Monday, May 13, 2013

Petisyen PRU-13 : PR Yakin Tumbangkan BN?

Pembangkang menaruh keyakinan akan dapat menumbangkan kerajaan BN termasuk menerusi cadangan memfailkan petisyen di 20 hingga 30 kerusi Parlimen yang dimenangi parti pemerintah.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, jika usaha itu berjaya, kerajaan BN akan tumbang dan PR akan mengambil alih Putrajaya.

"BN sekarang ada 133 kerusi Parlimen. Sekiranya daripada petisyen yang kita akan buat, kita berjaya dapat 22 kerusi, yang akan tinggal pada BN hanya 111 kerusi. Ini bermakna kita akan dapat majoriti dan jadi kerajaan," katanya di sini, semalam.

Kit Siang berkata, mengambil kira undi popular, PR sudah dapat 51 peratus berbanding BN yang hanya dapat 47 peratus.

"BN dapat sokongan minoriti daripada undi popular," katanya.

Menjelaskan lebih lanjut mengenai petisyen yang akan dikemukakan, Kit Siang berkata, DAP sudah melantik Gobind Singh Deo untuk mengetuai jawatankuasa yang akan meneliti perkara itu.

"Kita tunggu keputusan PRU13 diwartakan, selepas itu dalam tempoh 21 hari, kita boleh buat petisyen. Kita jangka boleh kemuka petisyen di 20 hingga 30 kerusi Parlimen yang dimenangi BN," katanya.

Ditanya mengenai cabaran Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan supaya 89 calon PR yang memenangi kerusi Parlimen pada pilihan raya lalu tidak angkat sumpah kerana menolak keputusan PRU13, Kit Siang berkata: "Tidak perlu hirau cabaran ini. Kita tak perlu jawab apa-apa cabaran." -SH

174 comments:
Write comments
  1. KITA MANUSIA HANYA MERANCANG.TAPI TUHAN LAH YANG MENENTUKAN SEGALA NYA.KEKUASAAN TUHAN TIDAK BOLEH DI BELI DENGAN WANG RINGGIT.JADI INGATLAH APA JUGA KESALAHAN ATAU KECURANGAN YANG KITA BUAT DI BUMI MILIK NYA INI.PASTI AKAN DAPAT BALASAN.KITA SEBAGAI HAMBA NYA JGN JADI TAMAK DAN EGO DAN PENGKHIANAT PADA SESAMA MANUSIA SIAPA YANG AKAN MENANGGUNG SEGALA SUMPAH DARI SEKELIAN RAKYAT.INGAT AZAB ALLAH MAHA DASHYAT.JGN TAKUT SESAMA MANUSIA TAPI SUJUDLAH PADA YANG MAHA ESA MUDA MUDAHAN KITA DEBERKATI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI.AMIN

    ReplyDelete
  2. The Election Commission (EC) is gathering evidence against Pakatan Rakyat leaders who it claims have made baseless claims of electoral fraud, before exploring the possibility of taking them to court.

    ReplyDelete
  3. EC deputy chief Wan Ahmad Wan Omar told English daily New Straits Times that the evidence gathered would be referred to the commission’s legal advisers for further action.Naming PKR de facto leader Anwar Ibrahim and DAP parliamentary leader Lim Kit Siang, Wan Ahmad claimed the duo had defamed the commission with allegations of electoral fraud.

    ReplyDelete
  4. Lies from the opposition leaders were spread even before the election and they had peaked on polling day on May 5, he claimed. Wan Ahmad cited aTwitter message posted by Anwar merely one hour after the ballot counting started on polling day.

    ReplyDelete
  5. “At 6.57pm on May 5, Anwar, through his Twitter account (tweethandle: @anwaribrahim), said ‘PR (Pakatan) has won. We urge Umno and the EC not to attempt to hijack the results’. “This was a blatant lie as there was no way of knowing the full result at that time. Even at 8.30pm, EC officers had only finished counting about 2,000 ballot boxes out of the 52,000 boxes,” Wan Ahmad is quoted as saying.

    ReplyDelete
  6. PKR social media strategist Praba Ganesan had confirmed withMalaysiakini on that evening that Anwar’s Twitter account had not been hijacked but cautionedthe people not to get “over the top” with the message.

    ReplyDelete
  7. “The results are still coming in and being counted, it just reflects his confidence, it is more of a statement of confidence than of fact,” Praba had said.

    ReplyDelete
  8. According to New Straits Times further, Wan Ahmad also slammed “pro-opposition cybertroopers” for spreading similar false information that Pakatan had won the election as early as 8pm that day.

    ReplyDelete
  9. This, he said, was an attempt to condition the people’s minds that Pakatan has won the polls and any other result was false. “They had planned a propaganda. They did this to convince Pakatan supporters and the people into believing that the opposition cannot lose.

    ReplyDelete
  10. “So, if the election results do not favour Pakatan, they will reject it – claiming that the election was rigged.” Wan Ahmad also equalled the post-election protest rallies against electoral irregularities to “killing democracy”, which could damage the country.

    ReplyDelete
  11. Earlier today, Malay right-wing group Perkasa vice-president Zulkifli Noordin called on the police and the EC to take legal action against Anwar for organising a series of protest rallies.Zulkifli said Anwar had humiliated and betrayed the people who had chosen the BN to stay in power.

    ReplyDelete
  12. Keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) dijangka diwartakan dalam bulan ini, dan pihak yang tidak berpuas hati mempunyai tempoh 21 hari selepas itu untuk memfailkan petisyen atau bantahan.

    ReplyDelete
  13. "Pada masa ini urus setia SPR sedang menerima Borang 16 iaitu Borang Pengisytiharan Keputusan Pilihan Raya daripada 222 kawasan Parlimen dan 505 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dipertandingkan di seluruh negara." balan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar

    ReplyDelete
  14. "Kita akan semak balik setiap digit yang ditulis dan kita akan wartakan. Apa pun, keputusan yang telah diisytiharkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya pada malam itu adalah muktamad dan sesiapa yang tidak berpuas hati gunalah saluran undang-undang dan mahkamah

    ReplyDelete
  15. Wan Ahmad berkata, Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan menyebut dengan jelas bahawa mana-mana pihak yang tidak bersetuju dengan keputusan pilihan raya boleh memfailkan petisyen di Mahkamah Tinggi.

    ReplyDelete
  16. SPR kecewa dan mengecam pihak tidak bertanggungjawab yang tidak mahu menerima keputusan pilihan raya dan menghasut rakyat terutama generasi muda dengan fitnah dan pembohongan mengenai SPR dan perjalanan pilihan raya.

