Wednesday, January 16, 2013

Angka 13 Bakal Selamatkan Sabha

BAHANG pilihanraya kian terasa. Sama ada parti yang mewakili kerajaan atau pembangkang; masing-masing mengatur strategi untuk meraih undi. Pendekatan yang telah dilakukan oleh kerajaan dilihat sudah terlewat oleh pengundi-pengundi atas pagar.

BR1M, projek kecil pada saat-saat akhir seperti pemberian tangki dan zink serta ceramah dan ucapan yang menyuruh rakyat untuk terus menyokong kerajaan; dilihat hanya 40% mampu meningkatkan sokongan rakyat Sabah.
Kebangkitan rakyat kini sukar dibendung. Rakyat Sabah sudah sedar bahawa selama mereka telah ditipu oleh UMNO yang dikatakan membelakangi perjanjian penubuhan Malaysia dan perkara 20.

STAR Sabah telah banyak membongkar rahsia ini agar rakyat seluruh pelusuk negeri Sabah sedar akan hak-hak mereka yang telah lama dinodai.

Program BTP yang dianjurkan dari kampung ke kampung kian mendapat sokongan rakyat yang inginkan perubahan terutama golongan belia.

STAR dilihat memperjuangkan Agenda Borneo yang selama ini diperjuangkan oleh Parti Bersatu Sabah, namun bezanya adalah, PBS sudah tidak mampu bersuara lagi untuk rakyat Sabah dan sukar untuk menuntut hak rakyat Sabah.

Kebanjiran Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) yang tidak mampu dibendung lagi, membuatkan rakyat muak dengan perjuangan PBS. Tidak terkecuali dengan isu royalti minyak yang tidak diterima oleh pemimpin UMNO di Semenanjung dengan menyatakan bahawa Petronas akan lingkup jika memberikan royalti 20% kepada negeri pengeluar.

Selain dari itu, banyak kemudahan yang terlalu lama untuk diluluskan terutama di kawasan PBS; namun apa yang berlaku, kawasan UMNO sangat mudah untuk mendapat peruntukan.

Sebagai contoh, penduduk setinggan di kawasan tawau yang mencuri elektrik dan diserbu oleh SESB Tawau. Mereka telah diberikan bekalan elektrik tidak sampai 2 bulan. Kawasan berkenaan adalah kawasan UMNO

Isu kalimah 'ALLAH' yang mengguris hati penganut Kristian langsung tiada komen daripada PBS yang seolah-olah mengiyakan perkara ini. Inilah dia yang sering membelengu perasaan rakyat Sabah tulen. Mereka seolah-olah dianak tirikan.

PKR, PPS dan APS serta SAPP juga melancarkan serangan bagi menggamit sokongan rakyat Sabah dengan siri jelajah mereka dan diikuti penyertaan Ketua Pemuda PBS Sekong ke PKR.

Di samping itu, rakyat kini keliru untuk mengundi siapa? Semua parti terutama pembangkang menunjukkan manifesto masing-masing. Seandainya penyokong pembangkang terbahagi kepada 3 bahagian, maka ini menjadikan satu kelebihan bagi parti pemerintah.

Namun seandainya rakyat bersatu hati untuk memilih parti yang benar-benar memperjuangkan hak negeri Sabah, maka Semangat 1985 bakal berlaku kembali di mana Parti Bersatu Sabah pada ketika itu, menang sungguhpun mereka baru berusia 40 hari.

SAPP dilihat telah melaksanakan banyak program kemasyarakatan tidak seperti parti pembangkang lain. Namun apa yang harus dilakukan oleh para pengundi kelak?

Siapakah parti yang boleh dipercayai untuk membela mereka selama 5 tahun dari sekarang dan mengembalikan autonomi Sabah? INI KALI LAH kita TUKARRRRR!. LAWAN TETAP LAWAN!.

Menurut analisa secara rambang, adakah angka 13 ini adalah angka keramat kerana ; Parti USNO ditumbangkan oleh Parti BERJAYA pada tahun 1976 di mana 7+6 = 13; Parti Berjaya ditumbangkan oleh PBS pada tahun 1985 di mana 8+5 =13; PBS ditumbangkan oleh UMNO pada tahun 1994 di mana 9+4 =13 dan kali tahun 2013 di mana hujungnya 13.

Maka pada tahun ini GELOMBANG 13 bakal berlaku di Sabah.

Oleh : LO_PHUNK (sabahkini)

131 comments:
Write comments
  1. menarik juga kiraan angka2 tu. apapun, BN akan tumbang kali ini. percayalah lepas bulan april, kita org sabah akan dapat kerajaan yg baru.

    ReplyDelete
  2. These are all speculations, we do not know what will happen in the future.

    ReplyDelete
  3. Whether the number 13 will bring an end to BN is still unproven.

    ReplyDelete
  4. We will see for ourselves what's about to happen in the next GE.

    ReplyDelete
  5. There are usually a lot of speculations before an elections.

    ReplyDelete
  6. However no one can ever predict what the future would bring.

    ReplyDelete
  7. So we should wait and see what happens after the votes are counted during the next GE.

    ReplyDelete
  8. We shouldn't believe what some people say because everything can change between now and then.

