Monday, April 22, 2013

BN Gelabah Di Putrajaya, serang Husam

Melihat sambutan warga Putrajaya semakin hangat hari ke hari kepada calon PAS Datuk Haji Husam Musa, Umno mula melancarkan serangan terhadap beliau.

Dan orang yang melancarkan serangan ini bukan calang-calang orang tetapi Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kemungkinan melihat Tengku Adnan semakin lemas tatkala Husam semakin disambut di Putrajaya, Muhyiddin semalam menyerang Husam dengan mempersoalkan rasional Naib Presiden PAS itu bertanding di dua negeri, Kelantan mempertahankan kerusi Salor dan Putrajaya.

Muhyiddin juga mengeluarkan teori pelik menyatakan bahawa Husam disisihkan di Kelantan dan sebab itu diletakkan di Putrajaya.

"Kita (BN) nak jadi wakil rakyat di sini, nak kerja...orang Putrajaya ni mesti tentukan dia kalah teruk, kalau boleh hilang wang pertaruhan," kata Muhyiddin.

Serangan Muhyiddin datang apabila beliau ditangkap menipu di TV3 berkata BN menang percuma di Senggarang, walhal di sana menyaksikan pertandingan dua penjuru antara PAS dan BN.

Sementara itu, Page Facebook P-125 Putrajaya milik Husam menjadi perbualan hangat di Facebook.

Dalam masa seminggu sahaja berjaya menarik lebih 19,000 peminat dan lebih 35,000 sedang mengikuti perkembangan kempen Husam di Putrajaya.

Perkembangan ini menyebabkan Umno tidak senang duduk. Kesemua tempat yang dilawati Husam diberikan sambutan yang sungguh menggalakkan.

“Husam walaupun orang baru, kami dah rasa dekat. Tengku Adnan dah memang orang lama – Kehadiran Husam ini seperti kita mencuba benda baru sebelum membeli. Rasa dah terpikat sekarang tinggal nak bayar sahaja,” kata seorang penduduk Putrajaya bernama Affendi Mohamad kepada Harakahdaily.

Semasa PRU 2008, Tengku Adnan menang dengan majoriti 2,734, dengan mendapat 4,038 undi berbanding calon PAS Mohd Noor Mohamad yang hanya mendapat 1,304 undi.

Apakah Husam dapat mencabar Adnan? Dengan situasi dan mood rakyat Putrajaya sekarang, nampaknya di sini sudah menjadi satu pertandingan sengit, dan bukannya seperti dulu ‘sure win’ untuk Umno. -HD
xxx2

Komen Anda

28 Responses to " BN Gelabah Di Putrajaya, serang Husam "
mantera said...
April 23, 2013 at 11:52 AM

Sekurang-kurangnya lima faktor merupakan faktor penolak yang memberi alasan kuat bagi Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa akan gagal merampas kerusi Parlimen Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13.


mantera said...
April 23, 2013 at 11:53 AM

Antaranya Husam bukan seorang tokoh yang dikenali di Puterajaya, sokongan pengundi dari kalangan penjawat awam yang kuat terhadap kerajaan dan calon Pas itu berpindah dari Kelantan untuk bertarung di kubu kuat Barisan Nasional (BN).


mantera said...
April 23, 2013 at 11:53 AM

Menurut beberapa penganalisis politik, legasi penyandang kerusi Parlimen Putrajaya selama dua penggal, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang dekat dengan pengundi di situ, juga merupakan halangan yang besar bagi Husam untuk meraih sokongan 15,798 pengundi berdaftar di situ.


