Friday, January 25, 2013

Pengikut Ajaran Sesat Bunuh Diri Ramai-Ramai

Didirikan pada akhir tahun 1970-an, di bawah kepemimpinan Jim Jones, aliran pemujaan ini hidup menyendiri terpisah dari dunia di sebuah hutan di Amerika Selatan. Pada tahun 1978, anggota kongres Amerika, Leo Ryan, mengunjungi wilayah Jonestown dalam misi pencari fakta.

Ketika Ryan hendak meninggalkan Jonestown,lapan belas anggota aliran pemujaan yang ingin meninggalkan aliran pemujaan itu mencuba ikut menyertainya, yang membuatkan menjadi awal kerusuhan . Anggota aliran pemujaan melepaskan tembakan kepada mereka yang mencuba meninggalkan aliran pemujaan itu.

Anggota kongres Ryan, tiga orang wartawan, dan seorang anggota aliran pemujaan yang mencuba untuk lari, terbunuh. Sebelas orang terlcedera. Beberapa jam setelah kejadian, pemimpin aliran pemujaan memerintahkan anggota-anggotanya untuk melakukan bunuh diri massal dengan meminum potasium sianida.

Kanak-kanak meninggal lebih dulu, bayi dibunuh dengan racun yang dimasukkan ke mulut dengan sedotan. Setelah itu, lebih dari sembilan ratus orang, termasuk kanak-kanak, meracuni diri mereka sendiri.





13 comments:
Write comments
  1. Tiada motif kehidupan...subhanallah!!

    ReplyDelete
  2. Ajaran sesat... setan telah merasuk mereka beramai-ramai untuk masuk neraka... kesian...

    ReplyDelete
  3. Yesus ampuni mereka sebab mereka tidak tahu apa-apa... amen

    ReplyDelete
  4. inilah jadinya apabila tidak memiliki ilmu hakikat keimanan atau hakikat ketuhanan.

    ReplyDelete
  5. Apa itu Yesus?.....Tdk kah juga itu adalah ajaran sesat?....Hayati dn ikuti DEBAT AGAMA secara ikhlas dn khusus yg trhebat untk jalan menuju TUHAN YG SEBENAR, antara Dr ZAKIR NAIK VS Dr WILLIAM CAMBEL. Atau antara AHMAD DEEDAT VS JIMMY SWAGAT. Jalan dn petunjuk yg terbaik untk mgenal Tuhan yg esa.

    ReplyDelete
  6. Yesus tu maknanya MUSHRIKIN ( kafir yg dilaknat )la. Nabi Isa tu tak minta pun dipanggil anak Tuhan malah setelah aku baca Injil Barnaba..memang agama kristian sekarang lari dr amalan nabi Isa dulu. nabi isa takde cakap boleh ampuni seseorg pun dlm injilnya. Hanya pemesongan amalan/kepercayaan paderi2 trkemudian jer.

    **yassir arafat

    ReplyDelete
  7. They don't know what they are saying.
    "I am the way, the truth and the life"- it has been told and shown.

    ReplyDelete
  8. Kalau kamu beragama dengan baik, seharusnya kamu sayang dan menghormati agama lain. Mau berdakwah pun dengan kasih sayang, bukan dengan hinaan dan kutukan. Hukum paling utama "kasihilah sesamamu". God bless.

    ReplyDelete
  9. Anda boleh menilai sendiri ajaran yang mana ada cinta Kasih terhadap sesama sendiri...kerana Tuhan itu adalah Kasih/Love...bagaimana kita dapat mengasihi Tuhan, sedangkan diri sendiri saling membenci sesama...sedangkan semua manusia adalah sama taraf dihadapanNYA. Tuhan sangat mengasihi semua ciptaanNYA....Lebih baik memberitakan betapa KasihNya Tuhan kepada sesama kita, daripada saling mengutuk sesama umat..............

    ReplyDelete
  10. jan trlalu tabsud.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Walaupun kristian turut memaparkan perasaan cinta mereka terhadap Nabi Isa sebagaimana muslim tetapi cara mereka amat bertentangan sekali dengan kita. Kita amat sayang dan cinta dengan Nabi Isa kerana baginda adalah salah seorang Nabi Allah, segala mukjizat yang diperlihatkan adalah bukti bahawa baginda adalah seorang utusan Allah yang membawa ajaran yang benar. Tetapi orang kristian menyatakan perasaan cinta dan sayang mereka dengan menyatakan bahawa baginda itu adalah salah satu dari oknum ketuhanan di dalam triniti atau tritunggal dan pelbagai lagi dakwaan yang kadangkala seakan tidak masuk akal manusia yang waras.

    ReplyDelete
  13. Walaupun kristian turut memaparkan perasaan cinta mereka terhadap Nabi Isa sebagaimana muslim tetapi cara mereka amat bertentangan sekali dengan kita. Kita amat sayang dan cinta dengan Nabi Isa kerana baginda adalah salah seorang Nabi Allah, segala mukjizat yang diperlihatkan adalah bukti bahawa baginda adalah seorang utusan Allah yang membawa ajaran yang benar. Tetapi orang kristian menyatakan perasaan cinta dan sayang mereka dengan menyatakan bahawa baginda itu adalah salah satu dari oknum ketuhanan di dalam triniti atau tritunggal dan pelbagai lagi dakwaan yang kadangkala seakan tidak masuk akal manusia yang waras.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.