    ReplyDelete
  17. SPR akan meneliti perkara itu dan merujuk kepada penasihat serta pakar undang-undang berhubung bentuk tindakan yang boleh diambil terhadap mereka yang terlibat menyebar fitnah dan memperlekehkan SPR.

    ReplyDelete
  18. "Apabila waktu untuk memfailkan petisyen pilihan raya, kumpulkan semua bukti, bariskan segala peguam terbaik, berhujahlah di mahkamah untuk membantah atau mempertikai keputusan pilihan raya, bukannya menghasut rakyat terutama generasi muda ke jalan raya dengan menceritakan pelbagai perkara yang tak betul dan memfitnah badan yang mengurus pilihan raya.

    ReplyDelete
  19. "Betapa tidak bertanggungjawabnya mereka, apa akan jadi pada proses demokrasi di negara kita kalau pemimpin-pemimpin politik yang sebegini rupa mengajar rakyat yang perlu dibimbing supaya mematuhi undang-undang, supaya tidak menerima keputusan pilihan raya, keputusan yang dibuat oleh lebih 85 peratus rakyat yang keluar mengundi,"

    ReplyDelete
  20. Wan Ahmad turut mempersoalkan Majlis Peguam dan bekas presidennya yang juga Pengerusi Bersih, S. Ambiga kerana tidak turut mengutuk tindakan yang menyalahi undang-undang itu.

    ReplyDelete
  21. Beliau pada masa sama turut menyeru rakyat di negara ini agar tidak terpengaruh dengan dakyah dan fitnah terbabit, sebaliknya menumpukan usaha terhadap perpaduan kaum.

    ReplyDelete
  22. "Kita nak tegaskan, sesiapa rakyat yang sayang, pentingkan keamanan dan kedaulatan undang-undang, jangan terpengaruh dengan perbuatan permimpin yang tak bertanggungjawab, pemimpin yang hendak mengejar cita-cita peribadi yang tak kesampaian, telah merosakkan fikiran anak muda,"

    ReplyDelete
  23. Pihak yang mempertikai keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) boleh memfail petisyen dalam tempoh 21 hari selepas keputusan pilihan raya diwartakan, menurut Jabatan Peguam Negara hari ini.

    ReplyDelete
  24. Timbalan Peguam Cara Negara II, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah berkata, Mahkamah Tinggi kemudian perlu menyelesaikan perbicaraan dalam tempoh enam bulan dari tarikh petisyen difailkan manakala rayuan di Mahkamah Persekutan juga harus diselesai dalam tempoh yang sama

    ReplyDelete
  25. Tun Abdul Majid berkata, Jabatan Peguam Negara juga menerima aduan berkaitan pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya yang didakwa melakukan kesalahan ketika bertugas pada hari pengundian

    ReplyDelete
  26. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mempertimbangkan secara serius tindakan undang-undang terhadap pemimpin pembangkang yang memfitnah dan memburukkan suruhanjaya itu berhubung keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

    ReplyDelete
  27. Sambil meminta semua pihak tidak terus menipu rakyat kononnya SPR berat sebelah dan tidak adil ketika mengendalikan PRU-13, Timbalan Pengerusinya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, berkata keputusan menang atau kalah calon dan parti ditentukan lebih 85 peratus daripada 13.3 juta rakyat Malaysia yang mengundi 5 Mei lalu.

    ReplyDelete
  28. Parti atau calon kalah sepatutnya mengumpul sebanyak mungkin bukti dan melantik peguam terbaik jika mereka berniat baik, sayangkan negara serta mahu menggunakan saluran undang-undang untuk mengemukakan bantahan menerusi petisyen di mahkamah.

    ReplyDelete
  29. Wan Ahmad berkata, petisyen pilihan raya bagaimanapun hanya boleh dikemukakan dalam tempoh 21 hari selepas keputusan PRU-13 diwartakan, dijangka menjelang akhir bulan ini.

    “Kita mahu mereka buktikan di mahkamah kalau ada pengundi hantu atau warga asing dibenar mengundi atau berlaku penipuan pada PRU-13 apabila mereka failkan petisyen pilihan raya nanti,”

    ReplyDelete
  30. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menganggap dakwaan Penasihat Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa ia tidak melaksanakan apa-apa penambahbaikan pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) sebagai satu pembohongan besar untuk mengelirukan rakyat serta fitnah semata-mata

    ReplyDelete
  31. Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata suruhanjaya itu telah melaksanakan pelbagai penambahbaikan bagi pilihan raya umum Ahad lepas, termasuk menyediakan Daftar Pemilih terbersih yang pernah disediakan SPR.

    ReplyDelete
  32. Daftar Pemilih yang digunakan dalam PRU13 diwartakan melalui proses pembersihan terperinci dan semakan dalam talian dengan rekod warganegara dan alamat terkini pemilih mengikut pangkalan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). "Oleh kerana sistem pendaftaran pemilih menggunakan nombor kad pengenalan 12 angka yang unik sebagai 'identifier' (pengenal pasti) pendaftaran, maka mustahil terdapat pendaftaran berganda dalam Daftar Pemilih PRU13,"

    ReplyDelete
  33. Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan mencabar parti Pakatan Rakyat untuk menjemput Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi menerangkan dakwaan penipuan yang berlaku semasa pilihan raya 5 Mei.

    Beliau berkata, tiada sebab mengapa SPR akan menolak pelawaan pembangkang sekiranya bertujuan untuk meamberi penjelasan.

    ReplyDelete
  34. Sebarang bantahan terbuka atau perhimpunan tidak mampu mengubah keputusan pilihan raya umum atau mengakibatkan ia diadakan semula, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

    Beliau berkata sebaliknya calon atau mereka yang tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU13) boleh memohon semakan supaya pilihan raya diadakan semula dengan mengemukakan petisyen selepas pewartaan keputusan oleh SPR, mengikut undang-undang.

    ReplyDelete
  35. "Selepas diwartakan dalam tempoh 21, mereka boleh buat petisyen, itu yang betul dan kalau bukti-bukti itu jelas serta lengkap dan pihak hakim mengakui wujudnya perlakuan rasuah, penipuan atau menyalahi undang-undang, maka mungkin Hakim Mahkamah Tinggi berkenaan akan memutuskan bahawa keputusan pilihan rayaitu tidak sah.

