Sunday, May 5, 2013

Penduduk pengundi hantu di Sabah

Penduduk setempat di Penampang, Sabah telah membelasah cubaan pengundi “hantu” yang cuba mengundi pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) yang diadakan hari ini.

Dalam Laporan yang dihantar saksi ditempat kejadian, insiden belasah tersebut berlaku di Inobong, manakala dalam satu insiden berasingan di Moyog, kerusi dewan undangan negeri (DUN di Parlimen Penampang pula pengundi “hantu” dikatakan telah ditahan anggota polis hasil aduan penduduk tempatan.

Disamping itu, beberapa pengundi dalam keadaan mencurigakan turut dikesan penyokong PKR yang membuat pemantauan di Sekolah Chung Hwa, namun apabila didekat mereka cuba melarikan diri dan didapati tergesa-gesa semasa mengundi di pusat pengundiaan.

Pihak polis walaubagaimanapun tidak membuat sebarang pengesahan tentang dua pengundi “hantu” yang ditahan pada awal tadi di Inobong dan Moyog.

Dalam perkembangan terkini, Pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Najib Razak menafikan penglibatan terhadap tuduhan pengundi “hantu” pagi tadi.

Perdana menteri sementara yang mengetuai gabungan pemerintah itu dalam pilihan raya paling sengit dalam sejarah menulis di akaun Twitternya @najibrazak BN komited untuk pilihan raya adil.

“Pertuduhan mengatakan parti mesra BN membawa pekerja asing untuk mengundi adalah tidak benar. Kami komited untuk pilihan raya adil,” tulis beliau.

Semalam, Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar dalam sidang media juga berkata pihak polis akan memastikan tiada pengundi hantu atau warga asing mengundi pada Pilihan Raya 2013.

“Pihak polis menggesa pihak yang membuat fitnah mengatakan orang asing boleh mengundi agar hentikannya ... ia adalah suatu perkara yang mustahil akan berlaku.

“Polis dan Suruhanjaya Pilihan Raya akan pastikan perkara ini tidak berlaku,” kata Khalid di Bukit Aman semalam.

Kumpulan Asalkan Bukan Umno (ABU) juga telah memasang kain rentang di seluruh semenanjung Malaysia yang memberikan amaran kepada warga asing supaya tidak mengundi pada Pilihan Raya 2013, mengancam mereka akan diserahkan kepada pihak polis jika berdegil.

Hampir 28 peratus daripada penduduk Sabah merupakan warga asing, berjumlah kira-kira 889,000 orang, rakyat asing yang kebanyakkannya datang dari Filipina dan Indonesia.

Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berkenaan pendatang haram di Sabah, yang bermula Januari lalu mendedahkan testimoni rakyat Filipina dan warga asing lain tentang bagaimana mereka menerima kad pengenalan biru dalam masa beberapa tahun selepas tiba di Sabah dan mengundi dalam pilihan raya. -TMI
xxx2

Komen Anda

83 Responses to " Penduduk pengundi hantu di Sabah "
Anonymous said...
May 5, 2013 at 8:24 PM

Kerja Najib dgn KPN menafikan kehadiran pngundi hantu tapi mereka tu kat KL. Menafikan dr jauh shj lah. Sepatutnya SPR tu batalkn segera pengiraan undi jika mndapati timbul pengundi hantu dr kalangan parti2 yg bertanding,tak kira BN atau PR. Ini menafikn sahaja,siot !!!


Anonymous said...
May 6, 2013 at 2:11 PM

Gara-gara didakwa sebagai pengundi hantu, seorang lelaki kurang upaya (OKU) digertak manakala dua lagi dihalang daripada mengundi pada pilihan raya umum ke-13 Ahad.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 2:11 PM

Ketua Polis Daerah Brickfields ACP Muhammad Azlee Abdullah berkata OKU berusia 30an itu digertak sekumpulan lelaki yang mendakwa mereka pemantau pilihan raya, dengan menuduh lelaki tersebut 'pengundi hantu' ketika selesai mengundi di sebuah pusat pengundian di kawasan Parlimen Lembah Pantai di sini.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 2:12 PM

"Kad pengenalan milik mangsa dirampas selain mangsa dipaksa menjawab segala pertanyaan yang diajukan bertujuan untuk memastikan tahap kefasihannya berbahasa Melayu dan kepastian sama ada mangsa bertaraf warganegara atau sebaliknya.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 2:12 PM

"Tetapi disebabkan kekurangannya yang bisu, dia telah dituduh sebagai pengundi hantu. Oleh kerana bimbangkan keselamatannya, satu laporan polis telah dibuat di balai berhampiran sejurus selepas kejadian itu," katanya


Anonymous said...
May 6, 2013 at 2:12 PM

Orang ramai dinasihatkan supaya tidak mempercayai sebarang mesej berbentuk propaganda yang dihantar pihak tertentu menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) mahupun laman sosial mengenai kewujudan pengundi hantu pada Pilihan Raya ke-13 ini.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 2:12 PM

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata tindakan penyebaran maklumat yang tidak sahih sedemikian hanya akan mencetuskan kemarahan dalam kalangan rakyat.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 2:13 PM

Tambah beliau, sekiranya benar pengundi hantu itu wujud, pihak yang mendakwa itu perlu tampil membuat laporan polis supaya siasatan boleh dilakukan.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:12 PM

temberang saja ini TKPN,kenapa saya nampak PTI tukang jahit kasut dan penjual rokok seludup di jari telenjuk mereka masih tercalit dakwat yang digunakan oleh SPR semasa PRU 13,kalau pasal pembohong no 1 di malaysia adalah POLIS dan SPR


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:19 PM

I wish the phantom voters issue should be resolved asap.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:24 PM

Pengundi hantu harus diselesaikan dengan segera


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:29 PM

Sabah Umno, under the leadership of Datuk Seri Musa Aman who was sworn in as chief minister here today, remains the pillars for the Barisan Nasional (BN) which ensured victory for the coalition to chart Sabah’s future for the next five years.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:29 PM

Sabah BN was returned to power after winning 48 of the 60 state legislative assembly seats, as well as retaining 22 of the 25 parliamentary seats to help form the federal government with a simple majority of 133 seats.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:31 PM

BN fielded candidates in all the parliamentary seats, with Star contesting in 21 seats, PKR (19), Independents (15), SAPP (eight), DAP (four) PAS (two) and Kita (one).


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:35 PM

Umno vice-president Datuk Seri Mohd Shafie Apdal has described the Barisan Nasional’s win in Sabah and the retention of the Semporna parliamentary seat as reflecting the people’s confidence in the BN to continue leading the country and ensuring their well-being.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:36 PM

This achievement is due to our efforts and Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak’s aim to boost the rural areas in terms of infrastructure, human development and the economy


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:36 PM

Mohd Shafie said the BN would ensure that Sabah remained its stronghold and ‘fixed deposit’.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:42 PM

Parti Bersatu Sabah (PBS) president Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, who defended the Keningau parliamentary seat and Tambunan state seat, said the people remains confident on BN as a party that can bring transformation and benefits.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:42 PM

BN’s win showed the party was still relevant and accepted by the people including youths.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:49 PM

Di sebalik aduan munculnya pengundi meragukan di pusat pengundian hari ini, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusof mempertahankan bahawa nama-nama dalam daftar pemilih memang warganegara Malaysia, sekali gus pengundi yang sah.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:49 PM

Katanya, tiada pengundi meragukan dalam senarai itu kerana daftar pemilih itu diselaraskan dengan maklumat daripada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:52 PM

“Ini bagi memastikan semua nama dalam pasti pemilih merupakan rakyat Malaysia,” katanya dalam sidang media di ibu pejabat SPR di Putrajaya hari ini.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:52 PM

Sebagai contoh, pagi ini, calon DAP bagi kawasan Cheras Tan Kok Wai berkata, pengundi di Sekolah Kebangsaan Taman Segar berjaya menangkap lelaki kelihatan seperti warga asing yagn meragukan ketika cuba mengundi pada jam 9 pagi tadi.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 9:58 PM

Tan berkata, lelaki itu menunjukkan kad pengenalam bagi membuktikan dia rakyat Malaysia tetapi orang tidak percaya dan menyerahkannya kepada polis.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:07 PM

HANTU SANGAT KE?

Pihak pembangkang sering menyalak mengenai "pengundi hantu" atau "phantom voters" pada setiap pilihanraya, kecuali jika mereka menang di DUN atau Parlimen tersebut. Itu sudah perangai pembangkang.

PENYOKONG ANWAR TAK IKUT KATA PEMIMPIN

Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan penyokong Pakatan Rakyat supaya tidak melanggar undang-undang apabila mengesan kehadiran pengundi hantu kerana dikhuatiri Umno BN menjadikannya alasan menghalang kemaraan ke Putrajaya.

“Kita tak boleh ambil tindakan undang-undang di tangan kita, kita kena tunduk kepada proses. Kita boleh halang, kita boleh tanya tapi kalau langgar peraturan – gopoh dan marah, ini akan digunakan untuk menentang kita.

“Jadi, saya beri nasihat tegas kepada kawan-kawan di seluruh negara supaya pastikan kita ikut peraturan. Jangan izinkan mana-mana kawan ambil tindakan keras dan langgar undang-undang.

“Kalau ini dilakukan, ia akan digunakan sebagai alasan untuk mempersulit proses. Kita boleh halang, kita boleh tanya. Ikut landasan supaya jangan dijadikan alasan untuk ganggu gugat kemenangan kita menawan Putrajaya.

“Boleh saya dapat jaminan?” katanya sebelum dibalas laungan ‘Boleh’ dari puluhan ribu rakyat pada ceramah Grand Finale di Tapak Expo Seberang Jaya.

Ketua Umum KEADILAN itu kesal kerana kerajaan Umno BN bukan sahaja menipu dan merompak kekayaan negara, malah hak rakyat untuk memilih pemimpin turut diganggu gugat.

Anwar juga meminta petugas datang awal bagi mengelakkan masalah manakala penyokong membantu memantau keadaan sekitar termasuk kemungkinan samseng Umno mengganggu kelancaran proses PRU 13.

“Lepas undi jangan balik. Mengundi kemudian pantau kawasan supaya jangan ada gangguan lain. Jangan ada samseng sebelah sana ganggu mana-mana petugas kita,” katanya.

PENYOKONG ANWAR TAK IKUT KATA PEMIMPIN


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:10 PM

Istilah sebenar pengundi hantu bermaksud, pengundi yang datang untuk membuang undi di tempat mengundi dengan menggunakan Kad Pengenalan palsu atas nama pengundi lain yang berdaftar dalam daftar pemilih SPR. Penipuan dan penyamaran seperti ini adalah satu kesalahan di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 dan boleh dihukum penjara tidak kurang 2 tahun atau didenda tidak lebih RM5,000 atau kedua-duanya sekali.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:11 PM

Istilah pengundi hantu sebenarnya tidak benar dan telah dipolitikkan oleh pihak-pihak tertentu. Hakikatnya, terdapat segelintir pemilih berdaftar yang telah berpindah dan tidak lagi bermastautin di kawasan di mana mereka telah mendaftar sebagai pemilih. Pemilih-pemilih berdaftar ini hanya pulang ke kawasan berkenaan dalam tempoh empat atau lima tahun, berkemungkinan penduduk-penduduk di kawasan berkenaan tidak lagi mengenali pemilih tersebut dan seterusnya membuat tanggapan dan dakwaan bahawa pemilih tersebut adalah pengundi hantu, sedangkan hakikatnya mereka ini adalah pemilih berdaftar yang sah dari segi undang-undang.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:12 PM

SPR telah dan sentiasa menjalankan pelbagai usaha secara berterusan bagi memastikan Daftar Pemilih Induk bersih dan kemas kini, terutamanya daripada senarai mereka yang telah meninggal dunia yang seringkali dipolitikkan oleh pihak-pihak tertentu sebagai Pengundi Hantu.

SPR telah menghantar pasukan penyemak ke balai-balai polis di seluruh negara bagi mendapatkan salinan permit mengubur bagi mengesahkan seseorang itu telah meninggal dunia. SPR juga menerusi Program Hari Bertemu Pelanggan yang diadakan di seluruh negara sentiasa mengeluarkan pengumuman supaya waris pemilih yang telah meninggal dunia mengemukakan salinan sijil kematian waris mereka kepada SPR bagi tujuan pembersihan DPI.

Bagi negeri Sarawak, SPR telah menghantar pasukan penyemaknya ke rumah-rumah panjang untuk mengenalpasti mana-mana anggota masyarakat rumah panjang yang telah meninggal dunia tetapi tidak dilaporkan kepada Jabatan Pendaftaran Negara.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 10:12 PM

Pengundi berdaftar yang balik untuk mengundi di tempat mengundi di mana namanya berdaftar dalam Daftar Pemilih SPR adalah bukan pengundi hantu. Seseorang pengundi dijamin haknya di bawah Perlembagaan untuk mengundi jika namanya terdapat dalam Daftar Pemilih di tempat mengundi berkenaan.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 11:49 PM

Calon Barisan Nasional (BN) Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menasihati para penyokong parti politik supaya membuat perundingan dan tidak mengadakan demonstrasi jalanan sekiranya ada pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) kali ini.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 11:50 PM

“Orang kecewa selalunya macam tulah, macam-macam akan timbul, tetapi kenapa nak buat huru-hara, kalau kita bergaduh pun tak selesai masalah, bahkan akan merumitkan lagi penyelesaian masalah yang kita hadapi.


Anonymous said...
May 6, 2013 at 11:50 PM

“Kita perlu berunding di tempat yang lebih baik, kepada sesiapa pun, untuk selesaikan masalah, kita dah ada otak untuk berfikir, mengapa kita nak ikut 'the law of the jungle”, tak patut kita berbuat begitu sebab orang lain yang akan menanggung kesusahan,”
katanya


Anonymous said...
May 6, 2013 at 11:50 PM

Tengku Razaleigh berkata, setiap orang yang melalui kekalahan akan merasa kecewa dan perkara sama juga berlaku pada dirinya jika beliau menerima nasib tersebut. Namun begitu, beliau berkata, itu bukan satu cara yang baik untuk mengakhiri setiap perjuangan yang dilakukan selama ini.


Anonymous said...
May 7, 2013 at 7:44 AM

KATA-KATA PM
Perdana Menteri kerajaan sementara Datuk Seri Najib Tun Razak menafikan peranaan Barisan Nasional (BN) terhadap dakwaan pengundi hantu yang tersebar di internet.

Dalam kenyataan Twitternya Najib berkata BN komited terhadap pilihan raya umum yang bersih dan adil.

"Dakwaan pihak-pihak yang mesra kepada BN membawa masuk pekerja asing untuk mengundi adalah sama sekali tidak benar. Kami komited untuk pilihan raya yang adil," katanya.

Pagi tadi calon kerusi Parlimen Pandan Rafizi Ramli membuat laporan polis terhadap dakwaan dua pengundi hantu yang didaftarkan atas alamat rumah mereka.

Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar dalam sidang media semalam berkata mustahil untuk warga asing mengundi. Walau bagaimanapun beliau berkata polis akan mengambil tindakan terhadap mana-mana individu yang diragui.

Antara gambar yang dimuat naik di laman Facebook termasuk dakwaan seorang warga Myanmar dikesan ingin membuang undi namun gagal menyatakan lokasi pusat mengundi berkenaan.

Malah terdapat rakaman video memaparkan pengundi menghalau seorang lelaki yang didakwa sebagai pengundi hantu dari pusat mengundi yang turut tidak dinyatakan lokasinya.



KATA-KATA PM


Anonymous said...
May 7, 2013 at 9:48 AM

kena siasat samada mereka benar2 pengundi hantu atau tidak


Anonymous said...
May 8, 2013 at 8:34 AM

Jangan membuduh kan orang la.

Orang asing ada IC memang wujud.


Anonymous said...
May 8, 2013 at 2:51 PM

Seorang pemerhati politik menyifatkan dakwaan pilihan raya umum ke-13 (PRU13) tidak telus dengan kewujudan pengundi 'hantu' dan lain-lain lagi, sebagai kenyataan pihak yang tidak boleh menerima kekalahan.Prof Datuk Dr Zainal Kling berkata hakikatnya rakyat Malaysia sudah membuat keputusan dan pihak yang berkenaan sewajarnya menerima keputusan itu sebagai sebahagian daripada proses demokrasi.


Anonymous said...
May 8, 2013 at 2:52 PM

"SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) sudah jalankan tugas sebaiknya dengan telus dan terbuka, malah ada pemerhati luar dan antarabangsa. Sepatutnya tidak perlu timbul keraguan," katanya.

Menurutnya jika Barisan Nasional (BN) boleh menerima kemerosotan pencapaian mereka dengan terbuka termasuk kekalahan nama-nama besar, pembangkang juga harus begitu.

"Ini kerana pilihan raya dijalankan dengan bersih dan terbuka," katanya.


Anonymous said...
May 8, 2013 at 2:53 PM

Polis sedang memantau satu akaun laman sosial Facebook (FB) yang didapati mengaitkan Polis Diraja Malaysia dengan isu pengundi 'hantu'.


Anonymous said...
May 8, 2013 at 2:54 PM

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata perkara itu adalah satu pembohongan.

"Polis sedang memantau satu 'posting' daripada akaun FB tersebut...," katanya.


Anonymous said...
May 8, 2013 at 2:55 PM

Menurut Ismail, catatan pada akaun itu mendakwa polis terlibat membawa masuk pengundi 'hantu'.

Beliau turut memberi amaran kepada pihak tertentu yang cuba mencetuskan huru-hara dengan menyebarkan berita palsu melalui laman sosial khususnya berkaitan kewujudan pengundi 'hantu'.


Anonymous said...
May 15, 2013 at 10:21 AM

BN tak perlu sombong sanga.walaupun dah gunakan segala macam penipuan dan rasuah pilihanraya tapi hanya dapat sokongan 46% sokongan rakyat malaysia di banding dengan PR 52% sokongan rakyat malaysia.buat malu sajajadi kerajaan.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 11:59 AM

Geographical and political factors caused Sabah's immigrant population to rise drastically from 1963 to 2012, the Royal Commission of Inquiry (RCI) On Illegal Immigrants heard today.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 11:59 AM

Sarawak Registration Department director Datuk Abu Bakar Mat said the factors led to arise in the issuance of blue identity cards (IC) to Sabah immigrants over the last 49 years.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 11:59 AM

The 63rd witness testified that 5,753 blue ICs were issued to immigrants in Sarawak after they obtained citizenship from 1963 to end 2012.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:00 PM

Asked by conducting officer Manoj Kurup why the number of IC issued in Sarawak was lower than the 66,000 issued in Sabah over the same period, he said it depended on circumstances.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:00 PM

"In my opinion, this is due to the location of Sarawak and Sabah. The geographical location of Sabah which is near the Philippines caused the population of immigrants in Sabah to see more increase compared to Sarawak."


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:00 PM


Asked what could be done to check the problem, he said border security should be tightened and more entry points should be opened to encourage legal entry.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:00 PM

Abu Bakar said from 1966 to 1980, applications for IC in Sarawak must be accompanied by status recognition certificate and birth certificate.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:00 PM

However, after 1980, only birth certificates were required for IC application and status recognition certificates were no longer used.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:01 PM

The proceedings before a panel headed by former chief judge of Sabah and Sarawak, Tan Sri Steve Shim Lip Kiong was told the squatter problem caused social implications such as drug abuse, theft, health and hygiene.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:01 PM

The panel members are Prof Datuk Seri Dr Kamaruzaman Ampon (Vice-Chancellor of Universiti Malaysia Sabah), Datuk Henry Chin Poy Wu (former Kuala Lumpur police chief), Datuk Kee Mustafa (former Sabah state secretary) and Tan Sri Herman J. Luping (former Sabah deputy chief minister and former Sabah solicitor-general.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:01 PM

Kota Kinabalu City Hall asst director Mohammed Amir Izzat said it was monitoring the squatter problem and demolishing the squatter houses.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:01 PM

"Until May this year, 253 squatter houses were demolished. In 2012, 324 houses were demolished, in 2011, 714 houses, in 2010, 510 houses and in 2009, 1,520 houses were demolished."


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:01 PM

Mohammed Amir refuted allegation that the immigrants obtained business licence using fake IC adding they might be business partners.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:01 PM

Abd Rahim Katiman, an asst enforcement officer of Tenom District Council testified the record of squatters were updated annually.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:02 PM

Tenom had only one squatter colony with 34 houses and 174 inhabitants comprising Pakistanis, Bajau Suluks, Javanese and Muruts.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:02 PM


Sandakan Municipal Council squatter unit head Kassim Selamat said 32,095 people were living in 43 squatter colonies and 19,370 were non Malaysian citizens.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:02 PM

However he was unsure of their countries of origin but most were from southern Philippines.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:02 PM

He said 4,620 houses were demolished from 2000 to 2008 and 1,080 were demolished from 2009 to 2012.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:03 PM

Majid Patola, an inspector with Tawau Municipal Council said Tawau had 19,455 squatters. Of the number, 11,904 were non-Malaysian citizens.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:03 PM

A study on the situation of 172,200 illegal immigrants here based on the 2010 census needs to be done in order to effectively detect them.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:03 PM

Deputy Chief Minister Datuk Raymond Tan Shu Kiah said these illegals formed 38 per cent of residents in the Sandakan district who numbered 453,500, according to the census conducted by the Statistics Department the same year.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:03 PM

In light of this, he urged the Sandakan Municipal Council (MPS) to do a study to be used as a guide in carrying out concerted operations to identify the illegals.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:03 PM


"The study should include their locations of stay and their activities including illegal trading at various commercial areas in the district," he said after attending an MPS meeting, here, today.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:03 PM

Tan, who is also state Industrial Development Minister, said the presence of many illegals in this district had also created other problems like squatter areas, illegal water and electricity supply connections and uncleanliness.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:04 PM

He said the state government was now waiting for the proposals from the Royal Commission of Inquiry (RCI) which was still conducting its public hearing at the Kota Kinabalu court, on tackling the illegal immigrant problem in Sabah.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:04 PM

Tan said when the investigation was completed and the proposals obtained from the RCI, the operations to overcome the problem in Sabah, particularly in the Sandakan district, could be carried out more effectively, especially with the help of the study by MPS.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:04 PM

On the restructuring of squatter housing in this district within the Eastern Sabah Safety Zone (ESSZONE), Tan said the state government would ensure that the locals involved be moved out to new housing areas including the People's Housing Projects (PPR).


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:04 PM

He said the local people's welfare would take priority, while there would be enforcement action against illegals in the (squatter) areas.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:04 PM

Tan said restructuring of squatter housing in the state was necessary, taking into consideration the security aspect and the need to protect national sovereignty against outside threats following the intrusion incidents at Kampung Tanduo in Lahad Datu and at Kampung Simunul in Semporna in February this year.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:05 PM

Upko wants Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz to focus on his new task as Tourism Minister, especially his thrust to promote Sabah, and let the Royal Commission of Inquiry (RCI) deal with the illegal immigrant problem in Sabah.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:05 PM

Upko (United Pasokmomogun Kadazandusun and Murut Organisation) Sec-Gen Datuk Wilfred Madius Tangau said this in response to Monday's report quoting Mohd Nazri as saying illegal immigrants should not be allowed to stay in Sabah a day longer but that at the same time Malaysia has a duty to care for them under the Geneva Convention.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:05 PM

Mohd Nazri, during a press conference held after his visit at Gaya Street Sunday Fair, had also said he knows about the illegal immigrant issue in Sabah and he is definitely against Sabah being flooded with especially illegals and that there is no compromise that they should be repatriated.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:05 PM

But to chase them is not easy because while there are illegal immigrants in Sabah there are also stateless people, said Mohd Nazri, adding the State Government has to be consulted before any action is carried out because "if not we will have no workers in the plantations.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:05 PM

"The new Tourism Minister (Mohd Nazri) is now fully focused on his new task and Upko would like to see him fulfilling his new thrust promoting Sabah as a national endeavour," said Madius, following public query that Mohd Nazri seems to give an impression that the government would not or not be able to act even after the ongoing RCI concludes its investigation on the illegal immigrant problem in Sabah.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:05 PM

"On illegal immigrants our commitment is to ensure that all recommendations made by the RCI are implemented," added the Tuaran MP.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:06 PM

It's premature to talk about the full list of recommendations at this stage because the RCI is still conducting public investigation with more than 100 witnesses, said Madius.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:06 PM

Meanwhile, Api Api Assemblywoman Christina Liew advised Mohd Nazri to be consistent with his or the Barisan Nasional (BN) government's stand on the illegals issue in Sabah and stop the lip service.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:06 PM

"By now it is obvious to everyone who actually created the problem for Sabah and for what reason," she said in response to Mohd Nazri's lament on the illegal immigrant problem in Sabah.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:06 PM

Liew, who is also Parti Keadilan Rakyat (PKR) Kota Kinabalu Division Chief, said to eradicate the illegals problem in Sabah is not late if the Government is not lacking in political will.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:06 PM

"The government needs to use its political will to carry out what they must do and only then we can see results.


Anonymous said...
June 5, 2013 at 12:07 PM

No point talking only, as we had heard lip service over the same problems for yearsÉthis is time for action, walk the talk, not offer lip service," she said.


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx