Sunday, April 21, 2013

SAH: Tiada Calon Menang Tanpa Bertanding

Ini kerana kesemua 222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi Dewan Undangan Negeri menyaksikan pertandingan.

Pada pilihan raya umum 2008, empat calon bergelar “Yang Berhormat” pada hari penamaan calon apabila mereka menang tanpa bertanding.

Mereka ialah Datuk Wahab Dolah (BN-Parlimen Igan, Sarawak), Datuk Zakaria Mohd Edris (BN-DUN Gum-Gum, Sabah), Datuk Abdul Raman Palil (BN-DUN Sementa, Selangor)dan Wan Ubaidah Omar (PAS-DUN Kijang, Kelantan). — Bernama


Semua kerusi Parlimen, DUN ditandingi, kata SPR


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah mengesahkan ada pertandingan di semua 222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada hari pengundian 5 Mei ini.

Selepas hari penamaan calon ditutup, seramai 579 calon disahkan layak bertanding bagi kerusi Parlimen lapor The Star Online.

Mereka terdiri daripada 221 calon daripada Barisan Nasional (BN), PKR (99), PAS (73), DAP (51), Bebas (79), STAR (28), Berjasa (9), SAPP (8), SWP (6), Kita (2), PCM (2) dan Bersama (1).

Bagi kerusi DUN, SPR mengesahkan 1,320 calon layak bertanding.

Dengan calon BN seramai 505, PAS (236), PKR (172), DAP (102), Bebas (190), STAR (49), SAPP (41), Berjasa (5), Kita (11), Bersama (4), PCM (3) dan PSM (2). -TMI
xxx2

Komen Anda

52 Responses to " SAH: Tiada Calon Menang Tanpa Bertanding "
zaini zai said...
April 21, 2013 at 2:11 PM

Ye ker?? dgr cerita ada 6 kerusi yg dmenangi tanpa brtanding oleh PR.


Anonymous said...
April 21, 2013 at 10:41 PM

KEPADA PEMIMPIN BN INGAT SENANGKAH NAK MENANG PERCUMA.2008 BOLEHLAH BUKAN PRU 13 INI,


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:03 AM

Sepatutnya Pembangkang telah menang dalm PRU 2008 kerana kepimpinan UMNO lemah. Tapi masih juga boleh menang. Sekarang kepimpinan UMNO lebih hebat makin KEMPUNAN lah PAKATAN boleh menang. Sia-sia pun-pun untuk PAKATAN


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:06 AM

Sepatutnya Pembangkang telah menag dalam PRU 2008 kerana kepimpinan UMNO lemah. Tapi UMNO/BN masih boleh menaang.. Sekarang kepimpinan UMNO lebih hebat, makin KEMPUNAN lah PAKATAN boleh menang. Sia-sia pun-pun untuk PAKATAN.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 8:29 AM

kami nak Parlimen Kalabakan tumbang dan akan memastikan calon PAS akan memenangi Perlimen tersebut. (kami dah bosan dgn Yb yg ada skrang, pandai bercakap tapi kerja kosong...tiada guna langsung dan tiada perubahan dan pembangunan d kawasan tersebut.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:51 AM

Bekas Ketua Wanita Umno Tan Sri Rafidah Aziz yakin Barisan Nasional (BN) akan meraih sokongan lebih besar pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) serta memenangi kembali negeri yang sebelum ini jatuh ke tangan pembangkang.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:51 AM

Beliau berkata BN telah membuat analisis dan kajian mendalam akan faktor kekalahan beberapa negeri sebelum ini, dan pelbagai tindakan telah diambil untuk mengatasi kelemahan lepas.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:51 AM

"Jangan lupa yang kalah kebanyakannya tipis. Mungkin calonnya silap atau strategi silap atau ada perkara yang rakyat tolak kerana lain kawasan, lain keperluannya," katanya kepada Bernama.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:52 AM

Matlamat kita mentadbir supaya tiada negeri yang tercicir. Sekarang saya lihat kesedaran sudah timbul. Rakyat dulu yang tiada parti tetapi menyokong pembangkang atas sebab-sebab tertentu, hari ini telah berubah. Hati kecil saya yakin Selangor dan Perak, kita boleh menang," katanya.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:52 AM

Rafidah berkata pembangkang tetap akan ada penyokong tegarnya maka BN harus berusaha keras supaya memperoleh lebih ramai penyokong.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:52 AM

"Calon sudah diumumkan dan saya gembira melihat terdapat keseimbangan antara calon berpengalaman dan calon baharu yang wajar diketengahkan. Dari dulu lagi pucuk pimpinan tahu keperluan meletakkan muka baharu.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:53 AM

"Saya sendiri bermula (dilantik sebagai calon BN untuk kerusi Parlimen) pada usia 34 tahun di Selayang. Janganlah kita risaukan, mereka boleh dipertanggungjawabkan dan diharapkan oleh rakyat," kata Rafidah, yang merupakan bekas pensyarah ekonomi Universiti Malaya sebelum melibatkan diri dalam politik.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:53 AM

Dalam pada itu, Rafidah yang merupakan penyandang kerusi Parlimen Kuala Kangsar selama tujuh penggal, berkata calon-calon muda ini akan dapat mengembleng tenaga dengan calon lama.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:53 AM

"Saya nafikan sekeras-kerasnya Pergerakan Wanita Umno membantah. Wanita tak akan sekali-sekali cakap begitu. Datuk Seri Shahrizat sendiri tidak sepatah pun menentang atau bercakap. Yang bercakap ini secara individu, tetapi malangnya sebab beliau salah seorang pemimpin Pergerakan Wanita, orang anggap ini suara Wanita," tegas Rafidah.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:56 AM

Rafidah berkata ramai calon wanita terpilih kali ini, cuma ada antara mereka yang tidak begitu dikenali, terutama yang masih muda.


Hidup Di Sabah said...
April 22, 2013 at 9:58 AM

Anwar boleh saja berjuang dengan cara yang betul, iaitu bekerja bersungguh-sungguh untuk membuktikan kredibiliti partinya dan berkhidmat kepada rakyat di kawasannya dengan baik.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:58 AM

Dengan cara ini, tidak mustahil suatu hari nanti beliau akan berjaya memenangi hati rakyat Malaysia di mana mereka mungkin akan melupakan segala kisah-kisah buruk, jijik lagi membusukkan mengenai dirinya.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:58 AM

Tetapi, beliau memilih untuk berjuang secara kotor, menggunakan pintu belakang dan mencetuskan suasana tidak aman. Malah, ‘Arab Spring’ merupakan impiannya, lalu bagaimana kita tidak melihat adanya hubungan antara dirinya dengan pertumpahan darah di Lahad Datu?


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:58 AM

Sedang Anwar sentiasa berada di dalam ‘mode’ menyerang kerajaan dan apa saja yang berbunyi BN, Dato’ Seri Najib pula amat bertentangan dengannya.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:59 AM

Najib juga telah menekankan bagaimana beliau telah melakukan perubahan dari segi undang-undang di dalam UMNO begi memudahkan ahli untuk mengetengahkan pemimipin yang berpotensi.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 9:59 AM

Ini membawa kepada peningkatan keyakinan pelabur asing di mana pegangan asing meningkat kepada 550% kepada RM215 billion (USD69 billion) sejak 2009, mengikut laporan HSBC.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 10:00 AM

Satu-satunya perkara yang Perdana Menteri sebut mengenai pembangkang dalam wawancara tersebut ialah beliau merasakan bahawa ia merupakan satu risiko yang besar untuk menaruh keyakinan kepada Pakatan yang tidak punya hala tuju yang jelas dan dengan manifesto yang tidak ada kredibiliti.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 10:00 AM

Anwar adalah seorang yang tidak patriotik, tidak sensitif, pengkhianat dan selamanya tergila-gila kuasa manakala Dato’ Seri Najib pula adalah seorang yang tenang, rasional, elegan dan bijak.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 10:00 AM

Justeru, tidak syak lagi, majoriti 2/3 bukanlah satu masalah bagi Barisan Nasional.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 11:37 AM

pertandingan kali ini sengit


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:23 PM

The record 269 independent candidates contesting both federal and state seats in the May 5 general election is mainly due to the tough competition within political parties to be lawmakers in certain states, analysts said.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:24 PM

A total of 79 independents will vie for parliamentary seats and 190 for state seats, according to the Election Commission on Saturday; this is more than double the number of independents who ran in 2008.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:27 PM

“Competition is tougher this time ... these states are frontline states, both sides are fighting very hard,” Professor James Chin told The Malaysian Insider, referring to Penang, Kedah and Selangor, where most of the independent candidates are fighting for seats.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:33 PM

This tougher competition for candidacy has caused some politicians to either be dropped and replaced by their respective parties, said the political scientist from Monash University Sunway. Most of those dropped ended up contesting as independents.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:35 PM

“There are a lot of people who are unhappy with the endorsed candidates,” said Professor Dr Faisal Hazis, a political scientist from Unimas, who shared Chin’s view about disgruntled candidates and party members.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:36 PM

Saturday’s Nomination Day was marred by a series of shocks that saw numerous politicians defying their party leaderships by contesting Election 2013 as independents, forcing multi-cornered fights in a staggering number of seats nationwide.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:37 PM

They include Wanita Umno deputy chief Datuk Kamilia Ibrahim, former deputy minister Datuk Seri Mohd Shariff Omar, and DAP incumbents Jenice Lee and Sim Tong Him. Both Chin and Faisal pointed out that independent candidates forcing multi-cornered fights are usually more common in Sabah and Sarawak, where personalised politics and strong personalities are still dominant.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:41 PM

According to Chin, the number of independent candidates will benefit the incumbent — the more independents there are, the easier for an incumbent to win.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:42 PM

The impact of these candidates, however, will be minimal despite affecting both Barisan Nasional (BN) and Pakatan Rakyat (PR), Faisal said.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 12:44 PM

“They don’t have the might to beat the big two ... at the end of the day, the main fight will still be between BN and PR,” he said, although conceding that there might be a few influential names strong enough.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 1:59 PM

Wanita Umno chief Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil expressed her disappointment with Kamilia after she rejected the offer to contest the Bukit Chandan state seat.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 2:02 PM

Pada pilihan raya umum 2008, empat calon bergelar "Yang Berhormat" pada haripenamaan calon apabila mereka menang tanpa bertanding tetapi untuk PRU-13 nampaknya semua calon perlu bertungkus-lumus untuk memenangi kerusi masing-masing


Anonymous said...
April 22, 2013 at 3:11 PM

Jangan berangan angan la wahai pecacai-pencacai UMNOOO pru13 ini akan membuktikan pembangkang lebih bersedia ke puterajaya....AKU BENCI UMNO....!!!!!! Ini kalilah TUKAR umno jadi pembangkang pula!!!!!!!!!


Anonymous said...
April 22, 2013 at 4:32 PM

TENGOK BENDERA PUN TUNGANG LANGANG DI PASANG BUAT AKU BOSAN DACING BERAT SEBELAH SUDAH


Anonymous said...
April 22, 2013 at 4:39 PM

SECARA simbolik nama pakatan pembangkang amat idealistik. Gah namanya tetapi hakikatnya seperti 'gong', kosong di dalamnya, hanya gema sahaja boleh didengar hingga berkilometer jaraknya.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 4:39 PM

Maaf cakap. Impian mereka untuk 'menakluk' Sabah akan tinggal sekadar mimpi ngeri, atau sekadar mengigau dengan mulut dipenuhi air liur yang bukan setakat basi tetapi amat busuk sekali.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 4:39 PM

Maksud pakatan adalah berpakat dan dalam dimensi politik pembangkang, ia merupakan kerjasama untuk menumbangkan Barisan Nasional (BN).


Anonymous said...
April 22, 2013 at 4:40 PM

Resepinya amat mudah, jika berlawan jangan sesekali meletakkan semua calon mereka dalam satu kawasan untuk menumbangkan wakil BN.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 4:42 PM

Satu kapal tidak boleh sesekali mempunyai ramai nakhoda, begitu juga dalam peperangan tidak boleh sama sekali mempunyai ramai panglima untuk mengeluarkan arahan.


Anonymous said...
April 22, 2013 at 7:03 PM

Berpunca drpd pemansuhan proses bantahan dan tarik diri selepas Kertas Penamaan Calun.be end takut kalah sebelum berjuang.Pertarungan sengit yang bakal menentukan masa depan Be end dan PR.Sandaran kita PR kpd pengundi baru dan pengundi muda.LAWAN TETAP LAWAN walau apa pun terjadi.Majoriti calun bebas adalah penyokong setia Be End.Terkedu najib terpaksa berlawan sesama sendiri.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 4:58 PM

Kali ini semua berdepan dengan lawan dari pelbagai penjuru.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 5:01 PM

Jangan mimpi boleh menang kalau tiada lawan.memang sesuai sangat peraturan baru ni.


Anonymous said...
April 24, 2013 at 5:03 PM

Pasti sengit pertandingan kali ni.lebih sengit yang berdepan 7 penjuru.


Anonymous said...
November 15, 2013 at 10:25 AM

We encourage both sides to develop more targeted programmes with specific outcome to attain our countries’ objectives through investments, trade, Islamic finance, technology, infrastructure development and promotion of the halal industry.


Anonymous said...
November 15, 2013 at 10:25 AM

Among issues discussed were Japan’s efforts to introduce Carbon-Ion therapy for treatment of cancer in local hospitals, making Malaysia one of the first countries outside Japan to use the ground-breaking technology for curing the terminal illness.


Anonymous said...
November 15, 2013 at 10:25 AM

The Japanese defence agencies are also collaborating with the Malaysian Maritime Enforcement Agency to provide training to local enforcers on safety aspects concerning the seafaring operations.


Anonymous said...
November 15, 2013 at 10:26 AM

The student exchange programme, which involved some 30,000 participants from ASEAN countries, will bring some 900 Malaysian students into Japanese homes to experience Japanese cultural enrichment by next year.


Note: Only a member of this blog may post a comment.

xxx