    "Dengan itu barulah boleh diadakan pilihan raya semula, tetapi jika dibuat perjumpaan atau perhimpunan seperti Rabu malam, yang saya pun tak tahu apa maksud dia, sebenarnya tidak akan mengubah apa-apa yang boleh mengakibatkan pilihan raya diadakan semula," katanya

    ReplyDelete
  36. Abdul Aziz berkata demikian ketika diminta mengulas perhimpunan haram pembangkang di Stadium Kelana Jaya, yang kononnya diadakan bagi menyatakan rasa tidak puas hati berhubung keputusan PRU13 Ahad lepas.

    Di sebalik pelbagai tuduhan seperti isu dakwat kekal, pengundi hantu, orang asing diguna sebagai pengundi dan bekalan elektrik terputus, Abdul Aziz berkata beliau yakin PRU13 berlangsung secara bersih serta teratur, dan SPR sama sekali tidak terbabit membantu mana-mana pihak memenangi pengundian.

    ReplyDelete
  37. "Saya ingin nyatakan bahawa pilihan raya yang diadakan adalah begitu saksama, yang menang bukan sebab ditolong SPR, dan yang kalah bukan kerana tidak dibantu SPR, yang menentukan kalah menang di Malaysia ialah pengundi berdaftar yang mengundi," katanya.

    ReplyDelete
  38. Berdasarkan rekod, jumlah tertinggi petisyen berhubung keputusan PRU yang diterima SPR ialah pada 1999 iaitu 40 diikuti lebih 30 petisyen pada 2004.

    Jumlah petisyen menurun kepada 26 pada 2008, walaupun ketika itu berlaku tsunami politik yang tidak berpihak kepada Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  39. Chief Minister Datuk Seri Musa Aman has called for everyone, including opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, to accept the people's decision in the just-concluded general election and move forward for the good of the country.

    ReplyDelete
  40. In making the call, Musa, who is Sabah Barisan Nasional (BN) Chairman, urged the opposition to stop making allegations of fraud on the part of the BN - merely designed to instigate the people.

    "Barisan Nasional lost a few seats here in Sabah but you don't hear us crying foul.

    Instead, we said we will do a post mortem and study our weaknesses.

    ReplyDelete
  41. "Today Anwar takes his rallies to the stadium. Tomorrow when he's still not satisfied, he will take it to the streets to continue stirring up the people to create chaos.

    Is this the type of Malaysia we want?" he said in a statement here Monday.

    Musa was commenting on Anwar's protest against the 13th general election, which, according to the opposition leader, was tainted with allegations of fraud.

    ReplyDelete
  42. He said world leaders have accepted and even congratulated Prime Minster Datuk Seri Najib Tun Razak on BN's victory.

    "So please be a gentleman and accept the people's mandate and allow all Malaysians to move on with their lives.

    Don't allow this one man's crusade to cloud your judgement," he said.

    ReplyDelete
  43. Kekacauan ketika kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) dikenal pasti berpunca daripada tindakan pembangkang yang dengan sengaja melanggar peraturan ditetapkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

    ReplyDelete
  44. Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, tohmahan dan fitnah dilemparkan pembangkang kepada Barisan Nasional (BN) selama ini terbukti hanya helah mereka untuk melindungi kesalahan sendiri.

    ReplyDelete
  45. Beliau berkata, pandangan dan maklum balas diterima setakat ini menyatakan semua ahli BN mematuhi peraturan bertanding yang ditetapkan bagi memastikan PRU-13 berjalan dengan lancar.

    ReplyDelete
  46. “Semua calon kita mengikut undang-undang, dan tidak melakukan sebarang perkara yang bercanggah dengan peraturan ditetapkan, berbanding pihak sana yang tidak putus-putus menyerang kita dengan pelbagai tohmahan.

    ReplyDelete
  47. “Saya juga kesal dengan tindakan mereka memainkan emosi rakyat, khususnya golongan muda. Mengapa perlu mereka berbuat demikian, malah ada pengundi muda di kawasan saya yang mengakui mereka mengundi pembangkang kerana bimbang akan masuk neraka,” katanya.

    ReplyDelete
  48. Tengku Adnan yang juga Ahli Parlimen Putrajaya berkata, beliau mengesyaki ada pihak tertentu membiayai pembangkang untuk menimbulkan kekacauan dalam negara sepanjang tempoh PRU-13.

    ReplyDelete
  49. “Saya tidak menuduh, tetapi mungkin mereka perlu menunjukkan kepada kuasa luar yang memberi mereka peruntukan tertentu untuk melakukan kerja menimbulkan kekacauan. Barangkali mereka perlu menunjukkan kepada ‘political masters’ mereka. Saya tidak menuduh tapi mungkin.. jika dia (pembangkang) hendak bawa saya ke mahkamah (kerana beri kenyataan ini), tidak apalah,” katanya.

    ReplyDelete
  50. Ditanya mengenai pendekatan BN untuk mengatasi serangan emosi pembangkang terhadap generasi muda, Tengku Adnan berkata, penerangan khusus akan diberikan kepada golongan muda agar mereka sedar dan tidak lagi terpengaruh dengan dakyah jahat pembangkang.

    ReplyDelete
  51. “Kita memang tak suka apa yang mereka lakukan, memainkan emosi rakyat, menaikkan kemarahan rakyat pada perkara yang tidak benar. Kita akan berikan penjelasan sepenuhnya (kepada golongan muda) supaya akidah mereka tidak lagi terpesong,” katanya.

    ReplyDelete
  52. Kalau petisyen ni pun Anwar kalah,harap jangan timbulkan kekacauan.

    ReplyDelete
  53. Polis mengingatkan orang ramai agar tidak mencabar undang-undang menerusi pelbagai provokasi yang sengaja mahu membangkitkan perasaan marah di kalangan rakyat hanya kerana pihak tertentu tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU-13).

    ReplyDelete
  54. Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, pihaknya tidak mahu keadaan huru-hara berlaku, sebaliknya akan memastikan suasana yang aman bagi membolehkan kerajaan persekutuan dan negeri beroperasi mengikut amalan demokrasi berpandukan sistem perundangan negara.

    Beliau berkata, polis tidak mahu sistem pentadbiran negara diserang disebabkan ada pihak yang cuba menentang perlembagaan negara menerusi perhimpunan provokasi yang dibuat pihak tertentu.

    ReplyDelete
  55. Ismail berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai perhimpunan haram yang dianjurkan pakatan pembangkang di Stadium Kelana Jaya, Selangor 8 Mei lepas yang bersifat provokasi.

    Beliau berkata, perhimpunan yang diadakan mestilah mengikut Akta Perhimpunan Aman 2012 yang diwujudkan mengikut kehendak rakyat dan tindakan akan diambil terhadap mereka yang mencetuskan keadaan huru-hara.

    ReplyDelete
  56. Sementara itu mengenai kes bunuh Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Perkastaman dan Cukai Dalam Negeri) Datuk Shaharuddin Ibrahim 26 April lepas, Ismail berkata,beliau amat berpuas hati dengan kemajuan siasatan yang dijalankan oleh pihaknya.

    Beliau berkata, kes itu serius kerana cubaan pihak tertentu untuk menakutkanpenjawat awam.

    ReplyDelete
  57. Konon Tolak PRU 13 Tapi Semua Pemimpin Pakatan Angkat Sumpah. Hanya bertujuan untuk menutup kekecewaan

    Timbalan Pengerusi Pemuda Barisan Nasional (BN) Datuk Razali Ibrahim melihat apa yang dilakukan oleh parti pembangkang hari ini hanyalah untuk membangkitkan emosi serta cuba mengubat kekecewaan penyokong mereka yang ternyata terpedaya dengan pelbagai slogan sebelum ini kononnya mampu merampas pentadbiran Putrajaya dari BN.

    Justeru beliau tidak terkejut jika pemimpin pembangkang ini akan turut serta pada majlis mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen yang akan diadakan dalam tempoh masa terdekat ini.

    “Apa yang berlaku selepas pilihan raya umum ke-13 ini, mereka hanya bertujuan untuk menutup kekecewaan. Kita pun dah tahu banyak kali benda yang disebutkan mereka itu tidak masuk akal dan kita nak layan pun buang masa kita sahaja.

    ReplyDelete
  58. Konon Tolak PRU 13 Tapi Semua Pemimpin Pakatan Angkat Sumpah. Hanya bertujuan untuk menutup kekecewaan

    “Penyokong tegas mereka akan terus menyokong namun dari segi majoriti rakyat saya percaya majoriti faham apa yang sedang berlaku. Sebab itu saya tidak terkejut apabila kita angkat sumpah nanti mereka pun akan ada. Takkan dipersoalkan sebab ini sistem yang kita guna,” katanya kepada UMNO-Online di sini.

    Tegas beliau semua pihak perlu bergerak ke depan dan redha dengan keputusan yang telah dilaksanakan oleh rakyat.

    “Jadi kita tidak perlu buang masa dengan apa yang dibangkitkan kerana ini yang mereka mahu. Lagi lama perkara ini berpanjangan lagi lama hayat mereka. Pada saya kita harus bergerak ke depan kerana pada saya kita kena terima hakikat pilihan raya kali ini dilangsungkan dengan baik. Pada saya pilihan raya kali ini cukup telus dan cukup baik malahan kita patut beri tahniah kepada SPR dan pegawai serta penguatkuasa.

    ReplyDelete
  59. Konon Tolak PRU 13 Tapi Semua Pemimpin Pakatan Angkat Sumpah. Hanya bertujuan untuk menutup kekecewaan

    “Kedua dalam keadaan pilihan raya dilangsungkan dengan mengikut peraturan negara, BN menang di Parlimen dan merampas balik Kedah. Hakikat ini tidak boleh kita tolak. Mereka nak dakwa mereka menang dan kita pula yang kalah adalah sesuatu yang tak boleh diterima akal.

    “Ketiganya kita kena pergi ke depan. Sistem negara kita adalah sistem di mana Raja Berpelembagaan. Kita ada Parlimen dan kita ada pilihan raya dan pengundi telah diberikan hak serta tanggungjawab dan siapa yang dipilih kena buat kerja untuk terus bangunkan negara menyatupadukan rakyat untuk terus bina semangat nasionalisme di kalangan rakyat untuk maju dengan lebih baik,” ujatnya.

    Beliau seterusnya menambah dalam situasi hari ini ianya menuntut kepada konsep redha.

    ReplyDelete
  60. Konon Tolak PRU 13 Tapi Semua Pemimpin Pakatan Angkat Sumpah. Hanya bertujuan untuk menutup kekecewaan

    “Saya rasa orang yang berilmu dan ada pemikiran mereka akan nampak bahawa apa yang berlaku di depan mata kita ini adalah yang ditetapkan dan saya percaya selepas kita berusaha dan bertawakkal, sekarang ini dalam tempoh untuk kita redha.

    “Konsep redha ini yang tidak ada dikalangan sesetengah pemimpin pembangkang. Mereka lupa sebagai orang Islam umpamanya sebagai contoh kita kena tahu keputusan ini ada sebab dan kita kena redha.

    “Apa yang Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib sebut itu pada saya mudahnya konsep redha. Mereka tidak boleh terima hakikat dan tidak ada konsep redha. kita kena redha. Kita dah usaha, mereka pun usaha dan mereka tawakkal kita pun tawakkal . Dia doa kita pun doa akhirnya keluar keputusan ini kita kena terimalah. Itu maknanya. Maksud itu redha dengan apa yang berlaku. Kata sayang negara…jadi jagalah negara,” katanya.

    ReplyDelete
  61. Yakin dgn allah, yg salah akan binasa... berdoa dan bertawakal... hapuskan bn

    ReplyDelete
  62. Dengan Petisyen, Pilihanraya dapat di adakan semula dan Hantu Hantu sudah lagi tiada maka dapatlah Rakyat Mengundi Sebagai Rakyat.

    Kemenangan Rakyat adalah kemenangan Pakatan Rakyat....

    Yang BATIL tetap tidak dapat bertahan lama, mengatasi yang HAQ!

    ReplyDelete
  63. kita akui kalah tapi x rela dgn penipuan!!BONGKAR TERUS!

    ReplyDelete
  64. kempen BN memang kotor dan memprbodohksn orang kampung yg tak pandai analisis data MP dan ADUN.

    ReplyDelete
  65. be end kalah dlm kemenangan..mrka sbnarnya mnipu dr mrka sndri kerna mrka sndri tahu majoriti rakyat menolak be end pru lps..so blh katakan kemenangan palsu, bayang2 mnghantui mreka sndri..

    ReplyDelete
  66. Setelah menang, Presiden Umno sepatutnya gembira dan senyum lebar tetapi nampaknya Datuk Seri Najib Razak bertambah seksa selepas menang.

    Yang paling ketara, beliau gagal markah lulus 'kembalikan 2/3 majoriti BN bahkan merosot pula iaitu dari 140 kerusi Parlimen merosot kepada 133.

    "Ia pula adalah hasil sumbangan Borneo yang masih tidak terkena tsunami semenanjung,"

    ReplyDelete
  67. kepada saudara saudara ku petugas di mana mana pusat mengundi pada 5/5/2013 baru lepas ALLAH TAHU APA YANG kita buat berbaloikah dengan pengkhianatan yang kita buat sesama kita,tidak kah kita rasa bersalah atau berdosa dengan perbuatan kita,sebelum kita di laknati oleh ALLAH JUNJUNGAN KITA MAKA KEMBALI LAH KEJALAN BENAR.usah takut pada hukum dunia tetapi takutlah pada yang maha esa kerna,sanggup kah kita menanggung segala sumpahan dari mereka yang di khianati,bayang kan jika sejuta umat menyumpah kita.berani kerna benar.AMIN YA ALLAH

    ReplyDelete
  68. Datuk Seri Anwar Ibrahim dan geng cuba pujuk dan buru 30 ahli parlimen BN sampai ke luar negara supaya ada yang lompat bagi jayakan pelan 16 Sept 2008 – mahu ambil alih Putrajaya ikut pintu belakang?

    ReplyDelete
  69. Malangnya Ketua Pembangkang itu bukan sahaja gagal pujuk walau seorang daripada mereka tetapi berakhir dengan lima ahli parlimen PKR yang keluar parti dan jadi wakil rakyat Bebas.

    ReplyDelete
  70. Itu cerita dahulu dan Anwar akan sentiasa ‘dikenang’ kerana kegagalan tersebut setiap kali tarikh 16 September.

    ReplyDelete
  71. Kini selepas pembangkang masih gagal menewaskan BN pada PRU13, Anwar dan gengnya terus memekak mendakwa kemenangan mereka kononnya dicuri oleh BN dengan bantuan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

    ReplyDelete
  72. PKR,DAP dan PAS terus merancang gerakan mahu menutup aib ekoran keputusan PRU 13 apabila mereka hanya memperolehi 89 kerusi parlimen berbanding 133 milik BN.

    ReplyDelete
  73. Gerakan pertama mengadakan perhimpunan atas nama kebangkitan suara rakyat bermula di Stadium Kelana Jaya, Selangor dan diikuti perancangan di setiap negeri.

    ReplyDelete
  74. Anwar tahu cara itu amat berkesan untuk mengheret rakyat menyokong impiannya.

    ReplyDelete
  75. Beliau dan pemimpin pembangkang lain tidak peduli kesesakan jalanraya atau kesulitan orang ramai yang terkandas sebab ‘sangkut’ di jalan raya berjam-jam apabila penyokong mereka meletak kenderaan sesuka hati menghalang lalu lintas.

    ReplyDelete
  76. Pembangkang akan terus berkokok setiap kali perhimpunan itu diadakan.

    ReplyDelete
  77. Mereka peduli apa pasal kenteteraman awam, ekonomi negara dan soal pembangunan kerana bagi mereka itu tugas kerajaan BN pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  78. Selepas tsunami politik 2008 pun, mereka sibuk berhimpun dan berceramah sama sini, bantah itu dan ini serta buat macam-macam janji lagi pada rakyat supaya terpilih PRU 13.

    Malangnya, selepas rakyat buat keputusan mereka cuma berlakon kononnya tidak boleh terima.

    ReplyDelete
  79. Selain buat perhimpunan, mereka main isu undi popular kepada mereka mengatasi undi diperolehi BN.

    Dengan 50.87 peratus berbanding 47.38 peratus, memanglah mereka boleh tunjuk rakyat lebih ramai memilih pembangkang.

    ReplyDelete
  80. Namun realitinya di Malaysia, kemenangan bukan ditentukan undi popular tetapi keputusan undi sesuatu kawasan parlimen serta kejayaan mana-mana parti membentu kerajaan sama ada berdasarkan majoriti mudah atau majoriti dua pertiga.

    ReplyDelete
  81. Nampak sangat pembangkang buat-buat bodoh apabila tiba-tiba main isu undi popular sedangkan sudah 13 kali pilihanraya, proses menentukan kerajaan tetap sama.

    ReplyDelete
  82. Taktik ketiga pembangkang untuk mencapai cita-cita menobatkan Anwar sebagai Perdana Menteri adalah dengan mengemukakan petisyen keputusan PRU 13.

    ReplyDelete
  83. Di bawah Perkara 118 Perlembangaan Persekutuan tiada pemilihan ahli parlimen atau ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) boleh dipertikaikan kecuali melalui petisyen ke Mahkamah Tinggi.

    Petisyen boleh dikemukakan selepas SPR keputusan PRU diwartakan.

    ReplyDelete
  84. Keputusan PRU 13 dijangka akan diwartakan bulan ini dan petisyen atau bantahan mestilah difailkan dalam tempoh 21 hari selepas pewartaan.

    ReplyDelete
  85. Pada 2008, sebanyak 29 petisyen dikemukakan babitkan 12 kes parlimen dan 17 lagi Dewan Undangan Negeri.

    Menurut Seksyen 35A Akta Kesalahan Pilihanraya 1954, setiap petisyen hendaklah diselesaikan dalam tempoh enam bulan daripada tarikh dikemukakan.

    ReplyDelete
  86. Sebab itu, pembangkang mengambil peluang ini bagi meneruskan niat mereka menawan Putrajaya.

    Anwar sebelum ini main tembak konon berlaku penipuan di 30 kawasan Parlimen.

    ReplyDelete
  87. Namun Isnin angka itu dah kurang.Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, jumlahnya hanya 27 sahaja.

    Untuk rekod dalam keputusan PRU 13 Ahad lain, DAP memperolehi 38 kerusi Parlimen, PKR (30) dan PAS (21).

    ReplyDelete
  88. Kerana mahu pastikan PKR memperolehi kuasa penuh jika petisyen itu berjaya, Rafizi menjelaskan 19 daripada 27 petisyen itu babitkan kerusi yang ditandingi PKR.

    ReplyDelete
  89. Dengan jumlah besar itu PKR dan pembangkang tidak dapat sembunyi tujuan utama mereka buat petisyen adalah untuk mengurangkan atau mengalahkan bilangan 133 kerusi dimenangi BN.

    Pembangkang hanya perlu 22 keputusan petisyen yang memihak mereka bagi membolehkan mereka cukup 112 kerusi sekaligus mengenepikan BN dengan majoriti.

    ReplyDelete
  90. Hal ini diakui Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang berkata, jika usaha itu berjaya, kerajaan BN akan tumbang dan PR akan mengambil alih Putrajaya.

    "BN sekarang ada 133 kerusi Parlimen. Sekiranya daripada petisyen yang kita akan buat, kita berjaya dapat 22 kerusi, yang akan tinggal pada BN hanya 111 kerusi. Ini bermakna kita akan dapat majoriti dan jadi kerajaan," katanya.

    ReplyDelete
  91. Inilah strategi berterusan pembangkang yang bakal memberi tekanan kepada SPR dan institusi kehakiman negara.

    ReplyDelete
  92. Andai mereka gagal dalam petisyen itu, rasanya sudah boleh jangka SPR dan mahkamah akan dipersalahkan juga.Itulah sikap pembangkang selama ini yang menolak perkara yang tidak memihak mereka.

    ReplyDelete
  93. Kini ada berbagai pandangan untuk berdepan situasi orang yang macam sudah sasau bila kalah.

    Ada yang kata lantaklah mereka nak memekak sampai dunia terbalik sekalipun dan ada yang kata BN tidak boleh berpeluk tubuh bersikap defensif membiarkan pembangkang berterusan menyerang ikut suka hati.

    ReplyDelete
  94. Sebenarnya memang letih dan buang masa nak melayan puak yang kuat main wayang dan drama ini.

    Mungkin mereka terus dibuai khalayan dengan buat gelagat ala-Arab Spring kerajaan BN boleh tumbang.

    Sebaliknya semua ini tidak lebih dari nak menutup malu kalah.

    ReplyDelete
  95. Drama ini juga dikatakan satu gimik agar semua orang lupa dan tidak korek kes dakwaan video seks yang melibatkan Anwar dan Datuk Mustapha Ali lepas PRU.

    Pekong bangkai kes dakwaan itu masih berbau dan tidak mungkin ditutup begitu saja.

    Kalau Anwar ingat setakat tunjuk perut tak boroi dalam sidang akhbar semuanya boleh settle...lupakan.

    ReplyDelete
  96. Penyokong taksub pakatan yang boleh main pekak telinga dan butakan mata mungkin boleh buat-buat tak ada hal...namun ramai di luar sana tetap tuntut satu kebenaran samada cepat atau lambat.

    ReplyDelete
  97. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim's scurrilous allegation about 40,000 Bangladeshis and other foreigners being airlifted to vote in the election has been exposed as a monstrous lie. Opposition parties such as PKR and DAP have not been able to produce a single foreigner who had voted in the election.

    ReplyDelete
  98. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    In fact, it is Opposition vigilantes who have harassed and humiliated legitimate Malaysian voters who they claim looked like Bangladeshis. If this isn't racial profiling, what is?

    ReplyDelete
  99. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    Opposition leaders and their supporters know that if they have any evidence of electoral fraud, they can always petition the courts for remedy. A cursory look at the record of our election courts will show that they have been fair in their decisions.

    ReplyDelete
  100. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    It is wrong of leaders like Anwar and Lim Kit Siang to whip up mass passions on the outcome of a general election, which both local and Asean observers have assessed as free of fraud. There is a lurking danger in this sort of mobilisation. Since the vast majority of attendees at the rallies organised by them come from a certain community, they could easily give rise to ethnic tensions.

    ReplyDelete
  101. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    These rallies also have implications for our national sovereignty. There is no doubt at all that Anwar has the backing of some powerful interests in the West. The overtly biased reporting in many Western media channels on the election and the post-election scenario testify to this.

    ReplyDelete
  102. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    By keeping alive in the media, challenges to an election result which did not go in their favour, these interests are seeking to undermine the legitimately elected government of the day and install their proxy in power. The larger aim is to pursue the United States' geopolitical agenda in Asia, specifically in relation to China, with the help of this proxy, as has been analysed by various commentators such as Tony Cartalucci. (see Global Research, May 9, 2013). Malaysians should be fully aware of the game that is unfolding before us.

    ReplyDelete
  103. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    Umno remains the most formidable political actor in the country. It increased its parliamentary representation to 88 from 79 in 2008 and its representation in the state assemblies to 242 from 239 five years ago.

    ReplyDelete
  104. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    MCA, Gerakan, PPP, and SUPP continue to decline. Would this lead to their demise? Should Barisan Nasional itself be restructured? What sort of role can Umno play in this?

    ReplyDelete
  105. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    Opposition parties command substantial support among the populace. Their growing strength means that a two-thirds majority in Parliament for the BN is a thing of the past. The emerging situation calls for greater mutual respect between the BN and the Opposi-tion.

    ReplyDelete
  106. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    Since Merdeka there has been both Malay and non-Malay opposition to the ruling coalition. There is rural as well as urban opposition. That pattern repeated itself in GE13.

    ReplyDelete
  107. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    Three out of 13 state governments are in the hands of the opposition parties. Given this scenario which may well continue into the future, it is imperative that the centre and the states cooperate closely for the well-being of the people. The BN and the Pakatan Rakyat should be committed to ensuring the success of federalism as a mode of governance.

    ReplyDelete
  108. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    What is unique about GE13 is the almost unanimous rejection of the BN by Chinese Malaysian voters and their complete endorsement of Pakatan, especially the DAP. It is estimated that 90 per cent of the Chinese who voted chose the Opposition. The driving force behind their choice was the desire to "Ubah"( change) -- to get rid of the Umno-led BN.

    ReplyDelete
  109. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    What explains this rejection? Is it because many Chinese -- like the non-Chinese voters -- perceived the BN as corrupt and guilty of wrongdoings? Is it because they, like other Malaysians, were year-ning for good governance?

    ReplyDelete
  110. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    While integrity and governance were important considerations, they do not tell the whole story. If good governance was uppermost in the minds of the Chinese voters, why did they reject Datuk Seri Mohd Ali Rustam in Malacca and Datuk Seri Abdul Ghani Othman in Johor? There is a deeper reason for their en masse vote against BN.

    ReplyDelete
  111. IT is a shame that eight days after the 13th General Election (GE13), there are some Opposition leaders who continue to denounce the result as a "massive fraud."

    From the very beginning of the Malaysian journey, a lot of Chinese have felt that they are discriminated against, that they are marginalised, that they are "second-class" citizens. It explains why achieving equality with the Malays has been their overriding political goal -- a goal which they sought in GE13 through ubah.

    ReplyDelete
  112. Rakyat sudah terima manifesto PKR.

    ReplyDelete
  113. UMNO harus membaiki kelemahannya.

    ReplyDelete
  114. Serahkan bukti jika adanya sindiket yang tidak halal.

    ReplyDelete
  115. UMNO harus kenal pasti apakah sebab utama rakyat mula terima pembangkang?

    ReplyDelete
  116. Kami menantikan perkembangan selanjutnya selepas 21 hari.

    ReplyDelete
  117. UMNO mampu membawa pelbagai kejayaan yang lebih baik untuk Malaysia di masa akan datang menerusi sokongan berterusan daripada rakyat.

    ReplyDelete
  118. Najib yang juga Presiden UMNO berharap parti itu terus memperjuangkan agama, bangsa dan negara di tahun-tahun akan datang.

    ReplyDelete
  119. Beliau juga bersyukur apabila UMNO berjaya mengatasi prestasi Pilihan Raya Umum ke-12 dengan memenangi 88 kerusi Parlimen kali ini berbanding 79 kerusi pada 2008.

    ReplyDelete
  120. Saya yakin, peningkatan sokongan ini memperlihatkan bahawa rakyat di seluruh negara menghargai setiap jasa dan pengorbanan yang telah dilakukan oleh UMNO selama ini.

    ReplyDelete
  121. Najib berkata kedudukan UMNO sebagai sebuah parti politik juga semakin kukuh.

    ReplyDelete
  122. "Insya-Allah bersama-sama kita akan berusaha memastikan UMNO terus meningkatkan taraf kehidupan masyarakat Melayu dan setiap rakyat Malaysia yang memerlukan bantuan.

    ReplyDelete
  123. Keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) dijangka diwartakan dalam bulan ini, dan pihak yang tidak berpuas hati mempunyai tempoh 21 hari selepas itu untuk memfailkan petisyen atau bantahan.

    ReplyDelete
  124. Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata pada masa ini urusetia SPR sedang menerima Borang 16 iaitu Borang Pengisytiharan Keputusan Pilihan Raya daripada 222 kawasan Parlimen dan 505 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dipertandingkan di seluruh negara.

    ReplyDelete
  125. Kita akan semak balik setiap digit yang ditulis dan kita akan wartakan. Apa pun, keputusan yang telah diisytiharkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya pada malam itu adalah muktamad dan sesiapa yang tidak berpuas hati gunalah saluran undang-undang dan mahkamah.

    ReplyDelete
  126. Wan Ahmad berkata Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan menyebut dengan jelas bahawa mana-mana pihak yang tidak bersetuju dengan keputusan pilihan raya boleh memfailkan petisyen di Mahkamah Tinggi.

    ReplyDelete
  127. Beliau berkata, SPR kecewa dan mengecam pihak tidak bertanggungjawab yang tidak mahu menerima keputusan pilihan raya dan menghasut rakyat terutama generasi muda dengan fitnah dan pembohongan mengenai SPR dan perjalanan pilihan raya.

    ReplyDelete
  128. SPR katanya, akan meneliti perkara itu dan merujuk kepada penasihat serta pakar undang-undang berhubung bentuk tindakan yang boleh diambil terhadap mereka yang terlibat menyebar fitnah dan memperlekehkan SPR.

    ReplyDelete
  129. "Apabila waktu untuk memfailkan petisyen pilihan raya, kumpulkan semua bukti, bariskan segala peguam terbaik, berhujahlah di mahkamah untuk membantah atau mempertikai keputusan pilihan raya, bukannya menghasut rakyat terutama generasi muda ke jalan raya dengan menceritakan pelbagai perkara yang tak betul dan memfitnah badan yang mengurus pilihan raya.

    ReplyDelete
  130. "Betapa tidak bertanggungjawabnya mereka, apa akan jadi pada proses demokrasi di negara kita kalau pemimpin-pemimpin politik yang sebegini rupa mengajar rakyat yang perlu dibimbing supaya mematuhi undang-undang, supaya tidak menerima keputusan pilihan raya, keputusan yang dibuat oleh lebih 85 peratus rakyat yang keluar mengundi," katanya.

    ReplyDelete
  131. Wan Ahmad turut mempersoalkan Majlis Peguam dan bekas presidennya yang juga Pengerusi Bersih S. Ambiga kerana tidak turut mengutuk tindakan yang menyalahi undang-undang itu.

    ReplyDelete
  132. Beliau pada masa sama turut menyeru rakyat di negara ini agar tidak terpengaruh dengan dakyah dan fitnah terbabit, sebaliknya menumpukan usaha terhadap perpaduan kaum.

    ReplyDelete
  133. Kita nak tegaskan, sesiapa rakyat yang sayang, pentingkan keamanan dan kedaulatan undang-undang, jangan terpengaruh dengan perbuatan permimpin yang tak bertanggungjawab, pemimpin yang hendak mengejar cita-cita peribadi yang tak kesampaian, telah merosakkan fikiran anak muda.

    ReplyDelete
  134. Barisan Nasional (BN) memberi jaminan tidak akan meminggirkan negara daripada arus pembangunan walaupun sebahagian besar rakyatnya telah menolak BN di negeri itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

    ReplyDelete
  135. rakyat di negeri itu berhak menikmati pembangunan yang sama seperti di negeri lain dan bukan dasar BN mengetepikan aspek pembangunan walaupun gagal mendapat sokongan majoriti pengundi.

    ReplyDelete
  136. Soal (tidak membawa) pembangunan tidak timbul sama sekali. Paling penting kita mahu meyakinkan rakyat siapa sebenarnya yang mampu membela nasib mereka.

    ReplyDelete
  137. Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak menyangkal dakwaan pembangkang bahawa UMNO adalah parti rasis.

    ReplyDelete
  138. "UMNO bukan parti rasis, UMNO parti yang sederhana yang mengamalkan kesederhanaan dari dulu hingga sekarang.

    ReplyDelete
  139. Jika pembangkang tidak tuduh parti kita parti rasis, UMNO sudah pasti menang besar pada pilihan raya lalu.

    ReplyDelete
  140. Sarawak and Sabah will enjoy greater development following Barisan Nasional’s return to power in the 13th general election, Deputy Chief Minister Tan Sri Alfred Jabu said.

    ReplyDelete

  141. He said the acceleration of development and promises of increased allocation for rural areas in the two Borneo states would be the Federal Government’s main agenda.

