Tuesday, April 23, 2013

Ada Lagi Pemimpin Umno Akan Masuk PAS

Bekas pemimpin veteran Umno Datuk Tamrin Abdul Ghafar mendakwa ada lagi pemimpin tertinggi Umno yang akan mengikuti jejak langkah bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhammad Taib menyertai PAS.

Tamrin berkata, individu itu merupakan seorang ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno senior yang kecewa kerana tidak dicalonkan bertanding Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

"Dia tak gembira dengan keputusan itu dan ada kemungkinan besar dia akan masuk PAS dalam masa terdekat," katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Anak mantan Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Ghafar Baba itu berkata, hasrat pemimpin MT Umno dinyatakan semasa pertemuan singkat pada minggu lalu.

Katanya, pemimpin Umno itu turut mendakwa ramai rakan-rakannya yang tidak dinamakan bertanding atas tiket Umno sedang berbincang secara serius untuk memberi sokongan secara terang-terangan kepada calon Pakatan Rakyat.

Sementara itu, dalam kenyataan bersama Muhammad, Tamrin menyeru ahli Umno khasnya 61 pemimpin Umno yang dipecat kerana bertanding atas tiket Bebas memberikan undi kepada calon PAS dan Pakatan Rakyat dalam PRU13.

“Kami berdua dengan rendah diri dengan ini menyeru semua rakan-rakan yang masih berada dalam Umno untuk bersama-sama kami membuat perubahan.

“Kami yakin masa depan sudah tidak ada dalam Umno. Dengan corak dan pendekatan politik yang ada, Umno sudah tertinggal di arus perubahan negara dan dunia,” katanya.

Katanya semua calon Umno yang terpilih itu terdiri daripada mereka yang tidak layak, bermasalah dan mempunyai agenda kepentingan peribadi.

Disebabkan itu, Tamrin menjangkakan banyak kerusi Parlimen yang dimenangi BN sebelum ini akan kecundang ke tangan Pakatan Rakyat.

Beliau turut meramalkan tindakan BN yang memindahkan Datuk Mukhriz Mahathir daripada Parlimen Jerlun ke kerusi Dewan Undangan
Negeri (DUN) Ayer Hitam sebenarnya ingin membunuh karier politik anak mantan Perdana Menteri itu.

“Sepatutnya kerusi yang selamat untuk Mukhriz adalah DUN Kuah di Langkawi kerana ada sentimen Mahathir yang telah membangunkan Langkawi.

“Kawasan Jitra (Kayu Hitam) itu kawasan kuat PAS. Dua PRU yang lalu PAS menang.

“Memang ada unsur cubaan nak pekena dia sebab ada kumpulan lain yang nak jadi Menteri Besar juga,” katanya. -TKO
xxx2

Komen Anda

45 Responses to " Ada Lagi Pemimpin Umno Akan Masuk PAS "
Anonymous said...
April 24, 2013 at 12:32 AM

Nah apa lagi urg-urg sabah di semananjung malaysia sudah terbukti kehancuran bn memang terang tidak dapat di selamatkan lagi kerajaan BN yg terlalu kuat rasuah di dalam asia tengara ini.

Kalau dulu di korea rasuah para pemimpn begitu kritikal hingga menyebabkan kematian,rakyat korea bersatu hati menolak pemimpin yg kuat makan suapppp..
Setelah hancurnya politik suap di korea,kita tenguk lah revolusi teknologi korea hari ini sedang kan rakyat korea secara purata tidak dapat berbahasa inggeris dengan baik namun bukan soal pertuturan yg boleh menjadikan sesebuah negara itu maju,
tetapi semangat ingin maju seantero dunia ba....

Kita lihat negara jepun yg sangat terbaik di asia tidak payah cakap la...
ok,,kita turun ke taiwan kita lihat negara taiwan..
di antara malaysia dengan taiwan yg mana lebih maju?
walau pun ahli kongres,ahli parlimen dan menteri-menteri taiwan selalu bergaduh dan bertumbuk hingga menyebabkan patah hindung dan gigi kerana sanggup membela nasib rakyat taiwan di antara yg terbaik dalam dunia,
di sebabkan para-para menteri yg menolak rasuah secara terang-terangan negara taiwan lebih mendahului malaysia yg serba kemunduran dari segi akhlak dan otak para pemimpin malaysia yg paling kuat rasuah....

Mari kita lihat negara china,
hukuman mati mandatori jika di dapati bersalah rasuah.
di malaysia jika di dapati rasuah kena denda hanya rm2.500 sahaja.
hukuman yg paling murah di dunia ini yg di amalkan oleh rejim bn/umno...

Ok,,mari kita lihat negara hong kong..
selalunya urg bn meracuni rakyat sabah dengan mengatakan rasuah ada di mana-mana di setiap negara,betul ka ada?
Kalau betu ada di mana-mana negara cuba kunun rasuah pegawai hong-kong kalau durg berani...
Setakat ini michael chia pun terkehel-kehel dengan duit haram mau lepas dan belum lagi habis kes rasuah di hong-kong..

Mari kita tenguk negara singapura..
kita tenguk gaji menteri singapura memang sangat berbaloi dengan hasil kerja dan usaha mereka tanpa rasuah dan kronisme,yg salah tetap salah walau menteti sekali pun tetap menerima hukuman sama dengan rakyat singapura.
itu pasal singapura walau kecik di bandingkan dengan malaysia mereka tetap maju seantero dunia.
walaupun bn/umno mengelak dari kemajuan saingan singapura dengan malaysia yg selalu mengatakan singapura adalah sebuah negara yg kecil itu pasal senang membangun..
tetapi menteri singapura selalu mengatakan kalau tanah singapura seperti tanah malaysia yg besar lagi padah sudah tentu singapura lebih maju lagi dari sekarang dan akan datang
ini menunjukan kebodohan para pemimpin bn/umno yg mentadbir urus negara selama 50 tahun dan bn/umno tiada niat untuk membela rakyat sabah dan sarawak di sebabkan perkauman yg di cetus oleh bn/umno yg bermula dari johor....

Ini kali.laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...
BAYUMURNI....


Anonymous said...
April 24, 2013 at 12:56 AM

Nah,,headhunter,mantera,lahir di sabah dan anonymous yg pro bn kasi keluar la hujah-hujah kamu yg kamu cedok dari percakap pemimpin kamu yg bodoh dan bangang itu,qku tenguk kamu ni kan kalau si najib beludah pun mungkin kamu sambut pakai sapu tangan kamu dan kamu simpan di dalam poket kamu untuk kenang-kenangan mana tau si najib kasi projik petronas di kimanis untuk kamu penjilat umno/bn dan pengkhianat urg sabah,,,ada juga boleh beli kereta baru ninja king..

Perjalanan kamu hanya lah setakat di kuala lumpur saja nampak hujah-hujah kamu menandakan kamu tidak pernah keluar negara..
ini menandakan pengalaman kamu amat tipis di sebabkan kekurangan hujah dan amat dangkal membuatkan para pekomen di tread ini begitu bosan dengan cara kamu berhujah.
Aku cadangoan kamu selepas pru13 ini kamu melancungla keluar negara yg dekat-dekat saja lah,sperti saigon,thailand,hong-kong,indonesia atau paling dekat lagi zamboanga paling senang melancung dan paling senang juga menjadi tebusan ABU SAYYAF atau TENTERA SULU KIRAM....

Jangan marah baru kamu tauuuuuu.....
Ini kali laaaa....
BAYUMURNI.....


Anonymous said...
April 24, 2013 at 2:58 AM

Hahahaha. Ini lah dikatakan perang psaikologi politik menjelang PRU. Bagi orang yang cetek pengetahuannya, pasti akan menerima bulat-bulat apa yang mereka baca terutamanya dari tulisan BAYUMURNI.

Baik di Malaysia,DI KOrea, DI Jepun, di China, di Singapura atau dimana-mana negara di dunia ini (kecuali mungkin di Eskimo) RASUAH berlaku dan tidak mungkin dapat diHAPUSKAN.

Mau buktinya? Sabarr...


Rasuah di Korea:- Dalam tulisan Guest bdertarikh 12 Ogos, 2011 yang bertajuk "Exploring South Korea's Culture of Corruptio" penulis itu mmenggambarkan budaya rasuah di Korea seperti berikut:-

"Its not unusual to see "Korea" and "Corruptionm" in the same sentence-especially if they are found hand-in-hand in the headlines of a newspaper".

Rasuah di Jepun:- Dalam artikal bertajuk "Corruption & government Scandal in Japan" menyebut "Corruptiom seem to be particularly imbedded in the political culture of Hokaiddo"......
"Politicians imprisoned on corruption charges have won re-0election because they remained in power in their homes districts even after the convictions"

Rasuah di Taiwan:- Risalah tentang gejala rasuah di Taiwan dilaporkan seperti berikut:- "Corruption is not only throught Taiwan military, Police. Education System, Parliament/Legislation. Public Servant, Political Parties, Religious Circles, Media, ALSO lies in the Judiciary and High Court Judges".

Rasuah di China:-Rasuah di China dilaporkan seperti berikut:- "Three types of corruption are common in China: Graft, Rent-SEeking & Prebendalism".
Opinion Survey of Party Official & Chiuneser citizen...identify corruption as one otf the public's top concerns".

Rasuah di Singapura:- Mengikut laporan "Corruption Perception Index (CPI) 2012 yang dibuat oleh Transparency International(IT) Singapura "scored" 87 points. Ini membuktikan bahawa gejala rasuah juga berlaku di Singapura.

Rasuah di Malaysia:- Mengikut Datuk Paul Low semasa mengumumkan CPI 2012.."Malaysia's position has improved slightly in the mid-average, indicating that many steps undertaken by Prime Minister DS Najib..through Government Tranfromation Progrsam(GTP) to fight corruptio have shown results.
Bayumurni mengatakan yang denda rasuah di Malaysia RM2,500 sahaja menunjukan kebodohannya dan ternyata BAYUMURNI tidak membaca AKTA PENCEGAHAN RASUAH yang sedang berkuatkuasa. Setahu saya denda kesalahan rasuah di Malysia amat berat iaitu melibatkan 10 kali ganda dari jumlah rasuah yang terlibat.

INI LAH BUKTI DAN FAKTA BAHAWA RASUAH BERLAKU DI MANA-MANA. TAK PAYAH LAH MELANCUNG KE LUAR NEGARA. GUNAKAN SAJA OTAK YANG DIBERIKAN ALLAH UNTK BERFIKIR SECARA RASIONAL.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 3:15 AM

Rasuah di Hongkong:- kegiatan rasuah di Hongkong pernah dilaporkan seperti berikut:-

"In the 1970s, Corruption was a way of life in Hongkong being the norm in all government departments. Policeman would often extract bribes (popularly called "tea fee") before they investigating a crime, as did firemen before they rescued people and put fires".

Mau bukti lagi bahawa rasuah berlaku di mana-mana negara juga dalam dunia ini?????


Anonymous said...
April 24, 2013 at 3:44 AM

Rasuah di Amerika Syarikat:-

Negara Amerika yang terkenal sebagi negara maju juga tidak sunyi dari gejala rasuah.

MSN 23,April 2013 at 11:45 GMT:-

Tajuk berita "Indian American Attorney slams Corruption in New York"

"Indian-origin Manhattan U.S Attorney Preet Bharara has said that tehe rampant public corruption infectiong New York is due to a lack of government tranparency".

Hanya negara yang pemimpinnya dan rakyatnya yang terdiri dari MALAIKAT sahaja barangkali RASUAH tidak berlaku.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 3:50 AM

Berdasarkan fakta dan bukti-bukti di atas, cuba-cubalah Bayumurni ukur TAHAP pengetahuan sdr tentang gejala rasuah. Jangan lah seperti pengunjung menabur kacang goreng kepada ambuk yang berkeliaran di Botanical Garden di Pulau Pinang hahahahaha....


Anonymous said...
April 24, 2013 at 7:36 AM

di sabah saja lah jgn kata disemananjung.LIHAT LAH KEHIDUPAN PARA PEMIMPIN BN ADUI SAKIT MATA AKU BUKAN SAKIT HATI DAHLAH SOMBONG.TOLAK DATUK MOKTAR RADIN LAH DIA MEMANG PEMIMPIN YANG BAIK BUKAN BODEK


Anonymous said...
April 24, 2013 at 7:37 AM

AKU SOKONG KAU bayu murni.jangan kau peduli mereka semua kaki bodek


Anonymous said...
April 24, 2013 at 9:26 AM

Sementara itu, dalam kenyataan bersama Muhammad, Tamrin menyeru ahli Umno khasnya 61 pemimpin Umno yang dipecat kerana bertanding atas tiket Bebas memberikan undi kepada calon PAS dan Pakatan Rakyat dalam PRU13.

WAKAKAKA APA PUNYA KENYATAAN LA SI TAMRIN INI. KALO SUDAH JADI CALON BEBAS TAKKAN LA DIA MAU BERI UNDI PADA PARTI LAIN??? ADUHHHHH BENGAP BETUL INI ORANG. SEKARANG SUDAH FAHAM MENGAPA DIA MASUK PAS.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 9:54 AM

Perjuangan PAS dilihat mengelirukan rakyat apabila mengeluarkan kenyataan bertentangan berhubung sesuatu isu iaitu perkara yang "dikatakan tidak boleh" sebelum ini tetapi kini "dikata boleh".


Anonymous said...
April 24, 2013 at 9:55 AM

Pengerusi Barisan Nasional (BN) Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata antara contoh kenyataan yang mengelirukan itu ialah pemimpin parti itu sebelum ini mengatakan haram bagi Umno bekerjasama dengan parti bukan Islam seperti MCA.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 9:56 AM

"Tetapi kini mereka (PAS) boleh pula berkawan dengan DAP dan tidak haram," katanya


Anonymous said...
April 24, 2013 at 9:57 AM

Calon BN bagi kawasan Parlimen Besut Datuk Seri Idris Jusoh ketika berucap sebelum itu berkata perjuangan PAS sejak akhir-akhir ini makin mengarut.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 9:58 AM

"Dulu dia (PAS) kata suara wanita aurat, tetapi sekarang dia ambil pula artis-artis wanita jadi calon pilihan raya umum kali ini," katanya.Beliau berkata PAS kini sanggup mengambil artis untuk menjadi calon sebagai wadah perjuangan mereka pada pilihan raya umum ke-13 ini.


arafat said...
April 24, 2013 at 10:13 AM

kita tak bole bndingkan rkyat Korea,China malah Jepun dlm mmilih dan mnolak kerajaan/pmimpin mereka. Msyarakat dsana jauh mlangkaui pmikiran org melayu dn tak heran le jika China yg kita bariskn neg mereka antara yg trtinggal dr pmbangunn..tup tup telah jauh mninggalkn kita dr segi teknolgi dsbgnya. kita dMsia ni biar jht mcm mna YB kita atak nak songlap duit neg. songlsp le asslkn jgn pilih pmbangkang. itu pmikiran melayu..


Anonymous said...
April 24, 2013 at 12:16 PM

pencaci BN ni mimang susah mau maju bah. mimang di cina ka korea ka jepun ka semua ada rasuah tapi tetap ada beza. di cina kalau rasuah, kena hukum paling berat begitu juga negara lain kalau kedapatan, org tu akan lepaskan jawatan tetapi di malaysia? si perasuah dilantik pula jadi CEO bukan alang2 tau.

negara org putih ka di jepun ka cina ka, pertukaran kerajaan adalah sesuaty yang penting kerana tujuan untuk memajukan negara buakan mcm di malaysia konon kalau UMNO mati, org melayu pun mati juga, kalau UMNO mati, islam pun mati juga.

itulah idea paling jumud dari pemikiran puak2 UMNO BN. senang2 mau kasi bodoh rakyat. cuba korang bandingkan pemberian BRIM oleh BN dan usaha PR untuk turunkan harga barang. mana yang memberi manafaat secara jangka panjang?

kalau PR dapat turunkan harga barang keperluan, setiap sen daripada duit kita akan bermenafaat sepenuhnya tetapi kalau kerajaan bagi BRIM hingga 1000 pun indada berguna kalau harga barang semakin melambung tinggi. apa guna ribuan RM kalau dapat sikit saja barang, tapi kalau harga barang turun, RM100 pun sudah dapat beli banyak barang keperluan.

macai2 BN ni seumur umurlah inda tahu berfikir bah. kasi tumbang ini BN. ini kali lahhh''


mantera said...
April 24, 2013 at 1:29 PM

Sesungguhnya tindakkan keluar parti merupakan satu perkara yang sudah lama berlaku dinegara kita ini dan itu bukan fenomena yang baru.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 1:30 PM

keluar UMNO takkan menjejaskan kekuatan UMNO


Anonymous said...
April 24, 2013 at 1:40 PM

Apa jaminan yang kau orang dapat berikan yang barang tidak akan naik kalau PAKATAN memerintah. Kamu tau kah sistem ekonomi yang malaysia amalkan? Kalau tak tahu berlajar lah dulu ilmu ekonomi baru lah bercakap punca barang barang naik atau barang turun
Kalau sekadar menjadi penyokong bermusim dan menelan bulat-bulat isu-isu yang di war-war kan dalam media tanpa membuat "comparative analysis", maka wajar dinamakan penghujjah yang memiliki "Third Class Mentality".


Forest said...
April 24, 2013 at 1:52 PM

Semangat Pembangkang Semakin Malap

Di Bachok, Kelantan, 300 anggota PAS dari kawasan Dewan Undangan Negeri Dun Tawang, mengisytiharkan keluar parti dan menyertai UMNO.

Mereka meninggalkan PAS kerana menyedari parti itu tersasar jauh daripada asas perjuangan menegakkan negara islam.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 1:54 PM

Terpesong agama maka terpesonglah arah laluan hidup. Pasti arah tuju parti turut goyah. Go to BN!


Forest said...
April 24, 2013 at 1:57 PM

Semangat Pembangkang Semakin Malap

Bukan sahaja ahli-ahli PKR yang bertindak keluar parti bahkan ahli-ahli PAS juga bertindak keluar parti.

Kejutan dari ahli-ahli pembangkang di Pasir Salak benar-benar membuka mata pemimpin pembangkang kerana 60 ahli PAS keluar parti.

Ketika jentera parti sibuk membuat persiapan menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), pakatan pembangkang di Parlimen Pasir Salak terus dilanda badai apabila 60 ahli PAS mengisytiharkan keluar parti dan menyatakan sokongan padu terhadap UMNO.

Bahkan, kalau dilihat sebenarnya sejak bulan mac lagi fenomena tukar dan keluar parti sudah berlaku. Seramai 428 pemimpin serta ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) dari parlimen yang sama melakukan tindakan sama dengan meninggalkan pakatan pembangkang kerana tidak lagi yakin dengan barisan kepimpinan parti.

Penyerahan borang keahlian UMNO itu diserahkan oleh Pengerusi PAS Cawangan Taman Desa Cempaka, Samiran Sapuan, 64 kepada Ketua UMNO Bahagian Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman di Kampung Gajah.

Pastinya hati para pemimpin PAS bagai ditujah-tujah kepedihan. Tidak tergambar oleh mereka apabila kumpulan yang diketuai oleh Samiran Sapuan memohon keampunan dan kemaafan atas kesilapan ketika mereka bersama dalam parti PAS sebelum ini dihadapan kira-kira 5,000 penyokong BN yang hadir.

Apakah yang menyebabkan mereka ini setia kepada PAS? Menurut Samiran sepanjang tempoh 10 tahun berjuang bersama PAS, mereka sebenarnya didorong oleh semangat prinsip perjuangan agama yang kononnya menjanjikan syurga oleh para pemimpin PAS.

Terang lagi bersuluh jentera BN yang tidak putus-putus mencuba membolodi benteng pertahanan PKR dan PAS di kawasan tersebut membuah kan hasil apabila ramai ahli-ahli dari kedua-dua parti berpaling tadah dari parti-parti pembangkang itu.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 2:27 PM

nah itulah korang, yang pakatan mau ubah adalah sistem di malaysia. pakatan akan kaji kenapakah harga berang semakin melambung tinggi berbanding pendapatan rakyat. mcm harga kereta lah, dulu pakatan dikutuk habis konong kalau mahu turunkan harga kereta, lingkup ekonomi malaysia tetapi tidak semana mana BN pun mahu turunkan harga kereta' kenapa? inad malu kah tiru idea pakatan?

itu baru harga kereta, kalau pakatan menang lagi banyak menafaan rakyat dapat. bukan BRIM yang mensajahterakan rakyat tetapi urus tadbir negara yang telus dan berinovasi yang menentukan hidup mati rakyat.

macai2 BN ni inda malukah ulas2 ahli PR keluar parti sedangkan dlm BN sendiripun sudah hancur lebur mcm motisikal langgar tiang letrik sudah keadaan dlm BN sekarang. cuba kita belajar matematik sikit ah' katakan 61 ahli UMNO yang dipecat ada penyokong 300 seorang. jadi, 61 x 300 = 18,000. jadi inilah pengundi yang gerenti tidak mengundi BN kali ini tak kisahlah dorang keluar parti atau tidak.

jadi, mengikut perkiraan macai2 BN semua, mana yang ramai 18,000 kah atau 2,000?

muhahahahahahah


Anonymous said...
April 24, 2013 at 4:11 PM

setuju sgt ulasan bro. negara punya permimpin rasuah memang hanya akan rosakkan negara n rskyst akan merasa merana n negara pula akan tergadai. rasuah harus dihapuskan tiada belaskasihan pada perosak negara n bangsa. pr sj yg mampu selamat malaysia dari dijajah selamanya.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 4:22 PM

memanglah rasuah ada dimana2. tapi rasuah macammana ? kecil ke besar?. kalau besar rasuahnya n dah tahu pemimpinnya berasuah kenapa masih mahu si rasuah jadi pemimpin lg? bukankah ini membuktikan kamu setuju berasuah n rasuah harus digiatkan tanpa perlu dihapuskan. undang2 apa kerajaan malaysia pakai ni? bukan kami tak faham cuma kamu fikirkan diri terlalu bijak sebab tu komen kamu makan dirikamu sdr. amin.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 4:35 PM

TOLAK RAHSUAH, TOLAK IC PALSU, TOLAK KRONI, TOLAK PEMBUNUH, TOLAK LEMBU, TOLAK PEMFITNAH, WAHAI ORANG SABAH UNDILAH PAKATAN PKR, PAS DAP, KEADILAN.........


Anonymous said...
April 24, 2013 at 4:36 PM

memang tak jejaskan umno sebab ahlinya punya 3juta . tapi dah lebih sejuta ahli umno keluar parti dalam 3 tahun kebelakangan ini. kamutahu ke?.. ini sudah cukup lemahkan semangat umno n bn itu sdr. sebab tu muka najib nampak susah sj n kusut. tak percaya tgk tv3. sampai pemberita tv3 pun muka macam lembu sebab jadi kerdai pemfitnah n mrk kini dikecam . amin.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 6:03 PM

Individu yang tahu mengambil tetapi tidak tahu memberi tidak akan mencapai bahagia. Begitulah kata-kata pemberita TV1 sebagai mengakhiri siaran berita jam 5 di TV1. Sebelum tu disian sebiji bom meletup di khemah BN. Seorang penyokong BN cedera. Polis sedang menyiasat. Agak-agaknya angkara siapa aah????


Anonymous said...
April 24, 2013 at 6:07 PM

Individu yang tahu mengambil tetapi tidak tahu memberi tidak akan mencapai bahagia. Begitulah kata-kata pemberita TV1 sebagai mengakhiri siaran berita jam 5 di TV1. Sebelum itu disiarkan juga sebiji bom meletup di khemah BN. Seorang openyokong BN cedera. Polis sedang menyiasat. Agak-agak angkara siapa????


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:21 PM

Students who excel in academics should also do well in the human aspects.


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:21 PM

Universiti Malaysia Sabah (UMS) vice-chancellor Professor Datuk Dr Harun Abdullah said that fierce competition in today’s working world demands all students to be holistically competitive, adding that the university is responsible to provide first-class human capital to meet the demands of labour market.


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:22 PM


“Cooperation between all parties in the university is important in efforts to educate and encourage students,” said Dr Harun in his speech during the Student & Alumni Affairs Appreciation Night (MAHEPA) at 1Borneo Grand Ballroom here on Friday.


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:22 PM

He added that the government’s noble efforts in helping students need to be appreciated and the assistance such as SIM cards and book vouchers should be used wisely.


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:22 PM

In his speech, Dr Harun also reminded students not to leave behind the academic aspects even though they might be busy with co-curriculum activities.


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:23 PM

Meanwhile, he said the university has to prioritise students’ needs such as the provision of 3,486 new set of furniture for residential college on the main campus and as well as at UMS KAL in Labuan.


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:23 PM


In this regard, Dr Harun also hoped that students will continue to be the core of the development agenda of the country and also be a driving agent to foster Eco Campus culture on campus.


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:24 PM

On another note, deputy vice-chancellor (student affairs & alumni) Associate Professor Dr Haji Kasim Haji Md Mansur said UMS is a house of knowledge not only in producing intellectuals but also a platform for students to enhance their capabilities and achievements through various student activities.


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:24 PM

“There are a variety of student achievements during the year 2012 such as the ‘UMS Students in Free Enterprise’ (SIFE UMS) programme or ‘Enactus’ where members involved were selected to represent Malaysia at the world cup competition in Washington DC after coming out champs at the national-level in September last year,” said Dr Kasim.


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:25 PM

Also the “Simply Green” and “Sempurlna” from the School of Forestry & International Tropical (SPTA) represented the zones of Sabah and Sarawak at the national competition of MyInovasi 2012.


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:25 PM


Additionally, Dr Kasim said that successes of students in areas such as innovation, literature, culture, sports, community and volunteering not only reflected their keen sense of competitiveness but also their commitment.


Anonymous said...
May 20, 2013 at 11:25 PM


MAHEPA is an event held annually by the Department of Student Affairs & Alumni (JHEP) UMS and aims to give recognition to students, staff and external agencies for the contribution and commitment to JHEP.


Anonymous said...
November 14, 2013 at 10:01 AM

Figures for October 2013 in the plantation sectors continue to support further strengthening of crude palm oil (CPO) prices, highlights analysts at RHB Research Institute Sdn Bhd (RHB Research).


Anonymous said...
November 14, 2013 at 10:01 AM

Analysts Alvin Tai and Hoe Lee Leng in an update on the sector noted that inventory, which was still at comfortable levels, could climb a little more before year-end.


Anonymous said...
November 14, 2013 at 10:01 AM

We maintain that sector fundamentals are improving, with stronger palm oil prices and flat production costs expected next year


Anonymous said...
November 14, 2013 at 10:02 AM

We continue to see upside risk to our price assumption for CY14, currently at RM2,600 per tonne.” This was on the back of Malaysia’s palm oil inventory rising 3.5 per cent month on month (m-o-m) to 1.845 million tonnes for the period.


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx