Tuesday, May 28, 2013

Gandingan Khalid-Zahid Rosakkan Demokrasi & Hak Asasi

Keangkuhan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Tan Sri Khalid Abu Bakar yang tidak sampai sebulan memegang jawatan hanya akan merosakkan demokrasi dan hak asasi negara, kata pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang hari ini.

Lim menyifatkan tindakan kuku besi Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid dan Ketua Polis Negara (KPN), Khalid baru-baru ini selepas penahanan aktivis mahasisiwa Adam Adli Abdul Halim dan tiga lagi individu selepas itu sebagai cubaan membawa era pemerintahan autokratik ala "Mahathir".

"Terima kasih kepada Ahmad Zahid dan Khalid kerana mereka telah mengingatkan rakyat Malaysia tentang zaman buruk dibawah Mahathir dimana semua institusi dan badan dalam negara digunakan untuk satu objektif - melanggar semua hak demokratik dan asasi manusia rakyat Malaysia semata-mata untuk melindungi regim politik," kata Lim (gambar) dalam satu kenyataan semasa ucapannya pada satu program di Nusajaya hari ini.

"Gandingan KPN paling kuat 'berpolitik' dan Menteri Dalam Negeri paling kuat 'berpolitik' akan mengembangkan racun kepada demokrasi dan hak asasi manusia," tambah penasihat DAP itu lagi.

Menurut Lim lagi, kedua-dua individu paling berkuasa tersebut hanya sibuk "berpolitik" tetapi sehingga kini masih belum memberi komitmen dan kaedah untuk menangani masalah jenayah yang berleluasa.

"Sampai hari ini tidak ada satu pun kata keluar mengatakan polis akan membasmi jenayah walaupun rakyat Malaysia ketika masih bimbang dengan jenayah yang masih meluas," katanya.

Khamis lalu, pihak polis telah membuat tangkapan besar-besaran dimana tiga individu telah ditahan dibawah Akta Hasutan 1948 dan Kanun Keseksaan, mereka yang ditahan ialah Ahli Parlimen (MP) Batu PKR Chua Tian Chang, ahli PAS Tamrin Ghafar dan aktivis Haris Ibrahim.

Walaubagaimanapun mereka dibebaskan keesokkan harinya selepas majistret Norashikin Sahat tidak membenarkan permohonan reman oleh pihak polis, namun Lim membidas Ahmad Zahid kerana cuba mencampuri urusan pihak berkuasa apabila berkata akan membuat rayuan terhadap keputusan tersebut.

"Ia hanya tidak masuk akal dan keterlaluan untuk Zahid mengatakan pihak polis akan membuat rayuan terhadap keputusan yang dibuat oleh majistret Norashikin Sahat pada Jumaat lalu kerana menolak permohonan polis untuk reman tiga individu tersebut.

"Sejak bila Menteri Dalam Negeri mengambil alih kuasa dan tugas membuat keputusan sama ada akan membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah - mengatasi kuasa Polis dan Jabatan Peguam Negara?" soal Lim ke atas tindakan Ahmad Zahid yang cuba mencampuri urusan pihak polis.

Lim kemudiaannya mengarahkan kritikan ke atas Khalid serta mengganggap penjelasan KPN baru tersebut yang mengatakan pihak polis menjalankan tugas tanpa memihak kepada mana-mana pihak sebagai tidak munasabah.

"Adakah Khalid benar-benar berfikir dakwaannya polis akan bertindak tanpa rasa takut atau pilih kasih terhadap semua pihak yang melanggar undang-undang, sama ada dari Umno atau BN atau kenamaan VVIP akan dipercayai oleh rakyat Malaysia?

"Jika ya, maka kepimpinan polis mengalami dua masalah iaitu jurang kredibiliti awam yang tenat serta mengalami sindrom penafian," tegas Lim lagi.

Pertikaian tercetus awal minggu lalu apabila Adam ditahan dibawah Akta Hasutan dan kemudiaannya disusuli dengan tangkapan tiga individu lagi dipercayai ditahan kerana pengelibatan mereka dalam sebuah forum pada 13 Mei terhadap keputusan pilihan raya umum lalu.

Individu pertama yang ditahan akibat forum itu dan didakwa kerana menghasut adalah aktivis mahasiswa, Adam di kompleks mahkamah Jalan Duta pagi semalam.

Mahasisiwa berumur 24 tahun itu mengaku tidak bersalah dan dibebaskan dengan ikat jamin RM5,000 dan perbicaraannya ditetapkan bermula pada 2 Julai.

Ekoran tindakan keras terhadap pemimpin pembangkang dan pengkritik tersebut, pemimpin Pakatan Rakyat (PR) menuduh Barisan Nasional (BN) tidak pernah jujur dalam mahukan reformasi politik sebenar. -TMI

51 comments:
Write comments
  1. kombinasi pengkhianat & pembodek ?

    ReplyDelete
  2. Semua pemimpin perlu mengambil kira perasaan dan kedudukan kaum serta kumpulan lain apabila melaksanakan sesuatu perkara bagi memastikan negara ini terus aman dan maju.

    Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, berkata tindakan pemimpin mementingkan kaum atau kumpulannya saja akan menimbulkan rasa tidak puas hati sehingga boleh mencetuskan ketegangan serta masalah kepada negara.

    ReplyDelete
  3. Sehubungan itu, beliau yakin pendekatan yang dilaksanakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang mengutamakan rakyat tanpa mengira kaum serta konsep 1Malaysia, akan membawa negara ke mercu kejayaan.


    “Perlu ada kesedaran di kalangan pemimpin untuk menjaga keamanan negara yang diasaskan menerusi perpaduan bangsa yang kukuh dan teguh.

    ReplyDelete
  4. “Jadi, jangan ada kepemimpinan yang hanya menumpu kepada kumpulan atau kaum masing-masing tanpa mengambil kira perasaan dan kedudukan kaum lain kerana ini akan membawa kepada keadaan yang tidak baik,” katanya

    ReplyDelete
  5. Datuk Seri Najib Razak berharap masyarakat Kristian berkongsi harapan dan pandangan bersamanya untuk memastikan negara terus kekal aman dan harmoni.

    Perdana Menteri berkata, walaupun majoriti penduduk Malaysia beragama Islam, penganut agama Kristian turut memainkan peranan penting dalam masyarakat terutama di Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  6. Najib berkata, sejak menjadi Perdana Menteri, beliau menekankan beberapa perkara termasuk konsep perpaduan menerusi semangat 1Malaysia serta Pergerakan Kesederhanaan Global (GMM).

    Satu lagi pencapaian yang dikecapi, katanya apabila kerajaan membenarkan penganut agama Kristian ke Jerusalem jika mahu menunaikan ibadat di sana.

    ReplyDelete
  7. Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, rakyat berbilang kaum dan agama perlu terus mempertahan dan menyemarakkan keharmonian dan keamanan kerana ia adalah asas utama melonjakkan pencapaian negara sama ada dari segi ekonomi, sosial dan pendidikan.

    Keharmonian adalah prasyarat utama untuk Malaysia muncul sebagai sebuah negara maju, katanya.

    ReplyDelete
  8. perhimpunan yg sengaja dilakukan pembangkang khususnya Anwar dan Kit Siang secara tidak bertanggungjawab agar mereka ditahan polis kerana perhimpunan sebegitu dikhuatiri menimbulkan insiden tidak diingini antara kaum, khususnya Melayu dan Cina.

    ReplyDelete
  9. Bagaimanapun Anwar dan Kit Siang tidak peduli (kerana) jika terjadi lagi insiden antara kaum, mereka akan menyalahkan Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  10. para pengundi Cina yang hampir keseluruhan memilih pakatan pembangkang dalam PRU-13 sebenarnya telah termakan dakyah serta perkauman DAP kononnya masyarakat tersebut adalah mangsa yang dipinggirkan di negara ini.

    ReplyDelete
  11. DAP juga menyebarkan sentimen bahawa PRU-13 lalu merupakan peluang bagi masyarakat Cina untuk 'mengajar' MCA dan Gerakan yang selama ini berada di bawah telunjuk UMNO dengan memberikan mesej bahawa mereka tidak mahu lagi dibuli UMNO dan Melayu.

    ReplyDelete
  12. Cybertrooper mereka (pembangkang) bekerja 24 jam sehari dengan menghantar maklumat salah, putar belit, khabar angin dan sebagainya. Di mana (orang) Bangladesh? Di manakah kejadian terputus bekalan elektrik?

    ReplyDelete
  13. Jangan kaitkan agama dengan politik negara.

    ReplyDelete
  14. PRU13 tiada sentimen perbelahan bangsa, cuma sebilangan pihak yang sengaja memainkan isu ini.

