Tuesday, June 17, 2014

Lagi diculik di Sabah! Pengusaha ikan sangkar pula jadi mangsa

Kerajaan dah habiskan beratus juta RM untuk menubuhkan ESSCOM di Sabah tapi kegiatan penculikan semakin menjadi-jadi..

Malah boleh dikatakan hampir setiap bulan berlaku penculikan dengan cara yang hampir sama.. datang dengan bot laju lengkap bersenjata..



April lalu, insiden penculikan di Semporna berulang selepas pelancong dikenali sebagai Gao Hua Yun, 29, dari Shanghai, China dan pekerja Filipina, Marcy Dayawan @ Mimi dibawa lari dari Singamata Reef Resort.

Bagaimanapun, warga China tersebut dibebaskan sebulan kemudiaan.

Kejadian terbaru ini mengulangi insiden yang berlaku tahun lepas dimana dua kes penculikan membabitkan nelayan di atas bot mereka pada April dan pada November pula, pelancong Taiwan diculik dari Pulau Pom-Pom.

Esscom ditubuhkan susulan insiden penculikan pengganas Sulu di Lahad Datu, Sabah serta menerima peruntukan tambahan sebanyak RM75 juta daripada kerajaan pusat daripada peruntukan awal bernilai RM286 juta.

Maka timbullah persoalan dengan begitu banyak dana dilaburkan kenapa ianya masih gagal untuk menjadikan perairan Sabah lebih selamat?

Apakah pelaburan yang dilakukan oleh Kerajaan itu demi kroni atau demi rakyat?

... Seorang pengusaha ikan sangkar dan pekerjanya warga Filipina diculik sekumpulan lelaki di kawasan sangkar ikan Kampung Air Sepang, Kunak di sini tengah malam tadi.

Mangsa berusia 32 tahun dan pekerjanya berusia 20 tahun diculik empat lelaki bertopeng dan bersenjata kira-kira pukul 12.40 tengah malam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Senior Asisten Komisioner Omar Mamah berkata, dua suspek naik ke atas rumah di pusat ternakan ikan itu manakal dua lagi menunggu di dalam bot.

The Star Online melaporkan..

LAHAD DATU: A 32-year-old fish breeder and a Filipino worker were abducted by two gunmen in Kunak, about 60km away from this town in the east coast of Sabah early Monday.

The two victims, who have yet to be identified, were taken from their fish farm at Kampung Sapang at about 12.45am by the two men armed with rifles.

The gunmen, believe to be Filipinos, fled across the border to southern Philippines in a speed boat.

The Philippines authorities have been alerted while Malaysian security forces are continuing to comb the area.

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.