mantera said...
April 23, 2013 at 11:53 AM

Melalui Tengku Adnan, BN juga mempunyai rekod perkhidmatan cemerlang di Putrajaya. Apatah lagi beliau juga yang menubuhkan Umno Bahagian Putrajaya yang ketika itu cuma mempunyai 800 pengundi,"


mantera said...
April 23, 2013 at 11:53 AM

Tambahan lagi dalam suasana ekonomi negara yang segar sekarang, penjawat awam di Putrajaya dan di seluruh negara juga jelas mempunyai 'mood' yang baik terhadap kerajaan BN dan tentunya mahu Datuk Seri Najib Tun Razak yang berjaya mentransformasi kerajaan, terus memerintah, katanya


mantera said...
April 23, 2013 at 11:53 AM

Beliau berpendapat PAS keliru membaca suasana politik dan membuat perkiraan yang salah jika beranggapan Husam berpeluang menang pada pilihan raya umum ke-13.


mantera said...
April 23, 2013 at 11:54 AM

Atau mungkinkah juga PAS tidak keliru sebaliknya memang mempertaruh masa depan politik Husam yang mungkin tidak disenangi oleh pemimpin PAS lain di Kelantan dan cara terbaik meminggirkan beliau ialah dengan 'menendang' Husam keluar dari Kelantan?


Anonymous said...
April 23, 2013 at 2:49 PM

The contest has officially begun, as Barisan Nasional and Pakatan Rakyat gear up for a straight fight over who will take the federal territory of Putrajaya come polling day on May 5.


Anonymous said...
April 23, 2013 at 2:54 PM

Amidst the hushed silence of thousands of supporters from both camps, returning officer Haitamil Ishak announced that the candidates vying for the seat are incumbent Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor for Barisan and PAS vice-president Datuk Husam Musa for Pakatan.


Anonymous said...
April 23, 2013 at 2:59 PM

Tengku Adnan, who has served two terms as Putrajaya MP, is confident of a third win but is prepared for a battle. “I have been here for the last two terms and I think I will retain the seat because Putrajaya residents know my track record,” he said.


Anonymous said...
April 23, 2013 at 3:00 PM

“We have been working hard and have resolved most of the problems affecting residents here, except for some minor issues.” Tengku Adnan’s opponent, Datuk Husam Musa, meanwhile, is a popular name in national politics.


Anonymous said...
April 23, 2013 at 3:01 PM

Husam, who is PAS vice-president, is banking on the significant increase in voters in the constituency since the 2008 general election, to win.There are 15,791 eligible voters this time, an increase of 9,183 voters.Tengku Adnan won with a 2,735-vote majority in the last general election.
It will be interesting to see how Husam manages his time campaigning over the next two weeks, since he is also the candidate for the Salor state seat in Kelantan.


Anonymous said...
April 23, 2013 at 3:04 PM

Syabas dan tahniah buat Dato haji Husam Musa ...beliau mempunyai AURA yg tersendiri unk pengundi dekati, kami tak payah nak dengar ceramah Dato pun dah terpikat dgn ketokohan Dato, cuma melihat wajah beliau saja kami yakin beliau seorang yg jujur, amanah dan ada ketokohan yg luar biasa. Semoga Allah memberikan keberkatan dan kemenangan buat Dato Hj Husam Musa dan Partinya. INSALLAH.


Anonymous said...
April 23, 2013 at 3:26 PM

Dato' Husam tokoh tak dikenali, org yg jahil dalam politik sahaja bercakap sedemikian. Beliau bukan 1-2 tahun sebagai tokoh politik Kelantan. Sessi beramah mesra antara beliau dgn penduduk Putrajaya amat-amat menggalakkan.
Track-record bersama kepimpinan PAS amat baik, dan tidak ada istilah ianya dipinggirkan oleh PAS pusat sebagaimana TPM cakap; itu hanya tuduhan liar.
Besar kemungkinan Dato' Husama akan berjaya dalam parlimen P125, kalau dilihat dari segi perubahan baru dlm senario politik.


Anonymous said...
April 23, 2013 at 4:19 PM

Itu hanya tuduhan liar penyebar berita palsu seperti muhyiddin anak yasin!


Anonymous said...
April 23, 2013 at 6:36 PM

Aqu tak kenal Husam ni.......
Aqu dengar tv kata dia jahat, tak pandai, curi balak dan banyak sikap negatif...

Tapi bila tengok dia ceramah dalam youtube,
Aqu terus tahu Husam ini...hensem, manis, segak, pandai, warak, humble, hensem sikit dari ustadz Ganu tu. Aku suko jugok ustak Ganu tuh...

Jangan banyak pikir lagi. Pangkah saja HUSAM. UNDI HUSAM. Dan undi juga puak-puak Husam di mana-mana saja ada bertanding dalam Malaysia ni.

SYOKNYA ADA KERAJAAN BARU. Mesti lebih bersih, mesti lebih cekap.


Anonymous said...
April 23, 2013 at 7:29 PM

Hanya satu yang lebihnya T Adnan dari Husam, iaitu T Adnan banyak wang ringgitnya. Tengku Adnan mempunyai banyak bisness yang besar-besar dan semua bisness beliau itu adalah dari kedudukan beliau dalam UMNO selama ini sehinggalah jawatan beliau sebagai Setiausaha Agong UMNO


Anonymous said...
April 23, 2013 at 7:30 PM

Justeru jika rakyat Putrajaya mahukan wakilnya seorang yang seperti T Adnan ini maka Tengku Adnan lah patut dipilih. Tetapi di sebaliknya jika kita mahukan seorang wakil Legislatif yang berwibawa dengan keperibadian yang segar secucuk dengan imej Putrajaya sebagai kawasan induk negara ini, maka Husam Musa lah orang yang paling tepat dan sesuai untuk mewakili pengundi di Putrajaya. Dari segi kemanusiaannya Husam adalah seorang yang secara relatifnya jauh lebih lengkap dari lawannya itu.


Anonymous said...
April 23, 2013 at 7:35 PM

.Saudara Husam seorang yang bijak dan penampilan beliau simple macam Mr Erdodan Turki.Kalau rakyat Putrajaya macam pengundi di Turki saya pasti Saudara Husam adalah pilihan mereka.Kalau saudara Husam diberi peluang menjadi Perdana Menteri Malaysia suatu ketika nanti,saya pasti ekonomi dan gaya hidup rakyat Malaysia akan terbela.Dari raut wajah dan gaya yang tak berlagak saya berani katakan beliau mempunyai harapan untuk menang.Rakyat Putrajaya semuanya educated,matang,n genius berfikir.Anda semua penentu kejayaan bersama Saudara Husam.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 10:45 AM

Rayat ingin perubahan lagi pula dah 56 umno perintah so kita mahu perubahan baru apa salahnya.


Don said...
April 24, 2013 at 1:56 PM

Let the people to see who is the best choice.


Azlan Shah said...
April 24, 2013 at 1:58 PM

Saingan semakin giat. Rakyat harus sedar dan membuat undian yang bijak.


Anonymous said...
November 14, 2013 at 10:56 AM

Hasnol said that in terms of electricity generation, the share of renewable energy is approximately 19 per cent with 16 per cent of electricity coming from hydroelectricity and three per cent from new renewable energy sources.


Anonymous said...
November 14, 2013 at 11:10 AM

He said that the Malaysian government has been fully committed in its efforts to promote and develop renewable energy technology in order to turn the country into a green economy and society.


Anonymous said...
November 14, 2013 at 1:49 PM

This is evident from the nationwide Green Technology initiatives that have been undertaken since the launching of the National Green Technology Policy in 2009 by our Prime Minister. The Government is also committed towards adopting Green Technology as the country’s economic driver in the future.


Anonymous said...
November 14, 2013 at 1:49 PM

Hasnol was of the opinion that Sabah’s equatorial location is excellent for solar and its widespread tropical forests can provide large quantities of biomass.


Anonymous said...
November 14, 2013 at 1:49 PM

In addition the waters surrounding much of Sabah as well as its tidal flow there is a prospect for the development of ocean renewable energy


Anonymous said...
November 14, 2013 at 1:49 PM

From a longer term perspective, renewable energy is in fact a practical option and one sector that could become a major source of regional energy supply as well as economic growth and job creation


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx