Thursday, November 6, 2014

Dr M: Pemimpin Umno S'gor harus berundur

Pemimpin Umno Selangor yang terbabit dalam kegagalan parti itu dalam dua pilihan raya umum yang lalu, perlu berundur, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Pemimpin-pemimpin Umno Selangor perlu terima hakikat bahawa mereka kalah dalam PRU 12 dan 13. Mereka perlu undur," tulis Dr Mahathir dalam blog beliau hari ini.

Umno Selangor dipimpin oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa pilihan raya umum lepas dan kini digantikan oleh Datuk Seri Noh Omar.

Minggu lepas Najib berkata beliau "letih dan malu" setiap kali partinya disebut sebagai pembangkang di Selangor.

Menurut Dr Mahathir, menerima ramai ahli baru termasuk yang berbakat adalah perubahan utama yang perlu dilakukan oleh Umno Selangor.

"Hari ini untuk mendapat calon menteri besar di kalangan pemimpin Umno pun tidak ada. Pemimpin Umno biasanya tidak suka menerima ahli baru yang berbakat kerana takut mereka dicabar dan hilang jawatan atau tidak dapat jadi calon pilihanraya," katanya.

Beliau juga berkata perlunya memberi tumpuan kepada Generasi-Y di mana 2.5 juta pengundi muda akan mengundi dalam PRU14.

Bagaimanapun, katanya, ahli baru perlu juga ditapis oleh badan yang terdiri dari veteran Umno termasuk dan bahagian lain.

"Tapisan diperlukan kerana ada makhluk perosak yang ingin peralat Umno untuk agenda peribadi mereka," tambahnya.

Beliau juga berkata Umno mengikis sebagai parti rasuah dan oleh itu "jangan sekali-kali guna kereta mewah bila ke kampung".

-mk

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.