dalam menuju Wawasan 2020 yang akan tiba tujuh tahun lagi.

    ReplyDelete
  16. Kalau kemenangan bn yang adil Dan telus pkr pas dap redha...tp kekalahan pru13 x d restui kerana Ada penyelewengan berlaku....rakyat bangkit lawan sistem pru13..tp kita tggu APA kah benar terjadi...petisyen akan di kemukakan oleh Pakatan
    .

    ReplyDelete
  17. Tiada tempat di dunia ini boleh maju jika keadaan huru-hara


    Pilihan raya umum ke-13 (PRU13) membuktikan sokongan padu masyarakat Dayak di Sarawak kepada Barisan Nasional (BN), kata Timbalan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Alfred Jabu.

    Beliau berkata pilihan raya umum itu juga mencerminkan keyakinan masyarakat itu bahawa parti gabungan itu berupaya membawa keamanan dan kestabilan politik, yang telah menjadi teras yang membolehkan mereka maju dan meningkatkan taraf hidup.

    "Kami menyelar orang yang tidak menghormati demokrasi dan mengadakan protes jalanan. Tiada tempat di dunia ini boleh maju jika keadaan huru-hara," katanya pada majlis makan malam menjelang sambutan Gawai anjuran Jawatankuasa Sosial dan Kebajikan Pemimpin Masyarakat Iban Daerah Kuching di sini malam tadi.

    Jabu berkata kemenangan besar BN di Sarawak akan menawarkan lebih banyak peluang untuk masyarakat itu, terutama mereka yang masih tinggal di kawasan luar bandar di negeri ini untuk menikmati pembangunan di kawasan mereka.

    Pada majlis itu, beliau turut mengumumkan geran RM20,000 untuk jawatankuasa itu.

    ReplyDelete
  18. Umno Bukan Parti Rasis


    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan Umno bukan parti rasis kerana ia sentiasa memberi keadilan kepada rakyat tanpa mengira kaum di negara ini.

    Najib yang juga Presiden Umno berkata sejak ditubuhkan 67 tahun lepas, Umno menganggap bukan Melayu sebagai rakan kongsi dan akan tetap mempertahankan dasar yang sederhana, adil dan saksama kepada semua bangsa.

    "Inilah formula terbaik Umno (keadilan kepada semua), bukan formula keterlaluan untuk memancing undi tetapi pada akhirnya memusnahkan negara Malaysia yang tercinta.

    "Kita tidak akan benarkan politik sedemikian...opportunistic politics (politik oportunis)...kita tak akan benarkan kerana akhirnya akan menghancurkan segala-galanya yang telah dibina Umno dan Barisan Nasional (BN)," katanya ketika berucap pada sambutan ulang tahun Umno ke-67 di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini, Sabtu malam.

    Turut hadir isteri beliau Datin Seri Rosmah Mansor, naib-naib presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, Ketua Pergerakan Pemuda Khairy Jamaluddin, Ketua Pergerakan Wanita Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Ketua Pergerakan Puteri Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.

    Turut hadir bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali serta presiden parti-parti komponen BN.

    Najib berkata jika bukan kerana isu perkauman yang dimainkan pakatan pembangkang, beliau percaya BN mampu memperoleh majoriti yang lebih besar pada pilihan raya umum ke-13 yang berakhir Ahad lepas.

    Pada PRU13, BN memenangi 133 daripada 222 kerusi Parlimen dengan Umno kekal sebagai tonggak gabungan itu apabila menyumbangkan 88 kerusi.

    Perdana menteri berkata pencapaian Umno pada pilihan raya umum kali ini adalah lebih baik berbanding 2008 meskipun diasak dan diserang pelbagai tohmahan serta fitnah daripada pembangkang.

    "Tapi, pada akhirnya rakyat Malaysia telah membuat keputusan bahawa mereka ingin kepada kestabilan, kesinambungan dan ingin melihat agenda pembangunan dan transformasi yang dibawa BN diteruskan," katanya.

    Pada pilihan raya umum 2008, Umno memenangi 79 kerusi parlimen.

    Sempena ulang tahun Umno ke-67 hari ini, Najib mengajak pemimpin dan anggota Umno supaya bermuhasabah dan menginsafi diri dengan memperbetulkan kelemahan bagi menarik semula sokongan rakyat dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang.

    "Yang sokong, kita ucap terima kasih. Yang tidak undi, kita tanya diri balik bagaimana pada pilihan raya umum akan datang mereka boleh sokong kita.

    "Jangan angkuh dan sombong. Kita berjaya kerana rakyat suka, sokong dan percaya. Ingatkan diri sepanjang masa, tak kira pemimpin besar atau akar umbi Umno bahawa kesudahannya rakyat yang akan tentukan kelangsungan dan kekuasaan parti (Umno)," katanya.

    Perdana Menteri mengingatkan anggota Umno di semua peringkat supaya melaksanakan segala aku janji dan bersikap mesra rakyat bagi memastikan parti keramat orang Melayu itu dapat menyambut kejayaan yang lebih besar pada lima tahun akan datang.

    "Marilah kita semua berusaha sebagai satu pasukan dalam satu ikatan perpaduan kukuh untuk memberi jaminan kepada rakyat bahawa kita akan membawa Malaysia yang lebih aman, makmur dan berjaya di bawah pimpinan Umno dan BN," katanya.

    Najib turut menyifatkan Umno sebagai sebuah institusi politik paling berjaya di dunia kerana selepas 67 tahun, parti itu bersama rakan-rakan komponen dalam BN masih kekal mentadbir Malaysia.

    ReplyDelete
  19. Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia menyifatkan perhimpunan haram parti pembangkang untuk memprotes keputusan pilihan raya di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya di Kelana Jaya tidak wajar diadakan kerana ia boleh menimbulkan provokasi dan menggugat ketenteraman negara.

    ReplyDelete
  20. Menurut Presidennya, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar, jika timbul sebarang rasa tidak puas hati dengan keputusan pilihan raya sekalipun, pihak-pihak terbabit sepatutnya memfailkan petisyen di mahkamah.

    ReplyDelete
  21. "Mengikut undang-undang, jika ada sebarang bantahan atau tidak puas hati dengan keputusan pilihan raya, mereka patut memfailkan petisyen dalam masa 21 hari selepas keputusan pilihan raya diwartakan.

    ReplyDelete
  22. "Bagi mereka, mungkin proses tersebut terlalu lama dan akan mengurangkan momentum pilihan raya yang baru sahaja berakhir beberapa hari lalu," katanya.

    ReplyDelete
  23. Sementara itu, bekas Ahli Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ng Lum Yong pula berpendapat, penganjuran perhimpunan haram tidak akan terhenti selagi Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menjadi perdana menteri.

    ReplyDelete
  24. Menurut beliau, penganjuran perhimpunan tersebut telah dirancang oleh Anwar sebelum hari penamaan calon untuk Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) lagi.

    ReplyDelete
  25. "Anwar sengaja mengadakan perhimpunan seperti itu kerana ingin mempergunakan rakyat yang marah kononnya PRU-13 kotor dan tidak telus.

    "Itu adalah satu taktik kotor yang digunakan Anwar dalam usaha untuk membolehkan dirinya menjadi perdana menteri," katanya.

    ReplyDelete
  26. Suara rakyat tidka diterima malah PATI digunakan.

    ReplyDelete
  27. Rasuah.. rasuah... politik tidak harus dikaitkan mata duit.

    ReplyDelete
  28. Rakyat sudah matang apa yang diperlukan.

    ReplyDelete
  29. Segala bantahan harus ikut prosedur yang betul.

    ReplyDelete
  30. The police will take firm action against those instigating the people to take to the streets to topple a legitimate government. Inspector-General of Police Tan Sri Ismail Omar said the action of organisers whose provocation was aimed at instigating the people was against the law of the nation and could cause unrest.

    ReplyDelete
  31. “It is indeed, dangerous, using provocation to urge the people to take to the streets... in our law, no one can change the government through non-democratic means. It must be done in a democratic way,” he said. He said this after making a courtesy call on Armed Forces chief Gen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin at the defence ministry, in conjunction with his retirement on Friday here today.

    ReplyDelete
  32. Ismail said he and his deputy, Tan Sri Khalid Abu Bakar, had thought of the best way to tackle the situation, including taking suitable action against the organisers who tried to create chaos. “The police will take preventive measures... any move to topple the legitimate government is against the law,” he warned.

    ReplyDelete
  33. Yesterday, a news portal issued a statement that a non-governmental organisation was allegedly urging the people to gather and protest against the general election which they claimed was not transparent. Meanwhile, Ismail expressed full confidence in Khalid as his successor, whom he said was capable of boosting the dignity and image of the police.

    ReplyDelete
  34. He said he is confident that Khalid was prepared and can maintain the peace and ensure public security.

    ReplyDelete
  35. Ini kah yang diajar oleh Anwar kepada penyokong2nya??? Langgar undang2 negara!!? Nescahaya jika beliau jadi PM, huru-hara lah negara kita!!!

    ReplyDelete
  36. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Seorang jurukamera sambilan RTM Kelantan, Muhammas Yaakob, 61, meninggal dunia di Gua Musang malam tadi selepas dipukul beberapa penyokong PAS dihadapan pondok milik parti pembangkang berkenaan.

    Menurut sumber, berlaku insiden pukul memukul selepas Muhamas dikatakan meminta seorang penyokong Pas mengalihkan kereta mereka di depan rumah beliau yang didapati menghalang laluan keluar kenderaannya.

    ReplyDelete
  37. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Pada 16 Ogos 2008, 1.30 petang, Mohamed Sairen Mohamed Nahfis, (Jurugambar akhbar New Straits Times) dan Halim Berbar (HBL Press News, Perancis) teruk dipukul oleh sekumpulan penyokong PKR. Malah kamera yang bernilai RM15,000 turut dirampas. Sebelum ini Loh Hoay Hoon (Wartawan Guan Ming Daily) dipukul dan dicekik oleh penyokong PKR pada 4 Ogos 2008. Sekali lagi ianya berulang tadi pada hari penamaan calon.

    ReplyDelete
  38. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Tidak cukup dengan itu, ada juga penyokong PKR yang memaki hamun dengan ayat seperti ‘anjing, barua dan anak haram’ ke atas para penyokong dan pemimpin Barisan Nasional (BN) yang mengiringi Datuk Arif Shah Omar Shah.

    ReplyDelete
  39. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Malah ada sekumpulan penyokong PKR yang meraba punggung dan meludah Puteri UMNO. Kumpulan terbabit turut menunjukkan isyarat lucah kepada sekumpulan Wanita UMNO. Ada yang menarik narik tudung dan rambut Puteri ketika lalu ke pusat penamaan calon.

    ReplyDelete
  40. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Dua orang pemuda UMNO Gombak juga turut dipukul oleh penyokong pembangkang sehingga terpaksa diselamatkan oleh angota polis. Hampir 400 penyokong pembangkang yang berkumpul dibawah jambatan membaling kereta-kereta dan penyokong-penyokong BN dengan batu dan juga botol-botol air. Dulu di Ijok, botol air juga yang dibaling pada hari penamaan calon. Ianya berulang lagi.

    ReplyDelete
  41. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Apakah ini yang diajar oleh PKR? Hadi Awang (Presiden PAS) berkata, bersumpah menggunakan kitab suci bukan ajaran Islam sebaliknya merupakan amalan orang Kristian dan Yahudi. Sedangkan Nik Aziz menyatakan bahawa sumpah Saiful sah. Jadi orang PAS nak ikut cakap Nik Aziz atau cakap Haji Hadi Awang?

    ReplyDelete
  42. Datuk Seri Abdul Wahid Omar, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Malayan Banking Bhd, dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab bagi Unit Perancang Ekonomi (UPE).

    ReplyDelete
  43. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Apakah ada kitab suci yang ajar kita bertindak ganas, memaki orang, meraba punggung dan meludah orang lain? Amalan Yahudi atau Kristian kalau kita buat begitu? Amerika yang ajar semua ini? Inikah hak asasi manusia dan demokrasi yang bersih yang sering dilaung laungkan PKR?

    ReplyDelete
  44. Beliau akan dilantik sebagai Senator pada 5 Jun, demikian umum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini.

    ReplyDelete
  45. Anak Johor berusia 49 tahun ia adalah antara muka baru dan salah seorang daripada dua teknokrat yang dipilih oleh Najib dalam barisan Kabinet baharunya selepas Pilihan Raya Umum ke-13.

    ReplyDelete
  46. Selain beliau, teknokrat yang turut dilantik ialah Datuk Paul Low, daripada Transparency International dan bekas pengerusi Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia.

    ReplyDelete
  47. Manakala Datuk Seri Idris Jala, daripada Shell, dikekalkan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  48. Abdul Wahid, yang menerajui Maybank sejak 1 Mei, 2008, menggantikan Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, yang tidak bertanding dalam pilihan raya pada 5 Mei lalu

    ReplyDelete
  49. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Semalam samseng PKR telah menggangu progran ceramah anjuran NGO di Guar Perahu yang menampilkan Naib Presiden PERKASA, YB Datuk Zulkifli Nordin dan Musyidul Am TIBAI Sdr Zahid Mat Arip .

    ReplyDelete
  50. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Kehadiran hadirin yang hadir adalah dianggarkan 600 orang. Seorang samseng PKR juga telah ditangkap pihak polis semasa insiden menceroboh ke dewan ceramah kerana bertindak agresif hingga menendang kereta Polis.

    ReplyDelete
  51. HIDUP BN! said...
    May 16, 2013 at 12:01 AM

    INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Kehadiran hadirin yang hadir adalah dianggarkan 600 orang. Seorang samseng PKR juga telah ditangkap pihak polis semasa insiden menceroboh ke dewan ceramah kerana bertindak agresif hingga menendang kereta Polis.

    ReplyDelete
  52. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Pada pukul 9 .30 malam , mereka yang seramai 60 orang memakai baju PKR dan PAS termasuk kanak-kanak telah berkumpul di tepi jalan hadapan dewan membuat riuh dan memaki hamun dengan kata-kata kesat.

    ReplyDelete
  53. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Kumpulan samseng ini turut melaungkan sorakan" reformasi , "Katak" , "Polis Anjing " , " Jangan masuk Permatang Pauh , " Jangan guna dewan sekolah " , sambil memijak kain rentang ceramah . . Kemudian mereka bertindak liar dan ganas dengan menceroboh masuk ke dalam dewan tempat ceramah dengan membaling Telur Busuk termasuk penceramah kepada Datuk Zulkifli Nordin.

    ReplyDelete
  54. INI AJARAN PAS/PKR/DAP KEPADA PENYOKONG MEREKA!

    Mereka juga tanpa ada sifat hormat telah menghina dan memaki hamun warga emas yang menghadiri acara tersebut.Majlis tersebut tamat kira-kira jam 12.30mlm dan dikawal anggota Polis untuk mengelakkan kecelakaan kerana penyokong PKR telah berkumpul di luar dewan dan bertindak agresif.

    ReplyDelete
  55. Anwar bersama seluruh barisan Ahli Parlimen Pembangkang jangan angkat Sumpah di Dewan Rakyat kalau tak iktiraf Keputusan PRU 13.

    ReplyDelete
  56. Ini lah cara sebenar dan paling terbaik jika mahu tunjuk protes mereka, itu pun kalau mereka beranilah…..” tegas Exco Pemuda UMNO Malaysia Hisamudin Yahya

    ReplyDelete
  57. Menurut Hisamudin, rakyat tak perlu diheret sama untuK buat kerja sia-sia berhimpun dan membuat protes jalanan, kerana tindakan ini akan membawa negara Malaysia kebelakang.

    ReplyDelete
  58. Mengapa Anwar nak susahkan rakyat…? Ianya dilihat tak lebih daripada melepaskan tekanan kepada pengundi cina yang telah mereka tipu kononnya mereka akan ambil alih Putrajaya.

    ReplyDelete
  59. angan apabila dapat sms saja rakyat dah nak berkumpul, kena sabar dan fikirkan masa depan negara, kena tunggu " Lain kali lah". jelas beliau lagi.
    Hisamudin menyarankan kepada YAB Perdana Menteri agar teruskan agenda Transformasi, tetapi perlu lebih berhati-hati dengan setiap langkah yang bakal diambil, jadikan ini satu pengajaran yang berguna utk kita maju di masa hadapan.

    ReplyDelete
  60. Election Commission (EC) chairman Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof today lashed out at certain parties who refused to accept defeat and were instead blaming others for their performance in the 13th General Election.

    ReplyDelete
  61. He said these parties were intent on looking for a scapegoat and the easiest victim was the EC, on which they heaped various allegations to tarnish its integrity, credibility and efficiency.

    ReplyDelete
  62. As an example, he cited the allegation of a power cut at a counting centre that was widely posted on social media sites, which upon investigation turned out to be baseless.

    ReplyDelete
  63. "They're intent on portraying the EC as a body without integrity and credibility, even capable of disrupting power supply in order to switch results in the dark.

    ReplyDelete
  64. This is a despicable lie. If Muslims are behind such lies, it looks like they're not afraid of committing such a big sin.

    ReplyDelete

  65. "We have investigated the allegation thoroughly and found that such an incident never occurred,' he told a press conference at his office here today.

    ReplyDelete

  66. Saying that perception played an all important role in politics, Abdul Aziz criticised the statement of a politician who accused the EC of not implementing the suggestions made by the Parliamentary Select Committee on electoral reform, despite the 19 changes introduced at the polls on May 5.

    ReplyDelete
  67. He said the changes were clearly in force such as the use of indelible ink, no objection period, candidates not allowed to withdraw , early voting and many more, but the politician kept reinforcing the negative perception against the EC.

    ReplyDelete

  68. There were also certain parties who went to great lengths to wash off the indelible ink just to create doubts among the voters, he stressed.

    ReplyDelete
  69. He said that despite all the criticisms levelled against the EC, they would still study the issues concerned and improve these aspects in the next general election.

    ReplyDelete
  70. Commenting on allegations of phantom voters, Abdul Aziz said he was disappointed that these parties were so carried away that they had reportedly tried to prevent locals who looked liked foreigners from voting.

    ReplyDelete

  71. "I was even informed that a few election observers halted in a rough manner two busloads of foreign workers on their way to a factory causing them to flee in fear for their safety," he said.

    ReplyDelete
  72. Bertegas terhadap Ketua Pembangkang

    Kerajaan khususnya polis digesa bertindak tegas terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi menghentikan keghairahannya meneruskan perhimpunan haram kerana dikhuatiri boleh menimbulkan malapetaka bagi rakyat dan negara.

    Ketua Penerangan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Terengganu, Fakhrul Azman Abu Bakar berkata, sudah tiba masanya Ketua Pembangkang yang cuba mengapi-apikan penyokongnya ditahan sebagai langkah pencegahan awal daripada menjadi tidak terkawal dan menggugat keselamatan.

    ReplyDelete
  73. Beliau yang juga Pesuruhjaya Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (TIBAI) Terengganu, memberitahu, tindakan tegas itu penting bagi memastikan keamanan serta ketenteraman di negara ini terus kekal dengan rakyat berbilang kaum hidup aman.

    ReplyDelete
  74. Malah, katanya, tindakan seumpama itu juga dianggap rasional memandangkan pihak berkuasa Singapura turut menangkap mereka terlibat dalam demonstrasi serupa yang diadakan di republik berkenaan baru-baru ini.

    ReplyDelete
  75. "Kita harap kesalahan mereka boleh dikaitkan dengan hukuman kesalahan pada Seksyen 9(5) APA 2012, jika sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM10,000," katanya.

    ReplyDelete
  76. Beliau menyatakan perkara itu kepada pemberita selepas mengetuai kumpulan yang mewakili pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negeri itu membuat laporan polis bagi membantah perhimpunan haram itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu.

    Kumpulan itu disertai wakil-wakil daripada TIBAI, Perkasa, Pertubuhan Kebajikan Islamiah dan Dakwah Malaysia (Pekida) serta kelab motosikal, Terengganu '71 Club.

    Yang turut hadir, Pengerusi Pekida Daerah Kuala Terengganu, Ahmad Shukri Abdullah dan Presiden Terengganu '71 Club, Mohd. Rifat Che Azmy.

    ReplyDelete
  77. SUDAH tiba masanya Kementerian Dalam Negeri (KDN) bertindak terhadap mana-mana pihak yang menghasut rakyat dengan tujuan mencetuskan huru-hara di dalam negara semata-mata untuk memastikan kerajaan BN yang dipilih rakyat pada PRU-13 ditumbangkan.

    ReplyDelete

  78. Blog Mahamissa (mahamissa.blogspot.com) berkata, KDN yang kini diterajui oleh Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi perlu bertindak agresif bagi memastikan negara terus kekal aman tanpa gangguan anasir-anasir yang sengaja mahu mencetuskan suasana tidak selesa dalam kalangan rakyat.

    ReplyDelete
  79. Gerakan menganjurkan himpunan haram di seluruh negara kini dilihat semakin menjadi-jadi maka sesuatu harus segera dilakukan kerana dari segi undang-undang jelas sekali tindakan tersebut adalah salah," katanya.

    ReplyDelete
  80. Katanya, perbuatan aktivis propembangkang seperti Hishamuddin Rais dan Haris Ibrahim yang menghasut rakyat untuk merusuh di jalanan Sabtu ini tidak boleh dibiarkan kerana ia jelas mencabar Perlembagaan dan mengancam keselamatan negara.

    ReplyDelete
  81. “Kepada Zahid Hamidi, tolong lakukan tangkapan segera kerana rakyat makin rimas dengan amaran demi amaran. Kesalahan jelas sudah pun dilakukan maka pihak berkuasa harus bertindak, jangan sampai ada pihak lain yang bertindak!," tegasnya.

    ReplyDelete
  82. Berharap dengan pertukaran Ketua Polis Negara dan timbalannya serta Menteri Dalam Negeri yang baharu dapat menangani para aktivis propembangkang yang cuba mencetuskan kekacauan dalam negara.

    ReplyDelete
  83. “18 Mei telah dijadualkan oleh kedua-dua itu (Hishamuddin dan Haris ) untuk memulakan kekacauan. Anwar pula telah menjanjikan dalam tempoh 3 bulan, kerajaan Najib akan jatuh dan berjaya digulingkan.

    ReplyDelete

  84. “Bahkan Anwar sudah pun meminta pertolongan daripada Barrack Obama agar Presiden Amerika Syarikat itu masuk campur dan membolehkannya menjadi Perdana Menteri, sepertimana yang berlaku di beberapa buah negara melibatkan campur tangan Amerika Syarikat," katanya.

    ReplyDelete

  85. Justeru katanya, satu tindakan tegas perlu diambil terhadap kedua-dua individu terbabit kerana terus menghasut rakyat agar menumbangkan kerajaan yang dipilih secara sah menerusi demonstrasi jalanan.

    Tindakan tegas diambil terhadap Hishamuddin kerana mendakwa dialah pencetus siri perhimpunan haram yang diharapkan berakhir dengan keganasan.

    ReplyDelete
  86. Pihak berkuasa seharusnya bertindak tegas dan mula mengajar puak-puak yang menyembah Hishamuddin ini tentang keperluan kepada pematuhan undang-undang, bukannya membiarkan mereka menganggap mereka bebas dan tidak tertakluk dengan sebarang undang-undang di negara ini," katanya.

    ReplyDelete
  87. Hadir begitu ramai, macam menyembah ajaran sesat saja.... tidak malu ka kamu wahai pembangkang? Terima la kekalahan secara professional.

    ReplyDelete
  88. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:20 PM

    Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin merujuk kepada dakwaan penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kononnya wujud pelbagai penipuan dalam PRU13 sehingga Pakatan Rakyat kalah kepada Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  89. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:20 PM

    Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin merujuk kepada dakwaan penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kononnya wujud pelbagai penipuan dalam PRU13 sehingga Pakatan Rakyat kalah kepada Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  90. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:20 PM

    “Kalau dua tiga tahun lepas, Anwar percaya kepada mahkamah, kenapa sekarang tidak percaya dan terus menghasut rakyat tentang apa sahaja penipuan. Ada juga rakyat yang tunggu bukti,” katanya.

    ReplyDelete
  91. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:21 PM

    Selain itu, Khairy berkata BN perlu mengkaji dan menganalisis dengan lebih mendalam kaedah untuk mengembalikan semula keyakinan dan kepercayaan pengundi kepada parti itu untuk tempoh lima tahun akan datang.

