Tuesday, April 1, 2014

KEAZAMAN DI PERSADA BORNEO

SAYA bukan orang politik. Saya juga bukan pemidato terbaik tentang konsep agung mendalam nasionalisme dan masyarakat manusia. Tetapi, andai kata seluruh 1.67 juta penduduk asal North Borneo (Sabahan) berkumpul di suatu dataran yang luas, dan saya diminta untuk memberikan pidato umum, nescaya saya akan menyampaikan suatu paradigma tentang apa itu ‘kebangsatan siulan ketuanan sialan’ yang berhubung dengan serangan paling kejam Malaya kotor terhadap ‘tradisi budaya dan warisan bangsa’ leluhur darah Sabahan.

Perlu ditegaskan, bahawa titik permulaan dari pengembaraan kehidupan muram yang suram warisan bangsa Sabahan dapat ditemui, iaitu semenjak pemecahan pemimpin pendiri negara Sabah dalam erti kata Parti Berjaya pimpinan arwah Tun Fuad Stephens, yang juga merupakan parti politik, yang menjadi proksi kepada Malaya kotor, dapat menggulingkan Parti Usno pimpinan arwah Tun Mustapha Harun pada tahun 1976, dan semenjak dari hari itulah warisan bangsa Sabahan terus diselimuti kebodohan dan diikat oleh kehambaan kepada ketuanan Malaya kotor.

Sesungguhnya, hanya jika kebodohan dan kehambaan kepada Malaya kotor dapat diputuskan, maka arus pengembaraan kehidupan muram yang suram warisan bangsa Sabahan kemungkinan akan berhenti dan berakhir. Kalau tidak, nescaya seluruh generasi warisan bangsa Sabahan di masa yang akan datang, bukan sahaja akan terus dijerut kehidupan dalam kemiskinan yang mengerikan, bahkan bakal menuai badai pemusnahan besar-besaran terhadap tradisi budaya dan warisan bangsa yang menjadi memori leluhur masa silam Sabahan.

Dengan kata lain, segala kuasa politik dan segala hak ekonomi negara Sabah selamanya akan menjadi milik mutlak orang-orang asing yang dicipta menjadi melayu baru, iaitu dari kalangan orang-orang asing pelbagai bangsa; pelbagai negara; dan pelbagai bahasa yang mendadak dijadikan penduduk negara Sabah, angkara IC Projek longkang Malaya kotor. Sesungguhnya, ia begitu amat menyedihkan kerana warisan bangsa Sabahan sedang dalam posisi yang kalah untuk dihapuskan.

2. Aspirasi Asal Penubuhan Malaysia

Pemusnahan memori leluhur Sabahan diadun dengan seribu juta ungkapan malang, lantaran terdapat Sabahan sendiri yang menekankan perkataan “tiada bukti Sabah sebuah negara” kononnya, dan yang lebih parah lagi, adalah Sabahan sendiri yang tidak mahu mengakui kedaulatan Perjanjian 20 Perkara (20P) dan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) sebagai asas pertama kepada kewujudan Malaysia, yang juga menunjukkan bahawa mereka telah gagal untuk memahami empat aspirasi asal, iaitu matlamat besar penubuhan Malaysia, sebagaimana yang dinyatakan oleh Suruhanjaya Cobbold:

1. Bergabung untuk menyekat pengaruh komunis;
2. Bergabung untuk mengimbangi jumlah penduduk;
3. Bergabung untuk meningkatkan kemajuan ekonomi; dan
4. Bergabung untuk mempercepat kemerdekaan Borneo.

Dengan ungkapan lain, bahawa mereka yang tidak mahu mendaulatkan 20P dan MA63, adalah mereka yang tidak berhak untuk memanggil diri mereka sebagai warganegara Sabah dalam Malaysia; sebagai warganegara Sarawak dalam Malaysia; dan sebagai warganegara Malaya dalam Malaysia, yang dibentuk bersama pada 16 September 1963. Oleh itu, hanya Sabahan; hanya Sarawakian; dan hanya Malayan yang serius dan dedikasi dalam usaha mendaulatkan 20P dan MA63 yang layak memanggil diri mereka sebagai Malaysian society.

Sesungguhnya, perbuatan Sabahan sendiri yang enggan mengakui kedaulatan 20P dan MA63, yang percaya kepada doktrin Malaya kotor, yang kononnya Malaysia itu merdeka pada 31 Ogos 1957, dan lagi kononnya Sabah Sarawak hanya masuk Malaysia untuk menjadi negeri dan wilayah Malaya kotor yang ke-12 dan ke-13 atas nama Malaysia pada 16 September 1963, secara benarnya Sabahan dan Sarawakian yang semacam itu tidak mampu memahami erti tepat konsep nasionalisme dan patriotisme Borneo yang sejati dan murni.

3. Konsep Nasionalisme dan Patriotisme Borneo

Betapa pengamal politik Sabah dan Sarawak sebenarnya telah gagal untuk memahami, bahawa untuk menjadi nasionalis yang sejati dan murni mestilah melihat masalah penduduk asal Borneo secara terbuka dan jelas dengan kaca mata keazaman patriotisme, iaitu nasionalisme mesti menang untuk melindungi ruang hidup setiap penduduk asal negara Sabah dan negara Sarawak dari pencerobohan kuasa luar.

Justeru, tatkala nasionalisme berfungsi untuk melindungi penduduk asal Borneo dari pencerobohan kuasa luar, maka keazaman patriotisme adalah untuk memenuhi keperluan dalaman penduduk asal Borneo, agar bersatu ke dalam blok yang kuat. Dengan kata lain, setiap warganegara Borneo mestilah mempunyai erti kata, bahawa kewujudannya sendiri berakar umbi dari dalam kewujudan leluhurnya.

Yang demikian, setiap darah Sabahan dan darah Sarawakian mesti bertindak sekarang, bertindak dalam erti kata berjuang dengan jujur, berani dan bijaksana untuk mempertahankan kelangsungan tradisi budaya dan warisan bangsa leluhurnya, untuk mempastikan khazanah leluhurnya dapat dihantar kepada generasi yang akan datang dengan selamat.

Sesungguhnya warga Borneo, iaitu Sabahan dan Sarawakian tidak wajar dibahagikan kepada kebencian dan permusuhan yang malang hanya untuk dimelayukan. Di sinilah peranan konsep nasionalisme dan patriotisme berdiri menentang, iaitu konsep nasionalisme dalam pandangan dunia warga leluhur Borneo mesti dibangun semula dengan tepat.

Dengan ungkapan lain, setiap pergerakan Sabahan dan Sarawakian mesti merampas semula konsep patriotisme demi leluhur Borneo dan bukannya demi ketuanan melayu, di samping mengoyakkan dan seterusnya membuang konsep nasionalisme atas nama melayu baru ciptaan busuk Malaya kotor ke dalam longkang kangkong mereka.

Tegasnya, membuang kedua-duanya ke dalam longkang kangkong Malaya kotor dan menggantikannya dengan pandangan dunia warga leluhur Borneo untuk menghasilkan sintesis yang jelas, iaitu patriotisme Borneo yang amanah dan bijaksana dalam menyediakan asas bagi pembinaan semula jati diri tradisi budaya dan warisan bangsa Borneo yang sejati dan murni.

Yang demikian, konsep nasionalisme dan patriotisme sejati dan murni Borneo ini mesti dikembangkan dari sayap-sayap kesedaran Sabahan dan Sarawakian sendiri. Idea ini bertujuan untuk menamatkan pemecahan dan menjalinkan semula perpaduan yang mantap di kalangan Sabahan dan Sarawakian, lantaran zahirnya merdeka, tetapi kedaulatan sebenarnya tiada, kemerdekaan yang sedia ada hanya di atas kertas yang telah disembunyikan puluhan tahun untuk tidak disejarahkan.

Justeru, kedaulatan kemerdekaan Sabah dan Sarawak telah terbelah dengan pendarahan dari seribu luka. Dengan kata lain, martabat kedaulatan kemerdekaan Sabah dan Sarawak sedang dibelasah oleh penipuan dan pembohongan regim Malaya kotor ratusan kali, ribuan kali dan puluhan ribu kali. Namun begitu, pengamal politik Sabah dan Sarawak pasca arwah Tun Mustapha dan mendiang Tan Sri Stephen Kalong Ningkan hanya hebat melaungkan ungkapan bersyukur kepada Malaya kotor yang menjelma dengan muka temboknya kerana berasimilasi menjadi Malaysia.

4. Setiap Sabahan Dan Sarawakian Mesti Bangkit

Malaya kotor yang merdeka pada 31 Ogos 1957 sering mendendangkan lagu paling sumbang di dunia, yang kononnya Sabah dan Sarawak patut bersyukur kepadanya, kerana kononnya dirinya telah melindungi dan menyelamatkan Sabah dan Sarawak dari penjajahan British, Filipina atau Indonesia melalui penubuhan Malaysia. Lantaran itu, kerajaan Malaya kotor yang bertindak sesuka hati atas nama Malaysia, dengan muka temboknya terus merompak dan merampas segala hasil kekayaan negara Sabah dan negara Sarawak sehingga kedua-keduanya jatuh termiskin dalam Malaysia.

Pada hal, aspirasi asal pembentukan Malaysia terang-terang bermaksud Sabah dan Sarawak yang melindungi dan menyelamatkan kuasa politik Malaya kotor dari rempuhan kaum. Tetapi, Malaya yang dengan muka temboknya telah membalas pengorbanan Sabah dan Sarawak terhadapnya dengan rompakan dan bebanan kemiskinan. Sungguh-sungguhlah Malaya tiada maruah dan amat tidak mengenang budi di atas segala jasa dan pertolongan Sabah dan Sarawak terhadapnya. Berapa kali Sabah dan Sarawak perlu melindungi dan menyelamatkan Malaya kotor?

Menurut bancian di Malaya dan Singapura pada tahun 1960, kedudukan kaum di Malaya dan Singapura memang tidak seimbang. Sebab faktanya jelas, iaitu Melayu Malaya 3.460 juta, ditambah dengan Melayu Singapura 232 ribu, sama dengan 3.6 juta. Sedangkan Cina Malaya 2.552 juta, ditambah dengan Cina Singapura 1.253 juta, sama dengan 3.8 juta. Kalau begitu, sah Melayu Malaya tenggelam. Oleh yang demikian, Malaya datang mengemis dan menyembah Borneo untuk mencapai keseimbangan kaum dalam konteks penubuhan Malaysia.

Tetapi, sekarang Malaya kotor terang-terang telah mengkhianati harapan indah negara Sabah dengan cara mengubah penduduk negara Sabah melalui Program Durian Burok (IC Projek) mereka kepada pendatang haram. Justeru, pada dasarnya Sabahan sebenarnya sudah terlalu lambat bangun untuk menyedari kebangsatan regim Malaya kotor terhadap dirinya. Lantaran itu, dosa-dosa regim Malaya kotor terhadap leluhur dan generasi Sabahan yang akan datang memang tidak akan dapat dimaafkan.

Mengapa begitu? Sebab, pada tahun 1970 penduduk Sabah hanya 648 ribu, manakala Sarawak pula 976 ribu. Menurut Dr. Haji Abdul Rahman Hasan (Chief Statistician, Malaysia) pada Disember 2012, penduduk Sabah berjumlah 3.371 juta, sedangkan Sarawak hanya 2.545 juta. Pada hal, jika pecutan peningkatan penduduk Sabah seimbang dengan pecutan peningkatan penduduk Sarawak dalam erti kata tanpa IC Projek Malaya kotor, maka penduduk Sabah yang sepatutnya hanya 1.671 juta.

Maksudnya, seramai 1.7 juta penduduk di Sabah sekarang ini sebenarnya adalah warga IC Projek regim Malaya kotor. Mana patut regim Malaya kotor buat Sabah begitu? Oleh itu, seluruh Sabahan baru mesti bangkit menyanggah kewajaran kaitan pemberian IC Projek kepada pendatang haram itu dengan aspirasi asal penubuhan Malaysia. Dengan kata lain, pemberian IC Projek itu untuk apa?; pemberian IC Projek itu untuk seimbangkan apa?; dan pemberian IC Projek itu untuk faedah siapa?

Sesungguhnya kebangsatan siulan ketuanan sialan Malaya kotor dalam menipu, membohongi dan mengkhianati segala pengorbanan dan pertolongan Sabah Sarawak terhadapnya telah memusnahkan segala-galanya; telah merosakkan segala-galanya; telah mengakibatkan Sabah dan Sarawak kehilangan daulat kemerdekaannya; dan telah mengakibatkan nasib Sabah dan Sarawak, khususnya Sabahan terlalu muram, terlalu suram dan terlalu tragis.

Yang demikian, negara Sabah dan negara Sarawak dalam erti kata Sabahan dan Sarawakian amat merindukan kehadiran sebuah kesedaran baru membelah awan, memancarkan cahaya matahari bersinar untuk melihat sesuatu yang indah, agar ada kegembiraan baru dalam harapan baru perpaduan untuk Sabahan dan Sarawakian menjadi kekal.

Tegasnya, Sabahan dan Sarawakian mesti hidup, Sabahan dan Sarawakian akan hidup, akan tetapi hanya jika Sabahan dan Sarawakian mahu, hanya jika Sabahan dan Sarawakian percaya bahawa ia adalah perlu, hanya jika Sabahan dan Sarawakian percaya, bahawa tradisi budaya dan warisan bangsa leluhurnya perlu dijaga dan dipertahankan untuk dihantar kepada generasi yang akan datang dengan selamat.

Sesungguhnya keazaman ini akan memberikan Sabahan dan Sarawakian kekuatan baru untuk hidup, agar maruah Borneo Nations tidak dibawa ke lutut ketuanan Malaya kotor dalam topeng-topeng paling hodoh atas jenama Malaysia.

RAKYAT BERSATU BORNEO MENUJU MOMENTUM PATRIOT BORNEO!
- Naspazi (27/3/2014)

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.