    ReplyDelete
  142. “This has been spelt out in the Prime Minister’s Budget speech last year as well as the Barisan manifesto, committing the Federal Government to allocate more funds for Sarawak and Sabah to catch up because we are still backward compared to the peninsula,” he said during the Kuching District Iban Community Leaders Social and Welfare Committee’s Gawai dinner here on Saturday night.

    ReplyDelete

  143. As such, he urged the rural people not to lose this opportunity for development but to continue to work with the Government.

    ReplyDelete
  144. He added that the Government’s target was to eradicate poverty by 2020, even among the remotest communities in the state.

    ReplyDelete

  145. “By 2020, even the Penans will have the opportunity to earn income above the poverty line,” he said.

    ReplyDelete
  146. Jabu also said Barisan’s victory in the just-concluded polls showed that the people wanted peace, stability and harmony.

    ReplyDelete

  147. “We condemn people who do not respect the rule of law and democracy. We condemn people who go to the streets to demonstrate.

    ReplyDelete
  148. “This is not our culture. We love peace and stability. No place in the world can progress if there is chaos,” he said, in a thinly-veiled attack against the rallies organised by Pakatan Rakyat to protest electoral fraud.

    ReplyDelete
  149. Meanwhile, Jabu advised the Ibans not to lose their culture but to preserve it for future generations.

    ReplyDelete
  150. He said although many Ibans had migrated from their longhouses to towns and cities, they should remember their roots and identity.

    ReplyDelete

  151. “When we lose our traditions and culture, we lose our identity,” he said.

    ReplyDelete

  152. In line with this, he said an Iban cultural symposium would be held in Sibu in a few months’ time to discuss how to preserve the culture and move forward.

    ReplyDelete
  153. He also called on the Dayak Cultural Foundation to explore the possibility of holding classes on traditional Iban poetry.

    ReplyDelete

  154. A traditional poem was recited by an Iban teacher during the dinner, which also featured a performance by top Iban singer Melissa Francis and a Kumang Gawai beauty pageant.

    ReplyDelete

  155. Jabu later announced a grant of RM20,000 to the committee for organising next year’s Gawai dinner.

    ReplyDelete


  156. In the last Cabinet, there were 11 ministers and deputy ministers from Sabah and Sarawak.

    ReplyDelete
  157. The appointment of a substantial number of ministers and deputy ministers from Sabah and Sarawak is very appropriate in paving the way for them to play a major role in the federal government, said an academician from Universiti Kebangsaan Malaysia.

    ReplyDelete


  158. Prof Dr Teo Kok Seong from the Institute of Malay World and Civilisation also regarded their appointments as a reward by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, for their loyalty and support to the party.

    ReplyDelete
  159. "I think both states are well rewarded this time, for their support all these while to the BN. It is really a very positive and well thought move by the Prime Minister.

    ReplyDelete

  160. "It reflects the recognition accorded by the Prime Minister for voters in both states," he told Bernama, here.

    ReplyDelete
  161. Sabah and Sarawak had always been regarded as fix deposits of Barisan Nasional, by contributing a large number parliamentary seats, to the coalition.

    ReplyDelete
  162. Of the 133 seats won by Barisan Nasional in the 13th general election, 22 were from Sabah and Sarawak contributed 25 seats.

    ReplyDelete
  163. Teo also added that their appointment was long overdue, and should have happened two or three general elections ago.

    ReplyDelete
  164. "BN really owe to them (voters in Sabah and Sarawak) to maintain their power in the federal level," he said.

    ReplyDelete
  165. He added that appointments of more ministers and deputy ministers from Sabah and Sarawak can help boost the national integration, and strengthen unity among people in the Peninsula, Sabah and Sarawak.

    ReplyDelete

  166. A total of 20 elected representatives from Sabah and Sarawak, 10 from each state, were appointed as Ministers and deputy ministers, the first time in the country's history that a large number of representatives were appointed to the Cabinet.

    ReplyDelete
  167. Sabah was represented by Tan Sri Joseph Kurup (Minister in the Prime Minister's Department), Datuk Seri Anifah Aman (Foreign Minister), Datuk Seri Shafie Apdal (Rural and Regional Development Minister), Datuk Abdul Rahman Dahalan (Urban Well-being, Housing and Local Government Minister), Datuk Seri Maximus Ongkili (Energy, Green Technology and Water Minister) and Datuk Dr Ewon Ebin (Science, Technology and Innovation Minister).

    ReplyDelete

  168. Those who were appointed deputy ministers are Mary Yap (Education Ministry) Datuk Azizah Mohd Dun (Women, Family and Community Development Ministry), Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin (Works Ministry) and Datuk Abdul Rahim Bakri (Defence Ministry).

    ReplyDelete
  169. Those from Sarawak appointed as ministers were Datuk Seri Idris Jala, Datuk Joseph Entulu Belaun and Nancy Shukry (all in the Prime Minister's Department), Datuk Fadillah Yusof (Works Minister), Datuk Richard Riot (Human Resources Minister), Datuk Rohani Abdul Karim (Women, Family and Community Development Minister).

    ReplyDelete

  170. Elected representatives from Sarawak appointed as deputy ministers were Datuk James Dawos Mamit (Natural Resources and Environment), Datuk Joseph Salang (Tourism and Culture), Datuk Alexander Nanta Linggi (Rural and Regional Development) and Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar (Home Ministry).

    ReplyDelete
  171. Upon completion and full development of this 4,065 acres site, SOGIP is expected to generate a total investment of about RM30.6 billion, and will create jobs for locals. The SOGDC has received inquiries and proposals from potential investors, a clear indication of interest in the setting up of oil and gas projects in SOGIP.

    ReplyDelete
  172. These interests include the setting up of a methanol plant, a dimethyl ether (DME) plant, an ammonium sulphate plant, crude oil storage tank farms and oil refineries and even a shipyard.

    ReplyDelete
  173. The Sabah Government also places great emphasis on human capital development. Apart from tertiary institutes, there are various industrial and skill training and research centres that focus on meeting Sabah’s specific human resource needs, including for the oil and gas sector.

    ReplyDelete
  174. Sabah is strategically located between two major economic regions. One is the affluent markets of North Asia including Japan, South Korea, Taiwan, Hong Kong and China and the other is the high growth developing markets in the economic grouping of the Brunei, Indonesia, Malaysia, Philippines – East Asean Growth Area (BIMP-EAGA).

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.