    ReplyDelete
  9. People can speculate all they want but I'll believe it when I see it.

    ReplyDelete
  10. So, good luck to all contesting parties in the next GE and may the best party win majority seats.

    ReplyDelete
  11. To the people of Sabah, vote wisely.

    ReplyDelete
  12. Hangat diperkatakan tentang pilihanraya yang akan tiba tidak lama lagi. Ramai yang memberi pendapat bahawa pilihan raya umum akan diadakan/berlansung tahun ini antara bulan February @ di bulan March.

    http://herewesay.blogspot.com/2013/01/hangat-pru.html

    ReplyDelete
  13. Namun apa yang penting adalah kesediaan kita sebagai rakyat untuk memilih kerajaan agar meneruskan usaha membanggunkan bangsa dan negara kita.
    http://herewesay.blogspot.com/2013/01/hangat-pru.html

    ReplyDelete
  14. Kita tidak mengetahui apa sebenarnya rancangan yang akan dilakukan oleh pihak lain, tetapi kerajaan menampakkkan usaha mereka untuk sama2 berjalan kearah kemajuan. http://herewesay.blogspot.com/2013/01/hangat-pru.html

    ReplyDelete
  15. Walaupun ada kelemahan namun semua itu boleh diperbaiki dari masa kesemasa. Ingat pepatah orang putih "Practice makes Perfect". http://herewesay.blogspot.com/2013/01/hangat-pru.html

    ReplyDelete
  16. Selagi kita berusaha untuk melakukan yang terbaik, kita akan mendapat pulangannya nanti.http://herewesay.blogspot.com/2013/01/hangat-pru.html

    ReplyDelete
  17. Pelbagai program yang telah kerajaan jalankan demi untuk rakyat seperti:BR1M, Rebate pembelian smart Phone, PPRT, dan peruntukan2 lain untuk keselesaan rakyat.http://herewesay.blogspot.com/2013/01/hangat-pru.html

    ReplyDelete
  18. Kita tidak boleh memandang kelemahan yang dihadapi dalam kerajaan sebagai berakhirnya semangat mereka. Kita kena sama2 melakukan yang terbaik demi untuk kebaikkan kita bersama.http://herewesay.blogspot.com/2013/01/hangat-pru.html

    ReplyDelete

  19. Oleh itu bila pun pilihanraya ke-13 diadakan, rakyat kena mempersiapkan diri untuk memilih siapa sebenarnya yang layak untuk berada di atas.
    http://herewesay.blogspot.com/2013/01/hangat-pru.html

    ReplyDelete
  20. There is no need for me to mention how many years our huguan Siou, leading the KDM. How do you see yourself when you are walking in his shoes?

    ReplyDelete
  21. He has struggled to make sure that the people in Sabah get the best. If he is really don't care about Sabah, why is he still want to busying himself to get the Term of Reference of setting up the Royal Commission on Inquiry (RCI)? The current status of the RCI is in the final stage of drafting, reported in Dewan Rakyat on 17 June 2012. His effort to solve the illegal Immigrant issue will never be stopped.

    ReplyDelete
  22. Other more, Pairin has been a lawmaker in Keningau and Tambunan for ages. Look at Keningau now, a 30m handicraft center has been opened to make sure that the traditional handicraft can be presented and sure will be injecting the economic around keningau

    ReplyDelete
  23. Recently PM has announce a 235m loan for the water project and knowing that Pairin was the person who always talk about the water problem. So, can you see how he struggle to make sure that the general populace to end the water problem.

    ReplyDelete
  24. Some more a new KDM college situated at kaingaran in Tambunan launched by PM on his visit in Sabah

    ReplyDelete
  25. I don't know why some people did not see the positive things has been done by Pairin. Well no matter how much you tried, how hard you tried to make people satisfied, the fact you won't be able to satisfied all people.

    ReplyDelete
  26. People are never satisfied for what they have. But we can change it by always think positive. Be grateful for what we had now and believe that things will be going be better day by day. We can make Sabah a better place if we all be more cooperative with each other. Best of luck People.

    ReplyDelete
  27. Strategi pakatan pembangkang dikenali 3S untuk menawan Sabah, Sarawak dan mempertahankan Selangor tidak akan menjadi kenyataan kerana rakyat di negeri terbabit sudah mengenali mereka yang hanya pandai menabur janji tetapi tidak mampu untuk menunaikannya

    ReplyDelete
  28. Setiausaha Barisan Nasional Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, Sabah dan Sarawak menjadi tumpuan pakatan pembangkang berikutan jumlah kerusi di kedua-dua negeri mampu membantu mereka merealisasikan impian untuk memerintah negara ini.

    ReplyDelete
  29. “Cita-cita mereka, jika berjaya menawan Sabah dan Sarawak mereka bolehlah ambil pemerintahan negara tetapi mereka tidak mengetahui bahawa rakyat sudah hilang kepercayaan terhadap mereka, mereka sebenarnya tidak mampu untuk memimpin.

    ReplyDelete
  30. “Kita tengok apa yang berlaku di Selangor dan Pulau Pinang, banyak masalah yang timbul, semua janji yang dicakapkan tidak ditunaikan, sekarang buat janji baru lagi.

    ReplyDelete
  31. “Cukuplah rakyat dah bosan, sebab itu ramai ahli mereka yang keluar parti untuk bersama kita, rakyat dah bosan asyik bercerita benda yang sama,” katanya ketika diminta mengulas berhubung strategi 3S pakatan pembangkang pada PRU13.

    ReplyDelete
  32. Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mendedahkan strategi pakatan pembangkang dikenali 3S bertujuan mengukuhkan kembali pengaruh politiknya yang semakin longgar.

    ReplyDelete
  33. Abdul Rahman berkata, kehadiran pembangkang seperti PKR dan Pas tidak diterima oleh rakyat Sabah dan dapat dibuktikan sehingga sekarang mereka masih tidak mempunyai sebarang kerusi di negeri berkenaan.

    ReplyDelete
  34. “PKR tidak akan berjaya mendapat tempat kerana merekla tidak memahami cita rasa rakyat di sini, jika di Semenanjung mungkin mereka boleh, tetapi di sini mereka tidak mampu buktinya, Pas sudah lama bertapak di Sabah, sehingga sekarang masih tidak berjaya, malah ada di kalangan calon mereka yang hilang wang pertaruhan ketika bertanding,” katanya.

    ReplyDelete
  35. Menurutmya, di Sabah pembangkang hanya memainkan isu kemiskinan, mereka kehiduapan rakyat Sabah masih berada di tahap kemiskinan bernading negeri lain walaupun negara sudah merdeka.

    ReplyDelete
  36. “Tidak dinafikan masih ada rakyat yang miskin di Sabah dan mereka ini mungkin tinggal di kawasan pendalaman namun jika dibandingkan dengan dahulu, keadaan sekarang sudah banyak berubah. Mereka sepatutnya melihat keadaan negeri Sabah yang bergunung-ganang serta luas berbanding negeri di semenanjung, barulah boleh buat perbandingan.

    ReplyDelete
  37. “Tahap kemiskinan di Sabah sebelum merdeka dianggarkan antara 70 hingga 60 peratus yang berada di bawah tahap kemiskinan, malah ada di anatara yang mencapai kepada 100 peratus tetapi itu dahulu. Mengikut laporan yang dibuat pada 2009, tahap kemiskinan telah turun kepada 16 peratus. Itu satu kejayaan yang dilakukan oleh Barisan Nasional,” katanya.

    ReplyDelete
  38. Katanya, pembangkang cuba mengabui mata rakyat dengan menumpukan kepada isu-isu yang boleh membuat rakyat benci kepada BN,sedangkan banyak kejayaan dan kemudahan sudah dilaksanakan oleh kerajaan untuk kebaikan rakyat, bagaimanaoun pembangkang masih tidak dapat menerima hakikat berkenaan.

    ReplyDelete
  39. “Apa yang kita lihat, pembangkang hanya pandai berceramah dan kemudian memburukkan kerajaan. Itu modal mereka setiap kali berceramah mereka bercakap isu yang sama. Kini rakyat sudah bijak untuk menetukan siapa sebenarnya yang memperjuangkan nasib mereka.

    ReplyDelete
  40. Abdul Rahman berkata, pakatan pembangkang tidak perlu bercita-cita besar untuk menawan Sabah atau Sarawak pada pilihanraya akan datang tetapi apa yang berlaku ialah rakyat akan menolok pakatan pembangkang pada PRU13 nanti.

    ReplyDelete
  41. kesian macai umno yg tak tahu berfikir ini cuma pandai kutip sana sini maklumat. kalau kau rajin mencari maklumat, sudah tentu kau akan undi PR pada PRU nanti.

    korang ingat orang malaysia atau sabah khasnya masih bodoh kah? selangor 10000% kali ganda lebih bagus dari sabah yang hanya dikenali sebagai ladang ternak PTI oleh umno.

    si Abdul Rahman ni mimang tak kisah dgn apa saja yg dilakukan oleh umno asalkan dapat kedudukan dalam politik. kalau umno lantik PTI jadi kertua menteri, si abdul rahman anguk anguk saja.

    kami undi PR. 13 13 13 BN tumbang di sabah dan malaysia. kalaupun BN menang mustahil dapat 2/3.

    ReplyDelete
  42. Angka apa konon? Manada bulan 13.

    ReplyDelete
  43. I don think anything will happen any sooner.

    ReplyDelete
  44. Tidak usahlah bermain dengan angka dan ramalan.

    ReplyDelete
  45. Jangan harap dengan psiko tu senang mau jatuhkan semangat BN.

    ReplyDelete
  46. Impian dan khayalan konon tsunami politik bakal melanda Sabah adalah tidak benar. Tsunami politik tetap tidak akan berlaku di bumi Sabah. Dakwaan pembangkang hanyalah dengan tujuan untuk mengelirukan rakyat semata mata.-Salleh Said

    ReplyDelete
  47. Menjadi kebiasaan kepada parti memerintah, cabaran dari pihak lawan tidak boleh disangkal. Selagi ada parti lawan, maka selagi itu tetap ada perlawanan. Tapi parti Barisan Nasional tetap diakui oleh rakyat, bahawa BN masih utuh dan padu. Ujar Yb Dtk Salleh.

    ReplyDelete
  48. Rakyat sudah sedari. Rakyat sudah fahami, bahawa dari masa ke semasa pihak parti lawan tetap cuba masuk menyisip dicelah celah kepingan perpaduan. Namun perpaduan yang ada dalam Barisan Nasional, tetap sukar untuk digertak dan sukar untuk digugat.

    ReplyDelete
  49. Program transformasi yang diusahakan oleh Yab DS Najib Perdana Menteri, adalah untuk kebaikan rakyat sejagat. DS Najib telah berjaya menerapkan pendekatan mesra rakyat. Justeru, anggapan sesetengah pihak, tentang kisah pilihanraya 2008 yang telah berlaku di Semenanjung, konfiden tetap tidak akan berlaku di bumi Sabah.

    ReplyDelete
  50. Barisan Nasional sebuah parti yang sudah lama mengenal hati budi rakyat. BN memang diakui oleh rakyat jelata sebagai parti unggul yang sentiasa menitikberatkan permasalahan rakyat.

    ReplyDelete
  51. Hanyalah parti BN sahaja boleh membela dan memperjuangkan hak hak rakyat. Parti BN sahaja dapat memerintah dengan aman damai serta rakyat hidup sejahtera selamanya.

    ReplyDelete
  52. Yb Dtk Dr Salleh, menyeru kepada rakyat Sabah, agar sentiasa memberikan sokongan padu kepada parti Barian Nasional. Dan rakyat tidak perlu mendengar celoteh pihak pembangkang yang suka menjuburi mata rakyat dengan seribu janji, konon pembangkang dapat memberikan bulan dan bintang akan datang jatuh ke riba rakyat.

    ReplyDelete
  53. Sebenarnya janji janji yang ditaburkan oleh pihak pembangkang sekadar sebuah janji seperti kata pepatah, tanam tebu dibibir sahaja. Ujar Salleh.

    ReplyDelete
  54. Pembangkang jadi dibangkang?

    ReplyDelete
  55. What for have to decide so many of the dates while we will never know what is happening?

    ReplyDelete
  56. bahlul semualah penyokong BN ni, ketara sangat mcm PTI saja tak tahu berhujah tapi cuma pandai kutip cerita baru copy n paste ja.

    woi baca ni betul2. Org BN cakap pembangkang bohong sbb pandai bercakap tapi tidak buat apa2. mimanglah pembangkang tidak boleh buat apa2 sebab bukan pemerintah. yang peliknya kerajaan BN juga pandai bercakap tapi banyak yg kelentong saja. kalau mau tahu pembangkang kotakan janji atau tidak, tunggu dulu PR memerintah baru tahu.

    albahlul lah penyokong BN ni.

    ReplyDelete
  57. Angka tidak menjamin apa2

    ReplyDelete
  58. Changes are coming but not in this way though.

    ReplyDelete
  59. Anonymous said...
    January 16, 2013 at 3:26 PM

    Ini bukan pasal penyokong la wei.

    ReplyDelete
  60. Jadi kalau penyokong pembangkang tu bukan dikira penyokong juga ka?

    ReplyDelete
  61. sdh 54 tahun UMNO/BN perintah..tiada apa yg rakyat Sabah boleh banggakan..malah jadi Negeri termiskin pula..bosan la..hanya pemimpin yg kaya raya tp rakyat derita..apa salahnya kita TUKAR untuk bagi peluang Pakatan Rakyat tunai janji ke pada Sabah

    ReplyDelete
  62. Awas! UBN akan mainkan politik MITOS yakni dengan bayangan menakut-nakutkan kerana mereka tahu org sabah ramai yg penakut..

    ReplyDelete
  63. Bersainglah dengan cara yang bijak dan bersih.

    ReplyDelete
  64. Rakyat harus bijak menilai sejauh mana janji yang dibuat dapat ditunaikan.

    ReplyDelete
  65. Ramalan yang tidak berasas, tidak perlu menumpu perhatian sebenarnya.

    ReplyDelete
  66. Rakyat harus menilai dan mengundi dengan bijak.

    ReplyDelete
  67. Kerajaan sentiasa mengutamakan rakyat terutama PRU semakin dekat. Memberi peruntukan dan bantuan seperti BR1M, smartphone dll. Apakah tujuanya?

    ReplyDelete
  68. Tidak terkecuali dengan isu royalti minyak yang tidak diterima oleh pemimpin UMNO di Semenanjung dengan menyatakan bahawa Petronas akan lingkup jika memberikan royalti 20% kepada negeri pengeluar.

    Topik royalti harus dikaji dan dilaksanakan agar orang Sabahan menikmati perkembangan yang lebih mantap.

    ReplyDelete
  69. Masalah PATI masih merungsingkan. Kerakyatan songsang masih isu yang serius. Sudah pasti ada pihak salah menggunakan kuasa.

    ReplyDelete
  70. Selain dari itu, banyak kemudahan yang terlalu lama untuk diluluskan terutama di kawasan PBS; namun apa yang berlaku, kawasan UMNO sangat mudah untuk mendapat peruntukan.

    Kerajaan Persekutuan memberi peruntukan untuk negeri BN sahaja. Yang lain, usahalah sendiri.

    ReplyDelete
  71. It is such a coincident only, such prediction may not be true also.

    ReplyDelete
  72. Kerajaan BN sudah berkata mereka akan memastikan kemenangan majoriti kerusi pada PRU-13.

    ReplyDelete
  73. Mereka berkata akan berusaha mengekalkan negeri-negeri asal dan juga merampas semula negeri bawah PR.

    ReplyDelete
  74. SPR harus memastikan PRU yang bersih dan adil. Segala senarai yang tidak layak harus dilucutkan dari senarai mengundi.

    ReplyDelete
  75. STAR Sabah telah banyak membongkar rahsia ini agar rakyat seluruh pelusuk negeri Sabah sedar akan hak-hak mereka yang telah lama dinodai.

    Rakyat semakin bijak dan mereka jelas apakah yang patut buat demi masa depan masing-masing.

    ReplyDelete
  76. SAPP semkain kehilangan penyokongnya setelah YTL gagal melaksanakan tanggung jawabnya.

    ReplyDelete
  77. Baik kita tengoklah selepas PR dan BN bertanding nanti, tengok siapa yang akan ditewaskan nanti.

    ReplyDelete
  78. Ini hanyalah satu ramalan ataupun spekulasi, tidak semestinya betul.

    ReplyDelete
  79. BN harus membaiki lagi kelemahan yang berkemungkinan membawa kesan di PRu akan datang. Perhimpunan 112 membuktikan sesuatu.

    ReplyDelete
  80. Kita boleh lihat sendiri sama ada ramalan nomber 13 ini bakal selamatkan Sabah ataupun tidak.

    ReplyDelete
  81. Tsunami politik di Sabah seakan berlaku juga.

    ReplyDelete
  82. Sabahan should vote wisely for the better future.

    ReplyDelete
  83. Kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memberi harapan baharu kepada golongan muda di negara ini untuk menikmati masa depan yang lebih cerah

    ReplyDelete
  84. dasar yang diperkenalkan Najib memberi manfaat kepada golongan muda.

    ReplyDelete
  85. Golongan muda melihatnya sebagai praktikal untuk dilaksanakan, sejajar dengan agenda transformasi kerajaan

    ReplyDelete
  86. golongan muda, termasuk anggota Puteri Umno supaya memahami dasar kerajaan dan menerangkannya kepada rakan sebaya mereka, terutama tentang misi Najib untuk menjadikan Malaysia negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang 2020.

    ReplyDelete
  87. penerimaan golongan itu amat penting bagi Barisan Nasional kerana pengundi muda merangkumi lebih 40 peratus daripada jumlah pemilih pada pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  88. Umno pada kali ini, sama ada pada peringkat cawangan mahu pun bahagian, tetap penting demi perjuangan dan survival parti biarpun tiada proses pemilihan diadakan. Ia tidak boleh dianggap sekadar memenuhi kehendak dan peraturan parti, sebaliknya dijadikan sebagai platform ke arah memperkasakan Umno agar terus unggul, relevan dan kekal menjadi tonggak kepada Barisan Nasional

    ReplyDelete
  89. pemimpin menyampaikan mesej kepada ahli peringkat akar-umbi, sejajar perubahan dan pembaharuan serta kehendak Perdana Menteri merangkap Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menahkoda zaman dan melestarikan Umno.

    ReplyDelete
  90. Apabila parti kuat, kerajaan menjadi kukuh dan akhirnya ekonomi akan makmur. Inilah sebenarnya antara perjuangan Umno -- mewujudkan kemakmuran dan kesejahteraan untuk rakyat.

    ReplyDelete
  91. harapan begitu tinggi disandarkan oleh perwakilan ketika berlangsungnya perhimpunan agung parti-baru baru ini. Mereka mahu melihat perubahan dan pembaharuan. Mereka mahukan suatu anjakan paradigma untuk parti, supaya Umno kekal unggul dan relevan.

    ReplyDelete
  92. Setiap pemimpin perlu mendengar setiap denyut nadi rakyat supaya tidak hanyut dan terjerumus dalam putaran arus politik yang ganas. Seperti yang pernah diungkapkan oleh Datuk Seri Mohd Najib sendiri, bahawa Umno harus berubah kerana, jika tidak, parti akan rebah dalam pilihan raya akan datang.

    ReplyDelete
  93. Pembangkang cemburu Najib beri peruntukan bagi pembangunan rakyat

    Pembangkang hanya sibuk mempengaruhi pemimpin BN yang tamak untuk melompat, sementara Najib sibuk mengenal pasti pembangunan rakyat, dan ada ura-ura melalui Bajet 2013 ada peruntukan tambahan bagi setiap wakil rakyat BN.

    Apabila mendengar bahawa Najib akan memberi peruntukan tambahan bagi setiap kawasan yang di wakili BN, pembangkang memandangnya secara sinis, sambil mendakwa bahawa wang tidak akan mampu mengubah pendirian rakyat.

    ReplyDelete
  94. Pembangkang cemburu Najib beri peruntukan bagi pembangunan rakyat

    Sebenarnya pembangkang berfikiran jumud dan tidak ikhlas.. di lain pihak mereka mahu merampas kerajaan daripada BN, apa kah bila mereka berjaya, pembangunan rakyat akan diketepikan? berasaskan kepada cemohan mereka terhadap peruntukan yang disalurankan BN untuk membangun rakyat; mereka sebenarnya hanya mahu berkuasa untuk untuk kepentingan diri sendiri, bukannya membangun rakyat.

    Rakyat perlu celik membaca matalamat Pembangkang terutama Anwar. Anwar pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri, melalui jawatan itu, beliau menjadi maha jutawan.

    Anwar mahu mengulangi kedudukannya yang telah hilang itu, atas sebab itu, beliau melakukan berbagai cara untuk kembali.

    ReplyDelete
  95. Pembangkang cemburu Najib beri peruntukan bagi pembangunan rakyat

    Percayalah, kalau Anwar dan konco-konconya kembali, malapetaka akan melanda negara ini. Satu imbasan fakta, semasa krisis kewangan tahun 1997, semasa Anwar masih Menteri Kewangan, begitu banyak syarikat dan ahli perniagaan jatuh muflis, kerana tindakan Anwar menaikan bunga bank dan tempoh Non Performing Loan (NPL) dipendekan daripada enam bulan kepada tiga bulan.

    Semasa krisis kewangan itu, negara hampir muflis, syukur kerana Tun Dr Mahathir sempat bertindak dan menyelamatkan ahli-ahli perniagaan dan negara melalui kawalan mata wang.

    ReplyDelete

  96. Pembangkang cemburu Najib beri peruntukan bagi pembangunan rakyat


    Kini, Anwar menjaja ke sana ke mari, kalau Pakatan Rakyat berjaya merampas Putrajaya, CASH COW negara, Petronas akan dipergunakan sepenuhnya antaranya untuk mengwujudkan pendidikan percuma sehingga ke peringkat universiti yang memerlukan perbelanjaan lebih 43 bilion ringgit, menurutkan harga minyak, walaupun subsidi berat perlu dilakukan, menghapuskan tol lebuhraya dan menggunakan wang negara membayarnya (sedangkan hanya sebahagian rakyat sahaja menggunakan lebuhraya itu).

    Anwar lupa, bahawa pendapatan negara selain melalui pendapatan daripada cukai export dan import, juga berpunca daripada sistem percukaian. Tanpa itu, negara tidak akan mendapat pendapatan. Bersandarkan kepada CASH COW petronas yang hanya mempunyai keuntungan kotor 80 bilion setahun, tidak akan mampu membangun negara yang perlu peruntunkan lebih 200 bilion setahun.

    Benarlah, jika Anwar mengambil pendekatan sepertimana reotik dan gimik mereka untuk menipu rakyat demi undi, negara akan muflis.

    ReplyDelete
  97. Pembangkang cemburu Najib beri peruntukan bagi pembangunan rakyat

    Yakinlah, semua janji-janji Anwar ada gimik politik, kerana semuanya itu tidak akan boleh dilakukan; kalaupun dilakukan, maka kejadian rusuhan akan berlaku, atas sebab ramai rakyat jatuh miskin.

    Apabila keadaan dalam negara tidak stabil, maka terlalu sukar mengwujudkan keamanan, bukti, di Iraq, Mesir, Libya, sehingga kini tiada keamanan, walaupun kerajaan telah bertukar.

    Kepada rakyat jelata yang cinta perdamaian dan kerharmonian, tolaklah Pakatan Pembankang, terutama individu yang bernama Anwar Ibrahim

    ReplyDelete
  98. UMNO dan Barisan Nasional (BN) di Sabah tetap kukuh dan akan terus
    melaksanakan langkah perlu bagi memastikan keadaan itu berterusan.

    ReplyDelete
  99. dakwaan kononnya UMNO dan BN Sabah kini lemah hanya permainan politik
    pembangkang khususnya oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  100. langkah tertentu diambil untuk memastikan kita dapat mengukuhkan UMNO dan BN di Sabah

    ReplyDelete
  101. Parti komponen BN memainkan peranan yang penting bagi memastikan BN Sabah terus kukuh.

    ReplyDelete
  102. Barisan Nasional (BN) menjangkakan untuk memenangi lebih daripada 140
    kerusi parlimen yang mereka perolehi dalam pilihan raya 2008 walaupun
    serangan dan ceramah oleh Pakatan Rakyat (PR) seringkali mendakwa mereka boleh merampas Putrajaya dalam pilihan raya akan datang yang mesti diadakan pada penghujung April 2013

    ReplyDelete
  103. ahli politik BN mengaku tujuh kerusi parlimen di Sarawak dan enam di
    Sabah terdedah untuk PR menangi tetapi kubu kuat mereka di kawasan luar bandar kekal kukuh.

    ReplyDelete
  104. terdapat 222 kerusi parlimen dan 505 kerusi negeri untuk dimenangi dalam pilihan raya umum (PRU) ke-13 akan datang.

    ReplyDelete
  105. Senario terburuk adalah hanya memenangi lebih 120 kerusi tetapi kami
    yakin mendapat seberapa banyak seperti yang kita lakukan pada tahun 2008 jika tidak lebih

    ReplyDelete
  106. kalau dulu bila rakyat dengar berita tentang masalah itu ini kalau tidak ikut kerajaan, sampai terkencing kencing org kampung takut. tapi zaman kini, semua sudah celik berita. mimanglah najib bagi peruntukan sebab dia pegang duit (menteri kewangan). pembangkan memang tak boleh bagi peruntukan sbb belum memerintah.

    kalau mau tahu anwar boleh atau tidak, kena menangkan PR dulu maa..ayaaa akai takda laaa..BN memang kaki rasuah dan kaki penipu hinggakan kerajaan BN di sabah bolelah dianggap kerajaan haram kerana menang hasil bantuan pengundi haram PTI. ini kali laa..

    kepada rakyat yang cintakan keamanan, tolaklah najib dan BN kerana banyak jenayah yang berlaku zaman pemerintahan najib. ahahahaa

    PRU13 gerenti BN melingkup.

    eh, terlupa pula' ingat kah lagi paul si sotong kurita yang meramal BN bakal merlingkup? sotong pun tahu BN melingkup apatahlagi rakyat malaysia ahahahahah

    ReplyDelete
  107. Kepimpinan Najib hutang negara melonjak sekali lipat dari 5 perdana menteri sebelum dia. (5 PM sebelum Najib hutang Negara 250b, Najib naik hutang jd 500b+)apa yg dia buat? jambatan kedua pp? tiada. bangunan paling tinggi? tiada.

    500b bahagi 28 juta rakyat ±17000 seorang..haha. Hutang Negara setiap rakyat bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  108. tiada kaitan nombor 13 dengan pilihanraya yang bakal berlangsung nanti...

    ReplyDelete
  109. penulis mungkin sengaja mewujudkan spekulasi nombor 13 ini untuk mengelirukan rakyat...rakyat tidak perlu percaya dan taksub dengan nombor 13..

    ReplyDelete
  110. apa yang pasti untuk pengetahuan penulis ialah, parti2 pembangkang di sabah masih lagi saling tidak mempercayai dan menunding jari antara satu sama lain dalam isu perebutan kerusi...rakyat sudah nampak keegoan dan ketamakan parti2 pembangkang yang pentingkan agenda politik peribadi..

    ReplyDelete
  111. undi pembangkang akan pecah...maka peluang kemenangan pembangkang adalah tipis..

    ReplyDelete
  112. boleh tahan juga PTI yang dapat IC haram pertahan BN dlm ini forum, berusahalah..semoga dapat banyak duit dari BN.. lepas PRU13 nti, bye bye la gamannn..mimang BN akan tumbang ini kali. bukan sebab no 13, tetapi rakyat sudah tahun BN ini ialah pengkhianat besar negara sanggup memberi IC demi memenangkan BN dalam pilihanraya. tai tasu lah kau BN''pi mampus la''

    ReplyDelete
  113. BN tetap akan menjadi pilihan rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  114. Dakwaan pihak pembangkang yang mengatakan Bn semakin lemah adalah hanya sekadar untuk memancing undi rakyat sahaja.

    ReplyDelete
  115. bersedialah pembangkang untuk kalah.

    ReplyDelete
  116. PM kita berusaha untuk memastikan ekonomi negara semakin meningkat, pembangkang pula sibuk menjajah cerita untuk menjatuhkan pemimpin BN.

    ReplyDelete
  117. If BN wins election, the opposition will claim it was rigged even if it was won fair and square

    ReplyDelete

  118. The propagandist credo tells us that information, at its best truthful and at worst, a lie, can be manipulated to be believable or unbelievable in whatever communications platform, provided that the message is blasted to the targeted audience repeatedly.

    ReplyDelete
  119. Barisan Nasional a winnable party in Sabah

    KOTA KINABALU: Barisan Nasional is a winnable party in Sabah, said Sabah State Legislative Assembly Speaker Datuk Seri Salleh Said Keruak.

    Salleh, who is also Sabah Umno liaison deputy chairman, was confident that any candidate chosen by the Barisan leadership would win in the coming general election.

    "I believe that with strong cooperation among component parties, Barisan will obtain an easy win for the election.

    "We need to remember that in the 12th general election we only lost one parliamentary seat and one state assembly seat...so our benchmark is high. To me, Sabah is a fixed deposit not only in determining Barisan's win but also to ensure Barisan obtains a two-third majority," he said to reporters after launching the book titled 'Alien Menchari Chinta' at the Universiti Malaysia Sabah main campus in Likas, near here Wednesday.

    Salleh said Sabah Barisan's approach was now directed more towards giving explanation to the people so that they are not confused by slander and allegations made by the opposition. He hoped all Barisan leaders could foster unity apart from going down to the field and managing the people's problems.

    "If we cannot solve the problem, we need to explain why we need time to solve the issue and it's important that we don't lie to the people," he said.

    When asked if he was ready to contest on the Barisan ticket for the coming general election, the former Chief Minister said it was up to the leadership to decide.

    "Support whoever is nominated by the party and work hard for the party's victory.

    "Although I was not chosen in the last election, I still remain loyal to Umno and Barisan," he added

    ReplyDelete
  120. BN pada landasan terbaik

    Kerajaan Barisan Nasional (BN) berada pada landasan terbaik bukan sahaja untuk mengekalkan mandat yang diperoleh dalam Pilihan Raya Umum Ke-12, malah mampu mendapat kemenangan lebih besar, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Menurut Timbalan Perdana Menteri, BN telah bangkit daripada lena dan zon selesa selepas mendapat isyarat rakyat daripada tsunami politik 2008 dengan melakukan transformasi ke arah lebih baik dalam parti, kerajaan dan kebajikan rakyat.

    ReplyDelete
  121. BN pada landasan terbaik

    Menurutnya, keyakinan itu bukan berasaskan kepada perasaan 'syok sendiri' tetapi dibuktikan melalui analisis banyak pihak berkecuali termasuk dari dalam dan luar negara bahawa BN pada hari ini lebih kukuh dan baik berbanding sebelum pilihan raya lalu.

    "UMNO telah meminda perlembagaan menjadi lebih inklusif, terbuka, malah parti-parti komponen lain juga telah memantapkan kekuatan bagi memastikan tiadanya isu-isu dalaman.

    "Dalam lapan pilihan raya kecil yang lalu, terbukti rakyat di mana sahaja telah memberikan sokongan kepada BN dan umumnya penerimaan mereka kepada dasar-dasar kerajaan semakin meningkat," katanya.

    Beliau yang juga Timbalan Pengerusi BN berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) kali ke-15 di sini hari ini.

    ReplyDelete
  122. BN pada landasan terbaik

    Yang turut hadir Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman; Presiden PBRS, Tan Sri Joseph Kurup dan pimpinan parti-parti komponen lain.

    Tambah Muhyiddin, kerajaan melalui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah melaksanakan transformasi yang lebih memfokuskan kepada inisiatif membela rakyat melalui gagasan 1Malaysia yang diterjemahkan dalam dasar-dasar yang menyentuh denyut nadi setiap kelompok masyarakat.

    "Pada masa ini negara mencatat pencapaian luar biasa dalam ekonomi sama ada domestik atau pelaburan luar negara seperti hasil pendapatan semakin bertambah, pungutan cukai meningkat, ekonomi juga berkembang lebih lima peratus dan ini diakui oleh Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dan Bank Dunia.

    "Ini adalah antara perkara asas yang jelas membuktikan bahawa kedudukan BN semakin kukuh dan rakyat menerima baik segala dasar-dasar yang diperkenalkan oleh kerajaan.

    "Di mana sahaja kita turun, kita mendapat respons amat positif daripada pelbagai latar belakang dan bagi saya suasana ini amat baik," katanya.

    ReplyDelete
  123. Barisan Nasional (BN) masih merupakan pilihan terbaik bagi rakyat Malaysia kerana formulanya terbukti berkesan bagi sebuah negara yang mempunyai berbilang kaum dan agama seperti negara ini, kata Bendahari BN Sabah Datuk Hajiji Noor.

    ReplyDelete
  124. The radio itself is made for Pandora, seeing as how its remote had all the Pandora controls right on it.
    This side slider enables quick typing of the text, probably to mail or type some important information for future use.
    Internet radio has gained immense popularity over the years.



    Also visit my blog: Radio Portal ()

    ReplyDelete
  125. When we choose to do the opposite of nothing,
    then we can do something to help others and make a difference.
    This means to sell your mods would be considered the same as pirating the game itself.

    Online gaming is a popular way to spend enjoyable time at a low cost for hours on end.


    my web blog; 자료실 - [자바스크립트 팁] 간단한 이미지
    슬라이드쇼 ()

    ReplyDelete
  126. Try simple games and check how your internet connection is and
    then move on play more games. Aside from the
    obvious difficulties of pitching so brilliantly in such a high pressure situation, Larsen's feat is even more impressive when one considers that the Dodgers had four future Hall of Famers in their lineup: Duke Snider, Jackie Robinson, Roy Campanella and Pee Wee Reese. t love the unself-conscious little boy or girl, the undaunted miniature explorer who moves with unbridled enthusiasm to experience life.

    Here is my blog post ... [主页]

    ReplyDelete
  127. Dominion: Intrigue is a standalone expansion for the award-winning
    Dominion card game that shook the gaming world in 2008.
    Leveling up to defeat all the enemies can be time arresting so apprehend to absorb a acceptable bulk of hours anniversary day accepting the a lot of out of this
    game. Most video game testers reported that their salary falls between $15,000 and $55,
    000 in a year.

    My weblog; http://bitanix.com/?module=TawnyaBayl

    ReplyDelete
  128. Once you have done this, set the burn speed to 4x and click Burn and wait for it to
    complete. Say you're doing as well at Chemistry, and as you are doing at Maths Extension 2, then instead of splitting your study time equally between the two (just because they are both worth 2 units each), you should spend more time on Extension 2, simply because it scales higher. Harry Potter Hogwarts is one more entry into this new series of LEGO board games.

    my site: mouse click the following web site (www.recentarticless.info)

    ReplyDelete
  129. "Worked All Zones Award" is the same concept with time zones.
    So your personal, non-commercial, watercraft is exempt
    from a licensing requirement. Another radio commercial production tip to chew on
    is to make sure the audio quality is excellent on any spot your produce.


    my homepage - radio con cd y usb

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.