Sunday, November 2, 2014

Pembalakan haram di Sarawak serius

LAWAS: Tumpuan perlu diberi perhatian kepada mempertingkatkan penguatkuasaan untuk membendung kes pembalakan haram di Sarawak, kata Menteri Kedua Perancangan Sumber dan Alam Sekitar, Awang Tengah Ali Hassan.

Oleh itu katanya, agensi-agensi berkaitan sudah diarah untuk mempertingkatkan penguatkuasaan masing-masing, termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Kerajaan buat masa ini katanya, tidak ada rancangan untuk meminda mana-mana undang-undang sedia ada dalam melaksanakan penalti lebih tinggi terhadap pembalak haram.

“Kami sedar situasi ini sangat membimbangkan tetapi buat masa ini, denda dibawah undang-undang sedia ada adalah mencukupi. Apa yang diperlukan adalah mempertingkat dan menyepadukan program penguatkuasaan untuk menghukum pesalah,” katanya selepas melancarkan program Lawas Bike Week (LBW) di Kampung Punang semalam.

Katanya, Ketua Menteri Adenan Satem menunjukkan iltizam memastikan agensi-agensi penguatkuasaan membanteras operasi pembalakan haram, kegiatan yang menyebabkan kerugian jutaan ringgit kepada Sarawak.

Ketua Menteri mengumumkan 50 pegawai penguatkuasaan akan dilengkapkan dengan senjata api ketika menjalankan tugas.

Awang Tengah yang juga Adun Bukit Sari menggesa orang ramai membantu membanteras pembalakan haram dengan melaporkan segera kegiatan yang mencurigakan di kawasan mereka kepada pihakberkuasa.

-fmt

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.