Monday, April 7, 2014

Pakatan dan BN selar timbalan menteri

MP BN Kalabakan Datuk Ghafur Salleh mendesak Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar meletakkan jawatan sebagai timbalan menteri dalam negeri ekoran saranannya agar resort di pulau terpencil ditutup bagi menjamin keselamatan pelancong.

Selain itu, Ghapur (kanan) juga mendesak supaya Wan Junaidi memohon maaf di atas kenytaanya, susulan insiden penculikan dua individu termasuk seorang seorang pelancong China di Singamata Adventures and Reef Resort, di pantai Semporna.

"Jika tidak mahu minta maaf, letak jawatan sama sekali.

“Kita tidak mahu menteri yang bermuka-muka dan tidak menjaga sensitiviti rakyat Sabah," katanya sewaktu membahaskan usul penambaikan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom).

Sebelum itu, Stephen Wong Tian Fatt (DAP-Sandakan) turut membuka perbahasan dengan menyelar kenyataan kontroversi Wan Junaidi yang menjadi pertikaian itu.

"Kerajaan perlu mengakui masalah yang berlaku dan berbincang usaha untuk memperbaiki keselamatan demi membina semula imej pelancongan di Sabah

"(Ini kerana sudah) 50 tahun Sabah menyertai Malaysia. Sabah berasa bimbang dengan ancaman luar, maka ia adalah faktor kita sertai Malaysia," katanya.

Wong juga membangkitkan isu masalah kad pengenalan di Sabah yang turut berkait dengan faktor keselamatan di negeri itu.

Katanya, mencadangkan laporan dan syor suruhajaya siasatan diraja (RCI) berkaitan pendatang asing Sabah diumumkan segera memandangkan pengumumannya ditangguhkan beberapa kali.

Perkara itu disokong oleh Datuk Wilfred Madius Tangau (BN-Tuaran) yang turut mengambil bahagian membahaskan usul penambahbaikan Esscom.

Bos Esscom tiada kuasa

Mengulas langsung mengenai Esscom, Ghapur berkata, masalahnya bermula apabila ditubuh dan diketuai orang awam yang tidak boleh memberi arahan kepada anggotanya daripada polis, tentera dan pasukan maritim.

“Dia (pengarah Esscom) tidak ada kuasa. Orang Sabah perlukan siapa sahaja, asalkan dia ada kuasa," katanya.

MP Bintulu kemudian mencelah dan mencadangkan satu akta diwujudkan supaya Esscom bawah satu komander dan diletakkan bawah pengawasan perdana menteri.

Ghapur kemudian mencadangkan supaya Esscom dibubar, diletak bawah pengawasan Kementerian Dalam Negeri atau Jabatan Perdana Menteri.

Sementara itu, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim (BN-Arau) pula tidak bersetuju Esscom ditutup sebaliknya mencadangkan penambahan aset untuk membuat rondaan laut di pulau-pulau di sekitar Semporna.

"Aset itu mampu membuat rondaan dan memintas puak-puak (penjenayah) ini," katanya.

Beliau juga menjelaskan kerajaan dengan kerjasama anggota Esscom melancarkan gerakan menyemak taraf kewarganegaraan pengusaha dan pekerja resort.

Selain itu, Shahidan (atas) yang juga bekas menteri besar Perlis berkata semua cadangan yang dibangkitkan oleh MP akan diambil tindakan sewajarnya oleh kerajaan.-MK

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.