Tuesday, November 4, 2014

Ada 600 sekolah usang di Sabah, Sarawak

KOTA KINABALU: Pengerusi Parti Reformasi Negeri (STAR) Sabah , Jeffrey Kitingan, berkata penduduk Sabah dan Sarawak semakin marah sebab peruntukan RM1 bilion yang dijanjikan oleh Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yasin awal tahun ini untuk membina 600 sekolah usang di Sabah dan Sarawak, tidak dimasukkan dalam Bajet 2015.

“Di mana sudah RM1 bilion peruntukan yang dijanjikan untuk memperbaiki sekolah? soalnya.

Kementerian Pelajaran diperuntukkan sebanyak RM 56 bilion dan beberapa lagi peruntukan lain bagi mempertingkatkan pendidikan di Malaysia, kata Jeffrey.

Peruntukan khas itu diberi untuk melaksanakan program-program di semenanjung termasuk bagi Jurulatih Pakar Pembangunan Sekolah dan Penambahbaikan Sekolah, pembesaran 20 sekolah kerajaan di Johor, Selangor, Perak, Negeri Sembilan dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur serta membina 12 bangunan baru sekolah rendah, menengah dan sekolah berasrama, menyebut beberapa program.

Namun, Adun Bingkor ini merungut kerana Sabah dan Sarawak tidak disebut dalam Bajet 2015.

“Bajet itu langsung tidak menyebut pembinaan semula enam sekolah yang terbakar awal tahun ini di Sabah atau peruntukan RM1 bilion seperti yang dijanjikan oleh Muhyiddin,” katanya.

Jeffrey mempersoalkan adakah RM1 bilion yang tidak disebut dalam bajet itu bermaksud yang Perdana Menteri Najib Abdul Razak menipu rakyat Sabah dan Sarawak?

“Atau adakah Najib dan Muhyiddin tidak berbincang di antara satu dengan yang lain hingga peruntukan RM1 bilion tidak disebut atau sekolah-sekolah di Sabah dan Sarawak tidak diberi keutamaan,” soalnya lagi.

Menurutnya, menteri-menteri persekutuan sepatutnya berhenti menipu dan memberi janji-janji kosong ketika melawat Sabah dan Sarawak.

Mereka juga katanya, patut berhenti melayan dua negeri ini sebagai koloni untuk dieksploitasi kekayaannya, kemudian memberi pembangunan yang tidak seberapa.

-fmt

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.