Tuesday, June 24, 2014

Kotak Hitam Tiada, Tuduh Kapten Zaharie Sebagai Suspek

Ahli keluarga dan rakan-rakan juruterbang Malaysia Airlines MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah berang dengan laporan akhbar Sunday Times, di United Kingdom (UK) hari ini yang menamakan beliau sebagai suspek utama dalam kehilangan pesawat itu.

Mereka juga telah menafikan tuduhan yang dilemparkan terhadap Kapten Zaharie dalam laporan itu sambil menyifatkannya sebagai laporan tersebut tidak bertanggungjawab kerana tidak menamakan sumber.

"Ia hanya disebut polis cawangan khas. Beri kami nama, yang merupakan seorang yang berkata semua ini? Polis Malaysia juga perlu datang dengan satu kenyataan mengenai perkara ini.

"Kami tidak mempertahankan Kapten Zaharie membuta-tuli tetapi setiap kenyataan perlu disokong oleh bukti yang benar dan bukti atau jika tidak, ia akan berakhir menjadi spekulasi lain,” kata Dr Mohd Ghouse Mohd Noor, seorang kawan keluarga juruterbang itu.

Dr Mohd Ghouse berkata, keluarga kapten itu kecewa selepas membaca laporan berita awal hari ini.

Laporan itu menyebut bahawa kegagalan mekanikal atau keganasan tidak dapat diketepikan, tetapi polis percaya jika ia adalah hasil daripada tindakan manusia dan kemungkinan pelakunya adalah Kapten Zaharie.

Akhbar itu turut melaporkan bahawa polis cawangan khas Malaysia telah memberi tumpuan kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie selepas pemeriksaan perisikan gagal untuk menyokong apa-apa syak wasangka tentang orang lain di atas kapal.

Dalam pada itu, laporan akhbar itu turut dianggap sebagai satu ejekan apabila ia disifatkan sebagai satu contoh ‘kewartawanan longkang’. Dr Mohd Ghouse berkata, apabila laporan itu diteliti, ia sangat kabur dengan mengatakan Kapten Zaharie adalah suspek utama jika kehilangan pesawat itu disebabkan tindakan manusia.

“Mereka tidak tahu apa yang terjadi kepada pesawat itu. Cari kotak hitam, cari kapal terbang dahulu dan letakkan segala-galanya di atas meja sebelum keluar (laporan) untuk menyalahkan Kapten Zaharie,”katanya.

Beliau berkata terdapat ruang kosong dalam laporan itu yang hanya membuka pintu kepada spekulasi dan tuduhan.

“Artikel seperti ini akan digunakan oleh entiti berita lain seperti Daily Mail dan Mirror, apa sahaja adalah dalam artikel hari ini hanya mengulangi dakwaan sebelum ini yang telah dinafikan oleh pihak polis,” kata Dr Mohd Ghouse.

Menurut laporan itu, keputusan awal siasatan itu belum diterbitkan tetapi telah dikongsi dengan kerajaan asing dan penyiasat. Mereka telah didedahkan oleh orang-orang dalam industri penerbangan dan pegawai kerajaan di Asia Tenggara.

Laporan itu memetik seorang jurucakap polis Malaysia sebagai berkata siasatan polis masih lagi dijalankan.

Pesawat MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal hilang dari radar pada 8 Mac selepas ia telah berangkat dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing, China.

Satu operasi carian antarabangsa besar-besaran setakat ini gagal untuk mencari apa-apa kesan pesawat Boeing 777-200ER. -GB

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.