Monday, January 21, 2013

Mahathir Boleh Disiasat Bawah Akta Hasutan

Bekas Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) Profesor Dr Abdul Aziz Bari, berkata, Akta Hasutan boleh dikenakan ke atas Tun Dr Mahathir Mohamad kerana mempersoal kedudukan orang Cina dan India yang diakui perlembagaan.

Beliau mengulas syor Mahathir agar Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan bagi menyiasat pemberian kerakyatan kepada sejuta ‘pendatang asing’ di Persekutuan Tanah Melayu, sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan.

“MCA dan MIC patut kutuk Mahathir sebab bekas PM itu mempertikaikan kedudukan orang Cina dan India. Mereka juga boleh buat laporan polis sebab Mahathir seperti berkata kedudukan warganegara mereka didapati secara tidak sah

“Mahathir boleh disiasat di bawah Akta Hasutan sebab ini mempertikai kedudukan bangsa lain dan boleh menimbulkan rasa tak selesa (pelbagai kaum),” ujar pakar undang-undang ini.

Dalam pada itu, beliau turut mengulas kenyataan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman bahawa media cuba mensensasikan prosiding RCI berhubung pemberian kewarganegeraan di Sabah.

“Apakah Musa merasa kedudukan Umno dalam bahaya maka dia mengatakan isu itu telah disensasikan? “Tujuan suruhanjaya diraja itu sendiri adalah untuk menyiasat sesuatu isu penting. Prosidingnya sama seperti prosiding mahkamah, boleh dilaporkan dalam media tanpa sekatan,” tegas beliau.

“Apa guna sebuah RCI, yang dibiayai oleh wang rakyat, jika prosidingnya disembunyikan?,” tambah beliau.

Malah katanya, Musa boleh diheret ke depan RCI atas tuduhan menghina suruhanjaya itu, sekiranya tidak berhenti membuat sebarang kenyataan.

Terdahulu, Aziz berkata, pemberian kewarganegaraan kepada orang Cina dan India oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj adalah berdasarkan kepada kontrak sosial yang dipersetujui Umno sendiri.

“Ia adalah asas kepada penerimaan mereka terhadap kedudukan istimewa Melayu di bawah perkara 153 di bawah Perlembagaan Persekutuan,” .

“Mana dia MCA, MIC dan Gerakan? Mereka patut kecam Mahathir dan tinggalkan BN sekiranya pimpinan Umno tidak menegur kebiadaban Tun Dr Mahathir itu,” tegasnya.

1,015 comments:
Write comments
  1. Tak sabar2 tunggu komen mahathir sama musa?

    “Mana dia MCA, MIC dan Gerakan? Mereka patut kecam Mahathir dan tinggalkan BN sekiranya pimpinan Umno tidak menegur kebiadaban Tun Dr Mahathir itu? ...PBS.UPKO mana suara?

    ReplyDelete
  2. sesiapa saja yang bersama dgn parti syaitan yang dikenali secara otomatik jadi bisu dan bodoh. itulah yg terjadi sama PBS, UPKO, PBRS, MCA. MIC dsb.

    siasat dan buang daerah terus si TUN M ni. rupa-rupanya dialah punya angkara PTI disabah menjadi sangat kritikal. mahathir bilang ikut undang2 tetapi tidak pernah pun kerajaan mahupun BN mengumumkan dalam bajet ataupun tak ada statistik yang dikeluarkan oleh KDM untuk dihebohkan kepada rakyat khasnya sabah.

    ini menunjukkan bahawa pemberian ic kepada pendatang ialah satu rahsia besar oleh BN dan sememangnya pemberian ic ini adalah haram kerana dibuat semata mata untuk lanjutkan hayat BN di sabah.

    penderhaka kepada negara boleh dihukum gantung sampai mati'

    kenapalah rakyat sabah bodoh sangat sudah tahu sabah dimusnahkan oleh BN, tetapi rakyat sabah masih lagi menyokong BN? rakyat sabah tak sayangkah dengan negeri sendiri? dulu2 rakyat sabah hidup aman kerana jumlah PTI teramat kurang, ibu bapa tak risau anak2 pergi kemana pun, tetapi sekarang, bukan saja anak2 yang perlu dikawal tetapi org tua sendiri takut untuk keluar rumah.

    menjaja di pasar2, apatahlagi berniaga di kaki lima terpaksa bersaing dengan pendatang. rumah2 di bandar mahupun di kampung terpaksa di pasang jeriji besi kerana takut dipecah masuk.

    anak2 tempatan pun ada yang mati dirogol dan dibunuh oleh pendatang. anak2 perempuan juga ada yang digoda dan dibawa balik ke luar negara. bila bergaduh kumpulan pendatang ini sehingga ada yg terbunuh. kawasan2 ladang atau kilang2 menjadi kawasan hitam dan menakutkan kerana para pekerja adalah pendatang. mereka ini ganas kerana makan dadah terutama syabu.

    inilah yang berlaku di sabah hasil kerja kotor dan terkutuk oleh kerajaan BN. pemberian ic kepada pendatang disabah adalah polisi oleh kerajaan BN. oleh itu, sudah sampai masanya rakyat sabah bangkit dari mimpi dan keasyikan hasil pemberian zink, tangki atau BRIM oleh kerajaan BN.

    sepatutnya parti tempatan seperti PBS, PBRS, UPKO sedar mereka sedang bersekongkol dgn parti pemusnah sistem di sabah dan perlu menjauhi dari BN tetapi amat menyedihkan bila ada pemimpin org tampatan sabah memujuji pula pentadbiran BN di sabah.

    Tan Sr Joseph Kurup, kalau anda berada dipihak rakyat sabah yang mahukan ketelusan, tolonglah bersuara sebagai rakyat sabah atau kamu juga akan lingkup dlm PRU13 nanti.

    ReplyDelete
  3. Beberapa pemimpin Sabah mengatakan masalah pendatang tanpa izin di negeri tersebut dapat diselesaikan, sambil mengenepikan tuduhan dari parti pembangkang mengenai kontroversi “Projek IC” pada sekitar 1980an.

    ReplyDelete
  4. Bercakap kepada The Malaysian Insider, mereka mengetahui bahawa dakwaan wujudnya “pemberian kewarganegaraan untuk undi” kepada pendatang tanpa izin mungkin menyukarkan peluang mereka dalam pilihan raya akan datang.

    ReplyDelete
  5. Tetapi mereka mengatakan ini adalah bukti keikhlasan Datuk Seri Najib Razak dan kejujuran BN untuk mengakhiri masalah selama empat dekad ini.

    ReplyDelete
  6. Selepas bertahun-tahun parti-parti BN Sabah, pembangkang dan kumpulan badan bukan kerajaan melobi, akhirnya perdana menteri bersetuju untuk menubuhkan inkuiri Suruhanjaya DiRaja (RCI) untuk menyelesaikan masalah itu.

    ReplyDelete
  7. "Saya boleh katakan, RCI inilah yang kita perjuangkan selama ini. Terdapat pengakuan dari pihak pembangkang apabila panel ini ditubuhkan, mereka tidak bersikap positif tentang perkara ini."

    ReplyDelete
  8. “Tapi di sini, mereka disapina sebagai saksi, mereka adalah saksi yang ada kredibiliti,” kata setiausaha agung United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (UPKO), Datuk Wilfred Madiu Tangau apabila dihubungi The Malaysian Insider.

    ReplyDelete
  9. Ketua penerangan Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Johnny Mositun turut mengeluarkan nada yang sama, mengatakan BN tidak takut memberi bukti dalam kehadiran pendatang tanpa izin di Sabah serta peningkatan mendadak yang tidak dapat dikawal.

    ReplyDelete
  10. Beliau menambah, dakwaan mengenai “Projek IC” pada masa lalu akhirnya didedahkan, terutamanya ketika petisyen pilihan raya Likas yang kesnya dibawa ke mahkamah tinggi, tetapi tidak ada tindakan diambil.

    ReplyDelete
  11. “Saya fikirkan kerajaan kita jujur dengan RCI, saya berharap siasatan ini dibawa secara tersusun, buktikan ini berlaku supaya kita dapat selesaikan untuk kebaikan bersama,” katanya lagi.

    ReplyDelete
  12. Tetapi terdapat juga pemimpin mengatakan tujuan suruhanjaya diraja ini bukan bertujuan untuk “memburu” dan menghukum mereka yang terlibat dalam isu ini.

    ReplyDelete
  13. Mereka mengatakan prosiding RCI tidak seperti kes mahkamah di mana para saksi dapat menyoal balas pihak yang menuduh untuk mempertahankan diri.

    ReplyDelete
  14. Setiausaha agung BN Sabah Datuk Abdul Rahman Dahlan menyeru semua pihak tidak “terus terburu-buru” dan menunggu keputusan panel RCI sehingga proses tersebut selesai dan menanti cadangan mereka.

    ReplyDelete
  15. "Saya tak mahu dilihat sebagai prejudis, tetapi fikirkan apa akibatnya sebelum kamu memberi pandangan."

    ReplyDelete
  16. “Seseorang boleh terus menuduh ini salah orang itu dan salah orang ini dan pada akhirnya siapa yang perlu dipersalahkan,” katanya lagi, menambah bahawa tuduhan setakat ini ke atas Megat Junid, yang sudah meninggal dunia.

    ReplyDelete
  17. Inilah bekas PM yang sudah NYANYUK! Tak mahu terima kesalahan sendiri sebaliknya nak salahkan orang yang sudah mati!

    ReplyDelete
  18. Whatever on this.

    ReplyDelete
  19. 'SAYONARA' BUAT PEMBANGKANG

    Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata sekarang adalah masa untuk seluruh ahli UMNO bersama mengucapkan selamat tinggal (Sayonara) kepada puak pembangkang dengan memastikan kejayaan Barisan Nasional (BN) pada pilihanraya umum akan datang.

    “Di sini pada Perhimpunan Agung UMNO terpenting ini, tibalah masanya untuk perwakilan dan seluruh saf kepimpinan UMNO, menyahut seruan Presiden agar bersiapa siaga pada tahap tertinggi untuk PRU-13”, katanya di sini hari ini.

    ReplyDelete
  20. 'SAYONARA' BUAT PEMBANGKANG

    Ini tegasnya boleh dicapai dengan mematuhi disiplin organisasi dengan matlamat yang jelas untuk kemenangan BN demi membela nasib semua rakyat dengan adil.

    Jelas beliau lagi PRU-13 bukan bahan ujikaji untuk memperjudikan masa depan Agama, Bangsa dan Tanah Air.

    Tambahnya pembangkang telah terbukti tidak berjaya menunaikan janji pilihanraya di empat negeri di bawah pemerintahan mereka.

    ReplyDelete
  21. 'SAYONARA' BUAT PEMBANGKANG

    “Buku Jingga mereka pula adalah dokumen yang fatamorgana yang bakal membankrapkan negara tercinta ini. Oleh itu, sekarang ini juga mari kita bersama mengucapkan selamat tinggal kepada puak pembangkang.

    “Sokonglah Barisan Nasional yang sentiasa menepati janji untuk manafaat rakyat”, ujarnya. -MediaUMNO
    “Sebenarnya mereka hanya menjaja retorik ke sana ke mari membawa huru-hara dalam negara ini,” katanya lagi.

    ReplyDelete
  22. 'SAYONARA' BUAT PEMBANGKANG

    “Berbanding DAP, kedua-dua parti tersebut lebih praktikal dan mengakui hak keistimewaan orang Melayu,” kata Jalaludin pagi ini.

    Jalaludin juga mengecam ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat (PR)dengan mengatakan ideologi mereka tidak sehaluan dan berpecah-belah.

    “Pedulikan tohmahan pembangkang, Anwar dengan janjinya, DAP dengan kesombongan dan perkaumannya dan PAS dengan ideologi sempitnya.

    “Dan hari-ke hari pembangkang ini memualkan. Rakyat sudah pandai menilai yang mana satu baik,” kata Jalaludin lagi.

    ReplyDelete
  23. 'SAYONARA' BUAT PEMBANGKANG

    Jalaludin kemudiaan mengarahkan kecamannya kepada DAP dan menuduh parti tersebut bukan sahaja tidak menghormati hak orang Melayu tetapi juga sering menghina agama Islam yang disifatkannya sebagai suatu sikap yang biadap.

    “DAP secara terang-terangan menolak apa sahaja yang berasaskan kemelayuan dan keislaman dalan negara ini.

    “Jelas MCA dan Gerakan lebih memahami kita dan tahu tentang sejarah dan kedudukan sebenar dalam negara ini. Saya amat yakin mereka menyedari tanpa Umno keadaan dalam negara yang aman tidak akan terjamin,” tambah beliau.

    BN hilang sejumlah besar undi masyarakat Cina pada PRU 2008 dengan parti Cina dalam gabungan tersebut seperti MCA dan Gerakan – kalah di hampir kesemua kerusi parlimen dan dewan undangan negeri (DUN).

    ReplyDelete
  24. 'SAYONARA' BUAT PEMBANGKANG

    Malahan presidennya, Najib dalam satu wawancara baru-baru ini sebelum menjelang perhimpunan agung menyeru masyarakat Cina yang menyukai kepimpinannya memberi sokongan menyeluruh kepada Umno dan BN jika mahu lebih banyak kejayaan kepada negara menerusi program transformasi negara.

    Mengulas lanjut mengenai golongan masyarakat Cina yang masih berbelah bahagi menyokong kerajaan, beliau berkata, “Kalau dia nak saya sebagai PM yang boleh membawa transformasi kepada negara sebagaimana yang mereka dah yakin selama ini, mereka perlu beri sokongan kepada saya.”

    Sementara itu, perwakilan dari Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Saibu berkata, hak-hak orang Melayu telah banyak dihapuskan oleh kerajaan negeri yang diketuai DAP.

    ReplyDelete
  25. 'SAYONARA' BUAT PEMBANGKANG

    “DAP biadap kerana mengenepikan Islam dan orang Melayu, dan kita perlu memenangi semula Pulau Pinang untuk kepentingan orang Melayu.

    “Lim Guan Eng begitu sombong, sehingga dianggap sebagai tokong, apa yang dibuat tak boleh dikritik,” kata Abdul Rahim lagi.

    Dalam pilihan raya umum 2008, BN kehilangan majoriti tradisi dua pertiga di parlimen yang sebahagian besarnya kerana kekalahan besar di Semenanjung, di mana BN hanya menang 85 kerusi manakala pembangkang menyapu bersih 80 kerusi.

    Penyelamat BN adalah Sabah, Sarawak dan Labuan di mana gabungan itu menewaskan pembangkang dan hampir menyapu bersih kerusi, memenangi 55 kerusi parlimen meninggalkan pembangkang yang hanya menang dua kerusi.

    ReplyDelete
  26. 'SAYONARA' BUAT PEMBANGKANG

    Baru-baru ini, organisasi amal antarabangsa Equal Rights Trust (ERT) dan kumpulan hak asasi manusia Malaysia Tenaganita menggesa kerajaan memansuhkan atau meminda dua peruntukan Perlembagaan yang melindungi hak istimewa dan tanah orang Melayu untuk mengelakkan diskriminasi berdasarkan kaum atau etnik

    Kajian empat bahagian itu mendakwa kewujudan Artikel 89 dan 153 dalam Perlembagaan Persekutuan adalah antara sebab-sebab yang kuat di sebalik diskriminasi kaum di Malaysia kerana kedua-duanya gagal memenuhi niat asal untuk tindakan positif.

    ReplyDelete
  27. 'SAYONARA' BUAT PEMBANGKANG

    “Langkah-langkah tindakan positif di bawah peruntukan ini tidak terhad kepada masa atau mempunyai fungsi terhad.

    “Keistimewaan kekal dinikmati oleh orang Melayu dan pribumi Sabah dan Sarawak itu mengekalkan piawaian tidak sama rata dan berasingan, atas alasan bangsa, bercanggah dengan larangan diskriminasi dalam perlembagaan,” kata kajian tersebut.

    ReplyDelete
  28. Kejayaan kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) memerintah negara ini selama 55 tahun terbukti membawa banyak perubahan dan pembangunan kepada rakyat sehingga mendapat pengiktirafan antarabangsa.

    ReplyDelete
  29. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kejayaan Malaysia membawa perubahan dan kejayaan kepada rakyat ini turut diakui negara-negara Islam yang lain, sehingga mereka mahukan Malaysia dijadikan contoh ikutan kepada negara Islam lain.

    ReplyDelete
  30. Imej Malaysia di kalangan negara-negara Islam begitu dikenali, kita diberi penghormatan oleh negara-negara Islam dan ini menunjukkan bahawa apa yang kita perjuangkan dalam negara kita di bawah kerajaan yang ada pada hari ini mendapat pengiktirafan dan sanjungan yang tinggi di kalangan negara-negara Islam.

    ReplyDelete
  31. Malah Presiden Mesir yang baharu, Morsi (Mohammed Morsi) begitu minat sekali nak melawat Malaysia dan beliau telah menyatakan kalau ada satu-satu negara yang boleh dijadikan contoh dan model, tidak lain dan tidak bukan ialah negara Malaysia kita ini

    ReplyDelete
  32. Najib menyeru agar semua rakyat negara ini bangkit dan menguatkan semangat serta terus berjuang bagi membawa kejayaan yang lebih bermakna.

    ReplyDelete
  33. Kita (juga) bukan nak slogan, bukan nak janji, tapi nak sesuatu yang boleh dirasai oleh rakyat seperti BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia) yang kita beri secara langsung...tak termasuk bantuan-bantuan lain seperti subsidi minyak, beras, minyak masak, tepung dan bantuan yang telah kita laksanakan.

    ReplyDelete
  34. Delegasi asing ke Perhimpunan Agung UMNO 2012 berkata rakyat Malaysia perlu bersyukur kerana mempunyai UMNO dan Barisan Nasional (BN) untuk mentadbir negara ini yang terbukti mampu membawa banyak kejayaan kepada negara ini.

    ReplyDelete
  35. Mereka mengambil maklum bahawa UMNO dan BN sentiasa komited terhadap proses pembinaan negara Malaysia, membolehkan negara melakar kejayaan memberangsangkan yang membawa pelbagai manfaat kepada rakyat.

    ReplyDelete
  36. Terbukti bahawa UMNO sememangnya parti yang komited ke arah pembinaan negara dan pengukuhan demokrasi.

    ReplyDelete
  37. Bagaimanapun, pemimpin yang mempunyai pengalaman mentadbir negara sehingga melakar banyak kejayaan, anda perlu meletak kepercayaan kepada mereka.

    Mahathir yang telah banyak membawa kebaikan kepada menyatukan rakyat di Negara ini sememangnya perlulah terus disokong.

    ReplyDelete
  38. ALBERT WONG, TAI TASU PTHUIII..........MATI UMNO PRU 13,
    KO TENGOK LAH NANTI..

    ReplyDelete
  39. Mungkin boleh dipertimbangkan.

    ReplyDelete
  40. Let's see the people will vote who.

    ReplyDelete
  41. Albert Wong "Delegasi asing ke Perhimpunan Agung UMNO 2012 berkata rakyat Malaysia perlu bersyukur kerana mempunyai UMNO dan Barisan Nasional (BN) untuk mentadbir negara ini yang terbukti mampu membawa banyak kejayaan kepada negara ini." Mereka ni tinggal lama ker di Malaysia ni?? setakat datang perhimpunan seminggu dua suda boleh buat keputusan BN berjaya tadbir negara??sangat bagus tu alber wong..kau percaya lah dgn statement delegasi asing kau tu...kami yang sudah bertahun2 terpinggir di negara sendiri..tidak dapat bersetuju dengan kenyataanmu yang terlalu amat cerdik tu :)

    ReplyDelete
  42. If we continue to debate means we like war.

    ReplyDelete
  43. Why he has to blame Tunku Abdul Rahman again?

    ReplyDelete
  44. Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan kerjasama pakatan pembangkang bersifat sementara dan sekadar mahu memenangi pilihan raya umum.

    ReplyDelete
  45. BN yang mempunyai kerjasama yang rapat selama 55 tahun dan persefahaman, beliau berkata dalam pakatan pembangkang itu sendiri sebenarnya tiada persetujuan dan tiada perancangan masa depan.

    ReplyDelete
  46. Kita harus ingat pakatan bukan gabungan. Pakatan adalah perjanjian secara tidak bertulis yang mahu bekerjasama melawan BN, itu sahaja

    ReplyDelete
  47. pembangkang tidak mempunyai agenda pembangunan negara, jauh sekali mahu menjaga kepentingan rakyat.

    ReplyDelete
  48. Yang dijanji nak naik 20% royalti kepada kerajaan negeri. Jadi, negeri-negeri lain yang tiada minyak akan kerugian dan ini bermakna negeri yang ada minyak sahaja boleh dibangunkan

    ReplyDelete
  49. mengenai "kabinet bayangan" pakatan pembangkang yang dikatakan masih kabur

    ReplyDelete
  50. Pembangkang mempunyai cita-cita untuk memerintah Malaysia. Justeru itu, mereka perlu bentuk apa yang dipanggil sebagai kabinet bayangan tapi dia bayang sahajalah

    ReplyDelete
  51. Simply making a statement won't help.

    ReplyDelete
  52. Pembangkang sukar untuk memilih pemimpin kerana masing-masing hendak jadi pemimpin.Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim ingat dia akan menjadi perdana menteri tetapi orang lain pun ada cita-cita besar juga

    ReplyDelete
  53. dengan menjanjikan untuk mengadakan 10 hingga 15 jawatan timbalan perdana menteri dalam kabinet bayangan hanyalah sekadar umpan bagi parti-parti pembangkang untuk bekerjasama.

    ReplyDelete
  54. kepentingan Anwar dalam kabinet bayangan masih kabur, disebalik telah beberapa kali menyatakan hasratnya itu sejak pilihan raya umum 2008.

    ReplyDelete
  55. MIC strategic director S Vell Paari responds to former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad’s recent claims on citizenship rights.

    ReplyDelete
  56. Nah' Nah' Nah'......keluar lagi komen banyak-banyak, dalam masa 10 minit dia tulis berpuluh-puluh, KESIAN ingat orang tidak tahu, konon mau bagi tengok supaya banyak komen sokong BN.......

    HIDUP PKR,

    PR PERINTAH SABAH SELEPAS PRU 13...

    ReplyDelete
  57. Mahathir’s claim: If the government can form a commission to probe the citizenship given to some 200,000 Sabah immigrants, he asked “why not on those pre-independence immigrants?”

    ReplyDelete
  58. Vell Paari’s response: Unlike the 200,000 Sabah immigrants, the pre-independence immigrants were not illegal immigrants. Our forefathers worked and many gave their lives to the building of Malaysia. Our forefathers fought along the Malays to gain independence. Unlike in Sabah where the immigrants were given citizenship for your political agenda.

    ReplyDelete
  59. Mahathir’s claim: He said the Malays generously allowed the immigrants to be citizens, speak their languages and practise their respective cultures, something that even neighbouring Thai and Indonesian natives failed to do.

    ReplyDelete
  60. Vell Paari’s response: Like Malaysia there are also immigrants in Thailand and Indonesia from China and India who are allowed to practice their respective culture and languages. Unlike your discriminating views, a Chinese became PM of Thailand and the current PM of Thailand is of the same non-Thai bloodline. In Indonesia I have Indian friends who are either second or third generation Indonesians and they speak in Tamil. In Indonesia they even had a picture of Lord Ganesha on their currency. Hinduism and Christianity are also practiced. They have greater freedom of religion. Would you have allowed that under your prime ministership? Please do not create tension for our country with Indonesia and Thailand to justify your lame excuse.

    ReplyDelete
  61. Mahathir’s claim: He added that those who can’t use the brain to think wisely were equivalent to animals.

    ReplyDelete
  62. Vell Paari’s response: Just because you have a warped process of thinking, don’t insult others. On the same point, don’t also insult animals. Unlike you, they were not evil enough to send Anwar Ibrahim to jail to rid of a political opponent. For your political survival for six years, you denied him to his family. Don’t mistake me, I am a BN politician and it’s in my DNA to make Pakatan Rakyat look bad and it’s in Pakatan’s DNA to do vice versa but they are my political opponents and not enemy. Sometimes political agenda must be set aside to do what is right for Malaysia as a whole. Unlike you, they are not evil enough to attack a man who was going throught a personal issue as in the case of Tun Abdullah Ahmad Badawi. A man who during his prime ministership was going through the pain of his wife suffering from a terminal illness. A man who was torn between the duties to his wife and country. If you were in his shoes, would you been able to cope? I doubt it. During the Bosnian conflict, you broke out in tears and could not speak. You cried as they were of your faith but in the case of Tun Badawi, knowing his personal grievous, you still hounded him with no emotion and humanity. And you still do.

    ReplyDelete
  63. Mahathir’s claim: He lamented that the immigrants were now plotting to remove the Malay privileges

    ReplyDelete
  64. Vell Paari’s response: Well what did you do in Sabah by giving 200,000 illegal immigrants citizenship. Were they Malays? More like Pakistanis and Filipinos. You plotted to remove the rights and privileges of the Sabah people. Let’s be frank and say that this was done to reduce the majority of Christians in Sabah. You gave citizenship to a MNLF commander and his fighters. You jeopardised the national security of the country. You have sent people to ISA on lesser charges. You committed treason in playing with the country’s national security for your political agenda.

    ReplyDelete
  65. Mahathir’s claim: Unlike natives of Myanmar and some African nations, he said the Malaya natives, both pribumis and bumis, did not chase out the immigrants when Malaya got its independence from the British colonial masters.

    ReplyDelete
  66. Vell Paari’s response: You are mistaken again. There are nearly about 1.5 million Indians living in Myanmar and in Africa also a vast number of immigrants continue to live. But in the case of you, when a legally elected Fijian government with an Indian PM was overthrown by a military coup, you invited the commander of the coup to Malaysia and advised him on implementing a similar bumiputera policy in Fiji to undermine the Indian population. You gave the same advise to South Africa after apartheid. Further more you applied you own form of apartheid in Malaysia against the non-Malays. Whereby in a subconscious way, the message was to convert to have access to development. If we have so much of disunity and racism in the country, it’s because of you.

    ReplyDelete
  67. Tun Mahathir, we the next generation of Malaysians will not and cannot be influenced by your racist views to create a wedge between the Malays and non Malays in the country. We are today witnessing a renaissance of Malaysia.

    ReplyDelete
  68. You are bitter and angry that you were told to give up the prime ministership. You are angry with the former and current prime ministers who did not and do not adhere to your racial policies of divide and rule.

    ReplyDelete
  69. So my advice to you is not to interfere with Najib Tun Razak’s Herculean task of undoing the wrongs done by you to Malaysia and Malaysians. We the current generation are also sick and fed up of your constant racist rants.

    ReplyDelete
  70. Bah, tulisan english lagi, betul-betul orang terdesak takut kalah PRU 13 kah ini? ha ha ha orang2 BN takut KALAH, ha ha ha ha.....

    ReplyDelete
  71. Don't be so racist.

    ReplyDelete
  72. Jadi masalah kau kalau tulis english?

    ReplyDelete
  73. Tulis lagi ko banyak2, supaya orang nampak BN menang

    ReplyDelete
  74. bersimpang siur komen2 para cyber tropper BN bila ada isu panas'' betul2 mcm cacing kepanasan. ada tu yg main copy n paste saja sbb otak tarak'' otak dia kena simpan dlm kepala org lain sbb tu agak biol sikit.

    pendek cerita, kami rakyat sabah akan undi PR tak kiralah najib taburkan emas sampai penuh ni negeri atau mangkali penuh dgn PTI'' siapa tahu? umno bn kan biasa menipu''

    kami tak taksub pada pemimpin. kalau pr menang, kali akan tengok bolehkah PR memerintah dgn baik selama 5 tahun. kalau lebih teruk dari BN, kami akan ubah lagi.

    ringkasnya, sesiapa yg undi BN bermakna setuju dgn pemberian ic haram kpd PTI di sabah. rasanya mmg ramai yg sokong sbb mereka ni keturunan PTI jadi tak heranlah''

    ReplyDelete
  75. Tiada juga masalah, bukan nya tidak faham, kenapa ko berhenti? tulis, tulis, tulis, tulis atau berhenti, ko pergi buat kerja....

    ReplyDelete
  76. Stop divert attention la.

    ReplyDelete
  77. Saya memang bekerja pun.

    ReplyDelete
  78. Mana sudah pencacai UMNO ini, komen, komen, komen dan terus komen bah, supaya korang BN menang.

    ReplyDelete
  79. yang bagi kmoen dlm bahasa english tu, rasanya bukan org sabah agaknya'' ni mesti org import yg tak tahu bahasa malaysia''

    sia pun mau ckp englis jugalah, allo evrybodi dont play2 lah tis time we org sabah want to undi PR whatever whatever lah heheheheh

    the tayar is no flower, the BN is no undi hehehehehe

    ReplyDelete
  80. Kalau BN menang lagi kan bagus korang rasa, supaya bertambah-tambah kita ramai di Sabah ini, bagus betul UNMO BN ini,
    MURAH HATI........PALUI

    ReplyDelete
  81. I think the whole case is nothing but a funny quote.

    ReplyDelete
  82. Bah bagus la tu, kenampakan kebudakan post kamurang sini ni. Orang bilang pasal Mahathir ni cakap pasal hal lain2. BM pun ko x faham kaitu?

    ReplyDelete
  83. Pada saya satu saja PRU 13, tumbang kan BN UMNO,
    TUKARRRR............UBAHHHHH

    ReplyDelete
  84. Siapa cakap SAYONARA KEPADA PEMBANGKANG? Bodohlah kau nih.... Ko tutup telinga dan pejam matakah? Projek IC dah terang-terangan masih lagi ko tuyu betul.... Kecualilah ko ni pun pendatang dapat IC.... ha ha

    ReplyDelete
  85. Albert Wong tu pekerja bawahan umno bah.... ikut lah ketua cakap tapi ko albert tutuplah mulut mu...

    ReplyDelete
  86. Kerajaan negeri dan rakyat Sabah menyambut baik keprihatinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang menggariskan terma rujukan (TOR) yang komprehensif untuk Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang asing tanpa izin di negeri ini.

    ReplyDelete
  87. Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata beliau percaya TOR itu meliputi semua aspek, adil dan telus.

    ReplyDelete
  88. Semua pihak perlu meneliti keseluruhan siasatan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) terhadap masalah pendatang tanpa izin di Sabah sebelum membuat sebarang kesimpulan,

    ReplyDelete
  89. semua pihak tidak boleh membuat kesimpulan awal dengan hanya mendengar keterangan saksi yang telah memberi kenyataan dalam RCI.

    ReplyDelete
  90. Musa memainkan peranan penting dalam penubuhan RCI, dia amat menyokong RCI ditubuhkan

    ReplyDelete
  91. Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat masalah pendatang asing tanpa izin di Sabah merupakan manifestasi jelas membuktikan keikhlasan Barisan Nasional (BN) menyelesaikan masalah itu.

    ReplyDelete
  92. RCI perlu dilihat secara positif dan kredit harus diberikan kepada BN atas usaha tersebut.

    ReplyDelete
  93. Kita tidak boleh melihat hasil berdasarkan seorang saksi. Terdapat seramai 167 saksi yang akan dipanggil. Oleh itu, jangan kita membuat kesimpulan.

    ReplyDelete
  94. Biarlah Suruhanjaya menjalankan kerja dan menyelesaikannya

    ReplyDelete
  95. Sila terima RCI sebagai usaha ikhlas untuk menyelesaikan masalah ini yang menjadi kebimbangan ramai rakyat Sabah. Kami telah memutuskan untuk menyelesaikan masalah ini.

    ReplyDelete
  96. Pemberian kad pengenalan kepada warga asing boleh dilaksanakan asalkan ianya melalui proses perundangan yang sah.

    ReplyDelete
  97. Selagi kita beri IC mengikut undang-undang tiada masalah. Masyarakat Cina dan India juga dapat kerakyatan semasa zaman British dahulu, selagi ia berdasarkan undang-undang, ia tak salah, itu bukan isu besar.

    ReplyDelete
  98. Kerajaan menerima warga asing jadi warganegara jika memenuhi syarat tertentu, malahan mereka yang berada disana bukan satu dua hari tetapi sudah 20-30 tahun dan mereka bercakap bahasa Melayu berhak jadi rakyat Malaysia," kata bekas Perdana Menteri yang pernah berkhidmat selama 22 tahun itu.

    ReplyDelete
  99. Datuk Musa Aman memberitahu akhbar arus perdana berbahasa Inggeris Rabu lalu agar tidak memainkan isu Suruhanjaya Di Raja (RCI) berkenaan pendatang haram.


    ReplyDelete
  100. RCI yang bermula Isnin lalu menyaksikan bekas pegawai kerajaan mendedahkan bagaimana pendatang dari Filipina dan Indonesia diberikan kad pengenalan biru dan dokumen lain bagi mengesahkan status mereka sebagai pengundi pada pilihan raya negeri Sabah.

    ReplyDelete
  101. Pihak-pihak tertentu diingatkan tidak sesekali mempolitikkan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai kehadiran pendatang asing di Sabah demi kepentingan agenda politik sempit.

    ReplyDelete
  102. RCI itu akan dapat menghasilkan kaedah atau cadangan terbaik bagi menangani masalah kehadiran pendatang asing di Sabah dalam tempoh enam bulan.

    ReplyDelete
  103. MANTERA, TAI TASU.............

    ReplyDelete
  104. I don't care at all.

    ReplyDelete
  105. RCI is one of the good ways to help the people.

    ReplyDelete
  106. We should be grateful that we are able to do so.

    ReplyDelete
  107. Let people investigate him.

    ReplyDelete
  108. Kalau disiasat pun tidak menjadi masalah.

    ReplyDelete
  109. " Tun Dr Mahathir Mohamad's racist remarks are destroying rather than helping the ruling Barisan Nasional (BN) build up its reputation for Election 2013, MIC's strategy chief S. Vell Paari said today. "

    ReplyDelete
  110. "The still influential former prime minister had called Malays to defend their special rights and ticked off the other races in this mainly Muslim country for challenging the community's religious claims in the run-up to polls."

    ReplyDelete
  111. The 45-year-old MIC man signalled that Dr Mahathir's arguments were irrelevant to present-day Malaysians, two generations along, and who are now regarded as contributors to the country's progress.

    ReplyDelete
  112. Vell, who is also MIC Youth advisor, is the first politician from the BN to openly castigate the octogenarian and label his remarks as racist.

    ReplyDelete
  113. Dr M's racial statement can only backfire on the BN. He's not helping.

    ReplyDelete
  114. Anonymous said...
    January 21, 2013 at 1:12 PM

    oii..anjing apa yang ko melalut...lari dari tajuk....bodoh...sial..mahu mampus..

    ReplyDelete
  115. masih mempertahankan PENYANGAK dan PENIPU dari golongan puak2'syaitan yang dikenali'

    ReplyDelete
  116. kesian madey...sudah jatuh ditimpa tangga....skandal ic kat sabah belum reda, skandal menghina bangsa cina dan india pula timbul....tu la tak sayang mulut. Lain kali diam sj....

    ReplyDelete
  117. Awal2 lagi berita tv1 kata RCI tidak mnemukan sbarang bentuk pnyelewengan dlm pmberian ic palsu. Dah palsu...mcm mana ndak ada pnyelewengn? Kalau ndak palsu, mcm mana sinang2 bole dpt ic. Kalau ndak sinang2, mcm mana beratus ribu PATI ada ic..trmasuk Galib Andang ketua abu sayyaf di Pulau Jolo. Bila kecoh Filipina kata rakyat rakyta Malaysia tarlibat kaganasan di sana, UMNO kata pambangkang jgn tangguk diair keruh. Maknanya UMNO sppt meludah kelangit,bah.
    **Raja Sulu'

    ReplyDelete
  118. Mahathir boleh samada ditangkap ISA atau Akta Hasutan. Tu je yg aku nampak. ISA kerana arahkan UMNO beri ic palsu kpd warga asing ( jual krakytan) dgn alasan ada contoh2 trdahulu dan Akta Hasutan kerana tidak habis2 melagakn msyarakat umum dgn kpimpinan Tunku Abd Rahman ( sama spt Mahathir melagakan rakyat dgn raja2) pd era 80an dulu.

    ReplyDelete
  119. Mahathir dan Musa Aman sama saja kampangan punya orang.

    ReplyDelete
  120. Tun Dr Mahathir bin Mohamad dianggap seorang pemikir dan revolusiner.

    ReplyDelete
  121. Tun Dr Mahathir bin Mohamad ingin perubahan berlaku dalam minda dan fizikal rakyat. Dr. Mahathir inginkan nama Malaysia dikenali dalam pentas dunia.

    ReplyDelete
  122. Beliau mahukan rakyatnya menepati masa dan bekerja keras. Perkara ini diilhamkan dalam 'Dasar Pandang Ke Timur'.

    ReplyDelete
  123. Beliau membawa Malaysia lebih rapat dan menjadi rakan karib bagi dua negara Korea Selatan dan Jepun.

    ReplyDelete
  124. Kedua dua negara ini dilihat telah menjadi peneraju dalam pelbagai sektor industri.

    ReplyDelete
  125. Tun Dr Mahathir bin Mohamad memperkenalkan konsep Persyarikatan Malaysia di mana Malaysia diandaikan sebagai sebuah syarikat dan rakyat adalah pekerja dan pemegang saham.

    ReplyDelete
  126. Hal ini diadaptasi daripada Jepun yang telah memberi peranan yang lebih besar kepada sektor swasta untuk turut memacu negara ke arah kemajuan.

    ReplyDelete
  127. Konsep ini telah meningkatkan lagi prestasi pekerjaan, pendapatan serta imej negara.

    ReplyDelete
  128. Di antara langkah-langkah ke arah mencapai sistem ekonomi perindustrian ini adalah pembangunan sektor industri berat.

    ReplyDelete
  129. Salah satu kejayaan industri ini ialah pengeluaran kereta nasional yang kini merupakan kereta yang paling laris di Malaysia (Kereta import dikenakan cukai 100%).

    ReplyDelete
  130. Tun Dr Mahathir bin Mohamad juga meningkatkan penyertaan bumiputera dalam pemilikan saham sektor perusahaan dan perdagangan dengan penubuhan Permodalan Nasional Berhad(PNB) dan Amanah Saham Nasional serta Amanah Saham Bumiputera

    ReplyDelete
  131. Setelah meneliti jangka masa tempoh perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru, Kerajaan Malaysia kepimpinan Dr. Mahathir marasakan amat sukar untuk mencapai sasaran 30% pemilikan saham bumiputera dalam ekonomi.

    ReplyDelete
  132. Hal tersebut telah mendorong kerajaan menubuhkan pelbagai amanah saham dan menubuhkan syarikat-syarikat kerajaan (GLC) untuk menambahkan jumlah angka penglibatan Bumiputera dalam perniagaan.

    ReplyDelete
  133. sesuatu isu tu kalau disensasikan memang jadi makin panas.

    ReplyDelete
  134. mana-mana pihak pun, janganlah mempolitikkan pekara yang seperti ini.

    ReplyDelete
  135. RCI ditubuhkan di Sabah untuk menyiasat kebanjiran pati. ini menunjukkan kerajaan bersungguh-sungguh untuk menyelesaikan masalah ini.

    ReplyDelete
  136. pihak pembangkang hanya mencari salah orang tapi mereka tidak ada apa-apa sumbangan pun untuk rakyat.

    ReplyDelete
  137. semoga masalah pati yang berlaku di Sabah akan berjaya diselesaikan.

    ReplyDelete
  138. semoga masalah pati yang berlaku di Sabah akan berjaya diselesaikan.

    ReplyDelete
  139. del said...
    January 21, 2013 at 11:13 PM
    pihak pembangkang hanya mencari salah orang tapi mereka tidak ada apa-apa sumbangan pun untuk rakyat.

    PRU 13, PR KE PUTRAJAYA - WAKTU ITU BARU LU BOLEH NILAI SAMA ADA BETUL TIADA APA-APA?

    ReplyDelete
  140. Kerajaan sanggup mengorbankan ketenteraman negara demi mengukuhkan kuasa.

    ReplyDelete
  141. Isu PATI bukan isu baru lagi, mereka berada di Malaysia berpuluh tahun sudah.

    ReplyDelete
  142. PATI memang isu politik dan masalah social. Harus juga ditanggani dengan bijak.

    ReplyDelete
  143. Reported in the Daily Express 17 January 2013

    NRD Deputy Director Nik Norashikin Nik Mansur said 66,682 people in Sabah received Malaysian citizenship between 1964 to October 2012.

    She added that 38,000 were from Malaysia, 13,000 from China, 7,000 from Indonesia, while the rest were from the Philippines, Hong Kong and other countries. Those from Malaysia were born in Malaysia.

    ReplyDelete
  144. Those from China was a bit of a surprise. My British friend who had stayed in this country for almost three decades applied for permanent residence a number of times but to no avail.He passed away some five years ago and became permanent resident in Sabah, as dead as a doornail.

    ReplyDelete
  145. If what the opposition say about the government unlawful exercise to increase Muslim population is true, it seems absurd that the government also give to non-Muslim nationals from other countries.

    ReplyDelete
  146. Many countries give citizenship to immigrants who meet the requirement and abide by the law of the land. Knowing how to speak the local language is a must before citizenship is accorded to the person concerned.

    ReplyDelete
  147. Many of the immigrants who had stayed here a few decades can speak better Malay than many local Chinese and Indians that have been here a few generations.

    ReplyDelete
  148. Even those from China who have been here just a few years speak better Bahasa than some Malaysian Chinese.

    ReplyDelete
  149. Malaysia also hosted the highest number of Chinese nationals compared to other nationals in its "Malaysia My Second Home" program and surprisingly some have pick up the language faster than some local Chinese.

    ReplyDelete
  150. I was amazed by a Chinese girl from China who was selling some Chinese goods at Wisma Merdeka a while back. She spoke fluent Bahasa Melayu, addressing her customers as abang, pakchik, kakak and so forth. I suppose one have to make an effort when it comes to survival.

    ReplyDelete
  151. As Mahathir said there is nothing wrong in giving immigrants citizenship as long as they meet the requirement. The U.S and many European countries give out citizenship every year to qualified immigrants.

    ReplyDelete
  152. It was also reported that some 128,000 dubious ICs was issued over a period, but after government investigation a total of 91,656 were found to be fake and had been cancelled.

    ReplyDelete
  153. Actions had been taken against some NRD officers including invoking the ISA on them for selling ICs to illegal immigrants.

    ReplyDelete
  154. Obviously, these rouge officers, either were making use of government apparatus to do illicit business or taking instructions from their superiors to do the malfeasance to diddle Sabahans of their democratic rights.

    ReplyDelete
  155. Some good are coming out of the RCI and PM Najib should be lauded for his effort to find out the truth.

    ReplyDelete
  156. Malaysia mencapai perkembangan yang positif hasil usaha dari semua pihak.

    ReplyDelete
  157. The RCI is getting exciting each day and a boon for crooks, liars, opportunists and honest-to-goodness witnesses sharing the limelight of the unconscionable blame game.

    ReplyDelete
  158. I hope those involved in falsifying and issuing of ICs and tempering with the electoral rolls would be severely punished, irrespective of their positions, be they ministers, NRD officers or EC officers.

    ReplyDelete
  159. The skewed and lopsided pro-opposition news portal and blogs as usual only reported the negatives outcome and censored anything positive of the government.

    ReplyDelete
  160. PATI harus dihantar balik ke negara asal.

    ReplyDelete
  161. Selain dari politikkan isu ini, lebih baik mencari cara untuk menyelesaikan isu PATI tersebut.

    ReplyDelete
  162. Korea berkembang amat pesat dalam masa yang singkat, satu pencapaian yang menakjubkan. Harus juga belajar dari mereka.

    ReplyDelete
  163. Projek ic sudah lama berlaku, tetapi sehingga kini tiada cara penyelesaiannya.

    ReplyDelete
  164. pemberian ic haram kepada PTI memang satu kerja yang haram jadah dan berdosa besar kerana mengkhianati negara dan pengundi. sesiapa saja yang menyokong kerajaan yang suka buat kerja haram, akan dibakar dalam api neraka jahanam.

    kami rakyat tempatan sabah sudah bertekad mahu gulingkan kerajaan haram BN di sabah melalui undi kami nanti. sekalipun tunggul kayu yg menjadi calon, kami tetap undi tunggul kayu asalkan BN melingkup di sabah.

    inilah gambaran perasan marah yang teramat marah rakyat tempatan sabah kepada BN yg memainkan taktik kotor untuk menang. pemberian ic haram kpd PTI adalah kesalahan yang tak boleh di maafkan kerana PTI inilah yang menjadi penyumbang kepada kerosakan masyarakat di sabah khasnya.

    bukan itu saja, PTI ini dikatakan juga sebagi pembawa penyakit seperti TB kerana mereka ini tidak diberi imunisasi dan cara hidup mereka juga yang kotor penyumbang kepada penyakit lain.

    dibeberapa daerah juga ada dilaporkan kes pembunuhan org tempatan yg dilakukan oleh PTI. selain itu sikap mereka yg ganas dan suka bergaduh amat menakutkan.

    kerajaan langsung tak berfikir tentang masalah ini sebaliknya memberikan mereka kedudukan yg selsea di sabah demi untuk kelangsungan politik BN. apa lagi mau cakap, pi mampuslah BN''

    ReplyDelete
  165. “Mahathir boleh disiasat di bawah Akta Hasutan sebab ini mempertikai kedudukan bangsa lain dan boleh menimbulkan rasa tak selesa (pelbagai kaum),” ujar pakar undang-undang ini.

    kami menantikan perkembangan selanjutnya.

    ReplyDelete
  166. RCI harus membuat siasatan terhadap Dr. Mahathir.

    ReplyDelete
  167. RCI harus membuktikan bahawa tubuhan ini adalah baloi.

    ReplyDelete
  168. PATI sudah lama di sini, ada diantaranya sudah tidak dapat bezakan asal usurnya dimana cara pertuturan sudah seperti warga negara tulen.

    ReplyDelete
  169. PATI adalah isu serius menghalang negara menghala ke demokrasi.

    ReplyDelete
  170. Rakyat menantikan kebenaran berkenaan isu PATI.

    ReplyDelete
  171. Isu PATI menghantui rakyat di Sabah. Mereka mengakibatkan banyak masalah social dan ketenteraman.

    ReplyDelete
  172. Harap komen Dr M tidak akan merosakkan perpaduan rakyat.

    ReplyDelete
  173. MIC strategic director S Vell Paari responds to former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad’s recent claims on citizenship rights.

    ReplyDelete
  174. Mahathir said, If the government can form a commission to probe the citizenship given to some 200,000 Sabah immigrants, he asked “why not on those pre-independence immigrants?”

    ReplyDelete
  175. Vell Paari’s response: Unlike the 200,000 Sabah immigrants, the pre-independence immigrants were not illegal immigrants.

    ReplyDelete
  176. Tun Mahathir, we the next generation of Malaysians will not and cannot be influenced by your racist views to create a wedge between the Malays and non Malays in the country. We are today witnessing a renaissance of Malaysia.

    ReplyDelete
  177. You are bitter and angry that you were told to give up the prime ministership. You are angry with the former and current prime ministers who did not and do not adhere to your racial policies of divide and rule.

    ReplyDelete
  178. So my advice to you is not to interfere with Najib Tun Razak’s Herculean task of undoing the wrongs done by you to Malaysia and Malaysians.

    ReplyDelete
  179. We the current generation are also sick and fed up of your constant racist rants.

    ReplyDelete
  180. Please do not create tension for our country with Indonesia and Thailand to justify your lame excuse.

    ReplyDelete
  181. Nampak sangat ada yang cuba untuk menjatuhkan Tun Mahathir ini.

    ReplyDelete
  182. He lamented that the immigrants were now plotting to remove the Malay privileges, is he trying to stir up racial tension?

    ReplyDelete
  183. Kerana beliau Malaysia menjadi Negara yang dikenali ramai.

    ReplyDelete
  184. Kita tunggu saja siasatan daripada pihak berkuasa akan perkara ini.

    ReplyDelete
  185. Tidak perlulah mahu menuduh yang bukan-bukan sedangkan tidak ada bukti yang kukuh.

    ReplyDelete
  186. Tun M sendiri ada cakap yang mana mereak yang diberikan IC adalah berlandaskan undang-undang.

    ReplyDelete
  187. Well what did you do in Sabah by giving 200,000 illegal immigrants citizenship. Were they Malays? More like Pakistanis and Filipinos.

    ReplyDelete
  188. You plotted to remove the rights and privileges of the Sabah people. Let’s be frank and say that this was done to reduce the majority of Christians in Sabah.

    ReplyDelete
  189. Jadi kalau itu mengikut undang-undang rasanya tidak patut disalahkan bukan.

    ReplyDelete
  190. Biarkan RCI yang menentukan dalang dalam hal ini.

    ReplyDelete
  191. You gave citizenship to a MNLF commander and his fighters. You jeopardised the national security of the country.

    ReplyDelete
  192. You have sent people to ISA on lesser charges. You committed treason in playing with the country’s national security for your political agenda.

    ReplyDelete
  193. Hope that Dr M will stop talking about racial issues as it will cause a controversy.

    ReplyDelete
  194. Hope that the RCI panel will investigate Dr M's claims during the hearing.

    ReplyDelete
  195. The government should be serious in handling this case after the hearing is completed.

    ReplyDelete
  196. UMNO-BN leaders said they are confident that the RCI panel can resolve the illegal immigrant issues.

    ReplyDelete
  197. Hope that we will see the end of the Project IC issues after this.

    ReplyDelete
  198. tidak ada dalam TOR RCI mengenai hukuman terhadap pesalah pemberian IC kpd pendatang. dan tiada juga dalam TOR RCI siasatan mengapa IC diberi kepada PTI.

    JADI, APAKAH INI YANG DIKATAKAN KETELUSAN NAJIB MEMBENARKAN RCI DIWUJUDKAN DI SABAH?

    kalau tiada tidakan boleh dikenakan kepada pesalah dan tidak juga menyiasat kenapa IC diberikan kpd PTI, jadi apa maknanya RCI ini? adakah najib dan BN cuba memperbodohkan rakyat sabah yang sudah sememangnya sudah sedia bodoh?

    ReplyDelete
  199. Siapakah yang memberi mykad kepada PATI?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.