Wednesday, January 30, 2013

Projek IC: Rakyat Sabah kecewa negeri digadai

Rakyat Sabah kesal dengan tindakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad memberi kewarganegaraan kepada pendatang asing semasa pentadbirannya.

Pesuruhjaya PAS Sabah, Aminuddin Aling berkata, tindakan Mahathir memberi kewarganegaraan tanpa mengikut prosedur yang ditetapkan memberi kesan kepada rakyat Sabah sekarang ini.

"Sebagai rakyat Sabah saya kesal dengan tindakan pihak berkuasa yang melakukan tindakan tidak mengikut prosedur dan undang-undang.

"Sekarang ini kita sendiri pun tidak dapat membezakan mana penduduk yang betul, mana penduduk yang dapat kerakyatan melalui pemberian IC ini.

"Rakyat asing mula menguasai negeri kita," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Aminuddin juga berkata, rakyat Sabah juga tertanya-tanya sikap berdiam diri kerajaan walaupun orang yang terlibat dalam perkara ini sudah pun membuat pengakuan dalam Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI).

"Kita tidak persoalkan kalau kerakyatan itu diberikan kepada mereka yang memang layak dan mengikut undang-undang yang betul.

"Sebahagian yang mengaku melakukan perkara itu sudah pun membuat pengakuan tapi kenapa tindakan yang diambil? Diam begitu sahaja," katanya.

Justeru tegasnya, pihak yang bertanggungjawab seharusnya lebih amanah dalam menjaga kedaulatan negara dengan tidak memberikan kewarganegaraan kepada rakyat asing sewenang-wenangnya.

"Jabatan Pendaftaran Negara, Suruhanjaya Pilihan Raya, dan menteri yang berkaitan seharusnya menjaga amanah mereka.

"Jangan permudahkan hal yang salah kerana tindakan mereka ini tidak menguntungkan rakyat Malaysia," tegasnya. -HD

67 comments:
Write comments
  1. Sudh jels Mahathir Pgkhianat Negara, bgsa dan tanah airku. Bagaimana pula pemimpin UMNO/BN di Sabah terutama Datk Saleh keruak yg menafikan pglibtan pemimpin UMNO/BN Sabah sedgkn mrka yg ada kuasa adakah ini mrka Datk Saleh diam mmbisu walaupun mereka tahu pgkhianatn ini dsbbkn pemimpin UMNO/BN dari semnnjung tlh jels subhat dg pemimpin Sabah mghallkn org pndtg asing mnjd org tmptn dberikn MYKAD............Datk Saleh Keruak dn pemimpin UMNO/BN d Sabah semua perlu dihapuskn krn pgkhiant dn tdk bermoral!!!! Lbh baik pemimpin UMNO/BN Sabah MAMPUS dan hilang dari bumi Sabah!. Walaupun pemimpin Sabah cuba berslindung dn menafikn perbuatn mereeka tetapi rakyat tahu pembohongn dn penipuan mereka telah memberi Mykad kpd org asing sbgai berhak dn setaraf dg bumipputera boleh mgundi dn dapt apa sj org tmptn yg dapt org pndatg tanpa izin juga telh berhak!!!! UMNO/BN dg pemimpinnya pgkhianat dn perlu disingkir srta dhapuskn dari bumi Sabah dn Malaysia amnya.

    ReplyDelete
  2. Datk Salleh Keruak menafihkan pglibatn mereka pemimpin UMNO/BN dalm pmberian MYKAD kpd org asing adalh perbuatn mereka pemimpin penipu dn pembohong Besar srta pgkhianat yg tdk bermoral dan lbh hina dari binatg yg memalukan!!! siapa lg yg berikn mykad kpd org asing yg sudh ramai mgatasi org tmpatn dn telah berhak mermpas dn menikmati kmudhn yg sama tdk sptutnya mereka dapt disebbkan tiada lain melainkn Pemimpin rakus, rasuah, Zalimmmm dn pgkhianat laknatullah raja puter belit dn pemitnah!!!! adalah pemimpin UMNO/BN yg bersekongkol untk perbuatn yg tdk bermoral dn Hina Zalimmm. Rakyat Saabah dari yg kecil sampai ke org tua tidak akn memaafkn perbuatn drjana pemimpin UMNO/BN Sabah yg telah mnzalimi hak org Sabah dn mmberikn kerakyatan kpd org asing sperti org tmpatn. Undang2 yg ada pd UMNO/BN tdk lg layk memrintah untk bertapak dibumi Sabah ianya perlu dihapuskn d tanah bumi Sabah amnya diMalaysia rakyat segera perlu Tukar kerajaan BARU kpd kerajaan PAKATAN. Tiada makna, tiada guna undi UMNO/BN tetapi KALI INILAH RAKYAT perlu TUKARRRR undi kpd PAKATAN.

    ReplyDelete
  3. selagi UMNO di sabah ianya terpalit dengan "org pndtg asing" , tiada UMNO tiada "org pndtg asing"

    ReplyDelete
  4. JPN & Imigresen berkait rapat dengan isu PATI. Seharus disiasat terlebih dahulu.

    ReplyDelete
  5. Pertubuhan RCI di Sabah cuma diatas memenuhi permintaan rakyat sahaja.

    ReplyDelete
  6. tindakan Mahathir memberi kewarganegaraan tanpa mengikut prosedur yang ditetapkan memberi kesan kepada rakyat Sabah sekarang ini.

    Siapa yang boleh memastikan kesemua ini melalui prosedur yang betul? Harus membuat siasatan yang sepatutnya.

    ReplyDelete
  7. Tidak harus memberi kerakyatan demi memenuhi hasrat untuk berkuasa.

    ReplyDelete
  8. Jabatan yang melaksanakan tugas harus amanah dan bersih melaksanakan tanggung jawabnya.

    ReplyDelete
  9. Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) Pendatang Asing di Sabah semalam diberitahu, pengeluaran kad pengenalan kepada warga asing di negeri ini tidak mendapat arahan mana-mana pihak.

    ReplyDelete
  10. Sebaliknya, pengeluaran dokumen pengenalan diri itu didalangi sindiket yang turut membabitkan pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bagi mengaut keuntungan.

    ReplyDelete
  11. Perkara itu diberitahu saksi ke-33 dan ke-34 prosiding RCI Pendatang Asing di Sabah iaitu bekas pegawai Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ibrahim Zakaria dan Deputi Superintendan Badaruddin Ismail yang menjalankan soal siasat terhadap beberapa kakitangan JPN pada 1996.

    ReplyDelete
  12. Dalam prosiding semalam, Ibrahim yang kini Ketua Cawangan Khas Polis Sarawak, berkata beliau ditugaskan mengambil keterangan bekas Pengarah JPN Sabah, Datuk Abd Rauf Sani serta dua lagi individu yang ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dalam operasi membanteras pengeluaran kad pengenalan kepada warga asing di negeri ini.

    ReplyDelete
  13. “Abd Rauf mengaku mengeluarkan 6,305 kad pengenalan dan mendapat RM167,300. Beliau turut mengaku ia bagi mengaut keuntungan dan tidak beritahu ada mendapat arahan pihak tertentu,” katanya.

    ReplyDelete
  14. Beliau menjawab soalan pegawai pengendali, Manoj Kurup pada prosiding RCI Pendatang Asing di Sabah di Kompleks Mahkamah di sini.

    ReplyDelete
  15. Sementara itu, Badaruddin berkata, bekas Pengarah JPN Sabah, Ramli Kamaruddin yang ditemu bualnya pada 1996 mengaku mengeluarkan 16,000 resit 1/9 (resit sementara kad pengenalan) dan resit 1/11 (resit sementara kad pengenalan hilang) kepada warga Indonesia, Filipina, Pakistan dan India.

    ReplyDelete
  16. “Ramli beritahu resit itu dijual RM250 setiap satu dan mereka mengumpul lebih RM1 juta hasil daripada penjualannya,” katanya yang kini bertugas di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan .

    ReplyDelete
  17. “Ramli beritahu 14,000 resit diberi secara berkelompok kepada kakitangan JPN lain, manakala 2,000 lagi diserahkannya sendiri kepada individu yang menemuinya di pejabat.

    ReplyDelete
  18. “Pertama, ia diagihkan sesama kakitangan dan kedua bagi kegunaan peribadinya (Ramli). Beliau juga pernah menaja kakitangan JPN ke pesta sukan di Pulau Pinang,” katanya.

    ReplyDelete
  19. Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak wajar ditukar hanya kerana desakan, tohmahan dan fitnah pembangkang dan pihak tertentu yang sentiasa memburuk-burukkan kerajaan, kata Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
  20. Beliau berkata, kerajaan BN telah membuktikan kemampuannya membangunkan dan membawa negeri ini ke tahap kejayaan serta pencapaian yang lebih tinggi.

    ReplyDelete
  21. "Lihat sahaja di kiri dan kanan, banyak pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajan Barisan Nasional, dan kita ada banyak lagi agenda untuk rakyat dan negeri Sabah.

    ReplyDelete
  22. "Jadi, tiada sebab kerajaan BN ditukar atau diganti. Kita tidak perlulah buang masa untuk melayan pelbagai fitnah dan tohmahan daripada pembangkang," katanya ketika berucap pada majlis Himpunan Barisan 1Malaysia di Dewan Sa'adah,Wisma Muis, dekat sini hari ini.

    ReplyDelete
  23. Musa turut menyeru rakyat Sabah, terutama anggota pelbagai NGO atau persatuan, supaya memberi sokongan yang padu kepada BN pada pilihan raya akan datang.

    ReplyDelete
  24. Beliau berkata, ini penting bagi merealisasikan segala dasar pembangunan dan program yang dirancang untuk dilaksanakan bagi faedah rakyat.

    ReplyDelete
  25. "Kita perlu bekerjasama dan berganding bahu agar tiada yang akan terpinggir daripada pembangunan dan kemajuan yang dibawa Barisan Nasional," katanya.

    ReplyDelete
  26. Musa yang juga pengerusi BN negeri berkata kerajaan BN di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berjaya membawa banyak perubahan dalam semua aspek kehidupan rakyat di negara ini.

    ReplyDelete
  27. Kerajaan sedia ada bertanggungjawab, menunaikan janji dan memenuhi harapan rakyat melalui pelbagai program, dasar dan inisiatif.

    ReplyDelete
  28. Mengenai Projek IC ini masih belum tahu akan kebenaran lagi. Banyak yang mengatakan ini adalah tujuan untuk mengaut keuntungan peribadi semata-mata.

    ReplyDelete
  29. Penubuhan RCI menjadi harapan rakyat negeri ini untuk menyiasat warga asing yang mempunyai kad pengenalan.

    ReplyDelete
  30. Walaupun kerajaan telah mengambil tindakan-tindakan tertentu dengan berterusan untuk menangkap PTI seperti yang dilaporkan dalam media tetapi pengwujudan RCI adalah cara penyelesaian yang terbaik.

    ReplyDelete
  31. Pengwujudan RCI ini menunjukkan komitmen yang tinggi dan rasa tanggungjawab pemimpin-pemimpin komponen BN yang benar-benar mahu memperjuangkan isu ini dan melindungi hak rakyat.

    ReplyDelete
  32. Tahap persefahaman dan kerjasama melalui semangat BN adalah langkah terbaik untuk mengekalkan perpaduan dan keharmonian di kalangan rakyat tempatan negeri ini yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama.

    ReplyDelete
  33. Untuk rakyat Sabah Am nya...apalah nasib anak cucu kita sekiranya perkara ini dah menjadi nanah yg parah dlm negeri kita akibat penderhakaan puak BN/UMNO unk membahayakan penduduk SABAH dan PERIBUMI SABAh...alangkah binasanya kita sekiranya kita tidak mengambil tindakan dlm PRU13 ini unk menghapuskan kekuasaan BN/UMNO yg smakin lama menjadikan kehidupan kita dlm bahaya dan mahukah kita lihat perkara ini berlanjutan seterusnya...... orang politik kita terlalu pandai bercakap sehinggakan sanggup berbohong dan mendustai kita sbagai penduduk Bumiputra Sabah.

    ReplyDelete
  34. korang ni suka sangat copy n paste'' nahh'' ambik korang khas untuk macai2 umnok.

    Manila dakwa Musa sekat deportasi suspek dikehendaki

    9:53AM Jan 31 2013

    Setiausaha Dalam Negeri Filipina, Mar Roxas telah mendakwa bahawa Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman telah menyekat penghantaran pulang orang yang paling dikehendaki di negara itu.

    Manuel Karingal Amalilio (kiri) - individu yang dikehendaki polis Filipina kerana didakwa menipu lebih 15,000 orang, membabitkan 12 bilion peso (RM895 juta) - dikatakan anak saudara Musa tetapi polis Malaysia telah menafikannya.

    Menurut laporan yang disiarkan dalam ABS-CBNNews.com - lamanweb berita konglomerat media Filipina ABS-CBN Jumaat lepas - Roxas memberitahu sebuah saluran TV tempatan bahawa Musa (kanan) telah menyekat ejen Biro Penyiasatan Nasional (NBI) daripada membawa Amalillo kembali ke Filipina.

    "Tidak jelas mengapa pihak berkuasa Malaysia menyekat Amalilio daripada berlepas," Roxas dipetik sebagai berkata.

    Beliau menambah bahawa pegawai penguatkuasa Filipina telah membawa semua dokumen yang diperlukan bersama mereka, termasuk sijil kelahiran dan pasport Filipina Amalilio, untuk membuktikan suspek penipuan itu adalah warganegara Filipina.

    "Kami mempunyai dokumentasi lengkap Amalilio sebagai Filipina," kata Roxas (kanan).

    Amalilio, yang memiliki Futures Group, dilaporkan mendakwa sebagai warganegara Malaysia dan menggunakan nama alias Mohammad Suffian Saaid.

    Roxas berkata itu mungkin menjadi punca konflik tersebut.

    Menurut laporan berita itu, Amalilio ditangkap oleh polis imigresen Malaysia pada 22 Januari kerana menggunakan pasport Malaysia dan kad pengenalan palsu.

    Roxas berkata, Jabatan Hal Ehwal Luar, khususnya duta ke Malaysia, Ed Malay, sedang berusaha keras untuk membawa Amalilio pulang ke negara itu untuk menghadapi beberapa tuduhan terhadapnya.

    Deportasi disekat pada saat akhir

    Sementara itu, Setiausaha Keadilan Filipina, Leila de Lima memberitahu media bahawa Filipina telah melakukan segala-galanya untuk membawa balik Amalilio, kerana semua dokumen suspek penipuan itu lengkap dan disahkan.

    Akhbar harian Filipina, The Philippine Star juga memetik De Lima (kiri) sebagai berkata bahawa pegawai Malaysia - seorang daripadanya dikenalpasti olehnya sebagai Musa - telah campurtangan dan menyekat deportasi Amalilio Khamis lepas.

    "Penerbangan (Amalilio) telah disekat oleh seorang pesuruhjaya polis Malaysia atas arahan pihak atasan."

    ReplyDelete
  35. sanih alias'' inilah kerja ketua kamurang yang haram jadah''

    ReplyDelete
  36. sanih alias itu BUDAK TADIKA belum ada otak untuk berfikir nak tulis di forum ini sebab itu kerjanya copy and paste saja. Kesian !

    ReplyDelete
  37. Sanih Alias...jangan jadi anjing bn...

    ReplyDelete
  38. sanih alias tu salah seorang yang mungkin mendapat ic tu.Tujuan UMNGOK bagi IC tu apa? kalau bukan untuk menangkan mereka semasa pilihanraya,kalau tak tidak la mahathir kata nak pertikaikan kewarganegaraan rakyat malaysia sebelum merdeka,dasar anjing UMNO penipu,pembohong,mudah mudahan Allah bagi bala sama dorang ni.

    ReplyDelete
  39. Kami rakyat SABAH kecewa. Ramai pemimpin membuak-buak kononnya mempertahankan hak-hak melayu dan bumiputera, tapi malangnya hak orang Sabah mereka gadai hanya kerana wang ringgit.

    ReplyDelete
  40. Salleh Tun Said berkata UMNO tidak ubah demografi.

    ReplyDelete
  41. Beliau berkata Sabah UMNO tidak terlibat langsung dalam pengeluaran IC kepada rakyat asing.

    ReplyDelete
  42. Harap RCI dapat membantu mencari punca sebenar masalah Pendatang Tanpa Izin dalam negeri.

    ReplyDelete
  43. Kita sepatutnya menyokong keputusan Perdana Menteri untuk melaksanakan RCI.

    ReplyDelete
  44. Kita tunggulah dan lihat keputusan RCI selepas penyiasatan sudah habis dibuat.

    ReplyDelete
  45. tidak ada makna tukar kerajaan,,, kita keluar saja dari malaysia ini lah masanya.

    ReplyDelete
  46. Suruhanjaya Diraja atau RCI dalam bahasa Inggeris ini, ditubuhkan semata-mata untuk mencari penyelesaian kepada permasalahan besar yang dijangka mencetuskan jalan buntu kalau dibawa ke Mahkamah.

    ReplyDelete
  47. Maksud jalan buntu, saksi yang nak dibawa sudah meninggal dunia, dokumen berkaitan mungkin telah musnah lama dahulu, ‘bukti’ tidak boleh disahkan dan sebagainya.

    ReplyDelete
  48. Tidak terkecuali dalam hal ini adalah RCI yang ditubuhkan kerajaan untuk menyiasat kebenaran di sebalik kebanjiran pendatang asing di Sabah dan sama ada wujud kegiatan memalsukan dokumen kewarganegaraan untuk membolehkan warga asing, tanpa dokumen yang sah, diterima menjadi rakyat negara ini semata-mata untuk membolehkan mereka mengundi kerajaan.

    ReplyDelete
  49. Itu initipatinya, sebab warganegara asing yang diberi taraf kewarganegaraan mengikut undang-undang (secara sah), bukanlah satu perkara pelik, tapi perkara lumrah yang berlaku di mana-mana negara dalam dunia.

    ReplyDelete
  50. Pendek kata, pemberian kewarganegaraan mengikut prosedur undang-undang, bukanlah satu isu sehingga nak ditubuhkan Suruhanjaya Diraja.

    ReplyDelete
  51. Cuma sekarang, penulis lihat media pro pembangkang seperti Malaysian Insider, beberapa hari ini cuba menimbulkan tanggapan salah terhadap kerajaan BN dengan tajuk-tajuk yang bercampur aduk hasil keterangan beberapa saksi dalam perjalanan RCI pendatang asing di Sabah ini.

    ReplyDelete
  52. Antaranya yang boleh penulis kenalpasti ialah Filipino refugee says got blue IC without applying for it, Megat Junid’s alleged order to let immigrants vote ‘shocking’ dan Ex-NRD man defends giving ICs to undocumented immigrants.

    ReplyDelete
  53. Begitu juga beberapa kenyataan dari mantan Perdana Menteri yang mengaku pemberian kewarganegaraan secara sah dan mengikut undang-undang kepada warganegara asing memang berlaku di zaman pemerintahannya. Tapi bab secara sah dan mengikut undang-undang itu diletak diakhir sekali, bab mengaku beri kewarganegaraan itu diletak di depan.

    ReplyDelete
  54. Banyak di antara tajuk yang penulis sebutkan di atas itu dipetik dari kenyataan hearsay saksi yang terlibat dalam prosiding tersebut. Di antara mereka adalah bekas pegawai Jabatan Pendaftaran Negara yang pernah ditahan dibawah ISA kerana kesalahan menjual kewarganegaraan.

    ReplyDelete
  55. Cakap orang macam ini pun Malaysian Insider angkat macam sebesar-besar ‘bukti’ dalam menyokong dakwaan pembangkang akan kewujudan pengundi hantu ini. Penulis lihat kenyataan saksi yang macam ini lebih kepada pembalasan peribadi (personal vendetta), atau paling tidak yang berada dibawah payrollpembangkang untuk memburukkan kerajaan BN.

    ReplyDelete
  56. Along the way, datang pemimpin pembangkang macam Azmin mencelah di tengah-tengah dan menuduh Mahathir dengan segala macam kesalahan, walaupun prosiding RCI masih berjalan dan Mahathir sendiri tidak lagi dipanggil sebagai saksi.

    ReplyDelete
  57. Penulis melihat Azmin sudah dapat mengagak dari halatuju perbicaraan RCI ini sekarang, madunya, si Anwar Ibrahim akan terlibat dan terkait tidak berapa lama lagi; sesuatu yang tidak pernah dijangka Pakatan haram ini dulu, sebab itu Azmin guna pendekatan preemptive strike (serang dulu sebelum kena serang) dengan menuduh Mahathir macam-macam.

    ReplyDelete
  58. Semua ini bagaimanapun, menunjukkan tembelang sebenar pembangkang dalam mendesak pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak mengadakan RCI untuk kes Sabah ini. Dari tuduhan wujud Projek IC, sekarang kita dengan macam-macam nama projek dan Ops (Operasi). Semuanya, hearsay atau paling tidak guna nama orang yang sudah meninggal dunia, kononnya memberikan arahan itu dan ini.

    ReplyDelete
  59. Dalam hal ini bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri, Allahyarham Tan Sri Megat Junid. Sudah tentu orang itu sudah tidak ada untuk mempertahankan dirinya, dan saksi berkenaan hanya ada air liur sebagai modal bercakap.

    ReplyDelete
  60. Semua ini bagaimanapun tidak menghalang pembangkang dari mempolitikkan perkara ini lebih awal seperti permainan yang cuba disampaikan Malaysian Insider sekarang.

    ReplyDelete
  61. Apa yang penulis nak katakan, inilah modal terbaru puak-puak ini sekarang, setelah kegagalan HKR Sabtu minggu lepas yang menyaksikan lebih kurang 45,000 orang sahaja yang datang, jauh lebih kurang dari sasaran 1 juta orang seperti yang sering didendangkan.

    ReplyDelete
  62. Ada baiknya jikalau sabah dan serawak keluar drpd Malaysia,sabah dan serawak bersatu hidupkan BORNEO buat negara sendiri....

    ReplyDelete
  63. Sanih Alias ... spamer! bodoh.... tak pakai otak... b ersekongkol dengan pemberi kad pengenalan palsu...

    ReplyDelete
  64. Anony Feb 1, 2013 @ 11.53 pm

    Bro, c Sanih Alias ini anjing UMNO, puiiii

    KIta tumbang BN UMNO PRU 13 ini

    ReplyDelete
  65. Beberapa pemimpin Sabah mengatakan masalah pendatang tanpa izin di negeri tersebut dapat diselesaikan, sambil mengenepikan tuduhan dari parti pembangkang mengenai kontroversi “Projek IC” pada sekitar 1980an.

    ReplyDelete
  66. ini adalah bukti keikhlasan Datuk Seri Najib Razak dan kejujuran BN untuk mengakhiri masalah selama empat dekad ini.

    ReplyDelete
  67. ini adalah bukti keikhlasan Datuk Seri Najib Razak dan kejujuran BN untuk mengakhiri masalah selama empat dekad ini.

    Ala- ko kasi tau ini pun rakyat sudah muak dengan BN,
    tinggak menunggu masa sahaja lagi untuk menumbang
    UMNO BN.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.