Monday, December 13, 2010

Dunia Sokong Assange, Demonstrasi Diadakan Tuntut Pembebasannya

Ribuan orang di pelbagai pelosok dunia mengadakan tunju perasaan aman untuk menyokong pengasas WikiLeaks, Julian Assange. Mereka mendesak agar Assange dibebaskan dari semua tuduhan. Para demonstrasi menyeru melindungi wartawan menulis tanpa tapisan.

Saat para penyokong WikiLeaks, menyatakan sokongan kepada Assange, Presiden Amerika Syarikat Barack Obama, Sabtu di Washington, mengajak pemimpin dunia mengutuknya. Obama menyebut tindakan WikiLeaks ”menyedihkan”.

Rumah Putih mengatakan, Obama mengungkapkan komentarnya ketika bercakap telepon dengan Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan, Sabtu. Obama menyatakan ”penyesalan atas tindakan WikiLeaks. Kedua pemimpin tersebut sepakat bahawa hal itu tidak akan memengaruhi atau mengganggu kerja sama yang erat antara AS dan Turki”.

Percakapan dengan Erdogan amat penting bagi Obama kerana bocornya kawat diplomatik itu mengakibatkan hubungan Turki dengan AS agak terganggu. Pegawai, termasuk PM Turki, sempat memberi reaksi atas bocornya dokumen lewat WikiLeaks.

Harapan dan komentar serupa disampaikan Obama dalam percakapan dengan Presiden Meksiko Felipe Calderon, sahabat karib AS di Amerika Selatan.

Bukan ancaman tunjuk perasaan menyokong WikiLeaks dan pengasasnya, Julian Assange, pun diadakan di beberapa kota di dunia, seperti Barcelona dan Madrid (Sepanyol), Amsterdam (Belanda), Lima (Peru), Bogota (Colombia), Mexico City (Mexiiko), dan kota-kota lain di Australia, termasuk Sydney. Mereka yakin, dokumen yang disiar WikiLeaks bukan ancaman terhadap keselamatan negara.

Di Madrid, misalnya, massa menentang penahanan Assange, pengasas web pembocor kawat diplomatik AS, WikiLeaks, oleh pihak berkuasa England. Assange ditahan di London dan akan diekstradisi ke Sweden kerana kes tuduhan pemerkosaan.

”WikiLeaks berguna untuk masyarakat dan mendorong pemerintah bekerja secara telus,” kata David, seorang peserta demonrrasi, kepada BBC.

Para penunjuk perasaan di Amsterdam menyebut, penahanan Assange adalah bentuk sekatan yang menghambat kebebasan wartawan. Mereka menyeru kebebasan wartawan harus dilindungi. Internet juga dilahirkan untuk bebas berkata.

Dari Geneva, diberitakan bahawa pihak berkuasa sedang menyelidiki Postfinance, sebuah unit perbankan Swiss Post. Hal itu dilakukan setelah muncul berita bahawa akaun Julian Assange di bank itu juga ditutp.

Penyelidikan dilakukan untuk mengetahui, apakah Postfinance melanggar undang-undang tentang kerahsiaan perbankan Swiss. ”Kami sedang melakukan penyelidikan sehubungan dengan pernyataan Postfinance bahzwa telah dilakukan sebuah tindakan,” kata Hermann Wenger, seorang pegawai Switzerland di kawasan Bern-Mittelland, kepada harian SonntagsZeitung.

Jurucakap Postfinance, Marc Andrey, mengatakan, tidak ada pelanggaran undang-undang perbankan.




No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.