Monday, April 22, 2013

BN Gelabah Di Putrajaya, serang Husam

Melihat sambutan warga Putrajaya semakin hangat hari ke hari kepada calon PAS Datuk Haji Husam Musa, Umno mula melancarkan serangan terhadap beliau.

Dan orang yang melancarkan serangan ini bukan calang-calang orang tetapi Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kemungkinan melihat Tengku Adnan semakin lemas tatkala Husam semakin disambut di Putrajaya, Muhyiddin semalam menyerang Husam dengan mempersoalkan rasional Naib Presiden PAS itu bertanding di dua negeri, Kelantan mempertahankan kerusi Salor dan Putrajaya.

Muhyiddin juga mengeluarkan teori pelik menyatakan bahawa Husam disisihkan di Kelantan dan sebab itu diletakkan di Putrajaya.

"Kita (BN) nak jadi wakil rakyat di sini, nak kerja...orang Putrajaya ni mesti tentukan dia kalah teruk, kalau boleh hilang wang pertaruhan," kata Muhyiddin.

Serangan Muhyiddin datang apabila beliau ditangkap menipu di TV3 berkata BN menang percuma di Senggarang, walhal di sana menyaksikan pertandingan dua penjuru antara PAS dan BN.

Sementara itu, Page Facebook P-125 Putrajaya milik Husam menjadi perbualan hangat di Facebook.

Dalam masa seminggu sahaja berjaya menarik lebih 19,000 peminat dan lebih 35,000 sedang mengikuti perkembangan kempen Husam di Putrajaya.

Perkembangan ini menyebabkan Umno tidak senang duduk. Kesemua tempat yang dilawati Husam diberikan sambutan yang sungguh menggalakkan.

“Husam walaupun orang baru, kami dah rasa dekat. Tengku Adnan dah memang orang lama – Kehadiran Husam ini seperti kita mencuba benda baru sebelum membeli. Rasa dah terpikat sekarang tinggal nak bayar sahaja,” kata seorang penduduk Putrajaya bernama Affendi Mohamad kepada Harakahdaily.

Semasa PRU 2008, Tengku Adnan menang dengan majoriti 2,734, dengan mendapat 4,038 undi berbanding calon PAS Mohd Noor Mohamad yang hanya mendapat 1,304 undi.

Apakah Husam dapat mencabar Adnan? Dengan situasi dan mood rakyat Putrajaya sekarang, nampaknya di sini sudah menjadi satu pertandingan sengit, dan bukannya seperti dulu ‘sure win’ untuk Umno. -HD

28 comments:
Write comments
  1. Sekurang-kurangnya lima faktor merupakan faktor penolak yang memberi alasan kuat bagi Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa akan gagal merampas kerusi Parlimen Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13.

    ReplyDelete
  2. Antaranya Husam bukan seorang tokoh yang dikenali di Puterajaya, sokongan pengundi dari kalangan penjawat awam yang kuat terhadap kerajaan dan calon Pas itu berpindah dari Kelantan untuk bertarung di kubu kuat Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  3. Menurut beberapa penganalisis politik, legasi penyandang kerusi Parlimen Putrajaya selama dua penggal, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang dekat dengan pengundi di situ, juga merupakan halangan yang besar bagi Husam untuk meraih sokongan 15,798 pengundi berdaftar di situ.

    ReplyDelete
  4. Melalui Tengku Adnan, BN juga mempunyai rekod perkhidmatan cemerlang di Putrajaya. Apatah lagi beliau juga yang menubuhkan Umno Bahagian Putrajaya yang ketika itu cuma mempunyai 800 pengundi,"

    ReplyDelete
  5. Tambahan lagi dalam suasana ekonomi negara yang segar sekarang, penjawat awam di Putrajaya dan di seluruh negara juga jelas mempunyai 'mood' yang baik terhadap kerajaan BN dan tentunya mahu Datuk Seri Najib Tun Razak yang berjaya mentransformasi kerajaan, terus memerintah, katanya

    ReplyDelete
  6. Beliau berpendapat PAS keliru membaca suasana politik dan membuat perkiraan yang salah jika beranggapan Husam berpeluang menang pada pilihan raya umum ke-13.

    ReplyDelete
  7. Atau mungkinkah juga PAS tidak keliru sebaliknya memang mempertaruh masa depan politik Husam yang mungkin tidak disenangi oleh pemimpin PAS lain di Kelantan dan cara terbaik meminggirkan beliau ialah dengan 'menendang' Husam keluar dari Kelantan?

    ReplyDelete
  8. The contest has officially begun, as Barisan Nasional and Pakatan Rakyat gear up for a straight fight over who will take the federal territory of Putrajaya come polling day on May 5.

    ReplyDelete
  9. Amidst the hushed silence of thousands of supporters from both camps, returning officer Haitamil Ishak announced that the candidates vying for the seat are incumbent Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor for Barisan and PAS vice-president Datuk Husam Musa for Pakatan.

    ReplyDelete
  10. Tengku Adnan, who has served two terms as Putrajaya MP, is confident of a third win but is prepared for a battle. “I have been here for the last two terms and I think I will retain the seat because Putrajaya residents know my track record,” he said.

    ReplyDelete
  11. “We have been working hard and have resolved most of the problems affecting residents here, except for some minor issues.” Tengku Adnan’s opponent, Datuk Husam Musa, meanwhile, is a popular name in national politics.

    ReplyDelete
  12. Husam, who is PAS vice-president, is banking on the significant increase in voters in the constituency since the 2008 general election, to win.There are 15,791 eligible voters this time, an increase of 9,183 voters.Tengku Adnan won with a 2,735-vote majority in the last general election.
    It will be interesting to see how Husam manages his time campaigning over the next two weeks, since he is also the candidate for the Salor state seat in Kelantan.

    ReplyDelete
  13. Syabas dan tahniah buat Dato haji Husam Musa ...beliau mempunyai AURA yg tersendiri unk pengundi dekati, kami tak payah nak dengar ceramah Dato pun dah terpikat dgn ketokohan Dato, cuma melihat wajah beliau saja kami yakin beliau seorang yg jujur, amanah dan ada ketokohan yg luar biasa. Semoga Allah memberikan keberkatan dan kemenangan buat Dato Hj Husam Musa dan Partinya. INSALLAH.

    ReplyDelete
  14. Dato' Husam tokoh tak dikenali, org yg jahil dalam politik sahaja bercakap sedemikian. Beliau bukan 1-2 tahun sebagai tokoh politik Kelantan. Sessi beramah mesra antara beliau dgn penduduk Putrajaya amat-amat menggalakkan.
    Track-record bersama kepimpinan PAS amat baik, dan tidak ada istilah ianya dipinggirkan oleh PAS pusat sebagaimana TPM cakap; itu hanya tuduhan liar.
    Besar kemungkinan Dato' Husama akan berjaya dalam parlimen P125, kalau dilihat dari segi perubahan baru dlm senario politik.

    ReplyDelete
  15. Itu hanya tuduhan liar penyebar berita palsu seperti muhyiddin anak yasin!

    ReplyDelete
  16. Aqu tak kenal Husam ni.......
    Aqu dengar tv kata dia jahat, tak pandai, curi balak dan banyak sikap negatif...

    Tapi bila tengok dia ceramah dalam youtube,
    Aqu terus tahu Husam ini...hensem, manis, segak, pandai, warak, humble, hensem sikit dari ustadz Ganu tu. Aku suko jugok ustak Ganu tuh...

    Jangan banyak pikir lagi. Pangkah saja HUSAM. UNDI HUSAM. Dan undi juga puak-puak Husam di mana-mana saja ada bertanding dalam Malaysia ni.

    SYOKNYA ADA KERAJAAN BARU. Mesti lebih bersih, mesti lebih cekap.

    ReplyDelete
  17. Hanya satu yang lebihnya T Adnan dari Husam, iaitu T Adnan banyak wang ringgitnya. Tengku Adnan mempunyai banyak bisness yang besar-besar dan semua bisness beliau itu adalah dari kedudukan beliau dalam UMNO selama ini sehinggalah jawatan beliau sebagai Setiausaha Agong UMNO

    ReplyDelete
  18. Justeru jika rakyat Putrajaya mahukan wakilnya seorang yang seperti T Adnan ini maka Tengku Adnan lah patut dipilih. Tetapi di sebaliknya jika kita mahukan seorang wakil Legislatif yang berwibawa dengan keperibadian yang segar secucuk dengan imej Putrajaya sebagai kawasan induk negara ini, maka Husam Musa lah orang yang paling tepat dan sesuai untuk mewakili pengundi di Putrajaya. Dari segi kemanusiaannya Husam adalah seorang yang secara relatifnya jauh lebih lengkap dari lawannya itu.

    ReplyDelete
  19. .Saudara Husam seorang yang bijak dan penampilan beliau simple macam Mr Erdodan Turki.Kalau rakyat Putrajaya macam pengundi di Turki saya pasti Saudara Husam adalah pilihan mereka.Kalau saudara Husam diberi peluang menjadi Perdana Menteri Malaysia suatu ketika nanti,saya pasti ekonomi dan gaya hidup rakyat Malaysia akan terbela.Dari raut wajah dan gaya yang tak berlagak saya berani katakan beliau mempunyai harapan untuk menang.Rakyat Putrajaya semuanya educated,matang,n genius berfikir.Anda semua penentu kejayaan bersama Saudara Husam.

    ReplyDelete
  20. Rayat ingin perubahan lagi pula dah 56 umno perintah so kita mahu perubahan baru apa salahnya.

    ReplyDelete
  21. Let the people to see who is the best choice.

    ReplyDelete
  22. Saingan semakin giat. Rakyat harus sedar dan membuat undian yang bijak.

    ReplyDelete
  23. Hasnol said that in terms of electricity generation, the share of renewable energy is approximately 19 per cent with 16 per cent of electricity coming from hydroelectricity and three per cent from new renewable energy sources.

    ReplyDelete
  24. He said that the Malaysian government has been fully committed in its efforts to promote and develop renewable energy technology in order to turn the country into a green economy and society.

    ReplyDelete
  25. This is evident from the nationwide Green Technology initiatives that have been undertaken since the launching of the National Green Technology Policy in 2009 by our Prime Minister. The Government is also committed towards adopting Green Technology as the country’s economic driver in the future.

    ReplyDelete
  26. Hasnol was of the opinion that Sabah’s equatorial location is excellent for solar and its widespread tropical forests can provide large quantities of biomass.

    ReplyDelete
  27. In addition the waters surrounding much of Sabah as well as its tidal flow there is a prospect for the development of ocean renewable energy

    ReplyDelete
  28. From a longer term perspective, renewable energy is in fact a practical option and one sector that could become a major source of regional energy supply as well as economic growth and job creation

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.