Thursday, April 25, 2013

Kempen Busuk BN Pertahan Putrajaya

Dato' Seri Najib Tun Razak bertindak melanggar prinsip demokrasi dengan menyalahgunakan dana, sumber dan harta awam bagi tujuan kempen Umno-BN.

Pengumuman sejumlah peruntukan untuk pelbagai projek dan sumbangan selepas pembubaran parlimen oleh Pengerusi BN itu sekaligus mencabul etika kuasa kerajaan sementara.

Malah, Najib gagal mematuhi Akujanji Pilihanraya yang ditandatanganinya sendiri dengan badan Transparency International sebelum ini.

Antara pengumuman yang tidak menghormati prinsip demokrasi itu ialah pelaksanaan tiga projek tama di Cyberjaya bernilai RM8 bilion pada 5 April lalu.

Tiga hari selepas itu Najib juga mengumumkan perluasan penerima kad diskaun ataupun 1Malaysia Privilege Card kepada 725,000 pesara kerajaan.

Pada 9 April pula, Najib mengumumkan cadangan pembinaan kompleks bernilai RM400 juta yang membabitkan syarikat dari China iaitu CSR Zhu Zhou Electric Locomotive Company di Perak.

Seterusnya, Najib menyempurnakan majlis pecah tanah dan melancarkan Projek Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia (PPA1M) untuk fasa pertama membabitkan pembinaan sebanyak 1,512 unit kediaman di Putrajaya pada 18 April lalu.

Setiap unit rumah yang berkeluasan 1,000 hingga 1,500 kaki persegi itu akan dijual dengan harga antara RM150,000 dan RM300,000.

Najib juga dilihat makin terdesak untuk meraih undi daripada kaum wanita apabila turut mempertimbangkan pemberian Skim Insurans Ibu Tunggal Berdaftar kepada ibu tunggal selain memperluas Kad Diskaun 1Malaysia (KD1M) kepada golongan itu.

Hanya selepas parlimen dibubarkan, Sekretariat Jalinan Untuk Wanita Ibu Tunggal Malaysia (Juwita) diumumkan pada 18 April lalu sebagai tempat bernaung hampir 900,000 ibu tunggal di seluruh negara.
xxx2

Komen Anda

68 Responses to " Kempen Busuk BN Pertahan Putrajaya "
arafat said...
April 25, 2013 at 11:51 PM

Bior ler mike meghaban,yopp!! Yg penting awas dgn tipu muslihat dn agenda SPR & UMNO pd PRU ni.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 12:21 AM

Sebelum tumbang, biasalah... kaut dulu sebanyak yang mungkin.... sebab selepas nih tiada peluang dah.... kroni jugalah yang kenyang tu..... otak udang, dah habis tempohpun masih gila kuasa....


Anonymous said...
April 26, 2013 at 6:20 AM

INI YANG BIKIN RAKYAT TAMBAH MELUAT DAN MARAH PADA PAK NAJIB NI .DIA MEMBERI TAPI MENGAMBIL JUGA KONON KONON BANTU RAKYAT MEMANG BANTU TAPI SAMBIL MENYELAM MINUM AIR 7 BILLION PI MANA SIMPAN


Anonymous said...
April 26, 2013 at 7:19 AM

UNDI BN ANDA MERANA..

INI KALI LAA..
BAYUMURNI...


Anonymous said...
April 26, 2013 at 8:18 AM

Marilah kita rakyat Malaysia beramai-ramai turun mengundi unk menghapuskan BN/UMNO dlm PRU13 ini, kami dah muak dan jijik dgn cara BN berkempen dan samseng mereka juga tak habis2 menganggu pihak lain.

INI KALILAH KITA AKAN UBAH KERAJAAN.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 10:59 AM

pembangkang ni manipulasi pula


Anonymous said...
April 26, 2013 at 11:51 AM

Aku tetap sokong BN yang berjanji akan melaksanakan cukai GST selepas PRU kalau tidak negara akan bangkrap kata Idris Jala pakar ekonomi menteri BN


Anonymous said...
April 26, 2013 at 12:54 PM

Pembangkang mendesak supaya kerajaan sementara diwiujudkan. Ahli Parlimen Tangga Batu, Datuk Idris Haron membidas tindakan PR itu, beliau berkata Pakatan Rakyat (PR) seolah-olah sudah menghidu nasib yang bakal menimpa mereka sehinggakan mahu Najib menubuhkan sesuatu yang sememangnya sudah dilaksanakan kerajaan sejak sekian lama.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 12:55 PM

PR mendakwa Najib kini sudah tiada status etika dan beliau tidak boleh meluluskan apa-apa projek atau dasar dan perbelanjaan baru untuk meraih undi. Mengulas Datuk Idris Haron yang juga merupakan Majlis Tertinggi Umno, ia sebenernya tidak berbangkit sama sekali. Beliau kemudian menyifatkan pembangkang punya muslihat di sebalik pelbagai desakan mereka.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 12:56 PM

Tambah beliau apabila mereka minta macam-macam ini dan kita tidak laksanakan, mereka akan meletakkan seolah-olah kita ini tidak telus dalam pilihan raya.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 12:56 PM

Kerajaan sementara adalah istilah yang digunakan kepada pentadbiran sementara selepas Dewan dibubarkan."'Caretaker government' atau kerajaan sementara ini akan menguruskan negara sehinggalah terbentuk kerajaan yang baru selepas pilihan raya


Anonymous said...
April 26, 2013 at 12:56 PM

PKR and Anwar give false promises


Saidil Simoi joined Parti Keadilan Rakyat (PKR) with its de-facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim and the party as he believed it could bring justice to the people in the state.

He even contested in the Kota Belud parliamentary constituency on PKR’s ticket in 2008 and was on the state leadership council.

The former PKR Kota Belud chief who is also Sabah Buku Jingga director, however, said that he now realized that PKR and Anwar have been giving false and empty promises to the people in Sabah.

“I went along with it, I went around the whole state with PKR’s struggles and speaking to the people about autonomy but I was lying to the people and I said to myself, do I want to continue with the farce?


Anonymous said...
April 26, 2013 at 12:57 PM

Kerajaan sementara ini bertanggungjawab memastikan urusan biasa kerajaan tidak terhenti begitu sahaja, namun ia tertakluk di bawah peraturan tertentu kerana lazimnya kerajaan sementara ini terdiri daripada pimpinan parti yang turut sama bertanding sebagai calon dalam pilihan raya


Anonymous said...
April 26, 2013 at 12:57 PM

PKR and Anwar give false promises


“Do I want to continue fighting for a party that is named Parti Keadilan but is actually not practising justice? I feel guilty because it is not just about lying to myself … I am lying to the rakyat,” said Saidil who quit PKR to join BN yesterday.

Anwar, according to him, is a very charismatic speaker who can influence a person’s thinking with his words.

“That is Anwar. But let me explain, Anwar has a personal agenda. I did not realize this until the last moment when I saw just how empty PKR’s struggles are,” he said and was of the opinion that Anwar’s agenda has nothing to do with the welfare of the people in Sabah but instead is more about personal reasons.

Anwar, he claimed, was acting on his vindictive feelings and his desire to be the Prime Minister of Malaysia and is a cosmetic leader.

“So today, I am determined to correct a wrong and make up for lying to the people in Sabah, especially Kota Belud. I was also the State Buku Jingga director and was responsible to analyze in detail what it promises.

“What is clear is that there is no autonomy for Sabah as promised by Pakatan Rakyat leaders and let me give one example, which is on the candidacy for Sabah in the 13th general election. Sabah leaders were not consulted on the matter,” he said.

Saidil believed that PKR’s candidates will not be able to compete against Barisan Nasional’s and will therefore not be able to bring about changes for the people in Sabah.

He also stressed that his decision was made voluntarily because he was not willing to lie to the people of Sabah anymore.

“In my opinion, if PKR forms the government, it could be worse than what we have been dreaming of all this while. That is how I feel and I hereby state my support for all the BN leaders who have stood steadfast in the face of all that have been thrown in their faces. They hold on to the principle of bringing change to the rakyat,” he said.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 12:57 PM

"Datuk Seri Najib adalah perdana menteri dan sistem demokrasi telah pun matang dibentuk dan kita ada sistem kehakiman dan perundangan, tiga cabang demokrasi.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 12:58 PM

Peringatan kepada parti perikatan pembangkang supaya tidak menggesa kerajaan melakukan sesuatu yang tidak sepatutnya sehingga menimbulkan kekeliruan awam.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 12:58 PM

Gesaan juga kepada Ketua Setiausaha Negara (KSN), Datuk Seri Ali Hamsa mengarahkan semua penjawat awam supaya mengamalkan sikap berkecuali dalam pilihan raya.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:32 PM

Mungkin terlalu terdesak untuk menembusi kubu kuat Barisan Nasional (BN) di Johor, Pakatan Haram beriya-iya mengarahkan pencacai-pencacai mereka menyerang kemajuan yang sedang diusahakan kerajaan di Nusajaya yang terletak di dalam wilayah Pembangunan Iskandar, Johor.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:33 PM

Terbaru, puak-puak yang suka membangkang perkara positif yang dilakukan kerajaan BN itu menyebarkan propaganda kononnya bilionare terkenal, Tan Sri Robert Kuok, membeli tanah di sana dengan harga rendah dan tidak mengikut pasaran.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:33 PM

Kata mereka, Robert Kuok perlu membeli tanah tersebut dengan harga RM720 sekaki persegi berbanding harga RM334 sekaki persegi bagi tanah berkeluasan 12.7 ekar. Kononnya itu harga sebenar tanah di Nusajaya…


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:33 PM

Mereka mendakwa urusniaga penjualan tanah itu dibuat bagi memenuhkan kantung BN untuk menghadapi PRU ke-13 ini dan dikaitkan pula dengan calon BN merangkap Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman, yang menentang Lim Kit Siang di Parlimen Gelang Patah.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:33 PM

Kononnya dengan menyerang Abdul Ghani, mereka dapat menyelamatkan karier “mursyidul am” DAP yang bakal terkubur di Gelang Patah? Silap besarlah…


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:33 PM

Sebenarnya, harga tanah yang dibeli Robert Kuok itu sangat berpatutan dan mungkin boleh dikategorikan sebagai “mahal” bagi ejen-ejen hartanah yang berpengalaman di Johor. Bayangkan, harga RM334 sekaki persegi dikatakan “murah” oleh puak-puak pembangkang itu?


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:33 PM

Memang benar harga tanah di Nusajaya sekarang mencecah RM720 sekaki persegi di sesetengah lokasi yang strategik. Tapi perlu diingat bahawa tanah setinggi itu hanya melibatkan kawasan yang sudah dibangunkan, maju, memiliki prasarana dan kemudahan asas yang lengkap!


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:33 PM

Dalam ertikata lain, tanah yang dibeli di Nusajaya dengan harga RM720 sekaki persegi itu tidak perlu lagi dibangunkan atau dibina kediaman-kediaman, pusat membeli belah, kemudahan asas seperti air dan elektrik, taman rekreasi, masjid dan sebagainya oleh pelabur.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:34 PM

Berbanding dengan tanah kosong yang dibeli Robert Kuok, sudah tentu beliau perlu mengambil risiko membangunkan tanah itu sebaik mungkin. Setelah dibangunkan nanti, barulah tanah itu boleh dianggarkan berharga RM720 sekaki persegi.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:34 PM

Malah menurut jururunding penilai hartanah, Messrs Assets Sdn Bhd, tanah yang dibeli Robert Kuok itu sebenarnya bernilai RM330 sekaki persegi sahaja mengikut harga pasaran terkini di Nusajaya dan ini menjadikan bilionare itu membayar 1.21 peratus lebih tinggi dari harga pasaran sebenar.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:34 PM

Pelabur manakah yang sanggup beli tanah kosong di Nusajaya dengan harga RM720 sekaki persegi? Pakatan Haram fikir pelabur-pelabur bodoh seperti mereka? Awal tahun ini tanah di Puteri Harbour dijual pada harga RM401 juta ataupun RM211 sekaki persegi.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:34 PM

Jadi, wajarlah tanah itu dijual dengan harga RM334 sekaki persegi. Lagipun, projek pembangunan itu adalah hasil kerjasama dengan GLC negara, Khazanah Nasional, yang memegang saham 30% dari jumlah keseluruhan projek. Keuntungannya nanti masuk ke “akaun rakyat” juga nanti


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:34 PM

Puak Pakatan Haram memang kerjanya membangkang, betul atau tidak, tak kisah. Patut semaklah dulu, takut termalu nanti. Kalau ditengok jualan tanah di Iskandar Malaysia baru-baru ini, DRB-Hicom jual 614 ekar tanah pada harga RM20 sekaki persegi. Tu belum masuk Sunway Bhd beli 779 ekar tanah penghujung tahun lalu pada harga RM413 juta ataupun RM22 sekaki persegi.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:34 PM

Jadi dengan kepercayaan Robert Kuok kepada usaha pembangunan kerajaan BN Johor, ia mampu dijual dengan harga RM334 sekaki persegi.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:34 PM

Kelantan ada harga tanah kosong semahal dan bernilai tinggi itu? Di negeri mundur ke belakang yang dipimpin PAS itu tak mungkin ada harga tanah begitu. Kalau hanya mampu membina sebuah TESCO saja bagi seluruh Kelantan, jangan haraplah dapat saingi kemajuan hartanah di Johor…


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:35 PM

rasa jijik dengan cara pendekatan politik puak-puak Pakatan Haram yang “anti-establishment” begini. Perkara yang menguntungkan rakyat pun mereka bangkang dan buruk-burukkan. Kalau begini cara mereka, tidak hairanlah kalau pelabur lari Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:35 PM

sekiranya kawasan Nusajaya itu dibangunkan sepenuhnya oleh kerajaan BN kelak, ia bakal menyediakan ratusan ribu peluang pekerjaan bagi anak-anak Johor. Jadi tak payahlah anak-anak Johor itu “merempat” di negeri orang bagi mencari sesuap nasi seperti anak-anak Kelantan!


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:36 PM

Begitulah kelebihan yang dimiliki oleh kerajaan BN yang dicemburui puak-puak Pakatan Haram. Kelebihan itu tidak akan dapat dikalahkan oleh pihak pembangkang dan mungkin kerana terdesak, mereka cuba memburuk-burukkan imej pembangunan tersebut.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 1:38 PM

Apa nak jadi dengan puak pembangkang di Malaysia di zaman ini. Kalau nak bangkang pun, bangkanglah secara sihat dan membina. Kalau perkara yang baik dan menguntungkan pun mahu dibangkang, jangan marah kalau rakyat kata “Pakatan Haram sakit jiwa”!


Anonymous said...
April 26, 2013 at 2:48 PM

ya! pakatan haram sakit jiwa


Anonymous said...
April 26, 2013 at 3:04 PM

Tempoh berkempen 15 hari yang ditetapkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) adalah satu tempoh yang amat sesuai bagi mengelak ketegangan dalam masyarakat.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 3:07 PM

Dr M berkata jika tempoh lebih lama diberikan oleh SPR, ia mungkin akan menimbulkan perasaan membara dalam kalangan penyokong atau pengundi sehingga boleh mencetuskan suasana huru-hara.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 3:08 PM

“Kalau terlalu panjang seperti pada tahun 1969 di mana masa berkempen selama enam minggu, maka ketegangan antara mereka yang bertanding akan menjadi begitu teruk dan mungkin mencetuskan huru-hara dalam negara.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 3:09 PM

“Tempoh dua minggu untuk berkempen itu yang ditetapkan oleh SPR adalah satu tempoh yang sesuai,” kata beliau kepada pemberita selepas majlis pelancaran


Anonymous said...
April 26, 2013 at 3:10 PM

Dr Mahathir yang memimpin negara selama 22 tahun juga menyatakan keyakinan bahawa Barisan Nasional (BN) mampu mencapai keputusan yang lebih baik pada pilihan raya ini berbanding PRU 2008.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 3:16 PM

pakatan haram is dead and bungkus, hancur di-dlm kebungkusan.


Anonymous said...
April 26, 2013 at 9:33 PM

Anonymous said...
April 26, 2013 at 3:16 PM..he..he yang dead and bungkus tu ko...pecacai angkat najis sesuai ngan ko...he..he kesian ko lahir tak cukup sifat...


Anonymous said...
April 26, 2013 at 9:52 PM

knapa harus Najib jd PM dan knapa ia harus mmimpin kerajaan semntara?


Anonymous said...
April 27, 2013 at 3:43 AM

LAIN KALI LA
UNDI BN ANDA MERANA
UNDI PAKATAN BERTAMBAH MERANA DAN KECEWA
UNDI BEBAS TIADA MAKNA
UNDILAH DIRI ANDA SENDIRI


Holdy said...
April 27, 2013 at 9:32 AM

No harm to give a chance to prove.


Ivy said...
April 27, 2013 at 9:33 AM

They should fight for reason.


Joey said...
April 27, 2013 at 9:35 AM

BN can do anything to remain in power.


shane said...
April 27, 2013 at 12:36 PM

BN tidak akan terikut-ikut strategi kempen pilihan raya pembangkang yang akan menabur fitnah di saat-saat akhir menjelang PRU-1 akan datang bagi meraih undi.


shane said...
April 27, 2013 at 12:37 PM

Menyedari pendekatan yang bakal digunakan pembangkang, Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, parti itu sedang merangka strategi khas bagi menangkis tohmahan dan fitnah yang dibuat parti lawan.


shane said...
April 27, 2013 at 12:38 PM

"Kita sedang merancang strategi tertentu dan kita yakin dapat menangkis apa yang mereka sebutkan terhadap kita.Tapi apa yang pasti kita tidak akan ikut cara mereka (tabur fitnah)," katanya.


Anonymous said...
April 27, 2013 at 12:41 PM

Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata BN telah menyusun strategi yang teratur dalam mendekati pengundi semasa kempen pilihan raya umum kali ini termasuk menggunakan media baru.


Anonymous said...
April 27, 2013 at 12:42 PM

Selain pendekatan bersemuka melalui siri ceramah, perhatian juga diberi kepada 'perang maya' yang dilihat telah menjadi satu saluran kempen yang paling berpengaruh.


Anonymous said...
April 27, 2013 at 12:43 PM

Muhyiddin, yang akan mempertahankan kerusi Parlimen Pagoh, berkata beliau sendiri akan turun berjumpa penduduk bagi menjelaskan isu-isu yang dimainkan pembangkang bagi memberikan imej yang buruk terdapat BN seperti rasuah dan kenaikan kos sara hidup.


Anonymous said...
April 27, 2013 at 12:44 PM

Beliau juga berharap pengundi muda di kawasan itu, terutama yang pertama kali mengundi memberi sokongan yang padu kepada calon BN yang akan bertanding.


Anonymous said...
April 27, 2013 at 12:44 PM

Timbalan Pengerusi BN itu sekali lagi mengingatkan semua parti politik yang mengambil bahagian dalam pilihan raya umum kali ini supaya berkempen secara berhemah.


Anonymous said...
April 27, 2013 at 12:48 PM

Semua parti politik perlu mengikut semua undang-undang dan peraturan sedia ada bagi memastikan kelancaran perjalanan proses pilihan raya.


Anonymous said...
April 27, 2013 at 12:48 PM

Yang penting pembangkang juga mesti akur apa sahaja peraturan dan undang-undang sedia ada. Jangan langgar, jangan terlalu beremosi sehingga ketepikan adat dan tatasusila.


Leon said...
April 27, 2013 at 2:02 PM

Tiga hari selepas itu Najib juga mengumumkan perluasan penerima kad diskaun ataupun 1Malaysia Privilege Card kepada 725,000 pesara kerajaan.

Banyak manfaat diberi oleh BN semata-mata untuk memancing undi.


Don said...
April 27, 2013 at 2:03 PM

Kerjasama untuk menjayakan PRU13 amat diperlukan.


Siva said...
April 27, 2013 at 2:04 PM

Kempen yang dijalankan harus aman dan tidak mengakibatkan kekecohan.


feng said...
April 27, 2013 at 2:04 PM

Senarai pengundi yang diragui harus ditanggani.


Nelson said...
April 27, 2013 at 2:05 PM

Rakyat harus melaksanakan tanggung jawab masing-masing untuk membuat undian.


Anonymous said...
November 13, 2013 at 10:39 AM

THE country will lose its economic sovereignty as suffered by Greece if the opposition’s manifesto that outlined 59 promises in its Orange Book was implemented, said Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.


Anonymous said...
November 13, 2013 at 10:39 AM

The Prime Minister said its implementation would lead to the federal government’s budget deficit to jump almost 30 per cent in the first year, and the ratio of the national debt to Gross Domestic Product (GDP) would jump to 140 per cent by 2015.


Anonymous said...
November 13, 2013 at 10:40 AM

The Prime Minister explained that his (Anwar’s) decision to cut development expenditure and raise interest rate when market confidence was declining and needed injection by the government had resulted in hardship faced by the majority of the people, particularly the business sector.


Anonymous said...
November 13, 2013 at 10:40 AM

On the other hand, said Najib, under the Barisan Nasional leadership, Malaysia was now among the largest trading nation in the world with export and import value exceeding RM1 trillion.


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx