Tuesday, June 17, 2014

Luahan Hati Waris MH370 Setelah 100 Hari

MELIHAT raut wajah ceria Iman, anak perempuan sulung kepada pramugara MH370, Hazrin Mohamed Hasnan dan isterinya, Intan Maizura Othaman yang berusia empat tahun ketika melakar kad ucapan hari bapa membuatkan saya benar-benar tersentuh.

Masakan tidak, ketika Iman berlari-lari kecil sambil memegang sekeping kad hari bapa hasil lukisannya - watak orang salji di dalam filem Frozen, Olaf - semua di dalam dewan yang hadir dalam majlis memperingati 100 hari kehilangan MH370 seolah faham, Iman benar-benar merindui papanya.

Dan ayat pertama Intan kepada saya;

"Tidak ada yang lebih berat daripada beratnya menanggung kesakitan kehilangan kapal terbang ini."

Ketika itu saya kelu untuk bertanya apa-apa selain berdoa kepada Tuhan, segeralah berikan jawapan misteri MH370 ini.

Intan saya lihat berpegang dengan keyakinan tidak percaya pesawat yang membawa suaminya yang lebih mesra dipanggil `Rain' itu berakhir atau hilang di Lautan Hindi.

Biarlah usaha pencarian dilakukan seberapa lama sekali pun, namun yang pasti tidak apa dapat mengubah pendirian Intan terhadap pencarian di lokasi itu.

Dia terima ketentuan kehilangan namun bertegas ia tidak mungkin di sana kecuali ada bukti yang boleh mengubah pendiriannya.

"Pada awalnya ia OK tapi makin lama makin sakit kerana kita tidak mendapat jawapan."

"Kita tidak tahu kebenaran dan menunggu dan menanti adalah sesuatu yang sangat menyakitkan, sangatnya dirasa sangat menyakitkan bila hari-hari kita tunggu dan tunggu," ujarnya.

Intan bagaimanapun akur, dia mahu meneruskan kehidupan membesarkan Iman dan anaknya yang baru lahir 19 Mei lalu, Muhammad dengan semangat keluarga yang menjadi sumber kekuatan untuknya.

"Solat dan doa serta semangat keluarga dan orang ramai yang saya kenal dan tidak menjadi sumber kekuatan untuk menempuh hari-hari mendatang

Dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit. - al-Isra ayat 85.

Dia (Allah) menciptakan apa yang kamu tidak mengetahuinya". - Nahl ayat 8.

Kisah kehilangan Pesawat Boeing 777-200ER yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal hilang pada 8 Mac.

Pesawat itu masih belum dijumpai walaupun pencarian luas di Laut China Selatan dan selatan Lautan Hindi dilakukan.

Intan juga sebelum ini pernah meluah perasaan di dalam laman media sosial, Instagram.

dan kisahnya memujuk Iman yang bertanya di mana papanya.

Intan yang ditemani adik dan kakak Rain ke majlis itu seolah mahu memberitahu dunia keperitan yang dihadapi ketika menangkis dan mendengar pelbagai spekulasi serta khabar angin yang datang.

"Kalau hendak cerita memang panjang, tidak akan sudah namun semua perlu tahu kita di atas (staf pesawat) akan menumpukan tahap keselamatan sebagai yang utama dalam setiap tugas penerbangan yang diberi," jelasnya.

Majlis selama dua jam itu turut dihadiri isteri penyelia penerbangan MH380, Patrick Francis Gomes, Acquita Gonzales.

Dalam nada sayu Gonzalez berharap MH370 ditemui dan menyatakan banyak perubahan berlaku sejak ketiadaan suaminya di dalam keluarga.

``Hadiah paling besar yang saya harapkan tahun ini adalah kepulangan suami. Dia sumber keceriaan keluarga dan pasti sambutan Krismas tahun ini tidak bermakna tanpa kehadiran Patrick.

``Sebab itu, saya benar-benar mahu dia sebagai hadiah paling bermakna. Sayu apabila melihat cucunya selalu bertanya di mana atuknya," katanya.

Harapan Gonzalez dan kira-kira 20 lagi keluarga yang hadir pada majlis itu ialah pihak berkenaan terus mencari walau Kerajaan memainkan peranan dalam mengatasi kebuntuan ahli keluarga berkenaan terhadap misteri MH370.

Diriwayatkan Abi Syaibah di dalam Mushannifnya dan Ath-Thabrani dari hadits Ibnu Umar yang maknanya adalah barangsiapa yang kehilangan sesuatu maka hendaklah dirinya mengambil air sembahyang, solat dua rakaat, duduk dalam tahiyat lalu mengucapkan;

Dengan nama Allah, Wahai Yang Menunjuki yang tersesat dan Yang Mengembalikan yang hilang (maka) kembalikanlah kepadaku (sesuatu) yang hilang (dari) ku dengan keagungan-Mu dan kekuasaan-Mu. Sesungguhnya ia (sesuatu) itu adalah pemberian-Mu dan kurniaMu).”

Dalam pada itu, jauh di sudut hati Jalwati Jalil, isteri kepada pekerja Freescale, Safuan Ramlan yang turut berada di dalam MH370, harapan untuk melihat tanda pesawat itu dapat ditemui kembali tidak pernah lenyap dari benak fikirannya.

Walau pesanan terakhir Safuan yang dia akan pergi dalam tempoh lama sentiasa terngiang-ngiang di ingatannya, Jalwati tidak mahu maksud tempoh lama itu ditakrif sebagai hilang selama-lamanya.

Bagaimanapun dia bersyukur, syarikat suaminya sentiasa memberi bantuan dan tidak meminggirkan kebajikan keluarganya sejak hari pertama kehilangan MH370 diketahui pada 8 Mac lepas.

"Walau selepas tiga bulan wang gaji suami masih tidak dapat disentuh kerana tiada sebarang pengesahan status, saya tidak dipinggirkan Freescale dan syarikat insurans berkenaan.

"Saya berharap MH370 ditemui, walau serpihan, ia sudah cukup merungkai pelbagai persoalan yang hadir," ujarnya.

Usai simbolik akhir majlis 100 hari kehilangan MH370 - melepas belon ke udara - Iman menangis kerana kehilangan belon yang dipegang sejak awal majlis.

Dan dia tahu...dunia terlalu rindukan MH370... -astroawani

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.