Sunday, May 5, 2013

PRU-13 : Keputusan Terkini Dari Sabah

Proses penjumlahan undi bermula seawal jam 6 petang di pusat 8,245 pusat pengundian di seluruh negara dengan diperhatikan oleh ejen calon parti masing-masing. Di Sabah pula menyaksikan pertandiangan di 25 Parlimen dan 60 Kerusi DUN.

KEPUTUSAN LANSUNG DARI SABAH

KEPUTUSAN RASMI (PARLIMEN): P.174 PENAMPANG - PKR MENANG
-Tan Sri Bernard Dompok tewas kepada Ignatius Dorell Leiking dengan majoriti 10216 undi.

N.59 - TANJONG BATU
1. FATMAWATY BINTI MOHD YUSUF PAS 3,228
2. HAMISA BINTI SAMAT BN 10,858
BN MENANG MAJORITI : 7,630 undi

KEPUTUSAN RASMI : N.4 MATUNGGON - PKR MENANG dengan majoriti 320 undi

BEAUFORT: DATUK SERI PANGLIMA HJ LAJIM HJ UKIN (PKR) -MENANG

KEPUTUSAN RASMI : N.57 SRI TANJONG - DAP MENANG, Majoriti : 5927 undi.

Sandakan is won by Stephen Wong (DAP). He beats Liew Vui Keong (BN).

DAP - 14,228
BN - 13,138
Majority: 1,090

KEPUTUSAN RASMI : N.13 INANAM - PKR MENANG, Majoriti : 3202 undi

Datuk Dr Jeffery Kitingan calon STAR memenangi kerusi N.33 Bingkor.

Terkini : P.172 Kota Kinabalu dimenangi oleh DAP


Keputusan rasmi
YB Datuk Tawfiq Calon N56 Apas menang majoriti 6ribu lebih,
Datuk Syed Abbas Calon N56 Balung 4ribu lebih,
YB Datuk Mary Yap menang majoriti hampir 5ribu.

34 comments:
Write comments
  1. Apa yang penting sekarang ini teruskan perjuangan demi masa hadapan negeri Sabah ini. Berikan yang terbaik untuk memastikan rakyat terus menyokong BN untuk yang masa depan yang cerah. Janji pasti ditepati adalah slogan yang membawa BN untuk terus menjadi pilihan rakyat.

    ReplyDelete
  2. Dalam keputusan rasmi semalam yang mana BN telah pun memperolehi 133 kerusi daripada 222 kerusi yang dipertandingkan. PR hanya mendapat 89 kerusi yang mana PAS, PKR dan DAP masing-masing memperolehi 21,30 dan 38 kerusi.

    ReplyDelete
  3. Tahniah juga kita ucapkan kepada parti BN Sabah yang mana telah mempertahankan kemenangan 2/3 kerusi di negeri tersebut walaupun 3 kalah yang mana 1 dimenangai oleh PKR dan 2 kerus di menangai oleh DAP. Kerusi dimenangi PR iaitu kerusi Sandakan, Penampang dan Kota Kinabalu.

    ReplyDelete
  4. Semua ini hasil daripada usaha kepimpinan Datuk Musa aman dan juga Pemimpin BN Sabah sendiri yang tidak pernah putus asa untuk memberikan keyakinan kepada penduduk Sabah untuk terus memberi mandat kepada BN Sabah untuk menerajui Kerajaan negeri tersebut.

    ReplyDelete
  5. Akhirnya semua sudah terbukti yang mana tidak sia-sia usaha Datuk Musa sebagai ketua menteri Sabah untuk memberikan yang terbaik kepada Sabah. Semua ini pun dengan adanya kesefahaman antara semua parti komponen BN Sabah

    ReplyDelete
  6. Apa yang penting sekarang ini teruskan perjuangan demi masa hadapan negeri Sabah ini. Berikan yang terbaik untuk memastikan rakyat terus menyokong BN untuk yang masa depan yang cerah. Janji pasti ditepati adalah slogan yang membawa BN untuk terus menjadi pilihan rakyat.

    ReplyDelete
  7. Datuk Seri Najib Tun Razak menerima mandat pertamanya daripada rakyat untuk menerajui negara sebagai perdana menteri keenam selepas Barisan Nasional (BN) memperoleh majoriti mudah 112 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum ke-13 malam tadi.

    ReplyDelete
  8. Keputusan muktamad pilihan raya umum bagi kesemua 222 kerusi Parlimen masih belum diumumkan sepenuhnya.

    ReplyDelete
  9. Ini merupakan saat bersejarah bagi Najib dan negara kerana anak bekas seorang perdana menteri telah berjaya menerajui 13 parti gabungan untuk memenangi pilihan raya umum kali ini yang merekodkan 13.27 juta pemilih berdaftar.

    ReplyDelete
  10. Beliau telah berkempen tanpa mengenal penat lelah di seluruh negara untuk menyakinkan pengundi mengenai transformasi yang berlaku dalam BN dan aku janji dalam manifesto BN yang mendahulukan rakyat dan untuk membawa Malaysia ke tahap lebih tinggi.

    ReplyDelete
  11. Najib dan beberapa pemimpin parti komponen telah berkumpul di ibu pejabat BN di Menara Dato Onn di ibu negara untuk menunggu keputusan pilihan raya. BN juga setakat ini mengekalkan kerajaan negeri di Pahang, Perlis, Melaka, Negeri Sembilan, Terengganu dan Sabah.

    ReplyDelete
  12. Barisan Nasional (BN) kekal memerintah Sabah dengan majoriti dua pertiga pada pilihan raya umum ke-13.

    ReplyDelete
  13. Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman berpuas hati dengan kelancaran proses mengundi di semua pusat mengundi negeri ini

    ReplyDelete
  14. Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah, Datuk Seri Musa Aman dijangka mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sabah di Istana Negeri, petang ini.

    ReplyDelete
  15. Beliau dijadual mengangkat sumpah jawatan di hadapan Yang Dipertua Negeri, Tun Juhar Mahiruddin.

    ReplyDelete
  16. BN Sabah membentuk kerajaan apabila memenangi 48 daripada 60 kerusi DUN yang dipertandingkan.

    ReplyDelete
  17. Bagi kerusi Parlimen, BN Sabah menang 22 daripada 25 kerusi Parlimen yang dipertandingkan pada PRU-13, semalam.

    ReplyDelete
  18. tahniah utk bn sabah....tatap bn lagi

    ReplyDelete
  19. Rakyat sudah menyatakan suara, terima dengan fikiran terbuka, mohon kpd YB yang menang agar berkhidmatlah dgn amanah agar tidak lagi dicop sebagai 'buaya'dan perasuah yg hanya mencari harta.

    ReplyDelete
  20. Datuk Seri Najib Razak was sworn in as Prime Minister in front of the Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, at the National Palace, at 4.08 pm today.

    ReplyDelete
  21. The oath ceremony was broadcast live by RTM TV1 day after the National Front returned to power after winning the general elections to the 13th (GE-13).

    ReplyDelete
  22. Najib, who is also BN chairman led the GE-13 with a victory 133 parliamentary seats.

    ReplyDelete
  23. The appointment was getting pleasure Yang di-Pertuan Agong in accordance with clause (2) (a) of Article 43 of the Federal Constitution that Najib was appointed prime minister.

    ReplyDelete
  24. Najib, 59, who was accompanied by his wife Datin Seri Rosmah Mansor, when history repeats an oath before the Yang di-Pertuan Agong same as his late father, Tun Abdul Razak Hussein, when sworn in as the second Prime Minister of Malaysia in 1970.

    ReplyDelete
  25. Pusat pengundian dibuka pada jam 8 pagi ini untuk rakyat Malaysia membuat pilihan antara BN dan Pakatan Rakyat bagi membentuk kerajaan bagi tempoh lima tahun akan datang.

    ReplyDelete
  26. Pengundi diminta untuk mengundi awal kerana hujan dan ribut petir dijangka berlaku di banyak tempat di negara ini pada sebelah petang. Pengundian akan berakhir pada jam 5 petang dan pengiraan undi akan bermula selepas itu. Keputusan dijangka mula diumumkan mulai jam 8 malam.

    ReplyDelete
  27. Sebanyak 222 kerusi Parlimen dipertandingkan, dengan BN mewakili 135 kerusi, Pakatan 75 kerusi dan 12 kerusi diwakili Bebas dan tiga parti lain. BN atau Pakatan perlu menang 112 kerusi mendapat majoriti mudah.

    ReplyDelete
  28. Sementara itu, Pakatan Rakyat menguasai empat negeri – Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah - manakala BN mentadbir di sembilan negeri.

    ReplyDelete
  29. Pilihan raya ini akan melihat sejumlah besar pengundi baru – satu peningkatan sebanyak tiga juta, atau kira-kira 25 peratus - sejak PRU 2008, menjadikan ia kenaikan terbesar dalam sejarah Malaysia.

    ReplyDelete
  30. kasian Anwar.. dia dah bagitau dunia - satu Sabah menyokongnya. rupa2nya dak dapat majoriti di Tawau, Sempolna, Lahad Datu pun! hanya tambirang jak.

    gimana Anwar mau jumpa rakan2nya di Filipin, US, Singapore, Turki & India?

    malam ni diwajibnya ahli2 pambangkang datang - berhimpun + jika bulih merapu2. buat `Arab Spring` bagi membulihkannya tetap jadi PM. kasian org2 Cina yg slu ditipunya. padahal Cina ini mmg suka manipu! kami tatap dacing, bha

    ReplyDelete
  31. orang2 Cina yg kerja kerajaan spt guru2 di SJKC & SMJK, mana2 sekolah, IPG2 @ U yg masih mengutuk, mencaci & menghina kerajaan BN terbuka secara di tempat awam .. anda patut letak jawatan & bekerjalah dengan Dong_Jiau_Zong! jangan ndak sedar diri, bah

    kebajikan, dpt tender, dapat keistimewaan, naik pangkat, naik gaji anda BUKAN dengan kerajaan! letak jawatan dengan kerajaan kerna anda menyusahkan! banyak lagi kerja sendiri yg kamu bole dapat

    ReplyDelete
  32. Amerika Syarikat mengucapkan tahniah kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Barisan Nasional (BN) atas kemenangan pada pilihan raya umum ke-13 Ahad lepas.

    "Kami mengucapkan tahniah kepada rakyat Malaysia kerana berjaya mengadakan pilihan raya yang paling kompetitif dalam sejarah negara," menurut kenyataan yang dikeluarkan Kedutaan Amerika di Malaysia.

    ReplyDelete
  33. "Kami puas hati melihat rakyat Malaysia pelbagai peringkat terlibat dalam proses pengundian dalam jumlah yang besar dengan semangat yang tidak pernah berlaku sebelum ini."-pemangku timbalan jurucakap di Jabatan Negara Amerika, Patrick Ventrell.

    ReplyDelete
  34. PRU13 menyaksikan BN yang diterajui Najib kembali berkuasa apabila parti gabungan itu menang 133 daripada 222 kerusi parlimen untuk membentuk kerajaan persekutuan yang baharu.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.