    Khairy menambah amat penting untuk BN, kerajaan dan agensi yang sering dipersoal dalam media sosial untuk menjelaskan segera sebarang isu yang dibangkit dan dipertikaikan yang boleh mempengaruhi keyakinan seseorang pengundi.

    ReplyDelete
  92. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:21 PM

    “Contohnya, konon ada isu pengundi Bangladesh, blackout (bekalan elektrik terputus) ketika pengiraan pengundian di Bentong, peti undi masuk secara tiba-tiba…ini semua kena dijelaskan dengan cepat. Daripada perkara tidak sahih, terus jadi benar dan ini bias pada kepercayaan pengundi tersebut.

    “Penjelasan juga perlu untuk pengundi yang masih lagi adil, waras dan berfikiran terbuka dan setia kepada BN,” katanya dalam program temu bual ‘Helo Malaysia’ BernamaTV yang disiarkan malam tadi melalui Astro 502.

    ReplyDelete
  93. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:22 PM

    Anggota parlimen Rembau itu juga berkata banyak perkara dan berita palsu tersebar luas terutama mengenai PRU kerana seolah-olah tiada kepercayaan tinggi dalam kalangan orang bandar terhadap BN dan sesetengah institusi.

    ReplyDelete
  94. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:22 PM

    Oleh itu, katanya, BN perlu menarik semula keyakinan dan kepercayaan pengundi melalui transformasi yang dilaksanakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang kesungguhan itu telah wujud dan perlu dilipatgandakan supaya pengundi percaya kepada kerajaan.

    “Tiada pil ajaib dalam masa satu hari yang kita boleh kembalikan kebolehpercayaan itu.

    ReplyDelete
  95. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:22 PM

    “Tetapi kalau kita jujur pada transformasi dan tunaikan janji kita, saya rasa semakin lama, orang yang tidak menyokong kita, bukan saya kata semua orang, orang bandar, daripada semua kaum, profesional, orang muda, lama kelamaan mereka akan dapat percaya pada kita.

    “Kena buat dengan cepat. Sekurang-kurangnya kalau nak percaya dengan fakta.

    ReplyDelete
  96. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:23 PM

    Itu sahaja yang dapat meredakan keadaan dan menyelesaikan kemelut yang dipanjangkan Anwar (Ibrahim),” katanya.

    Mengenai konsep ‘ubah’, Khairy berkata ketika PRU13, baik BN dan pakatan sebenarnya berkempen untuk membawa perubahan kepada rakyat dan terpulang kepada pengundi untuk memilih parti mana yang mereka lebih percaya.

    ReplyDelete
  97. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:23 PM

    Beliau berkata BN bersyukur kerana pengundi lebih tertarik kepada konsep transformasi dan perubahan yang dilaksanakan kerajaan selain rekod prestasi yang cemerlang walaupun ada segelintir pengundi yang tertarik kepada kempen pembangkang.

    ReplyDelete
  98. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:24 PM

    “Jangan sia-siakan peluang ini. Sediakan satu pasukan untuk bentuk transformasi banteras rasuah, jenayah, tingkatkan perkhidmatan awam dan sebagainya.

    ReplyDelete
  99. Anwar dicabar tunjukan bukti penipuan PRU 13September 29, 2013 at 11:24 PM

    “Kena tengok isu yang menjadi trend, isu-isu mengenai kredibiliti, bukan isu perkauman. Daripada salahkan kaum, lebih baik kita kenal pasti kenapa (pencapaian BN) merosot, maka barulah kita akan faham pengundi,” katanya.

    ReplyDelete
  100. Sudahlah kalah PRU, susahkan rakyat lagi berhimpun, & buang masa!

    ReplyDelete
  101. The completion of the Sabah oil And Gas terminal (SOGT) and the Sarawak-Sabah pipeline project (SSGP) would position Sabah as one of the leading oil and gas hubs in the country and possibly in the region

    ReplyDelete
  102. Sabah in particular has shown huge promise and strong potential in the oil and gas sector as recent oil and gas discoveries in the Dumusut/Kakap, Malikai, Jangas, Ubah Crest, Pisangan and kamunsu deep water fields off the state’s shores are currently being developed and are expected to be on commercial production between 2011 and 2015.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.