    ReplyDelete
  15. Najib tidak harus memberi komen PRu13 adalah "Tsunami Cina". Ini akan mengancam keharmonian antara kaum dan bangsa selama ini.

    ReplyDelete
  16. Adakah pihak polis telah melaksanakan tanggung jawab secara amanah dan adil?

    ReplyDelete
  17. Projek pembinaan tiga bangunan baru cawangan Perpustakaan Negeri Sabah di Kota Belud, Matunggong dan Kuala Penyu dijangka siap sepenuhnya pada tahun ini, kata Pengarah Perpustakaan Negeri Sabah (PNS), Wong Vui Yin.

    ReplyDelete
  18. Beliau berkata bangunan PNS cawangan Kota Belud kini mencapai tahap 98 peratus siap, manakala PNS cawangan Matunggong dan Kuala Penyu masing-masing mencapai tahap 97 dan 99.5 peratus siap.

    ReplyDelete
  19. “Sekiranya semua berjalan lancar, kita jangka ketiga-tiga bangunan baru perpustakaan cawangan ini siap pada tahun ini, sekali gus memberi kemudahan para penduduk di kawasan berkenaan,” katanya.

    ReplyDelete
  20. Beliau berkata demikian kepada pemberita pada lawatan rasmi Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Jainab Ahamd, di Ibu Pejabat PNS, di sini, kelmarin.

    ReplyDelete
  21. Turut hadir Pembantu Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Anita Baranting dan Setiausaha Tetap kementerian itu Datuk Asnimar Sukardi.

    ReplyDelete
  22. Wong berkata pembinaan PNS Cawangan Tambunan seluas 20,000 kaki persegi yang kini mencapai 14 peratus siap pula dijangka siap dalam tempoh dua tahun.

    ReplyDelete
  23. Bagaimanapun, beliau berkata cadangan pembinaan bangunan baru PNS Wilayah Kota Kinabalu dengan kos kira-kira RM43.3 di tapak seluas 56,000 kaki persegi yang bakal dibina bersebelaan dengan pusat riadah Taman Perdana Tanjung Aru belum lagi dimulakan.

    ReplyDelete
  24. “Apabila siap kelak bangunan canggih ini yang bercirikan teknologi hijau dan mesra pengguna dijangka akan menjadi tumpuan ramai sama ada untuk beriadah atau menimba ilmu pengetahuan di perpustakaan itu,” katanya.

    ReplyDelete
  25. Mengenai perkhidmatan u-pustaka@PNS iaitu perkhidmatan maklumat tanpa sempadan masa dan lokasi, Wong berkata perkhidmatan itu telah dilaksanakan di cawangan Penampang dan mula beroperasi pada 16 April lalu. “Perkhdimatan u-pustaka menyediakan satu kiosk di cawangan Penampang di mana pengguna dapat melayari portal u-pustaka, meminjam buku dan membayar denda,” katanya.

    ReplyDelete
  26. Beliau berkata, perkhidmatan itu disediakan kerajaan bagi menyokong konsep Pustaka 1Malaysia iaitu menyediakan akses kepada gedung sumber ilmu pengetahuan kepada semua lapisan masyarakat dan menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.

    ReplyDelete
  27. Katanya, U-Pustaka merupakan projek rintis yang dianggotai beberapa perpustakaan di seluruh negara termasuk Perpustakaan Negeri Sabah sebagai ahli konsertium dan dilaksanakan dengan kerjasama beberapa agensi kerajaan dan swasta.

    ReplyDelete
  28. “Perkhidmatan U-Pustaka merupakan satu inovasi yang memanifestasikan sinergi kolaboratif dari Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan menerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dengan sokongan perpustakaan negara Malaysia serta ahli-ahli konsertium U-Pustaka,” katanya sambil menambah bahawa terdapat dua jenis keahlian iaitu Ahli u-Pustaka dan Ahli Dalam Talian.

    ReplyDelete
  29. Ahli U-Pustaka adalah terbuka kepada semua warganegara Malaysia yang bermastautin di negara ini tanpa mengira had umur. Kelebihan ahli u-Pustaka ialah mereka boleh meminjam buku dari perpustakaan consortium.

    ReplyDelete
  30. Manakala Ahli Dalam Talian pula adalah terbuka kepada semua termasuk bukan warganegara Malaysia. Bagaimanapun mereka hanya boleh mengakses semua maklumat yang terdapat di Portal u-Pustaka tetapi tidak boleh membuat pinjaman buku.

    ReplyDelete
  31. Yuran keahlian adalah percuma dan pendaftaran boleh dibuat di mana- mana melalui www.u-pustaka.gov.my atau di mana-mana kaunter atau kiosk yang terdapat di konsortium perpustakaan.

    ReplyDelete
  32. Bila sudah tidak puas hati, pasti ada saja hal yang hendak dijadikan isu.

    ReplyDelete
  33. Perlantikan mereka adalah yang terbaik buat negara dan saya yakin sebab itulah mereka dipilih. Kalau buka mereka then siapa lagi yang lebih layak?

    ReplyDelete
  34. Liow: MCA to move ahead with other BN parties

    BENTONG: MCA has decided to tough it out despite its poor showing at the recent polls and move ahead together with Umno, MIC, Gerakan and other Barisan Nasional component parties in striving for the people.

    Its deputy president Datuk Seri Liow Tiong Lai said MCA would rise again even though it had failed to retain most of its parliamentary and state seats in the general election.

    “MCA lost in the general election after falling victim to DAP’s slander through the Internet, Facebook and blogs, because the young Chinese had been influenced by their lies.

    “We (MCA) have to take note of these and handle them more effectively in order to rise again and be stronger in future,” he said.

    ReplyDelete
  35. The Bentong MP said this while speaking at a thanksgiving function here yesterday.

    Liow said MCA must learn from Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak’s fighting spirit.

    “He never gave up wanting to serve the people even though he only won with a majority of 241 votes in the 1999 general election,” he added.

    He said that as a result Najib won with a majority of more than 30,000 in the recent general election.

    ReplyDelete
  36. On MCA’s resolution not to accept any position in the Cabinet, he said it would only be detrimental to the party.

    “We initially made the resolution as a motivation for party leaders and members to work hard to win more seats but we did not expect the results to be the reverse.

    “So we wait for a decision from the party after a meeting to be held soon, and on behalf of the party I want to express our gratitude to the Prime Minister who is still willing to provide a place for MCA in the Cabinet,” he said. — Bernama

    ReplyDelete
  37. Meanwhile, Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said the people of various races and religions need to continue to protect and brighten harmony and peace because it is the main base boost the capacity of the country both in terms of economic, social and education.

    ReplyDelete
  38. Accordingly, he believed that the approach undertaken Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, who prioritize the people regardless of race and the 1Malaysia concept, will lead the country to greater heights.

    ReplyDelete
  39. Former Prime Minister Tun Abdullah Ahmad Badawi, said the importance of race or group leader will only give rise to dissatisfaction can trigger tensions and problems for the country.

    ReplyDelete
  40. "So, do not have the leadership to focus on the group or their own race without taking into account the feelings and position of other races as this will lead to a bad situation," he said

    ReplyDelete
  41. All leaders need to take into account the feelings and position as well as other groups when people do things to ensure that the country remains peaceful and prosperous.

    ReplyDelete
  42. Harmony is the main prerequisite for Malaysia to emerge as a developed nation, he said.

    ReplyDelete
  43. Deliberate self assembly opposition Anwar and Kit Siang particularly irresponsible that they were detained by police for gathering such unwanted incidents raise concern among the people, especially the Malays and Chinese.

    ReplyDelete
  44. Isu perkauman tidak harus dimainkan.

    ReplyDelete
  45. Tsunami ini tidak berkaitan dengan bangsa cina, banyak juga melayu yang melompat ke pembangkang.

    ReplyDelete
  46. Siapa yang sebenarnya mencetus perbalahan antara kaum.

    ReplyDelete
  47. Isu PRU sudah lepas, harus juga tumpu kepada projek pembangunan ekonomi.

    ReplyDelete
  48. Isu perkauman tidak harus dipolitikkan.

    ReplyDelete
  49. The research firm also noted that the RM11.9 billion Greater Kota Kinabalu project would woo more investments especially for construction sector, which contributed only 1.4 per cent to Sabah’s gross domestic product.

    ReplyDelete
  50. Under Budget 2012, the government has allocated RM5 billion to roll-out the Rural Transformation Programme, which aimed to strengthen the development of rural basic infrastructure in Sabah and Sarawak.

    ReplyDelete
  51. MIDF believed the momentum of the projects would continue to pick up in Sabah and Sarawak, as it expected the execution of the rural transformation programme projects to coincide with the election.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.